معرفی ۱۳ نوشیدنی بسیار مفید برای کم خونی ، راه های مقابله با کم خونی

معرفی ۱۳ نوشیدنی بسیار مفید برای کم خونی ، راه های مقابله با کم خونی

معرفی ۱۳ نوشیدنی بسیار مفید برای کم خونی ، راه های مقابله با کم خونی


توجه به زندگی مدرن، روندهای غذایی نادرست، کم‌تحرکی، استرس و اضطراب، کم‌خونی به یک مسئله رایج تبدیل شده است، به خصوص در زنان. کمبود آهن به‌عنوان یکی از دلایل اصلی کم‌خونی مطرح است و تأمین نیاز به آهن از طریق رژیم غذایی و نوشیدنی‌ها می‌تواند در پیشگیری و درمان این مشکل مؤثر باشد.

مقدار آهن مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است و به جنسیت، سن، وضعیت بارداری، و شرایط سلامتی فرد بستگی دارد. افراد با کم‌خونی نیاز بیشتری به آهن دارند. به‌طور کلی، مقادیر توصیه‌شده برای مصرف روزانه‌ی آهن به شرح زیر است:

مردان:

تا سن ۱۸ سال: ۱۱ میلی‌گرم

۱۹ سال به بالا: ۸ میلی‌گرم

زنان:

تا سن ۱۸ سال: ۱۵ میلی‌گرم

۱۹ تا ۵۰ سال: ۱۸ میلی‌گرم

۵۱ سال به بالا: ۸ میلی‌گرم

زنان در دوران باروری و بارداری نیاز بیشتری به آهن دارند. پزشکان معمولاً برای درمان کم‌خونی، مکمل‌های آهن را تجویز می‌کنند. علاوه بر مکمل‌ها، مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، مغزها، غلات کامل، سبزیجات، و نوشیدنی‌های خون‌ساز نیز می‌توانند منابع غنی آهن باشند. با مجله انلاین همراه باشید .

۱۳ نوشیدنی مفید برای افراد با کم‌خونی

در ادامه، به شما توضیح می‌دهیم که چه نوشیدنی‌هایی برای کم‌خونی مفید هستند:

۱. آب آلو

۱. آب آلو

۱. آب آلو

آلو خشک یا آلو نیز یک منبع گیاهی غنی از آهن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۲۴۰ میلی‌لیتر (یک فنجان) آب آلو، معادل ۲.۸ میلی‌گرم آهن (حدود ۱۷ درصد از نیاز روزانه به آهن) را تأمین می‌کند، که این امر آن را بهترین نوشیدنی مفید برای کم‌خونی می‌سازد. این نوشیدنی همچنین به افزایش انرژی کمک می‌کند و برای افراد دیابتی و مشکلات معده نیز مفید است.

بیشتر بخوانید : مفیدترین ضد عطش‌ها برای گرمازدگی

۲. آب چغندر

۲. آب چغندر

۲. آب چغندر

آب چغندر یکی از بهترین نوشیدنی‌های مفید برای کم‌خونی است. این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی از جمله فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است که جذب اکسیژن در گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد. مصرف منظم آب چغندر می‌تواند سطح هموگلوبین را بهبود بخشد و به افزایش اکسیژن‌رسانی در بدن کمک کند.

آهن: یکصد گرم چغندر حاوی ۰.۸ میلی‌گرم آهن است که این مقدار به تولید هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن) کمک می‌کند.

فیبر: چغندر حاوی فیبرهای مفیدی است که فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد و در جذب بهتر آهن نیز کمک می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی: این نوشیدنی حاوی ویتامین C، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است که در افزایش سطح آهن و بهبود کم‌خونی نقش دارند.

تأثیر ضد التهابی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در چغندر، به‌خصوص بتانین، تأثیرات ضد التهابی دارند که می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی کلی و جلوگیری از مشکلات خونی مؤثر باشد.

۳. شیک پروتئین نخود

استفاده از ۲۰ گرم پروتئین نخود زرد ارگانیک، تقریباً ۳۰ درصد از مقدار آهن مورد نیاز روزانهٔ بدن را فراهم می‌کند، که این میزان نسبت به پودرهای پروتئینی دیگر مانند آب پنیر، بیشتر است. بنابراین، پودر پروتئین نخود می‌تواند بهترین نوشیدنی مفید برای کم‌خونی باشد.

می‌توانید پروتئین نخود را با روش‌های مختلف مانند شیک و اسموتی مصرف یا آن را با سایر نوشیدنی‌ها و مواد غنی از آهن) ترکیب کنید. هرچند که بهتر است پروتئین نخود را بدون افزودن شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده مصرف کنید تا کالری زیادی نداشته باشد.

۴. دمنوش نعناع

۴. دمنوش نعناع

۴. دمنوش نعناع

برگ‌های نعناع حاوی مقدار قابل توجهی آهن (هر ۱۰۰ گرم برگ نعناع دارای ۱۵.۶ میلی‌گرم آهن) هستند. بنابراین، اگر به دنبال بهترین نوشیدنی خون‌ساز هستید، پیشنهاد می‌شود روزانه، حداقل ۱ فنجان دمنوش نعناع را تا حداقل یک‌ساعت بعد از غذا میل کنید.

برای تهیه این دمنوش، برگ‌های تازه‌ی نعناع را با ۲/۱ فنجان آب، یک قاشق چای‌خوری زنجبیل و مقداری آبلیمو مخلوط کنید تا یک نوشیدنی سرشار از آهن داشته باشید.

۵. اسموتی توت سیاه

توت سیاه به عنوان یک منبع خوب آهن شناخته می‌شود که به‌ندرت در دیگر انواع توت‌ها یافت می‌شود. یک فنجان عصاره‌ی توت سیاه حاوی ۳.۲۲ میلی گرم آهن است. علاوه بر این، توت سیاه دارای مقدار زیادی ویتامین C است که در جذب آهن از منابع غذایی دیگر به بدن کمک می‌کند.

۶. اب انار

انار دارای مقدار زیادی آهن، ویتامین A، C، و E است که برای جلوگیری و درمان فقر خون بسیار مفید هستند. اسید اسکوربیک موجود در انار باعث افزایش جذب آهن در بدن می‌شود.

استفاده روزانه از یک لیوان انار طبیعی و تازه، سطح هموگلوبین خون را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد. انار خانگی برای کودکان هم یک نوشیدنی سالم و تقویت‌کننده است.

علاوه بر درمان فقر خون، مصرف انار به کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلب و عروق، و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

۷. اب‌سیب

آب‌میوه و اسموتی سیب برای کودکان مبتلا به فقر خون یک نوشیدنی و میان‌وعده مغذی محسوب می‌شود. سیب حاوی مقادیر بالایی آهن و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین و جلوگیری از بروز فقر خون دارند.

استفاده روزانه از حداقل یک عدد سیب تازه یا نوشیدن یک لیوان آب سیب طبیعی، به‌طور مؤثری سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد. ترکیب سیب با سایر میوه‌ها و آب‌های میوه طبیعی نیز خواص ضد‌فقرخونی آن را تقویت می‌کند.

۸. اسموتی هلو

اسموتی، لیموناد و شیک هلو می‌توانند به‌عنوان نوشیدنی‌های مغذی و خنک‌کننده در فصل تابستان، گزینه‌های مناسبی برای افراد مبتلا به فقر خون باشند. هلو سرشار از ویتامین C و آهن است که نقش به‌سزایی در تولید گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از فقر خون دارند. ترکیبات مفید هلو همچنین از تکثیر گلبول‌های قرمز ناقص جلوگیری کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف روزانه‌ب این نوشیدنی‌های طبیعی، علاوه بر درمان فقر خون، به بهبود سلامت پوست و چشم نیز کمک شایانی می‌کند.

۹. شیر خرما

شیر خرما یک نوشیدنی مغذی برای پیشگیری از فقر خون است. این نوشیدنی علاوه بر تامین آهن، منبع خوبی از کلسیم نیز محسوب می‌شود. استفاده روزانه‌ی این نوشیدنی خانگی، سطح هموگلوبین را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد. البته افراد دیابتی باید از مصرف زیاد آن به دلیل داشتن قند بالا خودداری کنند.

۱۰. شکلات گرم (شکلات داغ)

۱۰. شکلات گرم (شکلات داغ)

۱۰. شکلات گرم (شکلات داغ)

شکلات تلخ و پودر کاکائو دو منبع غنی از آهن و دیگر مواد معدنی هستند. آهن موجود در چاکلت با افزایش سطح هموگلوبین، از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند. مواد معدنی دیگر همچون منیزیم، منگنز، مس و فسفر نیز برای سلامت خون و تولید گلبول‌های قرمز ضروری هستند. طعم شیرین و خوش‌عطر چاکلات گرم، این نوشیدنی را به یکی از بهترین نوشیدنی‌های خون‌ساز برای نوجوانان و جوانان تبدیل کرده است.

۱۱. نوشیدنی ترکیبی اسفناج، بادام هندی و تمشک

اسفناج، بادام هندی و تمشک هر یک به‌طور جداگانه منابع خوبی از آهن و سایر مواد مغذی مفید برای خون هستند. وقتی آن‌ها را در قالب یک نوشیدنی ترکیب کنیم، تمام مزایای تغذیه‌ای آن‌ها را بهره‌مند خواهیم شد. نوشیدنی با طعم خوشمزه‌ای که دارد، گزینه‌ای مناسب برای کودکان و افرادی که دوست ندارند مکمل‌های آهن مصرف کنند، به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید : از ترکیب چه گیاهانی دمنوش خوبی خواهیم داشت 

۱۲. نوشیدنی آب پرتقال

آب پرتقال با داشتن ترکیبات غنی از ویتامین C، جذب آهن از طریق مواد غذایی را افزایش می‌دهد و به‌طور موثر در درمان و پیشگیری از کم‌خونی موثر است.

 

۱۳. نوشیدنی آب هویج

میزان فراوان ویتامین A موجود در هویج باعث شده تا نوشیدنی طبیعی آن به یکی از بهترین مشروب‌های درمانی کم‌خونی تبدیل شود. ویتامین A کم‌خونی ناشی از کمبود آهن را جبران کرده و تولید گلبول‌های قرمز سالم را افزایش می‌دهد. مصرف روزانه یک لیوان نوشیدنی آب هویج تازه، به پیشگیری و درمان بسیاری از انواع کم‌خونی کمک مؤثری می‌کند.

در کل

با توجه به اطلاعات ارائه شده، استفاده روزانه از نوشیدنی‌های که حاوی مقادیر زیادی آهن، ویتامین C، ویتامین A و مواد مغذی مانند آب آلو، چغندر، پرتقال، هویج، انار و … هستند، در کنار یک رژیم غذایی متوازن، نقش بسیار مهمی در پیشگیری، کنترل و درمان کم‌خونی ایفا می‌کند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود که در هر سن، این نوشیدنی‌های خوشمزه و مفید را به صورت روزانه و پیوسته مصرف کنید.

منبع : دیجی کالا مگ 

امتیاز

دانستنی هاسلامت

سلامت بدنسلامت جسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *