بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در پیست آزادی؛ اولین هیبریدی مونتاژی کشور

بررسی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس در پیست آزادی؛ اولین هیبریدی مونتاژی کشور

بررسی فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس در پیست آزادی؛ اولین هیبریدی مونتاژی کشور


خودروهای چینی در طول دو دهه اخیر، تقدم عظیمی را تجربه کرده‌اند. به طور مثال، با نگاهی به اولین مدل خودروی چری مانند نسل اول ام وی ام X33 و مقایسه آن با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، می‌توان نسبت به پیشرفت قابل تحسین تولیدکنندگان خودرو چینی در طی دهه‌ی گذشته ابراز تحسین کرد. باید توجه داشت که این پیشرفت به دلیل رقابت در یک بازار آزاد بوده است و بدون این رقابت، امکان دستیابی به این سطح پیشرفت وجود نداشته است.

 

نسل جدید خودروهای چری، از جمله تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو، با پیشرانه‌های هیبریدی قابل شارژ مجهز شده‌اند. این خودروها پس از عرضه در بازار چین، به بازارهای صادراتی مانند ایران و روسیه نیز ارسال خواهند شد. هم‌اکنون فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس آماده است تا با دو مزیت امکانات چندرنگ و پیشرانه پاک، توجه مشتریان ایرانی را جلب کند.

تب خودروهای هیبریدی در ایران فراگیر می‌شود؟

تب خودروهای هیبریدی در ایران فراگیر می‌شود؟

تب خودروهای هیبریدی در ایران فراگیر می‌شود؟

خودروهای مخلوط برقی-بنزینی از اواخر قرن بیست و یکم در سراسر جهان ظاهر شدند. این خودروها به تدریج جایگاه خود را در بین مشتریان پیدا کردند و در حال حاضر در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت بیشتری دارند. با این حال، تعداد خودروهای مخلوط برقی-بنزینی در بازار خودروی ایران نسبتاً کم است و عرضه آن‌ها محدود بوده است. اکنون مدیران خودرو تصمیم گرفته‌اند با عرضه فونیکس تیگو هشت پرو e پلاس، دوباره خودروهای مخلوط برقی-بنزینی را به بازار ایران بیاورند. نکته متفاوت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس با سایر خودروهای مخلوط برقی-بنزینی که پیشتر در بازار ایران عرضه شده‌اند، این است که آن به صورت مونتاژ در ایران تولید می‌شود. به همین دلیل، عرضه آن تحت قوانین واردات مربوطه نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : جدید ترین خودرو های تولیدی در چین 

پیشرانه فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

نسخه هیبریدی پلاگین تیگو ۸ پرو، با یک سیستم ترکیبی برقی-بنزینی که از دو موتور الکتریکی و یک موتور درون سوز تشکیل شده است، تجهیز شده است. این سه پیشرانه در ترکیب با یکدیگر و در حالت حداکثر، قدرت ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر تولید می‌کنند. موتور درون سوز برای این خودرو از موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژر چری استفاده می‌کند که در حال حاضر در خودروهای مختلفی مانند آریزو ۵ توربوشارژر، آریزو ۶ پرو و تیگو ۷ پرو نصب شده است. بنابراین، برای تعمیرات فنی آن نیاز به قطعات جدیدی نخواهد بود.

چری برای نسل جدید خودروهای هیبریدی پلاگین، از گیربکس‌های DHT ویژه استفاده می‌کند. این گیربکس دارای سه حالت حرکتی است، شامل حالت رانندگی الکتریکی، حالت رانندگی ترکیبی و حالت رانندگی با موتور درون‌سوز. در حالت آخر، تنها پیشرانه احتراقی برای حرکت خودرو فعال می‌شود. در حالت کاملاً الکتریکی، این خودرو می‌تواند با استفاده از باتری‌های با ظرفیت ۱۹٫۲۷ کیلووات‌ساعت، حداکثر ۷۵ کیلومتر را طی کند. این خودرو همراه با یک شارژر خانگی عرضه می‌شود که با استفاده از آن می‌توان در ۴ ساعت باتری خودرو را شارژ کرد.

رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

استفاده همزمان از ترکیب موتورهای الکتریکی و بنزینی در فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، باعث شده است که این خودرو سریع به نظر برسد. با اضافه کردن باتری‌ها و افزایش وزن خودرو به ۱٫۸ تن، نسخه هیبریدی عملکرد فنی قابل قبولی دارد. البته این عملکرد بهترین حالت خود را زمانی از خود نشان می‌دهد که باتری‌های خودرو به طور کامل شارژ شده باشند.

 

با اینکه فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس قدرت بیشتری دارد، اما نباید انتظار آفرود را از این خودرو داشت. ارتفاع خودرو از سطح زمین کم است و به همین دلیل در مقابل موانع نامطلوب آسیب پذیر است. بنابراین، این خودرو برای تجربه رانندگی بر روی جاده‌های آسفالتی طراحی شده و حس رانندگی با آن شباهتی به سدان‌های اسپرت دارد. در آزمون مختصر ما، خودرو پلاگین هیبریدی توانست با باتری‌های خالی، شتاب صفر تا صد را در حدود ۱۱ ثانیه به دست آورد. این عدد بدون شک با باتری‌های شارژ شده، کاهش خواهد یافت.

 

یک نکته جذاب و مزیت اصلی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نسبت به نسخه بنزینی و سایر خودروهای هم‌رده، مصرف سوخت ترکیبی آن است. در حالتی که موتورهای الکتریکی مسئولیت بیشتری را به عهده داشته باشند، این خودرو می‌تواند مصرف سوخت کمتر از ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کند. با این حال، اگر از موتور بنزینی بیشتر استفاده شود، مصرف سوخت ترکیبی خودرو به بیش از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

امکانات و تجهیزات

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در زمینه تجهیزات راحتی و ایمنی، در سطح مشابه دو نسخه دیگر خود یعنی پرو و پرومکس قرار دارد. تفاوت اصلی این خودرو در مقایسه با سایر خودروهای کراس اوور چینی، دستیاران ایمنی گسترده آن است. اگر بخواهیم سیستم‌های ایمنی این خودرو را بیان کنیم، بایستی به موارد زیر اشاره کنیم:

 

سیستم حفاظت از بین خطوط، رادار نقطه کور، دستیار رانندگی در ترافیک، کنترل سرعت تطبیقی، سیستم هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد عقب و نور بالا خودکار.

کلام آخر

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس را می‌توان به عنوان بدون رقیب در بازار خودروهای ایران دانست، زیرا تا به این لحظه هیچ شرکت دیگری تصمیم به عرضه یک خودرو کراس اوور متوسط هیبریدی نگرفته است. همچنین، محدودیت‌های واردات خودرو نیز به گونه‌ای است که امکان واردات خودروهای مشابهی مانند میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید به ایران وجود ندارد. بنابراین، حداقل تا زمان عرضه یک رقیب جدی، فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار خودروهای ایران بدون همتا خواهد بود.

 

 

امتیاز

خودرو

خودرو برقیخودرو چینی برقیخودرو چینی برقی جدید در ایرانشاسی بلند برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *