طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا


شاید در نگاه ابتدایی و اگر تا به حال لازانیا را امتحان نکرده باشید، این طور تصور کنید که باید طعمی مشابه ماکارونی داشته باشد. البته مواد اولیه موجود در تهیه لازانیا بسیار شبیه به مواد اولیه ماکارونی و پاستا است، اما در فرآیند تولید تفاوت‌هایی وجود دارد. برای دیدن آموزش کامل و گام به گام تهیه لازانیا، به همراه با سایت مجله همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لازانیا ۱ بسته
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
قارچ ۷ عدد
پیاز ۱ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
پنیر پیتزای رنده شده ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید ۱ و نیم قاشق غذا خوری
کره ۳۰ گرم
شیر گرم ۱ و نیم لیوان
سیب زمینی ورقه شده به اندازه کف ظرف
ادویه مخصوص لازانیا به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
زردچوبه و روغن به میزان لازم

 

مرحله ابتدایی

مرحله ابتدایی

مرحله ابتدایی

برای تهیه لازانیای خوشمزه و مخصوص به روش ایرانی، ابتدا باید کمی قارچ را سرخ کنید. حتماً از قارچ‌های تازه و سفت استفاده کنید. مناسب است از قارچ‌های بسته‌بندی و تمیزتر هم استفاده نمایید و هرگز قارچ‌ها را با آب زیاد نشویید.

بیشتر بخوانید :همبرگر از چی درست میشه – صفر تا صد تولید همبرگر

مرحله دوم

بهتر است قارچ‌ها را با یک پارچه‌ی نمدار پاک کنید. سپس آن‌ها را به صورت برش‌های نازک خرد کرده و سپس در روی حرارت قرار داده و کمی تفت دهید تا آب آن‌ها تبخیر شود. می‌توانید از کمی نمک نیز برای بهتر شدن طعم آن‌ها استفاده کنید. پیازها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید.

مرحله سوم

بهتر است پیازها را با یک رنده‌ی درشت خرد یا به کمک چاقوی کوچک خرد کنید. سپس آن‌ها را روی حرارت کم تفت داده و منتظر بمانید تا رنگ آن‌ها طلایی شود. بعد از آن، گوشت چرخ‌کرده با کمترین مقدار چربی را به قابلمه اضافه کنید و همراه با پیاز، کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

مرحله چهارم

سپس به مخلوط گوشت و پیاز و فلفل‌دلمه ای اضافه کنید. فلفل‌دلمه‌ها را به صورت خرد‌شده اضافه کنید. یک نکته مهم این است که پیاز بسیار خرد شود. اهمیت دارد تا پیاز در داخل لازانیا مشخص نشود. اکنون قارچ‌هایی که پیش‌تر تفت داده‌اید را هم اضافه کنید. نمک، فلفل و ادویه‌ای نیز به مخلوط اضافه کنید.

مرحله پنجم

در نظر داشته باشید که مواد میانی لازانیا نباید خیلی چرب باشد. تلاش کنید با کمترین مقدار روغن مواد را تهیه کنید. اگر مواد بیش از حد چرب باشد، بعد از پخت، ظرف ممکن است بیش از حد چرب شود و شکل ظاهری غذا را تغییر دهد.

مرحله ششم

اگر تمایل دارید، می‌توانید کمی پوره گوجه‌فرنگی را نیز برای افزودن طعم به مواد استفاده کنید. به هیچ وجه نباید از مقدار زیادی پوره گوجه‌فرنگی استفاده کنید تا لازانیا به شکل ماکارونی با سس پرنده نشود. لازانیا باید خودش طعم داشته باشد.

مرحله هفتم

کافی است دو قاشق غذاخوری پوره گوجه‌فرنگی را با کمی آب رقیق کرده و به مواد در تابه اضافه کنید. حالا که مواد میانی لازانیا آماده است، می‌توانید به سراغ پخت ورقه‌های لازانیا بروید. از پیش در یک قابلمه بزرگ آب کافی را به جوش آورید.

مرحله هشتم

مرحله هشتم

مرحله هشتم

سپس ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن و کمی نمک به آب اضافه کنید. ورقه‌های لازانیا را با دقت و آرامی تک تک در آب جوش قرار دهید تا به مدت زمانی که بر روی بسته نوشته شده، بپزند. معمولاً زمانی بین ۸ تا ۱۰ دقیقه برای پخت لازانیا و نرم شدن آن‌ها کافی است.

مرحله نهم

با استفاده از یک قاشق چوبی، ورقه‌های لازانیا را به آرامی تکان دهید تا به هم چسبیده نشوند. اگر می‌خواهید لازانیای شما رنگ زردتری داشته باشد، می‌توانید به آب جوش کمی زردچوبه اضافه کنید. در این مرحله، می‌توانید سس سفید شناخته شده به نام بشامل را تهیه کنید.

مرحله دهم

برای این کار باید کره را در یک قابلمه کوچک ذوب کرده و آرد سفید را به تدریج به آن اضافه کنید و تا زمانی که یکدست شوند، کمی تفت دهید. در طول این فرآیند، حرارت را به مرور کم کنید. سپس شیر را به مواد اضافه نمایید.

مرحله یازدهم

سپس کمی نمک و فلفل را به آن اضافه کنید تا شیر غلیظ شود و قوامش مشابه سس سفید مایونز گردد. بسیار مهم است که سس را بیش از حد غلیظ نسازید. لازانیا های پخته را از آب خارج کنید و حتماً با آب سرد آبکش کرده تا به یکدیگر نچسبند و در هنگام پخت خمیر نشوند.

مرحله دوازدهم

توصیه می‌شود پس از آبکشی، ورقه‌های لازانیا را به آرامی بر روی حوله‌ی کاغذی قرار داده و آب اضافی آن را خشک کنید. در کف ظرف یا تابه‌ای که قصد دارید لازانیا را بپزید، کمی روغن بریزید و تمام کف را با سیب زمینی‌های حلقه‌ای شده پوشانید.

مرحله سیزدهم

سپس یک لایه از ورقه‌های لازانیا را بر روی سیب‌زمینی‌ها قرار دهید و مواد میانی لازانیا را روی آن بریزید و کمی پنیر پیتزا رنده شده را هم بریزید. نحوه چیدمان ورقه‌ها باید همگون باشد، به عبارت دیگر اگر در لایه اول از روشن به تاریک چینید، در لایه دوم هم به همین ترتیب عمل کنید.

مرحله چهاردهم

این اقدام باعث می‌شود مواد لازانیا خارج نشود. در طی چند مرحله‌ی بعد، این لایه‌ها را ادامه دهید و در لایه آخر، ورقه‌های لازانیا را بریزید و روی آن را با سس سفید پر کنید تا سطح لازانیا پس از پخت خشک نشود و سپس تمام سطح آن را با پنیر پیتزا خرد شده پوشانید.

مرحله پانزدهم

ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت نیم ساعت لازانیا بپزد. هیچ‌گاه بلافاصله بعد از آماده‌شدن لازانیا را سرو نکنید. بهتر است به مدت حداقل ۱۰ دقیقه اجازه دهید حرارت آن کم شود و سپس لازانیا را به اندازه‌ی دلخواه برش دهید.

مرحله شانزدهم

مرحله شانزدهم

مرحله شانزدهم

در غیر این صورت، کل زحمات شما به هدر خواهد رفت و لازانیا از هم جدا می‌شود. لازانیا را در ظرف مناسبی سرو کنید و به همراه خانواده لذت ببرید. توجه داشته باشید که در صورت تمایل، می‌توانید علاوه بر پنیر پیتزا، از پنیر پارمزان نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ماکارونی

مرحله هفدهم

اگر می‌خواهید لازانیا کم‌چرب‌تر و رژیمی‌تری داشته باشید، فقط در لایه آخر پنیر بریزید. خشک یا ترد بودن، یا نرمی لازانیا، به میزان سس بشامل بستگی دارد. اگر سس کمتری استفاده شود، لازانیا خشکتر خواهد شد.

خمیری شدن لازانیا

یکی از دلایل اصلی خمیر شدن لازانیا این است که ورقه‌های لازانیا را به مدت طولانی در آب جوش قرار دهیم. البته دلایل دیگری نیز برای پیوستگی لازانیا وجود دارد که از مهمترین این دلایل می‌توان به استفاده بیش از حد از سس بشامل در تهیه این غذا اشاره کرد.

دستور پخت غذا های بیشتر در وبسایت چیشی 

امتیاز

آشپزی

آشپزی غذای خوشمزهآموزش آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *