حضرت عیسی مسیح که بود؟

حضرت عیسی مسیح که بود؟

حضرت عیسی مسیح که بود؟


حضرت عیسی مسیح از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ انسانیت به شمار می‌رود. او بنیانگذار مکتب مسیحیت است و عظیم ‌ترین عامل تشکیل و تحولات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی جهان در ادوار بعدی بوده است. همچنین برای کاربران مسیحی، عیسی مسیح یک پیامبر، یک معلم و حتی یک قدوه می‌باشد.

در این مقاله از سایت مجله ، قصد داریم به تحقیق و بررسی زندگی و آموزه‌ های حضرت عیسی مسیح ، زندگینامه ،القاب و کتاب او بپردازیم. با بررسی دقیق این موضوعات، درک عمیق ‌تری از زندگی و آموزه‌ های حضرت عیسی مسیح خواهیم یافت و علمی ‌ترین شواهد و حقایق مربوط به او را بررسی خواهیم کرد. این مقاله می‌کوشد تا با عرضه اطلاعات دقیق دانش خواننده را درباره یکی از بزرگ‌ ترین شخصیت‌های تاریخی تقویت کند.

زندگینامه حضرت مسیح:

حضرت مریم، دختر عمران، از بانوان و شخصیت ‌های برجسته در قوم بنی اسرائیل است. پدر او، عمران، عالم و پارسا برجسته ای بود که از نسل حضرت سلیمان علیه السلام می‌آمد. مادر مریم نیز از شخصیت ‌های فرزانه بود و بر اساس نظر او، مریم را از خدمه بیت‌ المقدس قرار دادند. در اواخر دوران جنینی مریم، پدرش فوت کرد و زکریا شوهرخاله او، مریم را تحت سرپرستی خود گرفت. مریم در طول روزها روزه‌ای قائل می‌شد و شب ‌ها به عبادت مشغول میشد. او در قوم بنی اسرائیل مقام و منزلت بالایی داشت و در سن ۱۳ سالگی، خداوند یک فرشته را به شکل یک جوان زیبا به نزد او فرستاد. فرشته به مریم گفت که او فرستاده پروردگار است و آمده تا به او پسری پاکیزه و پرهیزگار ببخشد.

حضرت مریم از این سخنان بسیار تعجب کرد و گفت که چگونه ممکن است فرزندی داشته باشم وقتی هیچ کس تاکنون با من تماس نداشته و من هیچ وقت رابطه زناشویی نداشته‌ام. فرشته در پاسخ گفت درست است، اما خداوند قادر است فرزندی بدون پدر را بیافریند و می‌خواهد عیسی نشانه‌ای برای مردم باشد و رحمتی از سوی خداوند برای آنها باشد. بعد از این بحث، حضرت مریم باردار شد و فرزند موعود در رحمش قرار گرفت. به علت این اتفاق، مریم بیرون از بیت ‌المقدس تنها زندگی کرد .

حضرت عیسی (ع) متولد شد و به حضرت مریم وحی شد که به قومش بازگردد و در صورتی که کسی درباره بارداری و شرایط متولد شدن فرزندش سوال کرد، به آنها پاسخ ندهد و با اشاره به آنها بفهماند روزه سکوت نذر کرده است. پس حضرت مریم به قوم بنی اسرائیل بازگشت و وقتی مردم او را سرزنش کردند، او به گهواره کودک اشاره کرد و از آنها خواست که با فرزندش صحبت کنند. قوم بنی اسرائیل، از رفتار مریم ناراحت شده بودند که چگونه می‌توان با یک فرزند در گهواره سخن گفت.

کتاب حضرت عیسی مسیح:

در آن لحظه، حضرت عیسی (ع) در گهواره شروع به سخنرانی کرد و گفت: “من بنده‌ی خدا هستم. خداوند به من کتاب انجیل را داده و مرا به ‌عنوان پیامبر برگزیده است.” وقتی قوم بنی اسرائیل این سخنان شگفت‌انگیز حضرت عیسی را شنیدند، فهمیدند که حضرت مریم از هر گونه گناه و نجاست دور است و پس از آن، حضرت عیسی (ع) تا زمانی که بزرگ شد و توان زبان گشودن را به‌ دست آورد، دیگر با هیچ کس سخن نگفت.

تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح:

نام اصلی حضرت عیسی (ع)، “یسوع” بود که به معنای “نجات دهنده” است و این نام به عنوان لقب ایشان شناخته می‌شود. حضرت عیسی در تاریخ ۲۵ دسامبر سال اول میلادی و ۶۲۲ سال قبل از هجرت بزرگ پیامبر اسلام در بیت لحم فلسطین، به دنیا آمد.

القاب حضرت عیسی مسیح:

حضرت عیسی (ع) در میان مسیحیان با لقب‌های مختلفی شناخته می‌شود. این لقب‌ ها عبارتند از:

  • “مسیح” : به معنای “پاک” است.
  • “منجی” : کسی که به اذن خداوند نجات بشر را به ارمغان می‌آورد.
  • “نبی” : شخصی که پیام خدا را به انسان ‌ها منتقل می‌کند.
  • “کاهن عهد جدید” : در میان خداوند و بشریت واسطه است.
  • “شبان نیکو” : استدلال می‌شود که عیسی (ع) نیکوترین نمونه انسان است.
  • در کتاب انجیل یوحنا، عیسی به عنوان “راه”، “حقیقت” و “زندگی” شناخته می‌شود.
  • در کتب پولس، عیسی (ع) به عنوان “صورت خداوند نادیده” نامیده می‌شود.

رسالت حضرت عیسی مسیح:

در سن ۳۰ سالگی، حضرت عیسی (ع) به رسالت مبعوث شد و به طور رسمی ماموریت خود را به مردم اعلام کرد. او از انحراف یهودیان تلاش کرد تا جلوگیری کند و سعی کرد آنها را از گمراهی رها کند. متأسفانه، تنها یک گروه کوچک از حضرت عیسی (ع) پیروی کردند و او مورد تهدید و توطئه بزرگان قوم یهود قرار گرفت. آنها حتی تصمیم به قتل او گرفتند؛ زیرا از قدرت و تعداد طرفداران او وحشت داشتند. هر چه بیشتر مردم به حضرت عیسی می پیوستند، نگرانی قوم یهود بیشتر میشد و در نهایت به این نتیجه می رسیدند که برای حفظ نظم قومشان باید حضرت عیسی را قربانی کنند. در پایان، خداوند حضرت عیسی (ع) را به آسمان برد و یهودیان فردی که به حضرت عیسی شباهت داشت را به اشتباه به صلیب کشیدند.

به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح:

مسیحیان اعتقاد دارند که حضرت عیسی (ع) به صلیب کشیده شده و پس از سه روز از مرگ برخاسته و به آسمان عروج کرده است. اما در کتاب مقدس مسلمانان، قرآن کریم، در سوره نساء آیه ۱۵۷، واقعیت کشته شدن و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی (ع) رد شده و آمده است. آیه می‌فرماید: “آنها مسیح را نکشتند و به صلیب نکشاندند، بلکه شخص دیگری را به اشتباه به جای او به صلیب کشاندند و خودشان نیز یقین به این موضوع نداشتند. بلکه خداوند او را به سوی خود برد.” بنابراین، خداوند حضرت مسیح (ع) را به آسمان برده تا او را از شر دشمنان حفظ کند و در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) به زمین بازگرداند.

معجزات حضرت مسیح:

بزرگان یهودی به طور مداوم سخنان حضرت عیسی (ع) را تکذیب می کردند و از او می خواستند که با ارائه معجزه‌ای حرف ‌هایش را اثبات بکند تا آنها به او ایمان بیاورند. در پاسخ، حضرت عیسی (ع) می فرمود: “از طرف پروردگارم نشانه‌ای برای شما دارم. از طریق طیور خاکستری از گل، پرنده‌ای خواهم ساخت و در آن نفس خواهم کشید آنوقت پرنده به اذن خداوند زنده خواهد شد. همچنین من می‌توانم کسی را که از تولد کور بوده، شفا بدهم. مریضان پیسی را نیز شفا دهم و مردگان را به زندگی باز ‌گردانم و از خوراک شما و ذخایر درون خانه‌تان با خبر خواهم بود. اگر ایمان داشته باشید، بی‌تردید در همه این نشانه ‌ها حقیقت وجود دارد”.

آیات و احادیث درمورد حضرت مسیح:

  • سوره آل عمران آیه ۴۵ میفرماید: (يا مَريمُ إنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنهُ اسمُهُ المَسيحُ عِيسَي ابنُ مَريمَ وَجيِهاً فِي الدُّنيا وَ الآخِرَةِ و مِنَ المُقَرَّبينَ) اي مريم! خدا تو را به كلمه ‏اي از جانب خودش بشارت مي‏دهد كه نامش مسيح، عيسي بن مريم است؛ در حالي كه در دنيا و آخرت آبرومند و از مقرّبان الهي است….
  • امام علی (ع) در مورد حضرت عیسی (ع) در نهج البلاغه، خطبه ۱۶۰ می فرماید: وَلامالٌ يَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ يَداهُ.نه مال و ثروتي داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعي كه به خواري ‏اش اندازد، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش….
  • حضرت عیسی (ع) در الأمالي، مفيد، ص ۴۳ می فرماید: الدُّنيا قَنطَرَةٌ فاَعبُروها و لا تَعمُرُوها: دنيا پل است؛ از آن بگذريد و آبادش مسازيد…..
  • حضرت عیسی (ع) در تحف العقول، ص ۵۱۰  می فرماید: طُوبي لِلَّذينَ يَتهَجَّدونَ مِن اللَّيلِ، اُولئكَ الّذينَ يَرِثونَ النُّورَ الدّائِمَ ؛ خوشا آنان كه پاسي از شب را به عبادت مي‏گذرانند؛ آنان كساني‏اند كه نوري ماندگار به ارث مي‏برند….
  • حضرت عیسی (ع) در تحف العقول، ص ۵۱۱ می فرماید: (إنَّ الشَّجَرَةَ لاتَكمُلُ إلّابِثَمَرَةٍ طَيِّبَةٍ كَذلِكَ لايَكمُلُ الدِّينُ إلّا بِالتَّحَرُّجِ عَنِ المَحارِمِ) درخت كامل نمي‏شود؛ مگر با ميوه‏اي گوارا. همچنين دين‏داري كامل نمي ‏شود مگر با دوري از حرام‏ ها….. .

در این مقاله تلاش کردیم در خصوص زندگینامه حضرت عیسی و احادیث او صحبت کنیم . امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد لطفا اگر هر گونه سوال در این خصوص دارید در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

منبع:http://article.tebyan.ne

امتیاز

دانستنی ها

حضرت عیسی مسیح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *