قیمت نقره چگونه محاسبه میشود ؟

قیمت نقره چگونه محاسبه میشود ؟

قیمت نقره چگونه محاسبه میشود ؟


بسیار از افراد علاقه مند به دانشتن نحوه قیمت گذاری نقره هستند . انستن این مورد میتواند بسیار مفید و کاربردی باشد .

قیمت گذاری نقره نیز مانند چیز های دیگر به موارد متعددی بستگی دارد . در ادامه با نحوه قیمت گذاری و محاسبه قیمت نقره به طور کلی آشنا میشویم .

قیمت نقره بر اساس چندین عامل محاسبه می‌شود، از جمله:

قیمت نقره در بورس کالا و بازار جهانی

تقاضا و عرضه برای نقره

نرخ تورم

تغییرات ارزش دلار

هزینه استخراج و تولید

اطلاعات بورس نقره و جداول قیمت خرید و فروش به شما این امکان را می‌دهد تا قیمت روزانه نقره را آگاهی پیدا کنید. همچنین سایت‌های معتبر مربوط به صنعت نقره می‌توانند به شما در تعیین قیمت نقره کمک کنند.

قیمت جهانی نقره

قیمت جهانی نقره

قیمت جهانی نقره

در حال حاضر، قیمت جهانی نقره در بازار جهانی بورس، به میزان ۲۷٫۷۵ دلار آمریکا برای هر اونصه (۳۱٫۱ گرم) تعیین شده است. البته این قیمت در طول زمان ممکن است تغییر کند و به عوامل مختلفی نظیر عرضه و تقاضا، سیاست های پولی و اقتصادی کشورها و شرایط جهانی وابسته است.

بیشتر بخوانید : نقره چیست و چه خواصی دارد ؟ 

محاسبه قیمت نقره به دلار

با روش زیر میتوانید قیمت انس نقره را به دلار تبدیل کنید :

محاسبه قیمت نقره

محاسبه قیمت نقره

عیار نقره

نقره یکی از فلزات باارزش است که به عنوان سکه و جواهر و همچنین در صنعت استفاده می‌شود. عیار نقره بر حسب درصد میزان خالصی آن محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، نقره با عیار ۹۲۵ به معنی این است که در هر ۱۰۰۰ قطعه، ۹۲۵ تا آنها خالص هستند و ۷۵ تا دیگر آلیاژ هستند. در حالی که نقره با عیار ۹۹۹ خیلی خالص است و در عین حال گران‌ترین نقره است.

عیار های متفاوت نقره :

نقره ۷۵۰ : ۷۵ درصد نقره / ۲۵ درصد فلزات دیگر
نقره ۸۴ یا ۸۴۰ : ۸۴ درصد نقره / ۱۶ درصد فلزات دیگر
نقره ۹۰۰ یا ۹۰ : ۹۰ درصد نقره / ۱۰ درصد فلزات دیگر
نقره ۹۲۵ : ۹۲٫۵ درصد نقره / ۷٫۵ درصد فلزات دیگر
نقره ۹۵۰ یا ۹۵ : ۹۵ درصد نقره / ۵ درصد فلزات دیگر
نقره ۹۹۰ یا ۹۹ : ۹۹ درصد نقره / ۱ درصد فلزات دیگر
نقره ۹۹٫۹ یا ۹۹ : ۹۹۹ درصد نقره / نقره خالص درجه ۲
نقره ۹۹٫۹۹ : نقره خالص درجه ۱

عیار نقره چگونه محاسبه میشود ؟

عیار نقره چگونه محاسبه میشود ؟

عیار نقره چگونه محاسبه میشود ؟

محاسبه عیار نقره بر اساس درصد وزن خالص نقره در ترکیب کل آلیاژ صورت می‌گیرد. به طور کلی، نقره به صورت آلیاژ با سایر المان‌ها به کار می‌رود و برای محاسبه عیار نقره، ابتدا وزن کل آلیاژ را بررسی می‌کنیم و سپس وزن خالص نقره را از آن کم می‌کنیم. سپس با تقسیم وزن خالص نقره بر وزن کل آلیاژ، درصد عیار نقره به دست می‌آید.

برای مثال، فرض کنید یک آلیاژ حاوی ۲۰ گرم نقره و ۸۰ گرم المان‌های دیگر داریم. وزن خالص نقره در این آلیاژ برابر با ۲۰ گرم است. بنابراین، با تقسیم ۲۰ بر ۱۰۰ (جمع وزن کل آلیاژ) و ضرب در ۱۰۰، درصد عیار نقره برابر با ۲۰ درصد است.

به طور خلاصه، عیار نقره بر حسب درصد وزن خالص نقره در آلیاژ محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید : ضرر انگشتر طلا برای مردان 

فرمول قیمت نقره به سبک بازاری

در بازار نقره، فرمول محاسبه قیمت به سبک بازاری بسیار پیچیده است و ممکن است توسط هر بازاری در نظر گرفته شود. با این حال، برخی از عواملی که می‌توانند قیمت نقره را در بازار تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

عرضه و تقاضای بازار: در بازار نقره، عرضه و تقاضای بازار بسیار مهم هستند و قیمت نقره ممکن است با توجه به تقاضای بازار و عرضه در بازار تغییر کند.

نرخ ارز: قیمت نقره به دلار آمریکا محاسبه می‌شود و هرگونه تغییر در نرخ ارز می‌تواند قیمت نقره را در بازار تحت تأثیر قرار دهد.

شرایط اقتصادی: شرایط اقتصادی در کشورها و جهان به طور کل می‌توانند قیمت نقره را در بازار تأثیر دهند.

فعالیت کانون‌های سرمایه‌گذاری: فعالیت کانون‌های سرمایه‌گذاری در بازار نقره می‌تواند به رشد یا کاهش قیمت نقره منجر شود.

با توجه به این عوامل، هر بازاری ممکن است فرمول محاسبه قیمت خود را داشته باشد و برای محاسبه قیمت نقره در بازار باید با شرایط بازار آشنا باشید.

همچنین لازم به ذکر است که در بسیاری از بازارهای نقره، قیمت معاملات بر اساس وزن نقره و قیمت فلز پایه (مانند دلار آمریکا) تعیین می‌شود. به علاوه، هزینه‌های حمل و نقل، ذخیره سازی و برداشت نیز ممکن است قیمت نقره را در بازار تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، فرمول محاسبه قیمت نقره در بازار به شدت بستگی به شرایط بازار و قوانین معاملات دارد و بهتر است که برای معامله در بازار نقره با توجه به شرایط بازار، از یک مشاور مالی مجرب استفاده کنید.

 

قیمت نقره در بازار بر اساس عیارهای مختلف آن، به صورت متفاوت محاسبه می‌شود. برای مثال، نقره با عیار ۹۲۵ (که با همین نام نیز شناخته می‌شود) که بیشترین استفاده را در جواهرسازی دارد، با توجه به درصد خالصی نقره در ترکیب آلیاژ، قیمت گذاری می‌شود.

برای محاسبه قیمت نقره با عیار ۹۲۵، ابتدا قیمت هر اونس (۳۱٫۱ گرم) نقره در بازار جهانی را باید در نظر گرفت. در ادامه، با توجه به درصد نقره در ترکیب آلیاژ، از فرمول زیر استفاده می‌شود:

قیمت عیار ۹۲۵ = وزن تعیین شده × قیمت هر اونس نقره × ۰٫۹۲۵

به عنوان مثال، فرض کنید وزن یک جواهر ساخته شده از نقره با عیار ۹۲۵ برابر با ۱۰ گرم باشد و قیمت هر اونس نقره ۲۷ دلار باشد. در این صورت، قیمت جواهر ساخته شده برای فروش به صورت زیر محاسبه می‌شود:

قیمت = ۱۰ × ۲۷ × ۰٫۹۲۵ = ۲۴۹٫۷۵ دلار

برای عیارهای دیگر نیز، فرمول محاسبه قیمت بر اساس درصد خالصی نقره در ترکیب آلیاژ تغییر می‌کند. به همین دلیل، برای هر عیار از نقره ممکن است فرمول محاسبه قیمت متفاوت باشد. در هر صورت، برای محاسبه قیمت نقره با عیار موردنظر، باید ابتدا قیمت هر اونس نقره را در بازار جهانی پیدا کرد و سپس با استفاده از فرمولهای محاسبه قیمت مناسب، قیمت نقره را محاسبه کرد.

برای رصد لحظه ای بازار های میتوانید به سایت سیگنال مراجعه کنید 

در هنگام خرید نقره به چه نکاتی توجه کنیم ؟

در هنگام خرید نقره به چند نکته مهم توجه کنید:

عیار نقره: باید مطمئن شوید که عیار نقره ای که قصد خرید آن را دارید، درست است. برای مثال، نقره با عیار ۹۲۵ (نقره استرلینگ) اغلب بیشتر استفاده می شود و کیفیت بهتری نسبت به نقره با عیار کمتر دارد.

وزن نقره: وزن نقره مورد نظر خود را قبل از خرید بدانید. برخی از فروشندگان ممکن است به جای وزن نقره، اندازه و حجم را بگویند که ممکن است منجر به اشتباه در خرید شما شود.

قیمت: قیمت نقره ممکن است متفاوت باشد. برای پیدا کردن بهترین قیمت، بهتر است مقایسه قیمت های چند فروشنده را انجام دهید و سپس تصمیم بگیرید.

شکل و طرح: شکل و طرحی که قصد دارید خرید کنید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به سلیقه شما می‌پردازد.

اعتبار فروشنده: اعتبار فروشنده نیز باید بررسی شود. برای این کار، اطلاعات درباره فروشنده را از مشتریان قبلی یا از امتیازات و نظرات در فروشگاه های آنلاین بخوانید.

تضمین کیفیت و بازگشت کالا: قبل از خرید، باید از فروشنده بپرسید که آیا امکان بازگشت کالا در صورت عدم رضایت وجود دارد و آیا کیفیت نقره تضمین شده است.

روش تمیز کردن: باید از فروشنده راهنمایی درباره نحوه تمیز کردن نقره را بپرسید. بعضی از قطعات نقره ممکن است به دلیل طراحی و ساختار خاص، به روش‌های خاصی برای تمیز شدن نیاز داشته باشند.

گواهینامه تضمین : در برخی موارد، فروشندگان ممکن است گواهینامه هایی را که تضمین می کنند که نقره حاوی عیار صحیح است، ارائه دهند. این گواهینامه ها ممکن است با نام هایی مانند “آزمایشگاه گواهینامه” یا “گواهی جواهرات” شناخته شوند.

نحوه حمل و نگهداری: پس از خرید، نقره ها را به دقت حمل کرده و در محیطی مناسب نگهداری کنید. از قرار دادن نقره های شما در معرض نور خورشید، تماس با مواد شیمیایی و بخارات، و فشار و ضربه ها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : با انواع زنجیر طلا آشنا شوید 

خرید زیورآلات نقره و توجه به قیمت هر گرم نقره

به طور معمول، در زمان خرید، اولین موردی که هر خریدار به آن توجه می‌کند، قیمت هر گرم نقره استرلینگ ۹۲۵ می‌باشد. این موضوع در خرید نقره ممکن است باعث سردرگمی خریدار شود، اجرت ساخت نقره را اجرتی که تنها در معامله زیورالات نقره، طلا و دیگر فلزات گرانبها مطرح می‌شود.

 

برای جلوگیری از سوءاستفاده فروشنده از بی‌اطلاعی شما، باید حدودی اطلاعاتی در مورد اجرت ساخت نقره داشته باشید. در بازار فعلی ایران، اجرت ساخت زیورالات نقره حدوداً میان ۳ الی ۴۰ هزار تومان است. نیز اجرت ساخت ظروف نقره نیز به ازای هر گرم، حدوداً هزار الی صد هزار تومان می‌باشد.

کلام آخر

در هر خریدی باید به جزئیات و نکات مشخصی توجه کنیم تا بتوانیم خریدی را با کیفیت و قیمت مناسب انجام دهیم. در خرید نقره نیز باید به عیار، وزن، قیمت، شکل و طرح، اعتبار فروشنده، تضمین کیفیت و بازگشت کالا، روش تمیز کردن، گواهینامه آزمایشگاه و نحوه حمل و نگهداری توجه کرد. امیدوارم که این نکات به شما کمک کرده باشد تا بتوانید خرید بهتری از نقره انجام دهید.

5/5 - (8 امتیاز)

طلا و جواهر

به راحتی قیمت نقره را محاسبه کنید

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *