الماس سیاه چیست ؛ رازی درخشان پشت رنگ تاریک

الماس سیاه چیست ؛ رازی درخشان پشت رنگ تاریک

الماس سیاه چیست ؛ رازی درخشان پشت رنگ تاریک


مردم الماس را با رنگ شفاف و درخشان آن می‌ شناسند؛ زیرا زیبایی بی ‌اندازه و درخشش دلربایی دارد. اما علاقه ‌مندان به جواهرات باید بدانند که الماس ‌هایی با رنگ ‌های مختلف نیز وجود دارند، از جمله الماس صورتی، زرد و سیاه. از همه ‌ی این ‌ها، الماس سیاه کمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد؛ اما امروزه در صنعت مد و جواهر سازی، جزو جواهرات خاص شناخته می ‌شود. اگر شما هم تاکنون با الماس سیاه آشنا نیستید، در ادامه این مقاله از سایت مجله آنلاین همراه باشید تا ماهیت و کاربرد این سنگ زیبا و دل‌کش را بررسی کنیم.

تزیین زیورآلات با انواع سنگ‌‌ های قیمتی

تزیین زیورآلات با انواع سنگ‌‌ های قیمتی

تزیین زیورآلات با انواع سنگ‌‌ های قیمتی

تنوع سنگ‌ های قیمتی در سراسر دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. در گالری‌ های طلا و جواهر شما با انواع رنگ‌ های مختلف الماس آشنا می‌ شوید. الماس سیاه یکی از سنگ ‌های قیمتی متداول است، که با وجود کربن آمورف و گرافیت، به رنگ سیاه تبدیل می ‌شود. این نوع الماس هم مانند الماس ‌های شفاف و بی ‌رنگ دارای سختی و محکمی است و شباهت زیادی به زغال سنگ دارد.

استفاده از سنگ ‌های قیمتی همچون الماس یکی از روش ‌های تزئین جواهرات است، اما برخی از طراحان و تولیدکنندگان از نماد های مختلف نیز استفاده می‌کنند. نماد مار و نماد کلید به طور خاص در طراحی جواهرات رایج هستند. می‌توانید این نوع زیورآلات را در فروشگاه‌ ها و گالری ‌های مختلف پیدا کنید.

ماهیت الماس سیاه

الماس به ‌طور کلی از رنگ ‌های مختلفی تشکیل شده است، مانند فیروزه و عقیق قرمز که دیگر سنگ ‌های زینتی نیز انواع متفاوتی دارند. الماس سیاه ویژگی ‌های متفاوتی نسبت به الماس‌ های معمولی دارد؛ زیرا از بلور های ریزی کنار هم تشکیل شده است، که باعث شکل شکننده ‌ای در آن می‌شود. علاوه بر گرافیت، الماس سیاه از هماتیت و بلور های کنگلومرا نیز استفاده می‌کند، که باعث خاصیت مغناطیسی در آن می‌شود. الماس سیاه نوعی الماس سفید است، که ناخالصی ‌های سیاه درون آن بسیار بالا بوده و رنگ آن تیره شده است. الماس سیاه سختی بسیار بالایی دارد و تراشیدن و شکل دادن آن به سهولت انجام نمی‌شود؛ به‌همین دلیل در صنعت جواهر سازی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار متخلخلی که الماس سیاه دارد، حباب گاز هایی مانند نیتروژن و هیدروژن را در بین خود جای داده است. اغلب آدم ‌ها فکر می‌کنند که الماس سیاه در دهانه آتش‌فشان ‌ها وجود دارد، اما در واقع این سنگ گرانبها از ته‌نشین ‌های رسوبی که در عمق زمین و تحت فشار زیاد قرار داشته است، استخراج می ‌شود و یافتن آن امری دشوار می‌باشد.

انواع الماس سیاه

حالا که به پاسخ سؤال “الماس سیاه چیست؟” دست یافتید، باید بدانید که الماس سیاه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ‌ها قیمت و درخشندگی متفاوتی دارند. در ادامه، به بررسی انواع الماس سیاه و ویژگی ‌هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

الماس سیاه طبیعی

الماس ‌های سیاه طبیعی با گرافیت بیشتری نسبت به الماس‌ های سفید تشکیل می ‌شوند و بنابراین رنگ تیره ‌تری نسبت به الماس ‌های شفاف و بی ‌رنگ دارند. وقتی که کربن و گرافیت آمورف در یک الماس پلی کریستالی وجود داشته باشد، رنگ الماس از شفاف به مات تغییر می‌کند و ناخالصی ‌های بیشتری در آن شکل می‌گیرند. الماس سیاه اغلب در مناطق نادر برزیل و آفریقا مرکزی یافت می‌ شود.

الماس سیاه تصفیه شده

هنگامی که الماس ‌های سفید ارزان قرار می‌گیرند، در اثر تابش و حرارت مستقیم، به الماس سیاه تصفیه شده تبدیل می ‌شوند. به عبارت دیگر، الماس سیاه تصفیه شده با استفاده از الماس‌ های سفید ساخته می‌ شود و معمولا به عنوان الماس‌ های صنعتی استفاده می‌شود. الماس ‌های سیاه تصفیه شده به عنوان ارزان‌ترین نوع الماس سیاه شناخته می ‌شوند زیرا به دلیل وجود ناخالصی‌ ها، ارزش پایینی دارند.

الماس سیاه آزمایشگاهی

این نوع الماس به ‌صورت دست ‌ساز و در آزمایشگاه تولید می‌شود. معمولاً این سنگ ‌ها ارزش بیشتری نسبت به الماس ‌های تصفیه ‌شده دارند، زیرا هزینه ساخت بالایی دارند. تحقیقات، استفاده از ماشین ‌آلات سنگین و گران‌قیمت و هزینه نیرو های انسانی همگی به هزینه نهایی الماس ‌های دست ‌ساز آزمایشگاهی تأثیر می‌گذارند.

مقایسه الماس سیاه و سفید

مقایسه الماس سیاه و سفید

مقایسه الماس سیاه و سفید

علاوه بر تفاوت در ساختار، الماس سیاه و سفید تفاوت ‌های عمده‌ای در کاربرد نیز دارند. در ادامه، قصد داریم به بررسی تفاوت‌ های الماس سیاه و سفید بپردازیم.

– میزان ایزوتوپ در الماس سیاه کمتر از الماس سفید است.

– تراشیدن الماس سیاه به دلیل سختی بیشتر ساختار آن، کار دشوار تر و سخت ‌تری است نسبت به الماس سفید.

– الماس سفید از یک بلور بزرگ شکل می‌گیرد، در حالی که الماس سیاه از میلیون ‌ها بلور ریز کنار هم تشکیل شده است.

– معمولاً الماس سفید در کاربرد های زینتی استفاده می‌شود، در حالی که الماس سیاه بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– به دلیل ساختار چند بلوری، الماس سیاه نور را جذب می‌کند و هیچ درخشندگی ندارد، اما الماس سفید به دلیل تک بلوری بودن نور را منعکس کرده و براقیت بسیار زیبایی دارد.

کاربرد الماس سیاه

کاربرد الماس سیاه

کاربرد الماس سیاه

در ترکیب الماس سیاه، ماده ‌ای به نام گرافیت وجود دارد ،که باعث تیره بودن رنگ آن در مقایسه با الماس سفید می‌شود. همچنین، الماس سیاه دارای خواص الکترومغناطیسی است، که به دلیل وجود هماتیت در ترکیب آن ایجاد می ‌شود. همچنین، در الماس سیاه گاز هایی مانند هیدروژن و نیتروژن یافت می‌شود؛ اما الماس ‌های سفید به دلیل فشار بالا هیچگونه گازی تشکیل نمی‌دهند.الماس سیاه دارای خواص و کاربرد های گسترده‌ ای است، که ارزش استخراج آن را افزایش می ‌دهد. این سنگ بسیار کمیاب است و قیمت آن را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، که آن را به یکی از با ارزش‌ترین سنگ ‌های زینتی می‌کند. الماس سیاه برای استفاده در جواهراتی مانند گردنبند، گوشواره و انگشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین افراد می‌توانند از الماس سیاه به ‌عنوان یکی از گران‌ بهاترین جواهرات خود بهره ببرند.همچنین، الماس سیاه خواص درمانی فراوانی دارد که با سنگ عقیق شباهت زیادی دارد. از این سنگ برای جلوگیری از سنگ کلیه، سنگ مثانه و سنگ صفرا استفاده می‌شود.

چگونه از الماس سیاه مراقبت کنیم؟

برای حفظ ارزش الماس سیاه، می ‌بایست به‌ درستی از آن محافظت کرده و در بازه‌ های زمانی منظم آن را تمیز کنید. مناسب است، الماس سیاه را به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ خیس کنید تا آلودگی و چربی از روی آن تمیز شود. همچنین، می‌توانید با استفاده از مسواک نرم، به‌ منظور مراقبت بیشتر، آن را تمیز کنید. سپس آن را به مدت یک ساعت در محلول مخصوص قرار دهید. همچنین، برای تمیز کردن اساسی الماس سیاه، بهتر است، آن را به یک جواهر فروش معتبر ببرید و از آن‌ ها برای تمیز کردن جواهر خود کمک بگیرید. در ضمن، مناسب است، الماس سیاه را در کنار سایر سنگ ‌ها نگهداری نکنید تا خطر ساییدگی کاهش یابد. و همچنین، در هنگام انجام کار های خانه، جواهرات را دور از دسترس قرار دهید تا از آسیب و خراش جلوگیری شود.

منبع:aramehgallery.com

نتیحه گیری

در این مقاله به بررسی الماس سیاه و ویژگی ‌های آن پرداختیم. الماس سیاه یکی از جواهرات محبوب و پرطرفدار در میان مردم است. افراد بسیاری برای به ‌نمایش گذاشتن خاص و زیبا بودن خود از زیورآلات با الماس سیاه استفاده می‌کنند. به‌دلیل قدرت و جذابیت رنگ مشخص الماس سیاه، این جواهر آرایشی محبوبیت دارد. الماس سیاه در فرایند تشکیل، ارزش، ظاهر و ترکیبات خود با الماس سفید تفاوت ‌های قابل توجهی دارد و هیچ قیمت استانداردی برای آن وجود ندارد.علاوه بر کاربرد های زینتی، الماس سیاه در صنعت نیز استفاده می ‌شود، اگرچه کمیاب‌تر از الماس سفید است اما همچنان قیمت پایین‌ تری نسبت به آن دارد. اگر به دنبال استفاده از یک جواهر خاص و منحصر به ‌فرد هستید، الماس سیاه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

امتیاز

طلا و جواهر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *