جلوگیری از شنود تلفن همراه؛ چگونه شنود گوشی را غیر فعال کنیم؟

جلوگیری از شنود تلفن همراه؛ چگونه شنود گوشی را غیر فعال کنیم؟

جلوگیری از شنود تلفن همراه؛ چگونه شنود گوشی را غیر فعال کنیم؟


فهرست محتوا

تشخیص شنود موبایل چگونه انجام می‌شود؟ شنود تماس یکی از وقایعی است که در اجتماع فعلی بیشتر با آن مواجه هستیم. این مسئله معمولاً برای شناسایی خیانت اشخاص دیگر یا گرفتن دستگیری یک جنایتکار انجام می‌شود؛ با این حال بسیاری از کاربران از این موضوع غافل هستند و با روش‌های پیشگیری از آن آشنا نیستند.

آیا می‌دانستید که سیستم عامل اندروید که بر روی گوشی هوشمندتان نصب شده، همیشه به صداها و گفتگوهای شما گوش می‌دهد؟ آیا می‌دانستید که اندروید بدون اطلاع شما، صدای شما را ضبط می‌کند؟ این وضعیت کمی نگران‌کننده و جدی است، آیا نه؟ آیا گوگل همه گفتگوهای شما را ضبط می‌کند؟

در زمان و دورانی که هر دستگاه دارای یک میکروفون داخلی است و همچنین توسط شرکت‌هایی ساخته شده‌اند که تمایل دارند هر فعالیتی که کاربران خود انجام می‌دهند را پیگیری کنند، پس این سوالات ممکن است واقعیت داشته باشند. بیایید در این مقاله از مجله آنلاین ، به حقایق موجود در پشت پرده شنود موبایل با استفاده از اطلاعات دریافتی، نگاهی بیندازیم.

شنود گوشی همراه چیست؟

شنود گوشی همراه چیست؟

شنود گوشی همراه چیست؟

شنود گوشی همراه به وضعیتی اشاره دارد که فردی بدون اجازه به دستگاه تلفن همراه شما دسترسی پیدا می‌کند تا به مکالمات شما گوش بدهد. معمولاً این فرآیند از طریق استفاده از یک نرم افزار جاسوسی یا هک شدن دستگاه شما انجام می‌شود. برخی از برنامه‌های نصب شده که به مجوز ضبط صدا نیاز دارند، ممکن است قابلیت شنود تلفن همراه آیفون و اندروید را داشته باشند. یعنی نرم افزاری که مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نباشد و بدون دلیل مشخصی از شما مجوز ضبط صدا را بخواهد. بسیاری از نرم افزارهای جاسوسی و شنود دارای ویژگی‌هایی مانند ضبط و گوش دادن به تماس‌های تلفنی زنده بدون اطلاع دیگران هستند؛ با این حال، استفاده از این ویژگی‌ها غیرقانونی است. برجسته‌ترین این نرم‌افزارها، پگاسوس است که از دوربین گرفته تا میکروفون گوشی را زیر نظر قرار می‌دهد. اگرچه این نرم‌افزار تنها برای شنود تلفن همراه توسط سازمان‌های اطلاعات کشوری استفاده می‌شود و در دسترس عموم نیست. اما چگونه می‌توان فهمید که گوشی شما شنود می‌شود؟ چگونه می‌توان شنود گوشی را غیرفعال کرد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها، در ادامه با مجله همراه باشید.

بیشتر بخوانید : چگونه موزیک ریلز اینستاگرام را فعال کنیم؟

راهکارهای ساده برای پیشگیری از شنود تماس گوشی

راهکارهای ساده برای پیشگیری از شنود تماس گوشی

راهکارهای ساده برای پیشگیری از شنود تماس گوشی

به طور مداوم، تنظیمات حفاظت از حریم خصوصی دستگاه و نرم افزارهای خود را مدیریت کنید. همچنین به گزینه‌های امنیتی برنامه‌های جدیدی که نصب می‌کنید و یا به‌روزرسانی می‌کنید، توجه کنید.

قبل از اعطای مجوز ضبط صدا یا دوربین، به نوع برنامه درخواست‌کننده توجه کنید. اگر این درخواست از طریق یک پیام‌رسان یا شبکه اجتماعی صورت گرفته باشد، اعطای مجوز معقول است. اما اگر برای مثال یک برنامه بازی مانند سودوکو درخواست ضبط صدا داشته باشد، باید مشکوک شوید که ممکن است نرم افزار شنود تلفن همراه باشد.

اجازه ندهید افراد غریبه به تلفن همراه شما نزدیک شوند.

گوشی خود را با یک کد رمز، پین یا شناسه اثر انگشت رمزگذاری کنید و رمز را به هیچکس فاش نکنید.

گاهی ممکن است شنودهای مینیاتوری بر روی گوشی شما نصب شود که پیدا کردن آن‌ها نیز مشکل است. بنابراین برای جلوگیری از شنود تلفن همراه، برای تعمیر آن به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

از لینک‌های دریافتی مراقبت کنید. برخی لینک‌ها در پیامک‌ها ممکن است به نصب بدافزار در گوشی شما منجر شوند.

برای پیشگیری از ضبط تماس و شنود مکالمات گوشی، بلوتوث خود را در مکان‌های پرتراکم فعال نکنید. روشن کردن بلوتوث در مکان‌های پرتراکم ممکن است باعث شود که گوشی شما در وضعیت شنود قرار بگیرد.

برای پیشگیری از ضبط تماس و شنود مکالمات گوشی، به شبکه‌های Wi-Fi ناامن و ناآشنا متصل نشوید. معمولاً در مکان‌های عمومی تعدادی شبکه Wi-Fi عمومی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها امن نیستند. بنابراین ابتدا از امنیت اتصال مطمئن شوید و سپس به Wi-Fi متصل شوید.

نرم افزارها را فقط از منابع معتبری مانند فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید و تا حد امکان نرم افزارهای کرک شده را بر روی گوشی خود نصب نکنید.

گوشی خود را روت یا جیلبریک نکنید.

برای پیشگیری از شنود گوشی تلفن همراه، قابلیت تأیید دومرحله‌ای را برای تشخیص و تأیید هویت تمام حساب‌هایی که در گوشی خود استفاده می‌کنید، فعال کنید.

فایل‌های پیوستی که از افراد ناشناس در ایمیل خود دریافت می‌کنید را دانلود و باز نکنید.

تشخیص شنود تماس؛ ردیابی شنود مکالمات دیگران چگونه صورت می‌گیرد؟

تشخیص شنود تماس؛ ردیابی شنود مکالمات دیگران چگونه صورت می‌گیرد؟

تشخیص شنود تماس؛ ردیابی شنود مکالمات دیگران چگونه صورت می‌گیرد؟

اما پرسش اصلی این است که ردیابی شنود مکالمات دیگران یا حتی خود شما چگونه انجام می‌شود؟ برای جلوگیری از ضبط تماس و شنود مکالمات تلفن همراه، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که کسی در حال شنود گوشی شما نیست.

هیچ نشانه خاصی برای تشخیص شنود تماس دیگران وجود ندارد. در واقع، تشخیص این امر اغلب کار آسانی نیست، زیرا بدافزار یا ویروس ممکن است به صورت پنهانی در حال فعالیت باشد. اما اگر فردی در حال شنود تلفن همراه شما باشد و اطلاعاتی از شما بهره می‌برد، معمولاً چندین نشانه وجود دارد که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهید.

۱. برنامه‌های غیرمعروف

اگرچه اکثر برنامه‌های شنود موبایل دیگران، برنامه‌های پیشرفته‌ای هستند که خود را از دید شما پنهان می‌کنند، اما برخی افراد با استفاده نادرست از برنامه‌های کنترل والدین به جاسوسی از گوشی دیگران می‌پردازند. در این صورت، برنامه درست در دید شما قرار دارد اما شما نیز اصلاً آگاه نیستید که چه کاری انجام می‌دهد.

می‌توانید به فهرست برنامه‌های گوشی خود بروید و ببینید که آیا برنامه کنترل والدینی وجود دارد که خود شما دانلود نکرده‌اید. علاوه بر این، هر برنامه غیرمعروفی که خود شما نصب نکرده‌اید، ممکن است یک برنامه جاسوسی باشد.

۲. دستگاه شما روت یا جیل‌بریک شده است

عمل روت یا جیل‌بریک کردن یک گوشی به کاربران اجازه می‌دهد تا محدودیت‌های رسمی و سیستمی گوگل و اپل را دور بزنند. اگر دستگاه شما روت یا جیل‌بریک شده است و خود شما این کار را انجام نداده‌اید، احتمال شنود گوشی آیفون یا اندروید شما بسیار بالاتر است.

برای بررسی اینکه آیا یک گوشی اندروید روت شده است یا خیر، می‌توانید از برنامه Root Checker استفاده کنید. برای آیفون، برنامه Cydia در دسترس است. این برنامه در واقع برای نصب برنامه‌ها خارج از اپ استور استفاده می‌شود اما برای اجرا شدن آن، گوشی شما باید جیل‌بریک شده باشد. اگر چنین برنامه‌ای در گوشی شما وجود دارد، احتمال جیل‌بریک شدن آیفون شما بسیار زیاد است.

۳. باتری با سرعت زیادی تخلیه می‌شود؛ یکی از نشانه‌های شنود تماس دیگران

این مسئله ممکن است به تنهایی نشانه‌ای از شنود مکالمات گوشی تلفن همراه نباشد، زیرا باتری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی و کاهش عملکرد کاهش پیدا کند. اما یکی از حالت‌ها که ممکن است رخ دهد؛ این است که اگر یک بدافزار مداوم در پس‌زمینه فعالیت داشته باشد، باتری شما به سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی تخلیه می‌شود. اگر متوجه این تغییر ناگهانی شدید شوید، ابتدا برنامه‌هایی که اخیراً نصب یا به‌روزرسانی کرده‌اید را بررسی کنید و سپس برای پاکسازی احتمالی از بدافزارها و جاسوسی مکالمات گوشی همراه، به سراغ احتمالات دیگری بروید.

۴. گوشی گرم می‌شود

در صورتی که دستگاه شما به طور مداوم گرم می‌شود، به خصوص زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، احتمال وجود یک بدافزار روی آن وجود دارد. همچنین اگر سرعت عملکرد گوشی به‌طور ناگهانی کاهش یابد، این یک نشانه دیگر است که باید به عنوان شنود تلفن همراه در نظر گرفته شود.

۵. مصرف بیش از حد اینترنت

در صورتی که مصرف داده‌های اینترنت شما به‌طور ناگهانی افزایش یابد، ممکن است یک بدافزار مسئول باشد. این نوع بدافزارهای جاسوسی، اطلاعاتی که از شما به سرقت می‌برند را باید به فردی که آن را نصب کرده است ارسال کنند، در نتیجه مصرف داده‌های اینترنت شما افزایش خواهد یافت. بنابراین پس از ضبط تماس، بدافزار باید داده‌ها را به هکر ارسال کند. بهترین روش که احتمال جلوگیری ممکنی دارد، استفاده از اینترنت گوشی شما برای شنود مکالمات است.

دوباره باید به این نکته اشاره کنیم که کاهش سرعت اینترنت ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد که ابتدا باید آن‌ها را بررسی کنید. به عنوان مثال، ممکن است یک برنامه پادکست مشخص، به صورت خودکار در حال دانلود قسمت‌های مختلف پادکست‌ها بر روی گوشی باشد.

بیشتر بخوانید : چگونه آیفون را به لپ تاپ متصل کنیم؟

۶. فعالیت مشکوک در حالت آماده به کار؛ روش‌های آزمایش شنود تلفن همراه

زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید و آن را روی میز قرار می‌دهید، منطقی است که صفحه نمایش گوشی خاموش باشد و تنها در صورت دریافت یک اعلان یا تماس، صدا یا لرزش صادر کند. در غیر این صورت، اگر صفحه نمایش به‌طور ناگهانی روشن و خاموش شود یا صدایی از بلندگوی گوشی بیاید، ممکن است نشانه‌های وجود بدافزار باشد. یک نکته مهم این است که در حالت آماده به کار، صفحه نمایش گوشی باید کاملاً خاموش باشد و نه فقط به رنگ مشکی درآید. همچنین، اگر گوشی به‌طور مکرر ریستارت می‌شود، احتمال وجود یک بدافزار جاسوسی وجود دارد.

۷. مشکلات در خاموش کردن گوشی؛ روش‌های شناسایی شنود تماس دیگران

بعضی از بدافزارها ممکن است در فرآیند خاموش کردن گوشی مداخله کنند و یا اجازه ندهند که این کار انجام شود یا تدابیری اتخاذ کنند که گوشی پس از مدتی خاموش شود.

در واقع، ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که سازمان NSA دارای تکنولوژی‌هایی است که می‌توانند گوشی را به طور ظاهری خاموش کنند تا در زمان‌های بعدی بتوانند از طریق آن گوشی را برای جاسوسی استفاده کنند. البته این تکنولوژی یک فرایند بسیار پیچیده است که اجرای آن نیاز به زمان و نیروی قابل توجهی دارد، اما عملکرد آن امکان‌پذیر است.

۸. پیامک‌های عجیب و غیرمعمول؛ شناسایی شنود تماس دیگران

پیامک‌ها یکی از روش‌هایی هستند که بدافزارها از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کنند. اگر پیامکی دریافت کردید که خودتان ارسال نکرده بودید، ممکن است یک مشکل وجود داشته باشد. همچنین باید به پیامک‌های دریافتی نیز توجه کنید. بدافزارهای جاسوسی گاهی از طریق پیامک با هکر ارتباط برقرار کرده و دستورات خود را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، برخی بدافزارها با دریافت یک پیامک می‌توانند عکسی از دوربین گوشی بگیرند، اسکرین‌شاتی از صفحه تلفن بگیرند و آن را از طریق ایمیل به هکر ارسال کنند. طبق اظهارات شرکت امنیتی مالوربایتس، اگر کیفیت اسکرین‌شات‌هایی که می‌گیرید پایین است، این مورد نیز ممکن است نشانه یک بدافزار باشد و باید اقداماتی را برای جلوگیری از شنود گوشی انجام دهید.

۹. سر و صداهای غیرعادی هنگام برقراری تماس

یکی از نشانه‌های سنتی شنود گوشی، شنیدن صداهایی مانند صدای تق و تق و یا بوق اضافی هنگام برقراری تماس تلفنی است. در این صورت احتمال وجود دارد که گوشی مورد نظر شنود شده باشد و افرادی بتوانند تماس را بدون آگاهی شما فوروارد کنند یا اینکه یک برنامه مخرب روی گوشی نصب کرده باشند. البته شنیدن این صداها ممکن است به دلیل ضعف سیگنال گوشی هم باشد، اما اگر مدام و به طور مداوم رخ دهد، باید به آن توجه ویژه‌تری داشته باشید.

۱۰. فعال شدن دوربین و میکروفون

فعال شدن ناگهانی دوربین یا میکروفون گوشی، می‌تواند موجب نگرانی شود. اگر چراغ مربوط به دوربین، به‌صورت خودکار روشن می‌شود، آن هم در حالی که خود شما برنامه دوربین را باز نکرده‌اید، ممکن است گوشی هک شده باشد. حتی برخی بدافزارها می‌توانند بدون روشن شدن چراغ، دوربین را فعال کنند.

آموزش از بین بردن شنود گوشی؛ چگونه گوشی خود را از کنترل خارج کنیم؟

آموزش از بین بردن شنود گوشی؛ چگونه گوشی خود را از کنترل خارج کنیم؟

آموزش از بین بردن شنود گوشی؛ چگونه گوشی خود را از کنترل خارج کنیم؟

این پیام را ببینید: ​“This app requires permission to access your camera and microphone.”

همه ما این پیام را در گوشی‌های هوشمند خود دیده ایم . برنامه‌های متفاوت با استفاده از دوربین و میکروفون گوشی ما می‌توانند کارهای خوبی برای ما انجام دهند. اما در نظر داشته باشید که با استفاده از این اطلاعات جمع آوری شده، می‌توانند به حریم خصوصی ما نفوذ کنند. متاسفانه تشخیص نشانه و لغو شنود گوشی، کار سختی است زیرا هیچ تغییری یا کد خاصی در نحوه کار کردن برنامه مشاهده نخواهد شد. تصور کنید فردی از اطلاعات عکس شما، مکان شما را ردیابی کند یا به طور مخفیانه از شما فیلم ضبط کند، و یا حتی با استفاده از صدای شما در یک مکالمه خصوصی، از شما اخاذی کند. متاسفانه بعضی از مردم بدون دانستن این اطلاعات، مجوز ضبط صدا را به برنامه‌های خطرناک می‌دهند. اما روش جلوگیری از شنود تلفن همراه چگونه است و چه مراحلی دارد؟ آیا می‌توان از یک نرم افزار جلوگیری از شنود تلفن همراه استفاده کرد؟ اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که هیچ کد یا رمزی برای تشخیص یا لغو شنود گوشی تلفن همراه وجود ندارد. شنود تلفن تقریبا در تمامی موارد، با استفاده از بدافزارها صورت می‌پذیرد و شما تا آن بدافزار را از گوشی حذف نکنید، امکان جلوگیری از آن را نخواهید داشت.

لغو شنود تلفن همراه در اندروید

روش ساده‌تر برای پیشگیری از شنود تلفن همراه، استفاده از نرم‌افزارهای ضدویروس معتبر است. این نرم‌افزارها گوشی شما را اسکن می‌کنند و در صورت شناسایی بدافزار، آن را پاکسازی می‌کنند. برخی از بهترین نرم‌افزارهای ضدویروس که می‌توانید برای گوشی خود دانلود کنید، شامل آوست، کسپرسکای و نورتون هستند. حتماً آن‌ها را از فروشگاه گوگل پلی دریافت کنید.

حذف دستی برنامه‌ها

اگر برنامه‌ای ناشناخته در گوشی خود پیدا کردید، می‌توانید آن را حذف کنید. اما روش شنود مکالمات همراه اول در این حالت کمی متفاوت است. ابتدا گوشی را به حالت Safe Mode ببرید. سپس به فهرست برنامه‌ها رفته و بدافزار را پیدا کنید. برخی برنامه‌های جاسوسی با نام‌هایی نصب می‌شوند که به آنها اعتماد کنید. به عنوان مثال، یک بدافزار ممکن است با نام SyncManager نصب شده باشد یا یک برنامه دیگر با نام Update service نمایش داده شود.

بنابراین، باید هرکدام را جداگانه بررسی کنید. می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و اگر چنین برنامه‌هایی با این نام‌ها در وبسایت‌های معتبر وجود نداشت، به احتمال زیاد بدافزار هستند. حالا هر کدام که مشکوک به نظر می‌رسد را حذف کنید. اگر گزینه حذف برای آن فعال نبود، به مسیر تنظیمات > امنیت > پیشرفته > مدیران دستگاه بروید و تیک کنار آن برنامه را بردارید و سپس دوباره سعی کنید آن را حذف کنید. حالا دیگر از ضبط تماس جلوگیری کرده‌اید و کافی است گوشی را ریستارت کنید و به حالت عادی و نه Safe Mode ببرید.

بازنشانی کارخانه گوشی

اگر اطمینان حاصل کرده‌اید که گوشی شما توسط ویروس یا بدافزار آلوده شده و شخصی در حال شنود مکالمات شما یا دسترسی به تصاویر و فایل‌هایتان است، یکی از بهترین روش‌های لغو شنود مکالمات گوشی همراه، بازنشانی کارخانه یا بازگرداندن به تنظیمات اولیه است. با این کار مطمئن می‌شوید که بدافزار از گوشی حذف شده است، اما تمام اطلاعات شما نیز از بین می‌روند، بنابراین در ابتدا باید پشتیبان اطلاعات خود را تهیه کنید. بعد از انجام بازنشانی کارخانه، همه رمزهای عبوری که برای حساب‌های شما در وبسایت‌ها و خدمات مختلف استفاده می‌شدند را هم تغییر دهید.

جلوگیری از شنود گوشی همراه آیفون

جلوگیری از شنود گوشی همراه آیفون

جلوگیری از شنود گوشی همراه آیفون

اگر گوشی شما در دسترس افراد ناشناس قرار گیرد، آنها به آسانی می‌توانند از قسمت کنترل‌های والدین فروشگاه اپ‌استور استفاده کنند یا گوشی را جیل‌بریک کنند. در چنین شرایطی، امکان نصب برنامه‌های غیرقانونی بر روی آیفون شما وجود دارد. برای اطمینان از عدم وجود برنامه‌های مشکوک، به فهرست برنامه‌های گوشی رفته و برنامه‌هایی مانند mSpy یا Find my Friends and Family یا Spy Phone Phone Tracker را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS

با به‌روزرسانی iOS، هر برنامه‌ای که به‌صورت نامشخص در گوشی وجود دارد، حذف می‌شود و در صورتی که گوشی شما جیل‌بریک شده باشد، به وضعیت اولیه باز می‌گردد.

بازنشانی کارخانه

مشابه سیستم عامل اندروید، در iOS نیز با بازنشانی کارخانه می‌توانید تمام برنامه‌ها و بدافزارهای جاسوسی را از گوشی حذف کنید. البته در این روش تمام اطلاعات موجود در گوشی پاک می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از انجام این عمل، از اطلاعات خود پشتیبان بگیرید.

جلوگیری از شنود گوشی همراه

برای درک روش‌های شنود تماس‌های دیگران، لازم است با روش‌های انجام این عمل آشنا شوید. یکی از راه‌های ساده ترین شنود گوشی، استفاده از اتصال بلوتوث است که تقریباً تمام افراد با آن آشنا هستند و به همین دلیل نیز توصیه کرده‌ایم که در مکان‌های پر رفت‌وآمد، بلوتوث را خاموش نگه‌دارید. علاوه بر بلوتوث، روش‌های دیگری نیز وجود دارند که افراد می‌توانند با استفاده از آن‌ها امنیت دستگاه شما را تهدید کنند.

بیشتر بخوانید : روش پاک کردن تاریخچه جستجو در جیمیل

بدافزارها، فایل‌های پیوست ایمیل و وبسایت‌ها

درصد قابل توجهی از موارد شنود تلفن همراه به وسیله بدافزارها اتفاق می‌افتد، به‌ویژه اگر گوشی شما دارای رمز باشد. در چنین شرایطی، کافی است یک لحظه غافلگیر شوید، که هر فردی که در نزدیکی شما قرار داشته باشد، به آسانی می‌تواند به گوشی شما و تمام محتویات آن دسترسی یابد و هر بدافزاری که بخواهد را نصب کند. بدون نیاز به هیچ نشانه یا کد خاصی برای تشخیص و لغو شنود گوشی تلفن همراه شما.

بعضی از این نرم‌افزارها حتی در فهرست برنامه‌های گوشی ظاهر نمی‌شوند و شما اصلاً متوجه نصب شدن آن‌ها نمی‌شوید. این برنامه‌ها علاوه بر شنود تماس‌ها، قادرند تمام فعالیت‌هایی که با گوشی انجام می‌دهید را ضبط و به یک شخص دیگر ارسال نمایند. برای مثال، می‌توانند تصاویر، فایل‌ها و اطلاعات دستگاه را، همزمان با شنود تماس‌ها، از گوشی شما بربایند. حتی برخی از آن‌ها قابلیت ارسال پیام‌های متنی را هم دارند. همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، یکی از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای جاسوسی که مورد استفاده قرار گرفته، پگاسوس است که از وجود آن آگاه هستیم. این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۶ شناسایی شد و در حال حاضر نسخه‌هایی از آن برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس است و قادر به دسترسی به دوربین و میکروفون، همراه با خواندن پیام‌ها، ضبط تماس‌ها، جمع‌آوری رمزهای عبور و ردیابی موقعیت مکانی است.

این نرم‌افزار در سال ۲۰۱۸ هم برای هک گوشی جف بیزوس به‌کار گرفته شد. گفته شده است که محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی، با ارسال یک پیام ویدیویی مبتنی بر این نرم‌افزار در واتس‌اپ به بیزوس، گوشی او را هک کرده و برای ماه‌ها به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرده است. اما این موضوع فقط محدود به بدافزارها نیست و فایل‌های پیوست ایمیل یا فایل‌هایی که از وبسایت‌های ناامن دریافت می‌کنید هم ممکن است به همان اندازه به گوشی شما آسیب برسانند. حالا راه حل چیست؟

خبر خوب این است که جاسوس‌افزارهای پیشرفته مانند پگاسوس فعلاً در اختیار عموم مردم نیستند. برای مقابله با جاسوس‌افزارهای ساده‌تر اما راهکارهایی وجود دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. به عنوان مثال، برای گوشی خود رمز قرار دهید و تحت هیچ شرایطی رمز آن را به دیگران اعلام نکنید. فقط خودتان باید رمز گوشی را بدانید. همچنین فایل‌های پیوستی که از ایمیل‌های ناشناس یا پیام‌های واتس‌اپ و تلگرام دریافت می‌کنید را دانلود نکنید. به علاوه، تا حد امکان از وبسایت‌های نامعتبر دوری کنید.

تولید نسخه فیک سیم کارت

یکی از روش‌های پیچیده برای مشاهده تماس‌های تلفن همراه دیگران، ساخت یک نسخه جعلی از سیم کارت است. هکرها با این روش قادرند تمام پیام‌های شما را مشاهده کنند و به مکالمات شما گوش دهند. تولید نسخه جعلی از سیم کارت روش‌های متعددی دارد، اما بیشترین مواقع هکر باید به طور فیزیکی به سیم کارت شما دسترسی داشته باشد.

با این حال، در برخی مواقع، هکرها توانستند فقط با ارسال یک پیام کوتاه، یک نسخه جعلی از سیم کارت بسازند. البته این روش فقط برای سیم کارت‌هایی که از سیستم رمزگذاری DES استفاده می‌کنند مؤثر است و سیم کارت‌هایی که از سیستم‌های رمزگذاری جدیدتر و پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند، از این نوع حمله در امان هستند.

تجهیزات گوش دادن

یکی از روش‌های دیگر برای شنود تماس‌های دیگران، استفاده از تجهیزات گوش دادن است. زیرا تماس‌های شما به صورت بی‌سیم انجام می‌شود، امکان هک و دسترسی به محتوای آن وجود دارد، حتی بدون نصب بدافزار. در واقع، تجهیزات گوش دادن دقیقاً برای این هدف طراحی و تولید شده‌اند. این تجهیزات معمولاً توسط نهادهای امنیتی استفاده می‌شوند، اما در بازار سیاه نیز قابل دسترسی هستند. البته کمتر پیش می‌آید که کسی بخواهد یک شخص عادی را با استفاده از تجهیزات گوش دادن تحت نظر بگیرد. چرا که این تجهیزات قیمت بالایی دارند و بیشتر توسط سازمان‌های جاسوسی یا پلیس استفاده می‌شوند. روش خاصی برای جلوگیری از شنود مکالمات گوشی در این حالت وجود ندارد.

افراد عادی بیشتر با وصل شدن به شبکه‌های وای‌فای نامأمن، بدافزارها، ویروس‌هایی که در پیوست‌های ایمیل هستند مورد حمله قرار می‌گیرند و جلوگیری از شنود مکالمات گوشی همچنین مشکل زیادی ندارد.

رمز جلوگیری از شنود گوشی همراه؛ رمز رفع شنود موبایل چیست؟

احتمالا تا به حال در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف با اصطلاحاتی مانند رمز لغو شنود تلفن همراه یا تشخیص شنود موبایل مواجه شده‌اید. واقعیت این است که هیچ رمزی به عنوان رمز تشخیص شنود گوشی وجود ندارد.

هیچ یک از رمزهای شنود تلفن همراه که برای لغو و همچنین تشخیص آن ذکر می‌شوند، از جمله رمز #۰۶#* شنود، فایده‌ای ندارند و عمل خاصی در گوشی انجام نمی‌دهند. شنود تلفن همراه در بیشتر مواقع با نصب بدافزار بر روی گوشی شما انجام می‌شود و راه تشخیص آن هم مواردی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد. تا زمانی که گوشی را از بدافزار پاکسازی نکنید، نمی‌توانید از شنود مکالمات گوشی تلفن همراه خود جلوگیری کنید.

پرسش‌های رایج

  • کد #۶۲# به چه معناست؟

این کد، معمولاً شماره صندوق پیام‌های صوتی سیم‌کارت شما را نمایش می‌دهد، به طور معمول در صورتی که شما به تماسی پاسخ ندهید، تماس به این شماره هدایت می‌شود و مخاطب می‌تواند پیامی برای شما بگذارد. برای اطمینان از اعتبار این شماره، می‌توانید با اپراتور تماس بگیرید و شماره را بررسی کنید.

  • نماد ضبط صدا در حین تماس چگونه نشان داده می‌شود؟

برنامه‌های رسمی گوشی معمولاً با قرار دادن یک آیکون میکروفون در بالای صفحه، نشان می‌دهند که صدا در حال ضبط است. اما بدافزارها معمولاً نماد خاصی ندارند و به صورت پنهانی تماس‌ها را شنود می‌کنند.

  • رمز تشخیص و لغو شنود گوشی همراه چیست؟

هیچ رمز USSD برای تشخیص یا لغو شنود گوشی وجود ندارد. اکثر رمزهایی که برای این منظور ارائه می‌شوند، برای دسترسی به صندوق صوتی یا دایورت شدن هستند و هیچ ارتباطی با تشخیص یا لغو شنود ندارند.

خلاصه

برای تشخیص شنود گوشی، باید به همه نکاتی که برای جلوگیری از جاسوسی در مکالمات موبایل ذکر شده است توجه کنید؛ همانطور که ذکر شد، هیچ رمزی به عنوان تشخیص شنود گوشی وجود ندارد. اگر یکی از راه‌های پیشنهادی برای جلوگیری از شنود تلفن همراه را انجام ندهید، گوشی شما ممکن است در معرض خطر شنود قرار بگیرد. در این مقاله تمام راه‌های شنود تماس‌های دیگران مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد.

منبع: الف

5/5 - (1 امتیاز)

تکنولوژیموبایل

جلوگیری از شنود گوشی همراهشنود گوشی همراه چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *