پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی که همه باید بخوانند

پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی که همه باید بخوانند

پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی که همه باید بخوانند


فهرست محتوا

کتاب‌های محبوب روانشناسی در بازار زیادند اما انتخاب مناسب چالش‌برانگیز است. همیشه فروش بالا نشانگر کیفیت خوب نیست، اما کتاب‌هایی وجود دارند که سال‌هاست محبوبیت فراوان دارند، به میلیون‌ها خواننده راهنمایی کرده‌اند تا از روانی خود و دیگران مراقبت کنند، بهترین نسخه خودشان را پیدا کنند، دیدگاه‌ها را تغییر دهند و شناخت عمیق‌تری از زندگی کسب کنند. این کتاب‌ها علاوه بر فروش بالا، امتیازهای بالا در سایت‌های مختلف کسب کرده و رضایت نقادان را به دست آورده‌اند.

فهرستی از کتاب‌های پرفروش روانشناسی، توسط کاربران سایت BookAuthority ارائه شده است، همانطور که سایت‌های معتبر دیگر نیز کتاب‌های برگزیده خود را دارند؛ مجموعه‌ای از کتاب‌های از سطح مبتدی تا پیشرفته، از نویسندگان معروف، با موضوعات متنوع و روش‌های مختلف در انتقال آموزه‌ها.با مجله آنلاین همراه باشید .

۱- کتاب «تفکر» نوشته «کارول اس. دویک» (Mindset)

۱- کتاب «تفکر» نوشته «کارول اس. دویک» (Mindset)

۱- کتاب «تفکر» نوشته «کارول اس. دویک» (Mindset)

سال انتشار: ۲۰۰۶

امتیاز گودریدز: ۴.۱ از ۵

تفکر، یکی از کتاب‌های پرفروش روانشناسی جهان است که میلیون‌ها نسخه از آن به فروش رفته است. در این کتاب با ارائه یک تعریف جدید از مفهوم موفقیت، تشویق به انعطاف‌پذیری در ذهن و ترغیب به رشد شخصی، دویک مطالبی فراهم کرده است که انرژی برای پیشرفت را به فرد می‌دهد. بیل گیتس در مورد این کتاب گفته است: «دویک با مطالعات تحقیقی خود و نوشتار جذابش نشان می‌دهد که باورهای فردی ما چگونه بر روند یادگیری و تجربیات زندگی ما تأثیر می‌گذارند. افراد هوشمند همیشه هوشمند به دنیا نمی‌آیند، بلکه از طریق تغییر در باورهای خود هوشمند می‌شوند.»

چرا وقت خود را صرف اثبات عالی بودنتان می‌کنید، در حالی که می‌توانید بهتر شوید؟

این کتاب نتیجه‌ی دهه‌ها تحقیق و تجربه دکتر کارول اس. دویک، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد، است. او به یک مفهوم ساده اما نوآورانه دست یافت: تفکر. این اثر برجسته نشان می‌دهد که چگونه انعطاف در تفکر ما درباره‌ی استعدادها و توانایی‌هایمان می‌تواند تأثیر بسزایی در موفقیت ما در مدرسه، شغل، ورزش، هنر و هر زمینه‌ای دیگر از زندگی‌مان داشته باشد.

افرادی که به تفکر رشد اعتقاد دارند، می‌فهمند که شکوفایی نیازمند زمان است.

احتمال شکوفایی افراد با تفکر ثابت، که معتقدند استعدادها ثابت و قابل تغییر نیستند، کمتر از آنهایی است که به رشد و توسعه اعتقاد دارند. کتاب تفکر نشان می‌دهد چگونه والدین، معلمان، رهبران و ورزشکاران می‌توانند از این ایده برای توسعه‌ی مهارت‌های برتر خود یا دیگران بهره‌برداری کنند. در نسخه جدیدتر، دکتر دویک ابتکارات جدیدی به مفهوم کتابش اضافه کرده است، که اکنون جایگاه مشهور و پذیرفته شده‌ای دارد. او یک پدیده به نام “اشتباه تفکر رشد” معرفی کرده و خوانندگان خود را به اتخاذ یک تفکر رشد عمیق‌تر و واقع‌بینانه تر تشویق می‌کند. همچنین، مفهوم تفکر را از زاویه‌های مختلفی گسترش داده و آن را در فرهنگ‌ها، اجتماعات و سازمان‌ها معرفی کرده است. با تفکر درست، می‌توانید خودتان را تغییر دهید و همچنین می‌توانید به دیگران کمک کنید تا چگونه زندگی خود را بهبود بخشند. نمی‌توان عجیب دانست که این کتاب هنوز هم یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی باقی مانده است.

بیشتر بخوانید : راهنمایی برای کشف ۱۰ فواید مدیتیشن:روشنایی ذهن و سلامت جسم

۲- کتاب «تربیت کودک برای مغزی یکپارچه» نوشته «دنیل جی. سیگل، تینا پین برایسن» (The Whole-Brain Child)

۲- کتاب «تربیت کودک برای مغزی یکپارچه» نوشته «دنیل جی. سیگل، تینا پین برایسن» (The Whole-Brain Child)

۲- کتاب «تربیت کودک برای مغزی یکپارچه» نوشته «دنیل جی. سیگل، تینا پین برایسن» (The Whole-Brain Child)

سال انتشار: ۲۰۱۱

امتیاز گودریدز: ۴.۳ از ۵

از جمله کتاب‌های پرفروش در حوزه روانشناسی، با بیش از یک میلیون نسخه فروخته شده، می‌توان به کتاب تربیت کودک برای مغزی یکپارچه اشاره کرد؛ نویسندگان این اثر در فهرست کتاب‌های مشترک خود، کتاب‌های “تربیت بدون دراما” و “مغز بله” را نیز دارند. در این اثر، علم نوینی را معرفی می‌کنند که با آن می‌توان ساختار ذهن کودکان را تشخیص داد و فرآیند رشد آن را توضیح داد. دکتر هاروی کارپ، روان‌پزشک، برای توصیف این کتاب اظهار داشت: “راهکارهای ساده، هوشمندانه و موثر برای حل مشکلات کودکان شما.”

باید به یاد داشته باشیم که هرچند احساسات فرزندانمان به نظر بی‌معنی و بی‌اهمیت ممکن است، اما برای آنان اهمیت دارد و برای ما نیز اهمیت دارد که در برابر احساساتشان واکنش نشان دهیم.

در این اثر پیشرو و عملی، دنیل جی. سیگل، پزشک عصبی و روان و نویسنده کتاب پرفروش “ذهن‌بینی”، با تینا پین برایسن، مشاور والدین، همکار شده‌اند تا یک رویکرد بنیادین ارائه دهند؛ دوازده استراتژی اساسی برای تربیت کودکان معرفی کرده‌اند که به رشد سالم مغز کمک می‌کند و نتیجتاً کودکان آرام و خوشحال‌تری شوند. نویسندگان این مفاهیم را در دسترس عموم قرار داده‌اند تا ساختار مغز کودکان را از منظر نوین بررسی کرده و فرآیند رشد آنها را شرح دهند. مغز بالایی که تصمیم می‌گیرد و احساسات را در تعادل نگه می‌دارد، تا اواسط دهه‌ی دوم زندگی انسان در حال رشد است. به‌طور خاص، در کودکان خردسال سمت راست مغز و احساساتشان از منطق سمت چپ مغز کنترل می‌شود. بنابراین عجیب نیست که بچه‌ها در سکوت عصبانی می‌شوند، دعوا می‌کنند یا بدخلق می‌شوند.

استفاده از این مفاهیم در زندگی روزمره می‌تواند هر انفجار احساسات، مشاجره یا ترس را به فرصتی برای تقویت مغز فرزندانتان و تقویت رشد حیاتی آنها تبدیل کند. همچنین شامل راهبردهای مناسب برای هر سنی در مواجهه با چالش‌های روزمره و تصاویری است که به فرزندانتان کمک می‌کند این مفاهیم را درک کنند. این کتاب نشان می‌دهد چگونه رشد عاطفی و ذهنی سالم را پرورش دهید تا فرزندان‌تان بتوانند زندگی‌های متعادل، معنادار و موفقی داشته باشند. مجله Kirkus Reviews نیز در مورد این کتاب نوشت: “یک منبع مفید برای تربیت مناسب کودکان برای تمامی اعضای خانواده… نویسندگان به طور قابل توجهی به علم مغز اشاره کرده‌اند، اما این کتاب برای بزرگسالان و کودکان هر دو مناسب است.” واشنگتن‌پست نیز اظهار کرد: “راهبردهای هم‌دردی برای تشویق کودکان به آرام شدن.”

دکتر مری پیفر، نویسنده کتاب “زنده کردن افلیا” و “پناه یکدیگر”، تصریح می‌کند: “این کتاب آموزنده، متفکرانه و جذاب پر از ایده‌های نو، مبتنی بر جدیدترین تحقیقات علوم اعصاب است و از همه‌ی والدینی که فرزندان مهربان، خوشحال و از نظر احساسی سالم هستند، توصیه می‌شود که کتاب تربیت کودک برای مغزی یکپارچه را مطالعه کنند.” سایت Parent to Parent هم ذکر کرد: “به والدین و معلمان نشان می‌دهد چگونه تمام بخش‌های مغز کودکان سالم هماهنگ با هم همکاری می‌کنند.”

احتمال اینکه فرزند شما هنگام ساختن اسباب‌بازی، بازی فکری یا سواری در ماشین با شما گفت‌وگو کند و افکارش را به اشتراک بگذارد، بیشتر است تا زمانی که مستقیماً جلویشان بنشینید و از آنها بخواهید با شما گفت‌وگو کنند.

این کتاب نشان می‌دهد چگونه رشد مغز کودک خود را درک کنید و چگونه آن را به شیوه‌ای مؤثر پرورش دهید، راهبردهای کاربردی برای تقویت رشد عاطفی و احساسی سالم در کودکان را یاد بگیرید، اهمیت ادغام بخش‌های مختلف مغز برای عملکرد مطلوب را کشف کنید، تأثیر تجربیات بر ساختار مغز و چگونگی دستیابی به نتایج مطلوب را بشناسید، نقش هوش هیجانی در تربیت و رشد کودک را درک کنید. کتابی که والدین و معلمان آن را به یکی از کتاب‌های پرفروش روانشناسی تبدیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید : معنی عشق چیست و عاشق کیست؟ (بهترین تعریف عشق)

۳- کتاب «هیچ بخشی از ما بد نیست» نوشته «ریچارد سی. شوارتز» (No Bad Parts)

۳- کتاب «هیچ بخشی از ما بد نیست» نوشته «ریچارد سی. شوارتز» (No Bad Parts)

۳- کتاب «هیچ بخشی از ما بد نیست» نوشته «ریچارد سی. شوارتز» (No Bad Parts)

سال نشر: ۲۰۲۱

امتیاز گودریدز: ۴.۲ از ۵

رویکرد جدیدی ارائه شده تا به کمک آن، ذهن چند وجهی خود را بهتر شناسایی کنید و بخش‌هایی که شما را تعریف می‌کنند را درمان کنید. آیا تنها یک “شما” وجود دارد؟ ما را به باور کردن هویتی واحد وارد کردند، و زمانی که نمی‌توانیم صداهای درونی‌مان را کنترل کنیم، که با ایده‌آل‌مان تطابق ندارند، احساس ترس یا شرم به وجود می‌آید. بنابراین، تحقیقات دکتر ریچارد شوارتز نظریه‌ی “تک‌ذهنی” را به چالش می‌کشد. او می‌گوید: “ما هر یک با خرده‌ذهن‌ها یا تکه‌هایی به دنیا آمدیم. این تکه‌ها تخیلی یا نمادین نیستند. آنها اجزایی جدا از هم هستند که مانند اعضای خانواده در کنار هم قرار گرفته‌اند، و کلید سلامت و خوشبختی ما در این است که به هر بخش احترام بگذاریم، آن‌ها را درک کنیم و به آنها عشق بورزیم.”

مدل دکتر شوارتز، که به نام سیستم خانوادگی درونی (IFS) شناخته می‌شود، دهه‌هاست که علم روانشناسی را تغییر داده است. با کتاب “هیچ بخشی از ما بد نیست”، شما یاد می‌گیرید چرا IFS در زمینه‌های مختلف مانند بهبود تراما، درمان اعتیاد و افسردگی بسیار مؤثر بوده و هم‌چنین متوجه می‌شوید که چگونه این کشف جدید از آگاهی می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در زندگی شود. فهرست کاربردهایی که این کتاب برای خواننده‌هایش دارد به شرح زیر است:

۱. تحول بنیادین IFS و نحوه ارتباط و احترام با اعضای خود که موجب سوق دادن ما به سمت سلامت روان می‌شود.

۲. کنار گذاشتن پیش‌فرض‌های فرهنگی، علمی و معنوی که از مدل منسوخ تک‌ذهنی دفاع می‌کنند.

۳. تبدیل نفس خرابکار به متحدانی قدرتمند.

۴. شناسایی بارهایی که بر دوش مان است و چگونگی تحریف آن‌ها از آسیب‌های دوران کودکی و باورهای فرهنگی.

۵. اثبات اینکه هیچ بخشی از ما بد نیست و انسان‌ها دارای خوبی‌هایی هستند.

۶. کشف جوهر درونی عاقل و دلسوزمان تا منبعی برای درمان و هماهنگی باشد.

۷. تمرین‌هایی برای شناسایی مکان هر قطعه، دسترسی به خود، کار کردن با محافظی چالش‌برانگیز و شناسایی محرک‌های هر بخش.

این کتاب که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است، نشان می‌دهد که IFS یک رویکرد مؤثر برای بهبود خود، فرهنگ و حتی جامعه ما است. همانطور که دکتر شوارتز توضیح می‌دهد: “بخش‌هایی از ما گاهی اوقات مخرب یا ویرانگر هستند، اما وقتی بار برداشته می‌شود، به خوبی به اصلی خود بازمی‌گردیم. وقتی یاد می‌گیریم که هر بخش از خودمان را دوست داشته باشیم، می‌توانیم یاد بگیریم همه‌ی مردم را دوست داشته باشیم و همین موجب بهتر شدن جهان می‌شود.»

بیشتر بخوانید : چگونه به چیزی بیش از حد فکر نکنیم؟

۴- کتاب «بازآموزی مغز شما» نوشته «ست جی. گیلیهان» (Retrain Your Brain)

۴- کتاب «بازآموزی مغز شما» نوشته «ست جی. گیلیهان» (Retrain Your Brain)

۴- کتاب «بازآموزی مغز شما» نوشته «ست جی. گیلیهان» (Retrain Your Brain)

سال انتشار: ۲۰۱۶

امتیاز گودریدز: ۳.۸ از ۵

در این کتاب، یکی از کتاب‌های محبوب در زمینه روانشناسی، برای خوانندگان یک برنامه در طول هفت هفته ارائه شده است تا با استفاده از روش درمانی شناختی رفتاری، اضطراب و افسردگی‌شان را کنترل کنند. تحقیقات نشان داده است که این روش یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با افسردگی و اضطراب است. پس از پانزده سال تجربه موفق درمان بیماران با استفاده از این روش، دکتر ست جی. گیلیهان، روانشناس، این برنامه هفت هفته‌ای را طراحی کرده است تا به خوانندگان تکنیک‌های عملی این روش را به زبان ساده آموزش دهد تا در نهایت بتوانند خودشان بهبود یابند.

او فهمید که افکارش همیشه دقیق نیستند و آموخت که پیش از پذیرش قضاوت‌های اولیه‌اش، به دنبال شواهد باشد.

از دیگر فواید این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشخیص الگوهای منفی فکری و تغییر آنها؛ رویکرد درمانی شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند تا الگوهای فکری و رفتاری غیرموثر را با الگوهای جدید و بهتر جایگزین کنید.

ارائه فعالیت‌ها و تمرینات هفتگی؛ ساختار خاص معرفی شده در این کتاب به گونه‌ای طراحی شده است تا به آسانی در زندگی روزانه استفاده شود و هر فعالیت بر اساس پیشرفت‌ها و کارهای گذشته تنظیم شده باشد. برای افرادی که تا قبل از مطالعه این کتاب با روش درمانی شناختی رفتاری آشنا نبودند، مثال‌های مرتبط و واقعی آورده شده است.

همچنین، این روش مناسب برای درمان اضطراب‌های مزمن و موقت است؛ چه احساس افسردگی و اضطراب به صورت مداوم یا موقت باشد، این رویکرد می‌تواند به شما کمک کند تا با این احساسات مقابله کرده و در نهایت به توانایی‌های کامل‌تان دست یابید. این روش برای تمام سنین، از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان، مناسب است.

اکثراً، ما نه با یادگیری مهارت‌های جدید، بلکه با عمل به چیزهایی که قبلاً می‌دانیم، موفق می‌شویم.

کتاب “روان-سایبرنتیک” نوشته “ماکسول مالتز” (Psycho-Cybernetics)

کتاب "روان-سایبرنتیک" نوشته "ماکسول مالتز" (Psycho-Cybernetics)

کتاب “روان-سایبرنتیک” نوشته “ماکسول مالتز” (Psycho-Cybernetics)

سال انتشار: ۱۹۶۰

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۲ از ۵

از زمان انتشار اولیه آن در سال ۱۹۶۰، “روان-سایبرنتیک” همواره یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های روان‌شناسی بوده است. “ماکسول مالتز” توانسته است با این اثر پرفروش خود بیش از سی میلیون خواننده را بهبود بخشد. در این نسخه به‌روزشده، “مت فیوری”، رئیس بنیاد “روان-سایبرنتیک”، مقدمه‌ای ارائه داده و توضیحاتی به متن افزوده تا آموزه‌های “ماکسول مالتز” برای خوانندگان امروزی قابل فهم‌تر باشد. “سایبرنتیک” کلمه‌ای یونانی است که به‌طور تقریبی معنی “راهبری کشتی به سمت بندر” را می‌دهد. “روان-سایبرنتیک” اصطلاحی است که توسط “ماکسول مالتز” اختراع شده و به معنای “هدایت ذهن به سوی هدف مطلوب و ثمربخش” است.

“مالتز” به‌عنوان اولین پژوهشگر و نویسنده، با تأکید بر تصویر ذاتی (self-image)، که اصطلاحی است که خود ابداع کرده است، توضیح داد که هر فرد توانایی دارد که برای دستیابی به هر هدف یا حتی در مواجهه با شکست در راه رسیدن به هدف، مؤثر باشد. او تکنیک‌هایی را برای بهبود و مدیریت تصویر ذاتی، که شامل تصویرسازی، تمرینات ذهنی و روش‌های آرامش است، ابداع کرد که هنوز هم بعد از چندین دهه، به عنوان آموزه‌های الهام‌بخش برای مربیان تحریک انگیزه، روان‌شناسان و متخصصان روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزه‌های “روان-سایبرنتیک” به‌دلیل بر پایه‌ی علمی بودن، دارای تاریخ انقضایی نیستند. “تونی رابینز”، نویسنده کتاب “قدرت بی‌محدود”، درباره این کتاب می‌گوید: “قبل از آنکه ذهن به‌طور مؤثری کار کند، باید توانایی تشکیل دیدگاهی راجع به نتایج مورد انتظار خود را توسعه دهد. “ماکسول مالتز” این رویکرد را “روان-سایبرنتیک” می‌نامید. وقتی ذهن هدف مشخصی دارد، قادر به تمرکز است، می‌تواند هدایت کند و دوباره متمرکز شود و تغییر مسیر بدهد تا زمانی که به هدف خود برسد.»

دانلود کتاب الکترونیک در کتاب ناک 

کتاب “اثر: روانشناسی فنون متقاعدسازی” نوشته “رابرت بی. سیالدینی” (Influence, New and Expanded)

سال انتشار: ۱۹۸۴

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۲ از ۵

کتاب “اثر” که به عنوان یکی از منابع محبوب برای افزایش تأثیرگذاری بر دیگران شناخته می‌شود و از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی است، بیش از پنج میلیون نسخه فروش داشته است. اکنون نسخه بازنگری شده این کتاب، شامل بخش‌های اضافی، در دسترس است. در نسخه جدید این کتاب، رابرت بی. سیالدینی، نویسنده با سابقه‌ای که آثار پرفروش دیگری نیز دارد، به توضیح می‌پردازد که چرا مردم به این تکنیک‌ها پاسخ مثبت می‌دهند و چگونه می‌توان از آنها بهره‌مند شد، با توجه به جنبه‌های اخلاقی. او از داستان‌ها و مثال‌های معروف به همراه مثال‌های دیگر، مطالب مختلفی را آموزش می‌دهد؛ کتاب به گونه‌ای نوشته شده است که خواننده نیازی به داشتن آشنایی از پیش با این موضوعات ندارد تا متوجه محتوا شود.

این کتاب قواعدی را آموزش می‌دهد و به تحقیقات جدید اشاره می‌کند تا بتوانید به‌طور ماهرانه دیگران را متقاعد کنید؛ همچنین به شما می‌آموزد که از تأثیرات ناخواسته دیگران بر خودتان محافظت کنید. شاید برخی فکر کنند که این توانایی‌ها در حال حاضر در دسترس آن‌هاست، اما بدون درک عمیق از پیچیدگی این قواعد، ممکن است در مواقعی موفق نشوند. این کتاب نتیجه تحقیقات سی‌وپنج ساله نویسنده است، با شواهد فراوان که اعتبار آن‌ها ثابت شده؛ همچنین به مشاهدات میدانی سه ساله می‌پردازد که دربارهٔ اینکه چه چیزی مردم را به سمت تغییرات سوق می‌دهد، راهنمای جامعی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید دیگران را به سمت خود جذب کنید.

کتاب “شکست عادت‌های قدیمی” نوشته “جو دیسپنزا” (Breaking The Habit of Being Yourself)

کتاب "شکست عادت‌های قدیمی" نوشته "جو دیسپنزا" (Breaking The Habit of Being Yourself)

کتاب “شکست عادت‌های قدیمی” نوشته “جو دیسپنزا” (Breaking The Habit of Being Yourself)

سال انتشار: ۲۰۱۲

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۱ از ۵

یکی از کتاب‌های موفق روانشناسی، “شکست عادت‌های قدیمی” به خواننده کمک می‌کند تا برنامه جدیدی برای زندگی و ذهن خود برنامه‌ریزی کند و عادت‌های ناخواسته را کنار بگذارد تا به نهایت زندگی و ذهن خود را تغییر دهد. در این کتاب، دکتر جو دیسپنزا، که یک متخصص در زمینه‌های فیزیوتراپی، فراژن‌شناسی، فیزیک کوانتوم و علم اعصاب است، توضیح می‌دهد که افراد می‌توانند خود را از محدودیت‌های ژنتیکی آزاد کنند و راه جدیدی برای زندگی انتخاب کنند. او با ترکیب مباحث مختلف از فیزیک کوانتوم تا علم اعصاب، نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید بدن خود را بازسازی کنید. این کتاب تنها به شما اصول تغییر انرژی و جنبه‌های دیگر زندگی را آموزش نمی‌دهد، بلکه به شما می‌آموزد که چگونه این اصول را در همه جنبه‌های زندگی‌تان به کار ببرید.

دکتر جو دیسپنزا در این کتاب از آگاهی‌های علمی و معنوی بهره می‌برد و با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های خود، هزاران نفر را در سراسر جهان به اعمال تغییرات اساسی در زندگی‌شان تشویق کرده است. او همیشه تأکید دارد که وقتی افراد عادت خودت بودن را ترک می‌کنند و نگرش خود را تغییر می‌دهند، زندگی آنها تغییر می‌کند. در معرفی این کتاب، او اظهار می‌کند: “در این کتاب، می‌خواهم تجربیات خودم را به اشتراک بگذارم و نشان بدهم که چگونه می‌توانید این اصول را در هر زمینه‌ای از زندگی‌تان به کار ببرید.”

دکتر رولین مک‌کراتی، مدیر مرکز تحقیقاتی HeartMath، درباره این کتاب نوشته است: “هر کسی که این کتاب را بخواند و مطالب آن را پیگیری کند، بهره‌وری بالایی خواهد داشت. محتوای پیشرفته به زبان ساده توضیح داده شده است، تا برای همه دسترسی‌پذیر باشد و راهنمای عملی برای تغییرات داخلی به بیرونی ارائه می‌دهد.”

کتاب “جریان” نوشته “میهای چیکسنت میهایی” (Flow)

سال انتشار: ۱۹۹۰

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۱ از ۵

مطالعات روانشناختی، میهای چیکسنت میهایی، به مفهوم “تجربه مطلوب” به عنوان غرقگی پی‌برد که واقعیتاً لذتبخش است و فرد در آن حالتی از ذهنیت واقعی و عمیق را تجربه می‌کند. در این وضعیت، افراد به طور عمده لذت عمیق، خلاقیت در حال جریان و تمام و کمال درگیر زندگی را احساس می‌کنند.

میهای چیکسنت میهایی در ویرایش جدید کتاب کلاسیک خود که یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی شده است، راه‌هایی را نشان می‌دهد که می‌توان این حالت مثبت را کنترل کرد، به این معنی که به جای وابستگی به شانس، خودمان قادر به تغییر آن هستیم که این وضعیت چه زمانی رخ می‌دهد. “غرقگی” به ما تجربه مطلوب را معرفی می‌کند و نشان می‌دهد چگونه با انتخاب آن می‌توانیم اطلاعاتی را که به آگاهی ما می‌افزاید، شادی و واقعیت را کشف و زندگی خود را بهبود بخشیم.

این مفهوم نشان می‌دهد که لذت در مرز بین کسلیت و اضطراب وقوع می‌کند، زمانی که چالش‌ها با توانایی فرد برای عمل همخوانی دارند. همچنین، به ما یاد می‌دهد که چگونه در هر رویدادی می‌توانیم پاداشی را پیدا کنیم تا به خوشبختی دست یابیم، در زمان‌های دشوار بیاموزیم که کنترل را از دستمان ندهیم و هشت عنصر اساسی تجربیات خوشایند را آموزش می‌دهد.

وقتی افراد به گرفتن آنچه می‌خواهند به اندازه‌ی کافی تمرکز می‌کنند که از لذت حال موجود لذت نمی‌برند. در این حالت، رضایت از زندگی را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ۷ تا از رمانتیک ترین کتاب های آگاتا کریستی؛ عاشقانه هایی که از مرگ شکوفه می زنند

کتاب “روانشناسی فروش” نوشته “برایان تریسی” (The psychology of selling)

سال انتشار: ۱۹۸۵

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۲ از ۵

روانشناسی نه تنها به شناخت خود محدود نمی‌شود بلکه می‌توان از آن در زمینه کاری نیز بهره برد. این اثر نمونه‌ای موفق از کتابی روانشناسی است که هدفش پیاده کردن برنامه‌ای برای رساندن خواننده به موفقیت در عرصه کسب و کار است. در این کتاب آموزش می‌بینید که چگونه می‌توانید حجم فروش خود را در هر بازاری دو الی سه برابر کنید. هدف نویسنده ارائه ایده‌ها، روش‌ها، استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی است که با استفاده از آنها بتوانید به سرعت و با سهولت بیشتری به فروش بیشتر دست یابید. برایان تریسی که به‌نوعی یک مربی فروش محسوب می‌شود، اعتماد به اینکه با پیروی از نظریات او، می‌توانید به موفقیت و سود بیشتری دست یابید را می‌دهد. وعده‌های تریسی، که بارها و بارها تحقق یافته، باعث شده که این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی باشد.

کتاب “فرآیند تولید هیجانات” نوشته “لیزا فلدمن بارت” (How Emotions Are Made)

کتاب "فرآیند تولید هیجانات" نوشته "لیزا فلدمن بارت" (How Emotions Are Made)

کتاب “فرآیند تولید هیجانات” نوشته “لیزا فلدمن بارت” (How Emotions Are Made)

سال انتشار: ۲۰۱۷

رتبه‌بندی گودریدز: ۴.۱ از ۵

در این کتاب، یک تئوری جدید در مورد اینکه چگونه مغز احساسات را ایجاد می‌کند، شرح داده می‌شود؛ این تئوری می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در زمینه روانشناسی، مراقبت‌های بهداشتی، حتی سیستم حقوقی و درک ما از ذهن انسان داشته باشد. احساسات به طور خودکار بوجود می‌آیند، مانند واکنش‌های غیرقابل کنترل به آنچه که فکر می‌کنیم و تجربه می‌کنیم. دانشمندان به مدت طولانی فرضیه‌ای را قبول داشتند که احساسات در بدن یا مغز حک می‌شوند. با این حال، امروزه علم احساسات در حال تحول عمیق است؛ همانطور که کشف نظریه نسبیت در فیزیک و انتخاب طبیعی در زیست‌شناسی انقلابی در این حوزه‌ها ایجاد کرد، این تغییرات تأثیرات گسترده‌ای بر روی همه دارد.

شواهد علمی نشان می‌دهد که آنچه ما می‌بینیم، می‌شنویم، لمس می‌کنیم، می‌چشیم و بو می‌کنیم تا حد زیادی شبیه‌سازی جهان است، نه واکنشی به خود آن.

لیزا فلدمن بارت، یک روان‌شناس و عصب‌شناس، که به تحقیقات در این زمینه نظارت دارد، نظریه احساساتش یک درک عمیق‌تر از ذهن و مغز را ارائه می‌دهد و وضوح بیشتری به معنای انسان بودن می‌بخشد. تحقیقات او این باور رایج را که احساسات در بخش‌های مختلف مغز جای دارند و همه‌ی افراد تجربه‌های جهانی از آنها دارند را رد می‌کند. به عبارت دیگر، او نشان می‌دهد که احساسات در لحظه و توسط سیستم‌های اصلی که در سراسر مغز تعامل دارند، ایجاد می‌شوند. این نظریه جدید نشان می‌دهد که شما نقش بسیار تأثیرگذارتری در زندگی عاطفی خود دارید. پیامدهای آن نه تنها بر روی روانشناسی بلکه بر روی پزشکی، سیستم حقوقی، تربیت کودک و مدیتیشن و حتی امنیت فرودگاه‌ها نیز تأثیرگذار است. این کتاب به سوالاتی مانند اینکه چرا احساسات بدون واسطه تجربه می‌شوند؟ و آیا تفکر منطقی واقعاً احساسات را کنترل می‌کند؟ و چگونه احساسات بر بیماری‌ها تأثیر می‌گذارند؟ و آیا می‌توانید فرزندان خود را از نظر عاطفی هوشمند‌تر کنید؟ پاسخ می‌دهد و آخرین تحقیقات و کاربردهای عملی جدیدترین علوم احساسات، ذهن و مغز را آشکار می‌کند.

در هر لحظه که شما بیدارید، مغزتان از تجربیات گذشته به عنوان الگوهای سازماندهی شده استفاده می‌کند تا واکنش‌های شما را هدایت کند و به احساساتتان معنا بخشد. زمانی که این الگوها احساساتی هستند، مغز شما نمونه‌هایی از احساسات را ایجاد می‌کند.

در این کتاب شما می‌فهمید که چگونه مغز احساسات را از طریق پیش‌بینی و تأثیرگذاری تولید می‌کند، تفاوت بین احساسات خودکار و احساساتی که شما خودتان زمینه‌اش را فراهم می‌کنید چیست. در مورد پیشرفت‌های علم احساسات و اثرات آن، تعامل مغز و بدن و فرهنگ در شکل‌گیری احساسات آگاه می‌شوید و در پایان، نگاهی به مفاهیم جدیدترین پیشرفت‌های علمی در زمینه عصب‌شناسی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها می‌اندازید. این کتاب به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی تبدیل شد.

در هر لحظه که شما هوشیار هستید، مغز شما از تجربیات گذشته به عنوان الگوهای سازماندهی‌شده استفاده می‌کند تا واکنش‌های شما را هدایت کند و به احساسات شما معنا ببخشد. زمانی که این الگوها احساساتی هستند، مغز شما نمونه‌هایی از احساسات را ایجاد می‌کند.

در این کتاب، نویسنده کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز “تعقیب فریاد”، رویکرد جدیدی را برای بررسی افسردگی و اضطراب ارائه می‌دهد. وی درگیر سوالاتی شخصی شده بود و تصمیم می‌گیرد به تحقیقات گسترده‌ای درباره عوامل ایجاد افسردگی و اضطراب بپردازد. در این مسیر، با متخصصان برجسته مصاحبه می‌کند و شواهد علمی را بررسی می‌کند. او به این نتیجه می‌رسد که افسردگی و اضطراب دارای علل مختلفی هستند و راه‌حل‌های گوناگونی برای آنها وجود دارد. در این کتاب، خوانندگان با دلایل افسردگی و اضطراب آشنا می‌شوند، تأثیر قطع ارتباط بر سلامت روان را می‌شناسند و با راه‌حل‌های مختلف برای درمان این مشکلات آشنا می‌شوند.

کتاب «شادمانی درونی» اثر «مارتین سلیگمن» (Authentic Happiness)

کتاب “خوشبختی اصیل” نوشته “مارتین سلیگمن” یکی از آثار پرفروش در زمینه روانشناسی شادی درونی است، در آن نویسنده به این نتیجه می‌رسد که می‌توان شادی را یاد گرفت. همچنین، شرح می‌دهد که هر فرد پنج قدرت از مجموع بیست و چهار قدرت را دارد که با بهره‌گیری از آنها، زندگی خود را بهتر کند. نویسنده بیشتر بر روی نقاط قوت تمرکز دارد تا به نقاط ضعف اشاره کند و به این دلیل استدلال می‌کند که خوشبختی تنها نتیجه ژن‌های خوب یا شانس نیست. او به خواننده می‌آموزد که با شناخت و بهره‌مندی از بسیاری از نقاط قوت و ویژگی‌هایشان، از جمله مهربانی، اصالت، شوخ‌طبعی، خوش‌بینی و سخاوتمندی، به خوشبختی دست پیدا کنند.

کتاب «تله شادمانی» اثر «راس هریس» (The Happiness Trap)

کتاب “تله شادی” نوشته “راس هریس” یکی از آثار پرفروش در زمینه روانشناسی شادی است که با مطالعه آن می‌توانید از دست افسردگی، اضطراب و کاستی اعتماد به نفس خلاص شوید و به جای آن، زندگی هدفمند و معناداری را بسازید. در این کتاب، دکتر راس هریس راهکارهایی برای فرار از تنگناهای استرس، اضطراب و افسردگی ارائه می‌دهد و رازهای زندگی شاد و رضایت‌بخش را آشکار می‌کند. این کتاب، در ویرایش دوم خود، بینش‌ها و روش‌های درمانی از طریق پذیرش و تعهد را معرفی می‌کند که در این نسخه به‌روزشده، موضوعات بیشتری را پوشش داده و ابزارهای کاربردی‌تری را معرفی می‌کند.

همگی ما وقت زیادی را صرف نگرانی درباره چیزهایی می‌کنیم که اغلب هرگز رخ نمی‌دهند. این کتاب به شما کمک می‌کند که ارزش‌های خود را درک کنید، اهمیت شفقت به خود را بیشتر بفهمید و با استفاده از این راهنمای گسترده‌تر، چگونگی کاهش استرس و نگرانی، مدیریت بهتر افکار و احساسات ناخوشایند، ترک عادت‌های بد، غلبه بر کمبود اعتماد به نفس و ایجاد روابط بهتر با دیگران را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید : معرفی ۱۰ کتاب برتر درباره خیانت که باید بخوانید

کتاب «روانشناسی ضمیر ناخودآگاه» اثر «کارل گوستاو یونگ» (Psychology of the Unconscious)

کتاب “روانشناسی ضمیر ناخودآگاه” نوشته “کارل گوستاو یونگ” یکی از اثار معروف و تأثیرگذار اوست که در آن از روانکاوی به عنوان یک سنت، فراتر رفته و به بررسی الگوهای جهانی روان‌شناختی از طریق رویاها، اسطوره‌ها و ادبیات پرداخته است. یونگ در این کتاب به دنبال معانی نمادین در علائم است و آنها را در زمینه‌ی گسترده‌تر روان‌شناسی مورد بحث قرار می‌دهد.

در این اثر، یونگ به بررسی فانتزی‌ها و تصاویر ذهنی شاعرانه و ملموس پرداخته و غریزه‌ی شهوانی را به‌عنوان انرژی روانی که از ناخودآگاه ناشی می‌شود، مطالعه می‌کند و آن را به‌صورت نمادین بازتعریف می‌کند. تفسیر یونگ از خیال‌پردازی‌های بیماران، یک مطالعه پیچیده از روان‌پزشکی نمادین است و به توسعه نظریه‌ی ناخودآگاه جمعی و اجزای آن پی می‌برد که امروزه با اسم کهن‌الگوها شناخته می‌شود.

کتاب «رهایی از گذشته‌تان» اثر «فرنسیس شپیرو» (Getting Past Your Past)

کتاب «رهایی از گذشته‌تان» اثر «فرنسیس شپیرو» (Getting Past Your Past)

کتاب «رهایی از گذشته‌تان» اثر «فرنسیس شپیرو» (Getting Past Your Past)

کتاب “رهایی از گذشته‌تان” نوشته “فرنسیس شپیرو”، منتشر شده در سال ۲۰۱۲، با امتیاز گودریدز ۴.۶ از ۵، راهکارهایی برای رفع ابهامات و احساسات مانند رهایی از موانع احساسی ارائه می‌دهد. این کتاب به زبان ساده علم مغز را شرح می‌دهد و تمریناتی ساده را ارائه می‌کند تا به تحولات واقعی دست یابید. در این اثر، شما می‌توانید ماجراها، زندگی و درمان عاطفی ناشی از صدمات گذشته را بخوانید. دکتر شپیرو تکنیک‌های خوددرمانی را ارائه می‌دهد که با استفاده از روش درمانی EMDR، بهبود احساسی را تسریع می‌کند. روایت‌های واقعی نشان می‌دهد چگونه تجربیات مختلف بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند و چگونه می‌توان آنها را تغییر داد. دکتر شپیرو راه‌حل‌های عملی برای بررسی خاطرات و غلبه بر اضطراب‌ها ارائه می‌دهد. این کتاب به افراد کمک می‌کند دلایل رفتارهایشان را درک کنند و ابزارهایی برای شادتر و سالم‌تر زندگی داشته باشند.

کتاب «قلب خردمند» اثر «جک کورنفیلد» (The Wise Heart)

کتاب “قلب خردمند” نوشته “جک کورنفیلد”، منتشر شده در سال ۲۰۰۸ با امتیاز گودریدز ۴.۳ از ۵، از جمله کتاب‌های پرفروش در حوزه روانشناسی است. نویسنده در آن بیان می‌کند که درون هر فرد قدرت‌های بی‌نهایتی برای عشق، خوشبختی، اتصال با زندگی و آزادی وجود دارد و در این اثر روش‌های فعال سازی آنها را شرح می‌دهد. در “قلب خردمند”، جک کورنفیلد، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان معنویت، به بهترین شیوه روانشناسی بودایی را ارائه می‌دهد که تا به حال در غرب منتشر شده است.

جک کورنفیلد که به عنوان یک راهب در تایلند، برمه و هند آموزش یافته، تجربیات خود را در استفاده از آموزه‌های بودایی در زندگی روایت می‌کند؛ او بر شرافت و قدرت روح انسان، تحلیل دقیق احساسات و افکار، و راهکارهای شفا، آموزش و تغییر ذهن و قلب تأکید می‌کند. در مقابل رویکرد رایج روان‌پزشکی غربی، در این اثر به نمایی از کرامت انسانی و راه‌های عملی برای درک آن در زندگی پرداخته می‌شود. “قلب خردمند” نتیجه سال‌ها تلاش است و شامل داستان‌ها و تمرینات روان‌درمانی بودایی است که کورنفیلد انجام داده و ارجاع به استادان برجسته دارد. همچنین، روایتی تاثیرگذار از بهبود شخصیت او از دوران کودکی پرخشونتش در این کتاب یافت می‌شود. این اثر برای تمامی افراد علاقه‌مند به سلامت روان، بودایی‌ها و حتی غیربودایی‌ها، سفری فوق‌العاده به عمق آگاهی انسانی ارائه می‌دهد.

با مطالعه این کتاب، قدرت‌های عشق، شادی، ارتباط و آزادی درون خود را بیدار کنید، مفاهیم روان‌شناسی بودایی را درک کنید، با اصول و کرامت انسانی آشنا شوید، آگاهی و آزادی ذهنی را تجربه کنید و به تمرین اصول روان‌شناسی بودایی بپردازید.

کتاب «انتگرال روانشناسی» اثر «ون ویلبر» (Integral Psychology)

کتاب “انتگرال روانشناسی” نوشته “ون ویلبر”، منتشر شده در سال ۱۹۹۴ با امتیاز گودریدز ۴.۲ از ۵، جزو کتاب‌های محبوب در زمینه روانشناسی است. ویلبر، که فعال در زمینه روانشناسی فردی است، اولین مدل “کلی” آگاهی معنوی و روانشناسی رشد در فرهنگ غربی را ارائه کرده است که هدف آن تلفیق تمام جنبه‌های معتبر آگاهی انسان در یک چارچوب است. او با استناد به صدها منبع از منابع شرقی و غربی، از گذشته تا حال، مدلی روانشناختی ارائه داده که شامل رشد، توسعه، حالت‌های آگاهی و نفس است و مسیر هر یک را از ناخودآگاه تا آگاهی مطلق پیگیری می‌کند. ویلبر به بررسی تاریخ می‌پردازد و همچنین به دوران اولیه مدرن می‌نگرد که تحقیقات فلسفی درباره جنبه‌های عمیق فردیت را به رسمیت نمی‌شناسند، و هم به کارنامه‌های دویست فیلسوف از دوران‌های مختلف که معنویت برای آن‌ها اولویت داشته، می‌پردازد؛ وی ادعا می‌کند که هر یک از آن‌ها در شکل‌دهی به تاریخ روانشناسی و رشد مدرن نقشی داشته‌اند. باید توجه داشت که این کتاب برای خوانندگان متخصص نوشته شده و از اصطلاحاتی استفاده می‌کند که برای عموم چالش برانگیز باشد؛ با این حال، گاهی اوقات موفق شده است مفاهیم پیچیده را به زبان ساده توضیح دهد. این اثر یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی و فلسفه است.

کتاب «اکت به زبان ساده» اثر «راس هریس» (ACT Made Simple)

کتاب “راه‌های ساده برای انجام اکت” نوشته “راس هریس”، منتشر شده در سال ۲۰۰۹ با امتیاز گودریدز ۴.۴ از ۵، به مباحث مربوط به درمان از طریق پذیرش و تعهد یا ACT (acceptance and commitment therapy) متمرکز است. در ابتدا، او سوالاتی را مطرح می‌کند که برای بسیاری از افراد پیش می‌آیند؛ چرا باید شاد بودن دشوار باشد؟ چرا زندگی سخت است؟ چرا باید رنج ببریم؟ و مهم‌ترین از همه، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

هزاران متخصص در سراسر جهان در حال یادگیری روش ACT هستند. این روش در درمان افسردگی، اضطراب، استرس، اعتیاد، اختلالات خوردن، اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت مرزی و مسائل روانشناختی دیگر بسیار مؤثر است. ACT رویکردی نوآورانه و جدید به تجربه‌ی انسانی است که ابزارها، تکنیک‌ها و استراتژی‌های جدیدی را به اختیار درمانگران قرار می‌دهد و به سرعت به یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی تبدیل شده است.

کتاب «راهنمای ذهن‌خوانی» اثر «جیمز دبلیو. ویلیامز» (How to Read People Like a Book)

کتاب «راهنمای ذهن‌خوانی» اثر «جیمز دبلیو. ویلیامز» (How to Read People Like a Book)

کتاب «راهنمای ذهن‌خوانی» اثر «جیمز دبلیو. ویلیامز» (How to Read People Like a Book)

کتاب “نحوه‌ی تجزیه و تحلیل افکار افراد مانند یک کتاب” نوشته “جیمز دبلیو. ویلیامز”، در سال ۲۰۲۰ منتشر شده و با امتیاز گودریدز ۳.۶ از ۵، جزو کتاب‌های محبوب در حوزه روانشناسی قرار دارد. آیا می‌توانیم فهمید که چه فکری در ذهن فرد مقابل می‌گذرد؟ آیا می‌توانیم درک کنیم که افراد دیگر چه احساسی دارند یا چه برنامه‌هایی دارند؟ پاسخ بله است.

این کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل افکار افراد مانند یک کتاب، با موضوع جذاب خواندن زبان بدن و فهمیدن انگیزه‌ها و اهداف واقعی آنها، به خواننده آموزش می‌دهد تا بتواند ارتباطات عمیق‌تر و معنی‌دارتری با دیگران برقرار کند. این کتاب به قدری کاربردی و جذاب است که به یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی تبدیل شده است.

کتاب «درآمدی بر روانکاوی» اثر «زیگموند فروید» (A General Introduction to Psychoanalysis)

کتاب “مقدمه‌ای بر روانشناسی تحلیلی” نوشته “زیگموند فروید”، منتشر شده در سال ۱۹۱۷ با امتیاز گودریدز ۴.۴ از ۵، جزو کتاب‌های محبوب در زمینه روانشناسی است.

در این کتاب، نظریه‌های اصلی فروید در زمینه روانشناسی مورد بحث قرار می‌گیرد؛ بیشتر متن این کتاب شامل سخنرانی‌ها و کلیات کار تحقیقاتی فروید در دوران اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. در این دوره، فروید نظریه‌های نوآورانه‌ای را درباره نقش ناخودآگاه در ذهن انسان و تأثیر شهوانیت‌ها در انگیزه‌ها مطرح کرد. او در مورد موضوعاتی که پیش از او مورد توجه پزشکان و متخصصان بهداشت روانی قرار نمی‌گرفت، تحقیق کرد و رویاها را تفسیر نمود. استدلال‌های فروید به سبکی جذاب و سرگرم‌کننده نگاشته شده و همچنین، نتایج آن تا به امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. این کتاب برای خواننده‌ای که به تازگی می‌خواهد از آثار فروید آگاه شود، به عنوان نقطه شروع مناسبی شناخته می‌شود. همچنین، این اثر همچون دیگر آثار فروید، یکی از کتاب‌های پرفروش در زمینه روانشناسی به‌شمار می‌رود.

منبع : دی جی کالا مگ 

امتیاز

روانشناسی

آموزش روانشناسیکتاب خوانیکتاب خوبکتاب روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *