بیوگرافی امین حیایی ؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی او

بیوگرافی امین حیایی ؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی این بازیگر

بیوگرافی امین حیایی ؛ زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی این بازیگر


امین حیایی یکی از بازیگران معروف در عرصه های سینما، تئاتر و تلویزیون است که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم سینمایی “دو همسفر” به کارگردانی اصغر هاشمی آغاز کرد. در این مقاله از سایت مجله ، ما قصد داریم به بیوگرافی امین حیایی بپردازیم و درباره زندگی حرفه‌ای و شخصی او را بیشتر بدانید.او تجربه ‌های موفقی در ایفای نقش‌ های طنزی و جدی در کارنامه هنری خود داشته است و با کارگردانان برجسته  ‌ای نظیر داریوش مهرجویی، فرزاد مؤتمن، شاپور قریب، تهمینه میلانی، سیروس الوند و ایرج قادری در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون همکاری کرده است. نقش بیژن مرتضوی در فیلم “اخراجی‌ ها” نیز از جمله نقش‌ های معروف او در حوزه بازیگری است. در ادامه این مقاله، با ابعاد پنهان در زندگی و ماجرا های ازدواجی امین حیایی بیشتر آشنا خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید.

اطلاعات شخصی امین حیایی

در ادامه، تمرکز خود را بر اطلاعات شخصی امین حیایی متمرکز می‌ کنیم تا به سوالاتی مهم مانند سن او، فعالیت هنری اش و وضعیت تاهل پاسخ دهیم. امین حیایی، بازیگر، خواننده، صداپیشه، داور تلویزیونی و مدیر موسسه هنرگستر حیایی است که در سال ۱۳۴۹ در محله قیطریه تهران به دنیا آمد.

  • فعالیت هنری او با بازی در فیلم سینمایی “دو همسفر” در سال ۱۳۷۰ آغاز شد.
  • ادارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک است
  • قدش ۱۷۳ سانتی‌متر است.
  • امین حیایی در حال حاضر متاهل است و همسر اولش با نام مونا بانکی‌پور (بازیگر) بوده و همسر فعلی او نیلوفر خوش‌خلق (همچنین بازیگر) می‌ باشد.
  • او یک پسر به نام دارا حیایی (بازیگر) دارد که در سال ۱۳۷۵ از همسر اولش متولد شده است.
  • امین حیایی صفحه اینستاگرامی به نامhayai دارد.

بیشتر بخوانیدبیوگرافی باران کوثری | از کودکی تاکنون با باران سینمای ایران

زندگی خصوصی امین حیایی

در این بخش از مقاله، به زندگی شخصی امین حیایی از زمان تولد تا ارتباطات و روابط پیشرفته او در صنعت سینما پرداخته‌ایم تا به همراهی شما، مخاطبین گرامی سایت مجله ، اطلاعات بیشتری درباره این هنرمند دلباخته بازیگری کسب نمایید.

از کودکی تا جوانی

آقای حیایی در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ و در فصل بهار، در بیمارستان شهدای تجریش به دنیا آمد. او در خانواده‌ ای پنج نفره‌، در محله شمیرانات بزرگ شروع به رشد کرد. پدرش به نام تقی حیایی شغل آزاد داشت و مادرش معلم بازنسته آموزش و پرورش بود. همچنین، امین حیایی یک برادر به نام امید داشت و در سن ۲۱ سالگی، خواهرش به علت سرطان را از دست داد.او دارای مدرک دیپلم ریاضی فیزیک است و در گذشته، به عنوان دانشجوی انصرافی رشته کامپیوتر مشغول به تحصیل بود. پس از انصراف از دانشگاه، به خدمت سربازی رفت و در مرکز هنر های نمایشی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی ارتش، فعالیت هنری خود را آغاز کرد. همچنین، حیایی در سال ۱۳۷۰ با بازی در یک نمایش کودکانه به کارگردانی ثریا قاسمی، به عنوان بازیگر آغاز به کار کرد.

ازدواج و طلاق امین حیایی با مونا بانکی ‌پور

ازدواج و طلاق امین حیایی با مونا بانکی ‌پور

در سال ۱۳۷۱، زمانی که امین حیایی ۲۲ ساله بود، با مونا بانکی‌پور ازدواج کرد. مونا بانکی‌پور در سریال “خوب و بیدار” به کارگردانی مهدی فخیم‌ زاده، نقش همسر دانیال حکیمی را ایفا می‌کرد. آنها یک پسر به نام دارا را در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۷۵ به دنیا آوردند. با این حال، زندگی مشترک آنها دوامی نداشت و پس از تولد فرزندشان، به طلاق رسیدند.

ازدواج امین حیایی با نیلوفر خوش‌ خلق

ازدواج امین حیایی با نیلوفر خوش‌خلق

امین حیایی، بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر، در سال ۱۳۷۷ با نیلوفر خوش‌خلق ازدواج کرد. نیلوفر خوش‌خلق در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۵۱ در آبادان به دنیا آمده است. زوج بازیگر در کار های مشترک سینمایی مانند “مونس”، “مانی و ندا”، “بوی بهشت”، “سنگ کاغذ قیچی”، “دایره زنگی”، “قفس طلایی”، “قلاده‌های طلا” و “اختاپوس” همکاری داشته‌اند.

دارا حیایی پسر امین حیایی

دارا حیایی پسر امین حیایی

دارا پسر امین حیایی است که حاصل ازدواج او با مونا بانکی‌پور است. او در تاریخ ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۷۵ به دنیا آمد. مونا، مادر دارا، در حرفه بازیگری فعالیت می‌کند و پس از جدایی، حضانت فرزندش را بر عهده گرفت. آنها برای مدتی در خارج از کشور زندگی می‌کردند و چند سال پیش به ایران بازگشتند.دارا حیایی از سن ۶ یا ۷ سالگی در دوران کودکی در سریال ‌های مسافر پردرد سر و امین و مینا به ایفای نقش می ‌پرداخت. او در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرد و ورود مجدد به دنیای بازیگری، همزمان با تاسیس کلاس بازیگری توسط پدرش در موسسه هنرگستر حیایی اتفاق افتاد.

زندگی شغلی امین حیایی

امین حیایی در سال ۱۳۷۰ با نقش کوتاهی مقابل دوربین به عنوان بازیگر در فیلم “دو همسفر” به کارگردانی اصغر هاشمی تجربه‌ ای را آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۷۱، در فیلم “دو روی سکه” به کارگردانی محمد متوسلانی همچنین با نقش کوتاهی مقابل ابوالفضل پورعرب حضور یافت.دومین همکاری اصغر هاشمی و امین حیایی در سال ۱۳۷۱ برای سریال “آپارتمان” بود. در این مجموعه تلویزیونی، امین حیایی برای اولین بار بازیگری در قالب تلویزیون را تجربه کرد. در طی چند سال، حیایی در نقش‌ های فرعی حضور داشت و برای نقش دوم در فیلم “براده‌ های خورشید” به کارگردانی محمدحسین حقیقی، در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر، برای دریافت جایزه نامزد شد.سال ۱۳۷۷، امین حیایی در سریال پرمخاطب “روزگار جوانی” به کارگردانی شاپور قریب بازی کرد. در این مجموعه تلویزیونی، جوانانی دیگر از جمله نصرالله رادش، کیهان ملکی، مهدی صبایی و بهزاد خداویسی نقش آفرینی می‌کردند. سریال “روزگار جوانی” پس از پخش، با استقبال بالایی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و شهرت بازیگرانش، از جمله حیایی، به شدت افزایش یافت.

فیلم های امین حیایی

امین حیایی در اوایل دهه هفتاد، به عنوان بازیگر فرعی، در فیلم ‌های زیادی حضور داشت. سپس در سال ۱۳۷۷، برای اولین بار در فیلم “سیب سرخ حوا” به کارگردانی سعید اسدی، در نقش اصلی کنار نیکی کریمی به دوربین رفت. یک سال بعد، در فیلم “دست‌های آلوده” کاری از سیروس الوند، برای دومین بار با ابوالفضل پورعرب همبازی شد. این فیلم پس از اکران، با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و شهرت امین حیایی را دو چندان کرد.در اوایل دهه هشتاد، امین حیایی در فیلم‌ های زیادی نقش آفرینی کرد. از جمله فیلم‌ های پر مخاطبی که او در آن‌ ها حضور داشت می‌ توان به “مزاحم”، “رز زد”، “مهمان مامان”، “کما”، “آکواریوم”، “زن زیادی”، “ستاره ‌ها” و “اخراجی ‌ها” اشاره کرد. اما بازی حیایی در نقش بیژن بزغاله برای فیلم “اخراجی‌ ها” به ویژه مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این اثر سینمایی پس از اکران، فروش بسیار بالایی را در گیشه داشت و در آن بازیگرانی دیگری نیز از جمله اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، مازیار لرستانی، سید جواد هاشمی و سپند امیرسلیمانی در آن نقش ایفا کردند.سال ۱۳۸۶، امین حیایی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را برای فیلم “شب” به کارگردانی رسول صدرعاملی به خود اختصاص داد. سپس در سال ۱۳۹۵، با نقشی بسیار متفاوت در فیلم “شعله‌ ور” کاری از حمید نعمت‌الله، در قالب تلویزیون وارد صحنه شد. در این فیلم، امین حیایی بازی درخشانی ارائه داد و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد. در “شعله‌ ور”، حیایی همراه با پسرش، دارا، به ایفای نقش پرداختند.

سال نام فیلم کارگردان
۱۳۷۰ دو همسفر اصغر هاشمی
۱۳۷۱ دو روی سکه محمد متوسلانی
۱۳۷۲ پرتگاه بهرام ری‌پور
۱۳۷۳ حامی قدرت‌الله صلح‌میرزایی
۱۳۷۴ گارد ویژه پرویز صبری
۱۳۷۴ براده‌های خورشید محمدحسین حقیقی
۱۳۷۵ هتل کارتن سیروس الوند
۱۳۷۶ بادام‌های تلخ کاظم معصومی
۱۳۷۷ علف‌های هرز قدرت‌الله صلح‌میرزایی
۱۳۷۷ سیب سرخ حوا سعید اسدی
۱۳۷۸ دست‌های آلوده سیروس الوند
۱۳۷۸ تکیه بر باد داریوش فرهنگ
۱۳۷۹ مونس حمید رخشانی
۱۳۷۹ مانی و ندا پرویز صبری
۱۳۸۰ مزاحم سیروس الوند
۱۳۸۰ بوی بهشت حمیدرضا محسنی
۱۳۸۰ اثیری محمدعلی سجادی
۱۳۸۱ عروس خوش‌قدم کاظم راست‌گفتار
۱۳۸۱ رز زرد داریوش فرهنگ
۱۳۸۱ دختر ایرونی محمدحسین لطیفی
۱۳۸۲ مهمان مامان زنده‌یاد داریوش مهرجویی
۱۳۸۲ تب رضا کریمی
۱۳۸۲ کما آرش معیریان
۱۳۸۲ شکلات افشین شرکت
۱۳۸۳ نقاب کاظم راست‌گفتار
۱۳۸۳ عروس فراری بهرام کاظمی
۱۳۸۳ شارلاتان آرش معیریان
۱۳۸۳ سرود تولد علی قوی‌تن
۱۳۸۳ آکواریوم مرحوم ایرج قادری
۱۳۸۳ زن زیادی تهمینه میلانی
۱۳۸۴ شام عروسی ابراهیم وحیدزاده
۱۳۸۴ ستاره‌ها ۱: ستاره می‌شود فریدون جیرانی
۱۳۸۴ ستاره‌ها ۲: ستاره‌است فریدون جیرانی
۱۳۸۴ ستاره‌ها ۳: ستاره بود فریدون جیرانی
۱۳۸۴ چه کسی امیر را کشت؟ مهدی کرم‌پور
۱۳۸۴ تله سیروس الوند
۱۳۸۵ مهمان سعید اسدی
۱۳۸۵ اخراجی‌ها مسعود ده‌نمکی
۱۳۸۵ سنگ، کاغذ، قیچی سعید سهیلی
۱۳۸۶ شب رسول صدرعاملی
۱۳۸۶ زن‌ها فرشته‌اند شهرام شاه‌حسینی
۱۳۸۶ دایره زنگی پریسا بخت‌آور
۱۳۸۷ یک اشتباه کوچولو محسن دامادی
۱۳۸۷ پسر تهرانی کاظم راست‌گفتار
۱۳۸۷ اخراجی‌ها ۲ مسعود ده‌نمکی
۱۳۸۸ سن پطرزبورگ بهروز افخمی
۱۳۸۸ بیداری رویاها محمدعلی باشه‌آهنگر
۱۳۸۸ سلام بر عشق اصغر نعیمی
۱۳۸۸ پوپک و مش ماشاالله فرزاد مؤتمن
۱۳۸۸ زنان ونوسی، مردان مریخی کاظم راست گفتار
۱۳۸۹ قفس طلایی مرحوم محمد زرین‌دست
۱۳۸۹ شیش و بش بهمن گودرزی
۱۳۸۹ اخراجی‌ها ۳ مسعود ده‌نمکی
۱۳۹۰ قلاده‌های طلا ابوالقاسم طالبی
۱۳۹۰ اختاپوس (دفتر اول: آهوی پیشونی سفید) سیدجواد هاشمی
۱۳۹۰ خودزنی احمد کاوری
۱۳۹۱ رژیم طلایی رضا سبحانی
۱۳۹۲ آتیش بازی بهمن گودرزی
۱۳۹۲ پی ۲۲ حسین قاسمی جامی
۱۳۹۲ خانوم تینا پاکروان
۱۳۹۳ سه بیگانه مهدی مظلومی
۱۳۹۳ آدم باش مجید جوانمرد
۱۳۹۴ هلن علی‌اکبر ثقفی
۱۳۹۴ ناردون فریدون حسن‌پور
۱۳۹۴ ثبت با سند برابر است بهمن گودرزی
۱۳۹۵ شعله‌ور حمید نعمت‌الله
۱۳۹۶ دارکوب بهروز شعیبی
۱۳۹۶ خانم یایا عبدالرضا کاهانی
۱۳۹۶ درخونگاه سیاوش اسعدی
۱۳۹۷ جانان کامران قدکچیان
۱۳۹۷ چشم و گوش بسته فرزاد مؤتمن
۱۳۹۸ قاتل و وحشی حمید نعمت‌الله
۱۳۹۹ رقصنده بهمن گودرزی
۱۴۰۰ برف آخر امیرحسین عسگری
۱۴۰۰ ۲۸۸۸ کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری

به غیر از این ها امین حیایی در سال ۱۳۷۷ در پشت صحنه فیلم قرمز با فریدون جیرانی همکاری داشت.

سریال های امین حیایی

امین حیایی در سال ۱۳۷۱ با سریال “آپارتمان” به کارگردانی اصغر هاشمی، تجربه بازیگری در قاب تلویزیون را داشت. سپس در یک قسمت از سریال پرمخاطب “همسران” به کارگردانی مسعود رسام و بیژن بیرنگ نیز حضور یافت.بعداز آن، در سریال “روزگار جوانی” شهرت بسیاری را به دست آورد. در سال ۱۳۷۹، با نقش جوانی به نام رضا تقی‌ پور در سریال “همسایه ‌ها” کاری از محمدحسین لطیفی، در قالب تلویزیون ظاهر شد. در این سریال، بازیگرانی نظیر علی نصیریان، گوهر خیراندیش، کیهان ملکی، رامین پرچمی، کمند امیرسلیمانی، فلورا سام، محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی و زنده‌یاد حسین پناهی نیز نقش ایفا کردند.امین حیایی در سریال تاریخی “کلاه پهلوی” به نقش کریم سورچی پرداخت و در آن با کارگردانی زنده‌یاد سید ضیاءالدین زاده دوربین زنده را روبرو شد. نقش کریم سورچی یکی از نقش‌های متفاوت در کارنامه بازیگری امین حیایی است که با استقبال بالایی از سوی مخاطبان همراه بود

در ادامه به بررسی کارنامه تلویزیونی امین حیایی خواهیم پرداخت.

 

سال نام مجموعه سمت-نقش کارگردان شبکه پخش
۱۳۷۱ آپارتمان بازیگر اصغر هاشمی شبکه یک
۱۳۷۳ همسران بازیگر در یک قسمت مرحوم مسعود رسام و بیژن بیرنگ شبکه دو
۱۳۷۴ مهر خوبان بازیگر سید یوسف مهدوی شبکه سه
۱۳۷۵ دو پنجره بازیگر پاشا شاهنده شبکه سه
۱۳۷۷ روزگار جوانی بازیگر شاپور قریب شبکه پنج
۱۳۷۸ روزگار جوانی ۲ بازیگر اصغر توسلی شبکه پنج
۱۳۷۹ همسایه‌ها رضا تقی‌پور محمدحسین لطیفی شبکه سه
۱۳۸۶-۱۳۸۷ کلاه پهلوی کریم سورچی مرحوم سید ضیاءالدین دری شبکه یک
۱۳۸۷ کلاه قرمزی ۸۸ خودش در نقش میهمان ایرج طهماسب شبکه دو
۱۳۸۸ شمس‌العماره یک قسمت در نقش داماد سامان مقدم شبکه دو
۱۳۸۹ قلب یخی (فصل اول) امین محمدحسین لطیفی تصویر دنیای هنر
۱۳۹۰ قلب یخی (فصل دوم) امین محمدحسین لطیفی تصویر دنیای هنر
۱۳۹۰ ساخت ایران ۱ غلامحسین جعفرزاده محمدحسین لطیفی شبکه نمایش خانگی
۱۳۹۲ خوب بد زشت بهادر شفیعی منوچهر هادی شبکه دو
۱۳۹۳ دیگری بازیگر احمد کاوری شبکه سه
۱۳۹۳ آسمان من بازیگر محمدرضا آهنج شبکه افق
۱۳۹۴ آمین بازیگر  منوچهر هادی و بهرنگ توفیقی شبکه یک
۱۳۹۴ خنداننده برتر (خندوانه) شرکت کننده رامبد جوان شبکه نسیم
۱۳۹۶-۱۳۹۷ ساخت ایران ۲ غلامحسین جعفرزاده برزو نیک‌نژاد شبکه نمایش خانگی
۱۳۹۷ مسابقهٔ تلویزیونی عصر جدید داور تلویزیونی احسان علیخانی شبکه سه
۱۳۹۸ مسابقهٔ تلویزیونی عصر جدید ۲ داور تلویزیونی احسان علیخانی شبکه سه
۱۳۹۹ آقازاده بهروز بهرامی (وکیل) بهرنگ توفیقی شبکه نمایش خانگی
۱۴۰۰ مسابقهٔ تلویزیونی عصر جدید ۳ داور تلویزیونی احسان علیخانی شبکه سه
۱۴۰۰ ساخت ایران ۳ غلامحسین جعفرزاده بهمن گودرزی شبکه نمایش خانگی
۱۴۰۰ رئالیتی شو جوکر شرکت کننده احسان علیخانی شبکه نمایش خانگی

کارنامه تئاتری امین حیایی به این صورت است:

در دوران سربازی، امین حیایی با بازی در بخش مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی ارتش فعالیت هنری خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰، با بازی در یک نمایش کودکانه به کارگردانی ثریا قاسمی، روی صحنه تئاتر قرار گرفت. سپس، امین حیایی به صورت جدی فعالیت بازیگری خود را در حوزه سینما و تلویزیون ادامه داد و در حوزه تئاتر حضور زیادی نداشت.

در سال ۱۳۹۱، بعد از سال‌ها دوری از تئاتر، امین حیایی نمایش پرفورمنس “قحطی نور” را به کارگردانی خودش روی صحنه برد. در سال ۱۳۹۴، در نمایش “غرب واقعی” کاری از زنده‌ یاد داریوش مهرجویی، به عنوان بازیگر روی صحنه حضور یافت. در این نمایش، علاوه بر امین حیایی، بازیگرانی مانند محمدرضا خلج، جمال مرتضوی و جمیله فردین نیز در نقش‌های مختلف به ایفای نقش پرداختند.

امین حیایی در عرصه موسیقی

علاوه بر بازیگری، امین حیایی همچنین در عرصه موسیقی نیز فعالیت داشته است. یکی از اثر های وی، آلبوم های “بوی بهشت” و “باران” بوده است که با همکاری گروه کویر منتشر شده است.

تاسیس اموزشکده بازیگری موسسه هنرگستر حیایی

تاسیس اموزشکده بازیگری موسسه هنرگستر حیایی

امین حیایی علاوه بر فعالیت هنری، موسسه هنرگستر حیایی را تاسیس کرده است. هدف این موسسه، کشف، آموزش و حمایت از استعداد های جوان و برتر کشور در حوزه سینما و تئاتر است.

جوایز و افتخارات امین حیایی

جوایز و افتخارات امین حیایی

حاصل کارهای امین حیایی در حوزه سینما و تلویزیون، باعث دریافت او از جوایز و افتخارات متعددی شده است. در ادامه به معرفی و بررسی این جوایز می ‌پردازیم.

شایعات و حواشی امین حیایی

امروزه بازیگران و چهر ه‌های مشهور همواره در معرض شایعات و حواشی مختلفی قرار می‌گیرند. امین حیایی نیز به عنوان یک بازیگر مطرح، از این قاعده مستثنی نیست. یکی از شایعات داغ درباره او، تیتر زرد درباره مرگ وی بود که متاسفانه در برخی رسانه‌ های زرد منتشر شد. اما بسیار زود به خاطر کذب بودن این خبر، این موضوع روشن شد.

در اخر

در صنعت سینمای کشورمان، امین حیایی یکی از بازیگران برجسته و استعدادمند است که در طول سال‌ها در نقش‌های متنوع و گوناگون ظاهر شده است. او ابتدا با نقش‌های فرعی در سینما شروع به فعالیت کرد و پس از مدتی، توانست به یکی از ستاره ‌های سینمای ایران تبدیل شود. در این مقاله، در مورد زندگی‌ نامه و بررسی کارنامه هنری امین حیایی صحبت کردیم.امیدواریم این مقاله بیوگرافی امین حیایی برای شما مخاطبان گرامی مفید و جالب باشد. لطفا پس از خواندن کامل این مقاله، نظرات و افکار خود را درباره این بازیگر مشهور و دوست‌ داشتنی با ما در سایت مجله به اشتراک بگذارید.

منبع:https://salamdonya.com

امتیاز

چهره ها

بیوگرافی امین حیاییجوایز و افتخارات امین حیاییشایعات و حواشی امین حیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *