بررسی ۱۵ تئوری مرموز و تاریک انیمیشن باب اسفنجی

بررسی 15 تئوری مرموز و تاریک انیمیشن باب اسفنجی

بررسی 15 تئوری مرموز و تاریک انیمیشن باب اسفنجی


باب اسفنجی، به عنوان یک انیمیشن معروف و محبوب، همیشه توانسته است بین نوجوانان و بزرگسالان مورد توجه و علاقه قرار گیرد. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر آن را در یک زاویه متفاوت بنگریم و به دنبال تئوری‌ های دارک و پنهان در این انیمیشن بگردیم؟ تئوری‌ های دارک، معمولاً به نظریاتی که درباره جنبه ‌های پنهان، تاریک و عمیق در داستان‌ها و سریال‌ها می‌باشند اشاره دارد.

در این مقاله از سایت مجله، به دنبال تئوری ‌های دارک در انیمیشن محبوب باب اسفنجی خواهیم بود. این تئوری ‌ها ممکن است درباره مضمون‌های مخفی، مفهوم‌های پنهان و حتی پشت پرده‌ های ناخوشایندی باشند که رابطه ‌ای با داستان و شخصیت‌های اصلی آن دارند. از جمله مباحثی که ممکن است بررسی کنیم، شامل توصیه‌های ناخوشایند، ترس و اظهارات روانشناسی می‌باشند. با گشت و گذار در دنیای پنهان باب اسفنجی و کشف تئوری‌های دارک، می‌توانیم نگاهی متفاوتی به این انیمیشن پرطرفدار داشته باشیم و درکی عمیق‌تر از داستان و شخصیت‌های آن پیدا کنیم. در ادامه مقاله، به بررسی چندین تئوری دارک در باب اسفنجی خواهیم پرداخت.

۱)  “آقای خرچنگ پدر واقعی پرل نیست!”

"آقای خرچنگ پدر واقعی پرل نیست!"

“آقای خرچنگ پدر واقعی پرل نیست!”

صحبت از امکان پدری خرچنگ برای یک نهنگ به طور قطع در دنیای حیات وحش عجیب است. در واقع، در طبیعت این امکان وجود ندارد که یک جاندار خرچنگ بتواند یک نهنگ را به دنیا بیاورد. این نکته ما را به فهم می‌رساند که انیمیشن باب اسفنجی یک اثر فانتزی است و باورپذیری در آن ممکن است دستخوش تغییراتی شود. از آنجایی که اتفاقات عجیب و غریبی مانند زنده شدن یک تکه اسفنج و آشپزی کردن آن در انیمیشن دیده می‌شود، یک نظریه مضحک و جالب که مطرح شده است، آن است که در گذشته، آقای خرچنگ و پدر پرل دوستان صمیمی بوده‌اند. وقتی یک گروه شکارچی بی رحمانه برخی از نهنگ‌ها را کشت، پدر و مادر پرل نیز کشته شدند و از آن زمان به بعد، پرل در کنار آقای خرچنگ بزرگ می‌شود. این نظریه فقط به عنوان یک تئوری خنده‌دار و به دور از واقعیت مطرح شده و نباید به عنوان جزئی از داستان انیمیشن در نظر گرفته شود.

۲) “اعتیاد شخصیت های باب اسفنجی به مواد مخدر!”

"اعتیاد شخصیت های باب اسفنجی به مواد مخدر!"

“اعتیاد شخصیت های باب اسفنجی به مواد مخدر!”

“تئوری اعتیاد به دارو در شخصیت‌های سریال انیمیشنی باب اسفنجی و دوستانش” یکی از تئوری‌های جذاب در مورد این سریال انیمیشنی است. طبق این تئوری، هر شخصیت در این سریال به یک نوع دارو معتاد بوده است و این باعث شده که هر شخصیت خصوصیت‌های منحصر به فردی داشته باشد. برای مثال، پاتریک با تنبلی و سرگیجه‌ های مداوم که در اثر اعتیاد به ماری جوانا به وجود می‌آمده ، متفاوت از بقیه شخصیت‌ها بوده است. همچنین، در قسمت‌های مختلف سریال، باب اسفنجی با خنده ‌های غیرعادی خود و نشان‌های مصرف مواد مخدر در رفتارش تمایل به مصرف روان‌گردان‌ ها را نشان می‌داده.

۳) “پاتریک یک شخصیت ضد اجتماعی دارد”

"پاتریک یک شخصیت ضد اجتماعی دارد"

“پاتریک یک شخصیت ضد اجتماعی دارد”

شاید به نظر برسد که حالا می‌خواهیم دانشمند بودن پاتریک را اثبات کنیم، اما اینطور نیست. پاتریک در واقع یک دانشمند نیست، بلکه شخصیتی است که اغلب شاد و خوشحال نشان می‌دهد. با توجه به رفتارهایی که پاتریک در طول داستان انجام می‌دهد، متوجه می‌شویم که او ممکن است به یک اختلال روانی به نام بیماری شخصیت ضداجتماعی مبتلا باشد. این اختلال روانی باعث می‌شود که فرد رفتارهای خرابکارانه ای انجام دهد که می‌تواند خطری برای خودش و دیگران به همراه داشته باشد و همچنین دچار اضطراب زیاد و ناتوانی در برنامه‌ریزی شود. این نظریه نشان می‌دهد که پاتریک ممکن است این نوع اختلال روانی را داشته باشد.

با این وجود، به همراه تمام اینها، این ممکن است به نظر برسد که پاتریک با باب اسفنجی و اختاپوس رابطه خوبی دارد و ظاهراً ضداجتماعی نیست. اما باید توجه داشت که وی فقط با این دو نفر رابطه خوبی دارد و با سایر افراد شهر اینگونه نیست.

۴)  “آیا آقای خرچنگ روح خود را فروخته است؟”

"آیا آقای خرچنگ روح خود را فروخته است؟"

“آیا آقای خرچنگ روح خود را فروخته است؟”

یکی از نظریات جالب درباره شخصیت آقای خرچنگ در انیمیشن باب اسفنجی این است که او یک فرد حریص و طمع‌کار است و این احتمال وجود دارد که روح خود را هم فروخته باشد. برای این کار دلایلی وجود دارد. یکی از دلایل این است که آقای خرچنگ توانایی ‌های متعدد و شگفت‌انگیزی دارد که سایر حیوانات قادر به انجام آنها نیستند، مانند توانایی پرش بالا، بینایی دیدن از پشت تلفن و انتقال از راه دور و … که او این قدرت ‌های فوق‌العاده را از طریق فروختن روح خود به دست آورده است. در قسمتی از فصل پنجم این مجموعه، آقای خرچنگ حتی روح خود را نیز به فروش می‌رساند تا بتواند با پول‌های خود با اشیا و امکانات صحبت کند. این قسمت احتمالا دلیلی برای اثبات این نظریه است.

۵)  “باب اسفنجی بیانگر گرمایش جهانی”

"باب اسفنجی بیانگر گرمایش جهانی"

“باب اسفنجی بیانگر گرمایش جهانی”

می‌توان نظریه ‌ای ساختگی درباره استفاده از اسفنج آشپزخانه در طراحی کاراکتر باب اسفنجی را درنظر گرفت. این نظریه می‌گوید که استفاده از اسفنج آشپزخانه در طراحی باب اسفنجی الگوی سبز بودن و حفاظت از محیط زیست را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه اسفنج ‌های دریایی نمادی از پاکی و طبیعت بی‌جان هستند، اسفنج آشپزخانه می‌تواند نمادی از آلودگی محیط زیست و روند گرمایش جهانی باشد که ناشی از گازهای گلخانه‌ای است. در واقع این تئوری عجیبی است که به ما از سوی سازندگان این انیمیشن بیان شده است.

۶)   “استفاده از گوشت خرچنگ ، در دستور همبرگر”

  "استفاده از گوشت خرچنگ ، در دستور همبرگر"

“استفاده از گوشت خرچنگ ، در دستور همبرگر”

یکی از تئوری ‌های مشهور درباره باب اسفنجی این است که همبرگری که در رستوران خرچنگ سرو می‌شود، در واقع ناشی از گوشت خرچنگ ‌ها است. حتی اگر شما کمی دقت کنید متوجه میشوید که خرچنگی به جز آقای خرچنگ در بیکینی باتن وجود ندارد. این موضوع اگر در نظر گرفته شود، تمام این انیمیشن به شکل وحشتناکی عوض می‌شود. به همین دلیل، در این تئوری می‌گویند که رستوران خرچنگ به شکل یک تله خرچنگی درست شده است تا ارتباطی بین خرچنگ‌ ها و مواد غذایی داشته باشد. البته ارتباط این تئوری با واقعیت کارتون قابل اثبات نیست و ممکن است فقط به عنوان یک تئوری جذاب مطرح شده باشد.

۷) “استفراغ نهنگ، راز دیگر خوشمزگی همبرگر!”

"استفراغ نهنگ، راز دیگر خوشمزگی همبرگر!"

“استفراغ نهنگ، راز دیگر خوشمزگی همبرگر!”

در صنایع بزرگ واقعی، استفراغ نهنگ استفاده‌های زیادی از جمله تولید عطر و ادکلن و اقلام دارویی دارد. اما در صورتی که استفاده از استفراغ دختر آقای خرچنگ را برای تولید همبرگرهای رستوران درست فرض کرده باشیم ، شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود. این نوع استفراغ نهنگ بسیار غیرقابل تصور و کثیف است. لذا بر اساس تئوری های موجود، استفاده از آن در فرمول سری همبرگرها، امری چندش آور و ناپذیر است و هیچکس نباید از جزئیات آن باخبر شود.

۸) “آیا شهر بیکینی باتم با آزمایشات هسته ایی ایجاد شده؟”

"آیا شهر بیکینی باتم با آزمایشات هسته ایی ایجاد شده؟"

“آیا شهر بیکینی باتم با آزمایشات هسته ایی ایجاد شده؟”

یکی از سایر نظریه ‌های جذاب درباره انیمیشن باب اسفنجی مربوط به وجود جزیره ‌ای به نام بیکینی آتول است که از آلوده‌ترین مناطق جهان است. این جزیره محل بسیاری از آزمایشات هسته‌ای در گذشته بوده است. در حقیقت، در طول جنگ‌ های سرد، دولت ایالات متحده ۲۳ آزمایش هسته‌ای را در این جزیره انجام داده است.

یکی از نظریه‌ها برای داستان باب اسفنجی این است که باب و دوستانش تحت تأثیر تشعشعات بمب‌های هسته‌ای قرار گرفته‌اند یا حتی آنها خود نیز جزو کارکنان این مرکز آزمایشی بوده ‌اند. این نظریه مفهوم جالبی را به داستان می‌افزاید و این برتری را دارد که اطلاعات واقعی در مورد بیکینی آتول و آزمایشات هسته‌ای تاریخی قابل استفاده است.

۹) “عدم وجود ۸ پا برای اختاپوس!”

"عدم وجود 8 پا برای اختاپوس!"

“عدم وجود ۸ پا برای اختاپوس!”

اگر شما یک طرفدار انیمیشن باب اسفنجی هستید، حتماً متوجه شده‌اید که شخصیت اسکوئیدواردکیو تنتیکلز یا اختاپوس هشت‌پا، اصلاً ۸ پا ندارد. انیماتورهای این انیمیشن در حین طراحی این شخصیت حس کردند که افزودن ۸ پا به این شخصیت چندان جالب و جذاب نیست و همچنین ممکن است تصویر را شلوغ کند بنابراین به جای ۸ پا برای اختاپوس ۴ پا قرار دادند.

۱۰) “چرا اختاپوس باب اسفنجی را ترک نمیکند؟”

"چرا اختاپوس باب اسفنجی را ترک نمیکند؟"

“چرا اختاپوس باب اسفنجی را ترک نمیکند؟”

از زمانی که تئوری Dirtspp در ردیت مطرح شد، بحث ‌ها و نظرات مختلفی در مورد آن به وجود آمد. این تئوری در ارتباط با قراردادی که پدر و مادر باب اسفنجی با اختاپوس بسته‌اند و او را به عنوان سرپرست جدید باب اسفنجی انتخاب کرده‌اند است. طبق این تئوری، اختاپوس در گذشته در محله‌ی ثروتمندان زندگی می‌کرده و با پدر و مادر باب اسفنجی آشنا شده است. اما به دلیل وضعیت مالی ناپایدار اختاپوس، پدر و مادر باب اسفنجی به او وامی کوچک داده‌اند تا بتواند زندگی نرمالی را برای خودش راه اندازی کند.

در عوض، از او خواستند تا همیشه مراقب باب اسفنجی باشد و از او محافظت کند. این تئوری تا حد زیادی این موضوع را توضیح می‌دهد که با وجود تمام اذیت و آزارهای باب اسفنجی و دوست صمیمی‌اش پاتریک، اختاپوس همچنان در همان خانه در همسایگی باب اسفنجی زندگی می‌کند. چون حتی با اینکه گاهی اوقات حسابی از دست او عصبانی می‌شود اما به خاطر مسئولیتش در قبال پدر و مادر باب اسفنجی، نمی‌تواند از این خانه نقل مکان کند و او را تنها بگذارد.

 

۱۱) “تبدیل یک رستوران به یک سطل زباله!”

"تبدیل یک رستوران به یک سطل زباله!"

“تبدیل یک رستوران به یک سطل زباله!”

یک تئوری وجود دارد که غذایی که پلنگتون در چام باکت سرو میکند، ماهی است. بنابراین تصور کنید یک ماهی به رستوران می‌آید تا ماهی بخورد! این تئوری پیش‌نمایشی از نوع خواری در این انیمیشن است، به همین دلیل همه از غذاهای چام باکت خودداری می‌کنند.

۱۲) “آیا باب اسفنجی یک کهنه سرباز است؟”

"آیا باب اسفنجی یک کهنه سرباز است؟"

“آیا باب اسفنجی یک کهنه سرباز است؟”

می‌توان نظریه دیگری را درباره شخصیت باب اسفنجی در نظر گرفت. این نظریه می‌گوید که باب اسفنجی ممکن است جانبازی باشد که از یک اختلال روانی به نام PTSD (اختلال پس از سانحه) رنج می‌برد. PTSD معمولاً در افرادی رخ می‌دهد که تجربه ‌ای ناگوار مانند جنگ را پشت سر گذاشته ‌اند. این نظریه می‌گوید که باب اسفنجی ممکن است در گذشته یک سرباز ارتشی بوده باشد و به دلیل این اختلال از ارتش خارج شده‌ است. حالا سعی می‌کند زندگی عادی و طبیعی ‌ای را داشته باشد، به طوری که به نظر می‌رسد هیچ اتفاق خاصی در گذشته‌اش رخ نداده است.

۱۳) “شخصیت های باب اسفنجی بیانگر هفت گناه کبیره هستند”

"شخصیت های باب اسفنجی بیانگر هفت گناه کبیره هستند"

“شخصیت های باب اسفنجی بیانگر هفت گناه کبیره هستند”

کاربر Cucumber_d در ردیت یک تئوری مطرح کرده است که بر اساس آن، شخصیت‌های اصلی سریال باب اسفنجی همگی نمایانگر هفت گناه کبیره هستند، یعنی تنبلی، غرور، طمع، پرخوری، شهوت، حسادت و خشم. طبق این تئوری، آقای خرچنگ نمایانگر طمع، پلانکتون نمایانگر حسادت، گری نمایانگر تنبلی، سندی نمایانگر غرور، اختاپوس نمایانگر خشم، پاتریک نمایانگر پرخوری و باب اسفنجی هم نمایانگر شهوت است. این تئوری نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌ها و رویدادهای اطراف این شخصیت‌ها، احتمالاً سازندگان سریال با الهام از هفت گناه کبیره، این شخصیت‌ها را طراحی کرده‌اند.

۱۴)  “حضور شخصیت های معروف برای صداپیشگی باب اسفنجی”

در انتخاب بازیگران برای صداپیشگی شخصیت‌ های باب اسفنجی نیز اتفاقات جالبی وجود دارد. در یکی از قسمت‌ها، باب از خانه ‌اش فرار می‌کند و مادر بزرگی به نام گری به عنوان سرپرست او ظاهر می‌شود، که صداپیشگی این شخصیت به عهده امی پولرصدا بوده است. همچنین، ویکتوریا بکهام در یکی از قسمت‌ها به صورت صداپیشگی ملکه آمفیترایت را برعهده گرفته است و جانی دپ نیز صداپیشگی شخصیت جک کاهونا را انجام داده است. این اتفاقات نشان‌دهنده همکاری هنرمندان معروف با این انیمیشن و ایجاد یک تجربه صوتی منحصر به فرد برای تماشاگران است.

۱۵)  “این انیمیشن استعاره ایی از جنگ جهانی دوم است”

"این انیمیشن استعاره ایی از جنگ جهانی دوم است"

“این انیمیشن استعاره ایی از جنگ جهانی دوم است”

یکی از نظریه‌ هایی که ممکن است درست باشد، این است که برخی از شخصیت‌ های این سریال نمادی از افراد مهم در طول جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشند. به عنوان مثال، می‌توان اختاپوس را به عنوان نمادی از یک هنرمند شکست ‌خورده در نظر گرفت که مانند آدولف هیتلر، از سایر همسایگان خود متنفر است. همچنین، شخصیت پاتریک ممکن است نماینده‌ ای از ملت ‌ها و کشورهای بی‌گناه باشد که در جنگ به آتش خشم هیتلر گرفتار شده‌اند. همچنین، آقای خرچنگ می‌تواند نماینده ‌ای از باقی اروپا باشد که در طول سریال، همواره به خاطر اقدامات هیتلر دیگران را سرزنش می‌کند. البته باید توجه داشت که شخصیت سندی به دلیل میراث تگزاسی خود، بیشتر به تمایلات ایالات متحده در آن زمان اشاره دارد.

منبع:https://mag.cafebazaar.ir

درآخر باید توجه داشته باشید که این موارد فقط تئوری ها و نظریه های کاربران است و امکان دارد واقعیت نداشته باشد. به هر حال امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر شما هم تئوری دیگری میشناسید برای ما کامنت کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دانستنی ها

بررسی 15 تئوری باب اسفنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *