تفاوت اتوکد با رویت ، ۱۰ مزیت برتر رویت

تفاوت اتوکد با رویت - 10 مزیت برتر رویت

تفاوت اتوکد با رویت - 10 مزیت برتر رویت


هنگام استفاده از نرم‌افزار CAD برای طراحی ساختمان، تمرکز شما بر تولید نقشه‌ها قرار می‌گیرد. هنگام استفاده از BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان)، تمرکز شما بر ایجاد یک مدل ساختمان است و سپس می‌توانید نقشه‌ها را از مدل تولید کنید.

 

Revit از نوع نرم‌افزارهای طراحی BIM است که در صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز (AEC) استفاده می‌شود. این نرم‌افزار، به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای BIM، به شما امکان مدل‌سازی و توثیق سه‌بعدی سیستم‌های معماری، سازه‌ای و MEP را برای چرخه عمر کامل پروژه، از طراحی اولیه تا ساخت و ساز، می‌دهد.

 

براساس گزارش سالیانه NBS در بریتانیا، در سال ۲۰۱۱، تنها ۱۳٪ از پاسخ‌دهندگان از ابزار BIM استفاده می‌کردند. اما امروزه ۷۳٪ از پاسخ‌دهندگان از نرم‌افزارهای BIM مانند Revit استفاده می‌کنند. در واقع، ۵۰٪ از این پاسخ‌دهندگان (به شکل معمار، MEP یا مهندس سازه) برای فرایند مدل‌سازی سه‌بعدی روزمره خود از نرم‌افزار Revit استفاده می‌کنند و از نرم‌افزارهای نقشه‌کشی دوبعدی دیگر مثل AutoCAD فاصله می‌گیرند.

 

به زبان ساده، هنگام استفاده از نرم‌افزار CAD برای طراحی ساختمان، تمرکز شما بر تولید نقشه‌ها قرار می‌گیرد. اما هنگام استفاده از BIM، تمرکز شما بر ایجاد یک مدل ساختمان است و سپس می‌توانید نقشه‌ها را از مدل تولید کنید.

بسیاری از کاربران در این حوزه هنوز نمی‌دانند کدام بهتر است، از نرم‌افزارهای CAD استفاده کنند یا از نرم‌افزارهای BIM. در اینجا مقایسه‌ای اجمالی بین CAD و BIM را بر اساس اطلاعات سایت AutoDesk آورده‌ام:

BIM چیست؟

BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) به معنای مدل‌سازی هوشمند ساختمان است. این فرآیند بر اساس مدل سه‌بعدی هوشمند استوار است و به متخصصان در زمینه معماری، مهندسی و ساخت و ساز (AEC) نقشه‌هایی را برای برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید : معماری چیست ؟ 

CAD چیست؟

CAD (طراحی به کمک رایانه) به طراحی با استفاده از رایانه اشاره دارد. نرم‌افزار CAD، فناوری‌ای را برای معماران، مهندسان و تخصصی‌های ساخت و ساز فراهم می‌کند تا نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی دقیقی را طراحی و ایجاد کنند و عملیات دستی را با فرآیند خودکار جایگزین نمایند.

تفاوت Revit و AutoCAD چیست؟

بزرگترین تفاوت این است که AutoCAD یک نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه است و Revit یک نرم‌افزار برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است. در حالی که AutoCAD یک ابزار عمومی برای نقشه‌کشی با کاربرد گسترده است، Revit یک راه حل برای طراحی و مستندسازی است که در تمام مراحل و تخصص‌های مرتبط با یک پروژه ساختمانی پشتیبانی می‌کند.

 

Revit برای هماهنگ کردن تمام ورودی‌های داده (شامل نقشه‌های CAD) و تولید محصولات تحویلی پروژه استفاده می‌شود. هر دو برنامه اغلب در یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند و متخصصان BIM و CAD در عناصر مختلف یک پروژه همکاری می‌کنند.

آیا می توان از اتوکد و رویت با هم استفاده کرد؟

آیا می توان از اتوکد و رویت با هم استفاده کرد؟

آیا می توان از اتوکد و رویت با هم استفاده کرد؟

 

AutoCAD و Revit قابلیت همکاری دارند و قادرند با یکدیگر به کار بروند. معمولاً از این دو نرم‌افزار در یک پروژه استفاده می‌شود تا طرح‌های ایجاد شده در AutoCAD در Revit ترکیب شوند. شرکت‌ها ممکن است در پروژه‌ها یا بخش‌های خاصی از طراحی از AutoCAD استفاده کنند و از Revit برای تولید محصولات تحویلی BIM و همکاری با تخصص‌های طراحی دیگر استفاده کنند.

 

اکنون که تفاوت‌های کلی این دو نوع نرم‌افزار بیان شد و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا تمایلی به یادگیری Revit دارید یا خیر، بررسی مزایای BIM (و Revit) را آغاز می‌کنیم:

 

مزایای استفاده از BIM (و Revit) بسیار فراوان است و این مقاله به عنوان یکی از ابزارهای برتر برای ایجاد و مدیریت مدل‌های ساختمانی، ده مزیت اصلی Revit و قابلیت‌های کلیدی آن را معرفی می‌کند.

مزایای رویت REVIT

مزایای رویت REVIT

مزایای رویت REVIT

مدل‌سازی پارامتریک:

مدل‌سازی پارامتریک به ایجاد مدل‌های سه بعدی با استفاده از قوانین مشخصی اشاره دارد. در Revit، از “خانواده‌ها” برای مدل‌سازی پارامتریک استفاده می‌شود. در Revit، همه چیز، از بلوک‌های عنوان تا نماهای سه بعدی و اجزای ساختمانی مانند دیوارها یا کف، به عنوان بخشی از یک “خانواده” در نظر گرفته می‌شوند. برخی از خانواده‌ها در نرم‌افزار تعبیه شده‌اند، برخی از طریق کتابخانه‌ها قابل دسترسی هستند و برخی دیگر از ابتدا ساخته شده‌اند. یک خانواده می‌تواند با اختصاص ابعاد و ویژگی‌ها به اطلاعات دو بعدی یا سه بعدی ایجاد شود و سپس توسط کاربران Revit با تغییر پارامترها (مانند ارتفاع، عرض یا ضخامت یک خانواده درب) قابل تغییر باشد. این ویژگی به مدل‌های Revit کنترل بیشتری در طراحی ساختمان می‌دهد.

اتوماسیون:

تمام اطلاعاتی که برای ایجاد مدل Revit استفاده می‌شود، در یک پایگاه داده متحد قرار می‌گیرد. این به این معنی است که هر زمان که تغییری در مدل صورت می‌گیرد، پایگاه داده به‌روز می‌شود. این اتوماسیون را ممکن می‌سازد و فرآیند طراحی ساختمان را بهبود می‌بخشد (و همچنین کارهای تکراری مربوط به پیگیری تغییرات در فایل‌های مختلف پروژه را کاهش می‌دهد).

 

همکاری:

یکی از تفاوت‌های مهم بین Revit و AutoCAD این است که Revit به چندین کاربر اجازه می‌دهد همزمان در یک مدل Revit کار کنند، در حالی که AutoCAD تنها به یک کاربر اجازه می‌دهد در یک زمان یک فایل .dwg را ویرایش کند. با استفاده از ابزار “همگام‌سازی با مرکزی” در Revit، کاربران می‌توانند تغییرات خود را در مدل “مرکزی” اعمال کنند، در حالی که هر تغییری از مدل “مرکزی” که توسط همکاران ایجاد شده است، را به نسخه “محلی” مدل خود اعمال کنند. این فرآیند امکان همکاری کامل تیم پروژه را فراهم می‌کند.

 

قابلیت همکاری Revit با سایر نرم‌افزارهای Autodesk مانند AutoCAD یا FormIt، همراه با پلاگین‌های گسترده ای که توسط شرکت‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری دیگر ایجاد شده است، به تسهیل همکاری بین تیم‌ها و رشته‌های مختلف کمک می‌کند.

هماهنگی:

چه به منظور هماهنگ سازی مدل‌ها به عنوان بخشی از فرایند طراحی معماری و چه به منظور انجام بررسی‌های قابل ساخت از سوی کاربران در صنعت ساخت و ساز، Revit ابزارهای مفید متعددی را برای هماهنگی بین مدل‌ها، انواع فایل‌ها، رشته‌ها و شغل‌های مختلف فراهم می‌کند. ابزارهای موجود در Revit به کاربران این امکان را می‌دهند که تغییرات را در یک مدل پیوند داده شده نظارت کنند، اعلان‌های مربوط به تغییرات را بررسی کنند، عناصر یک مدل پیوندی را در مدل اصلی خود کپی کنند و با تیم‌های دیگری که در همان پروژه فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار کنند.

برنامه‌ریزی:

همانطور که یک مدل Revit به عنوان یک پایگاه داده یکپارچه از تمام اطلاعات مدل عمل می‌کند، زمان‌بندی در Revit زمانبندی جریان کارهای سنتی را کاهش می‌دهد. با تغییراتی که در مدل Revit ایجاد می‌شود، برنامه‌های تنظیم شده بلافاصله با آن تغییرات به‌روز می‌شوند و یکی از فرایندهای زمانبر در فرایند طراحی معماری را ساده می‌کنند. برای کمک به مدیریت پروژه، زمان‌بندی‌ها همچنین می‌توانند از Revit به‌صورت خارجی تغییر و به‌روز شوند.

 

تجزیه و تحلیل انرژی:

طراحی پایدار در حال حاضر در فرایند طراحی و ساخت بسیار اهمیت دارد و Revit دارای ابزارهای تحلیلی مختلفی است که می‌توانند به اندازه‌گیری تأثیرات زیست محیطی طراحی ساختمان شما کمک کنند. به‌طور خاص، ابزارهای “بهینه‌سازی انرژی” موجود در Revit (همچنین با پلاگین‌های اضافی موجود)، به ترکیب با “Insight 360” در فضای ابری، به طراحان این امکان را می‌دهد تا تأثیری که طراحی آن‌ها ممکن است در هر مرحله از فرایند طراحی داشته باشد را تجسم کنند، بدون نیاز به ایجاد یک مدل جدید یا استفاده از نرم‌افزار دیگر.

ارائه گسترده:

استفاده از چندین نرم‌افزار برای رندر و ارائه محتوا، فرآیندی قدیمی در صنعت طراحی است. با این حال، Revit ابزارهایی را برای ایجاد این مواد در یک پلتفرم فراهم می‌کند. در حالی که برنامه‌های مدلسازی سه‌بعدی مانند ۳ds Max بدون شک برای برخی از موارد مانند صنعت انیمیشن مفید هستند، توانایی ایجاد نقشه‌ها و رندرهای سه‌بعدی به طور مستقیم در Revit، به جای وارد کردن مدل خود در یک نرم‌افزار متفاوت، زمان را صرفه‌جویی می‌کند. Revit ابزارهایی را برای ارائه‌های دوبعدی و ارائه‌های تجسم سه‌بعدی با استفاده از کتابخانه‌های گسترده مواد Revit و پلاگین‌های رندر فراهم می‌کند. همچنین، برنامه‌ها و پلاگین‌های دیگری نیز وجود دارند که همراه با مدل‌های Revit می‌توانند برای بررسی و ارائه مدل در تنظیمات VR (واقعیت مجازی) استفاده شوند – بنابراین به تیم شما امکان همکاری در زمان واقعی را می‌دهد.

مستندات ساخت و ساز:

با استفاده از قابلیت‌های مدلسازی سه‌بعدی Revit و ابزارهای هماهنگی موجود، کاربران می‌توانند به سرعت تداخل‌ها را بررسی و سایر مسائل هماهنگی را شناسایی کنند. با این تغییرات و به واسطه خواص پویایی در نحوه پخش تغییرات در کل مدل، کاربران می‌توانند به سرعت سندسازی ساخت و ساز با کیفیت، هماهنگ و بدون خطا را داشته باشند.

 

علاوه بر این، ایجاد و استفاده از الگوهای پروژه Revit درونی، هماهنگی را در اسناد ساخت و ساز تیم شما حفظ می‌کند و تحویل پروژه را در تمام پروژه‌های دفتر شما یکنواخت نگه می‌دارد.

تنظیم برگه طراحی:

از آنجایی که تمام اطلاعات به صورت هوشمند در Revit به هم متصل می‌شوند، تغییراتی که در یک نما ایجاد می‌شود به طور خودکار در نماها، بخش‌ها، چشم‌اندازها و غیره به‌روزرسانی می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک دیوار را در یک پلان زمین جابجا کنید، به طور خودکار در پلان‌ها، بخش‌ها، چشم‌اندازها و غیره به‌روزرسانی می‌شود. وقتی نماها در یک صفحه نمایش نمایش داده می‌شوند، کاربران می‌توانند مطمئن باشند که دیگر نیازی به پیگیری تغییرات در یک صفحه خاص نیست، زیرا تمامی تغییرات مرتبط با آن یک ویرایش به طور خودکار در کل مجموعه طراحی انجام می‌شود.

دسترسی مبتنی بر فضای  ابری:

امروزه، کار از راه دور برای بسیاری از دفاتر، مگر در صورت ضرورت، به یک امر روزمره تبدیل شده است. قرار دادن مدل Revit در فضای ابری، امکان دسترسی به مدل‌های Revit شما را در هر زمان و از هر مکان فراهم می‌کند. تعدادی پلتفرم مبتنی بر ابر وجود دارند که با Revit قابل استفاده هستند. با این حال، پلتفرم BIM 360 که توسط Autodesk عرضه شده است، به وضوح مشخص است – این پلتفرم به عنوان یک سرور در فضای ابری عمل می‌کند که در آن کاربران قادرند مدل‌های خود را ذخیره کنند، تغییرات را در مدل‌های مذکور اعمال کنند، مدل‌ها و برگه‌ها را علامت‌گذاری کنند، با اعضای تیم ارتباط برقرار کنند و حتی پس از اتمام ساخت و ساز با مدیریت تسهیلات همکاری کنند – همه اینها از طریق یک مرورگر وب صورت می‌گیرد. این اتصال به فضای ابری قدرت Revit و قابلیت‌های همکاری آن را تقویت می‌کند.

امتیاز

تکنولوژی

آموزش اتوکدآموزش رویتبهترین برنامه نقشه کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *