برای خشکی پوست بدن چه روغنی استفاده کنیم؟

برای خشکی پوست بدن چه روغنی استفاده کنیم؟

برای خشکی پوست بدن چه روغنی استفاده کنیم؟


برای حفظ سلامتی پوست همچون صورت و بخش‌های دیگر بدن، نیازمندیم به رطوبت و آب. هنگامی که پوست به اندازه کافی رطوبت نداشته باشد، خشک و دهیدراته می‌شود. این مشکل باعث بروز علائمی مانند خارش و جوش‌زدگی، کدر شدن و پوسته پوسته شدن پوست، و ایجاد چین و چروک می‌شود. استفاده از روغن‌های طبیعی می‌تواند انتخابی عالی برای حفظ رطوبت باشد، به ویژه در فصل‌های سرد و خشک سال. در این مقاله از سایت مجله، به معرفی هفت نوع برتر از روغن‌های مفید برای پوست خشک و بدن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آبرسانی برای پوست بسیار مهم است؟

آبرسانی برای پوست بسیار مهم است؟

آبرسانی برای پوست بسیار مهم است؟

آیا می‌دانستید که مراقبت و هیدراته نگه داشتن پوست اولین قدم برای داشتن یک پوست سالم و درخشان است؟ پوست شما معمولاً به عنوان یک حاجز محافظ برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها، آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مضر و حتی تشعشعات مضر به بدن عمل می‌کند. اگر پوست کم‌آب شود، عملکرد این حاجز محافظ نیز بدرستی انجام نمی‌شود و میزان نفوذ مواد خارجی به بدن افزایش می‌یابد.

حفظ هیدراته بودن پوست برای حفظ ترکیبات میکروبی طبیعی آن و در نتیجه جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی مانند آکنه بسیار مهم است. به علاوه، پوست کم‌آب نسبت به نور خورشید حساسیت بیشتری دارد و ممکن است زودتر از سایر انواع پوست چین و چروک شود.

هنگامی که شما به طور مداوم در معرض نور خورشید، باد و دیگر عوامل محیطی قرار می‌گیرید، رطوبت پوست شما کاهش می‌یابد. همچنین، با گذراندن از زمان، تولید روغن‌های طبیعی در پوست شما کاهش می‌یابد. استفاده از روغن‌های طبیعی غنی و منابع بزرگی از روغن‌های طبیعی، لایه‌ی محافظی روی پوست شما ایجاد می‌کند که به حفظ انعطاف‌پذیری و درخشندگی آن کمک می‌کند.

بهترین روغن برای پوست خشک چیست؟

استفاده از روغن ‌ها یک راه عالی برای بازسازی رطوبت پوست ‌های خشک است. برخی از روغن‌های گیاهی دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند و می‌توانند بهبود سلامت و عملکرد سد محافظ پوست (لایهی بیرونی پوست) را تسهیل کنند. این اثر به‌ویژه برای افرادی که پوست خشک دارند، بسیار حیاتی است زیرا سد محافظ پوست در حفظ رطوبت نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر پوست خشک دارید، از روغن‌های زیر استفاده کنید که همه آنها بهترین روغن‌ها برای پوست خشک هستند:

۱٫روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است. این روغن می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند و یک نرم‌کننده عالی برای پوست‌های التهابی به شمار می‌رود.

از روغن نارگیل می‌توان در درمان بریدگی‌ها و سوختگی‌های کوچک، و همچنین برای تسکین بیماری‌های پوستی مانند اگزما استفاده کرد. با این حال، توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی هستند، قبل از استفاده از روغن نارگیل، با یک متخصص پوست مشورت کنند.

فواید

روغن نارگیل، مزایای برجسته‌ای برای پوست و مو دارد و به‌خصوص در مناطق گرمسیری که این میوه به‌وفور رشد می‌کند، بسیار ایدئال است.

۱٫روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست خشک است. وقتی به موضوع روغن برای بدن اشاره می‌شود، روغن زیتون یکی از محبوب‌ترین گزینه‌هاست. این روغن از میوه زیتون به دست می‌آید که اسم این روغن همان نام میوه را نشان می‌دهد. استفاده از روغن زیتون فرابکر برای پوستتان توصیه می‌شود.

فواید

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است و در درمان خارش و خشکی بیش از حد پوست مفید است. همچنین، استفاده از این روغن می‌تواند در مبارزه با خطوط ریز و چین و چروک‌های صورت مفید باشد. می‌توانید حتی از روغن زیتون فرابکر در اطراف چشم‌های خود استفاده کنید. این روغن نیز اغلب برای ماساژ کودکان استفاده می‌شود.

۲٫روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین معجزه‌کننده‌ی پوست خشک و آسیب‌دیده است و باعث ترمیم و جوان‌سازی آن می‌شود. این روغن دارای خواص دارویی است و در طب سنتی نیز از گذشته استفاده می‌شده است.

فواید

روغن بادام، که سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین‌های E و A و روی است، تأثیرگذار بر روی پوست است. این روغن نه تنها آبرسان پوست است بلکه در بهبود زخم‌ها و حفظ عملکرد سد محافظ پوست نقش دارد. روغن بادام شیرین نیز با عوارض ناشی از التهاب، استرس اکسیداتیو و آسیب‌های پوستی به دنبال نور خورشید مقابله می‌کند و خطوط و چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد و رنگ جای زخم را روشن‌تر می‌کند. البته استفاده از روغن بادام شیرین در صورتی که تحت نظر پزشک باشد، می‌تواند خارش ناشی از اگزما و پسوریازیس را کاهش دهد.

۳٫روغن هسته انگور

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور

این روغن، که یک روغن سبک وزن است، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

فواید

روغن هسته انگور، که با اسیدهای چرب امگا ۶، ویتامین E و پلی فنول اشباع شده است، به پوست رطوبت می‌بخشد و تغییر رنگ (هیپرپیگمانتاسیون)، التهاب، قرمزی و علائم قدم‌زدگی زودرس را کاهش می‌دهد.

۴٫روغن جوجوبا

روغن جوجوبا، که از دانه‌های گیاه جوجوبا که در آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و بخش‌هایی از مکزیک رشد می‌کند، به‌دست می‌آید. به دلیل پایداری و ماندگاری طولانی، این روغن در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید

روغن جوجوبا، با حضور فراوان استرهای مومی، از پوست شما در برابر کم‌آبی محافظت می‌کند. استرهای موجود در این روغن مانند سبوم (چربی طبیعی) از نظر ترکیب شبیه به آنچه که پوست ترشح می‌کند است. به همین دلیل، این روغن قابل استفاده برای اکثر انواع پوست است. روغن جوجوبا در جوانسازی پوست به شما کمک می‌کند و دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی است. در حالت سنتی، این روغن برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما استفاده می‌شود.

۵٫ روغن آرگان

روغن آرگان، که از میوه درخت آرگان که در مراکش رشد می‌کند، استخراج می‌شود و برای مو و پوست فواید بسیاری دارد. این روغن یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست خشک محسوب می‌شود. روغن آرگان دارای خواص درمانی و آرایشی است و معمولاً در تولید محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

فواید

روغن آرگان، با لیپیدهای موجود در آن، ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست که عملکرد سد محافظ پوست را تقویت می‌کند و جلوی خروج آب از پوست را می‌گیرد. فعالیت غدد چربی پوست را کاهش داده و کنترل چربی پوست را بهبود می‌بخشد، بنابراین افراد با پوست چرب نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند. روغن آرگان دارای خواص ضدآکنه و ضدپیری بوده و بهترین روش برای التیام زخم است. همچنین در دوران بارداری، می‌توانید روغن آرگان را بر روی شکم استفاده کنید تا جلوی ایجاد ترک‌های پوستی را بگیرید.

۶٫ روغن آووکادو

روغن آووکادو به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین E، در صنعت مراقبت از پوست بسیار محبوب است و به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای پوست خشک شناخته می‌شود.

فواید

روغن آووکادو، با حضور ویتامین‌ها و مواد معدنی، پوست را نه تنها مرطوب کرده بلکه آن را نیز تغذیه می‌کند. این روغن علاوه بر تسکین التهاب و خارش پوست، به بهبود زخم‌ها کمک کرده و اثرات آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد. همچنین، ناخن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

 چگونه برای پوست روغن مناسبی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین روغن برای پوست خشک، میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  – ابتدا میزان خشکی پوست خود را بررسی کنید و در صورت داشتن بیماری پوستی مانند درماتیت، بهتر است از یک روغنی استفاده کنید که اثربخشی و آثار آن به‌طور علمی اثبات شده باشد. برای این منظور میتوانید با متخصص پوست مشورت کنید.

  – توصیه میشود روغن را از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید و از طریق مطالعه برچسب محصول، مطمئن شوید که در آن هیچ افزودنی ضرر‌زا موجود نیست.

منبع:www.digikala.com

سخن پایانی

استفاده از روغن‌های طبیعی در روتین مراقبت از پوست، میتواند تغییرات چشمگیری در ظاهر و سلامت پوست به وجود آورد. اکثر افراد میتوانند از روغن‌های موضعی استفاده کنند، اما بهتر است قبل از انجام این کار، مقدار کمی از روغن را روی ناحیه کوچکی از بازو یا پا امتحان کنید تا از عدم حساسیت نسبت به آن مطمئن شوید. همچنین، اگر حساسیت به روغن‌ها دارید یا بیماری پوستی خاصی دارید، میتوانید با پزشک خود مشورت کنید تا به شما در انتخاب روغن مناسب کمک کند.

امتیاز

سلامت

برای خشکی پوست بدن چه روغنی استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *