معرفی برترین رمان های دنیا ؛ ۷۵ رمان معروف دنیا ، رمان خوانی

معرفی برترین رمان های دنیا ؛ ۷۵ رمان معروف دنیا ، رمان خوانی

معرفی برترین رمان های دنیا ؛ ۷۵ رمان معروف دنیا ، رمان خوانی


فهرست محتوا

همیشه وقتی صحبت از شاهکارها می‌شود، نام‌های زیادی در ذهن ما می‌آیند. اما وقتی به بهترین رمان‌های جهان فکر می‌کنیم، انتخاب‌ها کمی پیچیده‌تر می‌شوند. رمان‌هایی که به اصطلاح بهترین هستند، اغلب برنده‌های جوایز معتبری هستند یا به دلایلی خاص در ذهن خوانندگان باقی می‌مانند. در این مقاله، به معرفی برخی از بهترین رمان‌های جهان می‌پردازیم.

۷۵ رمان معروف جهان

۷۵ رمان معروف جهان

۷۵ رمان معروف جهان

قبل از هر چیز، باید توجه داشته باشیم که در این فهرست هیچ رتبه‌بندی خاصی وجود ندارد. به عبارت دیگر، ما این رمان‌ها را به ترتیب بهترین یا بدترین معرفی نکرده‌ایم. دلیل این امر این است که انتخاب رمان‌های بهترین به شدت سلیقه‌ای است و هر کسی ممکن است علاقه‌مند به یک نوع داستان خاص باشد. بنابراین، ما در این فهرست تلاش کرده‌ایم تا رمان‌های مختلفی را از ژانرها و دوره‌های زمانی مختلف معرفی کنیم تا به امید اینکه همه نوع سلیقه‌ها را پوشش دهیم.

بیشتر بخوانید : کتاب مخلوقات شب؛ گرگینه‌ها ، داستانی هیجان انگیز

۱- کتاب «کشتن مرغ مقلد»

۱- کتاب «کشتن مرغ مقلد»

۱- کتاب «کشتن مرغ مقلد»

نویسنده: هارپر لی

“تنها چیزی که از قانون اکثریت پیروی نمی‌کند، وجدان آدم است.”

در دورانی که نژادپرستی در آمریکا به اوج خود رسیده بود، یک وکیل به نام اتیکوس فینچ تصمیم می‌گیرد که به یک مرد سیاه‌پوست کمک کند که به اشتباه به قتل متهم شده است. این داستان مفاهیمی از قبیل عدالت، تبعیض نژادی، شجاعت و دیگر مسائل اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

کتاب «کشتن مرغ مقلد» از مشهورترین و بهترین رمان‌های دنیا به شمار می‌آید. هارپر لی با دقت و حساسیت زیادی این داستان را به تصویر کشیده و از طریق شخصیت‌های قوی و داستان پرمعنا، مسائل اجتماعی و انسانی را مورد بررسی قرار داده است. این رمان همچنین به شکل فیلمی هم تبدیل شده و در سینما مورد استقبال قرار گرفته است. اگر به دنبال یک رمان کلاسیک و شگفت‌انگیز هستید، “کشتن مرغ مقلد” یکی از بهترین گزینه‌هاست.

این کتاب به ترجمه‌ی رضا ستوده و نشر نگاه آن منتشر شده است.

جنگ و صلح

جنگ و صلح از معرفی بهترین رمان های جهان

«به‌تصور او، مردم جاهل و توده‌های ناآگاه، مشمئزکننده و منفورند، آنها به‌سان گرگ‌هایی هستند که فقط با گوشت می‌توان آن‌ها را ساکت کرد.»

برخی این رمان را نگین انگشتر ادبیات روس می‌نامند. رمان جنگ و صلح مشهورترین اثر لئو تولستوی است که در تمامی فهرست‌های کتاب هایی که باید خواند هم حضور دارد. جنگ و صلح داستان روسیه را پس از حمله ناپلئون روایت می‌کند. شخصیت‌های اصلی این رمان ۳ نفر هستند که عبارتند از: پی‌یِر بزوخوف، آندری بالکونسکی و ناتاشا روستوف.

البته چیزی که این رمان را از سایر آثار این لیست جدا می‌کند، شخصیت پردازی حیرت انگیز آن است. شخصیت‌های موجود در این رمان بی‌شمارند اما با این وجود تولستوی حق مطلب را برای هر یک از آنان ادا کرده است. همین ویژگی باعث شده هر وقت نام بهترین کتاب های جهان به میان می‌آید ناخودآگاه یاد جنگ و صلح بیفتیم.

بدون هیچ تردیدی پیشنهاد ما برای ترجمه آقای سروش حبیبی است که نشر نیلوفر هم زحمت انتشارش را کشیده. ترجمه‌ای که خود ارزش بیشتری به اثر بخشیده است.

۳- صد سال تنهایی

صد سال تنهایی مارکز

«وقتی کسی مُرده‌ای زیر خاک ندارد، به آن خاک تعلق ندارد.»

خب، می‌رسیم به معرفی یکی از بهترین رمان های جهان و اثری که در بین ۳ رمان برتر قرن بیستم قرار گرفت. صد سال تنهایی مشهورترین رمان نویسنده مشهور، یعنی گابریل گارسیا مارکز است. او در این رمان داستان خانواده بوئندیا در چند نسل را روایت می‌کند. مارکز مثل همیشه رئالیسم جادویی را هم چاشنی کار کرده است.

اگرچه مارکز در این کتاب فقط داستان شهر خیالی ماکوندو را روایت کرده است، اما می‌توان آن را به نوعی سرگذشت تمام انسان‌ها دانست. بدون شک اگر عاشق رمان هستید، از این کتاب لذت می‌برید.

ترجمه‌های بی‌شماری از این کتاب وجود دارد اما پیشنهاد من ترجمه زنده‌یاد بهمن فرزانه است که نشر امیرکبیر منتشر کرده است.

۴- گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگوار معرفی بهترین رمان های جهان

«همیشه تماشای دوباره چیزهایی که آدم تمام قدرت تطابق خود را برای آنها مصرف کرده است کار غمگین کننده‌ای است.»

شاید اگر اسکات فیتزجرالد می‌دانست بعد از مرگش کتاب او تا چه اندازه قرار است محبوب شود، هیچ‌گاه انقدر به خودش سختی نمی‌داد. گتسبی بزرگ ار می‌توان یکی از بهترین داستان‌های عاشقانه تاریخ دانست. این رمان داستان عشق گتسبی و دیزی و دیواری که بین آن‌ها قرار دارد را روایت می‌کند. روایت عشقی ممنوع که حالا و پس از سال‌ها دوباره سر باز کرده است.

البته سوای داستان جذاب و خواندنی، کتاب آمریکای قرن بیستم را هم به خوبی به تصویر می‌کشد. برای همین هم پس از مرگ فیتزجرالد، نویسندگانی همچون سالینجر لب به تعریف از او گشودند.

کریم امامی این کتاب را ترجمه و نشر نیلوفر آن را منتشر کرده است.

۵- برادران کارامازوف

برادران کارامازوف

«خداوند، فرصت بسیار اندکی به ما داده، فقط بیست و چهار ساعت در روز، طوری که آدم حتی وقت ندارد خواب سیری بکند، چه برسد به این که از گناهانش توبه کند.»

داستان رمان برادران کارامازوف از بعد از قتل فئودور کارامازوف شروع می‌شود. داستانی که روایتگر چالش و مشکلاتی است که پسران او پس از به قتل رسیدنش باید تجربه کنند. از میتیا که مظنون اول قتل است گرفته، تا اسمردیاکوف که فرزند نامشروع فئودور است! در طول داستان هویت واقعی قاتل به مرور فاش می‌شود.

نکته‌ای که رمان برادران کارامازوف را به یکی از بهترین های تاریخ تبدیل می‌کند، شخصیت پردازی کم نظیر آن است. داستایفسکی مانند تمام آثار دیگرش با ظرافت خاصی خصوصیات رفتاری و شخصیتی کاراکترهای داستانش را بیان کرده است. حتی زیگموند فروید هم بعدها با نوشتن مقاله‌ای به نام داستایفسکی و پدرکشی، این رمان را با نگاه به زندگی خود داستایفسکی بررسی کرد.

پیشنهاد ما ترجمه احد علیقلیان است که نشر مرکز منتشر کرده است.

۶- دنیای زیبای نو

دنیای زیبای نو

«رمز خوشبختی و ارزش در این نهفته است: دلبسته شدن به آنچه انسان باید انجام دهد. تمام اهداف شرطی در این خلاصه می‌شوند: ترغیب کردن افراد به پذیرش سرنوشت اجتماعی غیرقابل تغییر خود.»

نویسندگان رمان زیادی در طول تاریخ تلاش کردند تا آینده ما را پیش‌بینی کنند. اما احتمالاً تنها تعداد اندکی از آن‌ها به جای تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی، به تغییرات اجتماعی پرداختند. آلدوس هاکسلی، نویسنده و فیلسوف انگلیسی، در رمان پرجنب و جوش “دنیای زیبای نو”، یک شهر را به تصویر می‌کشد که اگرچه در گذشته ممنوعیت داشت، اما با دنیای امروز ما تفاوت‌های زیادی دارد.

نشر نیلوفر این کتاب را با ترجمه سعید حمیدیان در ایران منتشر کرده است.

۷- بوف کور

۷- بوف کور

۷- بوف کور

بوف کور از معرفی بهترین رمان های جهان

“هنوز به این دنیایی که در آن زندگی می کردم، احساس وابستگی نمی‌کردم. از دنیای دیگر چه سودی برای من داشت؟.”

در میان تمام رمان‌های ایرانی، بوف کور احتمالاً شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست. بوف کور اثری از صادق هدایت است، روشنفکر و نویسنده ایرانی که خود را تحت تأثیر اثرهای فرانتس کافکا می‌داند و این تأثیر در نگارش این رمان بسیار آشکار است. داستان این رمان در ظاهر عاشقانه است، اما جذابیت اصلی آن در فضای پر از وهم و پیچیدگی آن است.

این کتاب تا به امروز به بیش از ۳۲ زبان جهان ترجمه شده است. در واقع، این کتاب به اندازه کافی عجیب و در عین حال جذاب است که پس از ترجمه به زبان‌های مختلف، نویسندگان و منتقدان خارجی نیز آن را ستایش کرده‌اند. بسیاری اعتقاد دارند که نگاه تاریک و تلخ شخصیت اصلی داستان، از دیدگاه خود هدایت نسبت به زندگی گرفته شده است. بوف کور یکی از آن رمان‌های ایرانی است که تمامی افراد حداقل یک بار باید آن را مطالعه کنند.

۸- سمفونی مرگ

سمفونی مرگ

«زمانی که فردی کسی را دوست می‌دارد، او بیشتر احساس تنهایی می‌کند. زیرا نمی‌تواند به هیچ‌کس به جز آن فرد بگوید چه احساسی دارد. و اگر آن فرد همان شخصی باشد که تو را به سکوت تشویق می‌کند، تنهایی تو کامل می‌شود…!»

عباس معروفی یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ایرانی است و رمان “سمفونی مرگ” از معروف‌ترین اثرات او و یکی از برترین رمان‌های ایرانی به حساب می‌آید. “سمفونی مرگ” داستان زندگی خانواده‌ای در اردبیل را روایت می‌کند، به ویژه پسر خانواده به نام آیدین، یک جوان شاعر و فکرشناس که در تضاد با خانواده‌اش به دنبال آگاهی عمیق‌تری از زندگی است. اما برادر او، اورهان، به شدت سنتی و مانند پدرش فکر می‌کند.

معروفی در این رمان داستان را از زاویه‌های مختلفی به تصویر می‌کشد. این ویژگی به شکل ویژه‌ای این رمان را متمایز می‌کند. “سمفونی مرگ” به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و در سال ۲۰۰۱ جایزه ادبی فلسفی سورکامپ را از آن خود کرد.

۹- کشیش ناوبر

کشیش ناوبر از معرفی بهترین رمان های جهان

«تنها بخاطر اینکه یک فرد مرده است، نباید از دوست داشتن او دست بکشیم، به ویژه وقتی که او بهترین انسان‌هاست.»

یکی از بهترین کتاب‌های مخصوص نوجوانان که به عنوان یکی از برترین رمان‌های جهان هم معرفی می‌شود. “کشیش ناوبر” داستان سه روز از زندگی هولدن کالفیلد را روایت می‌کند. هولدن، نوجوانی است که در یک مرکز درمانی بستری شده و در حال تعریف کردن این سه روز برای یک شخص دیگر است. اگرچه سلینجر این رمان را در ابتدا برای بزرگ‌ترها نوشته بود، اما به دلیل محتوای جذابی که برای نوجوانان دارد، بسیار مورد توجه این گروه قرار گرفت.

سلینجر در این کتاب تلاش می‌کند تا فرآیند رشد از نوجوانی به بزرگ‌تری را به تصویر بکشد. او رفتار و دیدگاه افراد دیگر در مورد هولدن را به خوبی تجسم کرده است. “کشیش ناوبر” در ایران نیز ترجمه شده و ترجمه آراز بارسقیان از نشر میلکان را پیشنهاد می‌دهم.

۱۰- عزیز

عزیز تونی موریسون

«آزاد کردن خودت یک موضوع است، و ادعا کردن به مالکیت آن تبدیل به یک مسئله دیگر می‌شود.»

این داستان در مورد ترس، فرار، قتل، و نژادپرستی است. تونی موریسون، یکی از برترین نویسندگان زن به حساب می‌آید. به همین دلیل کتاب “عزیز” در فهرست بهترین رمان‌های جهان قرار دارد.

رمان “عزیز” داستانی سخت و همچنین افسوس‌آور دارد، اما نوشتار آن به گونه‌ای زیباست که شما را تا آخرین کلمه همراه خود می‌برد. تونی موریسون به دلیل نوشتن این کتاب، موفقیت‌های زیادی را نیز به دست آورد. این کتاب در ایران توسط شیریندخت دقیقیان ترجمه شده و توسط نشر چشمه منتشر شده است.

۱۱- تحت پرسش

تحت پرسش فرانتس کافکا

«لازم نیست واقعیت و صحت همه چیز را بپذیریم، فقط باید ضرورت آن را بپذیریم.»

تصور کنید که شما یک کارمند بانک هستید که نه توانایی و ویژگی خاصی دارید و نه تا به حال به فکر انجام کارهای خلافی افتاده‌اید. اما یک روز به طور ناگهانی توسط دادگاه بازداشت می‌شوید. به چه جرمی، حتی خودتان هم نمی‌دانید! جرمی که در دادگاه هم به شما اطلاع داده نمی‌شود و اجازه داشتن وکیل هم ندارید! این همان داستان آقای جوزف کا، یا به عبارت دیگر شخصیت اصلی رمان “تحت پرسش” است.

برای لذت بردن از آثار فرانتس کافکا، باید کافکایی باشید! در واقع، کافکا مخالف چاپ آثار خود بوده و اصرار داشته که آثارش پس از مرگ او تخریب شوند. او تنها نوشتن را به عنوان یک راه برای آرام کردن خودش می‌دانسته. رمان “تحت پرسش” هم دقیقاً از درون گوشه‌های ذهنی او نشات گرفته است. این رمان نه تنها برخی از جنبه‌های انسانی را به چالش می‌کشد، بلکه تمامیت جهان را هم مورد سوال قرار می‌دهد.

نشر ماهی این کتاب را با ترجمه علی اصغر حداد منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین کتاب فلسفی

۱۲- سلاخ خانه شماره پنج

سلاخ خانه معرفی بهترین رمان های جهان

« از میان چیزهایی که بیلی قدرت تغییر آن را نداشت، گذشته، حال و آینده بود. »

یکی از بهترین و بدون شک مشهورترین رمان های ضدجنگ در طول تاریخ. سلاخ خانه شماره پنج اثر کورت ونه گات پر است از استعاره‌هایی که بیشتر آن‌ها به جنگ طعنه می‌زنند. در واقع ونه گات به نوعی بخشی از رمان خود را از زندگی شخصی خودش الهام گرفته است. این رمان محبوب‌ترین اثر این نویسنده هم به شمار می‌رود.

داستان این رمان به بمباران شهر درسدن آلمان برمی‌گردد. شهری که در طول جنگ جهانی دوم توسط متفقین بمباران شد و بیش از ۲۰ هزار نفر در نتیجه آن کشته شدند. نکته جالب آنکه خود ونه گات هم در این شهر اسیر بود. سلاخ خانه شماره پنج رمانی ارزشمند و در عین حال تلخ است که سایه تاریک جنگ بر زندگی افراد را به خوبی ترسیم کرده است.

نشر روشنگران و مطالعات زنان این کتاب را با ترجمه علی اصغر بهرامی منتشر کرده است.

۱۳- زنان کوچک

زنان کوچک

«زنان همونطور که قلب دارند، ذهن و روح هم دارند، همین‌طور جاه‌طلبی و زیبایی هم دارند، حالم به هم می‌خوره از مردمی که می‌گن زنان فقط واسه دوست داشتن خلق شدن!»

بی انصافی است اگر قصد معرفی بهترین رمان های جهان را داشته باشیم اما چیزی درباره یکی از بهترین کتاب های حوزه زنان و فمینیسم نگوییم. کتاب زنان کوچک سرگذشت ۴ خواهر یک خانواده را روایت می‌کند که علیرغم تمام تفاوت‌هایی که با هم دارند، با یکدیگر متحدند. پدر آن‌ها در جبهه‌های نبرد است و مادرشان هم باید برای تامین خانواده کار کند.

زنان کوچک یکی از رمان هایی است که افراد مختلف اقتباس‌های متعددی در سینما و تلویزیون و حتی اپرا از آن گرفته‌اند. این کتاب برخی از سنت‌های دیرینه و غلط را زیر پا گذاشته و به همین دلیل از جمله کتاب‌های پیشرو به حساب می‌آید.

نشر افق این کتاب را با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی منتشر کرده است.

۱۴- هزار خورشید تابان

۱۴- هزار خورشید تابان

۱۴- هزار خورشید تابان

هزار خورشید تابان معرفی بهترین رمان های جهان

«انگشت اتهام همه ی مردها، مثل عقربه ی قطب نما، که مدام روبه شمال است، همیشه رو به یک زن نشانه می رود، همیشه.»

از هجوم شوروی، تا طالبان و حمله آمریکا، این کتاب تاریخ افغانستان در سی سال گذشته را روایت می‌کند. داستان دو زن یا بهتر بگویم، دو هوو که هر دو به عقد مردی به نام رشید درآمدند. خالد حسینی در این کتاب داستان غم انگیز مردم افغانستان را در کنار دغدغه‌های نسل‌های مختلف این کشور را بیان می‌کند. البته او ویژگی‌های فرهنگی مردم افغانستان را هم به زیبایی در رمان خود کشیده است.

هزار خورشید تابان رمانی است که گاهی از شدت غم کاری می‌کند که بغض راه گلویتان را ببندد و گاهی با به تصویر کشیدن دوستی و عشق شما را به ادامه زندگی امیدوار می‌کند. برای همین هم ما این رمان را در فهرست بهترین کتاب های غم انگیز خود قرار دادیم.

ترجمه پیشنهادی ما مهدی غبرائی است که نشر ثالث منتشر کرده است.

۱۵- همه چیز فرو می‌پاشد

همه چیز فرو می‌پاشد

«هیچ داستان اشتباهی وجود ندارد. جهان پایانی ندارد و چیزی که به مذاق بعضی‌ها خوش می‌آید، ممکن است مورد تنفر دیگران باشد.»

یکی از بهترین رمان‌های پسااستعمارگرایی که از نویسنده‌ای اصالتاً آفریقایی به جای مانده است. رمان همه چیز فرو می‌پاشد داستان قبیله‌ای در نیجریه را نشان می‌دهد که با ورود غربی‌ها حالا دچار تضاد فرهنگی شده است. اوکنکو که شخصیت اصلی داستان است، حالا موقعیت اجتماعی خود را در خطر می‌بیند. همه چیز فرو می‌پاشد به خوبی زندگی مدرن در جامعه آفریقا را به تصویر کشیده است.

این رمان به بیش از ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در سال ۲۰۰۷ هم موفق به کسب جایزه بوکر شد. چینوآ آچه‌بی نویسنده کتاب با اینکه در انگلیس بزرگ شده و تحصیلاتش را کامل کرده، هیچگاه سرزمین مادری‌اش را فراموش نکرده است. در واقع این کتاب را می‌توان پیشکشی به رنج مردم نیجریه هم دانست.

کامروا ابراهیمی این کتاب را ترجمه و انتشارات افراز آن را منتشر کرده است.

۱۶- سالار مگس‌ها

سالار مگس ها

«موضوع این است که ترس نمی‌تواند بیش از آرزو آزاردهنده باشد.»

ویلیام گلدینگ با نوشتن رمان سالار مگس‌ها یکی از بهترین و مشهورترین آثار ادبیات انگلیسی را خلق کرد. این رمان داستان چند پسر بچه نوجوان است که از یک حادثه سقوط هواپیما جان سالم به در بردند. این چند نفر حالا در جزیره‌ای دور افتاده در تلاش برای بقا هستند.

بسیاری عقیده دارند گلدینگ با نوشتن سالار مگس‌ها قصد داشته تا به برساخت‌های سیاسی و اجتماعی طعنه بزند. او با به تصویر کشیدن تلاش برای بقا در محیطی به دور از هر قانون و نظم خاصی، به دنبال بازیابی ارزش‌های انسانی از دست رفته است. سالار مگس‌ها یکی از تاثیرگذارترین رمان‌های مدرن به حساب می‌آید. پس هرجا نام بهترین کتاب های جهان باشد، باید به دنبال سالار مگس‌ها هم بگردیم.

این کتاب را نشر بهجت با ترجمه حمید رفیعی منتشر کرده است.

۱۷- خانم دَلُوِی

خانم دلوی از معرفی بهترین رمان های جهان

«او در نظر پیتر، احساساتی به نظر می‌رسید. همین‌طور هم بود. چرا که به این نتیجه رسیده بود که تنها چیزی که ارزش گفتن دارد، احساسات آدم است. باهوش بودن احمقانه بود، آدم باید خیلی ساده احساسش را بیان می‌کرد.»

با خانم دالووی همراه شوید و در کوچه‌های لندن پس از جنگ جهانی اول قدم بگذارید. رمان خانم دالووی یا خانم دَلُوِی یکی از مشهورترین کتاب های ویرجینیا وولف است. وولف که خود از بهترین نویسندگان زن نیز به شمار می‌رود، در این رمان داستان یک روز از زندگی خانم دَلُوِی را از زاویه دید او به تصویر کشیده است.

وولف برای نوشتن این رمان از سبک جریان سیال ذهن استفاده کرد. سبکی که باعث می‌شود ما درون ذهن شخصیت اصلی قرار بگیریم و اتفاقات و حتی تفکرات او را هم لحظه به لحظه با وی دنبال کنیم. نثر زیبای این رمان هیچ شکی برای ما باقی نگذاشت تا آن را در فهرست بهترین رمان های جهان قرار دهیم. ویرجینیا وولف جملاتی زیبا و در عین حال بدیع را برای توصیف شهر از دریچه دید کلاریسا دَلُوِی استفاده کرده است. پس اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب را به زبان انگلیسی بخوانید.

این کتاب در ایران توسط خجسته کیهان و فرزانه طاهری ترجمه شده و نشرهای نیلوفر و نگاه آن را منتشر کرده‌اند.

۱۸- بار هستی

بار هستی میلان کوندرا

« هیچ چیز از احساس همدردی سخت تر نیست. حتی تحمل درد خویشتن به سختی دردی نیست که مشترکا با کسی دیگر برای یک نفر دیگر یا بجای شخص دیگری، می کشیم و قوه تخیل ما به آن صدها بازتاب می بخشد.»

حیف است لیستی از بهترین رمان های جهان داشته باشیم و یک رمان فلسفی در آن نباشد. رمان بار هستی یا همان سبکیِ تحمل ناپذیر هستی، داستان دو زن، دو مرد و یک سگ را روایت می‌کند. هدف میلان کوندرا نویسنده این رمان، از نگارش آن این است که با پرداختن به زندگی این افراد، یکی از سوال‌های بنیادین زندگی بشر را بازگو کند؛ اینکه ما انسان‌ها چگونه باید بار هستی را به دوش بکشیم؟

نکته جالب درباره کتاب بار هستی این است که برخلاف تصور ما، به دنبال پیدا کردن پاسخ پرسشی که خودش در طول کتاب بارها و بارها می‌پرسد نیست. بلکه میلان کوندرا قصد داشته این پرسش را درون ذهن ما به وجود بیاورد تا خودمان به دنبال پاسخش بگردیم.

هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، ترجمه دکتر پرویز همایون پور که نشر قطره منتشر کرده بهترین انتخاب است.

۱۹- کافکا در کرانه

کافکا در کرانه

«خاطرات از درون شما را گرم می‌کنند اما در عین حال شما را پاره‌پاره می‌کنند.»

اگر به آثار نویسندگان معاصر مخصوصاً آسیایی‌ها علاقه‌مند باشید، بدون شک هاروکی موراکامی را می‌شناسید. نویسنده ژاپنی و محبوبی که اتفاقاً به ورزش دو و میدانی هم علاقه‌مند است. موراکامی ابتدا با کتاب چوب نروژی معروف شد. اما تقریباً همه او را با کتاب کافکا در کرانه می‌شناسند. رمانی که مثل بیشتر رمان‌های موراکامی فضایی مرموز دارد و رئالیسم جادویی هم در داستان آن جاری است.

کافکا در کرانه داستان پسری به نام کافکا را روایت می‌کند که بعد از فرار از منزل به دنبال زندگی تازه‌ای است. رمانی خواندنی که می‌تواند تا خط آخر شما را همراه خودش بکشد. نشر نیلوفر این کتاب را با ترجمه مهدی غبرائی منتشر کرده است.

۲۰- وداع با اسلحه

وداع با اسلحه معرفی بهترین رمان های جهان

«هیچ چیز به بدی جنگ نیست… مردم وقتی می فهمند جنگ چقدر بد است، دیگر نمی توانند جلویش را بگیرند، چون دیوانه می شوند. بعضی ها هم هستند که هرگز نمی فهمند. بعضی ها هستند که از افسران شان می ترسند. با همین ها جنگ راه می اندازند.»

عاشقانه‌ای جذاب در دل جنگ! وداع با اسلحه یکی از بهترین آثار ارنست همینگوی به حساب می‌آید. او این رمان را بر اساس تجربیات خودش در جنگ نوشت. همینگوی که روزی به عنوان امدادگر در ارتش ایتالیا و در جنگ جهانی اول شرکت کرده بود، تجربیات و مشاهدات خود را در قالب رمانی فوق‌العاده روایت می‌کند. البته او عیناً تجربه جنگی خود را بازگو نکرده و صرفاً از آن الهام می‌گیرد.

همینگوی رویکرد عادلانه‌ای به جنگ دارد. علاوه بر اینکه از تلخی‌ها و ناامیدی‌های جنگ می‌گوید، رشادت و همدلی مردان و زنان را هم به تصویر می‌کشد. این اثر یکی از بهترین رمان‌ هایی که درباره جنگ جهانی اول نوشته شده‌اند هم به حساب می‌آید. وداع با اسلحه به قدری مورد توجه قرار گرفت، که می‌توان گفت همینگوی شهرت خود را به عنوان یک نویسنده مشهور را تا حد زیادی مدیون این رمان است.

نجف دریابندری، یکی از بهترین مترجم های کتاب در ایران این اثر را ترجمه و دو نشر نیلوفر و امیرکبیر آن را منتشر کرده‌اند.

۲۱- موش ها و آدم ها

۲۱- موش ها و آدم ها

۲۱- موش ها و آدم ها

موش ها و آدم ها

«خیلی کم پیدا می‌شه که دو نفر با هم سفر کنند! نمی‌دونم چرا. شاید برا اینه که تو این دنیای کوفتی همه از هم می‌ترسند!»

اگر به دنبال نام بهترین کتاب های جهان باشید احتمالا جان استاین بک را با شاهکار او یعنی رمان خوشه‌های خشم می‌شناسید. ولی ما تصمیم گرفتیم یکی دیگر از آثار او را در لیست معرفی بهترین رمان های تاریخ خود قرار دهیم. رمان موش‌ها و آدم‌ها داستان دو کارگر را روایت می‌کند که به جایی جدید مهاجرت کردند و در جستجوی کار هستند. آن‌ها آرزو دارند روزی زمین و مزرعه خودشان را داشته باشند و برای رسیدن به این آرزو تلاش می‌کنند که در دنیای بی‌رحم اطرافشان شغلی برای خود پیدا کنند.

این رمان به خوبی نشان می‌دهد که دوستی و رفاقت تا چه اندازه می‌تواند در زندگی ما انسان‌ها اهمیت داشته باشد. همچنین استاین بک زندگی افراد تنها را در آمریکا به خوبی به تصویر می‌کشد. چنین رمانی از نویسنده‌ای که برنده جایزه نوبل ادبیات هم شده است انتظار می‌رود.

پیشنهاد ما برای انتخاب ترجمه سروش حبیبی است که نشر ماهی چاپ کرده است.

۲۲- آتش کم فروغ

آتش کم فروغ ناباکوف

«تمامی هفت اشتباه مهلک، اشتباهاتی کوچک هستند اما بدون سه تا از آن‌ها، غرور، شهوت و تنبلی، شعر و شاعری ممکن بود هیچ وقت به وجود نیاید.»

نام ناباکوف تا ابد با رمان مشهور و جنجالی لولیتا گره خورده است. اما وقتی صحبت از او می‌شود، ناخودآگاه یاد توانایی حیرت انگیز او در استفاده از واژه‌ها هم می‌افتیم. آتش کم فروغ رمانی است که ناباکوف در آن به وضوح توانایی ادبی خود را به تصویر می‌کشد. نکته‌ای که این رمان را خاص می‌کند شکل روایی آن است که تقریباً مثل هیچ رمان دیگری نیست.

این رمان داستان جذابی را روایت می‌کند که شید، شاعری نابغه و همسایه او دکتر کینبوت شخصیت‌های اصلی آن هستند. اتفاقا رمان هم با شعری از شید شروع می‌شود. شعری که تا پایان داستان با ما همراه است.

نشر نسل نواندیش این کتاب را با ترجمه بهمن خسروی به چاپ رسانده است.

۲۳- مزایای منزوی بودن

مزایای منزوی بودن

«چارلی، ما عشقی رو قبول می کنیم که فکر می کنیم لیاقتش رو داریم.»

شاید اسم این رمان برای شما خیلی آشنا نباشد، اما بدون شک لیاقت حضور در لیست ما را دارد. رمان مزایای منزوی بودن مهمترین اثر استیون چباسکی است. این رمان داستان زندگی پسر نوجوانی را نشان می‌دهد که در آستانه ورود به دانشگاه و وارد شدن به مرحله بزرگسالی است. پسری خجالتی و منزوی که خیلی با دیگران دوستی ندارد.

مزایان منزوی بودن از آن دست کتاب‌هایی است که در سن خاصی می‌تواند به ما کمک بسیاری کند. در واقع گذار از نوجوانی به بزرگسالی آن هم با چاشنی خجولی چیزی است که بسیاری از ما یا تجربه کردیم یا ممکن است تجربه کنیم. برای همین هم ما این کتاب را در لیست بهترین کتاب ها برای رفع خجالت هم قرار دادیم.

مزایای منزوی بودن در ایران توسط نشر میلکان و با ترجمه کاوان بشیری منتشر شده است.

۲۴- خطای ستارگان بخت ما

اشتباه در ستارگان بخت ما

«ترس از فراموش شدن چیز دیگری است. ترس از این که در قبال زندگی ام چیزی ندارم بدهم. اگر زندگی ات را وقف چیزی بهتر نکنی، حداقل مرگت باید در راه چیزی بهتر باشد. می فهمی؟ و از این می ترسم که نه زندگی و نه مرگم هیچ معنا و مفهومی نداشته باشد.»

اگر اهل فیلم و سینما باشید، احتمالا اقتباس سینمایی این رمان را دیده‌اید. کتاب خطای ستارگان بخت ما اثر جان گرین است. داستان این رمان درباره هازل و آگوستوس است، دو جوانی که هر دو به سرطان مبتلا هستند. این کتاب داستان عاشقانه بین این دو را بیان روایت می‌کند. روایتی که البته از جنس داستان‌های کلیشه‌ای و خسته کننده عاشقانه نیست. برای همین هم شایسته حضور در فهرست معرفی بهترین رمان های جهان ما هست.

نکته مهم درباره رمان اشتباه در ستارگان بخت ما، رک و راست بودن آن است. این ویژگی در تمام طول کتاب به چشم می‌خورد. البته جان گرین سعی کرده تا علاوه بر روراست بودن، با به تصویر کشیدن ماجراهای بین آگوستوس و هازل، جنبه سرگرمی کتابش را هم تقویت کند.

ترجمه مهرداد بازیاری از نشر چشمه پیشنهاد ما برای این کتاب است.

۲۵- مالون می‌میرد

مالون می‌میرد معرفی بهترین رمان های جهان

«بالاخره، علیرغم همه چیز، بی سر و صدا می‌پایانم. شاید ماه دیگر. آن وقت یا ماه آوریل هست یا ماه مه. چرا که هنوز از اوایل سال است، این را از هر نشانه‌ی کوچک می‌فهمم. شاید دارم اشتباه می‌کنم، شاید تا روز یحیای تعمید دهنده و حتی چهارده جولای، روز جشن آزادی زنده بمانم. البته من آرزوی تجدید زندگی را از حد خودم دور نمی‌دانم، حالا سخن از عروج به کنار.»

یک داستان تاریک، تلخ و در عین حال خواندنی. رمان مالون می‌میرد یکی از آثاری است که در کنار در انتظار گودو، ساموئل بکت را به شهرت رساند. بکت در این رمان داستان مالون را روایت می‌کند. پیرمردی که حالا روی تخت نشسته و منتظر است مرگ به سراغش بیاید. این رمان هم مانند سایر آثار بکت درونمایه‌های ابسورد را در خودش دارد.

بکت با نوشتن این رمان نوع نویسندگی خود را تغییر داد. البته همانطور که گفتیم دغدغه‌های او همچنان در آثارش به چشم می‌خوردند. مالون می‌میرد بار دیگر به پوچ بودن زندگی و حیات آدمی اشاره می‌کند و مرگ را تنها بخش صد در صدی از زندگی ما معرفی می‌کند.

نشر چشمه این رمان را با ترجمه مهدی نوید منتشر کرده است.

۲۶- سور بز

سور بز از بهترین رمان های جهان

“تمام بلایایى که کشورش در طول تاریخ به واسطه اشغال شدنش توسط‌ هائیتی، تهاجم اسپانیا و آمریکا، جنگ‌هاى داخلی، نزاع بین فرقه‌ها و رهبران شان، تحمل کرده و تمام فجایع طبیعی، مثل زمین لرزه و توفان‌هاى ویران‌گر که از آسمان و دریا و مرکز زمین بر مردم دومینیکن نازل شد، یک طرف و بلایى که تروخیو با استبداد خودش بر سر این کشور آورد، یک طرف.”

داستان یکی از مستبدترین و بدنام‌ترین دیکتاتورهای تاریخ: رافائل تروخیو. کتاب سور بز که به عنوان یکی از مهمترین آثار و بهترین رمان های آمریکای جنوبی به شمار می‌رود، داستان جمهوری دومینیکن را در دوران تروخیو روایت می‌کند. البته شخصیت اصلی این داستان اورانیا نام دارد. دختری که حالا ۴۹ ساله است و به کشورش برگشته تا پدر بیمارش را دوباره ببیند. اما اینبار در کشوری که دیگر تروخیو سیتی پایتختش نیست و رافائل تروخیوی جنایتکار هم بر آن حکومت نمی‌کند. داستان رمان سور بز در دو دوره زمانی اتفاق می‌افتد. ماریو بارگاس یوسا، نویسنده مشهور اهل کشور پرو و برنده جایزه نوبل ادبیات، در این کتاب به شکل فوق‌العاده‌ای داستان تلخ و غم انگیز زندگی اورانیا و مردم کشور دومینیکن را در دوران حکومت تروخیو به تصویر می‌کشد.

رمان سور بز را نشر علم با ترجمه عبدالله کوثری منتشر کرده است.

۲۷- بیگانه

بیگانه

“از آنجایی که همه ما قرار است بالاخره یک روز بمیریم، اینکه کی و چگونه بمیریم اهمیتی ندارد.”

رمان بیگانه مشهورترین رمان آلبر کامو است. این رمان به عنوان یکی از مهمترین آثار اگزیستانسیالیستی ادبیات هم به شمار می‌رود. داستان بیگانه درباره مردی به نام مورسو است. مرد جوانی که در بخش اول داستان مادرش می‌میرد و اصلاً خود داستان با جمله «مامان امروز مرد.» شروع می‌شود. در بخش دوم داستان هم حادثه‌ای برای مورسو رخ می‌دهد که او را گرفتار می‌کند. گرفتاری که حالا باید برای آن پاسخگو باشد. آلبر کامو با ظرافت خاصی سوالات و دوراهی‌هایی که تقریبا همه ما با آن‌ها روبرو می‌شویم را در طول این داستان بیان می‌کند. پوچ یا معنادار بودن زندگی یکی از مهمترین سوالاتی است که بارها در طول این داستان پرسیده می‌شود و در نهایت هم تصمیم گیری را بر عهده خود مخاطب می‌گذارد.

پیشنهاد ما ترجمه خانم لیلی گلستان است که نشر مرکز آن را منتشر می‌کند.

۲۸- سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه

“اما چه کسی می‌تواند رنج را فراموش کند؟ زمانی که رنج پایان می‌یابد تنها سایه‌ای از آن باقی خواهد ماند. آن هم نه درون ذهن ما، بلکه بر روی گوشت و پوست و استخوانمان.”

یک داستان تخیلی دیگر که سرگذشت اهالی کشور خیالی گیلیاد را روایت می‌کند. جایی که زنان دیگر حق انجام خیلی از کارها را ندارند. حتی حق خواندن و نوشتن هم از آن‌ها سلب شده است. رمان سرگذشت ندیمه یکی از بهترین رمان های فمینیستی است و مارگارت آتوود نویسنده ا« تلاش کرده تا به نابرابری‌هایی که بر علیه زنان وجود دارند طعنه بزند. در داستان او، کشور گیلیاد جایی است که زنان فقط یک ماشین تولید مثل هستند. در واقع قدرت باروری تنها مزیتی است که یک زن می‌تواند داشته باشد. آن‌هم در حالی که تا چند سال پیش همه زنان، از جمله شخصیت اصلی آن آفرد، از تمام حقوق انسانی خود بهره‌مند بودند.

پیشنهاد ما برای کتاب سرگذشت ندیمه ترجمه سهیل سمی از نشر ققنوس است.

۲۹- فرانکنشتاین

کتاب فرانکنشتاین بهترین رمان های جهان

“زندگی، هرچقدر هم که پر از غم و اندوه باشد، برای من عزیز است و من از آن دفاع خواهم کرد. “

چه اتفاقی می‌افتد که یک دختر جوان در ۱۸ سالگی شروع به نوشتن یکی از شاهکارهای تاریخ ادبیات انگلیسی می‌کند؟ مری شلی، نویسنده این کتاب در ۲۰ سالگی آن را تمام کرد. این کتاب داستان ویکتور فرانکنشتاین را روایت می‌کند. دانشمندی که به دنبال سرچشمه حیات است و در این راه سعی می‌کند از هیچ، زندگی بیافریند. فرانکنشتاین در واقع داستانی است که در کنار درون‌مایه عاشقانه و حتی ترسناکی که دارد، به ما درباره خطرات علم هشدار می‌دهد. شاید مری شلی در قرن نوزدهم میلادی بهتر از ما فهمیده بود که بشر و علم او تا چه اندازه می‌تواند خطر آفرین باشد. این کتاب همچنین بارها ما را با این سوال که زندگی چه ارزش و جایگاهی دارد روبرو می‌کند. شاید برای همین است که فرانکنشتاین از بهترین رمان های جهان شناخته می‌شود.

پیشنهاد ما برای ترجمه نشر ققنوس است که مترجم آن فرشاد رضایی است. ویژگی این نسخه استفاده از تصاویر است که فضای داستان را بهتر برای ما ترسیم می‌کنند.

۳۰- قلعه حیوانات

قلعه حیوانات

“همه حیوانات با هم برابرند، اما برخی برابرترند.”

شاهکار جورج اورول که حیف است اگر در فهرست بهترین رمان های تاریخ جایی نداشته باشد. قلعه حیوانات داستان حیوانات یک مزرعه را روایت می‌کند که بر علیه صاحب مزرعه شورش می‌کنند و در نهایت او را بیرون می‌کنند. ناپلئون، نام خوکی است که رهبری این قیام را برعهده دارد. او پس از به قدرت رسیدن رفته رفته از آرمان‌هایی که خودش در ابتدا ترسیم کرده بود هم فاصله می‌گیرد و به آن‌ها پشت پا می‌زند. این قصه نشان می‌دهد که انقلاب‌ها پس از به ثمر رسیدن ممکن است توسط گروه خاصی مصادره شوند و منافع فردی به منافع جمعی ترجیح داده شود. برخی عقیده دارند جورج اورول این کتاب را در نقد انقلاب شوروی بر علیه روسیه تزاری و در نقد کمونیسم نوشته است.

پیشنهاد ما ترجمه امیر امیرشاهی است که تا کنون چند نشر آن را منتشر کرده‌اند.

۳۱- دنیای سوفی

۳۱- دنیای سوفی

۳۱- دنیای سوفی

دنیای سوفی از بهترین رمان های جهان

“فیلسوف کسی است که می داند تا چه اندازه نادان است، و این نادانی او را آزار می دهد. بدین ترتیب وی هنوز داناتر از همه ی آن کسانی است که درباره ی دانش خود از چیزهایی که نمی دانند، لاف می زنند.”

رمانی درباره فلسفه، آن هم با چاشنی شیطنت‌های یک دختر نوجوان ۱۴ ساله و درس‌های یک پیرمرد فیلسوف. نام رمان دنیای سوفی از آن جهت در بین فهرست بهترین رمان های جهان قرار می‌گیرد که به نوعی تاریخ فلسفه غرب را به خوبی و در قالب یک داستان جذاب بیان می‌کند. در این رمان شما تاریخ فلسفه را در قالب نامه‌هایی که سوفی پیدا می‌کند می‌خوانید. نامه‌هایی که با دو پرسش مهم شروع می‌شوند: “تو که هستی و جهان از کجا می‌آید؟” اگر به فلسفه علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم دنیای سوفی را از دست ندهید. اگر هم تا به حال کتاب فلسفی نخواندید و در مورد آن کنجکاوید، مطالعه رمان دنیای سوفی به شما کمک می‌کند تا با جهان فلسفه کمی بیشتر آشنا شوید. برای همین هم بسیاری آن را در بین بهترین کتاب های فلسفی قرار می‌دهند.

پیشنهاد ما ترجمه حسن کامشاد است که نشر نیلوفر منتشرش کرده است.

۳۲- شبح اپرا

شبح اپرا

” آیا همه مردم از اینکه عاشق کسی باشند ناراحتند؟

– بله کریستین، زمانی که عاشق کسی باشند و مطمئن نباشند که او هم عاشق آن‌ها است ناراحت خواهند بود.”

رمانی که بر اساس داستان‌های واقعی نوشته شده است. شب اپرا ابتدا به صورت بخش بخش و در روزنامه چاپ می‌شد. گاستون لورو، نویسنده کتاب، که روزگاری قرار بود حقوقدان شود، پس از اینکه میراث خود را در شرط بندی از دست داد، در روزنامه مشغول به کار شد. سپس با الهام گرفتن از گفته‌ها و شنیده‌هایی که درباره اپرای پاریس در قرن نوزدهم وجود داشت، داستان شبح اپرا را نوشت. شبح اپرا یکی از خاص ترین رمان های فهرست ما است. در این رمان علاوه بر عشق و وحشت، موسیقی هم جریان دارد. داستان این رمان با تغییر مدیریت سالن اپرا و پس از آن دیده شدن یک شبح در آن آغاز می‌شود. اگر به داستان‌های رازآلود و در عین حال جذاب علاقه مند هستید، رمان شبح اپرا را از دست ندهید.

پیشنهاد ما ترجمه مرتضی آجودانی از نشر علمی فرهنگی است.

بیشتر بخوانید : چگونه با خواندن یک کتاب ترسناک وحشت کنیم؟

۳۳- خشم و هیاهو

خشم و هیاهو

“هیچ نبردی فتح نمی شود. میدان نبرد تنها ابلهی و نومیدی بشر را به رخش می کشاند و پیروزی، خیال باطل فیلسوف ها و احمق هاست.”

حیف است حالا که حرف از ویلیام فاکنر شد، به شاهکار او یعنی رمان خشم و هیاهو اشاره نکنیم. کتاب خشم و هیاهو مهمترین اثر ویلیام فاکنر و بدون شک یکی از بهترین رمان های ادبیات آمریکا و جهان است. این رمان در چهار بخش داستان خانواده کومپسون را روایت می‌کند. جالب اینجاست که هر کدام از این ۴ بخش توسط یک عضو از خانواده کومپسون روایت می‌شود. روایت‌هایی که علیرغم متفاوت بودن با هم، مکمل یکدیگرند. البته داستان این رمان کمیپیچیده است و برای همین هم با سلیقه همه جور در نمی‌آید. خشم و هیاهو از آن دست رمان هایی است که بیشتر مناسب افراد کتابخوان حرفه‌ای است. پس اگر تازه رمان خواندن را شروع کردید، بهتر است به سراغ آن نروید.

بد نیست بدانید فاکنر نام این کتاب را از دل تراژدی مکبث اثر ویلیام شکسپیر گرفته است. در بخشی از این نمایشنامه می‌خوانیم: “زندگی قصه‌ای است که توسط ابلهی روایت می‌شود، سرشار از خشم و هیاهو ولی پوچ”

صالح حسینی و بهمن شعله ور دو مترجم مشهور این کتاب هستند.

۳۴- جود گمنام

جود گمنام از بهترین رمان های جهان

“بیشتر مردم برای فرار از شر فشارهای طبیعی ازدواج می‌کنند. حتی با وجود اینکه بیشتر آن‌ها می‌دانند ممکن است یک عمر زندگی سخت و پر مشقت را در ازای یک ماه خوشی به جان بخرند.”

جود گمنام یکی از برترین رمان های توماس هاردی است و از نظر ارزش در کنار تِس، دیگر اثر مشهور وی قرار می‌گیرد. این رمان داستان جود فاولی را روایت می‌کند. جوان با استعدادی که علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه است و در نانوایی عمه‌اش مشغول به کار است. اما اوضاع و آینده جود آنطور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. توماس هاردی یکی از مشهورترین نویسندگان مکتب ناتورالیسم یا طبیعت گرایی است. داستان جود هم مانند سایر رمان‌های او از همین مکتب پیروی می‌کند. برای همین هم می‌توانید انتظار یک پایان شوکه کننده را از آن داشته باشید.

متاسفانه فعلا فقط یک ترجمه از این کتاب در بازار موجود است که ترجمه ابراهیم یونسی است. نشر نو این کتاب را منتشر می‌کند.

۳۵- ۱۹۸۴

رمان ۱۹۸۴

“وزارت حقیقت – یا همان مینی ترو در زبان نوین- به طرز شگفت‌آوری در میان چشم‌انداز، خودنمایی می‌کرد. ساختمان عظیم هرمی‌شکل به رنگ سفید، که به صورت پله‌پله تا ارتفاع سیصدمتر بالا رفته بود. از جایی که وینستون ایستاده بود سه شعار حزب را که به نحوی موزون بر نمای سفید ساختمان به‌طور برجسته نوشته بودند، به راحتی می‌شد خواند: جنگ، صلح است. آزادی، بردگی است. نادانی، توانایی است.”

رمان ۱۹۸۴ که در کنار قلعه حیوانات از بهترین کتاب های سیاسی محسوب می‌شود. این کتاب داستان کشوری خیالی را روایت می‌کند که یک رژیم کاملا دیکتاتوری بر آن حکومت می‌کند. دیکتاتورهایی که نه تنها زندگی شخصی، بلکه افکار شما را هم کنترل می‌کنند. “برادر بزرگ” حاکم این کشور است. حاکمی که تصویرش همه جا دیده می‌شود. نکته جالبی که باعث شده نام این کتاب در بین بهترین رمان های جهان قرار بگیرد سال نگارش آن است. جورج اورول در سال ۱۹۴۸ این رمان را نوشت و باور داشت تا سال ۱۹۸۴ دیکتاتورها تا این اندازه زندگی مردم را کنترل خواهند کرد. تصویری که این رمان از حکومت‌های دیکتاتوری ترسیم می‌کند که به واقعیت بسیار نزدیک است. دیکتاتورهایی که دوست دارند حتی حقیقت را هم آنطور که خودشان می‌پسندند. تعریف کنند. آن هم در حالی فقر، تنگدستی و سایر مشکلات زندگی تمام کشور را فرا گرفته است.

شما می‌توانید این کتاب را از نشر چشمه و با ترجمه کاوه میرعباسی تهیه کنید.

۳۶- دُن کیشوت

دُن کیشون از بهترین رمان های جهان

“دست کشیدن از رویاها، دیوانگی است.”

مگر می‌شود فهرستی از نام بهترین کتاب ها و رمان های جهان داشته باشیم و از دن کیشوت اسمی نبریم؟ رمان دن کیشوت (یا دون کیشوت) اثر جاودانه میگل سروانتس، نویسنده اسپانیایی است. بسیاری باور دارند دن کیشوت اولین رمان مدرن جهان است که در اوایل قرن هفدهم میلادی نوشته شد. داستان دن کیشوت هم به همان دوران و پایان عصر شوالیه‌گری برمی‌گردد. دون کیشوت، شخصیت اصلی این رمان است که آرزوی شوالیه شدن را در سر دارد. او آنقدر غرق این آرزو می‌شود که تصمیم می‌گیرد به یک شوالیه تبدیل شود. داستان‌هایی که دن کیشوت در طول این کتاب پشت سر می‌گذارد در واقع هجونامه‌ای است بر شوالیه‌گری است و این فرهنگ را به نووعی زیر سوال می‌برد. رمان دن کیشوت در ادبیات جایگاه بسیار مهمی دارد و تا به امروز الهام بخش نویسندگان بزرگی همچون ویلیام فاکنر بوده است.

نشر ثالث این کتاب را با ترجمه زنده یاد استاد محمد قاضی که از بهترین مترجمان کتاب در ایران است منتشر می‌کند.

دانلود کتاب های الکترونیک در طاقچه 

۳۷- تصویر دوریان گری

تصویر دوریان گری

“همیشه مقدرّات شومی در کمین کسی است که به حد کمال برسد؛ چه کمال زیبایی جسمی و چه کمال وسعت روحی.”

جاودانگی، آرزوی دیرینه بشر بوده است. اما به چه مبلغی؟ رمان تصویر دوریان گری مشهورترین اثر نویسنده و شاعر انگلیسی اسکار وایلد است. او در این کتاب داستان فرد جوان و زیبا را روایت می‌کند، که روح خود را در مقابل زیبایی و جذابیت جاودانه می‌فروشد. اسکار وایلد به دلیل توانایی در جلب دقیق ذهن پیچیده خود به کاغذ، شناخته می‌شود. تصویر دوریان گری هم نشان دهنده افکار او و وضعیت قشر ثروتمند جامعه در آن دوران است. بنابراین، این کتاب علاوه بر اینکه یک اثر کلاسیک است، همچنین الهام بخش بسیاری از نویسندگان نوین نیز بوده است.

نشر نگاه این کتاب را با ترجمه ابوالحسن تهامی منتشر کرده است.

۳۸- جرائم و مجازات

جرائم و مجازات از بهترین رمان های جهان

“قدرت تنها به کسانی می‌رسد که جسارت دارند خود را تغییر دهند و آن را به دقت در دست بگیرند.”

سال‌ها قبل از اینکه زیگموند فروید نظریات خود را در مورد شکل‌گیری هویت انسانی ارائه دهد، فئودور داستایوفسکی با نوشتن رمان جرائم و مجازات به طرزی شگفت‌انگیز نظریات خود را در قالب یک داستان جذاب عرضه کرد. جرائم و مجازات داستان یک جوان به نام راسکولنیکوف را روایت می‌کند که در میان فقر و نیاز، خود را به عنوان یک فرد بزرگ و نهایی می‌بیند. او در پی خودزنی و تصمیم به ارتکاب یک جرم خشونت‌آمیز می‌باشد که خارج از ارزش‌های اخلاقی جامعه است. این جرم سایه‌ای تاریک بر زندگی راسکولنیکوف انداخته و او را به پایانی دردناک وا می‌دارد. در این سفر، راسکولنیکوف با مواجهه با افراد و موقعیت‌های مختلف، به تفکرات عمیقی پیرامون جرم و مجازات می‌پردازد. اگرچه جرائم و مجازات اصولاً به عنوان یک اثر ادبی مطرح می‌شود، اما در واقع این کتاب برخی از مفاهیم عمیق اخلاقی و انسانی را مطرح می‌کند که برای تمام افراد با هر سنی قابل تامل است.

ترجمه‌های مختلفی از رمان جرائم و مجازات وجود دارد. اگر به دنبال یک ترجمه دقیق و وفادار به متن هستید، ترجمه مهری آهی و اصغر رستگار می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند.

۳۹- شازده کوچولو

شازده کوچولو احمد شاملو

“این راز من است. خیلی ساده است، تنها با دل می‌توان چیزی را به درستی دید، چیزی که واقعیت دارد و با چشم قابل دیده نیست.”

اثر جاودانه آنتوان دو سنت اگزوپری در تمام فهرست‌های معتبر از رمان‌های برتر تاریخ ادب حضور دارد. شازده کوچولو این داستان تعقیب رازها و پی بردن به معنای واقعی زندگی است. شازده کوچولو در تلاش برای شناختن جهان و برقراری ارتباط با دیگران با موقعیت‌های مختلف و شخصیت‌های متنوعی روبرو می‌شود و مکالمات معناداری با آن‌ها دارد. اگرچه این کتاب به طور عمده به عنوان یک اثر کودکانه شناخته می‌شود، اما در واقعیت حاوی پیام‌های عمیقی در مورد زندگی، دوستی، و انسانیت است. جالب اینجاست که اگزوپری اصلاً قصد انتشار این کتاب را ابتدا نداشت، اما بعدها تصمیم به انتشار آن گرفت که به یکی از محبوب‌ترین کتب در تاریخ ادب تبدیل شده است.

تعداد زیادی ترجمه از این کتاب موجود است. اگر به دنبال یک ترجمه دقیق هستید، ترجمه محمد قاضی و ابوالحسن نجفی را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید از زبان شاعرانه و احساسی کتاب لذت ببرید، ترجمه احمد شاملو می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

۴۰- این همه نوری که نمیتوانیم ببینیم

نوری که نمی‌بینیم

“چشم هایت را باز کن و قبل از این که برای همیشه بسته شوند، به چیزهایی که می توانی، نگاه کن.”

کتاب نوری که نمی‌بینیم نسبت به سایر کتاب های فهرست بهترین رمان های جهان جدیدتر است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و یک سال بعد توانست جایزه پولیترز ۲۰۱۵ را از آن خودش کند. داستان کتاب این همه نوری که نمی‌بینیم به جنگ جهانی برمی‌گردد. آنتونی دوئر نویسنده این کتاب به زیبایی دو داستان را در کنار هم پیش می‌برد. یکی داستان ماری لاورا، کودک نابینایی که در با پدرش در پاریس زندگی می‌کند و در ۱۲ سالگی به دلیل هجوم آلمان‌ها مجبور به ترک پاریس می‌شود. دیگری هم داستان ورنر فنینگ، پسر آلمانی یتیمی که از درست کردن رادیو به مدارج بالا راه پیدا می‌کند. این دو داستان در نهایت با هم ارتباط پیدا می‌کنند.

پیشنهاد بیشتر خریداران این کتاب ترجمه حسام جنانی است که نشر نیماژ منتشر کرده است.

۴۱- مادام بوواری

۴۱- مادام بوواری

۴۱- مادام بوواری

مادام بوواری از بهترین رمان های جهان

“اِما رو به روی جنازه می نشست تا او را بهتر ببیند و در این تماشا محو می شد، تماشایی که از بس عمیق بود، دیگر دردناک نبود.”

گاهی می‌توان عشق و نفرت را همزمان در کنار هم داشت. باور ندارید؟ پس حتما رمان مادام بوواری را بخوانید. کتاب مادام بوواری یکی از مشهورترین و شاید مشهورترین اثر نویسنده مشهور فرانسوی، گوستاو فلوبر است. این رمان داستان اِما بوواری را روایت می‌کند. یک زن خانه‌دار که از اوضاع زندگی‌ایش راضی نیست و به دنبال این است که به هر طریقی شده، به زندگی خود معنا ببخشد. اِما پیش از ازدواج تصور دیگری از زندگی مشترک داشته اما حالا می‌بیند که انگار واقعیت با تصورات او متفاوت است. نکته جالب اینکه فلوبر این داستان را به توصیه دوستانش و بر اساس یک شخصیت واقعی نوشت. نوشتن آن هم ۵ سال زمان برد.

پیشنهاد خوانندگان این اثر ترجمه خانم مهستی بحرینی است که نشر نیلوفر آن را منتشر می‌کند.

۴۲- بلندی های بادگیر

بلندی های بادگیر بهترین رمان های جهان

“من قلبت را نشکسته ام، خودت آن را شکسته ای؛ و با شکستنش، قلب من را نیز شکسته ای.”

بسیاری از منتقدین بلندی‌های بادگیر را عاشقانه‌ترین رمان ادبیات انگلیسی و از بهترین رمان های عاشقانه می‌دانند. امیلی برونته که خودش از زندگی خیر چندانی ندید و در جوانی از دنیا رفت، اثری خلق کرده که بعد از گذشت قرن‌ها همچنان پرطرفدار و خواندنی است و نام آن در بین بهترین کتاب های جهان جاودانه است. داستان این رمان ماجرای عاشقانه بین کاترین و هیث‌کلیف را بیان می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته این رمان شخصیت پردازی عالی آن است. برونته با ظرافت خاصی توانسته تنها در چند خط هر شخصیت را توصیف کند و حس شما را نسبت به آن شخصیت برانگیزد. همچنین بلندی‌های بادگیر به خاطر تلفیق احساساتی مثل عشق، نفرت و ترحم از جمله داستان‌هایی است که همیشه در خاطر ما باقی می‌ماند.

ترجمه‌های مختلفی از این رمان موجود است اما پیشنهاد ما ترجمه آقای رضا رضایی است نشر نی است.

۴۳- مرد نامرئی

مرد نامرئی

“من نادیده‌گرفته شده‌ام. دلیل این امر بسیار ساده است. هیچ کس نمی‌خواهد من را ببیند.”

در عالم ادبیات، دو کتاب مشهور به نام “مرد نامرئی” وجود دارد. این کتابها بسیار مشهور هستند، اما اکنون در مورد کتابی با عنوان “مرد نامرئی” اثر نویسنده رالف الیسون صحبت می‌کنیم. رالف الیسون، یک نویسنده سیاه‌پوست، در این کتاب از وضعیت اجتماعی سیاه‌پوستان در ایالات متحده آمریکا بهره‌برده و داستان مردی را روایت می‌کند که در این جامعه به نادیده‌گرفته شدن و تحت‌فشار قرار گرفتن تا حدی که به مردی نامرئی تبدیل می‌شود.

متأسفانه، این کتاب به زبان فارسی ترجمه نشده است، اما می‌توانید نسخه اصلی آن به زبان انگلیسی را پیدا کنید.

۴۴- هری پاتر

مجموعه هری پاتر

“کسانی که دوستشان داریم، هیچ‌وقت واقعاً ما را ترک نمی‌کنند. چیزهایی وجود دارد که مرگ نمی‌تواند لمس کند.”

سری کتاب‌های هری پاتر بدون شک به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین سری کتاب‌های فانتزی در جهان شناخته می‌شود. این سری کتاب‌ها داستان جوان جادوگری به نام هری پاتر و ماجراهای دوستانش در مدرسه جادوگری هاگوارتز را روایت می‌کنند. اگر علاقه‌مند به داستان‌های فانتزی هستید، حتماً باید این سری کتاب‌ها را بخوانید.

یک نکته جالب درباره هری پاتر این است که در ابتدا هیچ ناشری موافق به چاپ آن نشد، اما سرانجام با موفقیت‌های عظیمی که کسب کرد، ناشران نیز به طرح کتاب اعتماد کردند.

۴۵- موبی دیک

موبی دیک از بهترین رمان‌های جهان

“من از تمام اتفاقاتی که ممکن است برایم رخ دهد، آگاه نیستم، اما هرچه اتفاق بیافتد، با خنده روبرو خواهم شد.”

داستان انتقام جوانی به نام اهاب از نهنگ سفید دریا، موبی دیک است. رمان موبی دیک به قلم هرمان ملویل نوشته شده است و داستان ملوانی جوان به نام اسماعیل را روایت می‌کند که به طور تصادفی درگیر نبردی شدید با نهنگ سفید مرموزی به نام موبی دیک می‌شود. این داستان به عنوان نمادی از مبارزه انسان با طبیعت و نیروهای بی‌رحمانه آن شناخته می‌شود.

ترجمه بهترین این کتاب از صالح حسینی است که توسط نشر نیلوفر منتشر شده است.

۴۶- کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو

“تمام حکمت انسان در این دو واژه تلخ خلاصه می‌شود: صبر و امید”

باید هرگز امید به دستیابی به عدالت را در دل خود از دست ندهیم، حتی اگر در دل زندان باشیم. رمان “کنت مونت کریستو” یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین اثرهای الکساندر دوما به همراه رمان “سه تفنگدار” است. داستان این کتاب در فرانسه و ایتالیا رخ می‌دهد و به وقوع افتادن درهم‌تنیده حوادث تاریخی می‌پردازد. شخصیت اصلی این رمان، ادموند دانتس، به تصویر کشیده‌ای است که به تصمیم‌گیری منصفانه‌ای نیاز دارد. وی به طور نادرست به زندان فرستاده می‌شود بدون اینکه جرمی ارتکاب کرده باشد و در زندان، به امید به دست آوردن عدالت و فرار از زندان، برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز می‌کند.

رمان “کنت مونت کریستو” یک اپیک طولانی است که به زیبایی توسط ذبیح‌الله منصوری ترجمه شده است. اما اگر ترجمه‌ای وفادار به متن را ترجیح می‌دهید، ترجمه محمد طاهر میرزا اسکندری را در نظر بگیرید.

۴۷- زندگی پی

زندگی پی

“انتخاب میان شک و تردید به عنوان فلسفه زندگی شبیه انتخاب میان سکونت و بی‌حرکتی به عنوان وسیله حمل و نقل است.”

“زندگی پی” که برنده جایزه بوکر سال ۲۰۰۱ شد، تاثیر بزرگی در ادبیات معاصر دارد و حتی به فیلمی با موفقیت تبدیل شده است. این رمان داستان یک نوجوان به نام پی پاتال را روایت می‌کند. پی، یک پسر جوان است که از کودکی به مسائل عرفانی علاقه داشته و پس از یک حادثه دریایی ناگوار، باید ایمان خود به خدا را در مواجهه با مشکلات زندگی از سر بگیرد و از آن به عنوان منبع امید استفاده کند. در این رمان، خواننده بارها شاهد سفر پی از امید به ناامیدی و دوباره به امید برگشتن به زندگی است.

ترجمه گیتا گرگانی از نشر علم آن را منتشر کرده است.

۴۸- ماجراهای هاکلبری فین

ماجراهای هاکلبری فین از بهترین رمان‌های جهان

“جیم گفت که زنبورها، احمق‌ها را نیش نمی‌زنند، اما من این حرف را باور نکردم، چون من خودم بارها با آن‌ها سر و کله زده بودم و آن‌ها من را نیش نمی‌زدند.”

“ماجراهای هاکلبری فین” یکی از برترین رمان‌های ادبیات آمریکا و بهترین اثر مارک تواین است. این رمان شهرت خاصی به خاطر شخصیت‌پردازی منحصربه‌فرد هاکلبری فین و داستان‌های جذاب او دارد. داستان به همراه دوست وفادار هاکلبری فین، جیم، را دنبال می‌کند که به ماجراهای مختلفی در دل جوانی و ماجراجویی‌هایشان در طول ناحیه می‌پردازد. این رمان همچنین شامل طنز و انتقاد به مسائل اجتماعی و فرهنگی آمریکا در زمان خود می‌شود.

ترجمه بهترین این کتاب ترجمه استاد نجف دریابندری فقید است.

۴۹- راه آهن زیرزمینی

راه آهن زیرزمینی

“گاهی اوقات، توهمی مفید بهتر از حقیقتی بی فایده است.”

رمان “راه آهن زیرزمینی” که برنده جایزه پولیتزر است، داستان دختری به نام کورا را روایت می‌کند که باید با تمام چالش‌ها و سختی‌های زندگی، از جمله برده‌داری و تبعیض نژادی، مقابله کند. این داستان نه تنها نگاهی به زندگی کورا ارائه می‌دهد بلکه به مسائل اجتماعی و انسانی نیز پرداخته و نشان می‌دهد که گاهی اوقات، توهمی مفید می‌تواند ارزش بیشتری داشته باشد تا حقیقتی بی‌فایده. این رمان توسط تونی مورریسون نوشته شده و از جمله آثار مهم در ادب جهان به شمار می‌آید.

شما می‌توانید این کتاب را با ترجمه امین حسینیون از نشر ثالث تهیه کنید.

۵۰- آوای وحش

آوای وحش از بهترین رمان‌های جهان

“صبر در دنیای وحش وجود دارد؛ سرسخت، خستگی‌ناپذیر و ثابت‌قدم، درست مانند خود زندگی.”

جک لندن، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان، اثر بزرگ “آوای وحش” را به جا گذاشته است. این رمان داستان سگی به نام باک را روایت می‌کند که از حیوانات برتر و شجاعانه‌تری به شمار می‌رود. باک ابتدا به عنوان یک سگ سورتمه به کار گرفته می‌شود، اما بلافاصله پس از آن به رهبری یک گله گرگ می‌پردازد. داستان‌های ماجراجویی و سفرهای هیجان‌انگیز باک و گله گرگ‌ها از جمله جذاب‌ترین جنبه‌های این رمان معتبر است. این رمان همچنین به شدت به موضوعات اجتماعی و طبیعتی می‌پردازد.

برای مطالعه این کتاب، ترجمه پرویز داریوش را از نشر طوق تهیه کنید.

۵۱- ابله

ابله از بهترین رمان‌های جهان

“در ابتدا دوستش داشتم. بعد دیدم کافی ست… بعضی زن‌ها فقط برای این خوب اند که معشوقه‌ی آدم باشند. همین.”

رمان “ابله” از آثار بزرگ نویسنده روسی، فئودور داستایوفسکی، است. این رمان داستان زندگی شاهزاده‌ای به نام میشکین را به تصویر می‌کشد که به دلیل معصومیت و سادگی‌اش به او لقب “ابله” داده می‌شود. میشکین در میان مردم به دلیل خلوص و صداقتش مورد احترام و تعریف قرار می‌گیرد، اما به دلیل این موقعیت، در مسائل عاطفی و اجتماعی دچار مشکلاتی می‌شود. او عاشق دختری به نام ناتاشا می‌شود و درگیر مشکلاتی پیچیده و تنگ‌نظرانه می‌شود که ماجراهای اثر را تشکیل می‌دهند.

این کتاب توسط سروش حبیبی ترجمه شده و از نشر چشمه قابل تهیه است.

۵۲- بادبادک باز

۵۲- بادبادک باز

۵۲- بادبادک باز

بادبادک باز

“گفت: خیلی می‌ترسم و من گفتم: چرا؟ او گفت: چون از ته دل خوشحالم دکتر رسول. خوشحالی این شکلی وحشتناک است. وقتی دست سرنوشت بخواهد چیزی را ازت بگیرد، می‌گذارد این طور خوشحال باشی.”

داستان “بادبادک باز” درباره یک پسر پشتون و ثروتمند به نام امیر است که با حسن، پسر خدمتکار خانواده‌اش، دوستی نزدیکی دارد. آن‌ها علاقه‌مند به بازی با بادبادک هستند و این بازی برای آن‌ها نمادی از فرار از واقعیت‌های تلخ و نگران‌کننده در کابل و افغانستان است. این رمان تصویری تلخ از زندگی مردم افغان را به تصویر می‌کشد و موضوعاتی همچون دوستی، امید و خیانت را دربرمی‌گیرد. “بادبادک باز” به ترجمه‌ی مهدی غبرایی در نشر نیلوفر منتشر شده است.

۵۳- زوربای یونانی

زوربای یونانی از بهترین رمان‌های جهان

“زندگی همین است، ارباب، یعنی آدم باید خوش بگذراند. ببین در این لحظه طوری رفتار می کنم که انگار یک دقیقه ی دیگر باید بمیرم.”

“زوربای یونانی” نوشته نیکوس کازانتزاکیس، یکی از بهترین رمان‌های جهان است. در این داستان، دو شخصیت مختلف به نام‌های زوربا و راوی در یک جزیره‌ی یونان به همراه ساکنان جزیره ماجراهای جذابی را تجربه می‌کنند. زوربا نماینده‌ای از زندگی ساده، خوش‌بینی، و آزادی است، در حالی که راوی یک مرد تحصیل‌کرده و متفکر است. این دو شخصیت در طول داستان به تبادل نظرهای جالبی درباره‌ی معنای زندگی و خوشبختی می‌پردازند. این کتاب با ترجمه‌ی نشر خوارزمی و ترجمه‌ی استاد محمد قاضی موجود است.

۵۴- دیوید کاپرفیلد

دیوید کاپرفیلد

“من روز جمعه، ساعت ۱۲ شب به دنیا آمدم و پرستار و عاقله زن‌های همسایه می‌گفتند که چون در آخرین لحظات جمعه شب به دنیا آمده‌ام، سرنوشت نحسی در انتظارم خواهد بود!”

“دیوید کاپرفیلد” نوشته‌ی چارلز دیکنز است و یکی از معروف‌ترین آثار این نویسنده مشهور است. داستان در مورد دیوید کاپرفیلد، پسر یتیمی است که در زندگی با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. این کتاب به ترجمه‌ی مسعود رجب نیا توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است.

۵۵- پدران و پسران

پدران و پسران

“تاثیر یک پدر همیشه بر روی پسرش باقی خواهد ماند.”

داستان “پدران و پسران” درباره تضادها و اختلافات بین دو نسل در روسیه است. این اثر از نگاهی عمیق به روابط پدران و پسران، مسائل فرهنگی و اجتماعی در جامعه روسیه پرداخته و با ارزش‌ها و اعتقادات متفاوت این دو نسل آشنا می‌کند. “پدران و پسران” توسط ایوان تورگنیف نوشته شده و به ترجمه‌ی مهدی غبرایی در نشر علمی فرهنگی منتشر شده است.

۵۶- مرگ ایوان ایلیچ

مرگ ایوان ایلیچ از بهترین رمان‌های جهان

“به لحاظ افکار عمومی بالا می‌رفتم، اما به همان نسبت زندگی از من کناره می‌گرفت. و حالا دیگر کار از کار گذشته است و چیزی جز مرگ وجود ندارد. نکند راستی راستی کل زندگی‌ام غلط بوده باشد؟”

“مرگ ایوان ایلیچ” یکی از معروف‌ترین آثار لئو تولستوی است. در این رمان، زندگی ایوان ایلیچ گولووین را دنبال می‌کنیم، یک قاضی که در زندگی خود با مسائلی مانند بیماری و مرگ روبه‌رو می‌شود. این کتاب به نحوی عمیق و جذاب مفاهیمی همچون زندگی، مرگ، و معنای واقعی زندگی را بررسی می‌کند. ترجمه‌ی سروش حبیبی از انتشارات چشمه را پیشنهاد می‌کنیم.

۵۷- سرخ و سیاه

سرخ و سیاه استندال

“این است معجزه‌ی چشمگیر تمدن شما! عشق را به کاری معمولی بدل کرده‌اید.”

رمان “سرخ و سیاه” از آثار مشهور نویسنده‌ی استندال است که در قرن نوزدهم نوشته شد. این داستان در مورد جولین سورل است، یک جوان که عاشق ایده‌های ناپلئونی می‌شود و سعی در پیشرفت اجتماعی دارد. او به مشکلاتی در جامعه برخورد می‌کند و تضادهای اجتماعی و فرهنگی را تجربه می‌کند. این کتاب به ترجمه‌ی مهدی سحابی از نشر مرکز منتشر شده است.

۵۸- طبل حلبی

طبل حلبی از بهترین رمان های جهان

“آن روزها از این نشانه‌ها که از نزدیکی مصیبت خبر می‌داد، کم نبود. مصیبت، چکمه‌هایی می‌پوشید که پیوسته زمخت‌تر می‌شد و قدم‌هایی پیوسته بلند تر و پر صداتر بر می‌داشت تا همه جا گیر شود”

گونتر گراس برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۹، با نگارش رمان “طبل حلبی” یکی از شاهکارهای قرن بیستم را خلق کرده است. داستان این کتاب در مورد اسکار ماتزرات است، یک فرد که در یک آسایشگاه روانی زندگی می‌کند و اینجا جایی است که او بیشترین آرامش را پیدا می‌کند. “طبل حلبی” یکی از بهترین رمان‌هایی است که با موضوع زندگی پس از جنگ نوشته شده است. گراس به زیبایی از ایهام و نمادها استفاده می‌کند و داستانی پیچیده و جذاب را ایجاد می‌کند که لحن آن به تناوب از منظر اول شخص به منظر سوم شخص تغییر می‌کند. این کتاب بیشتر برای خوانندگانی مناسب است که تجربه کتاب‌خوانی پیچیده‌تر را دارند و به دنبال کتاب‌های با مضمون عمیق هستند. گراس تلاش می‌کند تا شرایط اجتماعی و تاریخی اروپا در قرن بیستم و تأثیرات جنگ جهانی را با شکل‌های سمبلیک به تصویر بکشد. بسیاری از منتقدان این کتاب را یکی از بهترین آثار ضدجنگ تاریخ می‌نامند.

شما می‌توانید این کتاب را با ترجمه سروش حبیبی از نشر نیلوفر تهیه و مطالعه کنید.

۵۹- نام من سرخ

نام من سرخ اورهان پاموک

“فکر می‌کردم اگر دو نفر همیشه به هم راست بگویند، یعنی عین حقیقت رو بگویند، باید خیلی صمیمی باشند؛ ولی الان می‌بینم که برای حفظ صمیمیت، انگار مجبوری بعضی جاها دروغ هم بگویی.”

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که این کتاب باعث شد اورهان پاموک جایزه نوبل ادبیات را دریافت کند. رمان “نام من سرخ” علاوه بر اینکه یکی از محبوب‌ترین آثار نویسنده معاصر ترکیه است، یکی از اهم رمان‌های کلاسیک نیز به شمار می‌آید. داستان این کتاب در مورد جامعه و اندیشه‌های مختلف در ترکیه معاصر است. اورهان پاموک تلاش می‌کند تا در داستانش به مسائلی همچون هویت فرهنگی، انزوا، و دشواری‌های میانه‌رویی در جامعه ترکیه اشاره کند. این کتاب به ترجمه‌ی تهمینه زاردشت از نشر مروارید منتشر شده است.

۶۰- سفرهای گالیور

سفرهای گالیور

“همه‌ی انسان‌ها دوست دارند عمری طولانی داشته باشند، اما هیچ کس نمی‌خواهد پیر باشد.”

“سفرهای گالیور” اثری است که توسط جاناتان سوئیفت نوشته شده و به عنوان یکی از رمان‌های کلاسیک ادبیات جهان شناخته می‌شود. داستان این کتاب در مورد سفرهای کاپیتان لموئل گالیور به سرزمین‌های مختلف و دیدگاه‌های او نسبت به آن‌ها است. این رمان به طرزی شناخته شده است که به طنز و سخره‌گونه به موضوعاتی همچون جامعه، سیاست، و انسانیت پرداخته و از طریق داستان‌های فانتزی نمایانگر مسائل اجتماعی و فرهنگی تازه‌ای می‌شود. این کتاب در ترجمه‌های مختلفی در دسترس است و انتخاب ترجمه به عهده‌ی شماست.

۶۱- مرشد و مارگاریتا

۶۱- مرشد و مارگاریتا

۶۱- مرشد و مارگاریتا

مرشد و مارگاریتا از بهترین رمان های جهان

“خدایا، جهان در شب چه غم انگیز است و چه اسرار آمیز است مه بر فراز مرداب‌ها!”

یک رمان جذاب با چاشنی رئالیسم جادویی که هجویه‌ای است بر دوران جکومت استالین، ترکیب جالبی است نه؟ رمان مرشد و مارگاریتا اثر میخائیل بولگاکف یکی دیگر از بهترین رمان های ادبیات روسیه و جهان است که در فهرست ما جای می‌گیرد. بولگاکف در این رمان سه داستان را در هم تنیده تا داستانی جذاب را برای خواننده خلق کند. جالب اینجاست بدانید که این رمان ۲۶ سال پس از آنکه نوشتنش به پایان رسیده بود منتشر شد و خیلی زود توانست به یک رمان پرفروش تبدیل شود. البته پیشنهاد ما این است اگر به تازگی رمان خواندن را شروع کردید، این کتاب شاید خیلی مناسب شما نباشد. دلیلش هم داستان پیچیده آن است که گاهی ممکن است شما را گیج کند.

برای ترجمه می‌توانید به سراغ ترجمه‌ی زنده یاد بهمن فرزانه بروید.

۶۲- و سپس هیچ کس نبود یا ده بچه زنگی

ده بچه زنگی از بهترین رمان های جهان

“قاتل بین یکی از ماهایی است که در این اتاق قرار داریم.”

مگر می‌شود فهرستی از بهترین رمان های جهان داشته باشیم و در آن یکی از بهترین کتاب های جنایی تاریخ را نیاوریم؟ کتاب و سپس هیچ کس نبود به عقیده بسیاری از افراد مشهورترین و بهترین اثر آگاتا کریستی است. داستان این کتاب از آنجایی شروع می‌شود که فردی ناشناس نامه‌ای را به ۱۰ نفر ارسال می‌کند و آن‌ها را به جزیره‌ای دعوت می‌کند. جایی که در آن اتفاقات و حوادث خطرناک و ترسناکی در انتظارشان است. اگر طرفدار کتاب های جنایی هستید نباید این کتاب را از دست بدهید چرا که از همان ابتدا تا انتها ذهن شما را همراه خودش می‌کشد و شما دوست دارید که معماهای آن را حل کنید. این کتاب با نام ده بچه زنگی هم ترجمه و منتشر شده است.

نشر هرمس این کتاب را با ترجمه خسرو سمیعی در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶۳- کوری

کوری ساراماگو

“مشکل، زندگی در کنار دیگران نیست، بلکه درک کردن آن ها است.”

رمان کوری مهم‌ترین اثر ژوزه ساراماگو است و داستان آن درباره شهری است که مردمش به دلیل ابتلا به یک بیماری مسری، بینایی خود را از دست می‌دهند. با این تفاوت که آن‌ها بعد از کور شدن، به جای اینکه هم جا را سیاه ببیند، سفید می‌بینند. این رمان با استفاده از نمادگرایی، تلاش می‌کند تا فجایع و سقوط اخلاقیات و بشریت در طول قرن بیستم را به تصویر بکشد. رمان کوری از زاویه دید سوم شخص بیان می‌شود و تلاش می‌کند به ما نشان دهد که انسان‌ها در هنگام روبرو شدن با شرایط سخت، چگونه همه چیز را برای بقای خود زیر پا می‌گذارند.

پیشنهاد ما برای ترجمه این کتاب نشر مروارید است که ترجمه اسدالله امرایی را منتشر می‌کند.

۶۴- کیمیاگر

کیمیاگر

“وقتی زبان عشق را یاد بگیری، کسی که منتظرت است را به آسانی خواهی شناخت، چه در دل کویر باشد چه وسط شهری بزرگ.”

رمان کیمیاگر مشهورترین اثر پائولو کوئیلو است. داستان این رمان جذاب و گیراست و همین ویژگی باعث می‌شود که شما تا انتها آن را دنبال کنید. کیمیاگر قصه‌ی چوپانی به نام سانتیاگو را روایت می‌کند که راهی سفری عجیب و دور و دراز می‌شود. انگیزه او از سفر پیدا کردن گنج است. گنجی که همیشه رویایش را در سر داشته است. سانتیاگو در این راه با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود و زیر بار سنگین برخی از این چالش‌ها رشد می‌کند. رمان کیمیاگر به ما یاد می‌دهد که چگونه و چرا باید رویاهای خود را دنبال کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تازگی مطالعه رمان را شروع کردید یا قصد انجام این کار را دارید، از این رمان غافل نشوید. کیمیاگر در فهرست کتاب هایی که قبل از ۲۰ سالگی باید خواند هم قرار می‌گیرد.

ترجمه آرش حجازی از این رمان تنها ترجمه رسمی آن در ایران است. اگرچه ترجمه‌های خوب دیگری هم در بازار موجود هستند.

۶۵- میدل مارچ

میدل مارچ از بهترین رمان های جهان

“و البته مردان در مورد همه چیز، بیشترین دانش را دارند، به جز درباره‌ی چیزهایی که زنان بهتر می‌دانند.”

رمان میدل مارچ نوشته ماری آن ایوانس است که به خاطر شرایط آن دوران مجبور شد اثرش را با نام مستعار جورج الیوت منتشر کند. این رمان داستان زندگی دوروتیا بروک را روایت می‌کند. دوروتیا که از دنیای مادی‌گرا و به دور از معنویت آن دوران دل خوشی ندارد، تصمیم می‌گیرد با فردی ازدواج کند که تصور می‌کند شاهزاده‌ی رویاهایش است. اما خیلی زود مشخص می‌شود رویای او خیلی هم درست نبوده است. موازی با این داستان، ما داستان ترتیوس لیدگیت را می‌خوانیم که پزشکی جوان است و او هم با شخص اشتباهی ازدواج می‌کند. جورج الیوت در این رمان تلاش می‌کند ما را با جزئیات زندگی مردم در قرن ۱۹ انگلستان بیشتر اشنا کند. این رمان علاوه بر داستان جالبی که دارد، از لحاظ ادبی نیز جایگاه مهمی دارد. بسیاری از منتقدین میدل مارچ را از جمله رمان‌های پیشرو در شکل گیری رئالیسم یا واقع گرایی در ادبیات می‌دانند.

نشر نی این کتاب را در دو جلد و با ترجمه رضا رضایی منتشر می‌کند.

۶۶- سپید دندان

سپید دندان

“سپید دندان با این قانون به خوبی آشنا بود: به ضعیف‌ترها ظلم کن و از قوی‌ترها طبعیّت داشته باش.”

دومین اثر جک لندن در فهرست بهترین رمان های جهان ما قرار دارد. سپید دندان هم مانند آوای وحش یک اثر ناتورالیستی است که داستانش از زبان و دریچه دید یک حیوان روایت می‌شود. حیوانی که در اینجا یک سگ گرگی است و حالا باید یاد بگیرد در دنیای وحش چگونه زندگی کند. سپید دندان یک رمان سرگرم کننده است که با مطالعه آن می‌توانید رابطه بین حیوان و انسان را این بار از زاویه دید جدیدتری ببینید. از روی این رمان که در اوایل قرن بیستم منتشر شده است، تا به حال چندین اقتباس سینمایی و انیمیشنی صورت گرفته است. شما هم اگر به قصه‌های طبیعت علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم این رمان را مطالعه کنید.

سپید دندان را می‌توانید با دو ترجمه محمد قاضی و کیومرث پارسای تهیه و مطالعه کنید.

۶۷- مادر

مادر ماکسیم گورکی

“حماقت مردم فقیر ناشی از فقر آن‌هاست و حماقت ثروتمندان از حریص بودنشان”

ماکسیم گورکی بدون شک یکی از بهترین نویسندگان ادبیات روسیه است و رمان مادر یکی از بهترین آثار او است. مادر، داستان روسیه قبل از انقلاب را روایت می‌کند و تلاش می‌کند ما را ظلمی که در دوران تزارها بر روسیه حاکم بود آشنا کند. گورکی همچنین در رمان مادر به سراغ نقش زنان و کارگران در انقلاب روسیه می‌رود و سال‌های قبل از انقلاب ۱۹۰۵ را به تصویر کشیده است. اگر به رمان‌های سوسیالیستی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این رمان را از دست ندهید.

نشر نگاه این کتاب را با ترجمه علی اصغر سروش منتشر می‌کند.

۶۸- پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا از بهترین رمان های جهان

“اما انسان برای شکست ساخته نشده است. انسان ممکن است نابود شود ولی هرگز شکست نخواهد خورد.”

مگر می‌شود ما فهرستی از بهترین رمان های جهان داشته باشیم و فقط یک کتاب از ارنست همینگوی بزرگ را در آن قرار دهیم؟ پیرمرد و دریا یکی از بهترین آثار همینگوی و یک رمان نسبتا کوتاه است. داستان این رمان درباره پیرمردی به نام سانتیاگو است. او هر روز به دل دریا می‌زند تا ماهی بگیرد. اما یک روز مجبور می‌شود با یک نیزه ماهی غول پیکر سرشاخ شود! همینگوی در داستان به ظاهر ساده‌ی این رمان مفاهیمی همچون شجاعت، تسلیم ناپذیری و تلاش برای دستیابی به اهدافمان را گنجانده است. نقل است که پیرمرد و دریا به قدری ذهن و تخیل همینگوی را به خودش مشغول کرده بود، که او با وجود کیلومترها فاصله از دریا مدام احساس دریازدگی می‌کرد.

در مورد ترجمه این کتاب نظرات گوناگونی وجود دارد. ترجمه نجف دریابندری که نشر خوارزمی منتشر کرده است حاوی یک توضیح جامع و کامل از زندگی و سبک نوشتاری همینگوی است. اگر به مطالعه درباره او علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این ترجمه را بخوانید. در غیر این صورت پیشنهاد ما ترجمه احمد کسایی‌پور از نشر هرمس است.

۶۹- تنهایی پر هیاهو

تنهایی پر هیاهو

“در سکوت شبانه، سکوت مطلق شبانه، وقتی که حواس انسان آرام گرفته است، روحی جاودان، به زبانی بی نام با انسان از چیزهایی، از اندیشه‌هایی سخن می گوید که می‌فهمی ولی نمی‌توانی وصف کنی…”

یکی از رمان های پر طرفدار قرن بیست و یکم که داستان خاص آن باعث می‌شود تا مدت‌ها در ذهن شما باقی بماند. تنهایی پر هیاهو داستان مردی به نام هانتا را روایت می‌کند که شغلش خمیر کردن کتاب‌ها است. اما در طول این سال‌ها همیشه سعی می‌کرده تا برخی از این کتاب‌های ممنوعه را از خطر نابودی نجات دهد. یهومیل هرابال در این کتاب به طور غیرمستقیم حکومت کمونیستی جمهوری چک در دهه ۷۰ میلادی را نقد می‌کند و اقداماتی از جمله سانسور شدید توسط این حکومت را محکوم می‌کند. هرابال همچنین تلاش می‌کند تا پوچی و بی‌معنا بودن زندگی انسان در قرن حاضر را به تصویر بکشد. تنهایی پر هیاهو یک رمان کوتاه است که می‌توانید آن را یک روزه تمام کنید.

پیشنهاد ما برای این کتاب ترجمه پرویز دوائی است.

۷۰- رمان ۲۶۶۶

۷۰- رمان ۲۶۶۶

۷۰- رمان ۲۶۶۶

۲۶۶۶ از بهترین رمان های جهان

“وارد خلسه شد. چشم هایش را بست و دهانش را باز کرد. آن چیز را که قبلا گفته بود، بار دیگر تکرار کرد: صحرای بزرگ، شهر بزرگ، در شمال ایالت، دخترهای کشته شده، زن های به قتل رسیده.”

رمانی که شبیه هیچ رمانی دیگری نیست! ۲۶۶۶ رمانی است که داستان ۴ فرد مختلف را روایت می‌کند. چهار منتقد ادبی که زندگی هر ۴ نفر آن‌ها به خاطر علاقه‌شان به فون آرشیمبولدی، نویسنده جریان ساز آلمانی، به یکدیگر گره خورده است. شخصیت سازی روبرتو بولانیو در این رمان کم نظیر است. به طوری که تا مدت‌ها پس از اتمام آن نمی‌توانید شخصیت‌های مهمی که در طول داستان با آن‌ها مواجه شدید را فراموش کنید. سرانجام دست تقدیر این ۴ نفر را در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک کنار هم جمع می‌کند. جایی که در آن طی ۷ سال به بیش از ۲۰۰ زن و دختر تجاوز شده و سپس آن‌ها را به قتل رسانده‌اند. بولانیو یک فصل ۴۰۰ صفحه‌ای را به توصیف این قتل‌ها اختصاص داده است! پیشنهاد می‌کنم اگر یک رمان خوان حرفه‌ای هستید، این ۱۲۰۰ صفحه را از دست ندهید.

محمد جوادی این کتاب را در ایران ترجمه و نشر کتابسرای تندیس آن را به چاپ رسانده است.

۷۱- خدای چیزهای کوچک

خدای چیزهای کوچک

“خیلی عجیب است که گاهی اوقات، خاطر‌ ی مردگان، بسیار طولانی تر از خاطره‌ی یک زندگی ربوده شده به زندگی خود ادامه می‌دهد.”

داستانی جذاب، خواندنی و البته کمی پیچیده از دل هندوستان. رمان خدای چیزهای کوچک داستان یک خانواده ثروتمند در هند را روایت می‌کند. زندگی دوقلوهای این خانواده به نام استا و راحل با آمدن دختر عمویشان سوفی دچار تغییر می‌شود. داستان این رمان خطی نیست و در طول زمان خواندن متوجه می‌شوید که مدام به عقب و جلو حرکت می‌کند. اگر طرفدار چنین داستان‌هایی هستید از این کتاب هم لذت می‌برید. اما توصیه می‌کنم اگر از شروع کتاب خیلی خوشتان نیامد، هرچه جلوتر بروید بیشتر شیفته آن خواهید شد.

سیروس نورآبادی و گیتار گرگانی این کتاب را در ایران ترجمه کرده‌اند.

۷۲- جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند

جایی که خرچنگ ها آواز می‌خوانند

“شاید بهتر است عشق مثل یک زمین بایر باقی بماند.”

یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز و از بهترین رمان هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده است. کتاب جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند داستان کیا را روایت می‌کند. دختری که خانواده‌اش او را در کودکی رها کرده‌اند و با پدر الکلی و بداخلاقش زندگی می‌کند. او زندگی‌اش با انواع و اقسام درد و رنج‌ها روبرو شده و آن‌ها را تحمل کرده است. این رمان که اولین اثر دلیا اُوِنز محسوب می‌شود، به بهترین شکل مفهوم غم و تنهایی را به تصویر می‌کشد. داستان این کتاب و تصویرسازی و شخصیت پردازی آن به قدری خوب است که احتمالا پس از تمام شدن کتاب دلتان برای کیا تنگ خواهد شد. البته یادتان باشد، اگر در ابتدای کتاب خیلی جذب داستان نشدید، هرچه جلوتر بروید بیشتر شیفته آن خواهید شد.

پیشنهاد ما ترجمه آرتمیس مسعودی است که نشر آموت آن را منتشر می‌کند.

۷۳- همنام

همنام

“یک متکا و پتو بردار و دنیا را تا آنجا که می‌توانی، ببین. از این کار پیشمان نخواهی شد.”

یک داستان جالب، خواندنی و البته به شدت باور پذیر از خانواده‌ای مهاجر در دل آمریکا. آشوک و آشیما گانگولی که از کلکته به ماساچوست آمریکا آمده‌اند، حالا با چالش‌های زندگی در کشوری با فرهنگ جدید مواجه می‌شوند. در این بین آن‌ها صاحب پسری می‌شوند و تصمیم می‌گیرند نام او را به یاد نیکولای گوگول، نویسنده مشهور روس، گوگول بگذارند. البته با جلو رفتن داستان متوجه می‌شویم که این اسم اصلا انتخاب خوبی برای پسرشان نبوده است! جومپا لاهیری در شخصیت پردازی و روایت داستان فوق‌العاده عمل کرده است به طوری که هنگام مطالعه رمان تصور می‌کنید تمام شخصیت‌ها در اطراف شما حضور دارند. گویی که خودتان درون این رمان زندگی می‌کنید. همچین یک فیلم بر اساس این رمان ساخته شده است که خب البته به خوبی رمان نیست.

ترجمه امیر مهدی حقیقت که نشر ماهی آن را منتشر می‌کند پیشنهاد ما به شما است.

دانلود کتاب الکترونیک از کتاب راه 

۷۴- همسایه‌ها

همسایه ها احمد محمود

“بس که وعده شنیدیم، وعده دونمون دراومد. هرچه بیشتر فلاکت می کشیم، بیشتر به اون دنیا حواله مون میدن.”

همسایه‌ها یکی از بهترین رمان های ادبیات فارسی و از آثار برجسته‌ی احمد محمود است. این رمان داستان زندگی پسری به نام خالد را در جنوب ایران روایت می‌کند. قصه این رمان در بحبوحه‌ی دوران ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد اتفاق می‌افتد. خالد هم که یک پسر نوجوان است به مرور خواسته و ناخواسته وارد این جریانات سیاسی می‌شود. احمد محمود در این کتاب سعی کرده زندگی مردم در آن دوران و تاثیر تحولات سیاسی را بر مردمی که در یک خانه چند اتاقه کنار هم زندگی می‌کنند به تصویر بکشد. همسایه‌ها یک رمان واقع‌گرایانه است که بر بستری تاریخی قرار گرفته است. پس اگر به مطالعه چنین رمان‌هایی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم همسایه‌ها را از دست ندهید.

تنها نشر امیرکبیر این کتاب را در ایران منتشر می‌کند که البته متاسفانه پیدا کردن آن در بازار کمی مشکل است.

۷۵- آنک نام گل

۷۵- آنک نام گل

۷۵- آنک نام گل

آنک نام گل از بهترین رمان های جهان

“پس چرا می‌خواهید بدانید؟ چون حکمت فقط عبارت از دانستن آن چیزهایی نیست که باید کرد یا می‌توان کرد، بلکه شامل آن چیزهایی هم هست که می‌توان کرد و ای بسا نباید کرد.”

رمان آنک نام گل داستان زندگی کشیش‌ها در قرون وسطی و قرن چهاردهم میلادی را روایت می‌کند. قصه از آنجا شروع می‌شود که خانواده فرانسیسکان به کفر و ارتداد متهم می‌شوند. برادر ویلیام مسئول این پرونده است و قرار است صحت این اتهام را بررسی کند. اما خیلی زود هفت قتل اتفاق می‌افتند که به طور کلی روند داستان را دستخوش تعییر می‌کنند. اومبرتو اکو نویسنده این کتاب در ادامه بر باورهای آن دوران طعنه می‌زند و به ما اروپای قرن چهاردهم میلادی را نشان می‌دهد. اگر به دنبال کتابی هستید که داستانی جنایی، معمایی و در عین حال تاریخی داشته باشد، آنک نام گل همانی است که می‌خواهید. از این رمان فیلمی هم با بازی شان کانری فقید ساخته شده است که ارزش دیدن را دارد.

رضا علیزاده این رمان را ترجمه و نشر روزنه آن را منتشر می‌کند.

منبع :هوش برتر ایرانیان 

امتیاز

داستان

داستانکتاب خوبکتابخوانی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *