بهترین شهرهای بندری جنوب برای مسافرت | برترین بنادر جنوبی ایران برای سفر

بهترین شهرهای بندری جنوب برای مسافرت | برترین بنادر جنوبی ایران برای سفر

بهترین بنادر جنوب ایران برای سفر کدامند؟ جنوب ایران به دلیل نزدیکی به خلیج فارس، دارای بنادر مهمی از نظر گردشگری و تجارت می‌باشد. تعداد بنادر در این منطقه بیشتر از شمال کشور است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که بخش قابل توجهی از واردات و صادرات از این بنادر انجام می‌شود. به همین دلیل بنادر جنوب ایران جذابیت‌های گردشگری قابل توجهی دارند. شهرها و بنادر در این منطقه در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند و برخی از آنها دارای سابقه‌ای چندین ساله هستند. به دلیل عدم آشنایی عمومی با بنادر جنوب ایران، در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با چند مورد از بهترین شهرهای بندری جنوب برای سفر آشنا کنیم.

بنادر گردشگری ایران از جمله بهترین شهرها برای تجربه سفرهای به یادماندنی می‌باشد و بازارهای پررونق آنها جذابیت سفر را چندین برابر می‌کند. در بنادر جنوب ایران اسکله‌های معروفی وجود دارند که استفاده از برخی از آنها صرفاً تجاری است، اما به دلیل جذابیت بالایی که بنادر جنوبی ایران بین گردشگران دارند، امکانات تفریحی مناسبی نیز در این منطقه‌ها برای جذب توجه مسافران فراهم شده است.

۱- بندرعباس

1- بندرعباس

1- بندرعباس

به عنوان یکی از شهرهای بندری مهم جنوب ایران برای سفر، بندرعباس ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و زیرساخت‌های مناسبی نیز در این منطقه وجود دارد. این شهر بزرگترین شهر جنوبی ایران است و مرکز استان هرمزگان را تشکیل می‌دهد. جمعیت بندرعباس حدود ۵۲۷ هزار نفر است و زبان مردم آن بندری است و اکثریت آنها مسلمانان شیعه و سنی هستند.

بندرعباس به دلیل وجود اسکله‌های شهید رجایی، شهید باهنر و کارخانه‌های صنعتی بزرگ، به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب ایران تبدیل شده است. این شهر به دلیل نزدیکی به دریا قادر به گردآوری محصولات با کیفیت است و این باعث شده که مراکز خرید و بازارهای سنتی بسیار زیادی در این منطقه وجود داشته باشد که جذب گردشگران زیادی شده است.

شرایط آب و هوایی بندرعباس

بندرعباس همچون سایر شهرهای ایران شرایط آب و هوایی خاص خود را دارد که برای سفر به این شهر باید با آن آشنا باشید.

فصل بهار در بندرعباس دارای آب و هوای خنک و معتدل است و دمای هوا در این فصل از حدود ۱۵ درجه سانتیگراد شروع می‌شود و تا ۲۵ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

تابستان‌های این شهر بسیار گرم و خسته کننده است، به ویژه مرداد ماه که به عنوان خرماپزان بندرعباس شناخته می‌شود.

در فصل پاییز هوا کاملاً معتدل است و هیچ گونه گرمای زیاد یا سرمای شدیدی وجود ندارد. زمستان‌های بندرعباس از اواخر دی ماه تا اوایل بهمن ماه سردترین زمان سال است و دما بین ۱۳ تا ۲۳ درجه سانتیگراد است.

با توجه به همه این شرایط، برای سفر به بندرعباس که منطقه‌ای با آب و هوای فوق قاره‌ای است، می‌توان گفت میانه پاییز تا انتهای زمستان زمان مناسبی برای سفر است.

جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بندرعباس

بندر گمبرون نام قدیمی بندرعباس است که به عنوان یکی از مراکز مهم تجاری و اقتصادی کشور شناخته می‌شود و به همین دلیل فراوانی افراد برای کار به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

این شهر جنوبی دارای تعداد زیادی از ساختمان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است که متأسفانه به آنها کمتر توجه شده است. در ادامه با معرفی جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بندرعباس همراه شما خواهیم بود.

حمام گله داری بندرعباس

آدرس: بندر عباس، بلوار ساحلی، خیابان دلگشا

ساعات بازدید: از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر

تلفن: ۰۹۳۹۱۶۳۳۳۰۰

معبد هندوها

آدرس: بندرعباس، بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبروی بازار روز بندرعباس

ساعات بازدید: همه روزه به جز تعطیلات رسمی و از ساعت ۸ صبح تا ۱۸

قلعه فین

آدرس: در بخش فین واقع در ۹۵ کیلومتری شهر بندرعباس

موزه آب

آدرس: بندر عباس، خیابان ۲۲ بهمن

پارک ساحلی سورو

آدرس: بندرعباس، بلوار جهانگردی

باغ پرندگان

آدرس: جاده جیرفت بندرعباس و در نزدیکی دانشگاه هرمزگان

۲- بندر لنگه

2- بندر لنگه

2- بندر لنگه

یکی دیگر از بنادر جنوبی برای سفر، بندر لنگه از شهرهای استان هرمزگان می باشد. این بندر که در سواحل خلیج فارس قرار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و یک بندر تجاری مهم به حساب می‌آید که از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب است. فاصله بندر لنگه تا بندرعباس حدود ۱۸۶ کیلومتر است.

این بندر که به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت ایران شناخته می‌شود در دوران قاجار تجاران زیادی داشت که به کارهای تجاری و مبادلات مشغول بودند. این بندر جنوبی در سال ۱۹۲۱ یکی از بهترین منابع استخراج مروارید خالص در خلیج فارس بود.

بندر لنگه که یک شهر گردشگری مهم است دارای چندین هتل و مهمانسرا برای اقامت می‌باشد که هتل دیپلمات یکی از بهترین هتل‌های این منطقه است همچنین در این بندر اقامتگاه‌های بوم گردی سنتی نیز وجود دارد.

برای سفر به بندر لنگه، سفر هوایی ساده‌ترین و سریع‌ترین روش محسوب می‌شود اما اگر دوست دارید سفر زمینی به این بندر جنوبی را تجربه کنید باید ابتدا خودتان را به بندرعباس برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی عازم بندر لنگه شوید.

آب و هوای بندر لنگه

در رابطه با شرایط آب و هوایی بندر لنگه و بهترین زمان سفر به بندر لنگه باید بگوییم که مانند سایر شهرهای جنوبی ایران دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. تابستان‌های این بندر هوای گرم و نامطلوب دارد و رطوبت زیاد هوا را ناراحت می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال بهترین زمان سفر به بندر لنگه هستید تابستان را از لیست خود حذف کنید.

در پاییز و زمستان باران‌های سنگین در این بندر جنوبی رخ می‌دهد به همین دلیل در هوای صاف و آفتابی هم باید چتر همراه خود داشته باشید. در اوایل پاییز هوا به تدریج خنک می‌شود و هرچه به سمت زمستان نزدیک می‌شویم هوا بهتر و بهتر خواهد شد بنابراین، می‌توان گفت: زمستان بهترین زمان سفر به بندر لنگه می‌باشد.

هوای زمستان در بندر لنگه مشابه با سایر شهرهایی ایران می‌باشد.

جاهای دیدنی و تفریحی بندر لنگه

بندر لنگه که به دلیل موقعیت مکانی برجسته اشتهراز، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این بندر سه اسکله اصلی دارد که هرکدام برای استفاده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این بندر جنوبی وجود دارد که در این بخش قصد داریم به معرفی برترین مکان‌های گردشگری و بهترین نقاط دیدنی بندر لنگه همراه با آدرس بپردازیم.

عمارت فکری

آدرس: بندر لنگه، میدان فرمانداری، بلوار شهید چمران

زمان بازدید: از ۹:۰۰ صبح تا ۲۰:۰۰

قلعه لشتان

آدرس: بندر لنگه، ۶ کیلومتر شهر بندر لنگه

مسجد افغان

آدرس: بندر لنگه، خیابان انقلاب

پناهگاه حیات‌وحش

آدرس: بندر لنگه، ۱٫۵ کیلومتری جزیره لاوان

تنگه باغویه شبیکوه

آدرس: بندر لنگه، روستای باغویه

۳- بندر ماهشهر

3- بندر ماهشهر

3- بندر ماهشهر

بندر ماهشهر یکی از شهرها و بنادر جنوب ایران است که به عنوان قدیمی‌ترین بنادر کشور شناخته می‌شود. این بندر در استان خوزستان واقع شده و در ارتفاع ۳ متری از سطح دریا قرار دارد. ماهشهر به دو منطقه اصلی تقسیم می‌شود: ماهشهر قدیم و ماهشهر صنعتی.

بندر ماهشهر از نظر مکانی بسیار استراتژیک بوده و در فاصله ۵ کیلومتری بندر امام خمینی، ۹۵ کیلومتری آبادان و ۹۰ کیلومتری اهواز واقع شده است.

تاریخچه این بندر به دوران ساسانی باز می‌گردد و امروزه از مهمترین بنادر تجاری ایران به شمار می‌آید و ارتباط بسیار حیاتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

بسیاری از ساکنین این شهر به خاطر مزایای اقتصادی و موقعیت مناسب مهاجرت به ماهشهر کرده‌اند. اکثریت مردم ماهشهر به زبان عربی صحبت می‌کنند و دارای لهجه خاصی هستند. آیین اهل سنت اکثریت مذهبی مردم این شهر است.

آب و هوای بندر ماهشهر

مناطق بندر ماهشهر دارای آب و هوای گرم و مرطوبی هستند. تابستان‌های این بندر دماهای بسیار بالا و شرجی دارند و اغلب گردشگران در این مواقع به این منطقه سفر نمی‌کنند.

دمای هوا در تابستان در ماهشهر بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. در مقابل، زمستان‌ها دمای حداقل به صفر درجه می‌رسد.

متوسط باران در سال در ماهشهر حدود ۲۳۳ میلیمتر است.

از اواخر خرداد تا اوایل تیر، بادهای گرم و خشکی در ماهشهر وز می‌کنند و در مرداد و شهریور هوا بسیار شرجی و مرطوب می‌شود. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به ماهشهر، پاییز و زمستان است.

جاهای دیدنی و تفریحی بندرماهشهر

بندر ماهشهر به عنوان یکی از باستانی‌ترین بنادر خلیج فارس شناخته می‌شود و از دوران ساسانیان به‌عنوان تنها شهری با خور در ایران معروف است. این شهر زیبا و دیدنی علاوه بر داشتن منطقه اقتصادی پتروشیمی، دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوانی است که در این بخش قصد داریم به معرفی برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر ماهشهر بپردازیم.

خور موسی

آدرس: جنوبی بندر ماهشهر

زیارتگاه شاهزاده حمزه

آدرس: ۲۵ کیلومتری جاده ماهشهر به سمت هندیجان

شهر باستانی آسک

آدرس: بندر ماهشهر، جنوب شرقی هندیجان

تل کافرون

آدرس: استان خوزستان، بندر ماهشهر

پارک ارم

آدرس: بندر ماهشهر، خیابان امام خمینی

۴- بندر عسلویه

4- بندر عسلویه

4- بندر عسلویه

بدون تردید نام بندر عسلویه را به عنوان مهم‌ترین شهر اقتصادی و بازرگانی ایران زیاد شنیده‌اید. عسلویه از جمله شهرهای بندری برجسته ایران است که در کرانه خلیج فارس و در فاصله ۲۹۰ کیلومتری بندر بوشهر واقع شده است.

این شهر جز مناطق گرمسیری ایران به حساب می‌آید که از غرب به روستای شیرینو، از جنوب به خلیج همیشه فارس، از شمال به ادامه رشته‌کوه زاگرس و از شرق به چاه مبارک محدود می‌شود.

بندر عسلویه دارای شرایط آب و هوایی مطلوبی نیست به همین خاطر افرادی که برای کار به این شهر بندری می‌آیند به خاطر شرایط آب و هوایی پس از مدتی به تغییر شغل می‌دهند.

جمعیت مردمی که در این منطقه از جنوبی ایران زندگی می‌کنند حدود ۱۳ هزار نفر می‌باشد. با توجه به این مسئله که عسلویه از جمله مناطق مهاجر پذیر ایران است مردم ساکن در آن برای کار در سکوهای نفتی یا بخش‌های اقتصادی و بازرگانی به این شهر سفر می‌کنند.

اکثر ساکنین این منطقه مسلمان هستند و از آیین شیعه یا سنی پیروی می‌کنند از نظر پوشش و آداب و رسوم عسلویه شباهت بسیار زیادی با اهالی شهرهای جنوبی کشور دارد.

آب و هوای بندر عسلویه

در شهر عسلویه خبری از خنکی هوا نیست در واقع وقتی صحبت از آب و هوای گرم و شرایط سخت زندگی می‌شود می‌توان زندگی در بندر عسلویه را مثال زد. در عسلویه هوا یا خیلی گرم است یا فقط گرم است. در نتیجه در تابستان کلاً نمی‌توان به این منطقه سفر کرد اما در اواسط پاییز شدت گرما کمی کمتر خواهد شد و از اوایل زمستان هم هوا بهتر می‌شود بنابراین اواسط زمستان بهترین زمان برای سفر به عسلویه است.

جاهای دیدنی و تفریحی بندر عسلویه

احتمالاً تا به حال به خودتان پرسیده‌اید که آیا در یک شهر صنعتی و مرتبط با نفت و گاز همچون عسلویه، جاذبه‌های دیدنی و تفریحی وجود دارد یا خیر. باید بگوییم که عسلویه نیز همچون سایر شهرها و بنادر ایران در توسعه گردشگری موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و مکان‌های جذابی برای گردشگران دارد. در ادامه، لیستی از بهترین دیدنی‌ها در این شهر و نحوه دسترسی به هرکدام را ارائه خواهیم داد.

ساحل و غار بنود

مکان: استان بوشهر، ۳۵ کیلومتری عسلویه، روستای بنود

آبشار و تنگه درزو

مکان: ۱۵ کیلومتری عسلویه، ۱۰ کیلومتر بعد از روستای اخند

پارک ملی نایبند

مکان: بوشهر، ۲۵ کیلومتری عسلویه، سواحل خلیج فارس

پارک ساحلی نخل تقی

مکان: بوشهر، عسلویه، ۵ کیلومتری شرق عسلویه

جنگل حرا عسلویه

مکان: بوشهر، عسلویه، ۸ کیلومتر شرق عسلویه

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۷

چشمه کلات

مکان: بوشهر، ۱۵ کیلومتری مرکز عسلویه، بزرگراه عسلویه-بندر کنگان، روستای کلات

جاهای دیدنی و تفریحی بندر گواتر

جاهای دیدنی و تفریحی بندر گواتر

جاهای دیدنی و تفریحی بندر گواتر

در این بخش از راهنمای معرفی بنادر جنوب برای مسافرت، می‌خواهیم شما را با یکی دیگر از بنادر ایران که در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی مرز پاکستان واقع شده است، یعنی بندر گواتر، آشنا کنیم.

بندر گواتر واقع در نزدیکی دریای عمان و جزیره قشم در جنوب شرق ایران قرار دارد. این شهرک ساحلی در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله حدود ۹۵ کیلومتری از چابهار واقع شده است. بندر گواتر به عنوان آخرین نقطه ایران به سمت جنوب شرقی، در مرز با پاکستان و دریای عمان قرار دارد.

مردم این ناحیه بیشتر از قومیت بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. این منطقه به دلیل نزدیکی به دریای عمان دارای شرایط آب و هوایی متمایل به گرمسیری است.

بهترین زمان برای بازدید از بندر گواتر فصل زمستان و بهار تا اوایل اردیبهشت ماه است که هوا معتدل‌تر است و گرمای تابستان اجتناب می‌شود. از تیر و مرداد به دلیل وزش بادهای موسمی و افزایش ارتفاع امواج، سفر به این منطقه توصیه نمی‌شود.

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بندر گواتر می‌پردازیم:

کوه‌های مینیاتوری

درخت انجیر معابد رمین

دریاچه صورتی لیپار

بندر بریس

این مکان‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد بندر گواتر هستند که شما می‌توانید در سفر خود به این منطقه از آن‌ها بازدید کنید.

سوالات متداول شهرهای بندری جنوب برای سفر

۱- کدام شهرها و بنادر جنوبی ایران برای سفر پیشنهاد می‌شود؟

بنادری که برای سفر پیشنهاد می‌شوند عبارتند از: بندر عباس، بندر لنگه، بندر ماهشهر، بندر عسلویه و بندر گواتر.

۲- بهترین جاهای دیدنی در شهر بندرعباس کدامند؟

جاهای دیدنی معروف شهر بندرعباس عبارتند از: حمام گله داری بندرعباس، معبد هندوها، قلعه فین، موزه آب، پارک ساحلی سورو و باغ پرندگان.

۳- بهترین زمان برای سفر به بندر لنگه کدام فصل است؟

با توجه به اینکه در اوایل پاییز هوا خنک می‌شود و به سمت زمستان نزدیک می‌شود، می‌توان گفت: زمستان بهترین زمان برای سفر به بندر لنگه است.

۴- کدام بندر از قدیمی‌ترین بنادر ایران است؟

بندر ماهشهر از قدیمی‌ترین بنادر ایران است که در استان خوزستان واقع شده است.

جمع بندی

بهترین شهرهای بندری جنوب ایران برای سفر شامل: بندرعباس، بندر لنگه، بندر ماهشهر، بندر عسلویه و بندر گواتر و … می‌شوند. بنادر ایران در دو سمت مخالف جغرافیایی شمال و جنوب تقسیم می‌شوند که دارای شرایط آب و هوایی متفاوتی هستند. بنادر جنوبی ایران که در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و در نزدیکی خط استوا واقع شده‌اند، دارای آب و هوای گرم و مرطوبی می‌باشند و تحمل شرایط آب و هوایی در این مناطق در فصل‌های گرم سال بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به بنادر جنوب ایران فصل‌های پاییز و زمستان و اوایل بهار است.

تعداد بنادر جنوب ایران بیشتر از آنچه فکر می‌کنید است، ما در این مقاله تنها به ۵ مورد از مهمترین بنادر جنوب ایران برای سفر اشاره کرده و اطلاعاتی درباره شرایط آب و هوایی و جاذبه‌های دیدنی آنها را ارائه کرده‌ایم. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید با آگاهی بیشتری از این بنادر برای سفر خود تصمیم‌گیری کنید.

درباره سایر بنادر جنوب ایران چقدر اطلاعات دارید؟ دانش خود را با خوانندگان به اشتراک بگذارید و برایمان بگویید که اگر قصد سفر به جنوب ایران را داشته باشید، کدام یک از بنادر معرفی شده را به عنوان مقصد انتخاب خواهید کرد؟

امتیاز

مسافرت

کجا مسافرت بریم ؟مسافرت تفریحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *