فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ چیست؟

فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ چیست؟

فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ چیست؟


وجود ماده مضاد خوردگی OAT در ضدیخ ‌ها، می‌تواند از خوردگی وقوع کاویتاسیون در بخش ‌های مختلف سیستم خنک کاری جلوگیری کند و عمر قطعات مربوط به این سیستم را افزایش دهد.شما می‌دانید،که ضدیخ‌ ها به سه نوع IAT، HOAT و OAT تقسیم می ‌شوند و در این سه نوع، نوع OAT بهبود یافته‌ تری است. در ادامه این مقاله از سایت مجله، به بررسی حضور ماده OAT در ضدیخ ‌ها پرداخته و مزایای استفاده از این نوع مواد و افزودنی ‌ها را برای شما ذکر خواهیم کرد.

OAT در ضد یخ چیست؟

OAT در ضد یخ چیست؟

OAT در ضد یخ چیست؟

OAT، مخفف Organic Additive Technology است، که به اصطلاح فناوری آفزودنی آلی نیز معروف است. تمام ضدیخ‌ هایی که از OAT استفاده می‌کنند. شامل کربوکسیلات (carboxylate) و تری آزول (triazole) هستند. حضور این افزودنی ‌ها باعث می‌شود، که ضدیخ دارای خاصیت قوی و موثر در حفظ خاصیت ضد خوردگی و ضد کاویتاسیون شود.

ویژگی ها و مزایای حضور OAT در ضدیخ چیست؟

ویژگی ها و مزایای حضور OAT در ضدیخ چیست؟

ویژگی ها و مزایای حضور OAT در ضدیخ چیست؟

در سیستم خنک کاری موتور خودرو ها، از فلزات مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد و چدن استفاده می‌ شود. برای جلوگیری از آسیب به فلزات مورد استفاده در مسیر خنک کاری، ضدیخ باید دارای خاصیت قوی و موثر در حفظ ضد خوردگی باشد. ضدیخ‌ هایی که با فرآیند OAT تولید می ‌شوند، شامل افزودنی ‌هایی هستند. که با تمام فلزات، به ویژه قطعات آلومینیومی موجود در مسیر خنک کاری، سازگارند و از زنگ زدگی و خوردگی آنها جلوگیری می‌کنند. استفاده از این مواد ارگانیک باعث می‌شود، عمر اجزای موتور طولانی ‌تر شود.

1-محافظت در برابر خوردگی

ضدیخ ‌های قدیمی بر اساس ترکیبات سیلیکات و فسفات تهیه می ‌شدند، که می‌توانند رسوباتی را در سیستم خنک کاری تشکیل دهند و کارایی آن را کاهش دهند. به همین دلیل، در ضدیخ‌ های OAT، هیچ اثری از سیلیکات و فسفات وجود ندارد تا احتمال تشکیل رسوبات به حداقل برسد.

2-جلوگیری از تشکیل رسوب در سیستم خنک کاری

در ضدیخ ‌های ساخته شده بر اساس OAT، از مواد آلی نظیر نیتریت و آمین (عوامل وقوع کاویتاسیون) استفاده نشده است. تا پدیده کاویتاسیون یا حفره‌ زایی که برای پمپ آب مضر است، رخ ندهد و این قطعه بتواند عمر طولانی‌ تری داشته باشد.

3-جلوگیری از وقوع کاویتاسیون

شرکت فومن شیمی با بهره‌ گیری از دانش خود در زمینه تولید سیالات استفاده شده ،در خودروها و موتور سیکلت ‌ها، ضدیخ ‌های OAT خود را طراحی کرده است. این ضدیخ‌ ها توانسته‌ اند اعتماد مشتریان و خریداران خود را جلب کنند و آن ‌ها را قادر به استفاده راحت و آسان از این محصول در خودرو ها و موتور سیکلت‌ های خود ساخته‌ اند.

منبع:asbe-bokhar.com

سخن آخر

در آخر استفاده از فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ ها دارای مزایای زیادی است. این فناوری باعث افزایش عمر مفید قطعات و لوازم سیستم خنک کاری می ‌شود و از زنگ زدگی و خوردگی قطعات جلوگیری می‌کند. افزودنی‌ های OAT سازگار با تمامی فلزات استفاده شده، در مسیر خنک کاری، به ویژه قطعات آلومینیومی، بوده و می‌تواند از تشکیل رسوبات و کاویتاسیون جلوگیری کند. از این رو، استفاده از ضدیخ ‌های بر پایه OAT می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش هزینه نگهداری در خودرو ها و موتور سیکلت‌ ها منجر شود.

امتیاز

خودرو

فناوری افزودنی آلی یا OAT در ضدیخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *