چگونه با خواندن یک کتاب ترسناک وحشت کنیم؟

چگونه با خواندن یک کتاب ترسناک وحشت کنیم؟

چگونه با خواندن یک کتاب ترسناک وحشت کنیم؟


اگر مطالبه “چرا کتاب‌های ترسناک اثر ترس ایجاد نمی‌کنند؟” را مطالعه کرده باشید، شما دانایی دارید که نوشتار ترسناک نیازمند چالش‌هایی است تا خواننده را ترساند. با این حال، این معنایی ندارد که کتاب‌های ترسناک اصلاً نمی‌توانند ترس ایجاد کنند. داستان‌هایی وجود دارند که به اندازه‌ی کافی با کیفیت نوشته شده‌اند تا خواننده را ترسانده و مهیا کننده تجربه‌ای واقعی از وحشت باشند. با این تمام این نکات، خود خواننده نیز می‌تواند شرایطی ایجاد کند که تأثیر گذاری این نوع نوشته‌ها افزایش یابد.

همانند تماشای یک فیلم یا سریال ترسناک در محیطی تاریک و خلوت، با صدای بلند، تنها به تنهایی ترس را افزایش می‌دهد، یا تجربه‌ی بازی ویدیویی با شرایط مشابه نیز تشویش و ترس بیشتری ایجاد می‌کند، یک کتاب ترسناک خوب نیز می‌تواند با خواندن در شرایط خاص، ترس را به خواننده منتقل کند. در این نوشتار، به شما توضیح می‌دهیم که این شرایط چه عواملی هستند.

(کتاب؟

هدف اصلی این نوشتار کتاب‌ها هستند؛ اشیاء نوشته شده که با کلمات خود تلاش می‌کنند تا خواننده را ترسانده و تحت تأثیر قرار دهند. با این حال، برخی از این شرایط نیز می‌توانند برای شکل‌های مدرن تری از “کتاب” مانند کتاب‌های الکترونیکی یا کتاب‌های صوتی مناسب باشند.)

قبل از تجربه برخوانی، به سراغ کتاب نروید

قبل از تجربه برخوانی، به سراغ کتاب نروید

قبل از تجربه برخوانی، به سراغ کتاب نروید

کتاب‌های متنی باید با محدودیتی از ابزارها که دارند، ترس را در خواننده ایجاد کنند. ابزارهای کتاب‌ها به نوشته‌هایشان محدود می‌شوند. یک کتاب ترسناک نه تنها باید با کلمات خود داستان را پیش ببرد، بلکه فضاها را هم توصیف کند و شخصیت‌ها را توسعه دهد. به همین دلیل، فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های ویدیویی به نسبت ساده‌تر به نظر می‌آیند؛ زیرا از المان‌های سمعی، بصری و عملی استفاده می‌کنند.

بنابراین بهتر است پیش از مراجعه به رسانه‌هایی که از این عناصر بهره می‌برند، ابتدا به یک کتاب بروید که بر اساس آن اقتباس و برگردانی شده است. اگر ابتدا تجربه فیلم، سریال یا بازی ویدیویی را داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که حتی از بزرگ‌ترین تازگی‌ها و تغییرات داستانی آگاه باشید. می‌دانید که شخصیت‌ها چه مسیری طی می‌کنند و چه سرنوشتی در انتظارشان است. حتی سرنوشت وقایع و سکانس‌های مهم نیز برایتان مشخص است.

همه این عوامل ابزارهایی هستند که یک کتاب ترسناک از آن‌ها برای ایجاد احساسات مختلف و به ویژه وحشت استفاده می‌کند. بنابراین اگر قبلاً مطلب منبع را مطالعه کرده باشید، احتمالاً اثرگذاری کامل این نوع نوشته را تجربه نخواهید کرد.

با این حال، روند برعکس نیز رخ می‌دهد. اگر ابتدا کتاب را خوانده باشید، فیلم، سریال یا بازی ویدیویی هنوز هم می‌تواند با المان‌های دیداری، شنیداری و عملی خود ترس را به شما منتقل کند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که در اقتباس‌ها و برگردان‌ها، نویسندگان و تهیه‌کنندگان تلاش می‌کنند تا روند روایت را به گونه‌ای تغییر دهند که حتی برای کسانی که منبع اصلی را مطالعه کرده‌اند، باز هم جذاب باشد و ترس‌آور به نظر برسد.

بیشتر بخوانید : بهترین کتاب ها برای موفقیت در زندگی

یک محیط ساکت و آرام پیدا کنید

عدم تمرکز، یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که مانع از لذت بردن از خواندن کتاب برای انسان مدرن می‌شود؛ به دلیل وجود همه‌ی ابزارها و تنش‌های مختلف در محیط زندگی روزمره. تمامی این عوامل باعث می‌شوند که تمرکز کامل بر روی خواندن به سختی دست یابیم.

بنابراین، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دستیابی به محیط ساکت و آرام، پیدا کردن یک مکان مناسب برای مطالعه است؛ به ویژه زمانی که به دنبال خواندن داستان ترسناک هستیم. با این حال، برای برخی افراد، تنها بودن ممکن است منجر به افزایش ترس شود، به خصوص زمانی که در حال خواندن یک داستان ترسناک هستند.

برخی از افراد به دنبال محیط‌های خلوت مانند کتابخانه‌ها می‌روند. اگرچه کتابخانه‌ها به طور نسبی محیط‌هایی آرام و کم‌صدا هستند، اما واقعیت این است که تنها بودن در زمان مطالعه یک داستان ترسناک از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند، دسترسی به این نوع محیط‌ها آسان‌تر است. اما اگر با خانواده یا همسر در یک خانه زندگی می‌کنید، بهترین راه انتظار کنید تا خانه خلوت شود یا به اتاقی بروید که با بستن در آن می‌توانید جدا از دیگران باشید.

کاهش نور اطراف را تجربه کنید

کاهش نور اطراف را تجربه کنید

کاهش نور اطراف را تجربه کنید

همان‌طور که بیشتر داستان‌های ترسناک در تاریکی و شب روایت می‌شوند، بهترین روش برای مطالعه یک داستان ترسناک نیز بهره‌گیری از جو تاریک است. با این حال، بدون هیچ نوری نیز امکان مطالعه یک کتاب وجود ندارد. بنابراین، باید حداقل یک منبع نور مناسب برای مطالعه داشته باشید.

برای ایجاد محیط تاریک ایده‌آل، بهتر است مطالعه را در ساعت‌های پس از غروب آفتاب و پیش از خاموشی کامل روشنایی انجام دهید. در محیط خلوتی که انتخاب کرده‌اید، نورهای محیط را کم کنید و تنها از یک منبع نور کم که کافی است تا صفحات کتاب را روشن کند، استفاده کنید. یک چراغ مطالعه می‌تواند به عنوان منبع نور انتخابی ساده باشد، اما اگر می‌خواهید جو مخصوصی‌تری ایجاد کنید، می‌توانید از منابع نور سنتی‌تر مانند شمع، فانوس، چراغ گردسوز و… استفاده کنید؛ هرچند در استفاده از این منابع نور، به ویژه نزدیک به کتاب‌های کاغذی، باید احتیاط کنید.

یک مکان ایده‌آل

با ترکیب دو عامل “یک محیط ساکت و آرام پیدا کنید” و “کاهش نور اطراف را تجربه کنید”، می‌توان گفت که یکی از بهترین موقعیت‌ها برای مطالعه داستان ترسناک، وقتی شب و در مکانی خلوت است؛ البته اگر بتوانید یک منبع نور مناسب داشته باشید.

با صدای بلند خواندن کنید

آیا کتاب های صوتی وجود ندارند؟ سعی کنید که تغییراتی در روش مطالعه‌تان ایجاد کنید تا جلب توجه کنید. به عنوان یک راوی فرضی، داستان ترسناک را با صدای بلند بخوانید و مخاطب را در موقعیت‌های ترسناک قرار دهید. البته این کار را به محیط‌هایی خلاصه کنید که از دیگران درگیر نشوید یا خواندن با صدای بلند شبانه را از کسی نپرسید.

در کل، خواندن با صدای بلند به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا تمرکز بهتری داشته باشند و مفاهیم متن را بهتر فهمیده و درک کنند. همچنین با این روش می‌توانید مهارت‌های گفتاری خود را تقویت کنید. بنابراین، چه بهتر که تمرکز بیشتری بر روی متن داشته باشید، مهارت‌های خود را بهبود دهید و به مضمون ترسناک کتاب پی ببرید.

فضا را آماده کنید تا ترس جا بیافتد

اگر می‌توانید این موارد را (یا حداقل برخی از آن‌ها) برای زمان مطالعه‌تان ایجاد کنید، به داستان ترسناک خود فرصتی برای ایجاد ترس بیش‌تر می‌دهید. حالا در این شرایط، بهتر است به دنبال چند کتاب ترسناک عالی بروید تا تجربه ترسناکی دلپذیری داشته باشید.

منبع ویجیاتو 

امتیاز

داستان

خواندن کتابداستان ترسناککتابخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *