بیوگرافی مورگان فریمن؛ درباره زندگی شخصی بازیگر معروف و لیست بهترین فیلم ها

بیوگرافی مورگان فریمن؛ درباره زندگی شخصی بازیگر معروف و لیست بهترین فیلم ها

بیوگرافی مورگان فریمن؛ درباره زندگی شخصی بازیگر معروف و لیست بهترین فیلم ها


مورگان فریمن، بازیگر برجسته و برنده جایزه اسکار، در سال ۱۹۳۷ در شهر ممفیس آمریکا به دنیا آمد. پدرش مورگین پوترفیلد فریمن آرایشگر بوده و مادرش میم ادنا ریویر معلم بوده است و همچنین او ۳ خواهر و برادر بزرگتر از خود دارد. مورگان فریمن در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که اجداد او برده‌هایی بودند که از کارولینای شمالی به می سی سی پی مهاجرت کرده‌اند اما بر اساس آزمایش دی ان ای از او مشخص شد که وی اصالت نیجریایی دارد.

گرفتار در فقر

گرفتار در فقر

گرفتار در فقر

دوران کودکی مورگان فریمن به دلیل فقر شدید خانواده، با استفاده از لولزم التحریر دست دوم، سختی‌های زیادی را تجربه می‌کرد. با این حال، او توانست با پشتکار و استعداد خود، شاگرد اول کلاس باشد.

آغاز بازیگری

او به عنوان بازیگر در دوران مدرسه، از سن ۹ سالگی شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۹۴۹ وقتی ۱۲ ساله بود، جایزه بهترین بازیگر دانش آموز را به دست آورد. سپس در سن ۱۸ سالگی در سال ۱۹۵۵، اجرای یک برنامه رادیویی را به عهده گرفت.

رقص و نمایش جلوی دوربین

مورگان فریمن در سال ۱۹۶۰ به دوره‌ها و کلاس‌های رقص در سانفرانسیسکو رفت و در سال ۱۹۶۴ در سن ۲۷ سالگی به عنوان یک رقاص در نمایشگاه جهانی و به عنوان عضوی از گروه تئاتر موزیکال “اپرا رینگ” در سان فرانسیسکو شروع به کار کرد. یک سال بعد از تجربه‌ی موفق در تئاتر‌های مختلف، در فیلم “The Pawnbroker” در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار در یک نقش کوتاه و گذرا جلوی دوربین ظاهر شد.

آغاز شهرت در میانسالی

پس از ۹ سال فعالیت در صنعت سینما، مورگان فریمن در سن ۴۳ سالگی در سال ۱۹۸۰ در فیلم “Brubaker” نقش آفرینی کرد و نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب شد که در آخر نتوانست هیچکدام از آن‌ها را به دست آورد.

درخشش در سینما

قله‌ی موفقیت مورگان فریمن به سال ۱۹۸۹ در سن ۵۲ سالگی با بازی در فیلم “رانندگی برای خانم دیزی” برگشت که موفق شد جایزه گلدن گلوب را از آن خود کند. از آن پس، او زیر ذره‌بین کارگردانان بزرگ قرار گرفت.

اسکار در پیری

مورگان فریمن سرانجام در سال ۲۰۰۴ و در سن ۶۷ سالگی، برای بازی در فیلم “دختر چند میلیون دلاری” به کارگردانی کلینت استوود بزرگ، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. او همچنین در سن ۷۵ سالگی در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه یک عمر فعالیت هنری گلدن گلوب شد.

اوج شهرت در سری فیلم‌های بتمن

اوج شهرت در سری فیلم‌های بتمن

اوج شهرت در سری فیلم‌های بتمن

مشهوریت مورگان فریمن در سن ۷۱ سالگی، در سال ۲۰۰۸ آغاز شد که در سری فیلم‌های بتمن بازی کرد و نام خود را به چشم‌های عمومی نهاد.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی مارگو رابی 

زندگی شخصی

فریمن در سن ۳۰ سالگی در سال ۱۹۶۷ با جینت آدایر برادشاو، بازیگر زن آمریکایی، ازدواج کرد اما این زندگی در نهایت با داشتن یک دختر به نام ادینا هینز در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید.

ازدواج برای بار دوم

مورگان فریمن در سال ۱۹۸۴ با دختری به نام میرنا کالی لی که طراح لباس تئاتر و سینما بود ازدواج کرد، اما سرانجام این زوج بعد از ۲۶ سال از یکدیگر جدا شدند. از آن زمان، مورگان فریمن دیگر ازدواج نکرد.

مورگان فریمن و فرزندان

مورگان فریمن در کنار دو ازدواج خود با زنان مختلف، رابطه‌های متعددی داشت که حاصل آن دو پسر به نام‌های آلفونسو فریمن و سایفولایه فریمن بودند؛ همچنین او یک فرزند دختر به نام مورگانا را هم به سرپرستی خود پذیرفته و دارای سه نوه می‌باشد.

قتل نوه مورگان فریمن با ۱۵ ضربه چاقو

روز یکشنبه، رسانه‌های آمریکا خبر قتل یک زن سیاه‌پوست ۳۳ ساله در نیویورک را اعلام کردند. پلیس هویت قتل‌شده را به نام ادنا هینز تأیید کرد و مشخص شد که او نوه دختر مورگان فریمن است. او هنگام کشف شدن جسد زندگی می‌کرد اما بعداً در بیمارستان هارلم جان باخت. فرد متهم به قتل، لامار داونپورت ۳۳ ساله، نامزد ادنا هینز بوده است. او روز چهارشنبه به جرم قتل ادنا هینز تحت تعقیب قرار گرفت و تاکنون در بیمارستان روانی بستری است.

اتهامات سنگین تجاوز جنسی

هشت زن از فعالان و بازیگران حوزه سینما مورگان فریمن را به آزار جنسی علیه خود متهم کرده‌اند. یکی از دستیاران تهیه‌کننده‌ای که در فیلمی کمدی کار می‌کرده، ادعا کرده که مورگان فریمن برای مدت‌ها او را آزار داده است. او گفته است که مورگان فریمن بارها سعی کرده بدن او را لمس کند یا دامن او را بالا ببرد. همچنین اضافه کرد که بارها با سوالات نامناسب و توهین‌آمیز مثل “آیا شورت به تن داری؟” او را مورد آزار و اذیت قرار داده است. زن دیگری هم به اتهام جنسی علیه او شاکی شده و ادعا کرده کسی جرات نداشته تا در حضور او لباس جلوباز، کوتاه یا چسبان بپوشد. الن بارکین که بازیگر دیگری است، او را تذکر داده که این کارها را انجام ندهد ولی تذکر او باعث دست پاچگی مورگان فریمن شده بود. پس از این اتهامات، مورگان فریمن از هرکسی که احساس ناراحتی یا بی‌احترامی کرده عذرخواهی کرد و گفت که هیچ‌گاه نیت ناراحت کردن زنان را نداشته است.

 

۳۱ بازیگر برتر تاریخ

 

مورگان فریمن به عنوان ۳۱ امین بازیگر بزرگ تاریخ توسط مجله انگلیسی “امپایر” انتخاب شد. سه از برترین فیلم‌های او عبارتند از “رانندگی برای خانم دیزنی”، “رهایی از شاوشنگ” و “افتخار” که در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته‌اند.

داستان مورگان فریمن و گوشواره‌هایش

مورگان فریمن در مصاحبه اعلام کرد که او همواره طلاقو گوش می‌اندازد که اگر یک روز در مکان ناشناخته‌ای از دنیا رفت، هزینه آن‌ها کفایت می‌کند تا یک تابوت برای او خریده شود. این بازیگر افشا کرد که در گذشته دریانورده‌ها هم به همین دلیل طلاقو می‌انداختند.

مورگان فریمن و مجوز خلبانی

این بازیگر معروف هم اکنون دارای سه هواپیمای شخصی و یک جت خصوصی است و در سن ۶۵ سالگی در سال ۲۰۰۲ مجوز خلبانی خصوصی را کسب کرد.

جوایز و افتخارات

مورگان فریمن علی‌رغم اینکه یکی از بزرگترین بازیگران هالیوود به‌شمار می‌رود، تاکنون تنها موفق به کسب یک جایزه اسکار نقش مکمل مرد شده‌است.

 

برنده اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم محبوب میلیون دلاری

۱۹۹۵ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم خلاص شدن در شاوشنگ

۱۹۹۰ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی

۱۹۸۸ – نامزد اسکار بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مهارت اقامت

۲۰۰۹ – نامزد اسکار بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شکست ناپذیر

۱۹۹۰ – برنده گلدن گلوب بازیگر نقش اول مرد برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی

۱۹۹۰ – برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین بهترین گروه بازیگری برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی همراه با جسیکا تندی

 

بهترین فیلم‌های مورگان فریمن

در ادامه به معرفی بهترین فیلم های این بازیگر دوست داشتنی میپردازیم .

 

خلاص شدن در شاوشنگ – The Shawshank Redemption

خلاص شدن در شاوشنگ - The Shawshank Redemption

خلاص شدن در شاوشنگ – The Shawshank Redemption

کارگردان: فرانک دارابونت

بازیگران: تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز

سال ساخت: ۱۹۹۴

ژانر: درام

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۹٫۳

خلاص شدن در شاوشنگ یک شاهکار به تمام معناست که سال‌ها به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته شده است؛ این فیلم از دید مخاطبان خود درباره امید و اراده‌ی قوی آموزنده است. حتما این فیلم را تماشا کنید.

 

داستان این فیلم در سال ۱۹۴۶ اتفاق می‌افتد و شخصی به نام اندی دوفرین بانکدار نیوانگلندی مردی معقول و خوش‌رو است که به اتهام قتل همسر و دوستش محکوم به حبس ابد در زندان شوشنک می‌شود. او در این زندان با رئیس زندان همکاری می‌کند و به اعتماد او می‌رسد. اندی چه نقشه‌ای در ذهن دارد؟

 

میلیون دلاری – Million Dollar Baby

کارگردان: کلینت ایستوود

بازیگران: هیلاری سوانک، کلینت ایستوود، مورگان فریمن، مایک کولتر، جی باروشل

سال ساخت: ۲۰۰۴

ژانر: درام، ورزشی

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۸٫۱

این فیلم اثری احساسی با بازی دو اسطوره، مورگان فریمن و کلینت ایستوود، است. این فیلم داستانی احساسی و مهم را روایت می‌کند که به‌طور خاص علاقه‌مندان به ورزش بوکس را به خود جلب می‌کند.

 

داستان این فیلم حول محور مگی فیتزجرالد است که با اصرار فرانکی دان، مربی بوکسورهای موفق، متقاعد می‌شود تا به او شیوه مسابقه را آموزش دهد و او را تبدیل به یک قهرمان کند. مگی آموزش‌های سختی را تحمل می‌کند و راهی به سمت مسابقات قهرمانی جهان می‌شود. اما حالا مگی باید با یک بوکسور بسیار بداخلاق و کثیف از نظر اخلاقی و ورزشی مبارزه کند.

تحت تعقیب – Wanted

کارگردان: تیمور بکمامبتوف

هنرپیشه‌ها: جیمز مک‌آووی، آنجلینا جولی، مورگان فریمن، کریس پرت

سال تولید: ۲۰۰۸

ژانر: اکشن، جنایی، هیجان‌انگیز

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۶٫۷

آنجلینا جولی و مورگان فریمن، بدون شک این ترکیب موجب شده که فیلم “تحت تعقیب” جذاب و دیدنی باشد و علاقه‌مندان به اکشن را کاملاً راضی کند. بنابراین، اگر طرفداران آنجلینا جولی و مورگان فریمن هستید، این فیلم را در لیست تماشای خود قرار دهید.

 

داستان این فیلم در مورد یک کارمند عادی است که دریافت می‌کند که در واقع پسر یک قاتل حرفه‌ای است و توانایی‌های ویژه پدرش نیز به او ارث رسیده‌اند. او با کمک دوستان پدرش، آموزش‌هایی می‌بیند و به یک قاتل حرفه‌ای تبدیل می‌شود و باید دستورات گروه را اجرا کند. آیا او از همه دستورات پیروی خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید :پرطرفدار ترین سریال آمریکایی

لوسی – Lucy

کارگردان: لوک بسون

هنرپیشه‌ها: اسکارلت جوهانسون، مورگان فریمن، عمرو واکد، چوی مین شیک

ژانر: اکشن، علمی-تخیلی، هیجان‌انگیز

سال تولید: ۲۰۱۴

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۶٫۴

مورگان فریمن همراه با اسکارلت جوهانسون، یکی از بازیگران برجسته و جذاب هالیوود، در این فیلم حضور دارد و ترکیب این دو بازیگر باعث می‌شود که فیلم “لوسی” یک اثر علمی-تخیلی جذاب و هیجان‌انگیز باشد که علاقه‌مندان به این سبک از فیلم‌ها را مسحور کند.

 

داستان این فیلم حول محور دختری به نام لوسی است که در کشور تایوان زندگی می‌کند؛ رئیس او از او به عنوان یک جاسوس مواد مخدر استفاده می‌کند و مواد عجیبی را در بدن او جاسوسی می‌کند. اما طی اتفاقاتی، این مواد در بدن او آزاد می‌شود و با خون او ادغام می‌شود. این واقعه باعث می‌شود که او به یک ابرانسان تبدیل شود و توانایی‌های فراتر از حد معمول انسانی را کسب کند.

 

بن هور – Ben-Hur

بن هور - Ben-Hur

بن هور – Ben-Hur

کارگردان: تیمور بکمامبتوف

هنرپیشه‌ها: جک هیوستن، مورگان فریمن، نازنین بنیادی، توبی کبل، خودریگو سانتورو

ژانر: تاریخی، حماسی

سال تولید: ۲۰۱۶

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۵٫۷

مورگان فریمن در این فیلم با هنرپیشه برجسته و جذاب ایرانی، نازنین بنیادی، هم‌بازی بوده است و این دو با بازی‌های خوب‌شان موجب شده‌اند که اقتباس از شاهکار بن هور تحت عنوان فیلمی با ارزش خلق شود.

 

داستان این فیلم درباره یک نجیب‌زاده به نام بن هور است که به طور نادرست به قتل دوست کودکی‌اش متهم می‌شود و سال‌ها به عنوان برده در روم زندگی می‌کند. اکنون او دنبال انتقام است اما…

شوالیه تاریکی بتمن – The Dark Knight

کارگردان: کریستوفر نولان

هنرپیشه‌ها: کریستین بیل، هیث لجر، گری اولدمن

سال تولید: ۲۰۰۸

ژانر: اکشن، ماجراجویی

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۹

بدون شک کریستوفر نولان توانایی ساخت فیلم‌های بد را ندارد. بتمن یکی از موفق‌ترین و پُرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست که به راستی یک اثر برجسته است. مورگان فریمن با بازی درخشان خود در این فیلم به شهرت فراوان رسیده‌است.

 

داستان این فیلم در شهر گاتهام رخ می‌دهد، یک سال پس از ناپدید شدن دکتر جاناتان کرین معروف به نام مترسک، امنیت شهر توسط بتمن دوباره برقرار می‌شود. تا اینکه یک روز جوکر، یک تبهکار خطرناک به همراه اراذل و اوباشش به شهر بازمی‌گردند تا گاتهام را به نابودی کشانند.

 

سقوط یک فرشته – Angel Has Fallen

کارگردان: ریک رومن وو

هنرپیشه‌ها: جرارد باتلر، مورگان فریمن، پایپر پرابو، جیدا پینکت اسمیت، لنس ردیک، نیک نولتی

سال تولید: ۲۰۱۹

ژانر: اکشن، هیجان‌انگیز

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۶٫۴

این فیلم اکشن بسیار دیدنی و جذابی دارد که به شدت توصیه می‌شود تا آن را تماشا کنید تا خودتان از کیفیتش متوجه شوید. مورگان فریمن در این فیلم نقش رئیس جمهور آمریکا را با بازی درخشان خود ایفا کرده‌است.

 

داستان این فیلم پس از چند سال از وقایع فیلم قبلی رخ می‌دهد؛ آلن ترامبل رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا شده‌است. ترامبل، مایک بنینگ را به عنوان فرمانده سرویس مخفی انتخاب می‌کند. اما همزمان با حمله به جان رئیس‌جمهور، اتهامات به سوی بنینگ نشانه رفته و او توسط گروه خودش و اف‌بی‌آی تعقیب می‌شود. بنینگ تصمیم می‌گیرد با پیدا کردن مجرم اصلی، خود را تبرئه کند. اما جان دوو نقشه‌های شومی برای دو کاراگاه دارد و…

 

هفت – Se7en

کارگردان: دیوید فینچر

هنرپیشه‌ها: برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، جان کریستوفر مک‌گینلی، کوین اسپیسی

سال تولید: ۱۹۹۵

ژانر: جنایی، درام، رازآلود، هیجان‌انگیز

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸٫۶

اگر یک لیست از بهترین فیلم‌های جنایی داشتیم، قطعاً فیلم هفت در اولین جایگاه لیست ما قرار می‌گرفت؛ این اثر از دیوید فینچر به دلیل فضای سنگین خود یک اثر بسیار جذاب، هیجان‌انگیز و معمایی است که دیدنش به شدت توصیه می‌شود.

 

داستان این فیلم درباره جان دوو، یک قاتل زنجیره‌ای است که تصمیم گرفته هفت نفر که نماد هفت گناه کبیره هستند را به قتل برساند. هدف او از این کار هشدار دادن به انسان‌هایی است که غرق در گناهان روزمره‌شان هستند. کاراگاه میلز، که به تازگی به نیویورک منتقل شده‌است، همراه با کاراگاه سامرست در تعقیب این قاتل بی‌رحم هستند. اما جان دوو نقشه‌های شومی برای دو کاراگاه دارد و…

 

لیست آرزوها – The Bucket List

کارگردان: راب راینر

هنرپیشه‌ها: جک نیکلسون، مورگان فریمن، کارن مارویاما

سال تولید: ۲۰۰۷

ژانر: درام، کمدی، ماجراجویی

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۷٫۴

این فیلم دارای روایتی شیرین و انسانی است که درباره زندگی و چیزهای مهمی که در آن باید انجام دهیم حرف می‌زند. پس اگر تا به حال موفق به تماشای این فیلم نشده‌اید، به شدت توصیه می‌شود به سرعت دست به کار شده و آن را تماشا کنید.

 

داستان این فیلم درباره ادوارد کول (جک نیکلسون) و کارتر چمبرز (مورگان فریمن) است. هر دو نفر به بیماری سرطان مبتلا هستند. ادوارد کول، مدیرعامل ثروتمندی است که کسی به جز دستیار او (شان هیز) در طول دوره‌ی شیمی درمانیش به ملاقاتش نمی‌آید. ادوارد و کارتر تصمیم می‌گیرند به مسافرت بروند و لیستی از آرزوهایی که دارند را روی کاغذ می‌نویسند و می‌خواهند قبل از اینکه وقت‌شان تمام شود، همه‌ی آن‌ها را انجام دهند.

عفو‌ناپذیر – Unforgiven

عفو‌ناپذیر - Unforgiven

عفو‌ناپذیر – Unforgiven

کارگردان: کلینت ایستوود

هنرپیشه‌ها: کلینت ایستوود، جین هکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس، لاکلین مونرو

سال تولید: ۱۹۹۲

ژانر: درام، وسترن

امتیاز در آی‌ام‌دی‌بی: ۸٫۲

کلینت ایستوود برای ساخت این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و همچنین در مقام بازیگری جین هکمن موفق به دریافت این جایزه‌اش شد و از همه مهم‌تر اینکه، این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم شد! نابخشوده یکی از شاهکار‌های وسترن است که حتما باید دید.

داستان این فیلم در سال ۱۹۸۸ در ایالت وایومینگ می‌گذرد، زنی روسپی توسط دو گاوچران مجروح می‌شود و از ریخت می‌افتد. کلانتر شهر (جین هکمن) تنها به جریمه کردن آن‌ها اکتفا می‌کند. اما دوستان زن برای کسی که بتواند انتقامش را بگیرد، هزار دلار پاداش قرار می‌دهند. ویلیام مانی (کلینت ایستوود)، هفت تیرکشی که توبه کرده اما هنوز گذشته زشتش عذابش می‌دهد، به کمک دوست قدیمی‌اش (مورگان فریمن) و یک مرد جوان، آخرین کار خود را شروع می‌کند.

نهایتاً

متشکرم که تا آخر همراه بودید، ما در این مقاله سعی کردیم به زندگی مورگان فریمن پرداخته باشیم، بازیگر بی‌نظیری که هنوز هم در سینما حضور پررنگی دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

منبع روزانه

 

 

 

 

امتیاز

چهره ها

بازیگران محبوببازیگران مشهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *