از لنزهای تماسی VR تا تله‌پاتی با AI؛ ۱۰ فناوری که در دهه‌های آینده احتمالاً زندگی ما را متحول می‌کنند

از لنزهای تماسی VR تا تله‌پاتی با AI؛ 10 فناوری که در دهه‌های آینده احتمالاً زندگی ما را متحول می‌کنند

از لنزهای تماسی VR تا تله‌پاتی با AI؛ 10 فناوری که در دهه‌های آینده احتمالاً زندگی ما را متحول می‌کنند


ظهور ChatGPT به طور فزاینده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و توجه مردم را به نقش فناوری در آینده جوامع جلب کرده است. اکنون متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و رباتیک قادر به تحول جهان و زندگی ما تا پایان قرن بیست و دوم خواهند بود.

 

مدیرعامل و بنیان‌گذار ConsultMyApp، «مایک رودز»، در گفت‌وگو با نشریه دیلی‌میل پیش‌بینی می‌کند که لنزهای تماسی قادر به نمایش اطلاعات خواهند بود، فناوری واقعیت افزوده (AR) جهان دیجیتال و واقعیت را ترکیب می‌کند و هوش مصنوعی امکان مکالمه تله‌پاتی با آن را فراهم می‌کند. در ادامه، به شما ۱۰ پیش‌بینی بزرگ برای دنیای فناوری را معرفی می‌کنیم که احتمالاً تا پایان قرن جاری وارد زندگی ما خواهند شد. تصاویر داخل مطلب توسط هوش مصنوعی میدجرنی ایجاد شده‌اند.

همه مردم لنزهای تماسی خواهند داشت

همه مردم لنزهای تماسی خواهند داشت

همه مردم لنزهای تماسی خواهند داشت

مایک رودز اعتقاد دارد که در آینده، به جای استفاده از گوشی‌های هوشمند، از لنزهای تماسی برای دیدن اطلاعات استفاده خواهیم کرد: “لنزهای تماسی با واقعیت افزوده که در فعالیت‌های روزانه فرد تداخل ایجاد نکنند، می‌توانند با ارائه یک رابط کاربری، افراد را قادر به همزمان بودن در دنیای واقعی و دسترسی به اینترنت در چشمانشان کنند و با فرصت‌های استثنایی مواجه شوند.”

 

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند Mojo Vision درک کرده‌اند که این موضوع یکی از هدف‌های اصلی در عرصه فناوری است و به زودی شرکت‌های دیگر نیز وارد این حوزه خواهند شد.

هوش مصنوعی قدرت تله‌پاتی را فراهم می‌کند

با توجه به اظهارات دکتر “کلر ولش”، رئیس بخش آموزش مؤسسه Analytics، هوش مصنوعی قادر خواهد بود دستگاه‌ها را قادر سازد تا ذهن انسان را تشخیص دهند و ارتباط تله‌پاتیک را فراهم کنند: “قدرت خواندن ذهن دیگر به تخیل علمی-تخیلی محدود نخواهد شد. پژوهشگران در حال حاضر ChatGPT را آموزش داده‌اند تا تصاویر MRI را به توصیفات متنی تبدیل کند که توضیح دهد کاربر در حال مشاهده چه تصویری است.”

 

به‌طور البته هنوز اسکنرهای MRI قابل حمل نشده‌اند و احتمالاً به سرعت به آن نقطه نخواهند رسید. بنابراین، قدرت خواندن ذهن هنوز ممکن نیست. با این حال، منتظر نبودن این است که اسکنرها به اندازه‌ای کوچک شوند و در داخل چیزی مانند هدست‌ها قرار بگیرند تا با خواندن ذهن کاربران، بتوانند افکار آن‌ها را به دیگران منتقل کنند.

بیشتر بخوانید : تکنولوژی هایی که آینده جهان را متحول میکنند . 

همزادهای دیجیتال برای بهبود سلامت تولید می‌شوند

دوقلوهای دیجیتالی در صنعت، شبیه‌سازهایی از اشیای واقعی هستند. به عنوان مثال، دوقلوی دیجیتالی یک توربین بادی به مهندسان اجازه می‌دهد که بدون حضور فیزیکی در محل، مشکلات آن را بررسی کنند.

 

در آینده، انسان‌ها هم قادر خواهند بود دوقلوی دیجیتالی خود را داشته باشند. این دوقلوها نمونه‌های سه بعدی از بدن ما خواهند بود که اطلاعات سلامتی ما را شامل می‌شوند. یک همتا دیجیتالی می‌تواند به پزشکان اجازه دهد واکنش بدن بیماران به داروها را بررسی کنند.

 

“کریس شاو”، مدیر بازاریابی ارشد شرکت NTT Research، اظهار می‌کند که آن‌ها در تلاش برای ساختن یک مدل از بدن انسان هستند، اما بهینه‌سازی یک مدل عمومی برای تبدیل شدن به یک دوقلوی دیجیتالی، فرآیند پیچیده و دشواری است. علاوه بر این، احتمالاً زمان زیادی برای انجام این پروژه و رسیدن به کارایی واقعی لازم است.

 

این روش می‌تواند به حفظ جان افراد در آینده کمک کند و به طور کلی روش تجویز دارو برای بیماران را تغییر دهد.

همه ما یک خدمتکار شخصی خواهیم داشت

همه ما یک خدمتکار شخصی خواهیم داشت

همه ما یک خدمتکار شخصی خواهیم داشت

پیشرفت‌های هوش مصنوعی باعث می‌شود که انسان‌ها به طور بیشتری به خدمتکاران هوشمند وابسته شوند. این خدمتکاران قادر خواهند بود غذاهای شما را آماده کنند، به عنوان مربی ورزشی شما عمل کنند و برنامه‌ریزی کارهایتان را انجام دهند.

 

“مارتین کریمر”، تخصصی در شرکت KnowBe4، معتقد است که در دنیای واقعیت افزوده، خدمتکاران هوشمند به بازار عرضه خواهند شد، زیرا زندگی انسان‌ها بطور قابل توجهی به سمت جهان مجازی پیش می‌روند. کریمر می‌گوید که در آینده، ما دستیارهای هوشمندی را خواهیم داشت که قادرند وظایف پیچیده را انجام دهند.

 

پیشرفت‌های هوش مصنوعی (بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰) دسترسی به این خدمتکاران را فراهم می‌کنند. مدل‌های زبانی بزرگ نیز به زودی قادر خواهند بود تقریباً بی‌نقص زبان انسان را درک کنند. به علاوه، مدل‌های تولید صوتی به این ابزارها اجازه می‌دهند تا با ما نیز صحبت کنند.

کپسول‌های دیجیتالی برای پیشگیری از بیماری‌ها به داخل بدن می‌روند

در آینده نزدیک، افراد قادر خواهند بود حسگرهای دیجیتالی را فرو بلعید تا پیش از ظهور علائم، بیماری‌ها را تشخیص دهند. استارتاپ‌هایی مانند Celsius در حال حاضر نیز ابزارهای قابل پوشیدن برای نظارت بر سلامتی تولید می‌کنند. با این حال، در آینده، افراد یک کپسول دیجیتالی را فرو خواهند بلعید تا حسگرها از داخل بدن بتوانند بیماری‌ها را شناسایی کنند.

 

این روش پیشگیری از بیماری‌ها احتمالاً به زودی به یک روش استاندارد در جوامع تبدیل خواهد شد. برای برخی افراد، این سازوکار حتی ضروری خواهد بود؛ به عنوان مثال، برای افرادی که با ضعف سیستم ایمنی روبرو هستند، افرادی که در دوره‌های شیمی‌درمانی قرار دارند یا افرادی که با بیماری‌های مهلک مبارزه می‌کنند و نیاز به فوریت دریافت اطلاعات در مورد خطرات احتمالی دارند.

مردم به سراغ اعضای بدن رباتیک خواهند رفت

“میشل داند”، رئیس بخش محصولات بهداشتی David Lloyd Clubs، می‌افزاید که افراد در جهت استفاده از داروهای ضدپیری و تعویض قطعات بدن خود با قطعات رباتیکی پیش خواهند رفت تا فرایند پیری را متوقف کرده و با سلامتی و شادابی در سالخوردگی روبرو شوند. او معتقد است که در آینده، سالمندان به طور کلی سالم‌تر و تندرست‌تر خواهند بود.

 

میشل داند توضیح می‌دهد: “با توجه به پیشرفت سریع فناوری در حوزه رباتیک و پیوند قطعات بدن، بسیاری از مراحل طبیعی پیری که ممکن است باعث متوقف شدن فعالیت‌های گوناگون در زندگی ما شوند، احتمالاً در ۴۰ سال آینده حذف خواهند شد.”

 

او باور دارد که فناوری‌های رباتیک در ناحیه‌های مختلف بدن برای مقابله با مشکلات التهاب مفاصل، کاشت تراشه به منظور حل اختلالات شناختی و حتی اتصال مستقیم به سیستم عصبی ممکن است در دهه ۲۰۶۰ در دسترس بشر قرار بگیرند. این فناوری‌ها امکان طولانی‌تر شدن عمر انسان را فراهم می‌کنند و همچنین کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشند.

ربات‌های انسان‌نمای سخنگو در همه‌جا حاضر می‌شوند

ربات‌های شبیه به انسان به زودی وارد بازار خواهند شد؛ زیرا فناوری‌هایی مانند ChatGPT پیشرفت توسعه آن‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. این ربات‌ها به‌زودی قابلیت صحبت کردن را پیدا خواهند کرد و در حوزه‌های مختلفی، از ساخت‌وسازی تا مشاغل مراقبتی، فعالیت خواهند کرد.

 

“برنارد مار”، نویسنده کتاب “مهارت‌های آینده: ۲۰ مهارت و توانمندی که همه باید در دنیای دیجیتال با آن‌ها موفق باشند”، بیان می‌کند که ربات‌ها به نحوی که هنوز حتی تصورش را هم نمی‌کنیم، بر جوامع بشری تأثیر خواهند گذاشت.

 

این دستگاه‌ها پتانسیل بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال، می‌توان از آن‌ها در محیط‌های خطرناک، در بیمارستان‌ها یا برای ارائه خدمات پشتیبانی سفارشی در فروشگاه‌ها استفاده کرد. البته برنارد مار تداوم می‌دهد: “چالش واقعی در اینجا نه فقط در پیشرفت فناوری است، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که این فناوری با ارزش‌ها و نیازهای جامعه بشری هماهنگ است. بنابراین، انفجار هوش مصنوعی تنها یک پایان نیست، بلکه یک ابزار است که اگر با هوشمندی استفاده شود، می‌تواند مزایای فراوانی برای جامعه داشته باشد.”

زبان دیگر مانعی برای ارتباط با مردمان دنیا نخواهد بود

“لیز هاوکی”، مدیر محصول M247، می‌افزاید که در آینده افراد قادر خواهند بود به صورت فوری و با هر فردی از هر نقطه‌ای در جهان با هر زبانی ارتباط برقرار کنند. تراشه‌های مغزی به افراد امکان می‌دهند بدون تعبیر حرف‌های یکدیگر را درک کنند.

 

او توضیح می‌دهد: “اگر با ماهی بابل در داستان The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy آشنا هستید، می‌دانید که این ماهی چگونه به افراد اجازه می‌دهد تا به شکلی تقریباً کامل با انواع نژادهای فضایی صحبت کنند.”

 

هاوکی اعتقاد دارد که پیشرفت‌های فناوری در دهه فعلی به تعاملات بین انسان‌ها کمک خواهد کرد و پلتفرم‌هایی را ایجاد می‌کند تا به واقعیت پذیری بتوانید با هر فردی از هر نقطه‌ای در جهان که بخواهید، مکالمه کنید.

بیشتر بخوانید : هوش مصنوعی چیست ؟ 

هوش مصنوعی بازار سهام را پیش‌بینی خواهد کرد

هوش مصنوعی بازار سهام را پیش‌بینی خواهد کرد

هوش مصنوعی بازار سهام را پیش‌بینی خواهد کرد

رایانش کوانتومی امکان پیش‌بینی آینده را فراهم می‌کند. در این سیستم‌ها، به جای استفاده از بیت‌های معمولی صفر و یک، از کیوبیت‌ها استفاده می‌شود که می‌توانند همزمان صفر، یک یا حتی ترکیبی از صفر و یک باشند.

 

“کریس هکت”، مشاور مالی شرکت Face Digital، می‌گوید رایانش کوانتومی در قرن جاری قابلیت‌های بزرگی در حوزه پردازش فراهم می‌کند: “شما می‌توانید با دقت بازارها را پیش‌بینی کنید، سرمایه‌گذاری‌ها را بهبود بخشید و حتی ریسک‌ها را به نحوی مدیریت کنید که هرگز تصورش را نمی‌کردید.”

 

با استفاده از کامپیوترهای کوانتومی، می‌توانید مشاوره‌هایی برای سرمایه‌گذاری خود دریافت کنید که به آن‌ها بیشتر اعتماد دارید تا همیشه: “تصور کنید یک مشاور دیجیتال؛ یک هولوگرام که با استفاده از رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی جامع به وجود آمده است. هر زمان که نیاز به مشاوره مالی دارید، این مشاور ظاهر می‌شود و داده‌های پیچیده را به اطلاعات بصری، جداول و نمودارهای قابل فهم تبدیل می‌کند.”

اینترنت به جهانی سه‌بعدی تبدیل می‌شود

در آینده، اینترنت جایگزین فضای “تخت” باشد که از طریق گوشی‌های هوشمند به آن دسترسی دارید، به یک جهان سه‌بعدی با آواتارهای دیجیتالی تبدیل خواهد شد که می‌توانید تمام فعالیت‌های خود را – از خرید تا سرگرمی – در آن انجام دهید.

 

“سایمون ویندزور”، بنیان‌گذار Metashima و استودیو Dimension، معتقد است که در آینده تجربه اینترنت به شکل یک محیط سه‌بعدی روزمره خواهد شد. Metashima منجر به تبدیل این فضای دوبعدی به یک جهان سه‌بعدی خواهد شد.

 

در حال حاضر اکثر افراد دارای یک پروفایل دیجیتالی در پلتفرم‌های مختلف (مانند تیک‌تاک و اینستاگرام) هستند. در آینده، این پروفایل‌ها به Metashima منتقل می‌شوند و حالت سه‌بعدی به خود می‌گیرند. در نتیجه، ویندزور می‌گوید که اولین گام در جهت سوق دادن اینترنت به سمت سه‌بعدیت عبارت است از انتقال هویت دیجیتال ما به این پروفایل سه‌بعدی.

اکثر غذاها آزمایشگاهی خواهند شد

گوشت مصنوعی در حال حاضر تولید شده و در بازار موجود است، اما در سال‌های آینده تمام مواد غذایی – از محصولات لبنی تا سبزیجات – به صورت آزمایشگاهی تولید خواهند شد. “آنتونی چو”، هم‌بنیان‌گذار Agronomics، می‌گوید که فناوری معروف به “کشاورزی سلولی” تنها فناوری موجود است که می‌تواند بدون بهره‌برداری از منابع زمین، قابلیت افزایش تولید غذا را فراهم کند.

 

چو توضیح می‌دهد: “فناوری‌هایی مانند تخمیر دقیق، قدرت کاملی را دارند تا صنایع سنتی از جمله صنعت لبنیات و تخم‌مرغ را به طور کامل تغییر دهند و ما را به سوی یک آینده پایدارتر هدایت کنند.”

 

برنارد مار می‌گوید: “استفاده از کشاورزی سلولی ضروری است، زیرا ما نمی‌توانیم بدون وارد کردن خسارات غیرقابل جبران به محیط زیست، تامین غذای جمعیت هشت میلیارد نفری کنونی جهان را بهبود بخشیم؛ چه برسد به پاسخگویی به رشد جمعیتی که پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده دو میلیارد نفر افزایش یابد.”

 

 

 

امتیاز

تکنولوژی

فناوری جدیدهوش مصنوعی و آینده بشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *