آموزش آش دوغ، غذای محلی و خوش طمع

آموزش آش دوغ، غذای محلی و خوش طمع

آموزش آش دوغ، غذای محلی و خوش طمع


آش دوغ، یکی از انواع آش‌ های خوشمزه و سنتی ایرانی است، که به انواع روش ‌های مختلف در شهر ها و روستا های مختلف کشور تهیه می‌شود. معمولاً در تمام شهر ها از مواد یکسانی برای پخت آش دوغ استفاده می‌شود. با این حال، در برخی شهر ها مانند شهر های شمالی، این آش به صورت آبکی تهیه می ‌شود، در حالی که در برخی شهر ها مانند آش شله قلم کار و آش گوشت کش، آش دوغ به صورت غلیظ تهیه می‌شود. یک نکته جالب درباره آش دوغ این است که اگرچه با استفاده از مواد بسیار ساده تهیه می‌شود، اما به عنوان یکی از محبوب‌ ترین آش‌ های ایرانی، در کنار آش‌ هایی مانند آش رشته و آش جو قرار دارد. برای آموزش تهیه این آش، همراه ما در سایت مجله باشید.

مواد لازم

مواد لازم

برای آماده‌ سازی آش دوغ برای چهار نفر، شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

– ۲ لیتر دوغ

– ۲۰۰ گرم نخود

– ۱۰۰۰ گرم سبزی آش

– ۷۵۰ گرم برنج

– ۱ پیمانه سیر داغ خرد شده

– ۱ قاشق غذاخوری نعناع داغ خرد شده

– ۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ خرد شده

– نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی.

طرز تهیه ی آش دوغ

مرحله اول

برای تهیه آش دوغ خوشمزه، ابتدا باید نخود را حداقل دو ساعت قبل از پخت، در یک کاسه خیسانده تا علاوه بر آسان تر شدن فرآیند پخت، نفخ آن نیز کمتر شود. البته برای جلوگیری از نفخ کامل نخود، بهتر است، آن را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید.

مرحله دوم

پس از اتمام فرآیند خیساندن نخود، آن را درون یک قابلمه مناسب قرار می ‌دهیم و با آب سرد شستشو می‌دهیم. سپس چند لیوان آب را به قابلمه اضافه کرده و آن را روی حرارت قرار می ‌دهیم، تا نخود ‌ها به طور کامل پخته شوند.

مرحله سوم

در این مرحله، دو لیوان آب را همراه با نصف قاشق چایخوری نمک در یک قابلمه کوچک می ‌ریزیم و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم. تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را شسته و به آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم برنج نرم شود. در نهایت، برنج را به قابلمه حاوی نخود اضافه می‌کنیم.

مرحله چهارم

سبزی ‌های آش شامل جعفری، شوید و کرفس را پس از شستشو خرد می‌کنیم و به قابلمه ‌ای که حاوی نخود و برنج است، اضافه می‌کنیم. در صورت تمایل به داشتن سبزی ‌های آش با رنگی زیباتر، قبل از افزودن سبزی ‌ها، کمی نمک به قابلمه اضافه کنید.

مرحله پنجم

پس از اضافه کردن سبزی ‌ها به قابلمه، درب قابلمه را بسته نگذارید تا سبزی‌ ها بدرنگ نشوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه و پخت کامل سبزی ‌ها، به تدریج دوغ را به قابلمه اضافه کرده و هم ‌زمان آش را هم می‌ زنیم تا تمام مواد به هم مخلوط شوند.

مرحله ششم

برای تهیه این آش، به طور معمول از دوغ محلی استفاده می ‌شود. البته، در صورت عدم دسترسی به دوغ محلی، می‌توانید از دوغ پاستوریزه گاز دار نیز استفاده کنید. پس از اضافه کردن دوغ، توصیه می‌شود درب قابلمه را بسته نگذارید زیرا احتمالاً دوغ ببرد و ظاهر آش خراب شود.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه از اضافه کردن دوغ، نمک و فلفل سیاهی به آش اضافه می‌کنیم. در پایان، آش را آماده شده را از قابلمه خارج کرده و آن را در وسیله ‌ای مناسب و مورد نظر قرار می‌دهیم و آن را با استفاده از پیاز داغ کریسپی، سیر داغ و نعناع داغ تزیین کرده و سرو می‌کنیم.

آموزش آش دوغ با گوشت

در صورت تمایل به تهیه آش دوغ با گوشت، می توانید بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم گوسفندی را همراه با یک عدد پیاز و مقداری زردچوبه را در یک قابلمه جداگانه پخت کنید. پس از پخت گوشت، آن را به صورت ریش ریش خرد کرده و به قابلمه آش اضافه کنید.

نکات کلی برای پخت آش دوغ

نکات کلی برای پخت آش دوغ

توجه داشته باشید. که اگر آش رقیق نشد، می‌توانید کمی دوغ به آش اضافه کنید. در صورت عدم علاقه به بوی سیر، می‌توانید آن را از مواد آش حذف کنید، اما توصیه می‌شود، این کار را انجام ندهید. سبزی ‌های اصلی آش دوغ عبارتند از: تره ، گشنیز و جعفری و در صورت تمایل می‌توانید برگ سیر یا اسفناج و شوید را به آن اضافه کنید. برای حفظ رنگ و شکل سنتی و اصیل آش دوغ، توصیه می‌شود. از زردچوبه و ادویه‌ های رنگی در آش استفاده نکنید، زیرا رنگ اصلی این آش سفید است. اگر می‌ خواهید از سیر خشک در آش استفاده کنید، حتماً آن را با نمک بکوبید تا له شود. استفاده از برنج ایرانی در پخت آش، علاوه بر بدست آمدن آش عطری و خوشمزه، باعث زودتر پخته شدن آش نیز می‌شود. بهتر است از خرده برنج‌ های جدا شده در پخت آش استفاده کنید. همچنین، می‌توان از بلغور پخته شده نیز به جای برنج استفاده کرد. برای درست کردن آش دوغ، بهتر است از قابلمه‌ های تفلون استفاده نکنید، زیرا هم‌ زدن زیاد می‌تواند باعث خراشیدگی قابلمه شود. به علاوه، به ‌جای نخود، می‌توانید از یک پیمانه لپه یا لوبیای پخته استفاده کنید.

منبع:در نهایت 

سپاسگذاریم که با ما همراه بودید.امیدواریم که از این غذای سنتی خوشمزه لذت برده باشید.

امتیاز

آشپزی

آموزش آش دوغ، غذای محلی و خوش طمعآموزش غذای سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *