ایرادهای شایع شاهین

Common faults of Shahin

Common faults of Shahin


خودروی شاهین در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین بار توسط شرکت خودروسازی سایپا معرفی شد. در آغاز، نام این خودرو رُهام بود، اما به خاطر تشابه با یک پرنده با همین نام و درخواست سازمان محیط زیست، نام این خودرو به شاهین تغییر پیدا کرد که در زمان عرضه با حواشی بسیاری همراه بود.

در ابتدا، قرار بود این خودرو از پلتفرم تویوتا یاریس استفاده کند و شرکت سایپا قصد داشت خودرویی ایمن و مطمئن را طراحی کند. همچنین، در بخش موتور، پیش‌بینی شده بود که از پیشرانه H300 با گیربکس ۶ سرعته استفاده شود. اما با تحریم‌های حداکثری آمریکا و بسته شدن مسیر همکاری خودروسازان جهان با صنعت خودروسازی ایران، شرکت سایپا با مشکلات اساسی روبرو شد.

 

با این حال، شرکت سایپا سعی کرد با به‌روزرسانی پلتفرم SP100 و تقویت‌های لازم در خودروی شاهین، این مشکل را حل کند و بتواند آن را در بازار ایران عرضه کند. همچنین، در بخش موتور، با استفاده از موتور تیبا یا M15 از شرکت مگا موتور و نصب یک توربوشارژر کوچک، توان خودروی شاهین به ۱۰۸ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور با گیربکس دستی ۵ سرعته افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱، نسخه فول آپشن اتوماتیک خودروی شاهین توسط شرکت سایپا معرفی شد.

مشکلات ظاهری و نواقص خودرو شاهین

مشکلات ظاهری و نواقص خودرو شاهین

مشکلات ظاهری و نواقص خودرو شاهین

در بخش ظاهری، با توجه به اینکه شاهین محصول جدیدی در خانواده خودروهای سایپاست و با اختلافاتی در پلتفرم و طراحی نسبت به سایر محصولات این شرکت همراه است، مشکلاتی در بخش های مختلف مونتاژ وجود دارد.

 

عدم هماهنگی بین کابین خودرو و سیستم تعلیق آن باعث تولید صداهای ناخوشایند در داخل کابین می شود به گونه ای که در رانندگی در مسیرهای صاف و هموار، صدای سایش قطعات از بخش های مختلف کابین، از جمله درهای عقب، کنسول میانی و … به گوش می رسد.

 

کیفیت رنگ بخشی از مورد حاشیه ساز درباره شاهین است. به عنوان مثال، در برخی نمونه‌های جدید، پس از بررسی کارشناسی رنگ خودرو، ایراداتی مانند اختلافات در ضخامت رنگ و همچنین اختلافات رنگی در بخش های مختلف بدنه مشاهده شده است.

 

کیفیت مواد اولیه و پلاستیک خشک کابین شاهین به قدری پایین است که رنگ کروم روی درها یا شاسی‌های شیشه‌ای بالا و پایین، در حدود ۱۰۰۰ هزار کیلومتر نیز با مشکلاتی مانند لکه‌ها و آسیب‌های جدید مواجه شده‌اند. علاوه بر این، در برخی از نمونه‌ها ایرادات فاحشی در مونتاژ برجسته شده است، به طور مثال رگلاژ در صندوق و درب کاپوت با سپر عقب و جلو به خوبی هماهنگ نیستند.

بیشتر بخوانید : ایراد های شایع تارا 

ایرادهای فنی خودرو شاهین

ایرادهای فنی خودرو شاهین

ایرادهای فنی خودرو شاهین

بخش پیشرانه شاهین به عنوان جنجالی ترین قسمت این خودرو معروف است. از لحاظ فنی، موتور M15 این خودرو با توربو، مشکل خاصی ندارد، اما نقص قدرت پیشرانه باعث کاهش شتاب اولیه بسیار زیاد در این خودرو شده است. همچنین، این پیشرانه به طور طبیعی با صدای بالایی همراه است و عدم عایق‌بندی فضای موتور و عدم جداسازی کامل کابین از بخش موتور باعث می‌شود که صدای موتور به شدت به داخل کابین خودرو منتقل شود و برای مشتریان بسیار ناراحت‌کننده باشد.

 

شاهین همانند سایر محصولات سایپا، با مشکلات برقی و ضعف باتری روبرو است. باتری این خودرو توانایی پاسخگویی به نیازهای موتور و سیستم برقی خودرو را ندارد و به سرعت با مشکلات روبرو می‌شود.

 

عجیب‌ترین مورد در خصوص شیشه بالابرهای شاهین است. براساس گزارش مشتریان، هنگامی که قصد دارید شیشه‌های خودرو را بالا ببرید، در آخرین نقطه‌ای که قطع کننده این موتورها باید فعال شود، به صورت ممتد نیرو وارد شیشه‌ها می‌شود و صدای ناهنجاری تولید می‌کند.

استفاده از سیستم کی‌لس استارت در شاهین به عنوان یکی از مزایای این خودرو شناخته شده است، اما عدم عملکرد ریموت برقی در این خودرو باعث مشکلات فنی در بخش استارت شاهین شده است. بر اساس گفته مشتریان، برای روشن کردن خودرو باید چندین بار و به صورت پیاپی دکمه استارت را تست کرد تا خودرو روشن شود.

 

سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و مانیتور شاهین از آپشن های این خودرو هستند، اما در بیشتر نمونه های تولید شده این خودرو، کندی در عملکرد مانیتور و نقص در دوربین دنده عقب گزارش شده است. به علاوه، کمپرسور کولر شاهین در چند نمونه تولیدی، با نقص مواجه شده است، اما با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز سایپا، مشکلات رفع شده‌اند. کولر شاهین با عملکرد خوب و قابل قبول، فضای داخلی کابین را در فصل گرم سال به خوبی خنک می‌کند.

بیشتر بخوانید : چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم ؟ 

کلام اخر

شاید یکی از خودرو هایی که این روز زیاد میبینید خودروی شاهین از شرکت خودرو سازی سایپا باشد . در این مقاله این خودرو را از لحاظ فنی و ظاهری برسی کردیم و برای شما ایراد های این خودرو را بازگو کردیم .

1/5 - (2 امتیاز)

خودرو

پرچمدار سایپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *