بررسی کامل قابلیت های جدید iOS 18 . آپدیت جدید سیستم عامل اپل

بررسی کامل قابلیت های جدید iOS 18 . با این آپدیت جدید سیستم عامل اپل

بررسی کامل قابلیت های جدید iOS 18 . با این آپدیت جدید سیستم عامل اپل


پس از مدت‌ها، انتظار کاربران آیفون برای انتشار iOS 18 به پایان رسید و اپل قابلیت‌های گوناگون این سیستم‌عامل را در رویداد WWDC 2024 که چند روز پیش برگزار شد، معرفی کرد. این سیستم‌عامل، اولین نسخه iOS بر پایه ویژگی‌های هوش مصنوعی است که به عنوان یکی از انقلابی‌ترین تغییرات نرم‌افزاری گوشی‌های آیفون شناخته می‌شود. اگر شما هم گوشی آیفون دارید و می‌خواهید بدانید که قابلیت‌های جدید iOS 18 چیست، با به‌روزرسانی گوشی‌تان به این نسخه چه امکاناتی به دست می‌آورید و اینکه اصلاً گوشی شما می‌تواند این آپدیت را دریافت کند یا نه، این مقاله مجله آنلاین  را از دست ندهید.

قابلیت‌های سیستم‌عامل iOS 18

قابلیت‌های سیستم‌عامل iOS 18

قابلیت‌های سیستم‌عامل iOS 18

اپل نسخه جدید iOS را با تمرکز زیاد روی هوش مصنوعی معرفی کرد؛ اما این ویژگی تنها قابلیت برجسته iOS 18 در مقایسه با نسخه‌های قبلی نیست. در این نسخه، از هوش مصنوعی گرفته تا به‌روزرسانی‌های سیری و تغییرات قابل توجه در اپلیکیشن‌های Photos و iMessage را مشاهده می‌کنیم که همه برای بهبود شخصی‌سازی گوشی‌های آیفون و نزدیک‌تر کردن تجربه کاربری به سلیقه کاربران انجام شده‌اند. در ادامه، با تمام قابلیت‌های جدید iOS 18 آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید : معرفی گوشی هایی که اندروید ۱۵ را دریافت می کنند

شخصی‌سازی صفحه اصلی

شخصی‌سازی صفحه اصلی

شخصی‌سازی صفحه اصلی

اپل در iOS 18، امکانات بیشتری برای تغییر و تنظیم صفحه اصلی گوشی‌های آیفون در اختیار کاربران قرار داده است. در این نسخه از iOS، شما می‌توانید اندازه آیکون‌ها را تغییر دهید یا آنها را به دلخواه بچینید و نیازی به پیروی از چیدمان پیش‌فرض آیفون ندارید. علاوه بر این، می‌توانید رنگ آیکون‌ها را به تناسب تصویر پس‌زمینه گوشی تغییر دهید و یا با استفاده از گزینه Dark Mode، فضای گوشی را تیره‌تر کنید.

با فعال کردن حالت تاریک، روشنایی صفحه گوشی دیگر آزاردهنده نیست و چشم‌ها کمتر خسته می‌شوند. علاوه بر این بخش، قسمت صفحه قفل (Lock Screen) نیز امکان شخصی‌سازی بیشتری نسبت به نسخه قبلی سیستم‌عامل iOS دارد تا به سلیقه کاربران نزدیک‌تر شود.

هوش اپل؛ تحولی در تجربه کاربران آیفون

در رویداد WWDC 2024، اپل از هوش مصنوعی خود با نام “هوش اپل” (Apple Intelligence) پرده‌برداری کرد. این هوش مصنوعی قابلیت‌های جدیدی را برای کاربران آیفون فراهم می‌کند تا متون خود را بهبود بخشیده و ارتباطات موثرتری برقرار کنند. با ابزارهای گوناگون این هوش مصنوعی، کاربران آیفون می‌توانند متون مختلف مانند یادداشت‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها یا هر نوع متن دیگر را بازنویسی، تصحیح و خلاصه کنند.

علاوه بر توانمندی‌های این هوش مصنوعی در بخش نوشتاری، “هوش اپل” با استفاده از قابلیت “Image Playground” توانایی تولید تصاویر دلخواه کاربران را در سه سبک تصویرسازی، انیمیشن و طراحی دارد. این قابلیت، هم به‌صورت یک برنامه اختصاصی و هم به‌عنوان بخشی از ویژگی‌های برنامه iMessage در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

با استفاده از ویژگی “Memories in Photos” در هوش اپل، کاربران می‌توانند با تایپ کردن توضیحات، عکس مورد نظر خود را به‌سرعت پیدا کنند. علاوه بر این ویژگی، هوش اپل بهترین تصاویر و ویدیوها را بر اساس این توضیحات انتخاب کرده و یک خط داستانی متشکل از موارد پیدا شده ایجاد می‌کند. با ابزار جدید “Clean Up” نیز امکان شناسایی و حذف اشیاء مزاحم در تصاویر، بدون آسیب رساندن به سوژه اصلی وجود دارد.

کاربران آیفون می‌توانند با استفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی اپل، در سیری تایپ کرده و بین متن و صدا جابه‌جا شوند. سیری در به‌روزرسانی iOS 18، می‌تواند زبان طبیعی کاربران را درک کند؛ یعنی شما می‌توانید به زبان خودتان و به‌راحتی با آن صحبت کنید و نیازی به لحن رسمی و کتابی ندارید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد که راحت‌تر از قبل با سیری ارتباط برقرار کنید.

هوش مصنوعی اپل از ویژگی “Private Cloud Compute” پشتیبانی می‌کند. این ویژگی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در هوش مصنوعی طراحی شده و محاسبات بزرگ و پیچیده را به سرورهای ابری منتقل می‌کند. چنین قابلیتی باعث می‌شود که هیچ‌کدام از داده‌های کاربر ذخیره نشوند و در دسترس اپل قرار نگیرند و هوش مصنوعی، صرفاً از داده‌ها برای انجام درخواست‌های کاربر استفاده کند. ادغام ChatGPT در سیری، این دستیار اپل را هوشمندتر کرده و امکانات بیشتری را برای درک تصاویر یا اسناد توسط سیری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

طراحی جدید کنترل سنتر

طراحی جدید کنترل سنتر

طراحی جدید کنترل سنتر

در جدیدترین نسخه iOS، بخش کنترل سنتر دوباره طراحی شده و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. این طراحی تازه، امکان دسترسی سریع‌تر به بخش‌های پرکاربرد مثل پخش رسانه را فراهم می‌کند و کاربران می‌توانند بین گزینه‌های این بخش به راحتی جابه‌جا شوند. کنترل سنتر جدید همچنین امکان افزودن برنامه‌های دیگر را نیز به کاربر می‌دهد و حتی امکان تغییر اندازه یا چیدمان گزینه‌های این بخش هم وجود دارد. علاوه بر این، کاربران آیفون برای اولین بار می‌توانند کنترل‌ها را در پایین صفحه قفل تغییر داده و یا حتی حذف کنند.

قابلیت دیگری که در طراحی جدید بخش کنترل سنتر اضافه شده، مربوط به دکمه اکشن در آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس است. کاربران این آیفون‌ها می‌توانند با فشردن دکمه اکشن، به سرعت به امکانات موجود در بخش کنترل سنتر دسترسی پیدا کنند.

به‌روزرسانی‌های عمده سافاری

مرورگر سافاری با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی در iOS 18، تجربه بهتری را به کاربران آیفون ارائه می‌دهد. این مرورگر با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌تواند صفحات وب را تحلیل کرده و خلاصه‌ای از مقالات هر وب‌سایت را به کاربر نشان دهد. علاوه بر این، امکان مشاهده سریع رستوران‌ها، هتل‌ها یا مکان‌های دیدنی را فراهم می‌کند.

بخش Reader در سافاری نیز تغییرات جدیدی را تجربه کرده است. به لطف این تغییرات، برای مقالات طولانی خلاصه و فهرست مطالب ایجاد می‌شود تا خواندن و دسترسی به بخش‌های مختلف این مقالات راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید : آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

اضافه شدن اپلیکیشن مستقل رمز عبور

برنامه Passwords، اپلیکیشن جدیدی است که با به‌روزرسانی iOS 18 به آیفون‌ها اضافه می‌شود. این برنامه، دسترسی به رمزهای عبور مختلف، رمزهای عبور Wi-Fi و کدهای تأیید را برای کاربران آسان می‌کند. علاوه بر این، برنامه جدید Passwords با بررسی گذرواژه‌های مختلف، سطح ایمن بودن آن‌ها را ارزیابی می‌کند و در صورتی که گذرواژه ایمن نباشد، به راحتی قابل حدس باشد، لو رفته باشد یا چندین بار از آن استفاده شده باشد، به کاربر هشدار می‌دهد.

ارتقای ویژگی‌های امنیتی

ارتقای ویژگی‌های امنیتی

ارتقای ویژگی‌های امنیتی

iOS 18 با ابزارهایی که در اختیار دارد، امکانات کنترلی بیشتری را در زمینه حریم خصوصی برای کاربران فراهم می‌کند. به کمک این ابزارها، کاربران می‌توانند تعیین کنند که چه افرادی برنامه‌هایشان را ببینند و یا مخاطبان گوشی را چگونه به اشتراک بگذارند. امکان قفل کردن برنامه‌های دلخواه، حریم خصوصی فرد را حفظ می‌کند تا محتوای برنامه‌ها یا اعلان‌هایشان به طور ناخواسته توسط دیگران مشاهده نشود. علاوه بر امکان قفل کردن یک برنامه خاص، کاربران آیفون در iOS 18 قابلیت مخفی کردن یک برنامه از دید دیگران را نیز دارند. با این ویژگی، کاربر می‌تواند برنامه‌های قفل شده را به یک پوشه مخفی منتقل کند تا محتوای این اپلیکیشن از کل گوشی پنهان بماند و فقط خود کاربر به آن دسترسی داشته باشد.

تغییرات چشمگیر برنامه Photos

اپل در رویداد اخیرش، برنامه Photos را با بازطراحی کامل و تغییرات گوناگون و جدیدی معرفی کرد؛ تغییراتی که استفاده از این برنامه را آسان‌تر از قبل می‌کند و ویژگی‌های کارآمدی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در برنامه جدید Photos، امکان جستجوی سریع‌تر و بهتر عکس‌ها فراهم شده و کاربران می‌توانند تصاویری را که اهمیت بیشتری دارند، پین کنند تا سریع‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. امکان پخش خودکار محتواها در سراسر برنامه Photos، قابلیت دیگری است که حس زنده بودن تصاویر را به شما می‌دهد و در حین مرور عکس‌ها می‌توانید از بازآفرینی واقعی‌تر لحظات گذشته لذت ببرید. در کنار این قابلیت، iOS 18 از هوش مصنوعی در برنامه Photos بهره می‌برد تا تصاویر مهم به‌صورت خودکار بر اساس مواردی مانند تاریخ دسته‌بندی شوند و دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد.

اتصال پایدارتر برنامه iMessage

برنامه iMessage در iOS 18 با امکانات جدید معرفی شده است. در این برنامه، کاربران قادرند پیام‌ها را به صورت ضخیم، کج، یا زیرخط‌دار ارسال کنند و یا اینکه پیامی را بنویسند و برای ارسال آن را در زمان دیگر برنامه‌ریزی کنند. یکی از تغییرات اساسی iMessage جدید، پشتیبانی از RCS است که به عنوان جایگزینی برای پروتکل SMS عمل می‌کند. این فناوری، ارتباط بین کاربران اندروید و آیفون را در برنامه پیام‌رسان اپل بهبود می‌بخشد و فایل‌های رسانه‌ای (MMS) با کیفیت بهتری بین دو کاربر اندروید و آیفون رد و بدل می‌شوند. به علاوه، در iOS 18 تغییرات متعدد دیگری نیز در برنامه iMessage اعمال شده است. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از ایموجی‌های دلخواه واکنش نشان دهید و یا اینکه پیام‌های متنی، شکلک‌ها و Tapbacks را به صورت رمزگذاری شده ارسال یا دریافت کنید با استفاده از فناوری ماهواره‌ای آیفون.

بیشتر بخوانید : بهترین گوشی های کاربردی برای نابینایان

بهبودهای موثر برنامه ایمیل

در نسخه جدید iOS 18، به تغییرات مختلفی در برنامه Mail پرداخته شده است. این برنامه اکنون امکان دسته‌بندی بهتر ایمیل‌ها را فراهم می‌کند، که به کاربران این امکان را می‌دهد که ایمیل‌های خود را بر اساس دسته‌هایی مانند شخصی، تراکنش‌ها، اخبار، اعلانات شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های تبلیغاتی دسته‌بندی کنند. این بهبودات باعث مرتب‌تر شدن ظاهر برنامه Mail می‌شود و به کاربران امکان دسترسی سریع‌تر و بهتر به ایمیل‌های مهم را می‌دهد. برنامه Mail جدید دارای نمای خلاصه‌ای است که تمام ایمیل‌های مرتبط با یک موضوع را جمع‌آوری می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت اطلاعات مهم را مشاهده کرده و در صورت نیاز، ایمیل‌های خاص را باز کرده و بصورت کامل مطالعه کنند.

آپدیت‌های جزئی اما مهم سیستم عامل iOS 18

نسخه جدید iOS با دسته‌بندی‌های متنوع، تغییرات قابل توجهی را در همه بخش‌های سیستم عامل بهبود داده است. این بهبودات، اگرچه شامل افزودن امکانات هوش مصنوعی اپل نیست، اما همچنان به کاربران اپل تجربه بهتری را ارائه می‌دهند. در ادامه، این بهبودات به طور جداگانه در هر بخش بررسی می‌شود.

برنامه Apple Maps

آپدیت‌های جدید این برنامه، به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی مسیرهای پیاده‌روی سفارشی خود را ایجاد کنند و به صورت آفلاین به این مسیرها دسترسی داشته باشند. به علاوه، کاربران Maps قادر خواهند بود تا مسیرهای پیاده‌روی خود را که در طول این مسیرها یا مکان‌های مورد علاقه خود را به یک کتابخانه ذخیره کنند و در مورد هر نقطه یادداشت‌های شخصی بنویسند.

برنامه Health

بخش اطلاعات پزشکی در این اپلیکیشن بازطراحی شده تا به کاربران در شرایط اضطراری بهترین اطلاعات را فراهم کند. برنامه Health قابلیت‌های جدیدی را برای زنان باردار نیز فراهم می‌آورد؛ با این امکان که این افراد می‌توانند داده‌های خود را در دوران بارداری ذخیره کنند و توصیه‌های مفیدی را برای مدیریت بهتر بارداری دریافت کنند.

برنامه Home

یکی از امکانات جدید iOS 18 برای خانه‌های هوشمند این است که شما می‌توانید در برنامه Home دسترسی “کاربر مهمان” را تعریف کنید. با این دسترسی، قابل تعیین است که مهمان شما بتواند کدام بخش از لوازم جانبی انتخابی خانه هوشمند را کنترل کند و این دسترسی در چه بازه زمانی مجاز باشد. این برنامه با استفاده از فناوری Ultra Wideband همچنین امکان بازکردن قفل خانه از طریق هدفون را فراهم می‌کند.

برنامه Notes

در اپلیکیشن یادداشت‌ها، فرمول‌ها و معادلات به صورت فوری و در حین تایپ با استفاده از قابلیت Math Notes حل می‌شوند. امکان خلاصه‌سازی یادداشت و برجسته کردن بخش‌های اساسی، دو ویژگی مهم دیگر برنامه Notes هستند.

برنامه Journal

برنامه Journal جدید امکان پیگیری اهداف کاربر را فراهم می‌کند و کاربران قادر هستند ورودی‌های خود را مرتب کنند. علاوه بر این، دسترسی به این برنامه از طریق ویجت نیز ممکن است و کاربران آیفون می‌توانند ورودی‌های Journal خود را به اشتراک بگذارند یا در صورت لزوم، آن‌ها را چاپ کنند.

برنامه Apple Pay

برای کاربران آیفون که از Apple Pay برای پرداخت‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، روش‌های پرداخت جدیدی از جمله فرصت بازخرید پاداش و دسترسی به اقساط از کارت‌های اعتباری یا نقدی فراهم می‌شود. در Wallet هم، اطلاعات رویدادهای مهم مانند کنسرت‌های توصیه شده توسط Apple Music و سایر اطلاعات در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

برنامه Apple Music

در برنامه Apple Music ویژگی جدیدی به نام SharePlay افزوده شده است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد که موسیقی را به صورت لحظه‌ای با دیگران به اشتراک بگذارید. به طور ساده، اگر شما در حال گوش دادن به موسیقی از طریق سرویس‌های Apple TV یا HomePod هستید، می‌توانید این تجربه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و همزمان از گوش دادن به همان موسیقی لذت ببرید. البته به یاد داشته باشید که دیگران نیز باید از همین سرویس‌ها استفاده کنند و از مثلا اندرویدی‌ها این قابلیت پشتیبانی نمی‌شود.

دستیار Siri

با قابلیت Siri Interactions در دستیار Siri، تجربه استفاده از ایرپادز شخصی‌تر و راحت‌تر می‌شود. کاربران ایرپادز پرو (نسل دوم) می‌توانند به سادگی هنگام دریافت تماس، سر خود را به سمت پایین یا بالا حرکت دهند تا Siri متوجه شود که آیا تماس باید پاسخ داده شود یا خیر. با استفاده از قابلیت Voice Isolation هم، ایرپادز پرو به کاربران تجربه‌ای بهتر از نظر کیفیت صدا در تماس‌های صوتی ارائه می‌دهند. به علاوه، به‌روزرسانی‌های ایرپادز به طور قابل توجهی تأخیر صدا را کاهش می‌دهند که این ویژگی برای گیمرها بسیار مفید است.

قابلیت‌های بخش Accessibility

قابلیت‌های بخش Accessibility

قابلیت‌های بخش Accessibility

ویژگی Eye Tracking یکی از به روزرسانی‌های Accessibility اپل است که امکان پیگیری چشمی در آیفون را فراهم می‌کند. همچنین، قابلیت Music Haptics نیز یکی از ویژگی‌های جدید برای کاربران ناشنوا یا کم‌شنو است تا با استفاده از Taptic Engine در گوشی‌های آیفون، تجربه شنیدن موسیقی را داشته باشند.

تغییرات دیگر در iOS 18

با استفاده از Game Mode، تجربه بازی با نرخ فریم ثابت، به‌ویژه در سشن‌های طولانی بازی، بهبود می‌یابد. همچنین، اتصال لوازم جانبی بی‌سیم مانند AirPods یا دسته بازی بهبود یافته است.

برنامه Calendar

برنامه Calendar با نمایش رویدادها و وظایفی که از Reminders به آن منتقل می‌شود، کارایی مفیدتری نسبت به قبل دارد. کاربران حالا امکان ایجاد، ویرایش و تکمیل یادآوری‌های مورد نظر خود را به طور مستقیم از داخل خود برنامه تقویم دارند.

قابلیت Emergency SOS Live Video

قابلیت Emergency SOS Live Video به کاربران این امکان را می‌دهد که در شرایط اضطراری، وضعیت خود را از طریق پخش ویدیوی زنده یا نمایش ویدیوی از قبل ضبط شده با دیگران به اشتراک بگذارند و درخواست کمک کنند.

کدام آیفون‌ها iOS 18 دریافت می‌کنند؟

در حال حاضر، سیستم عامل iOS 18 فقط به صورت نسخه بتا برای توسعه‌دهندگان منتشر شده است و این نسخه نیز برای کاربران عمومی آیفون در دسترس قرار می‌گیرد. با این حال، برای دسترسی به نسخه رسمی iOS 18، احتمالاً باید تا اوایل پاییز امسال صبر کنیم. به طور کلی، لیست گوشی‌هایی که قرار است iOS 18 را دریافت کنند به شرح زیر است:

گوشی‌های آیفون XR، آیفون XS، آیفون XS Max

آیفون SE 2020، آیفون SE 2022

همه سه مدل سری آیفون ۱۱، آیفون ۱۲، آیفون ۱۳، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

از آن‌جا که مدل‌های پیشرفته با هوش مصنوعی مولد Apple Intelligence نیازمند پردازنده‌های A17 Pro یا M1 و بالاتر هستند، بین این مدل‌ها، صرفاً آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس قادر به سازگاری با این تکنولوژی هستند.

خلاصه

در iOS 18، اپل تغییرات چشمگیر و متنوعی انجام داده است که بسیاری از آن‌ها بر اساس هوش مصنوعی اپل و ادغام ChatGPT در دستیار سیری برای کاربران آیفون قابل دسترسی قرار می‌گیرند. در این مقاله، به معرفی اصلی‌ترین ویژگی‌های جدید iOS 18 پرداختیم؛ البته امکانات این نسخه از iOS به این موارد محدود نمی‌شود و در آینده ممکن است ویژگی‌های دیگر مفیدتری نیز معرفی شود. نظر شما درباره iOS 18 چیست؟ آیا فکر می‌کنید که می‌تواند به افزایش فروش آیفون‌ها کمک کند؟

منبع : موبو نیوز 

امتیاز

موبایل

سیستم عامل موبایل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *