طرز تهیه ماکارونی

طرز تهیه ماکارونی،آموزش پخت انواع ماکارونی

طرز تهیه ماکارونی،آموزش پخت انواع ماکارونی


ماکارونی یکی از غذاهای بسیار محبوب در جهان است که به عنوان یک غذای بین‌المللی در سراسر جهان شناخته شده است. ماکارونی هم مانند غذاهایی مثل لازانیا و پاستا اصالتی ایتالیایی دارد. آشپزهای ایرانی ماکارونی را با روشی درست می‌کنند که بیشتر باب میل ایرانیان است، زیرا در بیشتر کشورها ماکارونی را در آب جوش می‌ریزند و بعد از ۱۵ دقیقه با سس کچاپ سرو می‌کنند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ماکارونی ایرانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

ماکارونی ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
قارچ ۱۰۰ گرم
سیب زمینی ۲ عدد بزرگ
نخود فرنگی ۱۰۰ گرم
فلفل دلمه ای ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

 

مرحله اول

مرحله اول

مرحله اول

برای تهیه ماکارونی مجلسی ابتدا باید سس ماکارونی را آماده کنیم، برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز نرم و سبک شود.

 

مرحله دوم

در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز داغ می‌افزاییم، سپس مجدداً تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد.

 

مرحله سوم

در همین حین فلفل دلمه‌ای و قارچ را پس از شستشو به صورت دلخواه خرد می‌کنیم و به همراه نخود فرنگی به تابه اضافه می‌کنیم. نخود فرنگی، قارچ و فلفل دلمه‌ای را هم کمی تفت می‌دهیم، سپس رب گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه می‌کنیم.

 

نکته: حتماً قبل از خرد کردن قارچ، پوست‌های نازک روی آن را جدا کنید.

مرحله چهارم

رب گوجه‌فرنگی را خوب تفت می‌دهیم تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود، علاوه بر این تفت دادن رب باعث می‌شود در پایان پخت ماکارونی خوش‌رنگ‌تری داشته باشیم. پس از تفت دادن رب گوجه‌فرنگی ۱ لیوان آب اضافه می‌کنیم و درب تابه را قرار می‌دهیم تا گوشت به آرامی بپزد.

 

مرحله پنجم

هر چند دقیقه یکبار مواد سس ماکارونی را هم می‌زنیم و کمی مخلوط می‌کنیم تا ته نگیرد. زمانی که آب داخل تابه تبخیر شد سس آماده است. پس از اینکه سس ماکارونی آماده شد آن را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم.

 

مرحله ششم

در این مرحله یک قابلمه را تا نیمه آب پر می‌کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب به سرعت به جوش بیاید. در ادامه مقداری نمک و روغن مایع داخل قابلمه می‌ریزید و اجازه می‌دهید آب درون قابلمه به جوش بیاید.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب به جوش آمد ماکارونی‌ها را داخل آب قرار می‌دهید، سپس اجازه می‌دهید ماکارونی‌ها کمی نرم شوند، سپس آنها را از داخل آب جوش خارج می‌کنید و با آب سرد آبکشی می‌کنید. زمان دقیق آبکشی ماکارونی‌ها زمانی است که اطراف ماکارونی‌ها نرم و مغزشان سفت است.

 

مرحله هشتم

به اصطلاح عامیانه باید ماکارونی را کمی زنده بردارید تا پس از پایان پخت ماکارونی شما له یا خیلی نرم نشود. در این مرحله قابلمه‌ای که برای پخت ماکارونی در نظر گرفته‌اید روی حرارت قرار دهید و کمی روغن به آن بریزید.

 

مرحله نهم

در ادامه سیب‌زمینی را به صورت ورقه‌ای (نه خیلی ضخیم که نرم شود نه خیلی نازک که بسوزد) خرد کنید و کف قابلمه بچینید. اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها کمی سرخ شوند سپس کمی از ماکارونی آبکش شده را روی سیب‌زمینی‌ها می‌ریزیم.

 

مرحله دهم

پس از اینکه روی سیب‌زمینی‌ها را با ماکارونی پوشاندیم کمی از سس ماکارونی را اضافه می‌کنیم و به همین ترتیب قابلمه را با لایه‌هایی ماکارونی آبکش شده و سس ماکارونی پر می‌کنیم. توجه داشته باشید که لایه آخر باید حتماً ماکارونی باشد.

 

مرحله یازدهم

در پایان درب قابلمه را قرار می‌دهیم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار درون قابلمه بپیچد، سپس حرارت را ملایم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ماکارونی با حرارت ملایم دم بکشد. تقریباً یک ساعت زمان نیاز تا ماکارونی دم بکشد.

 

مرحله دوازدهم

پس از اینکه ماکارونی آماده شد، آن را درون قابلمه مخلوط می‌کنیم تا سس به تمام نقاط ماکارونی برسد، سپس در صورت تمایل کمی روغن به آن می‌دهیم. پس از کشیدن ماکارونی در دیس می‌توانید از سیب‌زمینی‌های طلایی شده برای تزیین آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : برای سحری چه بخوریم ؟

چرا ماکارونی خمیر می شود؟

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود ماکارونی شما خمیر شود، این است که آن‌را در زمان مناسب آبکشی نکرده باشید. در زمان قرار دادن ماکارونی در آب جوش، نباید بگذارید ماکارونی بیش از حد در آب جوش بماند زیرا خیلی سریع نرم می‌شود و در پایان پخت له می‌شود. نکته دیگر اینکه زمان آبکشی ماکارونی حتماً از آب سرد برای آبکشی ماکارونی‌ها استفاده کنید و سعی کنید ماکارونی‌ها را با دست از هم جدا کنید.

ماکارونی با مرغ

ماکارونی با مرغ

ماکارونی با مرغ

از دستورهای جدید و بسیار محبوب ماکارونی می‌توان به تهیه این غذای خوشمزه با گوشت مرغ اشاره کرد. در این نوع ماکارونی، می‌توانیم به سلیقه خود از مرغ تکه‌ای یا مرغ ریش ریش شده استفاده کنیم.

مواد لازم برای ۴ نفر

ران یا سینه مرغ ۸۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
ماکارونی ۵۰۰ گرم

 

مرحله اول

برای تهیه ماکارونی با مرغ ساده، ابتدای کار سینه یا ران مرغ را در یک قابلمه حاوی آب قرار می‌دهیم، سپس قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم سینه یا ران مرغ در آب جوش بمانند تا کاملاً آب‌پز شوند.

 

مرحله دوم

در این مرحله سس ماکارونی را آماده می‌کنیم، برای این منظور ابتدا پوست پیاز را جدا می‌کنیم، سپس می‌شوییم و به صورت خرد شده و ریز خرد می‌کنیم. در ادامه یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

 

مرحله سوم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می‌ریزیم و بلافاصله پیاز را اضافه می‌کنیم، سپس تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شفاف شود. در ادامه زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم.

 

مرحله چهارم

در این مرحله زمانی که پیاز و ادویه‌ها کاملاً سرخ شدند، رب گوجه فرنگی را به همراه نمک به آن اضافه می‌کنیم، سپس تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ باز کند. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم.

 

مرحله پنجم

حالا قابلمه را تا نیمه پر از آب می‌کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب سریعتر به نقطه جوش برسد. در ادامه زمانی که آب جوش آمد، ماکارونی را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم، سپس درون قابلمه اضافه می‌کنیم.

 

مرحله ششم

در این مرحله اجازه می‌دهیم ماکارونی به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این زمان ماکارونی را درون آبکش می‌ریزیم و آبکش می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم.

 

مرحله هفتم

حالا مقداری روغن درون قابلمه می‌ریزیم و ته دیگ خواسته شده را درون آن فیکس می‌کنیم. در ادامه ماکارونی را به سس اضافه می‌کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مرغ‌ها را پس از پخت از قابلمه خارج می‌کنیم.

 

مرحله هشتم

در این مرحله ماکارونی را درون قابلمه می‌ریزیم، سپس مرغ‌ها را وسط ماکارونی قرار می‌دهیم. در ادامه درب قابلمه را با دم‌کنی می‌پوشانیم و روی قابلمه قرار می‌دهیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می‌دهیم.

 

مرحله نهم

در نهایت قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس اجازه می‌دهیم ماکارونی به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. پس از آن ماکارونی را در ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم، سپس به همراه سالاد فصل سرو می‌کنیم. نوش جان.

ماکارونی با سویا

در صورتی که بخواهید ماکارونی را با سویا درست کنید، برای مقدار مواد بالا حدود ۱۰۰ گرم سویا کافی است. سویا را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه در یک کاسه آب گرم خیس کنید تا نرم شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، آب سویا را با فشار دست خارج کنید و سپس به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا بو و طعم خامی سویا گرفته شود. ادامه پخت را مانند مراحل بالا ادامه دهید.

ماکارونی بدون رب گوجه فرنگی

در صورتی که می‌خواهید ماکارونی را مانند فرنگی‌ها بدون رب گوجه‌فرنگی درست کنید، کافیست ماکارونی را در آب جوش قرار دهید، سپس مقداری روغن مایع و نمک اضافه کنید و اجازه دهید ماکارونی‌ها نرم شوند. سپس آبکشی کنید و به همراه سس کچاپ سرو کنید. البته می‌توانید ماکارونی را به همین صورت دم بیندازید و سپس به همراه سس سرو کنید.

ماکارونی به صورت کیک

ماکارونی به صورت کیک

ماکارونی به صورت کیک

کیک ماکارونی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مخصوص ایتالیایی است که می‌توانیم با ماکارونی رشته‌ای یا شکل دار تهیه کنیم.

مواد لازم برای ۴ نفر

ماکارونی ۴۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ ۳ عدد
ماست ۳ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای ۱ عدد
قارچ ۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 

مرحله اول

برای تهیه کیک ماکارونی خوشمزه ابتدا برای تهیه مایه ماکارونی پیاز را به صورت خرد شده و ریز خرد می‌کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز به طور کامل سرخ شود و رنگ تغییر کند.

 

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا گوشت چرخ کرده سرخ شود، سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت می‌دهیم.

 

مرحله سوم

پس از اینکه رنگ رب گوجه فرنگی باز شد، فلفل دلمه ای و قارچ خرد شده را اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا آب بیندازند. حالا تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا آب موجود در تابه کشیده شود، سپس تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم.

 

مرحله چهارم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب‌پر می‌کنیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب به جوش بیاید، سپس ۱ قاشق چای‌خوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه ماکارونی‌ها را از وسط نصف کرده و اضافه می‌کنیم.

 

مرحله پنجم

پس از گذشت ۷ تا ۱۰ دقیقه ماکارونی‌ها را آبکشی می‌کنیم. در ادامه ماست را به همراه تخم‌مرغ، زعفران دم‌کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه داخل یک کاسه بزرگ ترکیب می‌کنیم تا کاملاً مخلوط و یکدست شوند.

 

مرحله ششم

حالا ماکارونی‌های آبکش شده را به مخلوط ماست و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و به خوبی ترکیب می‌کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه یک قالب مناسب را با روغن چرب می‌کنیم، سپس نصف مخلوط ماکارونی‌ها را کف قالب می‌ریزیم.

 

مرحله هفتم

حالا با پشت قاشق ماکارونی‌ها را فشرده می‌کنیم، سپس مایه گوشت چرخ کرده را به همراه پنیر پیتزا روی ماکارونی‌ها می‌ریزیم. در ادامه باقی‌مانده ماکارونی‌ها را اضافه می‌کنیم و با پشت قاشق یک خوبی فشرده می‌کنیم.

 

مرحله هشتم

حالا روی قالب را با فویل می‌پوشانیم و در فری که از قبل با حرارت ۱۸۰ درجه روشن کرده‌ایم قرار می‌دهیم. حدود ۴۵ دقیقه برای پخت کیک زمان لازم است. پس از گذشت این زمان کیک را از فر خارج می‌کنیم و فویل روی آن را باز می‌کنیم.

 

مرحله نهم

حالا مجدداً مقداری پنیر پیتزا روی کیک می‌ریزیم و در فر قرار می‌دهیم. این بار فقط گریل را روشن می‌کنیم تا روی کیک طلایی شود. در پایان کیک را داخل ظرف مورد نظرمان قرار داده و برش می‌زنیم، سپس به همراه سس دلخواه سرو می‌کنیم.

منبع : chishi.ir

 

 

امتیاز

آشپزی

اسپاگتیپاستادستور پخت اسپاگتیغذای خوشمزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *