نگاهی به The Animatrix؛ مجوعه‌ای از بهترین داستان‌های سری ماتریکس

نگاهی به The Animatrix؛ مجوعه‌ای از بهترین داستان‌های سری ماتریکس

نگاهی به The Animatrix؛ مجوعه‌ای از بهترین داستان‌های سری ماتریکس


بیشتر از آنچه در فیلم‌های علمی تخیلی مشهور به نام ماتریکس دیده‌ایم، یک دنیای گسترده‌تر و توسعه‌یافته‌تر وجود دارد.

کارگردانان برادران واچوفسکی در دومین تلاش سینمایی خود، اقدام به ساخت یک فیلم بی‌نظیر و معروف کردند. آن‌ها با ساخت ماتریکس، فیلمی خلق کردند که المان‌های علمی-تخیلی، هنرهای رزمی، حساسیت‌های انیمه‌ای و جلوه‌های ویژه استثنایی را با داستانی عمیق ترکیب کرده‌اند. ماتریکس به عنوان یکی از موفق‌ترین تلاش‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود که توانسته ژانرهای متفاوتی را با هم ترکیب کند. پس از آن، ادامه‌هایی نیز ساخته شد که در حد و اندازه‌های نسخه اول به پایان نرسیدند.

اما مجموعه انیمیشنی به نام “آنیماتریکس” نیز وجود دارد که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. این مجموعه، همزمان با فیلم “ماتریکس: ریلودد” منتشر شد و داستان‌های کوتاه متنوعی را در خود جای داد که به خوبی به توسعه و توضیح دنیای ماتریکس کمک می‌کنند. آنیماتریکس از هر ادامه‌ای که برای ماتریکس ساخته شد، بهتر می‌تواند بیننده را به عمق جنگ انسان و ماشین ببرد.با مجله همراه باشید .

چرا The Animatrix به جای انیمیشن به یک فیلم اکشن زنده نشد؟

چرا The Animatrix به جای انیمیشن به یک فیلم اکشن زنده نشد؟

چرا The Animatrix به جای انیمیشن به یک فیلم اکشن زنده نشد؟

با وجود اینکه برادران واچوفسکی بسیاری از ژانرها و ایده‌ها را با هم ترکیب کردند تا ماتریکس را خلق کنند، اما عشق آن‌ها به دنیای انیمه را حفظ کردند و عامل اصلی برای ساخت The Animatrix همین عشق به انیمه بود. این مجموعه، مجموعه‌ای از ۹ فیلم کوتاه است که ۴ تای آن‌ها را خود واچوفسکی‌ها نوشتند. در The Animatrix شاهد ظهور سبک‌های هنری مختلفی هستیم که از ترکیب استعداد برخی از مشاهیر و بزرگان در صنعت انیمه به وجود آمده است. در میان سازندگان می‌توان نام‌هایی مانند ماهیرو مائدا (که در ساخت Kill Bill Vol. 1 و Mad Max: Fury Road نقش داشت)، شینچیرو واتانابه (کارگردان انیمه Cowboy Bebop)، کوجی موریموتو (که بر روی انیمه معروف Akira کار کرده است) و یوشیاکی کاواجیری (نویسنده و کارگردان Ninja Scroll) دید. برادران واچوفسکی برای تسهیل کار هنرمندان همکار خود به آن‌ها اجازه زیادی دادند که حتی بر روی کار خودشان هم تأثیر گذاشت و نهایتاً منجر به ساخت یک اثر ماندگار به نام The Animatrix شد؛ انیمه‌ای با کیفیت که بدون آن شاید شاهد ساخت فیلم ماتریکس نمی‌شدیم.

بیشتر بخوانید :بهترین فیلم های ژانر بقا و نجات ؛ معرفی ۲۵ عنوان از فیلم های ژانر نجات از مرگ

The Animatrix روایت کننده آغاز جنگ میان بشریت و ماشین‌ها است

The Animatrix روایت کننده آغاز جنگ میان بشریت و ماشین‌ها است

The Animatrix روایت کننده آغاز جنگ میان بشریت و ماشین‌ها است

با وجود اینکه فیلم ماتریکس در ابتدای انتشارش با بازخوردهای مثبت زیادی مواجه شد، اما داستان و روایت آن برای بینندگان پیچیده و گیج‌کننده بود. جنبه‌هایی مانند صحنه‌های اکشن، جلوه‌های ویژه و احساس اصالت موجود در فیلم با تعریف‌های بزرگی همراه شد، اما جنبه‌های فلسفی و انتقادی داستان که به موضوعاتی چون حقیقت واقعیت می‌پرداخت، به درستی درک نشد و موجب گیجی بسیاری از بینندگان شد. وجود انیمیشن‌هایی مثل The Animatrix در بررسی مفاهیم و توضیح دادن پس‌زمینه‌های برخی از وقایع داستان، بسیار حیاتی بود. دو قسمت از فیلم‌های کوتاه این مجموعه با عناوین The Second Renaissance Part One و The Second Renaissance Part Two به عنوان مقدمه‌های طولانی، بیننده را به یک سفر تاریخی در دنیای ماتریکس می‌برند و رویدادهایی که به تنش‌ها و تضادهای بین بشریت و ماشین‌ها منجر می‌شود، به دقت نشان می‌دهند. برادران واچوفسکی هم به عنوان کارگردانان این دو فیلم، استعداد خود در ساخت دنیایی تخیلی را به خوبی اجرا کردند. در این دو قسمت از The Second Renaissance، انقلاب ماشین‌ها در مقابل بشریت به تصویر کشیده شده است؛ داستان از جایی آغاز می‌شود که یک ماشین به منظور دفاع از خود، صاحبش را به قتل می‌رساند. این داستان به طور مستقیم به رویدادهای قضایی درد اسکات (Dred Scott) و سنفورد (Sanford) در سال ۱۸۵۷ اشاره دارد که در آن دادگاه عالی آمریکا اعلام کرد که آفریقایی‌های آمریکایی به عنوان شهروندان تحت حمایت قوانین ایالات متحده شناخته نخواهند شد. این پرونده قضایی که در قسمت اول به تصویر کشیده شده، صفحات تاریکی از تاریخ بشر را به یادآوری می‌کند.

در پی محدودیت‌هایی که توسط سیستم قضایی برای ماشین‌ها تعیین می‌شود، بحث‌های شدیدی در مورد حقوق ماشین‌ها به وجود می‌آید و جامعه را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند. ماشین‌ها در نهایت تصمیم به اخذ پایگاه خود در خاورمیانه می‌گیرند و برای مدتی در آنجا توسعه می‌یابند، تا زمانی که در مقابل واکنش‌های معترضان انسانی قرار می‌گیرند.

در قسمت دومِ The Second Renaissance، انسان‌ها ماشین‌ها را به عنوان یک تهدید جدی می‌شناسند و به منظور نابودی کامل هوش مصنوعی، به جنگ علیه آنها پرداخت می‌کنند. اما ماشین‌ها در یک جنگ فرسایشی که منجر به تخریب کامل تمدن می‌شود، برنده می‌شوند و انسان‌های باقی‌مانده را به عنوان منابع انرژی خود در می‌آورند. این انیمیشن با بررسی مسائلی چون عدالت، وجود احساسات و مبارزه میان مخلوق و خالق، تصویری روشن از نابودی تمدن انسانی ارائه می‌دهد.

با The Second Renaissance چارچوب مشخصی برای طرفداران سری ماتریکس ارائه می‌شود که به آن‌ها کمک می‌کند تا دنیای ساخته شده توسط برادران واچووسکی را بهتر درک کنند. این دو نسخه به طور خاص ترسناک و تکان‌دهنده هستند، شاید به دلیل شباهت آنها با رفتار انسانی و تکراری در تاریخ.

انیمیشن The Animatrix حاوی چه مفاهیمی است؟

جدا از صحنه‌های هیجان‌انگیز اکشن و جلوه‌های منحصر به فرد، سری ماتریکس بینندگان را به دنیایی پر از مفاهیم فلسفی هدایت کرد. برادران واچووسکی در فیلم اصلی ایده‌هایی چون آزادی اراده، ایمان و رابطه انسان با تکنولوژی را بررسی نمودند. سفر فلسفی آن‌ها با The Animatrix نیز ادامه پیدا کرد. قسمت چهارم این مجموعه که به نام Program شناخته می‌شود، انیمیشن‌هایی خیره کننده و بسیار زیبا را به تصویر می‌کشد و در آن داستان سیس (Cis) و دو (Dou) روایت می‌شود. در این انیمیشن کوتاه که در محیطی مشابه با دوران فئودالی ژاپن اتفاق می‌افتد، شخصیت سیس با یک مسئله وجودی مواجه می‌شود؛ او پس از گذراندن یک آزمون، باید میان واقعیت و دنیای خیالی ماتریکس انتخاب کند. پس از تردیدهای زیاد، سیس تصمیم می‌گیرد مقاومت کند و در نهایت واقعیت را بر ترجیح می‌دهد. در این قسمت از مجموعه، با وجود مدت زمان کوتاه، مسائل فلسفی مانند معنای زندگی در معرض سختی‌ها و ترتیب یافتن آسایش در دنیای خیالی ماتریکس، بیننده را به تعمق فلسفی می‌کشاند.

بیشتر بخوانید : داستان جذاب اوپنهایمر ، ساخته جدید و پر سر و صدای نولان

روایت بین دو فیلم ماتریکس و ماتریکس Reloaded

اولین قسمت مجموعه به نام Final Flight of the Osiris از آخرین تکنولوژی‌های انیمیشنی آن زمان بهره می‌برد. این انیمیشن که توسط برادران واچووسکی نوشته شده بود و توسط Andrew R. Jones (کارگردان انیمیشن‌هایی با استایل مشابه مثل Final Fantasy: The Spirits Within) کارگردانی شد، مستقیماً به قضایای ماتریکس Reloaded منجر می‌شود. داستان خدمه کشتی Osiris (که نام انیمیشن هم از آن گرفته شده است) را در اینجا مشاهده می‌کنیم؛ با آن‌ها به دنیای زیرزمینی جهان واقعی می‌رویم، جایی که شورشی‌ها به Zion اطلاع می‌دهند که حمله ماشین‌ها نزدیک و قریب الوقوع است. در این قسمت از مجموعه بیشتر از هر قسمت دیگری فضایی مشابه با سه‌گانه اصلی را مشاهده می‌کنیم و با صحنه‌های هیجان‌انگیز و تنش‌زا، روایتی را مشاهده می‌کنیم که فضای خالی بین داستان فیلم اول و ادامه‌هایی که بر آن ساخته شد را پر می‌کند.

قسمتی دیگر هم در مجموعه وجود دارد که نام آن Kid’s Story است. این قسمت، ماجرایی مشابه با اکت اول فیلم ماتریکس و داستان نئو دارد که با پرسش‌های فراوان درباره دنیای پیرامونش روبرو بود و به طور خستگی ناپذیری به دنبال فهم حقایق پشت پرده‌ می‌گشت. شخصیت کید نیز در این انیمیشن، دغدغه‌های مشابهی دارد؛ او با پرسش‌هایش توجه مأموران را جلب می‌کند و آن‌ها را به دنبال خود می‌کشاند که نهایتاً منجر به مرگ او می‌شود. کید به عنوان یک شخصیت فرعی در Reloaded حضور داشت، اما در آنجا هیچ توضیحی داده نمی‌شود که کید چگونه از ماتریکس خارج شد. در Revoulotions، کید نقشی مهم‌تر ایفا می‌کند و به دفاع از Zion در مقابل هجوم ماشین‌ها می‌پیوندد.

شاید بطور کلی نتوان Kid’s Story را منحصر به فرد دانست، اما این قسمت از مجموعه به خوبی خلأ داستانی یکی از شخصیت‌های فرعی فیلم‌های دوم و سوم را پر می‌کند و در کنار آن، احساس رمز و رازی که در نسخه اولیه وجود داشت را با پرسش‌های کید درباره جهان پیرامونش زنده می‌کند.

دلایلی که Animatrix را بهترین قسمت فرانچایز ماتریکس می‌سازند!

اگرچه نسخه ابتدایی از مجموعه ماتریکس که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، بدون شک شاهکاری است، ادامه‌هایی که ساخته شدند به همان اندازه موفقیت آن نبودند. قسمت دوم یعنی Reloaded، علاقه‌مندان را با صحنه‌های اکشن چشمگیری جذب کرد، اما به دلیل پیچیدگی و گنگی در داستان، نتوانست به ارتقاء نسخه اولیه بپردازد. قسمت سوم یعنی Revolutions، کاملاً ناامیدکننده بود و انتظارات را برآورده نکرد. همچنین، The Matrix Resurrections به یک تکرار از داستان‌های قبلی تبدیل شد!

با این حال، مجموعه انیمیشنی The Animatrix یک جواهر نه‌چندان معروف است که کافی توجه نشده؛ بصری‌های آن هوشمندانه طراحی شده‌اند و موضوعات و داستان‌های مرتبط با این سری را به خوبی بررسی می‌کنند، به ما درک بهتری از دنیای ماتریکس می‌دهند و فیلم‌های اصلی این سری را به چالش می‌کشند و به بهترین شکل ممکن تکمیل می‌کنند، همچنین طراحی‌های آن از نظر بصری واقعاً چشم نواز هستند. علاوه بر این، سبک انیمه‌ای معرفی شده در این مجموعه نیز قابل توجه است و به واقعیت این ژانر ژاپنی ادای احترام می‌کند که در تکوین و توسعه مجموعه ماتریکس نقش الهام‌بخشی داشته است.
منبع پلازا 

امتیاز

داستان

داستانداستان فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *