فتوشاپ یا ایلوستریتور؟ بررسی ۵ تفاوت اساسی

فتوشاپ یا ایلوستریتور؟ بررسی ۵ تفاوت اساسی

فتوشاپ یا ایلوستریتور؟ بررسی ۵ تفاوت اساسی


بعضی از افراد، نرم افزار ایلوستریتور را نسخه‌ای پیچیده و حرفه‌ای‌تر از فتوشاپ می‌دانند. این نگرش کاملاً اشتباه است؛ اما نمی‌تواند انکار کند که این دو نرم افزار تشابه‌هایی دارند. اگر قصد یادگیری گرافیک را دارید، باید تصمیم بگیرید که کدام نرم افزار را می‌خواهید یاد بگیرید. فتوشاپ یا ایلوستریتور؟ هر یک از این دو نرم افزار مزایا، معایب و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این سری مقالات آموزشی به مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور می‌پردازیم.

معرفی مختصر فتوشاپ و ایلوستریتور

معرفی مختصر فتوشاپ و ایلوستریتور

معرفی مختصر فتوشاپ و ایلوستریتور

همانطور که در وبسایت vectornator اشاره شده است، نرم افزار فتوشاپ بهترین، بزرگترین و قدرتمندترین نرم افزار ویرایش تصویر در جهان است که در سال ۱۹۹۰ میلادی معرفی شد. این نرم افزار تقریباً هر کاری که مربوط به ویرایش تصاویر است را انجام می‌دهد. از رتوش صورت و تغییر رنگ و افزودن اشیا تا استفاده از اکشن ها که وظایف مختلفی را با توجه به تصویر انجام می‌دهد. فتوشاپ مبتنی بر رستر است؛ به این معنی که تصاویر دارای رزولوشن محدودی هستند.

نرم افزار ایلوستریتور یک نرم افزار برداری است که سه سال قبل از فتوشاپ و در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این برنامه یک نرم افزار قدرتمند برای ایجاد تصاویر برداری است که رابط کاربری معروفی دارد. این برنامه در طراحی‌های مختلف استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : اتوکد یا رویت ؟ کدام نرم افزار بهتر است ؟

تفاوت در Raster و Vector

تصاویر بیت مپ یا رستر، در واقع تصاویر شایع در دنیای دیجیتال هستند که از مجموعه‌ای از مربع‌های کوچک به نام پیکسل تشکیل می‌شوند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، وضوح و کیفیت تصویر نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، زمانی که با استفاده از یک دوربین با وضوح ۲۴ مگاپیکسل عکسی گرفته می‌شود، به این معنی است که در این تصویر ۲۴ میلیون مربع کوچک وجود دارد. با افزایش تعداد پیکسل‌ها، حجم تصاویر بیت مپ نیز افزایش می‌یابد.

 

در طرف دیگر، وکتورها هستند که استفاده از واژه “عکس” برای آنها مناسب نیست. اصولاً وکتورها از اشکال ساده‌ای مانند مثلث، مربع، مستطیل و غیره تشکیل شده‌اند. این اشکال نیز بر اساس فرمول‌های ریاضی ساخته شده‌اند. به همین دلیل، وکتورها از فرمول‌های ریاضی قابل فهم برای کامپیوتر ساخته شده‌اند. نکته جالب این است که هر چه تعداد اشکال مورد استفاده در وکتور بیشتر شود، تفاوتی در حجم آن رخ نمی‌دهد!

مقایسه فرمت‌های خروجی ایلوستریتور و فتوشاپ

در این بخش اندکی پیچیدگی وجود دارد.

به طور خلاصه، فرقی نمی‌کند پروژه شما مبتنی بر فتوشاپ یا ایلوستریتور باشد؛ در هر صورت می‌توانید تصویر را با فرمت‌های PNG و JPG به صورت بیت مپ دریافت کنید.

اما در فتوشاپ، ممکن است بخواهید پروژه خود را ذخیره کنید و در آینده مجدداً روی آن کار کنید. برای این کار، می‌توانید آن را با فرمت PSD ذخیره کنید.

در مورد تصاویر وکتور، قضیه اندکی پیچیده است. شما می‌توانید وکتورها را با فرمت‌های EPS، SVG یا AI ذخیره کنید. اما برای اینکه بتوانید تصاویر را به صورت وکتور مشاهده کنید، باید فایل به صورت یکی از فرمت‌های SVG یا AI باشد. هر کسی که این تصاویر را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در آن تغییرات ایجاد کند. به طور معمول، تصاویر وکتور امکان تغییر و ویرایش را دارند؛ در حالی که امکان دریافت خروجی پیکسلی با فرمت‌های PNG و JPG نیز وجود دارد.

کاربردهای فتوشاپ و ایلوستریتور

برخی می‌گویند کاربرد فتوشاپ یا ایلوستریتور تفاوتی با یکدیگر ندارد! این حرف کاملا اشتباه است.

فتوشاپ برای ایجاد تغییرات در تصاویر نظیر تنظیم رنگ‌ها، روتوش و رفع قرمزی چشم و چروک‌های صورت و… کاربرد دارد. به طور کلی، فتوشاپ برای ایجاد تغییر در تصاویر از قبل ثبت شده مناسب است.

اما در خصوص ایلوستریتور، باید بگوییم که اساساً نقطه شروع یک پروژه در این برنامه، صفحه خالی خواهد بود. بنابراین این نرم افزار برای خلق تصاویر مناسب‌تر است.

مقایسه Illustrator و Photoshop

مقایسه Illustrator و Photoshop

مقایسه Illustrator و Photoshop

در ادامه، در بخش‌های مختلفی این دو را مقایسه می‌کنیم و تعیین می‌کنیم برای هرکدام از موارد زیر، از فتوشاپ یا ایلوستریتور استفاده کنید.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی لوگو

از آنجایی که طراحی لوگو نیازمند استفاده از عناصر مختلف است و کار از هیچ آغاز می‌شود، ایلوستریتور گزینه کاملاً برتر برای طراحی لوگو است. البته این کار با فتوشاپ نیز قابل انجام است؛ اما مثل این می‌ماند که به جای بیل، از قاشق استفاده کنید!

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی سایت

به طور کلی، ایلوستریتور یا فتوشاپ به صورت تخصصی برای طراحی سایت مناسب نیستند؛ اما استفاده از فتوشاپ در بین طراحان وب که از این دو استفاده می‌کنند، رایج است. جالب است بدانید ایلوستریتور امکانات بهتری در این زمینه نسبت به فتوشاپ دارد. همچنین ایلوستریتور برای طراحی تجربه کاربری بهتر از فتوشاپ است. البته هیچ کدام به پای نرم‌افزارهای مناسب طراحی وب نظیر فیگما و ادوبی XD نمی‌رسند.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: طراحی پوستر

اگر قصد دارید پوستر مدنظر را تنها در یک اندازه چاپ کنید، فتوشاپ انتخاب بهتری است. اما اگر نیاز به چاپ این پوستر در سایت‌ها و ابعاد مختلف دارید، بهتر است از ایلوستریتور استفاده کنید.

فتوشاپ یا ایلوستریتور: دیجیتال آرت یا نقاشی دیجیتال

نقاشی دیجیتال یا هنر دیجیتال یکی از حوزه‌های گرافیک تصویری است که در حال رشد و پرطرفداری است. در این زمینه، تفاوت قابل توجهی بین فتوشاپ و ایلوستریتور وجود ندارد. هر دو ابزار قدرتمندی برای انجام این کار دارند و در به‌روزرسانی‌های اخیر به آنها ویژگی‌های جدیدی اضافه شده است.

ایلوستریتور یا فتوشاپ: طراحی اسکچ و وایرفریم

در ابتدا با مفهوم کوتاهی از اسکچ و وایرفریم آشنا شویم.

اگر در ابتدا طرح خود را روی کاغذ به طور دستی رسم می‌کنید، می‌توانید با استفاده از اسکنر، طرح خود را به فتوشاپ منتقل کنید و به آن رنگ و لعاب اضافه کنید. اما اگر از وایرفریم استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را به صورت گرافیکی طراحی کنید، ابزارهای ایلوستریتور امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید : جاوا یا کاتلین کدام برنامه برای برنامه نویسی اندروید بهتر است؟

حالا کدام را انتخاب کنیم؟ فتوشاپ یا Illustrator؟

پاسخ به این سوال، بسته به نیاز و علاقه شما دارد. علاوه بر این، نوع کاربری و پروژه مدنظرتان نیز در این انتخاب دخیل هستند.

اگر طراح وب هستید، می‌توانید از فتوشاپ برای طراحی رابط کاربری سایت، تصاویر و بنرها و عکس‌های مطالب و از ایلوستریتور برای طراحی تجربه کاربری، لوگو و وایرفریم سایت استفاده کنید؛ اگر علاقه به دیجیتال آرت دارید، می‌توانید طرح‌های خود را وارد هرکدام از این دو کنید؛ اگر نیاز به طراحی پوستر دارید، می‌توانید آن را در ایلوستریتور در اندازه‌های مختلف طراحی کنید.

همه چیز به کاربری و هدف شما از طراحی بازمی‌گردد. بنابراین با توجه به این موارد، بهترین نرم افزار را برای کار انتخاب کنید. در صورتی که درباره فتوشاپ یا ایلوستریتور سوال دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

امتیاز

تکنولوژی

بهترین نرم افزار طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *