پروتز مو چیست و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

پروتز مو چیست و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟

پروتز مو چیست و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند؟


همانطور که می‌دانید ریزش مو یکی از مشکلاتی است که نیاز به انجام اقدامات درمانی بسیاری دارد و هزینه‌بر است. همه‌ی ما به دلایل مختلفی مانند کمبود ویتامین، درمان‌های شیمیایی و مشکلات تیروئید، مجبور به تست روش‌های مختلف درمان ریزش مو می‌شویم. اما گاهی اوقات هیچکدام از این راهکارهای درمانی ثابت شده، بهبودی در وضعیت موهای ما نمی‌آورند؛ به طوری که باید به تغییر ظاهر خود با استفاده از پروتز مو بپردازیم.

اما پروتز مو دقیقاً چیست و چرا به این اندازه محبوب است؟ کدام افراد می‌توانند از این روش استفاده کنند؟ پروتز مو چه فواید و عوارضی برای فرد دارد؟ برای پاسخ به این سوالات درباره‌ی این روش ترمیمی، تا انتهای این مطلب از مجله همراه ما باشید.

پروتز مو چیست؟

پروتز مو چیست؟

پروتز مو چیست؟

پروتز مو نوعی روش ترمیمی بدون نیاز به جراحی است که برای پوشاندن مناطقی از سر که دارای کمبود مو هستند یا طاسی سر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، به جای کاشت موی طبیعی که به پوست سر انجام می‌شود، موهای طبیعی یا مصنوعی با کیفیتی که به پارچه‌ای متصل شده‌اند، به صورت موقت یا نیمه‌دائمی بر روی سر قرار می‌گیرند تا قسمت‌های بدون موی سر پوشش داده شود.

به طور کلی، پروتز مو بر اساس ویژگی‌های فرد مانند رنگ، جنس و حالت موهای او ساخته می‌شود. همچنین، اندازه‌ی ناحیه‌ی دارای ریزش مو و رنگ پوست سر نیز در تولید پروتزهای شخصی تاثیرگذار است. در این روش، تارهای مو روی پارچه‌های نانوی ضدحساسیت قرار می‌گیرند که رنگی دقیقاً مشابه رنگ پوست فرد دارند. افراد می‌توانند پروتزهای مو را با ابعاد و مدل‌های مختلف سفارش داده و با این کار به ظاهر طبیعی پوست خود بازگردند، بدون نگرانی از افزایش سرعت رشد مو.

بیشتر بخوانید : آنچه باید در مورد لایه‌ی اپیدرم پوست خود بدانید. مواظب سلامت پوست خود باشید .

انواع پروتز مو

انواع پروتز مو

انواع پروتز مو

همانطور که ذکر شد، پروتزهای مو برای هر فرد به طور شخصی‌سازی شده و در فرآیند ساخت آن‌ها عواملی مانند اندازه‌ی طاسی سر یا تراکم کم پشتی مورد توجه قرار می‌گیرند. طراح پروتز شما قادر است با توجه به نیازهای شما ابعاد و تراکم آن را تنظیم کند. در زیر انواع مختلف پروتزهای مو را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید انتخابی مناسب‌تر و آسان‌تر داشته باشید.

پروتز موی توری: این نوع پروتزها کاملاً از تورهای باریک و نازک ساخته می‌شوند. این مدل به دلیل سبکی و راحتی که دارد، برای افراد فعال مناسب است، اما نیازمند به مراقبت‌های بیشتری است.

پروتز موی سیلیکونی: این نوع پروتز مو با استفاده از موادی مانند سیلیکون ساخته می‌شود که باعث می‌شود خط رویش موهای شما به طور طبیعی‌تر به نظر برسد. پروتزهای سیلیکونی مناسب برای افرادی هستند که به دنبال یک راه حل با قیمت مناسب و دوام هستند، با این حال در مناطق گرمسیری پیشنهاد می‌شود به گزینه‌های دیگری نگاهی بیندازید زیرا پروتزهای سیلیکونی در آب و هوای گرم قابلیت انجام خواهد داشت.

پروتز موی کامل: این نوع پروتز موها همانند کلاه گیسی هستند که به طور کامل برای شما ساخته و طراحی می‌شوند. این پروتز برای افرادی مناسب است که به دلایل مختلفی از تمامی موهای سر خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند به روش‌های کاشت مو رجوع کنند.

پروتز موی توری در جلو: این مدل برای افرادی که می‌خواهند خط رویش موی طبیعی داشته باشند و به همین زمان قادر به حالت دادن به موهای جلوی سر خود هستند، مناسب است. این نوع پروتز قیمت بالایی دارد اما به دلیل ظاهری که ایجاد می‌کند، بسیار خوشایند است.

پروتزهای دو کاره: این نوع پروتزها ترکیبی از تور و سیلیکون هستند. پایه‌ی اصلی این پروتزها تور است اما اطراف آن با لایه‌های سیلیکونی پوشانده شده‌اند تا به طور کلی ظاهری بسیار طبیعی داشته باشند.

پروتزهای دانه‌ای: این نوع پروتزها برای افرادی مناسب هستند که تراکم موی کمی دارند و می‌خواهند تراکم بیشتری ایجاد کنند. اکستنشن‌های مو یکی از انواع پروتزهای دانه‌ای هستند که با استفاده از گیره به موهای دیگر شما متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید : علت ورم صورت چیست ؛ هر آنچه باید درباره علل و درمان پف صورت بدانید

مزایای پروتز مو

برای افرادی که از مصرف بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو یا خرید شامپو برای حل این مشکل خسته شده‌اند، اطلاع از مزایای پروتزهای مو بسیار حائز اهمیت است. ادامه مطلب را بخوانید تا با مزایای این روش آشنا شوید.

عدم نیاز به جراحی برای داشتن موهای طبیعی

هزینه کمتر برای تهیه پروتزهای شخصی نسبت به عمل جراحی کاشت مو

بازگرداندن موهای سر به وضعیت قبلی با برداشتن پروتز

دستیابی سریع و آسان به نتایج پروتزهای مو نسبت به روش‌های دیگر

امکان ادامه دادن فعالیت‌هایی مانند شنا و ورزش پس از استفاده از پروتز

دستیابی به نتایج طبیعی بدون درد یا ناراحتی

قابلیت رنگ کردن، استفاده از سشوار و اتو بر روی پروتزهای مو

مشکلات جانبی پروتز مو

مشکلات جانبی پروتز مو

مشکلات جانبی پروتز مو

مانند هر روش درمانی و ترمیمی دیگری، همانند استفاده از بهترین شامپو برای جلوگیری از ریزش مو، پروتزهای مو هم مشکلات جانبی خاص خود را دارند که مناسب است قبل از استفاده از این روش اطلاعات کافی درباره آن‌ها داشته باشید. استفاده از کلینیک با تجربه بالا برای انجام پروتزهای مویی که در آنجا انجام می‌دهید، تاثیر زیادی بر مشکلات جانبی ممکن است داشته باشد که پس از استفاده از این روش با آن مواجه خواهید شد.

تحریک پوست سر با مواد استفاده شده برای ساخت پروتز مو مانند الیاف مصنوعی و چسب

ریزش مو با استفاده طولانی‌مدت از پروتزهای موی تنگ یا دانه‌ای

احساس ناراحتی و گرما، به ویژه در آب و هوای گرم و مرطوب

خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی در صورت نادرستی در مراقبت از پروتزهای مو

خطر ساییده شدن پوست و پروتز به یکدیگر و ایجاد زخم در کف سر

خسارت به موها در صورت نادرستی مراقبت از آن‌ها در زمان استفاده از پروتز

سردرد و سرگیجه به دلیل وزن بالای پروتزهای موی غیر استاندارد

هزینه‌بر بودن روش پروتز مو نسبت به روش‌های ترمیمی دیگر

روش‌های قرار گرفتن پروتز مو بر روی سر

پروتزهای مو به روش‌های مختلفی روی سر شما نصب می‌شوند. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای افراد مختلفی مناسب هستند. نحوه اتصال پروتز مو به سر به طور معمول توسط اپراتور انجام می‌شود.

استفاده از چسب: پرکاربردترین روش برای نصب پروتز مو استفاده از چسب است که در این روش، مقداری از یک ماده دارای قابلیت چسبندگی بالا بر روی پروتز و پوست سر استفاده می‌شود. انواع مختلفی از چسب‌ها وجود دارند که هر کدام دوام متفاوتی دارند.

استفاده از گیره: استفاده از گیره‌های مخصوص برای نصب پروتزهای مو روشی است کاملا موقت که از جمله آن‌ها می‌توان به اکستنشن‌های مو اشاره کرد. برای این روش، تراکم موی مناسبی لازم است.

استفاده از گره: در این روش، پروتز مو با استفاده از گره به ریشه‌ی موها متصل می‌شود تا دوام بیشتری داشته باشد. با این حال، استفاده نادرست از گره‌ها ممکن است باعث فشار زیادی بر موهای طبیعی شود و باعث ریزش آن‌ها شود.

استفاده از بافت مو: در این روش، ابتدا موهای طبیعی شما به یک روش خاص بافته می‌شوند و سپس پروتزهای مو به این موهای بافته شده دوخته می‌شوند. بافت پروتز مو دارای ماندگاری بسیار بالایی است اما اگر توسط کسی با تجربه انجام نشود، زمان زیادی برای تکمیل آن ممکن است طول بکشد.

مراقبت‌های پس از نصب پروتز مو

برای حفظ طولانی‌مدت و ظاهر طبیعی پروتزهای مو، باید با اصول مراقبت از آن‌ها آشنا شوید. اگر به تازگی پروتز مو را نصب کرده‌اید، به خواندن ادامه دهید تا درباره‌ی راهکارهای نگهداری اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شست‌وشوی مناسب و منظم

همانطور که می‌دانید، می‌توانید پروتزهای مو را مانند موهای طبیعی خود با استفاده از شامپوی ملایم شویید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. با این حال، شست‌وشوی پروتزهای مو باید به تعدادی که به عادت‌های شخصی و میزان تعریق بدن شما بستگی دارد، انجام شود. پیشنهاد می‌شود هفته‌ای یک الی دو بار پروتز مو را شست‌وشو دهید.

نحوه‌ی خشک کردن مناسب

بعد از شستشو، باید آب اضافی پروتز مو را با استفاده از حوله جذب کنید؛ اما فشار دادن یا چرخاندن موهای پروتزی را خودداری کنید. اگر پروتز مو شما مصنوعی است، از استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده با حرارت بالا پرهیز کنید و به جای آن از سشوار با کمترین حرارت ممکن استفاده کنید.

شانه‌کردن و حالت‌دهی به موها

هنگام شانه‌کردن پروتز مو، از شانه‌های با دندانه‌های نرم و ظریف استفاده کنید تا موها در هم گره نخورند و آسیب نبینند. اگر موهای پروتزی طبیعی هستند، می‌توانید از ابزارهای حالت‌دهنده با حرارت کم برای خشک کردن و حالت‌دهی به آن‌ها استفاده کنید.

مراقبت‌های پس از نصب پروتز مو

مراقبت‌های پس از نصب پروتز مو

مراقبت‌های پس از نصب پروتز مو

برای حفظ پروتزهای مو بهتر است آن‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. برای حفظ حالت آن بهتر است پروتز را بر روی پایه‌های مخصوص کلاه گیس قرار دهید. همچنین برای پیشگیری از تغییر رنگ پروتز مو، آن را هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در هنگام شنا در آب کلردار، حتما از کلاه شنا استفاده کنید.

مراقبت از کف سر و موها

برای جلوگیری از حساسیت و خشکی پوست کف سر ناشی از استفاده مکرر از پروتز مو، باید به طور مرتب از مرطوب‌کننده‌ی مخصوص پوست سر استفاده کنید. همچنین، پیشنهاد می‌شود پوست سر را به صورت منظم تمیز کرده و اسکراب کنید تا از تجمع آلودگی و چربی جلوگیری شود. مراجعه ماهانه به متخصصی که پروتز مو را برایتان انجام داده است، می‌تواند نگرانی‌های شما را درباره وضعیت سلامتی کف سرتان برطرف کند.

دوام پروتز مو

دوام پروتز مو به عوامل زیادی چون نحوه‌ی نصب، طبیعت موها (طبیعی یا مصنوعی بودن)، میزان مراقبت و ترجیحات شخصی بستگی دارد. با این حال، اگر پروتز موهای شما طبیعی باشند و به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، ممکن است بین ۱ تا ۲ سال روی سرتان باقی بمانند. این مدت زمان تقریبی است و دوام پروتز مو برای هر فرد متفاوت است.

افرادی از این روش چه می‌توانند استفاده کنند؟

همه افراد، بدون توجه به سن و جنسیت، می‌توانند به دلایل شخصی از پروتز مو استفاده کنند و ظاهر خود را بهبود ببخشند. در این قسمت برخی از گروه‌های مختلفی که معمولا از این روش بهره می‌برند را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر شما نیز عضو این گروه‌ها هستید، بدانید که پروتز مو یکی از راه‌های مناسب برای مقابله با ریزش مو برای شما خواهد بود.

افرادی که به دلیل بیماری‌هایی مانند آلوپسی آره آتا یا لوپوس با ریزش مو مواجه هستند، معمولا به تهیه پروتز مو مراجعه می‌کنند.

بیماران درمان شیمی‌ای که به دلیل سرطان ریزش مو تجربه می‌کنند، می‌توانند از پروتز مو استفاده کنند.

افرادی که پس از جراحی‌های جدی به رشد موی سریع نیاز دارند، می‌توانند با استفاده از پروتز مو بهبود یابند.

والدین کودکانی که به بیماری‌هایی که بر رشد مو تأثیر می‌گذارند مبتلا هستند، با استفاده از پروتز مو مخصوص فرزندانشان می‌توانند اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهند.

افرادی که به دلیل سوختگی یا آسیب‌های دیگر در ناحیه‌ی سر به رشد موهای خود نمی‌توانند اتکا کنند، می‌توانند از پروتز مو استفاده کنند.

افرادی که موهای نازکی دارند و می‌خواهند تراکم آن‌ها را افزایش دهند، می‌توانند به پروتز مو روی آورند.

افرادی که پوست سر حساس به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس یا اگزما هستند، می‌توانند در مواقع خاص از پروتز مو استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : چه روغنی برای آبرسانی پوست بهتر است؟

پایان

ریزش مو و کاهش حس اعتماد به نفس به طور شگفت‌انگیزی تاثیر می‌گذارد. در مقابل، داشتن موهای پرپشت و جذاب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مؤثر بر ظاهر کلی و صورت فرد به حساب می‌آید. اگر به دنبال راه حلی سریع و بدون جراحی برای حل مشکلات موسر خود هستید، توصیه می‌شود که در انتخاب پروتز مو هرگز شک نکنید.

منبع : درمانکده

امتیاز

زیبایی

محافظت از مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *