آشنایی کامل با انواع مختلف سبک موسیقی

آشنایی کامل با انواع مختلف سبک موسیقیآشنایی کامل با انواع مختلف سبک موسیقی

آشنایی کامل با انواع مختلف سبک موسیقی


در دنیای موسیقی، دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که برخی از شاخه‌های اصلی آن‌ها عبارتند از:

کلاسیک، ۲) بلوز (غمگین و … )، ۳) راک، ۴) هیپ هاپ/رپ (امروزه می‌توان گفت که رپ از هیپ هاپ جدا شده، اما برخی هنوز آن را هیپ هاپ می‌دانند)، ۵) باروک، ۶) پاپ، ۷) R&B (ریتم بلوز)، ۸) امپرسیونیسم (پایه ی زیبایی و کمال و … )، ۹) رمانتیک، ۱۰) اصیل (که مربوط به فرهنگ هر کشور)، ۱۱) جاز یا جَز، ۱۲) رگتایم (آمریکایی که از صدای بم استفاده می‌شود)، ۱۳) سوینگ (می‌توان آنرا زیرمجموعه‌ی سبک جَز به شمار آورد)، ۱۴) متال (می‌توان این سبک زیرمجموعه‌ی سبک راک یا بلوز/راک محسوب کرد)، ۱۵) رگی یا رگه یا Reggae (جامائیکایی)، ۱۶) بوسانوا یا بوسا نووا یا Bossa Nova (نوعی سبک جَز برزیلی)، ۱۷) پانک یا PUNK (نوعی زیرمجموعه‌ی راک هم به شمار می‌رود)، ۱۸) الکترونیکا (سبک آمریکایی)

توضیحات مختصری از برخی از این سبک‌ها:

موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک

اصطلاح موسیقی کلاسیک به طور کلی به مجموعه‌ای از سبک‌ها و فرم‌های مختلف اشاره دارد که در ارتباط با یکدیگر هستند. اصطلاح موسیقی کلاسیک در واقع به موسیقی کلاسیک اروپایی اشاره دارد. این اصطلاح گاهاً برای اشاره به موسیقی سنتی دیگر ملل نیز استفاده می‌شود، مانند موسیقی کلاسیک هندی یا چینی. اثرهای موسیقی کلاسیک به‌وسیله‌ی هنرمندانی خلق می‌شوند که دانش تخصصی در زمینهٔ موسیقی دارند. این اثرها بر اساس قواعد علمی موسیقی آفرینش می‌یابند. همچنین اصطلاح “موسیقی هنری” نیز برای توصیف موسیقی کلاسیک و سبک‌های جدی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح به ویژه در قرن بیستم پراکنده شد و به موسیقی‌های مختلفی از جمله غربی و شرقی اشاره دارد. معمولاً اصطلاح موسیقی کلاسیک به آثار ارکسترال اشاره دارد.

بیشتر بخوانید : هنر مینیاتور یا نگارگری چیست؟

موسیقی پاپ

تعریفی برای موسیقی پاپ بسیار وجود دارد، اما بهترین تعریف ممکن می‌تواند این باشد که موسیقی پاپ “بیان‌گری از احساسات و خلقیات جامعه و دل مردم” است. ویژگی مشخص موسیقی پاپ، حاوی انرژی، شادی و جنبه‌های آرامش‌بخش آن است. زیرا ما می‌دانیم که همه افراد در یک سطح احساسی یکسان نیستند، اما وقتی یک قطعه موسیقی پاپ تولید می‌شود، برای اینکه به عنوان موسیقی پاپ شناخته شود، باید خصوصیتی داشته باشد که همراه با شادی یا حتی اگر احساس غم هم باشد، باید از روحیه جامعه و احساسات مردم بیرون زده شود. وقتی متن قطعه به صورت موسیقی به گوش مردم می‌رسد، آن‌ها احساس شادی می‌کنند یا اگر در حالت احساس غم باشند، آرامش و امیدواری به دل می‌آورد. به همین دلیل، خوانندگان بسیاری در کشور ما به این سبک موسیقی تعلق دارند و به عنوان یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در آموزشگاه‌های موسیقی به آن پرداخته می‌شود. در تعریف دیگری از موسیقی پاپ، می‌توان گفت که این سبک حاوی انواع مختلفی از موسیقی است. در آهنگ‌های پاپ، معمولاً اجزای متنوعی از سبک‌های دیگر نیز گنجانده می‌شود. البته باید تاکید کرد که اجزای اضافی باید تنها به عنوان تکمیل‌کننده عمل کنند و نباید به تحریک‌های غیر واقعی و روحی منجر شوند و به جای آن واقعیت‌ها را تشویق کنند. به عبارتی دیگر، موسیقی پاپ باید به نحوی باشد که احساسات را به صورت صادقانه بازتاب دهد و منجر به ارتباط احساسی واقعی با شنوندگان شود.

موسیقی جاز

موسیقی جاز

موسیقی جاز

سبکی ویژه در موسیقی وجود دارد که جاز نام دارد و ریشه‌های اصلی آن به سبک‌های Folk Blues و Regtime و موسیقی اروپایی بازمی‌گردد. این سبک به عنوان یکی از اهم ایجادات هنری در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. از زمان تأسیسش در اوایل قرن بیستم تا به امروز، موسیقی جاز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و انواع زیادی از این سبک، از جمله Bop، Cool Jazz، Jazz Fusion، Bebop، Hard و … به وجود آمده‌اند. موسیقی جاز در ابتدا به صورت سازی اجرا می‌شد و ساکسیفون و ترومپت به عنوان سازهای اصلی در این سبک مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در طول زمان، ترومبون، پیانو، کنترباس، گیتار و درامز نیز به عنوان سازهای اصلی در جاز مورد استفاده قرار گرفتند. در سال‌های ابتدایی، سازهایی مانند بانجو و کلارینت نیز در این سبک محبوبیت داشتند. اگرچه خوانندگان همچنین وارد این سبک شدند و اشعار معروفی نیز در این سبک اجرا شد، موسیقی جاز به عنوان یک سبک سازی در حدود چهارچوب سازی شناخته می‌شود. دوران رونق موسیقی جاز بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ بوده و در این دوره، این سبک محبوب‌ترین موسیقی در بین مردم بود. حتی موسیقی پاپ نیز در این دوره تأثیرات زیادی از موسیقی جاز گرفته است. موسیقیدانان جاز عموماً از ساختارهای آکوردی پیچیده و هارمونی‌های پیشرفته در اثرهای خود استفاده می‌کنند. این سبک تأثیرات بزرگی بر سبک‌های جدید موسیقی نظیر راک، هیپ‌هاپ و الکترونیکا داشته و همچنین تأثیر زیادی بر موسیقی Rhythem And Blues داشته است. امروزه، آهنگسازان در زمینه‌های مختلف از عناصر موسیقی جاز در آثار خود استفاده می‌کنند.

موسیقی بلوز

Blues نوعی سبک موسیقی آوازی و سازی است که ریشه اصلی آن به جوامع آفریقایی – آمریکایی در ایالات متحده بازمی‌گردد. این سبک بخش‌هایی از مراسم مذهبی در آفریقا، ترانه‌های کارگران سیاه‌پوست و عناصر دیگری که از مناطق غربی قاره آفریقا نشأت می‌گیرد را در بر می‌گیرد. تأثیر این سبک به ویژه در سبک‌های جدیدی که امروزه به عنوان موسیقی پاپ در آمریکا و اروپا شناخته می‌شوند، بسیار قابل مشاهده است. تأثیرات این سبک در سبک‌هایی چون رول، رگتایم و جاز، راک و … مشهود است. همچنین، موسیقی بلوز به عنوان منبع الهام برای آهنگسازان بسیاری در زمینه موسیقی کلاسیک نیز ایفای نقش کرده است. با توجه به این تأثیرات قوی، می‌توان بلوز را به عنوان مادر تمامی سبک‌های محبوب در آمریکا معرفی کرد.

ریتم و بلوز

عبارت “ریتم و بلوز” به موسیقی‌های محبوب سیاه‌پوستان اشاره دارد. این عبارت در واقع به شاخه‌ای از موسیقی پاپ اشاره دارد که در بازه زمانی از سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ بسیار محبوب بود. این نوع موسیقی نه جز و نه بلوز بود، و بسیار سبک‌تر از سبک‌های قبلی اجرا می‌شد. در اوایل دهه ۱۹۵۰، این نوع موسیقی در میان هم سیاه‌پوستان و هم سفیدپوستان بسیار موفق بود. نمونه‌های فراوانی از این نوع موسیقی به فروش می‌رسید و به تدریج زمینه‌های رشد برای تولید موسیقی راک و رول فراهم می‌کرد. یکی از زیرسبک‌های اصلی این نوع موسیقی، “دوواپ” بود. در این شاخه از ریتم و بلوز، تاکید زیادی بر تنظیم آواز به شکل چندگانه و تأثیرات سبک موسیقی مذهبی گسپل داشت. این نوع موسیقی تأثیرات بزرگی بر سبک موسیقی سول داشته و در اواخر دهه ۱۹۶۰، موسیقی فانک از این سبک مشتق شد. ریتم‌ها و ملودی‌های موسیقی فانک از جمله عناصر مهم موسیقی پاپ به‌شمار می‌آیند.

موسیقی کانتری

موسیقی کانتری

موسیقی کانتری

یکی دیگر از اقسام سبک‌های موسیقی کانتری است. موسیقی کانتری به‌واقع موسیقی محلی است که به سادگی به عبارتی از سنت‌ها و احساسات می‌پردازد. این نوع موسیقی به سادگی بسیار بالاست و در موضوعات، ملودی و شعرهایش شباهت‌هایی با موسیقی بلوز نیز دارد. بیشتر ترانه‌های این سبک بر پایه چند آکورد ساده و یک ملودی خطی ساده ساخته می‌شوند. این نوع موسیقی با وجود سادگی، منجر به پدیداری انواع و اقسام زیادی از استایل‌ها شده است. موسیقی کانتری ابتدا در میان ساکنان مناطق جنوبی ایالات متحده گسترش یافت. در آغاز، موسیقی کانتری به صورت بسیار ساده از گیتار و فیدل تشکیل شده بود. اما با تدریج، ریتم‌های این سبک از سادگی خارج شدند و بستر مناسبی برای پدیداری سبک‌هایی چون سوئینگ در دیگر شاخه‌های موسیقی پاپ و راک فراهم کرد.

سبک هیپ هاپ / رپ / رپکور

این نوع موسیقی می‌تواند به عنوان یک زیرسبک از موسیقی بلوز و ریتم در نظر گرفته شود. این جریان ابتدا از اواخر دهه ۱۹۷۰ در شهرهای ایالات متحده آغاز شد. اولین آثار رپ در اوایل دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ ظاهر شدند. این ترانه‌ها امروزه با عنوان “هیپ هاپ دوران کودکی” شناخته می‌شوند. موسیقی رپ در هر دو منطقه شرقی و غربی ایالات متحده توسعه زیادی یافت و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی تبدیل شد. مرکز اصلی این موسیقی در شرق شهر نیویورک و در غرب شهر لس آنجلس قرار دارد. در ابتدا، مناطق شرقی تأثیر بیشتری در این سبک داشتند اما به تدریج و در اوایل دهه ۱۹۹۰، این جریان به سمت مناطق غربی گسترش یافت. با سرعت و با گسترش این سبک، زیرسبک‌های بسیار زیادی از آن منشعب شدند که برخی از آن‌ها بر مبنای فرم و برخی دیگر بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی و نژادی بودند. موسیقی هیپ هاپ جایگاه مهمی در کشورهایی چون بریتانیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، مکزیک و … پیدا کرد و با انواع استایل‌ها چون متال سازگاری یافت. در دهه ۲۰۰۰، سبک سختگیرانه نیز در این موسیقی مورد توجه قرار گرفت.

الکترونیکا

این شاخه از موسیقی به سبک‌های دیسکو و فانک در اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد. در این اسلوب‌ها برای نخستین بار از طیف گسترده‌ای از سازهای الکترونیک برای اجرای موسیقی استفاده شد و این ترند به گونه‌ای ادامه یافت که در نهایت فرم کاملاً جدیدی از این سبک‌ها بیرون آمد. شهرهای شیکاگو، دیتریت و نیویورک اولین مناطق بودند که در اواخر دهه هفتاد شاهد اجرای سبک‌هایی چون تکنو بودند. این سبک از موسیقی در بریتانیا نیز گسترش چشمگیری پیدا کرده و اکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین جریان‌های موسیقی پاپ شناخته می‌شود. با اینکه این سبک ابتدا به عنوان یک نوع موسیقی رقص مطرح شد، اما تهیه‌کنندگان به تدریج برای ترسیم تصویری گسترده‌تر از خانه، به سمت استایل‌های ملایم‌تر و آرام‌تری رفتند.

بیشتر بخوانید : آموزش طراحی: چگونه نقاشی کنیم ؟

موسیقی راک

موسیقی راک یک دامنه وسیع از سبک‌ها را در برمی‌گیرد و می‌توان آن را پرطرفدارترین سبک موسیقی ایجادشده در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ توصیف کرد. نخستین تجلیل‌های راک اند رول در اواخر دهه ۱۹۴۰ ظاهر شدند. از اوایل هنگام که هنرمندانی مانند چاک بری، الویس پریسلی، چاک بری، بیل هیلی و بادی هالی این سبک موسیقی را به جامعه معرفی کردند. اصول اساسی این موسیقی به سمت سبک‌هایی مانند کانتری و راکابیلی در یک طرف و سبک‌هایی مانند انجیل و بی آند آند آر در طرف دیگر اشاره دارد. این سبک به سرعت موفق شد در آمریکا و اروپا محبوبیت زیادی کسب کند و به سرعت به زیرشاخه‌های متعددی تقسیم گردد. در دهه ۱۹۶۰ که موسیقی راک وارد بریتانیا شد، گروه‌هایی مانند بیتلز و رولینگ استونز تأثیر بسیار زیادی در این سبک گذاشتند و آن را از حالت ساده خارج کردند. در گذر زمان، زیرشاخه‌های مهمی از موسیقی راک شکل گرفتند، از جمله هیوی متال و پانک. همچنین، راک پیشرو، که الهام از موسیقی کلاسیک می‌گیرد، نقش مهمی در تحولات آینده موسیقی راک ایفا کرده است. موسیقی راک همیشه به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع موسیقی شناخته می‌شود.

سبک نیو ایج

سبک نیو ایج

سبک نیو ایج

سبکی در موسیقی وجود دارد که تاکید بسیار زیادی بر بیان احساسات و افکار درونی دارد. این موسیقی معمولاً از ماهیت آرام و آرامش‌بخش برخوردار است. آنچه در این آثار بسیار مشهود است، نوعی تاکید ویژه بر جوانب معنوی و مسائل روحی است. حتی برخی از آثار این سبک را می‌توان در مواردی مانند موسیقی درمانی نیز به کار برد. هنرمندان این سبک معمولاً از دانش و مهارت فراوانی برخوردار هستند و به خوبی می‌توانند مخاطبان را به آثار خود جذب کنند.

تقسیم‌بندی انواع موسیقی

در این بخش به تقسیم بندی انواع سبک های مختلف موسیقی میپردازیم .

انواع موسیقی هنری

باله، موسیقی دوره کلاسیک، موسیقی کلاسیک، جاز اتاقی (جاز چمبر)، موسیقی ادغامی، هارمونی باز و بسته، موسیقی باستانی، موسیقی نئوکلاسیک، باروک، بیاتا، بلاد، ارکستر بزرگ، اورکستر کوچک، موسیقی سفره، موسیقی اتاق (چمبر موزیک)، …

انواع موسیقی مذهبی

قصیده، تواشیح، مراثی، نوحه، قرآن تلاوت، معجزات، انواع تسبیح‌خوانی، انواع توصیف‌خوانی، مداحی، موسیقی مناسبتی (مانند نوحه‌ها، مراثی‌ها، مراسم خوانی‌ها، بازار خوانی و غیره)، موسیقی مسیحی، موسیقی عاشورائی، ترتیل، موسیقی تفسیری (مرتبط با تلاوت کلام الله) بر اساس انواع لحن‌ها و مناطق، موسیقی مولودی، موسیقی مداحی ائمه و اولیا شامل انواع توصیف‌خوانی‌ها، تمجیدها، مداحی‌ها و …

انواع موسیقی عامه‌پسند

آرت‌پانک، آرت‌راک، جاز اسیدی، راک اسیدی، هاوس اسیدی، آفریکان، پاپ آفریقایی، آلترناتیو دنس، آلترناتیو راک، آلترناتیو کانتری، آلترناتیو متال، آلترناتیو هیپ‌هاپ، موسیقی الکترونیک برلین، موسیقی الکترونیک مذهبی، موسیقی آمریکانا، متال سیاه، متال مذهبی (آنتی‌متال)، بلوز، بیت‌باکسینگ، بیت پاپ، راک محلی، پاپ ایرانی، پاپ عربی، رپ، رپ فارسی، راک مذهبی، امبیانس و …

انواع موسیقی سنتی و محلی

آواز آپالا، آواز باتوکادا، آواز باجان، آواز باجورو، آواز بالاکدری، آواز بامبوکو، آواز بیهو، آواز چومبا، آواز کنتیگا، آواز کنتیناس، عاشیق، موسیقی ایرانی، موسیقی چینی، موسیقی کریسمس، موسیقی مجارستانی، موسیقی یونانی و …

منبع : صدای مهرورزان 

امتیاز

فرهنگ و هنر

آهنگانواع هنرشناخت هنر موسیقیموزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *