معرفی فیلم هندی جوان (Jawan) + نقد و برسی فیلم جدید شاهرخ خان

معرفی فیلم هندی جوان (Jawan) + نقد و برسی فیلم جدید شاهرخ خان

معرفی فیلم هندی جوان (Jawan) + نقد و برسی فیلم جدید شاهرخ خان


در اوایل سال ۲۰۲۳ به عرضه فیلم “پاتان” از هنرمند برجسته بالیوود، شاهرخ خان، شاهد بودیم که پس از ۴ سال غیاب او از عرصه سینما، باعث تعجب مخاطبان شد. این اثر توانست در سال ۲۰۲۳ به عنوان پرفروش‌ترین فیلم هندی، دومین فیلم پرفروش بالیوود و پنجمین فیلم پرفروش در تاریخ هند شود و رکوردهای فروش زیادی را به دست آورد. همچنین، مخاطبان جهانی نیز به این اثر با واکنش‌های مثبتی پاسخ دادند. فیلم “سرباز” ۲۰۲۳، فیلم دیگری از شاهرخ خان در این سال است که به کارگردانی آرون (آتلی) کومار ساخته شده است. نویسندگان این اثر نیز آتلی و اس. راماناگیری‌واسان هستند. این فیلم توسط شرکت سازنده Red Chillies Entertainment تولید شده و گوری خان و گاوراو ورما به عنوان تهیه‌کنندگان آن شناخته می‌شوند.

تاریخ اکران فیلم هندی جوان

تاریخ اکران فیلم هندی جوان

سبک فیلم جوان هندی اکشن و جذاب است. این فیلم برای اولین بار در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۶ شهریور ۱۴۰۲) به نمایش درآمد. همچنین، مدت زمان فیلم هندی جوان ۱۶۹ دقیقه است. آیا شما پیش‌نمایش فیلم Jawan 2023 را تماشا کرده‌اید؟

در این بخش با خلاصه فیلم سینمایی هندی جوان همراه شما هستیم. داستان این اثر حول محور مردی به نام آزاد راتوره است که یک افسر پلیس در زندان زنان می‌باشد. اما به تدریج آشکار می‌شود که او یک تیم از زنان را برای انجام جرم‌هایی همچون ربودن مسافران مترو و وزیر بهداشت تشکیل داده است و قصد دارد تا پول و امکانات را برای کمک به مردم و افراد نیازمند جمع‌آوری کند. او با یک زن به نام نارمادا آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند. اما نارمادا چیزی از هویت واقعی آزاد نمی‌داند. به تدریج نه تنها خود نارمادا حقایق زندگی آزاد را کشف می‌کند، بلکه مخاطب هم حقایق زیادی درباره اینکه شخصیت منفی اصلی فیلم کیست و آزاد چه گذشته‌ای را از سر گذرانده، می‌فهمد.

بیشتر بخوانید : بهترین سریال های چینی ۲۰۲۳؛ معرفی ۹ عنوان برتر

بازیگران فیلم جوان هندی

هنگام معرفی بازیگران اصلی فیلم جوان هندی، قصد داریم به بیوگرافی بازیگران اصلی این اثر بپردازیم و سایر هنرپیشه‌های حاضر در آن را نیز به شما معرفی کنیم.

دانلود فیلم جوان 

شاهرخ خان در نقش آزاد راتوره / کاپیتان ویکرام راتوره

شاهرخ خان در نقش آزاد راتوره / کاپیتان ویکرام راتوره

شاهرخ خان در نقش آزاد راتوره / کاپیتان ویکرام راتوره

شاهرخ خان (Shah Rukh Khan) معروف به شاه بالیوود، بازیگر و تهیه‌کننده فیلم هندی، در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۶۵ (۱۱ آبان ۱۳۴۴) به دنیا آمد. او از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی با شروع بازی در سریال‌های تلویزیونی، سپس با ورود به بالیوود در سال ۱۹۹۲ با فیلم دیوانه (Deewana) شروع به فعالیت کرد. او به عنوان بازیگر محبوب و مشهور با ورود به فیلم داماد عاشق عروس را می‌برد (Dilwale Dulhania Le Jayenge) و پس از آن با ایفای نقش‌های اصلی، به یکی از چهره‌های برجسته سینمای هند تبدیل شد. از جمله فیلم‌های معروف او می‌توان به کوچ کوچ هوتا هە (Kuch Kuch Hota Hai)، گاهی شاد گاهی غمگین (Kabhi Khushi Kabhie Gham…)، دوداس (Devdas)، اکسپرس چنای (Chennai Express) و پاتان اشاره کرد. این هنرپیشه تاکنون جوایز زیادی را از آن خود کرده و در فیلم سرباز دو نقش مهم را بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید : معرفی سریال با شوهرم ازدواج کن؛داستان ،بازیگران و نمرات

نایانتارا در نقش نارمادا رای؛ بازیگر فیلم هندی جوان

نایانتارا در نقش نارمادا رای؛ بازیگر فیلم هندی جوان

نایانتارا در نقش نارمادا رای؛ بازیگر فیلم هندی جوان

دینا ماریام کوریان (Diana Mariam Kurian) مشهور به نایانتارا (Nayanthara)، بازیگر هندی، در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۸۴ (۲۷ آبان ۱۳۶۳) به دنیا آمد. او تجربه بازی در فیلم‌های مختلف تامیل، تلوگو، مالایالام و کنادا هند را داشته و در سال ۲۰۰۳ با فیلم Manassinakkare که به زبان مالایالام ساخته شده بود، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. فیلم Sri Rama Rajyam باعث افزایش شهرت این بازیگر شد و تا به امروز موفق به کسب جوایز متعددی برای بازی‌هایش شده است. او یکی از پرطرفدارترین و گران‌ترین هنرپیشه‌های زن شرق هند بوده و همچنین یک شرکت تولید فیلم به نام Rowdy Pictures را اداره می‌کند. نام او همچنین در لیست ۱۰۰ سلبریتی فوربز هند آورده شده است.

ویجی ستوپاتی در نقش کالی گایکواد

ویجی ستوپاتی (Vijay Sethupathi) هنرپیشه و تهیه‌کننده فیلم هندی، در تاریخ ۱۶ ژانویه ۱۹۷۸ (۲۶ دی ۱۳۵۶) متولد شد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از فیلم‌های تامیلی آغاز کرده و بیشتر در این صنعت فعالیت داشته است. ویجی ستوپاتی تا به حال بسیاری از جوایز را به دست آورده و در صنایع سینمایی هندی، مالایالام، تلوگو و کنادا حضور داشته است. از فیلم‌های برجسته این هنرپیشه می‌توان به ویکرام ودها (۲۰۱۷) (Vikram Vedha) و ویکرام (Vikram) اشاره کرد. او نقش اصلی در فیلم هندی جوان را بازی می‌کند.

دیپیکا پادوکونه در نقش آیشواریا راتوره؛ فیلم هندی جوان

دیپیکا پادوکونه در نقش آیشواریا راتوره؛ فیلم هندی جوان

دیپیکا پادوکونه در نقش آیشواریا راتوره؛ فیلم هندی جوان

دیپیکا پادوکونه (Deepika Padukone) یکی از زیباترین هنرپیشه‌های زن هندی در حال حاضر در صنعت سینمای این کشور است که در تاریخ ۵ ژانویه ۱۹۸۶ (۱۵ دی ۱۳۶۴) به دنیا آمد. او از سال ۲۰۰۶ با بازی در فیلم‌ها فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و در سال بعد با فیلم ام شنتی ام (Om Shanti Om) به شهرت رسید و شناخته شد. او برنده جوایز متعددی شده است و همچنین در فهرست ۱۰۰ شخص تاثیرگذار دنیا در مجله تایم قرار دارد. دیپیکا پادوکونه به عنوان یکی از گران‌ترین بازیگران هندی شناخته می‌شود که در آثاری همچون باجیرو مستانی (Bajirao Mastani)، پادماوات (Padmaavat)، پیکو (Piku) و پاتان حضور داشته است. او در فیلم Jawan 2023 نقش آیشواریا راتوره را بازی می‌کند و اگرچه کاراکتر او تاثیرگذار است، اما در فیلم حضور طولانی‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی میترا حجار | زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی او

پریامانی در نقش لاکشمی

پریا واسودو مانی ایر (Priya Vasudev Mani Iyer) مشهور به پریامانی (Priyamani)، بازیگر هندی، در تاریخ ۴ ژوئن ۱۹۸۴ (۱۴ خرداد ۱۳۶۳) به دنیا آمد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۲۰۰۳ با فیلم تلوگو Evare Atagaadu آغاز کرد و با فیلم تامیل Paruthiveeran به شهرت رسید. یکی از برجسته‌ترین اعمال او، سریال معروف مرد خانواده (The Family Man) است. پریامانی تاکنون توانسته جوایز متعددی را به دست آورده باشد.

سانیا مالهوترا در نقش دکتر ایرام

سانیا مالهوترا در نقش دکتر ایرام

سانیا مالهوترا در نقش دکتر ایرام

سانیا مالهوترا (Sanya Malhotra) هنرپیشه سینمای هندی، در تاریخ ۲۵ فوریه ۱۹۹۲ (۶ اسفند ۱۳۷۰) متولد شد. او از سال ۲۰۱۶ با فیلم کشتی (Dangal) به عنوان فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه بازیگری آغاز کرد و سپس با فیلم تبریک (Badhaai Ho) به ادامه فعالیت خود پرداخت. مالهوترا اگرچه تاکنون تجربه فیلمنامه زیادی نداشته است، اما بیشتر در فیلم‌های پرفروش حضور داشته و انتظار می‌رود که آینده‌ای درخشان برای او به وجود آید.

دیگر هنرمندان های فیلم هندی جوان عبارتند از:

سونیل گرور (Sunil Grover) در نقش ایرانی

ریدی دوگرا (Riddhi Dogra) در نقش کاوری

سانجیتا باچاریا (Sanjeeta Bhattacharya) در نقش هلنا

گیریجا اوک (Girija Oak) در نقش ایشکارا

لهار خان (Lehar Khan) در نقش کالکی

عالیا قریشی (Aaliyah Qureishi) در نقش جانوی

بررسی فیلم Jawan | جوکر، رابین هود، سرباز

بررسی فیلم Jawan | جوکر، رابین هود، سرباز

بررسی فیلم Jawan | جوکر، رابین هود، سرباز

این فیلم به طور کامل تمامی جنبه‌های یک فیلم پرفروش بالیوودی را داراست؛ دیالوگ‌ها و صحنه‌های اکشن بسیار زیبا و هیجان‌انگیز، داستانی پر از تخیل و مفهوم، حضور قوی زنانه، موسیقی فوق‌العاده، تجمعی از ستارگان و البته حضور خود شاهرخ خان. کارگردان آتلی کومار با زبانیه آراسته و ماهرانه، داستانی را روایت می‌کند که شاهرخ خان را به شکوه و جلالش به تصویر می‌کشد. و اگر با یکی از اجزای این فیلم راضی نیستید، فیلم دومی به شما ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این اثر، در ادامه با بررسی فیلم Jawan همراه مجله آنلاین باشید.

اگر فیلم “پاتان” در اوایل سال ۲۰۲۳ توانسته باشد شاهرخ خان را پس از یک سری فیلم‌های باکس آفیس ناموفق در جایگاه برتری قرار دهد، آخرین اثر جوان او، به کارگردانی آتلی کومار، جایگاه شاهرخ خان را به عنوان پادشاه باکس آفیس تثبیت کند. اما چرا این را بیان می‌کنم؟! خب این فیلم با بودجه‌ای حدود ۳۸ میلیون دلاری به فروش بیش از ۱۴۰ میلیون دلاری دست یافته است. این آمار، جدا از شکستن چندین رکورد در صنعت سینمای هند، نشان‌دهنده این است که جوان، پرفروش‌ترین فیلم هندی سال ۲۰۲۳ است.

با این حال، فیلم “سرباز” یا همان “جوان” حول محور ویکرام راتور و پسرش آزاد (شاهرخ خان) دور چرخد. او یک مأموریت جسورانه را شروع می‌کند تا هنجارهای اجتماعی را به چالش بکشد و تغییراتی را به شیوه‌ای نوآورانه ایجاد کند. اقدام جسورانه او شامل ربودن یک قطار مترو و نگه‌داشتن گروگان‌های آن است. با گسترش تنش، ویکرام خواسته‌های خود را به افسر مصمم پلیس، یعنی نارمادا که توسط بازیگر معروف نایانتارا به تصویر کشیده شده است، آشکار می‌سازد.

به طور کلی، قلب داستان این فیلم در انتقام گرفتن ویکرام و ارتباط پنهان او با یک فروشنده سلاح فاسد، یعنی خالی گایکواد (ویجی ستوپاتی) پنهان شده است. رویکردی که به اندازه کافی متفاوت نیست با اثری چون “V for Vendetta”، اما از فیلتر اکشن وحشی و بی‌رحمانه‌ای چون “اکولایزر” و یکمی تریلر زندان متمرکز برای این داستان استفاده می‌کند. داستان فیلم ما را به زندگی ویکرام راتور و پسرش آزاد می‌برد که هر دو توسط شاهرخ خان نقش ایفا می‌کنند.

آزاد شخصیتی است که زمانی به مادرش آیشواریا (دیپیکا پادوکونه) قول داد که اصلاحات را برای افرادی که توسط یک نظام فاسد مورد ستم قرار گرفته‌اند به اجرا بگذارد. بنابراین، آزاد با کمک تیم ویژه خود متشکل از شش دختر که به طور ناعادلانه به زندان افتاده‌اند، به دنبال اجرای اصلاحات می‌رود.

از خودکشی کشاورزان به خاطر نابرابری مدیران بالادستی گرفته تا قرار دادن وزیر بهداشت در معرض تحمل عواقب، آزاد به طور مداوم در جهت اجرای عدالت برای شهروندان کشورش تلاش می‌کند. و بزرگترین انگیزه او پاک کردن نام پدر سربازش، ویکرام راتور، است. این که چگونه آزاد و ویکرام در مبارزه با افراد شرور پیروز می‌شوند و یک جمعیت قوی همراه با یک داستان احساسی را پشت سر می‌گذارند، موضوعی است که جوان را به یک ساعتی بی‌قیاس تبدیل می‌کند.

در فیلم جوان، کارگردان آتلی کومار با حرفه‌ایترین روش‌ها اکشن و درام را ترکیب کرده است تا یک فیلم تجاری اساسی ایجاد کند. در واقع این اثر سینمایی تنها یک فیلم اکشن دیگر نیست. این فیلم در روایت داستانش به مسائل مختلف اجتماعی مانند فساد در سازمان‌های بهداشتی و وضعیت ناامیدکننده بیمارستان‌های دولتی هند پرداخت می‌کند. بنابراین، فیلم در کوتاه‌ترین زمان از یک فیلم اکشن به یک داستان احساسی تبدیل می‌شود. البته دو داستان موازی به طور همزمان وجود دارد.

در حالی که صنایع سینمایی بالیوود به موضوعات امنیت ملی در آثار اخیر خود توجه بیشتری داده‌اند، بنابراین موضوعات اجتماعی-اقتصادی به طور عمده به دومین موقعیت رفته‌اند. دلیل این رویکرد روشن است؛ زیرا اولی فرصت‌های بیشتری برای اکشن، تعقیب و گریز، درگیری با اسلحه و تجربه مکان‌های جذاب فراهم می‌کند، عناصری که دومی ممکن است به راحتی ارائه ندهد. و فیلم‌سازانی مثل “اس شانکار” این الگو را شکسته‌اند تا سرگرمی را با داستان‌گویی مبتنی بر مسائل اجتماعی مدرن تلفیق کنند.

آتلی کومار، شاگرد شانکار نیز یکی از پیروان این رویکرد هنری است و در سینمای تامیل (تالیوود) موفقیت چشمگیری داشته است. در فیلم “جوان”، آتلی درام را با تاکید قابل توجهی بر ارزش‌های ملی و مسایل امنیت ملی می‌آمیزد که برای مخاطبان به عنوان یک رویکرد مناسب شناخته می‌شود.

به طور کلی، “جوان” نمایش آفرینش شاهرخ خان در طول فیلم است. از ابتدای فیلم، او با اجرایی جذاب و پرانرژی بر جلوه‌گری می‌کند. این نشان می‌دهد که معرفی شخصیت او با دو سکانس اکشن در آغاز فیلم، توانایی جلب توجه طرفداران را دارد. بنابراین، بحث در مورد وی به عنوان یکی از بزرگترین ستارگان سینمای هند تبدیل به جدیت نیست. مقایسه شاهرخ خان با ستارگان مشهوری مانند تام کروز یا کاریزمای برجسته‌ای مانند دنزل واشنگتن، نشان می‌دهد که این بازیگر واقعاً برای مخاطبان سینمای هند چیزی بیشتر از یک ستاره سینماست. اکنون آخرین اثر او، دامنه تأثیرگذاری شاهرخ خان را به نقطه اوج رسانده است.

اگر راست باشیم، باید اعتراف کنیم که مهمترین جنبه این فیلم، ورای داستان یا اکشن، همان بازیگران هستند. “جوان” از نظر داستان و فیلمنامه هیچ نوآوری بیشتری به ارمغان نمی‌آورد. با این حال، کارگردان آتلی کومار داستان ساده خود را به شیوه‌ای باشکوه ارائه می‌دهد که در خور کاریزمای یک بازیگر مانند شاهرخ خان است. به عنوان مثال، شاهرخ خان در نقش‌های مختلفی ظاهر می‌شود و او با برتری خود و جاذبه ستاره‌ای خود، فیلم را جذاب و مهیج می‌کند.

این بازیگر تمام تلاش خود را می‌کند تا نقش عظیمی را در این فیلم ایفا کند. به عنوان مثال، در سکانس‌های ربودن قطار و در نقش نسخه پیرمرد ویکرام راتور در نیمه دوم فیلم، شاهرخ خان بیشتر از هر صحنه دیگری برجسته است. به طور کلی، تیم بازیگران فیلم در حالت عالی هستند. از بازیگران مانند دیپیکا پادوکونه، با حضور کوتاهی که دارند، تا نایانتارا به عنوان یک افسر مقتدر و ویجی ستوپاتی به عنوان مهاجم اصلی، همه اجرایی جذاب و با نشاط ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید : بهترین کارگردان های زن ایرانی ؛ معرفی ۱۶ کارگردان زن برتر ایران

اما جدا از عمل‌ها، باید بدانید که ایده اصلی این فیلم به طور کلی شبیه به فیلم “شیر شاه” است و آتلی کومار این ایده را به یک اثر اکشن بالیوودی تبدیل کرده است. در واقع آتلی به عنوان یک کارگردانی که معروف به ارائه مفاهیم خاص در سینما نیست، شناخته می‌شود. تقریباً هر فیلمی از او، الهام گرفته شده از یک فیلم خارجی است. بنابراین، “جوان” نیز در این راه حرکت می‌کند. از طرف دیگر، صحنه‌های اکشن بطور واضح به معرفی این فیلم به عنوان یک سرگرمی تجاری کمک می‌کنند.

پس در پایان باید بدانید که این اثر یکی از آن فیلم‌های سرگرم‌کننده بالیوودی است که تمام الگوهای یک فیلم هندی را دارد. “جوان” یک فیلم سینمایی است که اکشن را با یک پیام اجتماعی ترکیب می‌کند. این فیلم با بازی‌های خوب، کارگردانی بی‌نقص و موسیقی متن جذاب، به عنوان یک نمونه از قدرت داستان‌گویی در سینمای هند شناخته می‌شود. در واقع، با وجود طرح‌های متناقض و کلیشه‌ای، داستان فیلم با اشتیاق زیادی به خدمت یک سرگرمی هیجان‌انگیز در ابعاد سینمای هند قرار می‌گیرد.

کلام آخر

با توضیح و مرور فیلم Jawan 2023 همراه شدیم و سعی کردیم یک خلاصه کلی از آنچه که می‌دانستیم برای شما ارائه دهیم. این فیلم تا به حال با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شده است و ممکن است رکوردهای فیلم پاتان را هم بشکند. آیا شما قصد دانلود فیلم Jawan 2023 را دارید؟ نظر شما درباره این اثر چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

منابع :

ویجیاتو 

پلازا 

 

امتیاز

چهره ها

برسی فیلمفیلمفیلم 2023فیلم جدیدفیلم هندینقد و برسی فیلم

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *