بررسی جاده‌ای ام‌وی‌ام X55 پرو: ۵۰۰ کیلومتر رانندگی در شرایط سخت

بررسی جاده‌ای ام‌وی‌ام X55 پرو: 500 کیلومتر رانندگی در شرایط سخت

بررسی جاده‌ای ام‌وی‌ام X55 پرو: 500 کیلومتر رانندگی در شرایط سخت


در حال حاضر، خودروهای مدیران خودرو  به خودروهای رایج در بازار ایران تبدیل شده‌اند. تولید متوالی نسل‌های مختلف از خودروهای چری و عرضه انبوه آن‌ها به بازار، باعث شده است تا خودروهای ام وی ام جایگاه قابل قبولی در میان مشتریان ایرانی داشته باشند. یکی از جدیدترین محصولات این برند برای بازار ایران خودروی ام وی ام X55 پرو است که توسط ما در دیجیاتو به‌طور دقیق بررسی شده است. بنابراین، اگر قصد مطالعه یک نسخه جامع و کامل از بررسی ام وی ام X55 پرو را دارید، در ادامه متن با ما همراه شوید.

نگاهی به ام وی ام X55 پرو

نگاهی به ام وی ام X55 پرو

نگاهی به ام وی ام X55 پرو

سری خودروهای کراس‌اوور برند ام وی ام با پسوند X‌ شناخته می‌شوند. از میان تمامی خودروهای این برند، ام وی ام ایکس ۵۵ و در حال حاضر ام وی ام X55 پرو بالاترین رده را بین خودروهای کراس‌اوور این برند دارند. این خودرو فعالیت خود را با نام چری تیگو ۵x آغاز کرد که به عنوان نسخه اسپرت، جوان‌پسند و البته ارزان‌تر از تیگو ۵ اصلی شناخته می‌شد؛ با این حال، در بسیاری از بازارها، خودروی کراس‌اوور چری را با نام تیگو ۴ می‌شناسند. به طور ساده، این خودرو در میان محصولات چری در حالتی قرار می‌گیرد که بین تیگو ۳ (ام وی ام X33) و تیگو ۵ قرار دارد. نسل اول ام وی ام X55 در سال ۱۳۹۸ وارد بازار ایران شد. ترکیب فرم هاچ‌بک کراس با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر و گیربکس CVT نتوانست به طور قاطعانه خریداران ایرانی را جذب کند. علاوه بر این، در آن زمان مشتریان مدیران خودرو قادر بودند با پرداخت هزینه‌ای تقریباً یکسان، چری تیگو ۵ یا چری تیگو ۷ را تهیه کنند. بروز برخی مشکلات فنی در نسل اول ام وی ام X55 نیز باعث شد که این خودرو در بازار ایران موفقیتی نداشته باشد. آخرین نسخه‌های تولید شده ام وی ام X55 در سال ۱۴۰۰ توسط مدیران خودرو به فروش رسیدند.

بیشتر بخوانید :بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در پیست آزادی؛ اولین هیبریدی مونتاژی کشور

ام وی ام ایکس ۵۵، پرو می‌شود!

پس از معرفی نسل جدید چری تیگو ۴ در چین و بازارهای صادراتی برند چری، این خودرو در سال ۱۴۰۱ نیز وارد بازار ایران شد. مدیران خودرو نام ام وی ام X55 پرو را برای خودروی جدید خود انتخاب کردند. این نام نشان دهنده بهبودهای مثبت در این خودروی کراس‌اوور است. موتور این خودرو در مقایسه با نسل قبلی بدون تغییر باقی مانده است، اما نسل جدید دارای گیربکس CVT چری و به‌روزرسانی‌هایی در طرح داخلی است که آن را بهتر از خودروی قبلی می‌سازند. همچنین، در حال حاضر خودروهای تیگو ۵ و تیگو ۷ از دست تولید خارج شده‌اند و این خودرو دیگر با رقبای خود روبرو نیست. بنابراین، حداقل در نظریه، نسخه پرو احتمال موفقیت بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد.

تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو

تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو

تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو

منطبق بر درخواست شما، بهتر است بدون توصیف ظاهری ام وی ام X55 پرو، به مورد مهم‌تر یعنی عملکرد و تجربه رانندگی آن بپردازیم. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که ام وی ام X55 پرو در واقع نسخه به‌روزرسانی شده نسل قبلی خود است. این خودرو در طراحی خارجی تفاوت‌های کمی نسبت به نسخه اصلی دارد. با این حال، تغییرات بیشتر در کابین خودرو قابل مشاهده هستند که به آن‌ها خواهیم پرداخت. درباره تجربه رانندگی، به سؤالات متداول کاربران درباره این خودرو پاسخ خواهیم داد تا در فرآیند تصمیم‌گیری خرید به آنها کمک کنیم.

موتور خودرو چه عملکردی دارد؟

پیشرانه نصب شده بر روی ام وی ام X55 پرو همچنان یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر با ظرفیت ۱٫۵ لیتر است. این موتور در مجموعه گسترده‌ای از خودروهای ام وی ام و فونیکس استفاده شده است و با توجه به تنظیمات، قدرت و گشتاور متفاوتی را در هر خودرو ارائه می‌دهد. نسخه نصب شده بر روی X55 پرو حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد که از خروجی قابل دستیابی در آریزو ۵ پرو یا نسل اول X55 بیشتر است. بهبود کارایی موتور به معنای استفاده از سیستم تزریق سوخت پیشرفته‌تر است. در نتیجه، این موتور با سوخت ایران که اکتان پایین‌تری نسبت به سوخت استاندارد در سایر کشورها دارد، ممکن است با مشکل روبرو شود. بنابراین، اگر قصد دارید با بنزین معمولی مخزن سوخت X55 پرو را پر کنید، باید به صدای ناک عادت کنید.

 

مصرف سوخت ترکیبی این موتور در شرایط تست حدود ۱۰٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است که برای رانندگی در شرایط پرفشار مناسب است. با این حال، اگر رانندگی آرام و بدون هیجان را با این خودرو تجربه کنید، احتمال کاهش مصرف سوخت ترکیبی آن وجود دارد و این امر غیرمنتظره نیست.

عملکرد گیربکس خودرو چگونه است؟

یکی از تفاوت‌های بزرگ و جنبه‌های مهم در بررسی ام وی ام X55 پرو، قسمت گیربکس آن است. این خودرو هنوز از گیربکس CVT در سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کند، اما نوع آن در مقایسه با نسل قبلی تغییر کرده است. این گیربکس به صورت مصنوعی ۹ دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد و عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT قبلی چری دارد. این نوع گیربکس بر روی خودروهای مختلف این برند مانند ام وی ام X22 پرو، آریزو ۵ اسپرت و تیگو ۷ پرو نصب شده است.

 

گیربکس CVT ایکس ۵۵ پرو در رانندگی روزمره عملکرد مناسبی دارد. تا زمانی که راننده پدال گاز را به حداکثر فشار نرساند، دور موتور در سطح کم نگه داشته می‌شود و بنابراین صدای آزاردهنده‌ای به داخل کابین تأثیر نمی‌گذارد. بااین‌حال، در رانندگی در جاده‌های کوهستانی هنوز هم مشکلاتی وجود دارد. گیربکس CVT به منظور حفظ عملکرد اقتصادی و کاهش مصرف سوخت بهینه شده است، بنابراین فشار روی موتور همواره کاهش می‌یابد. در نتیجه، در حین حرکت در جاده‌های کوهستانی، دور موتور افزایش خواهد یافت و گشتاور لازم را از این گیربکس دریافت نخواهید کرد. به همین دلیل مجبورید تا گیربکس را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و دنده‌ها را به‌صورت دستی تغییر دهید.

 

اگر تجربه رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس دوکلاچه مانند سری جدید فیدلیتی پرایم یا تیگو ۸ پرو را داشته باشید، حس اتلاف نیرو را در ایکس ۵۵ پرو تجربه خواهید کرد. مشکل دیگر این گیربکس تمایل به حفظ دور موتور در تمام زمان‌ها است. این مسئله هنگامی که باک خودرو را با بنزین نسبتاً کم‌کیفیت پر کنید، باعث افزایش فشار بیش از حد بر روی موتور خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا با صرف هزینه بیشتر و جستجوی دقیق از بنزین سوپر استفاده شود.

سواری خودرو چگونه است؟

بخش دیگر بررسی ام وی ام X55 پرو به تجربه سواری آن مرتبط است. سیستم سازگاری خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع یکپارچه با میله پیچشی است. بنابراین سواری با این خودرو به همراه کوبش کمی در جاده‌ها و خیابان‌های ایران خواهد بود. همچنین به دلیل طول کوتاه، لاستیک‌های فاق کوتاه و سیستم سازگاری ساده، حرکات عرضی بدنه در X55 پرو بیشتر هستند. بنابراین این خودرو مناسب انجام حرکات آکروباتیک در طول رانندگی نیست و به هیچ عنوان نباید انتظار یک خودروی اسپرت را از آن داشته باشید. با وجود حرکات عرضی زیاد، سیستم کنترل پایداری در X55 پرو عملکرد مناسبی دارد و خودرو را به خوبی تحت کنترل نگه می‌دارد. در واقع، رانندگی با X55 پرو بهتر است تا به رانندگی یک خودروی کراس اوور شباهت داشته باشد، به رانندگی یک خودروی هاچبک کراس شباهت دارد. اگر تازه آن را خریداری کرده‌اید، ضروری است تا مدتی با آن در مسیرهای کم ترافیک رانندگی کنید تا محدودیت‌های خودرو را به خوبی بشناسید.

 

ترمزهای خودرو عملکرد مناسبی دارند و قادر به کنترل جثه ۱٫۴ تنی خودرو هستند. با این حال هنوز طول کوتاه و عرض زیاد برای X55 پرو چالش‌برانگیز است؛ زیرا در هنگام ترمزهای شدید، خودرو به سمت جلو شیرجه می‌زند.

عبور از جاده‌های خاکی با ایکس ۵۵ پرو چگونه است؟

ام وی ام X55 پرو با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو مجهز شده است، بنابراین نباید انتظار عملکرد آفرود از آن داشت. با این حال، هنوز می‌توانید از این خودرو برای عبور از جاده‌های خاکی استفاده کنید. سیستم فنربندی X55 پرو دارای انعطاف پذیری مناسبی است. بنابراین، در گذر از مسیرهای ناهموار، تراکش خودرو حفظ می‌شود تا همه چهار چرخ روی زمین بمانند. به همین دلیل، تا زمانی که خودرو را به شدت تحت فشار قرار ندهید، X55 پرو قادر است عملکرد خود را در مسیرهای غیرآسفالت حفظ کند.

رانندگی در شهر با ایکس ۵۵ پرو

ام وی ام X55 پرو در ابتدا به عنوان یک خودروی کراس اوور شهری محسوب می‌شود و برای رانندگی در شهر بسیار مناسب است. این خودرو طول کمی دارد و به راحتی قابل پارک در فضاهای کوچک است. با این حال، عرض خودرو از ابتدا بزرگتر به نظر می‌رسد.

 

بنابراین، هنگام عبور از کوچه‌ها و خیابان‌های باریک یا تغییر لاین، باید با دقت عمل کنید. خوشبختانه، X55 پرو با دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شده است که دید کاملی از محیط را فراهم می‌کند. با افزایش دقت در رانندگی، هیچ مشکلی در برخورد با موانع پیش نخواهید آمد. امکانات راحتی خودرو در X55 پرو قابل قبول است و در رانندگی در شهر یا سفرهای جاده‌ای، به هیچ کمبودی برنخواهید خورد. کیفیت قطعات داخلی نیز قابل قبول است؛ با این حال، توصیه می‌شود که در نگهداری و تعمیرات خودروی خود مراقبت کنید تا به مشکلات غیرمنتظره بر نخورید. همچنین، کابین این خودرو به طور کامل شبیه به کابین تیگو ۷ پرو است؛ این موضوع برای خریداران با توجه به فرق قیمت، رضایتبخش خواهد بود.

 

در خودروی تست شده که تقریباً ۲۰ هزار کیلومتر را طی کرده بود، صدای خاصی از اجزای داخلی کابین شنیده نمی‌شد. بنابراین، اگر رفتار معمولی را با X55 پرو داشته باشید، این خودرو حداقل تا پایان دوره گارانتی بدون مشکل خدمتتان خواهد کرد.

جمع‌بندی؛ ایکس ۵۵ پرو چقدر ارزش خرید دارد؟

در قسمت نهایی از بررسی ام وی ام X55 پرو، بایستی ارزش خرید این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. ام وی ام X55 پرو در واقع نسخه اقتصادی‌تر، سبک‌تر و ساده‌تر تیگو ۷ پرو است. مشخصات فنی و امکانات این خودرو به جز سیستم تعلیق عقب، تقریباً مشابه هستند و حتی کابین آن نیز مشترک است. بنابراین با خرید X55 پرو، به طور واقعی یک تیگو ۷ پرو اقتصادی را در اختیار خواهید داشت! البته باید توجه داشت که X55 پرو فاقد سیستم تعلیق مولتی لینک در قسمت عقب است و طراحی آن نیز به اندازه تیگو ۷ پرو جذاب نیست. تولید کنندگان خودرو تیراژ مناسبی را برای X55 پرو در نظر گرفته‌اند، بنابراین تهیه قطعات و لوازم این خودرو با مشکلات خاصی همراه نخواهد بود. البته قابلیت انتظار است که قیمت برخی از قطعات ظاهری X55 پرو به دلیل سبکی طراحی این قطعات، قابل توجه باشد.

 

در زمان نگارش این مقاله (ماه خرداد ۱۴۰۲)، قیمت ام وی ام X55 پرو توسط تولید کننده برابر با یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان اعلام شده است. این قیمت نسبت به قیمت تیگو ۷ پرو در کارخانه، حدود ۱۳۰ میلیون تومان کمتر است. اگر قیمت بازار هر دو خودرو را نیز مقایسه کنیم، تفاوتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان مشاهده می‌شود. بنابراین، کاربرانی که بیشتر به مشخصات فنی خودرو اهمیت می‌دهند، به احتمال زیاد X55 پرو را برای خرید انتخاب خواهند کرد.

 

5/5 - (2 امتیاز)

خودرو

خودرو چینی جدیدمدیران خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *