نکات طلایی درباره ی فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین

نکات طلایی درباره ی فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین

نکات طلایی درباره ی فرهنگ و آداب و رسوم مردم در چین


یکی از مللی که در دنیا به فرهنگ و تاریخشان بسیار می ارزند و بر آن تأکید می کنند، چینی‌ها هستند. چینی‌ها دارای تمدن چندین هزار ساله‌ای هستند که به دلیل دارایی‌های معنوی و مادی زیادی که امروزه دارند، ارزشمند شناخته می‌شوند. فرهنگ مردم در چین به شدت تحت تأثیر همه آنچه در طی تاریخ در این سرزمین رخ داده، قرار گرفته است. البته نمی‌توان نادیده گرفت تغییرات فرهنگی و اجتماعی که در طی قرن‌های اخیر در این کشور رخ داده است.

چین یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که بیش از میلیاردها نفر را در خود جای داده است. این میلیاردها نفر در واقع اعضای مملکتی هستند که دارای فرهنگی هزاران ساله و متمدن هستند. نژاد چینی امروزه در جمع بزرگ‌ترین گروه‌های قومی جهان قرار دارد. چینی‌ها از نظر نژادی به گروه زردپوستان تعلق دارند و بیشترین تنوع قومی در این کشور به گروه قومی هان تعلق دارد که بیش از ۹۰ درصد جمعیت را شامل می‌شود.

چینی‌ها دارای تمدنی است که بیش از سه هزار سال از آن می‌گذرد و در طول قرن‌های مختلف تغییراتی متفاوت، بزرگ و کوچک و حتی مثبت و منفی را تجربه کرده‌اند. مردم در چین به زبان ماندارین که به عنوان زبان چینی نیز شناخته می‌شود صحبت می‌کنند و این زبان به عنوان زبان اصلی مردم گروه هان در چین رشد کرده است. امروزه از زبان ماندارین به عنوان زبان رسمی در سراسر چین و در تمامی امور رسمی و اداری استفاده می‌شود.

این مطالب اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ مردم چین ارائه داده‌اند:

این مطالب اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ مردم چین ارائه داده‌اند:

این زبان بیش از هزاران سال است که وجود دارد. فرهنگ مردم در چین در طی دوره‌های مختلف تحت تأثیر ادیان و تفکرات مختلفی قرار گرفته است. ممکن است اسم مکتب کنفوسیوس که یکی از مشهورترین مکتب‌های چینی است، را شنیده باشید. کنفوسیوس یکی از نظریه‌پردازان و معلمان بزرگ چینی است که در فرهنگ چینی تأثیرات بزرگی داشته است. مردم در چین به نظرات مختلف از نظر مذهبی تائویی یا مسیحی اعتقاد دارند. در بین ادیان موجود در چین، دین اسلام نیز جایگاه دارد.

فرهنگ مردم در چین به ویژه بر هنر و ادب تأکید دارد. عموماً بیشتر چینی‌ها به خاطر آموزه‌های کودکی‌شان، هنر ساخت سفال را می‌آموزند. این را می‌توان در سفره‌های چینی که حتی در خانه‌های ما در ایران نیز بسیار رایج هستند، مشاهده کرد. همچنین از نظر ادبی، فرهنگ چینی‌ها بسیار غنی است و از لحاظ شعر و نقاشی نیز بسیار توانمند هستند. فرهنگ مردم در چین به شدت تأکید دارد که بر ارتباطات خانوادگی است. با این حال که کنفوسیوس در طی سال‌های زیادی از دنیا رفته است و دیگر به صورت رسمی در جامعه چینی حاضر نیست، تأثیر آن به قدری بزرگ است که هنوز هم در جامعه چینی امروزی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید : آشنایی با اداب و رسوم و فرهنگ مردم آمریکا ، آمریکایی ها چگونه زندگی میکنند ؟

به عنوان مثال، کنفوسیوس به وفاداری و احترام نسبت به والدین با تأکید زیادی اعتقاد داشته و این مفهوم به وضوح در فرهنگ عامه چین قابل مشاهده است. حتی امروزه، خانواده‌های چینی اغلب در یک خانه زندگی مشترک می‌کنند، که این نشان‌دهنده اهمیتی است که به خانواده در فرهنگ چینی داده می‌شود. حتی جوانان چینی به اندازه کافی به خانواده‌هایشان وابسته هستند که اگر به هر دلیلی از خانواده جدا شده باشند، به طور منظم و دائم به والدین و خانه خود بازمی‌گردند و با آن‌ها دیدار می‌کنند.

فرهنگ مردم در چین بر پایه اصول جمعی و تأکید بر مصالح عمومی تنظیم شده است. چینی‌ها همیشه به صورت گروهی عمل می‌کنند و از منافع گروهی و حتی منافع اجتماعی و ملی بیشتر اهمیت می‌دهند. این اصول به عنوان یکی از اصول اساسی جامعه و کشور چین محسوب می‌شوند. چینی‌ها بسیار مهربان و اهل احترام‌گذاری هستند. در خصوص فرهنگ خانوادگی در چین، یک حادثه مهم نزدیک به چهل سال پیش اتفاق افتاد. با توجه به جمعیت چین به تعداد زیادی، مقامات این کشور قانون یک فرزندی را برای خانواده‌های چینی تصویب کردند تا جمعیت را کنترل کنند. به همین دلیل است که اکنون خانواده‌های چینی مجاز به داشتن یک فرزند هستند و حق داشتن فرزندان بیشتر از این را ندارند. برخی از محققان اجتماعی نگران این هستند که نسبت‌های خانوادگی همچون خواهر و برادر، عمو و عمه، خاله و دایی در فرهنگ چینی به تدریج نابود شده و کاهش یافته است.

از نظر غذایی، فرهنگ مردم در چین با بسیاری از نقاط دنیا متفاوت است. غذاهای چینی دارای خصوصیات خاصی هستند. آن‌ها عاشق ادویه‌ها هستند و از ماهی بسیار استفاده می‌کنند. غذاهای محبوب در چین شامل توفو، رشته‌ها، کوفته‌برنجی و گوشت اردک هستند. چینی‌ها در همراهی با غذا از انواع ترشیجات استفاده می‌کنند و سوپ نیز بخشی ثابت از وعده‌های غذایی آن‌هاست. یکی از ویژگی‌های جالب فرهنگ چینی، مراعات و احترام به مهمانان است. چینی‌ها به دنبال این هستند که مهمانان خود را در رستوران‌ها به بهترین شکل ممکن پذیرایی کنند و این کار را به عنوان یک نشانه از ادب و احترام می‌دانند. هدیه‌دهی و دریافت هدایا نیز جزء جدایی‌ناپذیر از فرهنگ چینی است. چینی‌ها همواره هدایا را با دو دست به دیگران تقدیم می‌کنند و از دادن و دریافت وسایلی مانند گل، قیچی، حصیر، چاقو، ساعت و سایر اشیاء خودداری می‌کنند، زیرا این اشیاء را به عنوان نمایانگری از بدشانسی می‌بینند.

این مطالب اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ مردم چین ارائه داده‌اند:

این مطالب اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ مردم چین ارائه داده‌اند:

این مطالب اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ مردم چین ارائه داده‌اند:

زبان چینی به عنوان پرگوینده‌ترین زبان در جهان شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید که در برخی مناطق مثل گوانگجو و ماکائو از زبان کانتونی نیز استفاده می‌شود.

بیش از ۲۰۰ زبان مختلف در چین وجود دارد.

در چین، ترتیب تسلسل در خانواده از پدر، مادر و فرزند شروع می‌شود.

با وجود اینکه در فلسفه کنفوسیوس زن در جامعه چینی پس از مردان قرار می‌گیرد، اما امروزه زنان در چین بسیار قدرتمند و با نفوذی برابر یا حتی بیشتر از مردان شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید : قبل از سفر به ژاپن این نکات را بدانید !آشنایی با فرهنگ ژاپن

ورزش‌های رزمی مانند کونگ فو و کاراته منشأ اصلی خود را در چین دارند. به عنوان مثال، فوتبال، با توجه به منابع تاریخی چین، واقعاً میعادگاه ورزشی محبوبیت داشته است و حتی نقاشی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

پیش از ورود به خانه یک چینی و یا پذیرایی از دعوتش برای ناهار، به یادگیری تأکیدهای خوردن با چاپ اشیاء باید بپردازید. این موضوع به چینی‌ها مهم می‌آید که از مهمانان خود درخواست قاشق برای خوردن غذا کنید!

بیشتر هدایا که چینی‌ها به یکدیگر می‌دهند، شامل سبدهای میوه یا غذا هستند.

چینی‌ها انواع اعیاد مختلفی دارند که همگی را به شکل باشکوهی جشن می‌گیرند. این اعیاد تبدیل به جاذبه‌های گردشگری چین شده‌اند.

منبع : الی گشت 

امتیاز

فرهنگ و هنر

در چین چگونه زندگی میکنند ؟فرهنگ چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *