۲۸ مورد از بهترین گیاهان دارویی برای رویش و رشد مو

28 مورد از بهترین گیاهان دارویی برای رویش و رشد مو

28 مورد از بهترین گیاهان دارویی برای رویش و رشد مو


مدت‌هاست که افراد از مواد گیاهی برای تغذیه پوست سر و تنشاندن رشد مو استفاده می‌کنند. همانگونه که می‌دانید لیست مواد گیاهی که برای این هدف به کار می‌رود، بسیار طولانی است.

در این مقاله تلاش داریم چند نمونه از این گیاهان را به اشتراک بگذاریم.

گیاه آلوئه‌ورا:

گیاه آلوئه‌ورا:

گیاه آلوئه‌ورا:

آنزیم‌های موجود در آلوئه‌ورا قادر به حل پوست مرده هستند. این گیاه دارای سالیسیلیک اسید است که به عنوان یک ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند. ژل آلوئه‌ورا می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده عالی استفاده شود. این ژل ساختاری مشابه کراتین دارد که از جمله پروتئین‌های سازنده پوست و مو می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود آلوئه‌ورا یکی از بهترین مواد برای تقویت و تحریک رشد موها باشد.

 

گیاه آمله یا انگورهندی:

آمله که به نام انگورهندی نیز شناخته می‌شود، حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از جمله ویتامین C است که برای تولید کلاژن ضروری است. افزایش کلاژن منجر به تقویت موهای جدید و بهبود استحکام و سلامتی آنها می‌شود.

شما می‌توانید پودر آمله را با یک مرطوب کننده مانند روغن نارگیل ترکیب کرده و روی پوست سر خود استفاده کنید و با ماساژ دادن جذب کنید. از این نکته هم آگاه باشید که آمله به عنوان درمان خانگی برای جلوگیری از زودرس سفید شدن موها بسیار مفید است.

گیاه ریحان:

ریحان دارای مقدار زیادی منیزیم است و اغلب به یک ماده معدنی کم‌توجه شده است. زمانی که ریحان به موها و پوست سر اعمال می‌شود، به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند جریان خون در فولیکول‌های مو را افزایش داده و تحریک کننده رشد موها باشد.

بیشتر بخوانید : خواص ریحان برای اعضای مختلف بدن

کالاندولا یا گل همیشه بهار:

کالاندولا دارای مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است. استفاده از روغن کالاندولا می‌تواند جریان خون در فولیکول‌های مو را افزایش داده و تولید کلاژن را افزایش داده و تقویت و تحریک رشد موها را تسهیل کند. شما می‌توانید از این گیاه به تنهایی یا در ترکیب با روغن‌های مرطوب‌کننده دیگر استفاده کنید.

گیاه شنبلیله:

گیاه شنبلیله:

گیاه شنبلیله:

شنبلیله باعث بهبود جریان خون و تحریک رشد موها می‌شود. دانه‌های شنبلیله را می‌توان پیش از مصرف در آب خیس کرده و از آنها خمیری تهیه کرد.

شما می‌توانید خمیر شنبلیله را مستقیماً بر روی پوست سر خود مالید یا آن را با ماست یونانی ترکیب کنید تا از خواص اسید لاکتیک موجود در ماست بهره‌برداری کنید. اجازه دهید این ترکیب حداقل سی دقیقه روی پوست سر باقی بماند و سپس شستشو داده شود.

دانه کتان:

دانه گیاه کتان غنی از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تخلیص از سموم و پوست مرده روی پوست سر کمک می‌کند. دانه کتان را در آب جوشانده و به گلوله‌ای نرم تبدیل کنید. سپس این گلوله را روی پوست سر و موها استفاده کنید. این مرطوب‌کننده می‌تواند تحریک کننده رشد موها باشد و به تقویت موهای موجود کمک کند.

ریشه زنجبیل:

روغن حاصل از ریشه زنجبیل باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو می‌شود و باعث تقویت موهای قائل و سالم‌تر می‌شود. ریشه زنجبیل همچنین دارای ویژگی‌های ضد عفونی کننده و مرطوب‌کننده برتری است و این می‌تواند باعث حذف شوره و مواد دیگر از روی موها شود.

آب قاشقی یا گوتو کولا:

این گیاه به طور سنتی برای درمان مشکلات داخلی و خارجی استفاده می‌شود. شما می‌توانید عصاره این گیاه را با روغن زیتون ترکیب کنید و سپس با ماساژ دادن به پوست سر، جریان خون را بهبود بخشیده و موهایتان را تقویت کنید.

ختمی:

گل گیاه ختمی دارای ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به سلامتی پوست سر و مو کمک می‌کند. شکوفه‌های تازه این گیاه را به روغن نارگیل اضافه کنید و مخلوط کنید تا ماسکی نرم به دست آید. وقتی این مخلوط را روی پوست سر استفاده می‌کنید، به تحریک رشد موها کمک خواهد کرد. همچنین از بروز شوره در موها جلوگیری خواهد کرد.

رازک:

گل گیاه رازک حاوی روغنی است که می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد موها استفاده شود. علاوه بر این، این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است و می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های موجود در پوست سر مفید باشد.

گیاه دم‌اسبی:

این گیاه با غنی بودن از مواد معدنی می‌تواند یک راه حل طبیعی برای تحریک رشد موها و حفظ سلامت پوست سر باشد. دم‌اسبی اثر خود را با تحریک عروق خونی اعمال می‌کند که باعث تأمین اکسیژن مورد نیاز برای فولیکول‌های مو می‌شود.

گیاه دم‌اسبی دارای موادی همچون کوئرستین است که یک فلاوونوئید محسوب می‌شود. برای آماده کردن این گیاه، دم‌اسبی خشک‌شده را در آب خیس کنید و به مدت چند ساعت بگذارید. سپس مخلوط را صاف کرده و آب آن را استخراج کنید. اجازه دهید آب به دمای اتاق خنک شود و سپس به پوست سر و موها اعمال کنید.

اسطوخودوس:

اسطوخودوس:

اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس یک ترکیب ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی‌کننده قوی است. این روغن با تحریک جریان خون در پوست سر، تسریع رشد موهای جدید را دنبال می‌کند و به تعادل تولید روغن‌های طبیعی پوست سر کمک می‌کند. شما می‌توانید این روغن را به اشتراک با روغن‌های دیگر برای بهترین نتیجه استفاده کنید.

شیرین بیان:

گلوکوزیدها، ساپونین‌های تری‌ترپنوئیدی و فلاونوئیدهایی که در گیاه شیرین بیان یافت می‌شود به تغذیه پوست سر کمک می‌کند و آسیب ناشی از عفونت قارچی، اگزما، حساسیت و اثرات مخرب مواجهه با مواد شیمیایی را بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از این گیاه، کافی است یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خشک شده را به سه پیمانه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ریشه‌ها به مدت یک یا چند ساعت در آب قرار بگیرند. سپس آب را صاف کنید و روی پوست سر و موها استفاده کنید.

مارشمالو:

ریشه گیاه مارشمالو غنی از موسیلاژ است که می‌تواند به بهبود حالت موها کمک کند. ریشه مارشمالو را به مدت ۱۵ دقیقه جوشانید. سپس عصاره‌اش را جدا کنید و با یک نرم‌کننده طبیعی ترکیب کنید.

Oat Straw:

این ماده نیز منبع دیگری از سیلیس و منیزیم است که سلامت پوست سر را بهبود می‌بخشد و به رشد موها کمک می‌کند. سعی کنید این ماده را به مدت یک یا چند ساعت در آب قرار دهید. البته می‌توانید چای این ماده را نیز تهیه کنید و مصرف کنید.

جعفری:

گیاه جعفری که در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می‌کند، پر از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که تولید کراتین و کلاژن پوست سر را افزایش می‌دهد، جریان خون را تحریک می‌کند و به حفظ سلامتی موها و پوست سر کمک می‌کند. جعفری همچنین حاوی مس است که به تنظیم متابولیسم بدن و تولید ملانین کمک می‌کند.

ملانین یک پیگمانت رنگی است که از پوست و مو در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. شما می‌توانید جعفری را در آب جوش فرو ببرید یا آن را خرد کرده و با روغن مخلوط کنید و روی پوست سر استفاده کنید. همچنین می‌توانید جعفری را به سالاد‌ها، چای و مواد غذایی اضافه کنید. با این وجود، زنان باردار باید مصرف زیادی از جعفری را اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

نعناع:

روغن مرطوب‌کننده حاوی عصاره نعناع می‌تواند خواص ضد قارچی و ضد التهابی داشته باشد. وقتی این روغن بر روی پوست سر استفاده می‌شود، می‌تواند به بهبود اثرات مخرب مواد شیمیایی، عفونت‌ها و میکروب‌ها کمک کند. همچنین این ماده می‌تواند به تحریک رشد مو و افزایش جریان خون در مناطق مورد نظر کمک کند.

میوه گل رز:

میوه گل رز یکی از منابع غنی ویتامین C است و این ویتامین باعث می‌شود این گیاه به یک تحریک کننده عالی برای رشد مو تبدیل شود. شما می‌توانید آن را در آب خیس کنید تا نرم شود، سپس با مرطوب کننده طبیعی ترکیب کنید تا یک خمیر نرم ایجاد شود.

رزماری:

گیاه رزماری نیز جزو گیاهانی است که در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می‌کند. روغن حاصل از این گیاه سرشار از ویتامین است و خاصیت‌های ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی دارد. دو قاشق چایخوری از روغن رزماری را بگیرید و با آن پوست سر خود را ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید : بازی های دخترانه اندروید؛ معرفی ۳۵ عنوان برتر برای موبایل گیمرها

مریم گلی:

مریم گلی حاوی ویتامین‌های C، B و همچنین منیزیم، روی و پتاسیم است که همگی این عناصر برای تقویت موها ضروری هستند. مریم گلی خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدحساسیت دارد و این موارد باعث شده است تا این گیاه به عنوان یک تحریک‌کننده خوب برای رشد موها شناخته شود. روغن مریم گلی را به مرطوب‌کننده خود اضافه کنید یا یک محلول گیاهی از آب آن تهیه کنید.

شیکاکی:

می‌توانید این گیاه را در آب خیس کنید و از آن یک مواد شوینده طبیعی بسازید. موهای خود را با آن شستشو دهید یا خمیر آن را بر روی پوست سر بمالید. این کار باعث تحریک رشد موها، تقویت ریشه‌های مو و بهبود سلامت پوست سر می‌شود.

Soapnut:

این گیاه توسط افراد مختلف برای شستشو استفاده می‌شود. این ماده یک شوینده طبیعی است و دارای خاصیت‌های ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. شما می‌توانید از آن برای تغذیه پوست سر و فولیکول‌های مو استفاده کرده و موهایی سالم‌تر و با حجم‌تر داشته باشید.

آویشن:

این گیاه دارای خاصیت‌های ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی است. آویشن حاوی مواد معدنی از قبیل منیزیم، پتاسیم و سلنیم است که برای رشد موها ضروری هستند. روغن آویشن را می‌توان با روغن حامل مخلوط کرد.

آب تره:

تره (نام‌های دیگر: کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی، ترتیزک آبی) یک گیاه از خانواده شب‌بوها است که ارتفاع آن معمولاً ۱۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است و دارای برگ‌های کوچک با رنگ سبز تیره و گل‌های کوچک سفید در خوشه‌ها است. این گیاه دارای مقادیر زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامت و رشد موها بسیار مفیدند.

بومادران:

گیاه بومادران دارای خاصیت‌های ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده است و همچنین تأثیرات قابضی دارد. این خصوصیت‌ها باعث می‌شود که این گیاه برای تحریک رشد موها مناسب باشد. به دلیل اینکه بومادران دارای مواد ساپونین و اسیدهای چرب است، عصاره آن می‌تواند به عنوان یک ماده شوینده طبیعی برای موها و پوست سر استفاده شود.

گیاه یوکا:

این گیاه دارای کاربردهای متعددی است و می‌توان از آن به عنوان یک مواد شوینده طبیعی برای موها استفاده کرد. همچنین این گیاه می‌تواند برای تحریک رشد موها مفید باشد.

منبع سلامت نیوز 

امتیاز

دانستنی ها

خواص جادویی گیاهانخواص گیاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *