جاوا یا کاتلین؟ در سال ۲۰۲۳ برای توسعه اندروید کدام بهتر است؟

جاوا یا کاتلین؟ در سال ۲۰۲۳ برای توسعه اندروید کدام بهتر است؟

جاوا یا کاتلین؟ در سال ۲۰۲۳ برای توسعه اندروید کدام بهتر است؟


وقتی تصمیم می‌گیرید برنامه نویسی اندروید را شروع کنید، اولین سوالی که ذهن شما را به خود درگیر می‌کند این است که چگونه می‌توانیم برنامه نویس اندروید شویم؟ پس از فهمیدن پاسخ این سوال، بلافاصله سوالاتی بزرگتر و شاید مهم‌تر ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند. جاوا یا کاتلین؟ با کدام زبان برنامه نویسی به سراغ برنامه نویسی اندروید برویم؟ آیا بدون یادگیری جاوا نمی‌توانیم کاتلین بیاموزیم؟ اول به سراغ کدام برویم، آموزش کاتلین یا جاوا؟

نکته: پیش از پاسخ سوال جاوا یا کاتلین، بهتر است این دو زبان برنامه‌نویسی را بیشتر بشناسید.

در گذشته این سوال مطرح نبود که جاوا را انتخاب کنیم یا کاتلین؟ چراکه تنها زبانی که برای توسعه نرم‌افزارهای اندروید به صورت حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، زبان جاوا بود. در واقع جاوا زبان اول برنامه‌نویسی اندروید محسوب می‌شد. اما در سال ۲۰۱۱ شرکت JetBrains زبان جدیدی را معرفی کرد که نام آن را کاتلین گذاشت. کاتلین در ابتدا مورد توجه گوگل قرار نگرفت و مهندسین این شرکت توجه زیادی به این زبان نوپا نداشتند. توسعه‌دهندگان کاتلین دست از تلاش برنداشته و آنقدر زبان کاتلین را ارتقا دادند که گوگل در سال ۲۰۱۷ مجذوب این زبان برنامه‌نویسی شد. کاتلین تمام مشکلات جاوا را پوشش داده بود و سرعت و عملکرد بسیار بالاتری به نسبت جاوا برای اندروید داشت. همین ویژگی‌ها سبب شد تا در کنفرانس سال ۲۰۱۷ گوگل، زبان کاتلین به رسمیت شناخته شود.

معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین

معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین

معرفی زبان برنامه نویسی کاتلین

کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا، قدرتمند و قابل اجرا بر روی ماشین مجازی جاوا است. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت JetBrains تولید شده و در سال ۲۰۱۶ اولین نسخه پایدار آن منتشر شد. بلافاصله پس از انتشار کاتلین، توجه برنامه‌نویسان زیادی به این زبان جلب شد و در کنفرانس مطبوعاتی سال ۲۰۱۷، گوگل کاتلین را به عنوان زبان دوم برنامه‌نویسی اندروید معرفی کرد. طولی نکشید که در سال ۲۰۱۹، زبان برنامه‌نویسی کاتلین به عنوان زبان اول برنامه‌نویسی اندروید اعلام حضور کرد.

همانطور که اشاره شد، کاتلین یک زبان شیءگرا، متن‌باز و رایگان است که بر پایه ماشین مجازی جاوا پیاده‌سازی شده است. مشابه زبان جاوا که در JVM اجرا می‌شود و مستقل از پلتفرم است. زبان کاتلین همانند جاوا در نهایت به بایت کد تبدیل می‌شود و در ماشین مجازی جاوا پردازش و اجرا می‌شود. بنابراین از نظر ساختاری، تفاوت چندانی بین جاوا و کاتلین وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : سئو چیست ؟ 

ویژگی های زبان کاتلین

سازندگان زبان کاتلین ادعا کرده‌اند که ایده ساخت این زبان بر پایه حل و فصل کردن برخی از مشکلات جاوا بوده و هدف آنها تولید زبانی بهتر از جاوا برای برنامه‌نویسان اندروید بوده است. بنابراین، قطعاً ویژگی‌هایی در این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که به سرعت توانسته نظر برنامه‌نویسان اندروید و همچنین شرکت گوگل را به خود جلب کند. در ادامه برخی از ویژگی‌های زبان کاتلین نسبت به جاوا برای برنامه‌نویسی اندروید را شرح می‌دهیم.

۱ – سادگی کد نویسی در کاتلین

اگر با زبان جاوا یا کاتلین آشنایی ندارید و در حال حاضر می‌خواهید برنامه‌نویسی با یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی را شروع کنید، بایستی بدانید که فرآیند توسعه نرم‌افزار با کاتلین بسیار سریع‌تر از جاوا است. با استفاده از کاتلین، برای پیاده‌سازی و کدنویسی اجزای مختلف نرم‌افزار، کدنویسی بهینه‌تری انجام می‌شود؛ به این معنی که برخی از کدنویسی‌های بیشتر برنامه‌نویس را از دوش برداشته و خود کامپایلر آنها را پردازش می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید تصویر زیر که نمونه‌ای از تعریف یک کلاس داده را در دو زبان جاوا و کاتلین مشاهده و مقایسه کنید.

 

۲ – حمایت گوگل و افزایش تعداد برنامه‌نویسان کاتلین

احتمالاً در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ جامعه برنامه‌نویسان اندرویدی که از زبان جاوا استفاده می‌کردند، به طور قابل توجهی بیشتر از جامعه برنامه‌نویسان کاتلین بود؛ این امر سبب می‌شد پاسخ به سوال جاوا یا کاتلین دشوار شود. اما در سال ۲۰۲۱ این وضعیت متفاوت خواهد بود. چرا که انجمن‌های بسیاری برای زبان کاتلین تشکیل شده و اکثر برنامه‌نویسان اندروید اکنون با استفاده از کاتلین کدنویسی می‌کنند. بدیهی است که اگر به دنبال کدهای جدید، پلتفرم‌های به‌روز و امکانات جدید هستید، این ویژگی‌ها و امکانات جدید را در کاتلین خواهید یافت.

 

۳ – سازگاری و تعامل کاتلین با جاوا

پیش از این و در ابتدای مقاله جاوا یا کاتلین، به این نکته اشاره شد که زبان برنامه‌نویسی جاوا دارای کتابخانه‌های بسیار و قدرتمندی است که روند کدنویسی را آسان می‌کنند. حال سوال اینجاست که کاتلین چگونه عمل می‌کند؟ پاسخ این است که کاتلین پیوند نزدیکی با جاوا دارد و شما در زبان کاتلین قادر خواهید بود از تمامی کتابخانه‌های جاوا در نرم‌افزار خود استفاده کنید. دو نکته مهم و حیاتی:

اول این است که استفاده از کتابخانه‌های جاوا در کاتلین بدین معنی نیست که شما نیازمند کدنویسی جاوا در زبان کاتلین خواهید بود؛ بلکه این به این معنی است که شما با استفاده از خود زبان کاتلین قادر خواهید بود از پکیج‌های جاوا استفاده کنید. دوم این است که استفاده زبان کاتلین از پکیج‌های جاوا، ضعف کاتلین نبوده و قدرتمندی آن را به رخ می‌کشد. کاتلین از پکیج‌های موجود در جاوا بهره می‌برد تا بتواند با سرعت بیشتری پیشرفت کند. وگرنه تمامی پکیج‌های پیاده‌سازی شده با زبان جاوا، با زبان قدرتمند کاتلین نیز قابل پیاده‌سازی هستند.

۴ – موجودیت کدنویسی کوتاه در کاتلین

اگر با زبان جاوا یا کاتلین آشنایی ندارید و در حال حاضر می‌خواهید برنامه نویسی با یکی از این زبان‌های برنامه نویسی را شروع کنید، بایستی بدانید که روند توسعه نرم افزار با کاتلین خیلی سریع‌تر از جاوا می‌باشد. بدین منظور که برای پیاده سازی و کدنویسی بخش‌های مختلف نرم افزار، کاتلین بسیار بهینه کار کرده؛ یعنی کدنویسی‌های زیادی را از دوش برنامه نویس برداشته و خود کامپایلر آنها را هندل می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید تصویر زیر که نمونه‌ای از تعریف یک دیتا کلاس می‌باشد را در دو زبان جاوا و کاتلین ببینید و مقایسه کنید.

 

۵ – آموزش ساده زبان کاتلین

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از جاوا اتفاق می‌افتد. این تسهیل سرعت در روند یادگیری زبان کاتلین، از جهت همان موجودیت کدنویسی در کاتلین خواهد بود. شما به راحتی و با صرف کمترین زمان ممکن خواهید توانست زبان برنامه نویسی کاتلین را یاد بگیرید و بخش شی گرایی کاتلین را نیز درک کنید. درک شی گرایی در جاوا و یادگیری سینتکس زبان جاوا کمی دشوارتر خواهد بود. هر چند یادگیری سریع، ملزم به داشتن برنامه آموزشی و آموزش‌های حرفه‌ای و روان خواهد بود که همه این موارد در آموزشگاه یافت می‌شود.

 

۶ – بازار کار به شدت در حال افزایش کاتلین

شاید تا ۲ سال پیش بیشتر شرکت‌های برنامه نویسی به دنبال برنامه نویسان جاوا در جهت برنامه نویسی اندروید بودند. اما امروزه بازار کار زبان برنامه نویسی کاتلین به شدت در حال افزایش می‌باشد. به زودی درخواست شرکت‌ها برای برنامه نویسان کاتلین چندین برابر نیز خواهد شد. هرچند همین الان هم اکثر درخواست‌های برنامه نویسی اندروید برای برنامه نویسان مسلط به کاتلین است. دوره آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین.

مزایای کاتلین

از کاتلین برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید به صورت بومی استفاده می‌شود.

با استفاده از Kotlin Native و کامپایل کد کاتلین به جاوا اسکریپت می‌توانیم برنامه‌های iOS ایجاد کنیم.

در کاتلین می‌توانیم با استفاده از کتابخانه Spring سرور را پیاده سازی کرده و برنامه‌نویسی Backend را انجام دهیم.

از Kotlin می‌توان در اسکریپت‌های ساخت Gradle به صورت مستقیم به دلیل قابلیت اسکریپتی آن استفاده کرد.

تبدیل جاوا به Kotlin آسان است. می‌توانید آن را فقط با نصب افزونه Kotlin و سپس انتخاب “Convert” انجام دهید.

مفاهیم برنامه‌نویسی مدرن توسط کاتلین پشتیبانی می‌شوند.

ماژول‌های جدید را می‌توان در Kotlin نوشت که می‌تواند در کنار کد موجود جاوا به صورت خودکار باشد.

جامعه برنامه‌نویسان کاتلین رشد خوبی داشته و تعداد کتابخانه‌های نوشته شده با این زبان بسیار افزایش پیدا کرده است.

نصب Kotlin هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت؛ یعنی متن باز و رایگان است.

موارد استفاده از کاتلین

 

برنامه‌هایی که در کاتلین نوشته شده اند عبارتند از:

 

Trello: پلتفرمی برای سازماندهی کار و ایجاد لیست‌های کاری سفارشی.

CarLens: برنامه‌ای برای تشخیص اتومبیل که توسط یادگیری ماشین قدرت گرفته شده است.

Pinterest: یک برنامه کاربردی تلفن همراه است که به عنوان یک بستر اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های خلاقانه محبوب شده است.

پشتیبانی کاتلین از کتابخانه های جاوا

یکی از ترس‌های جاوا کاران برای عدم استفاده از کاتلین، کتابخانه‌های متنوع جاوا در زمینه‌های مختلف اندروید است. اما نکته حائز اهمیت این است که زبان برنامه‌نویسی کاتلین از تمام کتابخانه‌های جاوا پشتیبانی می‌کند و شما قادر به استفاده همزمان از کاتلین و جاوا خواهید بود. پس کاتلین هماهنگی کاملی با جاوا دارد و از تمام قدرت جاوا به همراه سایر قابلیت‌های خود استفاده می‌کند.

معرفی زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی است که بر روی ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا می‌شود. این زبان شیءگرا است و برای سال‌ها در توسعه نرم‌افزارهای دسکتاپ، برنامه‌های اندروید و سرورهای قدرتمند استفاده شده است. جاوا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلف تدریس می‌شود و دارای یک جامعه برنامه‌نویسی گسترده است. در زمینه برنامه‌نویسی جاوا، در صورت بروز مشکل یا خطا، احتمال حل و فصل آن با یک جستجوی ساده بسیار بالا است.

 

کتابخانه‌های بسیار زیادی برای زبان جاوا نوشته شده‌اند. این کتابخانه‌ها به برنامه‌نویسان کمک بزرگی می‌کنند، به طوری که برنامه‌نویس جاوا نیازی به نوشتن و پیاده‌سازی بسیاری از قابلیت‌های مختلف در نرم‌افزار خود نخواهد داشت؛ زیرا این قابلیت‌های مورد نیاز تحت کتابخانه‌های جانبی متنوعی برای برنامه‌نویسان جاوا فراهم شده‌اند. به همین دلیل، وجود کتابخانه‌های فراوان برای این زبان یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

نسخه های مختلف زبان جاوا

نسخه های مختلف زبان جاوا

نسخه های مختلف زبان جاوا

با استفاده از زبان جاوا می‌توان کارهای متنوعی انجام داد. اما جالب است بدانید که زبان جاوا در ۴ نسخه مختلف به بازار عرضه می‌شود که عبارت‌اند از:

 

جاوا کارت: مورد استفاده در کارت‌های هوشمند و ارتباط با درگاه‌های بانکی.

 

جاوا ME: مورد استفاده در محیط‌های با منابع محدود و ساده.

 

جاوا SE: مورد استفاده برای محیط‌های کاری و نیمه‌حرفه‌ای.

 

جاوا EE: مورد استفاده در محیط‌های سازمانی و حرفه‌ای.

 

همانطور که از توضیحات نسخه‌های مختلف جاوا نیز می‌توان فهمید، هر یک از این ورژن‌ها برای محیط‌های خاص خود طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر، نسخه جاوایی که با آن برنامه‌های بزرگ برای دسکتاپ نوشته می‌شود، با نسخه جاوایی که در برنامه‌نویسی اندروید استفاده می‌شود، کاملاً متفاوت است. با یک نسخه از زبان جاوا، سرورهای بسیار قدرتمند توسط شرکت‌های بزرگی مانند اوراکل پیاده‌سازی شده‌اند. و با نسخه دیگر، نرم‌افزارهایی برای ساعت‌های هوشمند پیاده‌سازی شده‌اند.

JVM یا ماشین مجازی جاوا چیست ؟

ماشین مجازی جاوا ساختار یا پلتفرمی است که زبان‌های مبتنی بر آن در این ساختار اجرا می‌شوند. یعنی کدی که با زبان کاتلین یا جاوا می‌نویسیم برای اجرا شدن در هر پلتفرمی نیازمند JVM خواهد بود. پس اگر JVM را بر روی ویندوز نصب شود، کد نوشته شده با کاتلین و جاوا را نیز بر روی ویندوز خواهیم توانست اجرا کنیم.

 

جاوا یا کاتلین، کدام یک خروجی بهتری برای JVM دارند؟ جاوا و کاتلین هر دو زبان‌های بر پایه ماشین مجازی جاوا هستند و از نظر کلی تفاوت چندانی ندارند. اما کاتلین به علت استفاده از ساختار ساده‌تر، کدنویسی کمتر و بهینه‌سازی کدهای مورد استفاده، باعث تولید بایت کد کمتری نسبت به جاوا می‌شود. بایت کد کمتر به معنای بالاتر رفتن سرعت اجرای نرم‌افزار در ماشین مجازی جاوا است.

بیشتر بخوانید :تفاوت اتوکد با رویت ، ۱۰ مزیت برتر رویت 

دلیل محبوبیت زیاد جاوا چیست ؟

شاید شما هم در نظرسنجی‌ها و نمودارهای مختلفی دیده باشید که زبان جاوا به نسبت زبان کاتلین بسیار محبوب‌تر و پرطرفدار‌تر است. دلیل این امر دقیقاً از همان جهت است که جاوا را صرفاً در زمینه برنامه‌نویسی اندروید مورد بررسی قرار نمی‌دهند. بلکه سایت‌های خارجی محبوبیت جاوا را به صورت کلی و جامع ثبت و بازنشر می‌کنند. همانطور که پیشتر گفته شد، بسیاری از سرورهای شرکت‌هایی نظیر گوگل و اوراکل با زبان جاوا پیاده‌سازی شده‌اند. پس جاوا بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون همین استفاده‌های متعدد در مقاصد مختلف می‌باشد.

آیا بدون دانش برنامه نویسی جاوا نمیتوان کاتلین آموخت ؟

برخی از رسانه‌ها و مقالات متعدد این باور را برای عموم به وجود آورده‌اند که بدون یادگیری زبان جاوا شما نمی‌توانید کاتلین را درک کنید. این نظریه کاملاً اشتباه و غلط است. دوستان شما اگر موتورسواری کرده باشید، شاید زودتر بتوانید ماشین‌سواری را یاد بگیرید؛ که این هم از آن جهت است که با کلاچ و گاز در موتور آشنایی پیدا کرده‌اید. اما هرگز کسی نمی‌تواند بگوید تا موتورسواری یاد نگیرید نمی‌توانید سوار ماشین شوید. شما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای در زبان جاوا یا حتی بدون دانش برنامه‌نویسی می‌توانید وارد یادگیری زبان کاتلین شوید و به آموزش دیدن بپردازید.

 

کاتلین شما را قادر می‌سازد تا با قطعه کد کمتری در مقایسه با جاوا برنامه‌نویسی کنید. کاتلین برای جلوگیری از گستردگی افزونه‌های هوشمند از کلاس‌ها استفاده می‌کند. تعریف کلاس با امکان اضافه کردن نمونه‌های قابل توسعه با استفاده از عملکرد برنامه استفاده می‌شود.

 

کاتلین شما را قادر می‌سازد به کمک یک برنامه‌افزودنی Android از ویژگی اتصال بیننده جلوگیری کنید. کاتلین به شما امکان می‌دهد از استثنائات Zero Pointer جلوگیری کنید و همچنین مشکلات مربوط به معرفی داده نامعتبر در سیستم نوع داده را حذف می‌کند.

جاوا یا کاتلین، کدام بهتر است؟

مقایسه ما و پاسخ ما برای سوال جاوا یا کاتلین از حیطه برنامه‌نویسی اندروید میباشد و نه چیز دیگری؛ اما توضیحات داده شده در مقاله و ویدیوی “کاتلین یا جاوا”، نشان دهنده این است که کاتلین در حال حاضر زبان اول برنامه‌نویسی اندروید میباشد. پیشنهاد من به عنوان برنامه‌نویسی که از جاوا به سوی کاتلین آمده و ۴ سال سابقه کار با زبان کاتلین را دارد، این است که حتماً برنامه‌نویسی اندروید را با کاتلین ادامه دهید. اگر تازه وارد هستید، با کاتلین شروع کنید و اگر برنامه‌نویس جاوا هستید، به سوی کاتلین مهاجرت کنید. اطمینان می‌دهم که پشیمان نخواهید شد.

 

مزایای کاتلین در مقابل جاوا

اولین نسخه جاوا ۳۰ سال پیش معرفی شد و دلیل شهرت جاوا همین است. زبانی که در سالهای گذشته قادر به پشتیبانی از همه تخصص‌ها بود و محبوبیتش را به دست آورد. اما کاتلین مدرن است و در ویژگی‌های پیشرفته تمرکز دارد. توسعه‌دهندگان هنوز به دنبال پاسخ واضح‌تری در مورد اینکه کاتلین یا جاوا بهتر است، هستند. اما ویژگی‌های عمده کاتلین نسبت به جاوا عبارتند از:

کدهای کاتلین خلاصه و مختصر است

کاتلین ایمن‌تر است

در پشتیبانی از برنامه‌نویسی Functional بهتر است

کارهای روزمره را تسریع می‌دهد

اشکالات و خطاها را کاهش می‌دهد

کیفیت و ظاهر بهتر و نوین‌تری دارد

مورد علاقه توسعه‌دهندگان مدرن است

پشتیبانی از توسعه‌دهندگان توسط گوگل

 

امتیاز

تکنولوژی

برنامه نویسی اندرویدبهترین بستر های برنامه نویسی اندروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *