چگونه ژل مانیکور ضعیف می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مادام‌العمر شود؟

چگونه ژل مانیکور ضعیف می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مادام‌العمر شود؟

چگونه ژل مانیکور ضعیف می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مادام‌العمر شود؟


برای اکثر افراد، ژل مانیکور هیچگاه مشکل‌ساز نمی‌شود. اما برای برخی افراد، ممکن است حساسیت‌های طولانی‌مدت به ابزارهای پزشکی مختلف مانند مواد پر کردن دندان و ایمپلنت‌هایی شامل ترکیبی به نام اکریلات ایجاد کند؛ که ماده‌ای کلیدی در مانیکورها و پدیکورها است.

 

پوشش‌های ژلی، که برای خشک و سفت شدن به تابش فرابنفش یا LED نیاز دارند، از اواخر دهه ۱۹۸۰ وجود داشته‌اند و نتیجه‌ای بادوام و صیقلی ارائه می‌دهند، بدون نیاز به زمان خشک شدن معمولِ ۳۰ دقیقه. اما اگر یک تکنسین یا کارآموز ناخن از پولیش ژلی به درستی استفاده نکند، احتمال بروز آلرژی بسیار زیاد است؛ نوع شدید این آلرژی ممکن است به آسیب دستگاه تنفس و ضعف یا افتادن ناخن‌ها منجر شود.

 

به همین دلیل، پزشکان به مشتریان خدمات ناخن یا آنهایی که کیت‌های ژل مانیکور می‌خرند، هشدار می‌دهند که در مورد ریسک‌های این فرایند مراقبت کنند و اقدامات احتیاطی لازم را در انجام ایمن آن (در سالن‌ها یا خانه) رعایت کنند. به گفتهٔ پزشکان، وقتی حساسیت به اکریلات در شما ایجاد شود، اغلب دائمی خواهد بود. این مشکل به وسیلهٔ اکریلات در روکش‌ها، چسب‌های جراحی و حتی اکستنشن‌های مو و مژه کاربرد دارد.

 

آلرژی‌ها یکی از عوارض جانبی بسیاری هستند که پژوهشگران در طول سال‌ها ثبت کرده‌اند. پژوهشی جدید حتی ریسک سرطان ژل مانیکورها را ارزیابی کرده و نشان داده است که تابش فرابنفش خشک‌کن‌های ناخن ممکن است جهش‌هایی ایجاد کند که ریسک سرطان را در فرد افزایش می‌دهد.

متخصصان تشریح می‌کنند که ژل مانیکورها به چه شکل عمل می‌کنند، نشانه‌های ممکن بروز حساسیت چیست و چگونه می‌توان این فرآیند را به طور ایمن انجام داد.

ژل مانیکور چیست؟

ژل مانیکور چیست؟

ژل مانیکور چیست؟

رینا متا (Reena Mehta)، دکتر آلرژی و روماتولوژیست در شهر نیواورلئانز، ایالات متحده آمریکا، توضیح می‌دهد که یکی از دلایل افزایش محبوبیت ژل مانیکورها، مقاومت بیشتر آنها در مقابل شکستگی و خراش نسبت به پولیش های سنتی ناخن است.

 

طبق توضیحات متا، یکی از تفاوت‌های اصلی بین ژل مانیکورها و سایر مانیکورها استفاده از لامپ‌های UV یا LED برای خشک شدن پولیش و ایجاد یک مانیکور بادوام و نیمه دائم. معمولاً چندین لایه از ژل مانیکور استفاده می‌شود و هر لایه پس از اعمال لایه قبلی خشک می‌شود.

 

یکی از عوامل ماندگاری ژل مانیکور استفاده از یک ماده شیمیایی به نام اکریلات است که به صورت پودر یا مایع استفاده می‌شود.

 

راجانی کاتا (Rajani Katta)، دکتر و متخصص پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس هیوستون، توضیح می‌دهد “تکنسین لایه اکریلات را بر روی ناخن‌ها قرار می‌دهد و سپس ناخن‌ها را تحت یک منبع نوری قرار می‌دهید. این منبع نوری واکنشی را آغاز می‌کند که پودر را به یک ماده سخت و شبیه به پلاستیک تبدیل می‌کند که طولانی مدت باقی می‌ماند.”

 

کارین پاچکو (Karin Pacheco)، آلرژیست و پزشک در ایالت کلرادو، می‌گوید “بطور کلی، ناخن‌های مصنوعی، اکریلیک، ژلی و سیلک همگی با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.” وی می‌افزاید که هر خدمات ناخنی که نیاز به خشک شدن دارد، بر پایه اکریلات است.

 

سازمان غذا و داروی آمریکا برخی از انواع اکریلات را قابل استفاده ممنوع کرده است، اما هنوز بسیاری از این ترکیبات در محصولات ناخن استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید :نکات طلایی داشتن پوست زیبا و مراقبت از پوست

آلرژی ژل مانیکور چگونه است؟

آلرژی ژل مانیکور چگونه است؟

آلرژی ژل مانیکور چگونه است؟

درصد دقیقی از افرادی که از استفاده از ژل ناخن استفاده می‌کنند و واکنش آلرژیک دارند، مشخص نیست. همچنین عاملی که باعث استعداد فرد برای بروز حساسیت می‌شود نیز قطعی نیست. دیردری باکلی، تخصص پوست در باث بریتانیا، اظهار می‌کند: “آنچه ما می‌دانیم این است که در بیشتر موارد، هر چه تماس با ماده حساس‌زا بیشتر و به مدت زمان بیشتری ادامه یابد، احتمال بروز حساسیت نیز افزایش می‌یابد. این را می‌توان برای هر عامل حساسیت‌زا قائل بود. اگر در طی سال‌های متعددی با این ماده در تماس باشید، احتمالاً به میزان بیشتری به آلرژی در معرض خواهید بود.”

یک واکنش آلرژیک متداول در این مورد دراماتیت تماسی است، شرایطی که به‌گفتهٔ متخصص، در این حالت پوست در نقاط تماس با مادهٔ حساسیت‌زا قرمز، خشک، ناهموار، خارش‌دار یا ورم می‌شود. این علائم، هنگام استفاده از ژل مانیکور فعال شوند، معمولاً در دست‌ها، انگشتان یا مچ‌ها مشاهده می‌شوند؛ مناطقی که معمولاً لمس می‌شوند، مانند صورت، گردن و پلک‌ها نیز ممکن است تحت‌تأثیر قرار بگیرند. واکنش‌های آلرژیک ممکن است در پا یا انگشتان هم ظاهر شوند، اما به نظر می‌رسد با احتمال کمتر.

 

مطابق گفتهٔ متخصص، گزارش‌هایی نیز وجود دارد که برخی از کاربران احساس خارش در ناخن‌های چینی، نزدیک به ناحیه اعمال پولیش، داشته‌اند.

او اظهار می‌کند: “آنها ممکن است متوجه شوند که ناخن‌ها در انتهای خود آسیب دیده یا شل شده‌اند و گاهاً این اتفاق بدون هیچ خارش یا قرمزی در نوک انگشتان رخ می‌دهد. ممکن است ناخن‌هایشان شروع به ترکیدن کنند. این به دلیل وجود آلرژی است.”

 

در موارد شدید، در صورتی که افراد به طور مداوم با غلظت‌های بالای ماده در تماس باشند، ممکن است عوارض تنفسی را تجربه کنند. به عبارت دیگر، ناخن‌کارها در معرض خطر بیشتری از عوارض تنفسی قرار می‌گیرند. باکلی می‌گوید: اگر یک مشتری عوارض دستگاه تنفسی را تجربه کند، این یک حالت استثنایی است: “به عنوان مشتری، شما باید به شدت آلرژیک باشید تا نگران این عوارض باشید.”

از نظر درمان، توصیه متخصصان این است که ناخن‌ها برداشته شوند و همچنین با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی درمان گردند. همچنین، اجتناب از عامل حساس‌زا نیز بسیار مهم است. پاچکو می‌افزاید: “اگر شما با یک درماتیت شدید – با جوش‌های قرمز، تورم و دردناک در پوست اطراف ناخن – مواجه شوید، این نشان می‌دهد که احتمالاً حساس هستید و تکرار فرایند می‌تواند یک ایده خوب نباشد.”

چطور ژل مانیکور ایمن داشته باشیم

عواقب افزایش آلرژی به اکریلات فراتر از خدمات ناخن قرار دارد.

 

کاتا توضیح می‌دهد: “وقتی در شما یک درماتیت آلرژیک به هر ماده‌ای ایجاد می‌شود، این واکنش تقریباً برای همیشه باقی خواهد ماند. دلیلی که حساسیت‌های به اکریلات مهم هستند این است که این مواد در کاربردهای دیگر نیز وجود دارند.” مواد مبتنی بر اکریلات در حوزه پزشکی نیز استفاده می‌شوند، از جمله در دندانپزشکی، ایمپلنت‌ها و دستگاه‌های مربوط به دیابت.

 

متخصصان می‌فهمند که برخی از افراد تمایل نخواهند داشت به جایگزین‌های کم‌بازده‌تر. با این حال، آنها توصیه می‌کنند که ناظران سالن‌های ناخن‌کاری اقدامات احتیاطی مشخصی را اجرا کنند و توصیه می‌کنند که تکنسین‌ها از دستکش‌های نیتریل استفاده کنند تا در برابر مواد مقاومت کنند.

کاتا توضیح می‌دهد: “یکی از مهم‌ترین نکات این است که به یک سالن ناخن مراجعه کنید که در خصوص خطرات احتمالی این مواد شیمیایی آگاهی دارند. باید اطمینان حاصل کنید که آنها به‌شدت مراقب پودر یا مایع اکریلات هستند، آنها را در کابینت‌ها قرار نمی‌دهند و با دقت آنها را استفاده می‌کنند تا این مواد روی پوست شما سرایت نکنند.”

 

همچنین، خشک کردن درست نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر پولیش به درستی خشک نشود، احتمال بروز واکنش آلرژیک نسبت به اکریلات‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل، متخصصان توصیه نمی‌کنند از کیت‌های خانگی استفاده کنید، زیرا تکنسین‌های حرفه‌ای و آموزش دیده برای استفاده صحیح از ژل‌ها وجود دارند.

 

باکلی می‌گوید: “افراد خود را برای تاسیس یک کسب‌وکار و تبدیل شدن به تکنسین ناخن آموزش می‌دهند، بنابراین من قطعاً نمی‌گویم که مردم باید از این خدمات دوری کنند. اما نکته اصلی این است که اگر مردم آگاه باشند، می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری درباره دریافت یا عدم دریافت این خدمات بگیرند.”

امتیاز

زیباییسلامت

سلامت بدنضرر لوازم آرایشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *