خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ

خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ

خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ


دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه گازگیر مواد برای تولید محصولات با کیفیت نیاز به تنظیم دما و به طور دقیق خنک نگه‌ داشتن قالب دارند. زیرا حفظ درجه حرارت مناسب بهبود کیفیت محصول را ایجاد می‌کند و به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. به طور کلی، قالب‌ها با استفاده از آب خنک می‌شوند تا مواد پس از تزریق به قالب فوراً خنک و سخت شوند.

اندازه و میزان گرمای مورد نیاز بستگی به نوع مواد پلاستیکی دارد. به عنوان مثال، برای موادی مانند پلی‌کربنات، لازم است که حرارت قالب تا حداقل ۹۰ درجه سانتی‌گراد نگه‌داشته شود. همچنین، در مورد مواد آکریلیک، قالب باید گرم باشد. بنابراین، مفهوم “خنک کردن قالب” به کنترل و حفظ حرارت قالب در یک دمای خاص و مشخص اشاره دارد. این می‌تواند به معنای حفظ حرارت در محدوده ۳۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد یا حتی بیشتر باشد، به ویژه در صورت استفاده از گرم‌کن‌های روغنی در موارد اخیر.

موقع طراحی قالب، مکان‌ها و اندازه‌های کانال‌های خنک ‌کننده به دقت پیش‌بینی می‌شود و حتی قطر و تعداد این کانال‌ها به نسبت حجم و شکل قطعه به‌طور کاملاً دقیق محاسبه می‌شود. در صورتی که در قطعه تولید شده پیچیدگی‌های نامنظم مشاهده شود، بدیهی است که عامل این پیچیدگی ناشی از خنک‌شدن نامنظم قالب است. زیرا زمان خنک شدن مختلف قسمت‌های یک قطعه تأثیر بسزایی دارد. دمای آبی که برای خنک‌کردن قالب استفاده می‌شود، اگر از آب شهری باشد، معمولاً بین ۵ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است و اختلاف حرارت به دلیل تغییرات فصلی اتفاق می‌افتد. روش خنک‌کردن قالب و دمای آب در طول تولید قطعه تأثیر قابل توجهی دارد؛ زیرا هر چه دمای آب مصرفی پایین‌تر باشد، زمان خنک‌شدن کاهش می‌یابد و به‌تبع تعداد و سطح تولید در زمان محدود افزایش می‌یابد. البته این عوامل نیز بر مرغوبیت تأثیرگذارند. استفاده از آب خنک برای قالب‌های قطعات غیرصنعتی (مثل انواع سطل‌های بسته‌بندی، اسباب‌بازی و غیره) مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما در مورد قطعات صنعتی مناسب نیست؛ زیرا تغییر سریع و سقوط حرارت قالب به‌وسیله آب بسیار سرد، دقت قطعات تولیدی را کاهش می‌دهد.

خنک کن قالب دستگاه تزریق پلاستیک یا سیستم کولینگ1

حتی گاهی اوقات پیچیدگی‌هایی ظاهر می‌شود که به اصطلاح آن را “حالت انقباض دوم” می‌نامند و به کشش ملکولی در زنجیره ملکول‌های پلاستیک ارتباط دارد. هرچه قطعه سریع‌تر خنک شود (با توجه به نوع مواد پلاستیک)، کشش ملکولی و بنابراین حالت انقباض دوم بیشتر می‌شود. پس از حداکثر دو روز و پس از گرم شدن دوباره قطعه، این حالت کشش ملکولی به تدریج کاهش می‌یابد و قطعه کمی کوچکتر می شود  یا می‌پیچد که برای قطعات صنعتی با ابعاد دقیق، مناسب نیست.

استفاده از برج‌های خنک‌کن به عنوان بهترین روش برای خنک‌کردن قالب مطرح است؛ این برج‌ها همیشه حرارت آب را در یک درجه معین نگه می‌دارند و با تنظیم آن، حرارت آب را کنترل و از اتلاف آن جلوگیری می‌کنند. این برج‌ها اجازه می‌دهند که آب پس از گذشتن از قالب، مجدداً داخل برج خنک‌کن شده و پس از سرد شدن دوباره به کار برود. در واقع، یک سیستم مدار بسته خنک‌کن قالب ایجاد می‌شود. البته، این سیستم در مکان‌هایی که هوا در تابستان زیاد گرم نیست و با وزیدن باد آب گرم را خنک می‌کند، موثر است. در صورتی که هوا بسیار گرم باشد، بهترین روش برای خنک‌کردن قالب حتی از روغن تانک ماشین تزریق هم استفاده از دستگاه‌های آب سرد کن برقی است.

انواع دستگاه‌های آب سرد کن برقی:

انواع دستگاه‌های آب سرد کن برقی:

نوع ثابت

که در مکان جداگانه‌ای از بخش تولید نصب می‌شوند و با لوله‌های آب سرد، آب را به بخش تولید و قالب منتقل می‌کنند. این نوع برج خنک‌کن به یک سیستم خنک کننده نیاز دارد.

نوع متحرک

عملکردش مشابه کولرهای گازی است.

البته دستگاه‌های آب سرد کن در انواع مختلف با ظرفیت‌های گوناگون موجود هستند، از یک تن تا حدود ۱۰۰ تن ظرفیت خنک کن. به عنوان مثال، یک دستگاه آب سرد کن یک تنی، در حدود ۲۰۰۰ کیلو کالری در ساعت با آب درجه حرارت ۱۰ درجه سانتی‌گراد ظرفیت خنک‌کنی دارد، در حالی که یک دستگاه آب سرد کن ۸ تنی، حدود ۲۰۰۰۰ کیلو کالری. با توجه به تعداد ماشین‌های تزریق موجود در یک کارگاه، گاهی اوقات مناسب است دستگاه آب سرد کن با ظرفیت بیشتری را برای تأمین آب به دو یا چندین ماشین تزریقی مختلف اختصاص داد. البته این دستگاه هم ممکن است بسیار بزرگ باشد، که اگر خراب شود و متوقف شود، باعث ایجاد مشکلات برای چندین ماشین تولیدی می‌شود.

در زمینه خنک کردن قالب، نکات زیر را در نظر بگیرید:

با توجه به شکل و طرح قالب، سعی کنید تمام قسمت‌های قالب به یکنواختی خنک شوند.

کانال آب قالب را در نقاط نزدیک به قطعه انتخاب کنید تا بتوانید آن را فوراً خنک کنید.

دمای آب باید قابل کنترل باشد تا در طول تولید یکنواخت بماند.

برای افزایش تولید قطعات غیرصنعتی، می‌توان از دستگاه‌های آب سرد کن در نزدیکی ماشین‌های تزریقی استفاده کرد. اما دستگاه‌های آب سرد کن با ظرفیت بزرگتر می‌توانند برای تأمین آب به دو یا چند ماشین تزریقی که قطعات مشابه تولید می‌کنند، مناسب باشند.

در تولید قطعات صنعتی، استفاده از آب سرد کن مناسب نیست زیرا قطعاتی که به سرعت خنک می‌شوند، به وضوح حالت انقباض دوم را نشان می‌دهند و در نتیجه ابعاد دقیق قطعه تغییر می‌کند.

قطعاتی که از مواد مانند پلی‌کربنات، آکریلیک، پلی‌آستال، ABS و … تولید می‌شوند، قالب آنها نیاز به خنک کردن ندارد، بلکه باید با گرمکن مواظبت شوند.

خنک نگه‌داشتن بیش از حد قالب، باعث می‌شود خط اتصال مواد بر روی قطعه به وضوح دیده شود.

سیستم‌های خنک‌کننده آبی

سه روش برای خنک‌کاری توسط آب وجود دارد:

  • مدار خنک‌کننده روغن هیدرولیک
  • مدار خنک‌کننده سیلندر – ماردون
  • مدار خنک‌کننده قالب

دبی آب در دستگاه خنک‌کننده به صورت زیر می‌باشد:

قدرت موتور پمپ (کیلو وات) دبی آب (لیتر بر دقیقه) قدرت موتور پمپ (کیلو وات) دبی آب (لیتر بر دقیقه)
۵٫۷ ۱۳ ۵۵ ۵٫۹۴
۱۱ ۱۹ ۷۵ ۱۲۹
۱۵ ۲۶ ۹۰ ۱۵۵
۵٫۱۸ ۳۲ ۱۱۰ ۱۹۰
۲۲ ۳۸ ۱۳۵ ۲۳۴
۳۰ ۵٫۵۱ ۱۵۵ ۲۶۹
۳۷ ۵٫۶۳ ۲۲۰ ۳۸۳
۴۵ ۵٫۷۷ ۳۳۰ ۵۷۶

 

در حین عملکرد دستگاه تزریق پلاستیک، دمای روغن هیدرولیک نباید بیشتر از ۵۵ درجه سانتی‌گراد باشد. مقدار دبی آب همچنین به شرایط تزریق بستگی دارد.

قدرت هیتر یا المنت یا گرمکن  (کیلو وات) دبی آب (لیتر بر دقیقه) قدرت هیتر یا المنت یا گرمکن  (کیلو وات) دبی آب (لیتر بر دقیقه)
۶ ۵٫۱۰ ۳۵ ۶۰
۷ ۱۲ ۴۰ ۶۹
۸ ۵٫۱۳ ۴۵ ۵٫۷۷
۹ ۵٫۱۵ ۵۰ ۸۶
۱۰ ۵٫۱۷ ۵۵ ۵٫۹۴
۱۵ ۲۶ ۶۰ ۱۰۳
۲۰ ۵٫۳۴ ۹۰ ۱۵۵
۲۵ ۴۳ ۱۱۰ ۱۹۰
۳۰ ۵٫۵۱ ۱۷۰ ۲۹۰
۳۵ ۶۰ ۲۷۰ ۴۶۰

 

خرید انواع دستگاه های صنعتی تزریق پلاستیک

انواع دستگاه‌های آب سرد کن برقی:

انواع دستگاه‌های آب سرد کن برقی:انواع دستگاه‌های آب سرد کن برقی:

شرکت “آسان کار سپاهان” تولیدکننده انواع دستگاه‌های صنعتی نظیر میکسر، دستگاه گازگیر موادکش هوایی و زمینی است. با بهره‌گیری از نیروهای فنی و با تجربه، این شرکت جزء اولین تولیدکنندگان این محصولات بوده و در زمینه تولید ملی و خودکفایی، جایگزینی برندهای چینی محسوب می‌شود.

بیشتر مواد پلاستیک خام خشک هستند، اما این واقعیت به همین شکل نیست. موادی که توانایی جذب رطوبت هوا مانند پلی کربنات‌ها و نایلون‌ها را دارند، می‌توانند رطوبت را به خود جذب کنند. بنابراین، قبل از تزریق این مواد به دستگاه قالب‌گیری، آن‌ها باید خشک شوند. دستگاه گازگیر مواد پلاستیک یک وسیله است که توانمندی دارد تا رطوبت موجود در این مواد را حذف کند و کیفیت نهایی پلاستیک را بهبود بخشد.

امتیاز

رپورتاژ

سیستم خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *