داستان جذاب اوپنهایمر ، ساخته جدید و پر سر و صدای نولان

داستان جذاب اوپنهایمر ، ساخته جدید و پر سر و صدای نولان

داستان جذاب اوپنهایمر ، ساخته جدید و پر سر و صدای نولان


پس از انتظارهای فراوان بالاخره به تاریخ اکران فیلم اوپنهایمر، فیلمی که توانست منتقدان را راضی کند، رسیدیم. در ادامه این مقاله با معرفی کامل فیلم oppenheimer 2023 و بررسی آن همراه شما خواهیم بود.

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) کارگردان مشهور و محبوب آمریکایی-انگلیسی است که فیلم‌های او تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش داشته و از ۳۶ نامزدی اسکار، ۱۱ جایزه را از آن خود کرده‌اند. آخرین فیلم نولان فیلم Tenet بود که در سال ۲۰۲۰ اکران شد. او چندی پیش با خبر ساخت فیلمی درباره پدر بمب اتم بار دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. فیلم Oppenheimer جدیدترین پروژه نولان است که در این مقاله از مجله به موضوع فیلم اوپنهایمر از نولان و بررسی نمرات آن می‌پردازیم.

روش ساخت فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

روش ساخت فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

روش ساخت فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان

در سپتامبر ۲۰۲۱، شهریور ۱۴۰۰، اعلام شد که نولان قصد دارد فیلمی درباره پدر بمب اتم ، جی رابرت اوپنهایمر (J. Robert Oppenheimer)، بسازد. نولان علاوه بر کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم اوپنهایمر را نیز بر عهده دارد. او پس از سال‌ها با کمپانی برادران وارنر خداحافظی کرده و این فیلم را با مشارکت کمپانی Universal Pictures خواهد ساخت. همین اتفاق نیز باعث شد که کمپانی برادران وارنر فیلم باربی (Barbie) که هم موضوع و هم بازیگرانی جذاب دارد را همزمان با اوپنهایمر منتشر کند و کلمه باربنهایمر (Barbenheimer) در فضای مجازی ترند شود.

نولان برای ساخت فیلم oppenheimer 2023 شرایطی را تعیین کرد، از جمله: بودجه‌ای حدودا ۱۰۰ میلیون دلاری برای ساخت فیلم و همین میزان بودجه برای تبلیغات، کنترل کامل خلاقیت، ۲۰% از سود ناخالص اولیه فیلم، و ۱۰۰ روز اختیار کامل پرده سینما. همچنین کمپانی یونیورسال پیکچرز متعهد شد سه هفته قبل و سه هفته بعد از فیلم اوپنهایمر نولان هیچ فیلمی اکران نکند.

کمپانی یونیورسال فیلم جدید نولان را یک حماسه هیجان‌انگیز می‌خواند که تماشاگران را وارد پارادوکس تپنده مردی مرموز می‌کند، کسی که باید ریسک کند و برای نجات دنیا، آن را نابود کند.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی رضا رشیدپور ؛ زندگی خصوصی، کارنامه کاری، حواشی و حقایق پنهان او

تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر

تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر

تاریخ انتشار فیلم اوپنهایمر

حتما سوال شما این است که فیلم اوپنهایمر کی میاد؟ پس شما را منتظر نمی‌گذاریم و جوابتان را می‌دهیم. این اثر ژانری حماسی، بیوگرافی، مهیج، تاریخی و درام دارد. تاریخ اکران اوپنهایمر به شمسی ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با ۳۰ تیر ۱۴۰۲ است. لازم به ذکر است که بگوییم مدت زمان فیلم جدید نولان بمب اتم ۱۸۰ دقیقه یعنی ۳ ساعت است.

داستان فیلم اوپنهایمر

خب ابتدا بهتر است به سراغ خلاصه فیلم سینمایی اوپنهایمر برویم. این اثر در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. زمانی که یکی از مقامات آمریکا به نام لسلی گرووز از دانشمندی به نام رابرت اوپنهایمر می‌خواهد تا بر روی پروژه عظیم و مخفی‌ای در منتهتن کار کند‌. اوپنهایمر و تیمش نیز سال‌ها بر سر این پروژه پرخطر کار می‌کنند اما آیا چیزی که قرار است ساخته شود، به نفع بشر خواهد بود؟

فیلم جدید کریستوفر نولان با اقتباس از کتاب پرومته آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر (American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer) ساخته می‌شود. کای برد (Kai Bird) و مارتین جی شروین(Martin J. Sherwin) نویسندگان این کتاب هستند. نگارش این کتاب ۲۵ سال به طول انجامید و درنهایت در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. آنها برای نگارش این کتاب با صدها نفر مصاحبه کرده و بیش از ۲۶۰۰۰ مدرک گردآوری کردند. این کتاب از روی زندگی اوپنهایمر سازنده بمب اتم ساخته و برنده جوایزی چون جایزه پولیتزر، جایزه داف کوپر، جایزه بهترین کتاب سال شیکاگو و جایزه بهترین کتاب مجله دیسکاوری شده است.

بازیگران فیلم اوپنهایمر

تیم بازیگران فیلم اوپنهایمر کریستوفر نولان پس از مدتی کامل شد. کیلیان مورفی اولین بازیگری بود که حضورش در فیلم سینمایی Oppenheimer اعلام شد. وی پیش از این نیز در چندین فیلم نولان بازی کرده است. این فیلم‌ها عبارتند از: سه‌گانه شوالیه تاریکی (۲۰۰۵-۲۰۱۲)، فیلم Inception (2010) و فیلم Dunkirk (2017). همکاری این کارگردان خوش‌آوازه و این بازیگر مستعد و جذاب، ما را برای تماشای فیلم اوپنهایمر بیش از پیش وسوسه می‌کند. در ادامه با معرفی و بیوگرافی این هنرپیشگان همراه شما هستیم.

کیلیان مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر

کیلیان مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر

کیلیان مورفی در نقش جی رابرت اوپنهایمر

سن: ۴۷ سال

محل تولد: کورک، ایرلند

آثار معروف: سه‌گانه The Dark Knight و سریال Peaky Blinders

کیلیان مورفی (Cillian Murphy) بازیگر ایرلندی، متولد ۲۵ می ۱۹۷۶، برابر با ۴ خرداد ۱۳۵۵، است. او ابتدا به عنوان خواننده اصلی، گیتاریست و ترانه‌سرای گروه موسیقی The Son of Mr. Green Genes آغاز به کار کرد. اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی بود که گروه را ترک کرده و به بازیگری روی آورد. و در چندین تئاتر، فیلم کوتاه و فیلم مستقل حضور یافت و سرانجام با فیلم بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۸)، اولین قسمت از سه‌گانه The Dark Knight به شهرت رسید. حضور او در فیلمفیلم سینمایی اوپنهایمر تاثیر زیادی روی تعداد بیننده‌های این فیلم خواهد داشت.

آخرین فیلم او فیلم A Quiet Place Part II بود که در سال ۲۰۲۱ اکران شد. او را امروزه بیش از هرچیز با نقش توماس شلبی در سریال Peaky Blinders محصول سال ۲۰۱۳ تا کنون می‌شناسیم. مورفی در سال ۲۰۰۴ با ایوان مک‌گیس ازدواج کرد. این زوج همراه با دو پسر خود در دوبلین زندگی می‌کنند.

امیلی بلانت در نقش کاترین اوپنهایمر

در نقش کاترین اوپنهایمر، با سن ۴۰ سال و محل تولد لندن، انگلیس، امیلی بلانت به عنوان بازیگر انتخاب شده است. امیلی بلانت (Emily Blunt) که در فیلم سینمایی اوپنهایمر بازی می‌کند، متولد ۲۳ فوریه ۱۹۸۳ در لندن است. او از سال ۲۰۰۱ به بازیگری پرداخته و در طی این سال‌ها موفق به کسب افتخارات بسیاری شده است. او به خاطر نقشی که در فیلم The Devil Wears Prada ایفا کرد، جایزه گلدن گلوب را از آن خود کرد و نامزد جایزه بفتا شد. از آثار معروف دیگر او می‌توان به فیلم‌های Mary Poppins Returns (2018)، A Quiet Place Part II (2021) و Jungle Cruise (2021) اشاره کرد.

در فیلم اوپنهایمر، امیلی بلانت نقش کاترین اوپنهایمر را بازی می‌کند. کاترین اوپنهایمر زیست‌شناس و گیاه‌شناس بوده و همچنین همسر جی رابرت اوپنهایمر بوده است.

مت دیمون در نقش لزلی گرووز

در نقش لزلی گرووز، با سن ۵۲ سال و محل تولد ماساچوست، آمریکا، مت دیمون به عنوان بازیگر حضور دارد. مت دیمون (Matt Damon) بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده، در ۸ اکتبر ۱۹۷۰ در ایالت ماساچوست آمریکا متولد شد. او یکی از بازیگران پردرآمد و معروف تاریخ سینما است و از مهمترین انجازات او، ۴ نامزدی و ۱ برد جایزه اسکار است. از جمله فیلم‌های معروف او می‌توان به The Martian (2015)، Ford v Ferrari (2019) و Stillwater (2021) اشاره کرد.

ژنرال لزلی ریچارد گرووز جونیور یک افسر ارتش مهندسین آمریکا بود و نظارت بر ساخت پنتاگون را بر عهده داشت. وی همچنین مسئول مدیریت پروژه منهتن بود که در نهایت به ساخت بمب اتم انجامید. او بازیگر اصلی در فیلم oppenheimer 2023 است.

رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس اشتراوس

رابرت داونی جونیور به عنوان لوئیس اشتراوس در فیلم حضور دارد. او ۵۸ ساله و در نیویورک، آمریکا متولد شده است. رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) یک بازیگر و تهیه‌کننده معروف اهل آمریکا است. او از سال ۱۹۷۰ به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای شروع به کار کرد و طی این سال‌ها موفق به کسب افتخارات بسیاری شده است. نقش تونی استارک/ مردآهنی در فیلم‌های دنیای مارول به شهرت جهانی او افزوده شد. از آثار دیگر او می‌توان به Sherlock Holmes (2011) و Dolittle (2020) اشاره کرد. فیلم اوپنهایمر جز جدیدترین آثار او است.

لوئیس اشتراوس در واقعیت یک تاجر، نیکوکار و افسر نیروی دریایی آمریکا بوده است. وی همچنین مسئول مدیریت پروژه‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای و سلاح‌های هسته‌ای در آمریکا بوده است.

فلورنس پیو در نقش جین تاتلا‌ک

فلورنس پیو در نقش جین تاتلا‌ک

فلورنس پیو در نقش جین تاتلا‌ک

فلورنس پیو در نقش جین تاتلا‌ک حضور دارد. او ۲۷ ساله و در آکسفورد، انگلیس متولد شده است. فلورنس پیو (Florence Pugh) بازیگر اهل انگلیس است که در طی سال‌ها به عنوان یک بازیگر تئاتر و سینما شناخته شده است. نقش‌های معروف او عبارتند از Lady Macbeth و Little Drummer Girl. او همچنین در فیلم‌های Midsommar (2019) و Little Women (2019) حضور داشته است. در فیلم اوپنهایمر، وی نقش جین تاتلا‌ک را ایفا می‌کند، که یک روان‌پزشک آمریکایی و عضو حزب کمونیست بوده و با اوپنهایمر رابطه داشته است.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی فلورنس پیو 

جاش هارتنت در نقش ارنست لارنس

جاش هارتنت در نقش ارنست لارنس حضور دارد. وی ۴۵ ساله و در سنت پائول، آمریکا متولد شده است. جاش هارتنت (Josh Hartnett) بازیگری است که از سال ۱۹۹۷ به بازیگری حرفه‌ای پرداخته و در طی این سال‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی حضور داشته است. برخی از آثار معروف او شامل Halloween H20: 20 Years Later (1998)، The Faculty (1998)، Pearl Harbor (2001)، Black Hawk Down (2001)، ۴۰ Days and 40 Nights (2002) و Lucky Number Slevin (2006) هستند. در فیلم اوپنهایمر نیز حضور دارد.

کیسی افلک در نقش بوریس پش

کیسی افلک در نقش بوریس پش حضور دارد. او ۴۷ ساله و در ماساچوست، آمریکا متولد شده است. کیسی افلک (Casey Affleck) بازیگر مشهور آمریکایی است و برادر بازیگر مشهور بن افلک می‌باشد. او کار خود را از فیلم To Die For در سال ۱۹۹۵ آغاز کرد. از جمله آثار معروف او می‌توان به فیلم‌های Lemon Sky (1988)، Good Will Hunting (1997)، سری فیلم‌های Ocean’s film series و Lonesome Jim (2006) اشاره کرد. او همچنین برنده جوایزی همچون اسکار، بفتا و گلدن گلوب شده است و از بازیگران اصلی فیلم اوپنهایمر است.

بیشتر بخوانید : بهترین فیلم های پارتیزانی بدون ابرقهرمانان

رمی مالیک در نقش دیوید هیل

رمی مالیک در نقش دیوید هیل حضور دارد. او ۴۲ ساله و در تورنس، آمریکا متولد شده است. رمی مالیک (Rami Malek) بازیگر اهل آمریکا از والدین مصری است و در سال ۱۹۸۱ متولد شد. او بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و در سریال Gilmore Girls در سال ۲۰۰۲ حضور داشت. نقش‌آفرینی او در سریال Mr. Robot و بازی در نقش فردی مرکوری در فیلم Bohemian Rhapsody باعث شناخته شدن وی به عنوان یک بازیگر برجسته شد. او برای نقش در Bohemian Rhapsody جوایز اسکار، گلدن گلوب، گیلد و بفتا را به دست آورد و اولین بازیگر مصری برنده اسکار شد. وی نیز در فیلم اوپنهایمر نقش مهمی دارد.

کنت برانا در نقش نیلز باو

کنت برانا در نقش نیلز باو نمایش داده می‌شود. وی ۶۲ ساله و در بلفست، ایرلند شمالی متولد شده است. کنت برانا (Kenneth Branagh) بازیگر و کارگردان انگلیسی است که در سال ۱۹۶۰ متولد شد. او بازیگری را با اقتباس‌های فیلمی از آثار و نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر آغاز کرد و برای فیلم Henry V (1989) تحسین زیادی جلب کرد. اثر معروف بعدی او Murder on the Orient Express (2017) بوده و همچنین فیلم Death on the Nile (2022) نیز با حضور و کارگردانی او ساخته شده است. او تاکنون جوایز بفتا، اسکار، امی، گلدن گلوب و اولیویر را به دست آورده است و در فیلم اوپنهایمر نیز نقش دارد.

سایر هنرپیشه‌های اوپنهایمر شامل موارد زیر هستند:

بنی سفدی (Benny Safdie) در نقش ادوارد تلر

متیو موداین (Matthew Modine) در نقش ونیوار بوش

دیلن آرنولد (Dylan Arnold) در نقش فرانک اوپنهایر

گوستاو اسکاشگورد (Gustaf Skarsgård) در نقش هانس بیته

دیوید کرامهولتز (David Krumholtz) در نقش ایزیدور ایزاک رابی

متیو موداین (Matthew Modine) در نقش ونیوار بوش

دیوید دستمالچیان (David Dastmalchian) در نقش ویلیام ال بوردن

تام کونتی (Tom Conti) در نقش آلبرت اینشتین

نقد فیلم سینمایی اوپنهایمر

نقد فیلم سینمایی اوپنهایمر

نقد فیلم سینمایی اوپنهایمر

در این قسمت از مرور فیلم اوپنهایمر، به بررسی نمرات این اثر در IMDb، Rotten Tomatoes و Metacritic می‌پردازیم. از میان ۶۰ منتقد که این فیلم را ارزیابی کرده‌اند، ۵۹ نفر نظری مثبت داده‌اند، و تنها یک نفر نظری متوسط داشته است. مقایسه این فیلم با باربی به دلیل محتوای متفاوت آنها مناسب نیست و باید منتظر بگذاریم تا مدتی از اکران هر دو فیلم بگذرد. در زیر، نمرات اوپنهایمر در IMDb، Rotten Tomatoes و Metacritic آورده شده است.

سایت امتیاز
IMDb ۹/۱۰
Rotten Tomatoes ۹۳/۱۰۰
Metacritic ۹۰

 

IMDb: این فیلم در IMDb نمره ای برابر با ۱۰۰ از ۱۰۰ دریافت کرده است.

Rotten Tomatoes: نظرات متفاوتی از منتقدان در Rotten Tomatoes وجود دارد، اما از مجموع ۶۰ نقد، ۵۹ نقد نظری مثبت داده‌اند.

Metacritic: این فیلم در Metacritic نیز نمره ای برابر با ۱۰۰ از ۱۰۰ کسب کرده است.

ما در ادامه به مرور نقدهایی از برخی از منتقدان معتبر می‌پردازیم:

مت زولر سیتز از RogerEbert.com با امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ این فیلم را تصویری بزرگ از انسان‌ها در تلاش برای درک موجودیت خودشان و تصمیماتی که برایشان گرفته شده است، توصیف کرده است.

رابی کالین از The Telegraph با نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ این فیلم را به عنوان پرتره‌ای از پدر بمب هسته‌ای یک پیروزی بزرگ توصیف کرده و اینکه این فیلم به نوعی شاهد شکافته شدن تاریخ باشیم را بیان می‌کند.

آلیسا ویلکینسون از VOX با امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ این فیلم را به عنوان یک اثر استادانه در مورد پرسش‌هایی که انسان از موجودیت خود می‌کند، توصیف می‌کند.

این نقدها نشان دهنده تحسین منتقدان از فیلم اوپنهایمر و تأثیرگذاری آن در بررسی مسائل فلسفی و انسانی است.

آلونسو دورالده / The Film Verdict

نمره: ۵۵/۱۰۰

فیلم اوپنهایمر با برش‌های سریع و پرش‌های زمانی خود، به نظر می‌آید که نگران در انداختن همه مفاهیم و داستان‌هایش در عرض سه ساعت باشد. این اثر به تکرار مکرر نقاط فضایی خسته‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. حتی اگر توجهتان به دورهای قبلی فیلم را از دست داده باشد، در نهایت همه چیز را برای شما توضیح می‌دهد. این فیلم به نظر می‌آید که از انداختن همه اطلاعاتی که دارد در زمان کمی خودداری کرده و نتوانسته باشد به بهترین شکل به اتمام برساند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی فیلم اوپنهایمر پرداختیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آیا فکر می‌کنید که این فیلم موفقیت‌آمیز است؟ آیا تیزر اوپنهایمر را دیده‌اید؟ آیا برای دانلود این فیلم هیجان‌زده هستید؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

تماشا و دانلود اوپنهایمر 

 

 

امتیاز

داستانچهره ها

داستان فیلمفیلم جدیدکریستوفر نولان

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *