آشنایی با انواع مختلف مدل های زنجیر طلا -طلا شناسی حرفه ای

آشنایی با انواع مختلف مدل های زنجیر طلا -طلا شناسی حرفه ای

آشنایی با انواع مختلف مدل های زنجیر طلا -طلا شناسی حرفه ای


آشنایی با انواع زنجیرهای طلا و نامگذاری آن‌ها در صنعت جواهر، به شما اعتماد به نفس لازم برای تجارت طلا و جواهر را می‌بخشد. همچنین، دانش کامل در این حوزه، شما را به یک فرد مطلع و قدرتمند در عرصه تجارت و کسب و کار تبدیل می‌کند. بنابراین، با مطالعه و آشنایی کامل با نامگذاری و انواع زنجیرهای طلا، به راحتی می‌توانید در این حوزه به عنوان یک فرد کاملاً مسلط و موفق شناخته شوید.

 

قبل از معرفی انواع زنجیرطلا و شناخت نامگذاری آن‌ها، بهتر است با تاریخچه ساخت زنجیر آشنا شوید. در گذشته، زنجیرها جایگزینی برای طناب بودند و در کارهای ساده مانند کشیدن آب از چاه، زنجیرهای ظریف مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین، در کارهایی که نیاز به استحکام بیشتری داشتند، مانند لنگر کشتی‌ها، از زنجیرهای قویتر استفاده می‌شد. پس از آن، زنجیرها وارد صنعت ساخت زیورآلات شدند و در ابتدا با دست ساخته می‌شدند، اما امروزه بیشتر طرح‌های مدرن با استفاده از ماشین‌آلات خاصی تولید می‌شوند.

در واقع، زنجیرها از نظر شکل و نوع بافت، با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک از مدل‌های زنجیر سبک، سیاق و کاربرد خود را دارند. بعضی از زنجیرها به تنهایی فاقد معنا هستند و در کنار آویز کاربردشان معنا پیدا می‌کند و برخی دیگر به تنهایی می‌توانند به عنوان یک گردنبند مستقل و زیبا مورد استفاده قرار گیرند.

 

انواع زنجیرها در دنیای زیورآلات به سه دسته‌بندی تقسیم می‌شوند که در این مقاله قصد داریم انواع مختلف مدل‌های زنجیر طلا را با نامگذاری و کاربردشان در دنیای زیورآلات، به شما معرفی کنیم تا در هنگام انتخاب، خرید و فروش با توجه به کاربرد آن‌ها، بهترین انتخاب و عملکرد را داشته باشید.

 

زنجیرهای کلاسیک (Classic Chains)

زنجیرهای مدرن (Modern Chains)

زنجیرهای بافت شده (Texture Design Chains)

زنجیرهای کلاسیک (‏Classic Chains‎‏)‏

زنجیرهای کلاسیک یکی از سبک‌های معمول در طراحی زنجیرهای طلا هستند و به این دلیل به آن‌ها زنجیر کلاسیک نیز گفته می‌شود.

برای زنجیرهای کلاسیک، پنج مدل مختلف وجود دارد که شامل زنجیر کابلی، زنجیر رولو، زنجیر مارینر یا ملوانی، زنجیر کورب و زنجیر فیگار هستند.

انواع زنجیرهای کلاسیک می‌توانند با آویز یا بدون آویز استفاده شوند.

بیشتر بخوانید :ضرر انگشتر طلا برای مردان 

زنجیر کابلی (‏Cable Chain‎‏)‏

زنجیر کابلی (‏Cable Chain‎‏)‏

زنجیر کابلی (‏Cable Chain‎‏)‏

“زنجیر کابلی” یکی از “رایج ترین” و “محبوب ترین” انواع زنجیرهای “سبک کلاسیک” است. این زنجیر از مجموعه “حلقه های بیضی شکل” و با یک الگوی “یکنواخت” تشکیل شده است. این نوع زنجیرها در “ضخامت های مختلف” وجود دارد و با وجود “سادگی” خود بسیار “ظریف” است و به همین دلیل هم برای “آقایان و خانم ها” مناسب است.

زنجیر رولو (‏Rolo Chain‎‏)‏

زنجیر رولو (‏Rolo Chain‎‏)‏

زنجیر رولو (‏Rolo Chain‎‏)‏

“زنجیر رولو” به شکلی شبیه “زنجیر کابلی” است، با این تفاوت که به جای “حلقه های بیضی”، از “حلقه های دایره ای” استفاده شده است. زنجیر رولو با استفاده از “حلقه های کوچک” برای “خانم ها” و با “حلقه های بزرگتر” برای “آقایان” مناسب است.

زنجیر مارینر یا ملوانی (‏Mariner or Sailor Chain‎‏)‏

“زنجیر مارینر یا زنجیر ملوانی از حلقه‌های بیضی به هم پیوسته ساخته شده و در هر یک از این حلقه‌های بیضی یک اتصال کوچک، شبیه به خط یا میله وجود دارد. این زنجیر به دلیل شباهتش به لنگر، با نام زنجیر مارینر شناخته می‌شود. زنجیر لنگر، یکی از رایج‌ترین مدل‌های زنجیر طلا برای مردان است که در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود.”

“زنجیر مارینر دارای نوعی مدرن تر است که با نام زنجیر مارینر پاف (Puff Mariner Chain) شناخته می‌شود و در بین گروه های مختلف مورد علاقه قرار گرفته است.”

زنجیر فیگارو (‏Figaro Chain‎‏)‏

“طرح این نوع زنجیر ها به گونه ای است که پس از هر دو یا سه حلقه دایره، یک حلقه بیضی شکل قرار می‌گیرد و با نام زنجیر کارتیه ترکیبی شناخته می‌شود. این نوع زنجیر ها مناسب برای هر دو جنسیت است و معمولا در ساخت گردنبند و دستبند استفاده می‌شود.”

زنجیر کورب (‏Curb Chain‎‏)‏

حلقه‌های این زنجیر در حالتی که روی سطح صاف قرار می‌گیرند، شکل مسطحی دارند. در ایران، این نوع زنجیر با نام طرح کارتیر شناخته می‌شود و برای هر دو جنس مناسب است. این مدل بیشترین تنوع را در ضخامت زنجیر دارد.

زنجیرهای مدرن ‏‎ (Modern chains)‎

برای زنجیرهای مدرن با طرح براق و صیقلی، ۵ مدل مختلف وجود دارد که عبارتند از: زنجیر امگا، زنجیر ماری، زنجیر باکس، زنجیر سنگاپوری و زنجیر تیغ ماهی. این مدل‌ها با سبک‌های خاص و مناسب برای افراد مشکل‌پسند شناخته می‌شوند.

زنجیر امگا (‏Omega Chain‎‏

زنجیر امگا (‏Omega Chain‎‏

زنجیر امگا (‏Omega Chain‎‏

زنجیر امگا از صفحات مسطح با هم ترکیب شده است و به دلیل براقیت و قدرت زیاد در بازتاب نور، محبوبیت زیادی دارد. این زنجیرها معمولاً انعطاف پذیری کمی دارند و در صورت عدم احتیاط، پیوندهای آن به راحتی شکسته خواهند شد.

بیشتر بخوانید : تفاوت طلا ۱۴ با ۱۸ عیار چیست ؟ 

زنجیر ماری (‏Snake Chain‎‏)‏

زنجیر ماری (‏Snake Chain‎‏)‏

زنجیر ماری (‏Snake Chain‎‏)‏

این نوع زنجیر از صفحات شکل موجی و مسطح تشکیل شده است که به آن ظرافتی شبیه به پوست مار بخشیده‌اند. این زنجیرها بسیار نازک هستند و دارای انعطاف‌پذیری بالایی می‌باشند. یک آویز ظریف می‌تواند زیبایی این زنجیر را بیشتر کند و برای خانم‌های مشکل‌پسند، یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

زنجیر سنگاپوری (‏Singapore Chain‏)‏

زنجیر آویز از ترکیب سبک کلاسیک و بافت تشکیل شده است و کل زنجیر دارای پیچ و تاب خوردگی است. این نوع زنجیر یکی از ظریف‌ترین و زیباترین انواع زنجیرهاست که به دلیل دوام و استحکام بالای آن شهرت دارد. زنجیر آویز برای استفاده به عنوان زنجیر آویز، انتخابی زیبا می‌باشد.

زنجیر تیغ ماهی (‏Herringbone Chain‏)‏

زنجیر تیغ ماهی دارای ساختاری مسطح و دادردی است و نام آن به دلیل شباهت الگوی آن با شکل تیغ ماهی انتخاب شده است.

زنجیر باکس (‏Box Chain‎‏)‏

زنجیر ونیزی یا همان زنجیر مربعی، با اتصالاتی به شکل مربع ساخته شده است و می‌توان به صورت دارای آویز و بدون آویز از آن استفاده کرد. تعمیر این نوع زنجیر نسبت به سایر زنجیرها ساده‌تر است و با خارج کردن مهره شکسته یا جایگزین کردن آن با مهره سالم، می‌توان آن را دوباره به هم متصل کرد. زنجیر ونیزی برای خانم‌ها به صورت نمونه‌های ظریف و برای آقایان به صورت نمونه‌های پهن‌تر مناسب است.

زنجیرهای طرح بافت (‏Texture Design Chains‏)‏

برای زنجیرهای بافت شده، ۵ مدل مختلف وجود دارد که عبارتند از: زنجیر پاپ‌کورن، زنجیر بیزنس، زنجیر طنابی، زنجیر توپی و زنجیر اسپیگا (گندمی) که طرح‌های پیچیده و مدرن را شامل می‌شوند. این نوع زنجیرها با آویز یا بدون آویز استفاده می‌شوند و تحت عنوان یکی از مدل‌های محبوب برای افراد علاقه‌مند به فشن و مد روز شناخته می‌شوند.

برای اطلاع بیشتر از آخرین قیمت ها و اخبار طلا و جواهر میتوانید به سایت tgju.org مراجعه کنید .

زنجیر پاپکورن‎‏ (‏Popcorn Chain‎‏)‏

زنجیر پاپکورن‎‏ (‏Popcorn Chain‎‏)‏

زنجیر پاپکورن‎‏ (‏Popcorn Chain‎‏)‏

زنجیر طرح پاپکورن از یک زنجیر صاف با شکل ماری تشکیل شده است که از به هم پیوستن اتصال‌های برجسته ساخته شده است. نامگذاری این نوع زنجیر به دلیل شباهت شکل آن با دانه‌های کوچک و کنارهم قرارگرفتن آن‌ها که به یاد پاپ‌کورن می‌اندازد، انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید : آموزش مراقبت از طلا و جواهرات 

زنجیر بیزانس (‏Byzantine Chain‏)‏

زنجیر بیزانس (‏Byzantine Chain‏)‏

زنجیر بیزانس (‏Byzantine Chain‏)‏

این نوع زنجیر، شناخته‌شده به عنوان زنجیر اتریشی، دارای ساختاری پیچیده و در هم تنیده با الگویی مشخص است که زنجیری با شکل لوله‌ای را به وجود آورده است. همچنین، طرح بیزانس به سبک زیورآلات فراپایتخت روم شرقی اشاره دارد.

زنجیر طنابی (‏Rope Chain‏)‏

این نوع زنجیر، ساختاری مشابه یک طناب دارد که از دو رشته طناب به هم تابیده شده، تشکیل شده است. زنجیرهای طنابی جزو زنجیرهای سنگین و پرطرفدارترین زنجیرهای بافت محسوب می‌شوند و در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. معمولاً از زنجیرهای طنابی با آویز استفاده می‌شود.

زنجیر توپی (‏Ball chain‏)‏

این نوع زنجیرها از به هم پیوستن گوی‌های گرد و کروی یا مهره‌هایی تشکیل شده‌اند که با استفاده از یک رشته زنجیر نازک در فواصل کوتاه به هم متصل شده‌اند. به‌ خصوص در بین مردان، زنجیرهایی با این طرح بسیار محبوب هستند و ضخامت مهره‌ها معمولاً در بازه ۱ تا ۲ میلی‌متر قرار دارد.

زنجیر اسپیگا (‏Spiga Chain‎‏)‏

اسپیگا به معنای گندم است و زنجیر خوشه‌ی گندم از پیوندهایی به شکل بیضی تشکیل شده که همگی در یک جهت به هم تنیده شده و ظاهری همانند خوشه گندم ایجاد کرده‌اند. به دلیل ظرافت و شیک بودن، این نوع زنجیر، در بین خانم‌ها بسیار محبوب است و می‌توان آن را با یک آویز یا به تنهایی استفاده کرد.

 

1/5 - (1 امتیاز)

طلا و جواهر

اکسسوری طلازیبا ترین دست بند های طلازیبا ترین گردنبند های طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *