ایالات متحده آمریکا بهوسیلهی تنوعهای مختلف فرهنگی، زبانی، هویتی و رسوم متشکل است. اما شاید خوب باشد که بفهمید چگونه “فرهنگ آمریکایی” است. حتی با این معلومات، لازم به ذکر است که این توصیف کوتاه و جامع تنها یک مقدمه به حساب میآید و جامعه آمریکا تنوع فراوانی دارد و آنچه در اینجا ذکر میشود، قابل تعمیم به همه آمریکاییها که ممکن است با آنها برخورد کنید نیست!
۱- آمار و ارقام
مکان: قاره شمال آمریکا، محدودهٔ شمالی اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، بین کانادا و مکزیک
پایتخت: واشنگتن، دیسی
سرود ملی: “سرود پرچم”
ملیت: آمریکایی
ترکیبات قومی: آمریکاییهای شمالی (۷۲.۴٪)، آمریکاییهای آفریقایی (۱۲.۶٪)، اهل نسلهای بومی آمریکا (۰.۹٪)، آمریکاییهای آسیایی (۴.۸٪) (بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰)
جمعیت: بیش از ۳۲۸ میلیون نفر (۲۰۱۹)
نرخ رشد جمعیت: ۰.۷۵٪
آب و هوا: اصولاً معتدل، با مناطق گرمسیری در هاوایی و فلوریدا، مناطق قطبی در آلاسکا، نواحی نیمهخشک در دشتهای بزرگ غربی، و مناطق خشک در مناطق جنوبغربی.
منطقهٔ زمانی: زمان مرکزی آمریکا (UTC-۵ تا UTC-۱۰)
واحد پول: دلار آمریکا
نظام حکومتی: جمهوری فدرال
پوشش اینترنتی: بالای ۸۴٪
بیشتر بخوانید : آشنایی کامل با انواع مختلف سبک موسیقی |
۲- زبان
در ایالات متحده، هیچ زبان رسمی وجود ندارد، با این حال انگلیسی (بهطور خاص نسخهٔ انگلیسی آمریکایی) بهعنوان زبان اصلی در قوانین، مقررات، دستورالعملها، معاهدات، احکام دادگاههای فدرال و اعلانیههای رسمی استفاده میشود.
از ۵۰ ایالت، ۳۰ ایالت انگلیسی را بهعنوان زبان رسمی خود تعریف کردهاند، هاوایی به عنوان زبان رسمی خود هاوایی و آلاسکا حدود ۲۰ زبان بومی را بههمراه انگلیسی رسمی شناخته است.
با توجه به تعداد زیاد مهاجران در این کشور، آمریکا یک کشور چندزبانه است. طبق نظرسنجی انجمن جامعهشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۱، که تأیید دفتر سرشماری آمریکا داشته، ۵ زبان برتر در آمریکا بهترتیب عبارتند از:
انگلیسی – ۲۳۰ میلیون
اسپانیایی – ۳۷.۵۸ میلیون
چینی – ۲.۸۸ میلیون
فرانسوی – ۲.۰۵ میلیون
تاگالوگ – ۱.۵۹ میلیون
با توجه به قوانین، اگر در یک منطقه تعداد زیادی از افراد به زبانی غیر از انگلیسی صحبت کنند، اسناد مثل آرا باید به چندین زبان مختلف چاپ شوند. زبان اشاره آمریکایی (ASL) نیز به عنوان معروفترین زبان اشاره در ایالات متحده شناخته میشود.
۳- فرهنگ و جامعه آمریکایی
در ادامه به برسی فرهنگ آمریکایی ها میپردازیم .
مذهب و ایمانها
اغلبیت بزرگی از مردم ایالات متحده از دین مسیحی پیروی میکنند – تقریباً ۷۰-۷۸٪.
کاتولیسیسم بزرگترین مذهب یکتایی است، اما پروتستانها از جمله گروههای مختلف (مانند بپتیستها، متدیستها، لوتریها، پرسبیتریها و غیره) بیشتر از کاتولیکها هستند.
یهودیت بزرگترین دین غیرمسیحی (تقریباً ۱.۶٪) و پس از آن اسلام (۰.۵٪) و همچنین دیگر ادیان بزرگ مانند بودیسم، سیکیسم و غیره وجود دارند.
ایالات متحده بهوسیلهٔ جنبشهای مسیحی مانند مورمونها و شیکرها تأثیر گذار شده است.
حدود ۱۵٪ از آمریکاییها خداوردی هستند.
اگرچه این کشور تأثیر کمتری از دین دارد، اما دین به ویژه در حوزهی سیاست تأثیرگذار است، بهویژه در سطح ریاستجمهوری.
جشنهای بزرگ / جشنهای علمی
مراسمها و جشنهای فراوانی در ایالات متحده بهطور ملی و ایالتی برگزار میشود.
مراسمهای فدرال عبارتند از:
۱ ژانویه – سال نو
۱۵-۲۰ ژانویه (سومین دوشنبه ماه ژانویه) – تولد مارتین لوتر کینگ
۱۵–۲۱ فوریه (سومین دوشنبه ماه فوریه) – تولد جورج واشنگتن
۳۱-۲۵ مه (آخرین دوشنبه ماه مه) – روز یادبود
۴ ژوئیه – روز استقلال ایالات متحده آمریکا
۷-۱ سپتامبر – روز کارگر
۱۴-۸ اکتبر – روز کلمبوس
۱۱ نوامبر – روز کهنهسربازان
۲۲–۲۸ نوامبر (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) – روز شکرگذاری
۲۵ دسامبر – روز کریسمس
خانواده
عمدتاً خانوادهها در ایالات متحده از اندازهی کوچکی برخوردارند (به استثنای برخی از خانوادههای خاص).
مادر و پدرها بهطور معمول در خانههای جداگانهای زندگی میکنند، که اغلب فاصله زیادی از فرزندانشان دارد.
فردیگرایی اهمیت دارد و حتی در خانوادهها نیز نمود مییابد.
اشخاص بهخاطر دستاوردهای فردی، مبادرتهای شخصی و موفقیتهای خود افتخار میکنند و ممکن است این افتخار را با افراد مسنتر خود بهاشتراک بگذارند.
طبقهبندی اجتماعی
از دیدگاه نظری، جامعه ایالات متحده بر مبنای طبقهبندی نیست.
“رویای آمریکایی” معتقد است که هر کس با هر پیشزمینهای میتواند به هر میزان موفقیت برسد.
به همین دلیل، داستانهای “از صفر به قهر” در ایالات متحده بسیار محبوب هستند.
در واقع، طبقهبندی اجتماعی بهویژه بر مبنای اقتصاد و نژاد وجود دارد.
نواحی فقیرنشین در ایالات متحده عمدتاً متعلق به افرادی از رنگ و نژاد خاصی هستند.
گرچه مفهوم “طبقه” بهطور غیررسمی وجود ندارد، اما تبعیض بر اساس لهجه، پوشش، رفتار و غیره دیده میشود.
بیشتر بخوانید : قبل از سفر به ژاپن این نکات را بدانید !آشنایی با فرهنگ ژاپن |
تأثیر جنسیت
از دیدگاه تئوری، تساوی جنسیتی در جامعه و قوانین ایالات متحده واقع است. با این حال، به طور کلی، زنان همچنان مزایا و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مشابه مردان را نخواهند داشت. با وجود اینکه بیشتر زنان به عنوان اعضای نیروی کار حضور دارند، اما به طور کلی هنوز به فعالیتهایی مثل مراقبت از کودکان، آشپزی و مدیریت خانه محدود هستند. معمولاً مشاغل با نام “شغلهای پاییندست” توسط زنان انجام میشوند. در بخش کارگری، زنان در حوزههایی که به نیاز به قوای بدنی بیشتری اشاره دارد، مانند ساخت و ساز و آتشنشانی، حضور کمتری دارند. همچنین، نمایندگان زن در حوزهی سیاست به تعداد کمتری نسبت به مردان وجود دارند و زنان به طور آماری در شرایط فقر زندگی میکنند.
جامعهپذیری
مراقبت از نوزادان به طور اولیه به وضعیت اقتصادی بستگی دارد. خانوادههای کمدرآمد بیشتر به مادران یا اقوام نزدیک برای مراقبت و تربیت کودکانشان تکیه میکنند. از سوی دیگر، خانوادههای ثروتمند معمولاً از پرستاران کودک استفاده میکنند و از مراکز مراقبت روزانه بهره میبرند. کودکان میتوانند از سن پنج تا هجده سالگی در تحصیل شرکت کنند و تحصیل تا سن شانزده سالگی اجباری است.
اقتصاد
ایالات متحده یک اقتصاد صنعتی پیشرفته دارد و GNP بزرگترین جهان است. اغلب فعالیتهای تجاری در بخش خدمات از قبیل امور مالی، تبلیغات و گردشگری انجام میشود. صنایع تولیدی از جمله نفت، فولاد، وسایل نقلیه موتوری، فضا، ارتباطات راه دور، فرآوری مواد غذایی، الوار و معدن شامل میشوند. این کشور از نظر نیازهای اقتصادی خودکفا است و یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات غذایی در جهان است.
تغذیه
شیوع مصرف غذاهای آماده و فرآوریشده مانند همبرگر و هاتداگ باعث شده تا رژیم غذایی آمریکاییها حاوی مقادیر زیادی چربی، نمک، قند و کربوهیدرات تصفیهشده باشد. حدود ۶۰ درصد جمعیت آمریکا به عنوان چاق شناخته میشوند. انگیزه برای مصرف “غذاهای آشغال” یک عامل فرهنگی است که معمولاً به دلیل سرعت تهیه، هزینه کمتر، طعم خوشمزهتر و سهولت در دسترسی مورد ترجیح قرار میگیرد. با این حال، گزینههای سالم نیز در سراسر کشور وجود دارند و محصولات محلی، چای با کیفیت و نانهای با کیفیت در اکثر شهرها مشترک هستند. فرهنگ غذایی در ایالات متحده میتواند از منطقه به منطقه متفاوت باشد، به طور مثال استیک و پنیر در فیلادلفیا و غذاهای تند در نیومکزیکو محبوب هستند. با وجود جوامع مهاجر از اروپا، آفریقا و آسیا، غذاهای بینالمللی در تمام شهرها قابل دسترسی هستند.
۴-فرهنگ، دانشهای انسانی و هنر عمومی
مقداری کلام کافی نیست تا تاثیر آمریکا در زمینه هنر، دانشهای انسانی و فرهنگ پاپ در دنیا را تشریح کند.
ادبیات آمریکا در قرن نوزدهم بسیار به تجربه و نمایش در آمد و این روند از آن زمان تا به امروز ادامه دارد. نویسندگان معروفی همچون مارک تواین، اف. اسکات فیتزجرالد و ارنست همینگوی در این زمینه نام برده میشوند.
ورزشهای محبوب مانند فوتبال، بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ هستند.
آمریکا به طور معمول در المپیکها عملکرد خوبی دارد.
ژانرهای موسیقی مانند جاز، راک، گرانج، موسیقی کانتری، هیپهاپ و RnB در آمریکا شکل گرفتهاند و همچنان محبوبیت دارند.
هنر در آمریکا بسیار پرطرفدار است و گالریهای هنری مختلف در سراسر کشور قرار دارند. هنرمندان برجستهای چون جکسون پولاک و اندی وارهول در این زمینه شناخته میشوند.
۵-آداب و رسوم اجتماعی
چقدر آداب و رسوم اجتماعی آمریکایی ها ر امیشناسید ؟
عناوین و نامها
در خانواده، میان دوستان و همکاران از نام کوچک یکدیگر استفاده میشود.
استفاده از نامهای مستعار متداول است.
در موقعیتهای رسمی، استفاده از نام و نام خانوادگی یا نام شخصی که معرفی میشود، معمول است، به عنوان مثال: “Please meet Jane Doe”. نامهای آقای یا خانم نیز میتوانند در موارد رسمی به کار روند.
در محیطهای کاری برای تحتعنوانگذاری افراد از عنوانهای شغفهای آنها استفاده کنید، به عنوان مثال: “Nice to meet you Professor Lacey”.
هنگام معرفی خود، بهتر است از عنوانهای شغفهای استفاده نکنید.
جلسات و پرسش و پاسخ
پرسش و پاسخ در فرهنگ آمریکایی به طور کلی غیررسمی است.
در موقعیتهای اجتماعی، دست دادن به میزانی که قبلاً معمول بوده نیست و لبخند زدن و سرتکان دادن کافی است.
وقتی افراد به یکدیگر معرفی میشوند، دست دادن همراه با عبارتهایی مانند “How d’ya do?”، “How you doing?” یا “How are you?” رایج است.
در محیطهای کاری، افراد به همراه دست دادن معمولاً خود را معرفی میکنند.
در شرایط کاری، به عنوان جایگزینی برای خداحافظی از عباراتی مثل “call me some time”، “let’s do lunch” یا “see you around” استفاده میشود.
هنگام معرفی شخص، اطلاعاتی کمی درباره شخص معرفی شده را ارائه دهید، به عنوان مثال: “This is Larry Whyte; he works at the local school as a science teacher”.
سبک ارتباطی
برخی آمریکاییها ممکن است در برابر برخی از افراد خارجی به طور نادانشیانه متکبر یا پرخاشگرانه عمل کنند.
سطح شفافیت و صراحت در مکالمات آمریکایی اهمیت دارد.
تمایل آمریکاییها به ارتباطات رمزگذاریشده و غیرمستقیم در دیالوگها باعث تردید و سردرگمی میشود.
تأکید در مکالمات بر واقعیتهای موجود است و نه روابط ضمنی.
آمریکاییها به طور کلی در موارد شخصی خود را باز میکنند و از طرح سؤالات مستقیم و جسورانه نیز خودداری میکنند.
حریم شخصی
آمریکاییها تمایلی به ارتباط نزدیک با دیگران ندارند.
حفظ مسافت فیزیکی در طول مکالمات عادت شده است.
بیشتر آمریکاییها در ارتباط با دیگران به طور مستقیم آنها را لمس نمیکنند، البته در مورد دوستان نزدیک و خانواده ممکن است استثناء وجود داشته باشد.
در جمعهای عمومی مانند پارکها یا اتوبوسها، آمریکاییها تمایل دارند به فاصله دیگران احترام بگذارند.
هدیهدهی
آمریکاییها هیچگونه سنت یا مقررات خاصی در زمینه هدیهدهی ندارند.
هدایا معمولاً در مناسبتهای خاص یا بین دوستان و خانواده تبادل میشوند.
در حوزه تجارت و کار، به دلیل قوانین ضدرشوه، هدیهدهی معمولاً پرهیز میشود.
استفاده از پول نقد به عنوان هدیه معمولاً روا نیست.
در صورتی که خانه کسی را بازدید میکنید، هدایایی مانند گل، گیاه، سبد میوه، شکلات، کتاب یا تزئینی کوچک مناسب خواهد بود.
آداب مربوط به مصرف غذا
آمریکاییها در طی وعدههای صبحانه، ناهار و شام معمولاً با یکدیگر تعامل دارند.
در صورتی که هدف کسب و کار باشد، تعامل به حداقل میرسد.
غذاهای اجتماعی عمدتاً برای خوردن ارائه میشوند نه برای صرف وقت گذرانی.
در صورتی که کسی را به رستوران دعوت کنید، معمولاً باید هزینه غذاها را پرداخت کنید.
استفاده از چنگال در دست چپ و چاقو در دست راست استاندارد است.
اگر غذا یا نوشیدنی خاصی را نمیپسندید، میتوانید آن را اجتناب کنید.
بسیاری از غذاها با دست خورده میشوند.
غذاها معمولاً به صورت شیوه خانوادگی سرو میشوند، به این معنی که در ظروف بزرگ قرار داده میشوند و در میان میز قرار میگیرند تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.
قبل از آنکه میزبان آغاز به خوردن کند یا از شما خواسته شود، شروع به خوردن نکنید.
پایسته مانده تا دعوت شوید و نشستن به میز به عهده میزبان است.
آرنجهای خود را روی میز قرار ندهید.
هنگام بازدید از خانهای
دریافت دعوتنامه به خانه یک آمریکایی به طور کلی به صورت غیررسمی است.
در این حالت، مناسب است لباس معمولی و مناسبی انتخاب کرده و در صورت نیاز به تاخیر به میزبان اطلاع دهید، اگرچه تاخیر حداکثر تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه معمولاً قبول میشود.
در صورتی که میزبان ساعت ۶ تا ۸ شب را برای مهمانی در نظر گرفته باشد، بهتر است قبل از ساعت ۸ به خانه برگردید.
حمله به خودتان هدیه مناسبی است.
بعد از مهمانی، مناسب است یک یادداشت تشکر به میزبان ارسال کنید.
۶-ممنوعیتها (مواردی که نامطلوب تلقی میشوند)
ادامه این مطلب را از دست ندهید !
در تجمعات عمومی
به اشاره نپردازید.
در مورد نژاد، مذهب، سیاست و امور جنسی با دیگران بحث نکنید.
جملات ناسزا به کار نبرید.
مباحثه درباره قانونی شدن یا عدم قانونی شدن سقط جنین را مطرح نکنید.
فرض نکنید که میتوانید در هر جایی، حتی در مکانهای عمومی، سیگار کشیده و مصرف کنید.
۷-فرهنگ تجارتی، پروتکلها و نکات مربوط به انعام دادن
در محل کسب و کار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
پوشش
کد لباس در ایالات متحده بسته به محیط کاری شما تغییر میکند. عواملی مانند آبوهوا و فرهنگ منطقهای مشخصکنندهی انتخاب ملبوس مناسب هستند.
در کل، در مناطق شرقی اندامپوششهای رسمیتر رایج است و در مناطق غربی امکان استفاده از پوشاک غیررسمی بیشتر است.
در صورت عدم آگاهی از دستورالعملهای لباس، پوشیدن لباسهای محافظهکارانه بهترین انتخاب خواهد بود.
آقایان باید لباس و شلوار با پیراهن و کفش مناسب بپوشند. استفاده از کراوات در تمام ایالات شایع نیست. رنگهای معمولی مانند سیاه، آبی و خاکستری مورد پذیرش بیشتری هستند.
بانوان باید از لباسها و آرایشها یا جواهرات ساده استفاده کنند. پوشیدن دامن کوتاه و لباسهای تنگ توصیه نمیشود.
در بسیاری از شرکتها، روزهای جمعه امکان استفاده از پوشاک غیررسمی وجود دارد. کارکنان شرکتهای فناوری پیشرفته اکثراً از پوشاک غیررسمی استفاده میکنند.
عناوین
اغلب آمریکاییها بسیار زود به استفاده از نام کوچک افراد میپردازند.
در خطاب کردن به افراد، تا زمانیکه از شما خواسته نشود، از عنوانهای آقا/خانم + نام خانوادگی استفاده کنید. پس از اجازهی فرد، میتوانید از نام کوچک او استفاده کنید.
بعضی از افراد مانند پزشکان از عناوین حرفهای خود استفاده میکنند.
کارت ویزیت
آمریکاییها در تبادل کارت ویزیت هیچ آداب و رسوم خاصی را رعایت نمیکنند.
فرد دریافتکننده کارت را میتواند در جیب پشتی شلوار یا کیف پولش قرار دهد. این به هیچ وجه توهینآمیز نیست.
جلسات
وقت رسیدن به موقع برای آمریکاییها بسیار اهمیت دارد.
در مناطق شمالشرقی و مرکز غربی، دقت زمانی بیشتر است و تأخیر در رسیدن به جلسات به عنوان نقض احترام محسوب میشود.
در مناطق جنوبی و غربی، ممکن است انعطاف بیشتری وجود داشته باشد، اما بهترین کار این است که همواره به موقع حاضر شوید. اگرچه این ممکن است نیازمند تا قبل از شروع جلسه در محل حاضری شدن باشد.
جلسات به عنوان چیزی جدی گرفته میشوند، اگرچه اولویت به محتوای جلسه داده میشود.
اگر دستور کاری وجود دارد، به آن پایبند باشید.
پایان جلسه با خلاصهای از تصمیمگیریها، فهرست حاضرین و اقدامات بعدی به پایان میرسد.
اگر باید ارائهای داشته باشید، آن را کوتاه و مختصر نگه دارید. استفاده از وسایل تصویری میتواند مفید باشد.
استفاده از آمار و ارقام به عنوان تأیید کننده ادعاها بسیار مؤثر است، زیرا آمریکاییها به دادهها و شواهد توجه میکنند.
جلسات کاری ممکن است ظاهراً آرام باشند، اما اهمیت بالایی دارند. تلاش برای دستیابی به توافق شفاهی در جلسه اول عمومی است.
به جای ایجاد رابطه، تمرکز بر روی ایجاد قرارداد و توافقنامه میباشد. معمولاً پس از امضای اولین قرارداد، رابطه شروع میشود.
مذاکرات
عموماً تصمیمات نهایی از بالا به پایین اعمال میشوند، اگرچه اجماع گروهی هم ارزش دارد.
توافق مورد نظر همیشه اهمیت بیشتری از روابط شخصی دارد.
آمریکاییها معمولاً مذاکرات را با ارائه درخواستهای بیش از حد یا پیشنهادهایی با قیمت کمتر آغاز میکنند و اغلب پیشنهادهایی مطرح میکنند که به آنها فرصت برای مذاکره میدهد.
ممکن است مذاکرات با شتاب انجام شود؛ همیشه به یاد داشته باشید که به نظر آمریکاییها، زمان ارزشمند است.
مدیریت
در ایالات متحده، اعتقاد وجود دارد که تمام افراد سازمان نقش مهمی دارند و همگی ارزش دارند.
منتظر است که در مورد تصمیمهایی که تأثیری بر کارکنان و منافع کلی سازمان دارند، با کارکنان مشورت شود.
مدیران آمریکایی به عنوان کسانی که به کارکنان کمک میکنند – و نه فقط تصمیمگیرنده هستند – تشویق میشوند.
تأخیر در انجام پروژه نشانه مدیریت ناسازگار و ناکارآمد است.
منبع :الیسیا