تکنولوژی و نوآوری، تاثیر آن در مد پایدار

تکنولوژی و نوآوری، تاثیر آن در مد پایدار

تکنولوژی و نوآوری، تاثیر آن در مد پایدار


داستان مد پایدار در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ آغاز شده است؛ زمانی که Patagonia (شرکت لباس آمریکایی) و Esprit (شرکت لباس، اکسسوری، کفش و…) پایداری را همراه با تجارت خود به ارمغان آوردند. دلیل آن نیز مشاهده آسیب زیست محیطی در نتیجه افزایش استفاده نامناسب منابع بود. این دو شرکت اصول مد را تعیین کردند و کار آن‌ها به حرکتی الهام بخش و جدید در صنعت مد پایدار تبدیل شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، این جنبش به بسیاری از برندهای دیگر نیز گسترش یافت. از آن زمان، اهمیت پایدار در صنعت مد همواره درمیان متخصصان در سراسر جهان مورد بحث قرار گرفته است.

 

اما دنیای پرجنب‌وجوش مد به تازگی شروع به رها کردن پتانسیل کامل خود در مفاهیم فناوری مد و پایداری کرده است که عمدتا مبتنی بر علوم کامپیوتر، ارتباطات و الکترونیک هستند؛ فناوری‌هایی که برای استفاده سریع از اطلاعات گسترده نیز شناخته شده‌اند. مفاهیم فناوری فیزیکی مبتنی بر ویژگی‌های اصلی مواد، نیروها و انرژی طبیعت و همچنین تعامل بین این دو جنبه استفاده می‌کند. مواد نانو، روباتیک و راهکارهای سه بعدی تنها بخشی از مفاهیم فیزیکی متعدد فناوری مد هستند. البته بیوتکنولوژی نیز وجود دارد. در صنعت مد، آن‌ها با استفاده از فناوری با ریشه در زیست‌شناسی، مانند مواد مبتنی بر زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی زیستی، همچنین بیومیمتیک (علم طراحی با الهام از طبیعت است)، طراحی و تولید مواد و ساختارها مشخص می‌شوند. سیستم‌هایی که براساس موجودیت‌ها و فرآیندهای بیولوژیکی مدل شده‌اند.

سالانه ۲۵ میلیارد پوند پوشاک تنها در ایالات متحده تولید می‌شود و حدود ۱۵ درصد آن اهدا یا بازیافت می‌شود. افزایش اقبال به مد پایدار به خوبی بر پایه نگرانی از ضایعات نساجی و تأثیرات زیست محیطی بوجود آمده است و رشد فراگیر آن به دلیل استفاده از فناوری و راهکارهای خلاقانه تسهیل شده است.

تحولات مد پایدار در عصر دیجیتال

تحولات مد پایدار در عصر دیجیتال

تحولات مد پایدار در عصر دیجیتال

در دوران دیجیتال، ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فناوری یک نیاز اساسی است. از سوی دیگر، در صنعت مد، با در نظر گرفتن این حقیقت که در حال حاضر ۸۰٪ از جنگل‌های جهان از بین رفته و در طی ۳۰ سال آینده یک پنجم از تمام گونه‌های زنده خواهند انقراض شد، به پایداری در صنعت فشن بیشتر از همیشه نیاز داریم.

 

پلتفرم‌های مختلف فناوری، نه تنها آگاهی را درباره پایداری ارائه می‌دهند و آن را به یک فرآیند سالم تبدیل می‌کنند، بلکه فرصت‌هایی را برای فروشندگان و خریداران در حوزه مد پایدار فراهم می‌کنند. پیشرفت‌های امروزی یک مدل کسب و کار دوره‌محور را با تأثیر مثبت بر محیط زیست، به عنوان اقتصاد چرخه‌ای (که هدف آن کاهش ضایعات و حداکثر استفاده از منابع است) ایجاد می‌کند. این رویکرد فرایند بازیافت و استفاده مجدد را در تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تقویت می‌کند. سبک زندگی مد نمایان مصرف کمتر و خرید هوشمند‌تر را تشویق می‌کند.

مقیاس‌بندی مد پایدار تا حد زیادی به نوآوری‌های فناوری و مدل کسب و کار وابسته است. صنعت مد نیاز به سرمایه‌گذاری در تحول پایدار دارد و این تا حد زیادی به رهبری هدفمند زیست محیطی و همکاری صنعتی، و نیز تنظیم کننده‌ها و مصرف‌کنندگان مد بستگی دارد. براساس سیاست جهانی مد، اجرای فناوری جدید و بهبود فرآیندها، بهره‌وری و همچنین عملکرد زیست محیطی و اجتماعی را افزایش می‌دهد.

 

فناوری حتی در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹، نقش مهمی در روش‌های فروش و خرید آنلاین ایفا کرد. به طور ناشی از اتصال به اینترنت، می‌توانید در عرض چند روز کاری اقلام مورد نظر خود را تهیه کنید، بدون اینکه نیاز به رفتن به چندین فروشگاه و هدر دادن انرژی باشد. به جای آن، با سادگی تایپ کردن نام محصول، می‌توانید آن را سفارش دهید.

بیشتر بخوانید :آشنایی با اصطلاحات مد و فشن به زبان انگلیسی و فارسی

فناوری چه ارتباطی با حرکت روبه جلوی مد دارد؟

فناوری چه ارتباطی با حرکت روبه جلوی مد دارد؟

فناوری چه ارتباطی با حرکت روبه جلوی مد دارد؟

نوآوری در فناوری برای توسعه یک مدل کسب و کار پیوسته ضروری است. کانال‌های ارتباطی جدید، فرآیندها، روش‌های کار را هدایت می‌کنند و امکان بهره‌برداری بهتر از منابع و رشد اقتصادی را در صنعت مد فراهم می‌کنند. فناوری مد در ارزش‌های زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت است. با روند‌هایی که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد و به انتشار فناوری در مد مرتبط است، می‌توان فناوری‌های مد پایدار را در سال‌های اخیر در چند حوزه مختلف بیان کرد.

قدرت طبیعت

روند ارزش‌گذاری منابع طبیعی و فرآیندهای زیستی، تولید لباس از ضایعات مرکبات تا کود حیوانی و چرم آناناس به عنوان پارچه‌های سازگار با محیط زیست ارائه شده است.

لباس‌های Connected

تصور کنید که لباس‌های هوشمند و دیجیتالی وجود دارند که امکان شخصی‌سازی و ردیابی فعالیت‌های زندگی را فراهم می‌کنند. نظر شما درباره پوشیدن یک کامپیوتر به عنوان پیراهن چطور است؟ دیجیتالی شدن لباس‌ها باعث بوجود آمدن یک امکانات جدید می‌شود.

مد پایدار و انرژی خورشیدی

گاهی از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و استفاده از سلول‌های خورشیدی در طراحی لوکس مد استفاده می‌شود. به عنوان مثال، شرکت Diffus ۱۰۰ پنل خورشیدی کوچک را به بیرون کیف متصل کرده و با این روش تامین انرژی برای یک تلفن همراه را ممکن کرده است. این نوع تولیدات، مهره‌ای کوچک در جهت کاهش مصرف انرژی محسوب می‌شود.

مد پایدار در کنار چاپ سه بعدی

یکی از روندهایی که از فناوری در مد پایدار بهره می‌برند، در مجموعه‌ای از اتلیه مد نیویورک، استفاده از چاپ سه بعدی است. این تکنولوژی به کمک الگوبرداری سه بعدی، امکان تنظیم مقدار پارچه مورد نیاز براساس الگوهای هندسی خاص و اندازه‌گیری دقیق از بدن ارائه می‌دهد. در نتیجه، لباسی بهینه شده که با بدن و حرکات آن سازگاری بیشتری دارد. این مجموعه از نتایج تحقیقات با استفاده از فناوری پیشرفته به منظور ادغام فناوری و عوامل انسانی بهره می‌برد.

رنگ‌های نساجی باکتریایی

قبل از ظهور مفهوم مد پایدار، صنعت مد بزرگترین منبع آلودگی در جهان بوده است. فناوری با جایگزینی رنگ‌های طبیعی و میکروبی به جای رنگ‌های شیمیایی خطرناک، به مبارزه با این مشکل زیست محیطی کمک کرده است.

 

در حوزه مد پایدار و به نظر دوستداران محیط زیست، استفاده از پارچه‌های قابل تجزیه و تخریب کافی نیست، بلکه نیاز است که در مراحل تولید، طراحی و توسعه مد، یک روند پایدار ایجاد شود تا از تولید بیش از حد ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شود. اگر فرایند تولید به صورت دیجیتالی صورت بگیرد، نمونه‌های سه بعدی و دیجیتالی می‌تواند نه تنها هزینه‌ها را کاهش دهد بلکه نیز مقدار ضایعات را کاهش دهد. زیرا در ابتدا نیاز به هیچ مواد و انرژی جز کامپیوتر نیست و می‌توان نمونه‌های سه بعدی را در عرض چند ساعت ایجاد کرد.

هوش مصنوعی در مد پایدار

هوش مصنوعی در مد پایدار

هوش مصنوعی در مد پایدار

فناوری هوش مصنوعی به عنوان یک راه حل پایدار در صنعت مد ارائه می‌شود و منجر به کاهش سطح موجودی کلی در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد می‌شود و شرایط کار در این صنعت را بهبود می‌بخشد. رشد سریع صنعت مد به شدت تهدیدی جدی برای محیط زیست زمین است، زیرا تولید جهانی پارچه و بافت در ۱۵ سال گذشته بیش از دو برابر شده است و مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای به ۱٫۲ میلیارد تن در سال می‌رسد. شرکت‌هایی مانند Stitch Fix در حال حاضر هوش مصنوعی را با مد ترکیب می‌کنند که نشان‌دهنده آینده‌ای است که در آن صنعت مد کارآمد، پایدار و شخصی شده است.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده، هوش مصنوعی نقش قابل توجهی در مد پایدار ایفا کند. تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها از منابع مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، فیدهای گوشی‌های هوشمند و با رعایت حریم خصوصی کاربران، قادر است به پیش‌بینی تصمیمات خرید کمک کند و در نتیجه تولید بیش از حد را کاهش دهد.

 

به طور کلی، الگوریتم‌های تجزیه و تحلیل داده به ما کمک می‌کنند تا روندی در سلیقه مشتریان را به طور آسانتر درک کنیم. شرکت‌هایی مانند Amazon، Zalando، Hugo Boss، Uniqlo و Nordstrom نمونه‌هایی از این تلاش‌ها برای پیش‌بینی رفتار خرید را ارائه می‌دهند. با تقویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، واقعیت افزوده نیز می‌تواند تأثیر منفی مد را کاهش دهد. در این زمینه، فناوری‌های جذابی مانند آینه هوشمند و اتاق لباس مجازی پتانسیل بالایی دارند.

بیشتر بخوانید :ChatGPT چگونه می‌تواند کسب‌و‌کارها را پول‌ساز‌تر کند؟

برنامه‌های مختلف هوش مصنوعی در راستای پایداری

هوش مصنوعی (AI) یک عامل مؤثر برای نوآوری‌های فناوری است و در اینجا فرصتی برای شرکت‌های فعال در صنعت مد وجود دارد تا از قابلیت این فناوری برای ارتقای پایداری در پروژه‌های خود بهره‌برداری کنند. امروزه می‌توانیم هوش مصنوعی را به عنوان یک سامانه تشخیص دهیم که عملکردی مشابه با هوش انسان را انجام می‌دهد. این فناوری یک حوزه تحقیقاتی است که شامل یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، پردازش طبیعی زبان و تشخیص بصری و دیگر فعالیت‌ها می‌شود. به طور ساده، با استخراج اطلاعات از مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها، این فناوری بینش‌هایی را ارائه می‌دهد که از طریق ترکیب شهود خلاقانه با داده‌ها، به طراحان مد و صاحبان برندهای مد کمک می‌کند تا بهبود یابند و راهبردهای پایدارتری در تولید انجام دهند.

 

بکارگیری هوش مصنوعی در تمامی مراحل فرایند تولید در صنعت مد، از مرحله طراحی اولیه تا لجستیک و پس از آن، به تولید هوشمند منجر می‌شود. این هوشمندی از مرحله اولیه پیش‌بینی ترندها و برنامه‌ریزی تقاضا شروع می‌شود. پایداری در همه بخش‌ها از طریق تأثیرات متقابل مشابه قطعه‌های دومینو گسترش می‌یابد.

به طبق تحقیقات Opus Restructuring و Juniper Research، هوش مصنوعی در صنعت مد تا حدی گسترش یافته است که ۴۴ درصد از خرده فروشان مد در بریتانیا که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند، در حال حاضر با مشکلات مالی مواجه هستند. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی صنعت مد و خرده‌فروشی برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۲ به ۷٫۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

 

این تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده ابتدا به برنامه‌ریزی تولید و تقاضا کمک می‌کند تا از انباشت نامناسب موجودی جلوگیری شود، رویکردی که ازدور ریزی را کاهش می‌دهد، زیرا کالکشن‌ها با مجموعه موجودی و حجم دقیق برنامه‌ریزی شده‌اند. همچنین، پیش‌بینی ترندها می‌تواند با پیش‌بینی اینکه کدام سبک‌ها مورد علاقه مشتریان است و چه طرح‌هایی موفق خواهند بود، به تقویت شهود و خلاقیت تیم طراحی کمک کند. این باعث بازگشت سرمایه مثبت برای برندها می‌شود. زیرا موجودی اضافی را به حداقل می‌رساند، تولید را ساده می‌کند، جریان نقدی را بهینه می‌کند و فروش مرتبط را ایجاد می‌کند.

ارتباط مد پایدار و لباس پوشیدن مجازی به وسیله اسکن بدن

احتمالاً تصور می‌کنیم که یک سالن آزمایش لباس مجازی چگونه می‌تواند به پایداری بیشتر در صنعت مد منجر شود؟ با استفاده از اسکن بدن تلفن همراه و آزمایش‌های مجازی، می‌توان با دقت بیشتری تشخیص داد که آیا یک لباس مناسب است یا خیر. به این ترتیب، تصمیمات خرید آنلاین را می‌توان با انتخاب دقیق‌تر و بدون نیاز به سفارش چندین اندازه برای تست و ارسال دوباره اتخاذ کرد. در اصل، امتحان یک لباس با تبادل داده قابل مقایسه است، زیرا یک مصرف‌کننده و یک لباس اندازه‌های خاصی دارند. تا به این تاریخ، تنها راه برای مبادله و تطبیق اندازه‌ها و اطلاعات، این بود که اندازه‌های مختلف را امتحان می‌کردند.

 

با این حال، فناوری سه بعدی به طور اساسی این فرآیند را آسان می‌کند و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مناسب از طریق یک پلتفرم دیجیتال، آنچه قبلاً یک فرآیند کاملاً دستی بود، به شکل پایدار و خلاقانه تغییر می‌کند. با استفاده از هزاران نقطه داده برای ایجاد یک تصویر سه بعدی، اسکن سه بعدی موبایل امکان می‌دهد تا خریداران به طور مجازی تعیین کنند که لباس چگونه به آن‌ها می‌پوشد. حداقل با استفاده از این فناوری، انتشار گازهای گلخانه‌ای برای بازگشت می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد.

کاربردهای هوش مصنوعی، از برنامه‌ریزی موجودی تا شخصی‌سازی

حوزه استفاده از هوش مصنوعی به فرآیند تولید پوشاک واقعی از طریق اتوماسیون نیز گسترش می‌یابد. با اینکه استفاده از ربات‌ها برای کار با پارچه چالش‌برانگیز است، تعداد زیادی شروع‌کننده در این حوزه فعالیت می‌کنند. Grabit که در ایالات متحده مستقر است، ترکیبی از الکتریسیته ساکن، یادگیری ماشین و اتوماسیون را برای مونتاژ لباس‌ها به کار می‌گیرد و با نایک برای تولید کفش‌های خود همکاری می‌کند.

برآورد دقیق تقاضا و موجودی در راستای پایداری با استفاده از هوش مصنوعی

برنامه‌ریزی تقاضای موجودی با استفاده از هوش مصنوعی سبب سود بالاتری می‌شود. داده‌های زمان واقعی به کسب و کار کمک می‌کند تا با نیازهای موجودی فروشگاه‌های آفلاین و آنلاین خود هماهنگ شوند. زارا با سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، در زنجیره تامین و استراتژی تجاری خود پیشرفت می‌کند تا از رقبا جلو بگیرد و از موجودی اضافی جلوگیری کند. برندها به سرعت به سمت مصرف‌کننده متمرکز می‌شوند و از بخش پشتیبانی و زنجیره تامین عبور کرده و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را امتحان و یکپارچه می‌کنند.

 

Stitch Fix اطلاعات مشتریان را با ترکیب هوش مصنوعی و استایلیست‌های انسانی بهبود می‌بخشد. با رشد روزافزون تجارت آنلاین، تمرکز بر بهبود تجربه خرید آنلاین از طریق پیشنهادات شخصی‌سازی شده روی محصول متمرکز شده است. Stitch Fix یکی از پیشروان در این زمینه است که از ترکیب هوش مصنوعی و استایلیست‌های انسانی برای ارائه پیشنهادات به مشتریان استفاده می‌کند. سپس چت ربات‌ها یا دستیاران هوشمندی که از پردازش زبان طبیعی برای تعامل با مشتریان استفاده می‌کنند، معرفی شدند. Levi’s نیز یک استایلیست مجازی را از طریق پیام‌رسان فیس‌بوک و وب‌سایت خود راه‌اندازی کرد. این استایلیست مجازی به نام Levi’s Indigo، به خریداران آنلاین کمک می‌کند تا لباس مناسبی را در سایت برند پیدا کنند که با سلیقه و اندازه آن‌ها سازگار باشد. مثال‌هایی از این فناوری ممکن است به طور مستقیم با پایداری ارتباط برقرار نکنند، اما با کمک به مشتریان در تصمیم‌گیری بهتر برای خرید، باعث کاهش خرید حضوری می‌شوند و در نتیجه کمک به کاهش اثرات زیست‌محیطی می‌کنند.

تاثیرات Blockchain در پایداری صنعت فشن

خانه‌های بزرگ مد تشویق شده‌اند از فناوری بلاکچین برای بهبود پایداری در صنعت مد استفاده کنند. در واقع، صنعت فست فشن در سال‌های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا فعالان محیط‌زیست، سازمان‌های حقوق بشر و رهبران تجاری از آلودگی آب، شرایط ناعادلانه کاری و مسائلی مانند حجم زیاد میکروپلاستیک و زباله‌های آلوده کننده زمین ناراضی شده‌اند. اغلب اوقات، حقوق کارگران در کشورهای در حال توسعه نادیده گرفته می‌شوند تا تقاضا برای لباس‌های جدید برآورده شود.

 

علاوه بر این، برندهای مد در تبلیغ اعتبار سبز خود علاقه‌مند هستند، اما با توجه به اینکه تولید لباس اغلب شامل زنجیره تامین جهانی پیچیده است، نمی‌توانند همیشه تضمین کنند که از مواد محیط‌زیستی استفاده می‌کنند. شرکت TextileGenesis (یک پلتفرم ردیابی پیشگام) باور دارد که فناوری بلاکچین، که اساس ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است، می‌تواند به پایداری کمک کند. این شرکت، که در هنگ کنگ و هند فعالیت می‌کند، قصد دارد با استفاده از بلاکچین، زنجیره تامین را دیجیتالی کرده و به برندها کمک کند تا تولید لباس را از مواد خام تا محصول نهایی ردیابی کنند.

به گزارشی که در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت مشاوره McKinsey & Company منتشر شده است، تأمین مواد پایدار به اولویت اصلی شرکت‌های مد تبدیل شده است. برندهایی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کرده‌اند که همچنین تمایل دارند در زنجیره تامین خود شفافیت ایجاد کنند، اما McKinsey بیان کرده است که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها به این هدف دست یافته‌اند. Amit Gautam، بنیانگذار TextileGenesis، می‌گوید: پایداری در صنعت مد واقعاً به عنوان جریان اصلی تبدیل شده است. ما شاهد افزایش احساس فوریت و فشار قوی از سوی مصرف‌کنندگان و همچنین فشار از سوی برندها برای ارائه پایداری به عنوان یک ارزش اصلی هستیم.

 

بعضی از برندها به جای استفاده از الیافی مانند پلی‌استر و نایلون که شامل پلاستیک هستند، تمایل دارند از موادی مانند پنبه بازیافتی، لیوسل (ساخته شده از خمیر چوب) و ویسکوز (ساخته شده از چوب) استفاده کنند. اما زنجیره‌های تامین ناشفاف می‌توانند نظارت بر موادی که در نهایت به تولید محصولات نهایی منتهی می‌شوند را برای آن‌ها دشوار کند.

این شرکت از فناوری بلاک چین برای ایجاد یک سابقه دائمی از هر مرحله تولید استفاده می‌کند. بلاک چین در واقع یک دفتر کل عمومی آنلاین است که یک سابقه دائمی و قابل دسترس از هر مرحله زنجیره تامین ایجاد می‌کند. TextileGenesis از رمزهای دیجیتال، که به عنوان سکه‌های فیبر شناخته می‌شوند، استفاده می‌کند تا یک سابقه با مهر زمانی از جریان محصولات فیزیکی از طریق شبکه لجستیکی ارائه دهد. هنگامی که علامت‌های رمزنگاری شده ثبت می‌شوند، نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد. Francois Souchet، کارشناس پایداری در بنیاد Ellen MacArthur که یک سازمان غیرانتفاعی زیست محیطی است و برای بهبود سابقه پایداری در صنعت مد فعالیت می‌کند، می‌گوید: با استفاده از بلاک چین نمی‌توان داده‌ها را تغییر داد. “این به همه بازیگران و ذینفعان در سراسر زنجیره تامین اطمینان می‌دهد که اطلاعات صحیح است.” وی اضافه می‌کند: وقتی شفافیت در زنجیره تامین خود را دارید، می‌توانید تأثیرات منفی زیست محیطی خود را کاهش دهید و کیفیت کلی را بهبود بخشید.

Florian Heubrandner، معاون مدیریت کسب‌ و کار جهانی Lenzing (کمپانی تولید الیاف طبیعی در صنعت پوشاک واقع در اتریش )، اظهار می‌کند که بلاک چین “شفافیت بی‌نظیری” را در معاملات خود با برندها و خرده‌فروشان فراهم کرده است. او می‌گوید: “این به آن‌ها امکان می‌دهد به دقت مشاهده کنند که الیاف در کجا به نخ تبدیل شده است، نخ در کجا بافته شده و در چه شرایطی به پارچه تبدیل شده و لباس نهایی در کجا تولید شده است.” او باور دارد که این فناوری می‌تواند به برندها در دستیابی به اهداف پایداری خود کمک کند و از شهرت لنزینگ به عنوان تولیدکننده منسوجات پایدار محافظت کند.

تاثیر فناوری بلاک چین در برندهای مد

شرکت‌های بزرگ و کوچک در صنعت کالاهای لوکس بهره‌برداری از مزایای شفاف‌سازی تجاری از طریق ارتباط بلاک چین، NFC (ارتباط میدان نزدیک) و IoT (اینترنت اشیا) را آغاز کرده‌اند. آن‌ها قادرند هویت دیجیتالی منحصربه‌فردی را برای هر لباس ایجاد کنند و به برندهای لوکس در برابر کالاهایی که نام آن‌ها را حمایت می‌کنند، اعتماد به نفس بخشند.

شواهد نشان می‌دهد که برندهایی که شفافیت را به سیستم خود تزریق می‌کنند، ارتباط بهتری با مشتریان آینده برقرار می‌کنند. Everledger (یک شرکت دیجیتال شفاف‌سازی است که راه‌حل‌های فناوری را برای افزایش شفافیت در زنجیره‌های تامین جهانی ارائه می‌دهد) به منظور به دست آوردن این بینش‌ها و داستان‌های معتبر برای مصرف‌کنندگان، از طریق تعامل با هر لباس از طریق تلفن هوشمند کمک می‌کند.

 

با استفاده از پلتفرم Everledger، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان قادرند تاریخچه اقلام پوشاک را فعال کنند که نشان‌دهنده توزیع، تولید و منبع مواد اولیه است. علاوه بر این، آنها می‌توانند با تراکنش‌هایی که در زنجیره بلاکی ثبت می‌شوند و قابل تغییر نیستند، به ادعاهای قانونی، حقوق بشر و محیط‌زیست اعتماد کنند.

 

برای تامین کنندگان، پلتفرم Everledger اجازه می‌دهد تا با ردیابی مالکیت هویت دیجیتال خود در یک بلاک‌چین خصوصی، داستان طول عمر یک دارایی را از مبدأ تولید تا معیارهای پایداری ببینند. این امر به تأیید اطلاعات زنجیره تأمین کمک می‌کند و ادعاهای محصول را به عنوان یک سابقه امن و غیرقابل تغییر نشان می‌دهد. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند با داده‌های قابل ردیابی در یک سیستم کارآمدتر، در زمان و انرژی صرفه‌جویی کنند.

تاثیرات متاورس و واقعیت مجازی بر مد پایدار

وقتی نوآوری در مد پایدار به بحث می‌پردازد، تصورمان از آن فراتر از پارچه‌های سازگار با محیط زیست می‌رود. در اینجا لباس‌های واقعیت مجازی و مد متافیزیکی نیز در حوزه مد پایدار تأثیر قابل توجهی دارند. مد متافیزیکی به شکل جدیدی از مد است که فراتر از تعریف و درک کنونی ما می‌رود. برندها چشم‌انداز آینده خود را در مد متافیزیکی می‌بینند و یکی پس از دیگری شروع به کشف طراحی‌های شیک خود در این حوزه می‌کنند. Balenciaga، Nike، Louis Vuitton، Burberry، Stefan Cooke، تنها چند نمونه از برندهایی هستند که متافیزیک را به عنوان پلتفرمی آینده‌نگر در ارائه طراحی‌های خود به کار می‌برند.

 

متافیزیک در گفت‌وگوها به شدت مورد توجه قرار گرفته است و دنیای مد نیز به این موضوع حساسیت نشان داده است. تاکنون تلاش‌های بیشتری در جهت ایجاد مد متافیزیک بر روی بازی‌ها و NFT ها تمرکز داشته است. اما زمانی که واقعیت مجازی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل می‌شود، چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی، هنوز طولانی است. شیوع محدودیت‌ها باعث می‌شود که خودمان را از طریق رسانه‌های جدید کشف و بیان کنیم و در آن زمان امکانات نامحدود مد متافیزیک جذاب‌تر از همیشه خواهد بود.

هر چقدر زمان بیشتری را در خارج از “حقیقت” خود صرف کنیم، بیشتر به دنبال بیان شخصیت خود به صورت دیجیتالی خواهیم بود. متافیزیک به نظر می‌رسد فرصتی را برای ایجاد تغییر مجازی در اختیارمان قرار می‌دهد؛ یک هویت که می‌تواند از طریق تجسم در جهان آنلاین و بیان سبک دیجیتال ما، شناخته شود. نگاه کلی به این آینده اخیراً در دمویی که توسط مارک زاکربرگ در اکتبر ۲۰۲۱ به اشتراک گذاشته شد، ارائه شده است. او به طور مجازی قادر بود کمد لباس خود را برای جلسه آنلاین خود انتخاب کند. صادقانه بگوییم که در ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد، اما با سرعت پیشرفت فناوری و مد، به زودی ممکن است این عمل به یک مورد روزمره تبدیل شود. اما چگونه دقیقاً می‌توانیم لباس‌های دیجیتال را در زندگی واقعی‌مان یکپارچه کنیم؟

لباس دیجیتال در زندگی روزمره

البته، متافیزیک نمی‌تواند به طور کامل جایگزین واقعیت ما شود. حداقل امیدواریم که چنین باشد!

 

ما همچنان در دنیای آفلاین خود فعالیت و تعامل خواهیم داشت و به هر شکلی باید لباس‌های واقعی را روی بدن خود بپوشیم. اما لباس‌های دیجیتال تا چه حد می‌توانند مد را پایدارتر کنند؟

 

برای پاسخ به این سوال، برای درک بهتر، شما را به یک سناریوی خیالی دعوت می‌کنیم. تصور کنید تا چند سال دیگر با عینک‌هایی در خیابان‌ها قدم بزنید که به شما امکان می‌دهد دنیای آفلاین را با داده‌های مجازی از متافیزیک تقویت کنید. شما می‌توانید هنرهای خیابانی سه بعدی را روی دیوارهایی ببینید که فقط به عنوان NFT وجود دارند؛ می‌توانید واقعیت خود را از طریق این دنیای مجازی بی‌حد و حصر گشترش دهید. در این تلفیق بین واقعیت و متافیزیک، مردم می‌توانند اصول اولیه پایدار را در دنیای واقعی بپوشند و خود را در متافیزیک از طریق شیک‌ترین لباس‌ها، چاپ‌ها و اکسسوری‌ها بیان کنند. بنابراین، در این سناریو، سبک و شخصیت واقعی ما تنها در واقعیت افزوده از طریق لباس‌های دیجیتال قابل مشاهده است.

 

با “AR” (واقعیت افزوده)، ادراک ما را می‌توان به طور مجازی با رسانه‌های سه بعدی غنی کرد. این به ما این امکان را می‌دهد که مد را مستقیماً به دنیای دیجیتال وارد کنیم. اگر متافیزیک پیشرفت کند، می‌تواند این امکان را بدهد تا تولید لباس‌های واقعی را به حداقل برسانیم و بر روی فرآیندهای کاملاً پایدار و مد آهسته تمرکز کنیم.

چرا لباس دیجیتال پایدارتر است؟

اگر حتی در فرضیه اتوپیایی خود حق با ما باشد، تولید جهانی لباس می‌تواند به حداقل برسد. زیرا هر سبک و طراحی به صورت دیجیتال منتقل می‌شود. البته این تأثیر مثبتی دارد که استفاده از منابع، مواد خام، آب، انتشار CO2، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، انرژی، پلاستیک و ضایعات می‌تواند به طور چشم‌گیری کاهش یابد. بنابراین، صنعت مد می‌تواند بطور کامل تغییر کند و از یکی از بزرگ‌ترین آلودگی‌ها و عوامل تحریک‌کننده بحران آب‌وهوا به یک اقتصاد حداقلی پایدار پیشرو شود.

 

با این حال، کاملاً واضح است که لباس دیجیتال نیز به انرژی وابستگی دارد. اما مصرف انرژی برای تولید آن در مقایسه با اثرات مضر مد واقعی برای محیط زیست، ردپای زیست محیطی نسبتاً کمتری دارد. اینکه آیا لباس‌های دیجیتال واقعاً قادر به جایگزینی بیشتر مدهای دنیای واقعی هستند، در واقع به عنوان یک حدس و گمان باقی می‌ماند. اما اگر متافیزیک بتواند به کاهش تولید لباس‌های واقعی حتی تا یک پنجم کمک کند، این یک پیشرفت بزرگ در راستای مد پایدارتر خواهد بود.

 

امتیاز

فشنتکنولوژی

پیشروی مد به همراه تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *