برای سحری چه بخوریم ؟

برای سحری چه بخوریم ؟

برای سحری چه بخوریم ؟


با فرا رسیدن ماه مهمانی خداوند یکی از مهم ترین دغدغه های روزه داران این است که برای وعده سحری چه بخوریم تا بتوانیم به راحتی روزه بگیریم .وعده مناسب سحری باعث آسان تر شدن روزه داری و باعث جلوگیری از سو تغذیه و ضعف بدن میشود .وعده غذایی مناسب در سحر از اهمیت بالایی برخوردار است .

با اینکه روزه داری برای بدن فواید بسیاری زیادی دارد ولی در تایم های طولانی بدون خوردن آب وغذا ممکن است بدن دچار مشکلاتی از جمله سردرد ، سرگیجه، ضعف و مواردی از این قبیل شود .

بهترین راهی که شما را از این مشکلات دور نگه میدارد میل کردن یک وعده سحری درست و کامل میباشد .در ادامه به معرفی بهترین مواد غذایی برای وعده سحری میپردازیم .

بیشتر بخوانید :۲۶ ترفند برای پر شدن از انرژی و خندیدن بیشتر 

خواص خوردن سحری

سحری چه بخوریم ؟

سحری چه بخوریم ؟

در هنگام روزه داری بدن از ذخایر کربو هیدارت و چربی استفاده میکند تا انرژی مورد نیاز سلول ها را تامین کند .

وعده سحری باید کامل و سالم باشد تا به خوبی شما را سیر کند و انرژی مورد نیاز برای ساعاتی تامین کند .بعضی از افراد بر این باورند اگر سحری نخوریم مشکلی پیش نمی آید .چراکه با این روش توانسته اند روزه بگیرند .

در دیدگاه اول شاید بدون مشکل بنظر برسد ولی از نظر علوم تغذیه سیری سلول ها از اسیری شکم مهم تر است . افرادی که وعده سحری میل نمیکنند به بدن خود فشار بیشتری وارد میکنند و ممکن است این کارشان دارای عواقبی باشد و به بدنشان آسیب وارد کند.

 

خصوصیات یک سحری سالم ومقوی

سحری چه بخوریم ؟

سحری چه بخوریم ؟

وعده سحری باعث سرحال ماندن شما تا هنگام افطار میشود .حذف سحری ممکن است باعث افت قند خون شما شود و در سیستم عملکرد بدن شما اختلال ایجاد کند .این کار باعث این میشود شما در وعده افطار نیز افراط کنید وغذا های پر حجم و پر چرب مصرف کنید .

این موارد ممکن است باعث مشکلاتی برای دستگاه های مختلف بدن شما بشود .مشکلاتی از جمله بازگشت اسید معده به مری ، ترش کردن ، افزایش وزن و… مواردی هستند که ممکن است برایتان پیش بیاید .

نکاتی که بهتر است در وعده سحری برعایت کنید :

وعده سحری میتواند مثل یک وعده صبحانه معمولی باشد .

اگر به مصرف غذا های گرم عادت دارید میتوانید یک وعده سحری مثل ناهار مصرف کنید .

اگر در صبح دهانتان تلخ شد یا ترش میکنید باید از غذا های سبک تر در سحری استفاده کنید .

پس از خوردن سحر بلافاصله نخوابید و حداقل ۲۰ دقیقه به فعالیتی دیگر مشغول شوید .

از خوردن غذا های چرب و شور در سحری اجتناب کنبد .

مصرف سبزیجات وسالاد را در سحری حتما رعایت کنید

غذا های چرب باعث رفلکس معده میشوند .

از غذا های با پروتئین بالا مثل گوشت و حوبوبات ولبنیات کم چرب استفاده کنید .

سحری سبک تر باعث احساس سنگینی کمتر در طول روز میشود.

از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید .کربوهیدارت های پیچیده دیرتر هضم میشوند باعث میشود شما مدت بیشتری احساس سیری کنید .

میوه های دارای آنتی اکسیدان بالا مصرف کنید زیرا در این ماه برای پوست شما نیاز است .

از مصرف قند های مصنوعی اجتناب کنید .

از مصرف ادویه زیاد در سحری بپرهیزید

مصرف مایعایت خود را بین افطار تا سحر زیاد کنید

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا را دستور کار خود قرار دهید .

در وعده افطاری از پر خوری پرهیز کنید .

 

چه در وعده سحری بخوریم تا گرسنه نشویم ؟

سحری چه بخوریم ؟

سحری چه بخوریم ؟

برای سحری باید غذا هایی مصرف کنید که تعادل بدن شما به هم نریزد و معده شما را اذیت نکند .در ادامه به معرفی بهترین مواد غذایی برای سحری خواهیم پرداخت

۱-تخم مرغ بخورید !

تخم مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین ومواد مغذی میباشد .خوردن تخم مرغ میتواند شما را تا مدت بسیار زیادی سیر نگه دارد .

تخم مرغ آب پز با سالاد ، املت سبزیجات به همراه برنج قهوه ای و تخم مرغ همزده همراه با نان قهوه ای و کره بادام زمینی وعده های مناسبی برای سحری میباشند که میتوانید درست کنید و میل نمایید .

۲-اوتمیل در وعده سحری!

اوتمیل دارای پرئتئین و کربوهیدرات میباشد .این ماده باعث افزایش اشتها میشود . همچنین میتوانید اسموتی اوتمیل حاوی موز و شیر و مغزیجات درست کنید و میل کنید .

۳-مرغ و ماهی  در وعده سحری بسیار خوب و مفید میباشد .تا جایی که ممکن است مرغ و ماهی را به صورت سرخ شده مصرف نکنید .ماهی ساردین بهترین ماهی برای این وعده میباشد

۴-ماست نیز از مواد غذایی مناسب برای سحری میباشد .ماست حاوی مواد مغذی بسیاری میباشد .

۵-میوه ها وسبزیجات میوه ها و سزیجات هاوی ویتامین های بسیار زیاد و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن میباشند . در بین افطار تا سحر و در وعده سحر حتما از میوه جات استفاده کنید .همچنین میوه ها در کنار آب میتوانند تامین کننده اب بدن نیز باشند . میوه هایی همچون هندوانه ، توت فرنگی ، هلو ، پرتغال ، خیار  و سبزیجاتی همچون کرفس ، هویج ، کاهو و اسفناج را حتما در وعده های غذایی خود میل کنید .

 

۶- فرنی یک غذای بسیار خوب برای سحری میباشد .فرنی معمولا در وعده افطاری مصرف میشود ولی این غذا برای وعده سحری نیز بسیار مفید است .این غذا بسیار مقوی و مغذی میباشد میتوانید در سحر مقداری از آن را میل کنید .

۷-آجیل و مغزی جات را حتما در وعده سحری خود داشته باشید .میتوانید مغزیجات را همراه با مقداری شیر گرم میل نمایید .همچنین میتوانید مقداری مغزیجات به ماست اضافه کنید و میل کنید . کره بادام زمینی همراه با نان نیز بسیار مقوی میباشد .

در آخر نکته که باید به آن توجه داشته باشید جویدن درست غذا میباشد .جویدن درست غذا باعث این میشود که بیشتر سیر بمانید .

برای سحری چه چیزی نباید مصرف کنیم ؟

سحری چه بخوریم

سحری چه بخوریم ؟

بسیاری از غذا ها باعث عطش ، سوزش معده و ترش کردن میشوند .

در هنگام سحر خوردن غذا هایی که در ادامه نام برده میشود پرهیز کنید !

کوکو سبزی

کوکو سیبزمینی

گوشت سرخ شده

چای زیاد

سس مایونز

خامه

سوسیس و کالباس

غذا های سرشار از قند و چربی مثل زولبیا و بامیه

شیرینی جات

سخن پایانی

در این مقاله به برسی کامل انواع مواد غذایی مناسب برای وعده سحری پرداختیم .شما میتوانید با میل کردن یک وعده سحری اصولی و درست به راحتی در ماه رمضان روزه بگیرید .

وعده غذایی مناسب در هنگام سحر برای بدن نیاز است و همچنین از آسیب دیدن یدن و دستگاه های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارشی جلوگیری میکند .

مصرف میوه جات و سبزیجات و آب و مایعات کافی در بین افطار تا سحر بسیار مهم میباشد . همچنین از خوردن غذا های بسیار چرب و شور و مصرف شیرینی جات در وعده سحر اجتناب کنید .

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

آشپزیسبک زندگی

روزهروزه داریماه رمضان

12 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *