گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران


جنگل‌ها از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار مهمی هستند. گردشگری در جنگل، فرصتی مناسب برای آشنایی با حیات وحش، گونه‌های گیاهی مختلف و محیط زیست است. در جنگل‌ها می‌توان به صورت پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، کمپینگ و ماجراجویی در طبیعت فعالیت کرد.

 

اما برای اینکه گردشگران به طور کامل از جنگل لذت ببرند و به محیط زیست آسیب نرسانند، باید قوانین و مقررات محافظت از جنگل‌ها را رعایت کنند. باید از آتش‌زدن و دور ریختن زباله خودداری کرد و حفظ پاکیزگی و طبیعت را در اولویت قرار داد. همچنین، باید از تخریب جنگل‌ها به عنوان منبع درآمد برای خودداری کرد و به جای آن‌ها، به ایجاد فرصت‌های اشتغال مانند توسعه گردشگری پایدار توجه کرد.

بیبشتر بخوانید : ۶ کشور ارزان برای مسافرت 

جنگل های ایران

ایران دارای جنگل‌های زیادی با تنوع گونه‌های گیاهی و حیوانی بالا است. برخی از مشهورترین جنگل‌های ایران عبارتند از:

 

– جنگل های شمالی: این جنگل‌ها در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان واقع شده‌اند و شامل گونه‌هایی مانند دودمانی، چنار، کاج و… هستند. این جنگل‌ها به دلیل آب و هوای مرطوب و سرد مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی هستند.

 

– جنگل های هیرکانی: این جنگل‌ها در استان کرمانشاه واقع شده‌اند و شامل گونه‌هایی مانند بلوط، کاج، سرو و… هستند. این جنگل‌ها به دلیل آب و هوای خشک و گرم مناسب برای کمپینگ و ماجراجویی در طبیعت هستند.

 

– جنگل های هزارسو: این جنگل‌ها در استان کردستان واقع شده‌اند و شامل گونه‌هایی مانند بلوط، قره‌داغ، سرو و… هستند. این جنگل‌ها به دلیل آب و هوای معتدل مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی هستند.

 

– جنگل های زاگرس: این جنگل‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و کرمانشاه واقع شده‌اند و شامل گونه‌هایی مانند بلوط، دلبید، سرو و… هستند. این جنگل‌ها به دلیل آب و هوای معتدل مناسب برای کمپینگ و پیاده‌روی هستند.

 

– جنگل های خزری: این جنگل‌ها در استان گلستان واقع شده‌اند و شامل گونه‌هایی مانند قره‌داغ، چنار، کاج و… هستند. این جنگل‌ها به دلیل آب و هوای مرطوب مناسب برای پیاده‌روی و کوهنوردی هستند.

 

به طور کلی، جنگل‌های ایران یکی از جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم و زیبا هستند که باید با رعایت قوانین و مقررات محافظت از محیط زیست، از آن‌ها لذت برد.

برای مشاهده تور های گردشگری سفر به جنگل های ایران میتوانید به سایت علی بابا مراجعه کنید .

وسایل مورد نیاز برای سفر به جنگل

– کفش‌های مناسب برای پیاده‌روی در طبیعت

– لباس‌های مناسب برای آب و هوای محل سفر

– یک بسته‌بندی کامل شامل غذا، آب، کوله‌پشتی و تجهیزات کمپینگ (در صورت نیاز)

– مواد بهداشتی شامل کرم ضد آفتاب، پوشش سر، دستمال کاغذی و…

– دوربین عکاسی (در صورت تمایل به گرفتن عکس)

جنگل گیسوم

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

جنگل های گیسوم در استان خراسان جنوبی واقع شده و از جمله جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می‌شود. این جنگل‌ها از ترکیب گونه‌های درختان مانند بلوط، درخت چنار، بید، بندق و… تشکیل شده‌اند. همچنین حیات وحش غنی و پوشیده از گونه‌های حیاتی متنوعی نیز در این جنگل‌ها مشاهده می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به آبشار زرشک، غار برج و… اشاره کرد.

جنگل دو هزار

جنگل های دو هزار نیز یکی از جاذبه های گردشگری شمال ایران محسوب می شود. این جنگل ها در استان گیلان و در شمال غربی ایران واقع شده و از ترکیب درختان مانند دودمانی، درختان بلوط، درخت چنار و… تشکیل شده اند. همچنین در این جنگل ها حیات وحش زیادی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به روستای ماسوله، پل قدیم سفید کن، آبشار سراب و… اشاره کرد.

جنگل دالخانی

جنگل دالوخانی نیز یکی از جاذبه های گردشگری شمال ایران است که در استان مازندران واقع شده و از ترکیب درختان گوناگون مانند سرو، درختان بلوط، درختان دارایی و… تشکیل شده است. این جنگل دارای مناظر زیبایی است که با وجود رودخانه ها و چشمه های زیبا، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. همچنین در این جنگل حیات وحش زیادی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به قلعه رودخان، شهر بابلسر و… اشاره کرد.

جنگل رامسر

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

جنگل های رامسر نیز یکی از جاذبه های گردشگری شمال ایران هستند که در استان مازندران واقع شده و به دلیل زیبایی و تنوع گیاهی و جانوری خود، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. این جنگل ها از ترکیب درختان مختلف مانند سرو، بلوط، دارایی، بید و… تشکیل شده است و دارای چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها و مناظر زیبایی هستند. در این جنگل ها حیات وحش زیادی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به دریاچه رامسر، قلعه زردکوه، شهر رامسر و… اشاره کرد.

پارک جنگلی سیسنگان

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

در استان مازندران، پارک جنگلی سیسنگان نیز یکی از مقاصد گردشگری محبوب است. این پارک با وسعتی حدود ۳۵۰۰ هکتار، دارای جنگل های بلوط، درختان چنار، سرو و بید می باشد. این جنگل ها دارای تنوع گیاهی و جانوری فراوانی هستند که از آنها می توان به خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. در این پارک، فضایی آرامش بخش و مناظر زیبایی از جمله سراب ها، چشمه ها و رودخانه ها به چشم می خورد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به روستای چاشمک، دره زیراب و قلعه سیسنگان اشاره کرد.

جنگل الیمستان

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

در استان مازندران، جنگل الیمستان نیز از جاذبه های گردشگری محبوب است. این جنگل دارای وسعتی حدود ۴۰۰۰ هکتار است و در آن درختان بلوط، درختان چنار، سرو و بید وجود دارند. این جنگل دارای تنوع گیاهی و جانوری فراوانی است که از آنها می توان به خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. در این جنگل، مسیرهای پیاده روی طولانی و آرامش بخش وجود دارد که با مناظر زیبایی از جمله چشمه ها، رودخانه ها و سراب ها همراه است. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به روستای الیمستان و دره کلاردشت اشاره کرد.

جنگل پلنگ دره

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

در جنوب غربی استان مازندران، جنگل پلنگ دره واقع شده است که از جاذبه های گردشگری بسیار محبوب در این منطقه است. این جنگل دارای وسعتی حدود ۳۰۰۰ هکتار است و دارای تنوع گیاهی و جانوری فراوانی است. از جمله حیواناتی که در این جنگل زندگی می کنند، می توان به پلنگ، خرس، گرگ، روباه و… اشاره کرد. در این جنگل، مسیرهای پیاده روی طولانی و آرامش بخش وجود دارد که با مناظر زیبایی از جمله چشمه ها، رودخانه ها و سراب ها همراه است. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به روستای پلنگ دره و سد پلنگ دره اشاره کرد.

جنگل نقله بر

 

جنگل نقله بر یکی از زیباترین و متنوع‌ترین مناطق جنگلی ایران است که در استان گیلان واقع شده است. این جنگل با وجود زیبایی و جذابیت خاص خود، همواره به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران شناخته شده است.

 

جنگل نقله بر با ارتفاعاتی بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ متر از سطح دریا دارای تنوع بسیار زیادی در گونه‌های درختان است. در این جنگل درختان بلوط، دودمانی، سوسن، آقبلاغ، راش، گردو، سپیدار و… رشد می‌کنند.

 

جنگل نقله بر به دلیل وجود رودخانه ها و چشمه‌های زیبا، مناظر طبیعی بکر و هوای خنک و تمیز خود، گزینه مناسبی برای گردشگران علاقمند به طبیعت و کوهنوردی است. برای دسترسی به این جنگل می‌توانید از طریق جاده‌ای که از شهرستان نور به طرف چالوس می‌رود، به این منطقه سفر کنید.

پارک جنگلی سراوان

گردشگری در جنگل های ایران

گردشگری در جنگل های ایران

پارک جنگلی سراوان یکی دیگر از مناطق زیبای جنگلی ایران است که در استان گیلان واقع شده است. این پارک با وجود تنوع بسیار زیاد در گونه‌های درختان و حیات وحش، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل شده است.

 

پارک جنگلی سراوان با وسعتی بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار، دارای تنوع فوق العاده در درختان بلوط، سپیدار، راش، بید و… است. همچنین در این پارک می‌توانید حیات وحش زیبایی را مشاهده کنید. پارک جنگلی سراوان دارای چندین رودخانه و چشمه زیباست که به علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی امکان صعود و نزول را می‌دهد.

 

پارک جنگلی سراوان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در منطقه کوهستانی و با هوای خنک و تمیز، گزینه مناسبی برای گردشگران علاقمند به طبیعت و کوهنوردی است. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از طریق جاده‌ای که از شهرستان سرخس به طرف بجستان می‌رود، به این منطقه سفر کنید.

جنگل سیاهکل

جنگل سیاهکل یکی از بزرگترین و زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در استان گیلان واقع شده است. این جنگل با وسعتی بالغ بر ۱۴۰ هزار هکتار، دارای تنوع فوق العاده در درختان بلوط، گردو، درختچه‌های خزنده و غیره است.

 

جنگل سیاهکل به دلیل تنوع گونه‌های درختان و حیات وحش، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل شده است. در این جنگل می‌توانید حیات وحش زیبایی را مشاهده کنید. همچنین در این منطقه، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا وجود دارد که باعث شده است که جنگل سیاهکل به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران شناخته شود.

 

جنگل سیاهکل به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در منطقه کوهستانی و با هوای خنک و تمیز، گزینه مناسبی برای گردشگران علاقمند به طبیعت و کوهنوردی است. برای دسترسی به این جنگل می‌توانید از طریق جاده‌ای که از شهرستان رشت به طرف جنگل سیاهکل می‌رود، به این منطقه سفر کنید.

سخن پایانی

گردشگری در جنگل یکی از بهترین تفریح هایی است که برای برنامه ریزی سفر خود میتوانید در نظر داشته باشید .با گردشگری در جنگل میتوانید از مناظر زیبای طبیعی و سر سبز لذت ببرید  .

 

 

امتیاز

مسافرت

جنگلشمالمنظره زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *