۳۰ رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند . داستان های جذاب

۳۰ رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند . داستان های جذاب

۳۰ رمان جذاب که نوجوانان حتما باید بخوانند . داستان های جذاب


فهرست محتوا

احتمالاً می‌توان گفت که دوران نوجوانی، یکی از مهمترین مراحل آموزشی هر انسان است. در این مرحله، افراد مهارت‌ها، خلاقیت و به خصوص تخیلات خود را تشکیل می‌دهند. تخیل که اساسی‌ترین عنصر خلاقیت است، جهانی بزرگ و پراگاتیوی را در ذهن نوجوانان باز می‌کند و آنها می‌توانند به آزادی فکر کنند. معرفی بهترین رمان‌های نوجوانان با هدف تقویت این قدرت تخیلی اهمیت دارد. این رمان‌ها عمدتاً برای افرادی در گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال مناسب هستند. اما این اثرات می‌توانند برای افراد بالغ هم جذاب باشند. نوشتن یک کتاب برای نوجوانان چالش‌برانگیز است زیرا نه تنها باید از لحاظ نوع نگارشی و روایتی جذاب باشد، بلکه باید پیام‌های معنوی موثری نیز ارائه دهد.

تعریف نوجوانی به صورت تئوریک مشخص می‌شود: “نوجوانی دورانی است که به عنوان گذرگاهی از کودکی به جوانی تلقی می‌شود و شامل تغییرات بیولوژیکی، رشد جنسی، تغییرات اجتماعی و روان‌شناختی می‌شود. اگرچه تغییرات بیولوژیکی و روان‌شناختی به نسبت قابل اندازه‌گیری هستند، تغییرات اجتماعی به اندازه‌گیری ساده‌تری قابل تبدیل هستند.”

با توجه به این تعریف تئوریک، نوجوانی تنها به یک سن و عدد خاص محدود نمی‌شود و همه سال‌هایی را شامل می‌شود که انسان‌ها برای رسیدن به جوانی خود در حال یادگیری و رشد هستند. با توجه به اهمیت این دوره زندگی و تأکید بر تقویت تخیل در آن، معرفی کتاب‌های مناسبی که به عنوان یک ابزار موثر در این مسیر عرضه می‌شوند، اهمیت دارد.

۱. آرمان‌های بزرگ؛ از برترین رمان‌ها برای جوانان

۱. آرمان‌های بزرگ؛ از برترین رمان‌ها برای جوانان

۱. آرمان‌های بزرگ؛ از برترین رمان‌ها برای جوانان

«آرمان‌های بزرگ» (Great Expectations) از بهترین رمان‌ها برای نوجوانان محسوب می‌شود. یکی از کتاب‌هایی که در دوران جوانی باید مطالعه شود. این اثر سیزدهمین رمان از چارلز دیکنز، نویسنده معروف انگلیسی است که به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار دارد.

این داستان در ابتدا به صورت فصل‌بندی شده از دسامبر ۱۸۶۰ تا اوت ۱۸۶۱ میلادی در هفته‌نامه‌ی سراسر سال منتشر شد. «آرمان‌های بزرگ» می‌تواند به نوعی زندگینامه‌ی دیکنز در نظر گرفته شود که در آن او از تجربیات تلخ و شیرین خود از زندگی گفتگو می‌کند.

چارلز جان هافم دیکنز؛ متولد ۷ فوریه‌ی ۱۸۱۲ و درگذشته‌ی ۹ ژوئن ۱۸۷۰ است. او بزرگترین نویسنده انگلیسی است که طبق عقیده‌ی جیمز، نویسنده معاصر، «از ویلیام شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است.»

داستان‌گویی آرمان‌های بزرگ با شخصیت پیپ، پسری هفت‌ساله، آغاز می‌شود که داستان زندگی‌اش را تا سن ۳۵ سالگی شرح می‌دهد. پیپ با خواهر و برادرخوانده‌اش در یک کلبه روستایی زندگی می‌کند. آنها زندگی فقیرانه‌ای دارند. پس از مدتی، یک خانم میانسال و ثروتمند به نام خانم هاویشام از پیپ می‌خواهد که گاهی اوقات به او سر بزند. اما هاویشام زنی بدخلق است که در یک خانه‌ی قدیمی زندگی می‌کند و از مردان بدش می‌آید. خانم هاویشام دخترخوانده‌ای زیبا، اما مغرور به نام استلا دارد و او را هم مثل خودش متنفر از مردان کرده است. پیپ پس از مدتی عاشق استلا می‌شود، اما او نیز از او تحقیر می‌کند و آرمان‌های بزرگی در دلش می‌پروراند.

در بخشی از کتاب آرمان‌های بزرگ می‌خوانیم:

یک لحظه توانستم، چشم از عمو بردارم. در طول این مدت، دست‌هایم را بر روی پایه‌ی میز گذاشته بودم. او با لیوانی که در دستش بود، بی‌اعتنا بود و بالاخره آب آن را نوشید. ناگهان بی‌صدا و با تعجبی در رویایی فرو رفت. چندین بار به اطراف خود نگاه کرد و ناگهان برخاست و سریعاً به سمت در رفت و بعد بازگشت. صورتش دردناک و ترسناک بود. می‌توانستید به راحتی بفهمید که در وضعیتی مشکوک قرار گرفته بود.

۲. سرگذشت تام سایر؛ با مارک توین ماجراجویی را تجربه کنید

۲. سرگذشت تام سایر؛ با مارک توین ماجراجویی را تجربه کنید

۲. سرگذشت تام سایر؛ با مارک توین ماجراجویی را تجربه کنید

یکی از نویسندگانی که بهترین رمان‌های نوجوانان را نوشته، مارک توین است. ماجراهای تام سایر، اثر مارک توین از رمان‌های کلاسیک تاریخ ادبیات جهان است که بارها به زبان‌های مختلف ترجمه و چاپ شده است. این اثر یک شاهکار در مورد دوران سرزنده کودکی و شیطنت‌های منحصر به فرد آن دوران است.

داستان کتاب درباره تام، پسربچه‌ای بازیگوش است که بسیار ماجراجو است و این ماجراجویی‌ها همیشه برای او هیجان‌انگیز است. او با خاله‌اش پولی در روستایی کنار رودخانه می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کند. دوست صمیمی او هاکلبری ‌فین است. هاک پسری بی‌قیدی است که خانواده‌ای مناسب ندارد. یک شب که آن‌ها در گورستان هستند اتفاق عجیبی می‌افتد که آن‌ها نباید می‌دیدند. از آن لحظه آن‌ها احساس وحشت می‌کنند و قسم می‌خورند که ماجرا را به کسی نگویند.

مارک توین در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «بیشتر ماجراهایی که در این کتاب ثبت شده‌اند در واقعیت اتفاق افتاده‌اند. یکی دوتا تجربه‌ی شخصی خود من بوده، بقیه ماجراهایی که برای پسرهای همکلاس من رخ داده. شخصیت هاکلبری فین از یک آدم واقعی گرفته شده، تام سایر هم همین‌طور ولی نه از یک نفر. تام ترکیبی از خصوصیات و خلق و خوی سه پسربچه است که من می‌شناختم، در نتیجه از نظر ساخت، شخصیتی چندوجهی‌ست».

این کتاب اولین‌بار توسط انتشارات ویندوس و چاتو در ژوئن ۱۸۷۶ در انگلستان و در دسامبر همان سال در آمریکا به چاپ رسید. در آن زمان بسیار مرسوم بود که نویسندگان آمریکایی (از جمله توین) اثر خود را ابتدا در انگلستان منتشر کنند تا کپی‌رایت انتشار آن در کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان را نیز به دست بیاورند. اما چاپ اثر در آمریکا بیش از حد انتظار توین طول کشید و در نتیجه نسخه‌های سرقتی اثر سر از کانادا درآورد.

در بخشی از کتاب تام سایر می‌خوانیم:

دوشنبه صبح‌ها تام احساس بدبختی می‌کرد. چون یک هفته عذاب مدرسه رفتن را پیشِ‌‌رو داشت. در راه مدرسه دلش گرفته بود اما وقتی هاکلبری فین را دید که به سمتش می‌آمد چهره‌اش باز شد. هیچ‌کدام از پسرهای دهکده‌ی سن‌پترزبورگ اجازه‌ی بازی و حرف زدن با هاکلبری فین یتیم و بی‌خانمان را نداشتند. او پسری بود بی‌عار و بیکار، خلاف‌کار، بد دهان و خلاصه بد و به همین علت بود که بین بچه‌ها جذبه داشت و گاهی مخفیانه پیش او می‌رفتند و آرزو می‌کردند که کاش جرئت او را داشتند و شبیه او بودند. خاله‌ پالی هم شدیدا معاشرت و بازی با هک را غدغن کرده بود و درست به همین علت بود که هر وقت فرصتی دست می‌داد تام با هک بازی می‌کرد. با اخلاق تام که آشنا شده‌اید!

۳. بابا لنگ دراز؛ بزرگداشت سنت نامه‌نگاری

۳. بابا لنگ دراز؛ بزرگداشت سنت نامه‌نگاری

۳. بابا لنگ دراز؛ بزرگداشت سنت نامه‌نگاری

پدر بلندقامت، یک رمان در سبک نامه‌نگارانه اثر جین وبستر نویسنده‌ی آمریکایی است. این رمان اولین‌بار در سال ۱۹۱۲ منتشر شد. داستان درباره‌ی دختری جوان، با استعداد و پرانرژی به‌ نام جودی آبوت است، که مشغول تحصیل در کالج است. جودی در کودکی خانواده‌اش را از دست داده است و از بچه‌گی با حمایت مردی خیر که تا به حال او را ندیده است زندگی می‌کند.

پدر بلندقامت ابتدا به‌ صورت داستانی دنباله‌دار در مجله‌ی آمریکایی خانه‌ی بانوان منتشر می‌شد که سرانجام در سال ۱۹۱۲ به صورت کتاب درآمد و به فروش بالایی دست یافت. این کتاب تنها یک اثر داستانی ساده نبود، بلکه نیرویی محرکه برای بهبود وضعیت نگهداری از کودکان یتیم نیز شد. در سال ۱۹۱۴ نمایش‌نامه موفقی از آن با اقتباس خود وبستر بر روی صحنه رفت. در سال ۱۹۱۹ نیز فیلمی صامت با بازی مری پیکفورد از روی آن ساخته شد. وبستر در سال ۱۹۱۴ کتاب دشمن عزیز را به عنوان دنباله‌ای برای پدر بلندقامت منتشر کرد.

جین وبستر، متولد ۲۴ ژوئیه‌ی ۱۸۷۶ و درگذشته‌ی ۱۱ ژوئن ۱۹۱۶ بود. او در روستای فردونیا ایالت نیویورک آمریکا به‌‌دنیا آمد. مادرش آنی مافت وبستر خواهرزاده‌ی مارک توین و پدر او چارلز لوتر وبستر مدیر مالی مارک توین و ناشر بسیاری از کتاب‌های وی بود. او تنها فرزند خانواده‌ای بود که به ادبیات و نشر اندیشه و فرهنگ توجه ویژه‌ای داشتند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

پدر بلندقامت عزیز، نزدیک دو ماه است که هیچ نامه‌ای ننوشته‌ام و می‌دانم که نشانه‌ی بی‌ادبی من است. اما امسال تابستان کاری کردید که من شما را به اندازه‌ی قبل دوست ندارم. می‌بینید چقدر رک حرفم را می‌زنم. نمی‌دانید چقدر حسرت خوردم وقتی که دعوت خانواده‌ی مک‌براید به ارودگاه را نپذیرفتم. البته می‌دانم که شما قیم من هستید و هر چیزی را که بگویید من باید انجام دهم اما واقعا دلیل این کارتان را متوجه نمی‌شوم. این ارودگاه بهترین اتفاقی بود که می‌توانستم در زندگی‌ام داشته باشم. اگر من به‌جای شما بودم می‌گفتم: خدا به همراهت دخترم همراه آنها برو و خوش باش، آدم‌های جدید ببین و چیزهای جدید یاد بگیر. زندگی بیرون را تجربه کن و به اندازه‌ی کافی استراحت کن تا برای یک سال تحصیلی سخت آماده شوی.

۴. ماهی تیره کوچک؛ کتابی که هر نوجوانی باید بخواند

۴. ماهی تیره کوچک؛ کتابی که هر نوجوانی باید بخواند

۴. ماهی تیره کوچک؛ کتابی که هر نوجوانی باید بخواند

ماهی تیره کوچک، یکی دیگر از همان داستان‌هایی است که باید در دوران جوانی خوانده شود. این کتاب نوشته‌ی صمد بهرنگی نویسنده‌ی ایرانی است. او این داستان را در زمستان سال ۱۳۴۶ نگارش کرد و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال ۱۳۴۷ با تصویرگری درخشان فرشید مثقالی منتشر کرد.

قصه‌ی ماهی تیره کوچک درباره‌ی ماهی کوچکی است که به عشق دیدن دریا خطر را به جان می‌خرد و سفری دور و دراز را با تجربه‌های متنوع برای رسیدن به رهایی آغاز می‌کند. این اثر در کنار سادگی، پر از نکته‌های آموزنده است. این کتاب برگزیده‌ی کودک در سال ۱۳۴۷ شد. همچنین جایزه‌ی ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و دیپلم افتخار جایزه‌ی دوسالانه‌ی براتیسلاوای چک‌اسلواکی برای تصویرگری کتاب کودک را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرده ‌است.

صمد بهرنگی، متولد ۲ تیر ۱۳۱۸ در تبریز و درگذشته‌ی ۹ شهریور ۱۳۴۷ در رود ارس است. او آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و پژوهشگر فولکلور آذربایجانی بود.

در بخشی از کتاب ماهی تیره کوچک می‌خوانیم:

همسایه به مادر ماهی کوچک گفت: خواهر، آن حلزون پیچ پیچیه یادت می‌آید؟ مادر گفت: آره خوب گفتی، زیاد پاپی بچه‌ام می‌شد. بگویم خدا چکارش کند! ماهی کوچک گفت: بس کن مادر! او دوست من بود. مادرش گفت: دوستی ماهی و حلزون، دیگر نشنیده بودیم!

۵. شاهزاده کوچولو؛ همراه با مسافر زمین از نوجوانی تا بزرگسالی

۵. شاهزاده کوچولو؛ همراه با مسافر زمین از نوجوانی تا بزرگسالی

۵. شاهزاده کوچولو؛ همراه با مسافر زمین از نوجوانی تا بزرگسالی

شاهزاده کوچولو، شاهکار آنتوان دوسنت ‌اگزوپری نویسنده‌ی فرانسوی است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان شد که بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه فروش داشته و به بیش از ۲۸۰ زبان و گویش ترجمه شده است. این کتاب در سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد. همچنان از این کتاب سالی یک میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد.

آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده و خلبان اهل فرانسه است که در سال ۱۹۰۰ میلادی متولد شد. اگزوپری تا قبل از جنگ جهانی دوم، خلبان تجاری موفقی بود؛ او با آغاز جنگ به نیروی هوایی فرانسه آزاد در شمال آفریقا پیوست. در ماه ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و احتمالا در همان زمان کشته شد.

این داستان که به سبک سوررئالیسم نوشته شده از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام ب ۶۱۲ آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم‌ها و کارهایشان است.

در بخشی از داستان می‌خوانیم:

در این هنگام بود که گرگ پیدا شد. گرگ گفت: سلام! شاهزاده کوچولو سر برگرداند و کسی را ندید،‌ ولی مودبانه جواب سلام داد. صدا گفت: من این‌جا هستم،‌ زیر درخت سیب. شاهزاده کوچولو پرسید: تو که هستی؟ چه خوشگلی!

گرگ گفت: من گرگ هستم. شاهزاده کوچولو به او تکلیف کرد که بیا با من بازی کن. من آنقدر غصه به دل دارم که نگو. گرگ گفت: من نمی‌توانم با تو بازی کنم. مرا اهلی نکرده‌اند. شاهزاده کوچولو آهی کشید و گفت: ببخش! اما پس از کمی تامل باز گفت :اهلی کردن یعنی چه؟

۶. سپید دندان؛ برای نوجوانان علاقمند به طبیعت وحشی

کتاب “سپید دندان” توسط جک لندن نوشته شده و برای علاقمندان به طبیعت وحشی و ماجراجویی مناسب است. این رمان در ابتدا به صورت پاورقی در مجله‌ی آوتینگ در سال ۱۹۰۶ منتشر شد و در آن داستان تب طلای کلوندایک (مهاجرت حدود صد هزار جوینده‌ی طلا به منطقه‌ی کلوندایک یوکاندر شمال غربی کانادا) روایت می‌شود. نویسنده، جک لندن، زندگی سگی به نام “سگ‌ماهی خاکستری” را دنبال می‌کند که خون گرگی دارد. این داستان به مسائل اخلاقی، تقابل وحشی‌گری و تمدن انسانی پرداخته و مخاطبان را به تفکر و تأمل در موضوعات انسانی و طبیعت وحشی ترغیب می‌کند.

جک لندن، نویسنده‌ای سوسیالیست آمریکایی بود که زندگی و آثارش، مخصوصاً کتاب‌هایی مانند “آوای وحش” و “گرگ دریا”، با استقبال خوبی از سوی خوانندگان مواجه شد. او در جوانی در حرفه‌های مختلفی مانند روزنامه‌فروشی، دریانوردی، کار در کارخانه‌ی کنسروسازی و کارگاه لباس‌شویی فعالیت کرد. جک لندن از نخستین نویسندگان آمریکایی بود که از طریق نوشتن به ثروت دست یافت و در چهل‌سالگی، هنگامی که از طریق نوشتن به ثروت زیادی دست یافته بود، به دلیل سکته قلبی درگذشت.

در این کتاب، شما داستان ماجراهای سگ‌ماهی خاکستری و خانواده‌اش در سفری از طریق رودخانه‌ها و مناطق برفی را دنبال می‌کنید. این داستان ماجراجویی و جذابیت‌های طبیعت وحشی را به تصویر می‌کشد و برای خوانندگانی که به علایق ماجراجویی و طبیعت علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب خواهد بود.

۷. مزرعه‌ی حیوانات؛ داستانی که شما را به فکر وامی‌دارد

کتاب “مزرعه‌ی حیوانات” یکی از اثرهای برجسته جورج اورول، نویسنده و روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی است. این اثر در قالب داستانی نمادین به طور غیرمستقیم به شرایط حاکم بر شوروی سابق اشاره می‌کند. این کتاب در طول جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد و پس از آن در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت. جمله مشهور این کتاب که به‌طور متعارض با شعار اولیه‌ی جنبش است “همه برابرند اما بعضی برابرتر”.

داستان این کتاب درباره گروهی از حیوانات اهلی است که در یک اقدام آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه‌اش دور می‌کنند تا خود اداره‌ی مزرعه را به‌ دست گیرند و برابری و رفاه را در جامعه‌ی خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها بر عهده دارند، اما با گذر زمان این گروه نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌برداری از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

در بخشی از کتاب “مزرعه‌ی حیوانات” خوانش می‌کنیم:

در یک گوشه از انبار بزرگ، روی یک بالشتک از کاه، زیر یک فانوسی آویزان از یک تیر چوبی نشسته بود. او، یک خوک دوازده ساله بود که این روزها کمی چاق و چله شده بود اما هنوز با شکوه و افتخار به نظر می‌رسید و گرچه دندان‌های نیشش هرگز کاری نکرده بود، اما ظاهری باهوش و مهربان داشت. به زودی سایر حیوانات هم در محل خودشان جای گرفتند و هرکدام به روش خودشان راحتی خود را یافتند. ابتدا سه سگ مزرعه به سمت این سکو آمدند. بلوبِل، جسی و پینچر. سپس، خوک‌ها جلوی سکو و روی کاه‌ها جای گرفتند. مرغ‌ها در کنار پنجره و کبوترها در سقف پرندگان نشستند و گوسفندها و گاوها هم پشت خوک‌ها جا گرفتند و به خوردن علیه خود اشتغال کردند.

۸. ماجراهای تن‌تن و میلو؛ سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز

“ماجراهای تَن‌تَن”، یک مجموعه ۲۴ تایی از کتاب‌های کامیکس فرانسوی و بلژیکی می‌باشد، که توسط هنرمند بلژیکی به نام ژُرژ پروسپه رِمی ایجاد شده و با نام مستعار هرژه شناخته می‌شد.

این مجموعه‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین کامیک‌های اروپایی در قرن بیستم شناخته می‌شدند. تا سال ۲۰۰۷، که یک قرن پس از تولد هرژه در ۱۹۰۷ میلادی بود، “تن‌تن” در بیش از ۷۰ زبان منتشر شده و بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه‌از آن فروخته شده بود. این کتاب‌ها همچنین به رادیو، تلویزیون، تئاتر و صنعت فیلم نیز اقتباس شدند.

ماجراهای تن‌تن و میلو، نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان دارای طرفداران بسیاری بودند. داستان‌های تن‌تن در واقع ترکیبی از چندین سبک شامل ماجراجویی، فانتزی، علمی و تخیلی بودند. ماجراهای تن‌تن و میلو شامل تاریخچه‌ی زندگی هرژه، شکل‌گیری تن‌تن، بررسی کلی داستان‌ها، شخصیت‌ها، موزه هرژه و تاریخ انتشار تن‌تن در ایران می‌شد.

۹. زنان کوچک؛ محبوب بین دختران نوجوان

زنان کوچک، یک اثر ادبی از لوئیزا می الکات، نویسنده آمریکایی است. این کتاب در بیش از ۵۰ زبان جهان ترجمه شده و داستان آن در شهر بوستون، ایالت ماساچوست در ایالات متحده رخ می‌دهد. زمان داستان نیز در اواسط قرن نوزدهم قرار دارد.

این داستان درباره زندگی ۴ خواهر به نام‌های مگی، جو، بتی و ایمی مارچ است، که در واقع با توجه به زندگی واقعی نویسنده و خواهرانش سروده شده است.

چهار خواهر، در غیاب پدرشان که به جنگ رفته است، زندگی خود را با مادرشان در بوستون سپری می‌کنند. مگ زیباترین خواهرشان است، جو دارای رفتار پسرانه و بازیگوشی بیش از حد است، بت با نواختن موسیقی خود را بیان می‌کند و ایمی همچنین هنرمند دل‌فریبی است. زندگی آن‌ها از نظر مالی با مشکلاتی روبه‌رو شده است و به همین دلیل خواهران مجبور به کار کردن برای تأمین معاش خانواده شده‌اند. این کتاب در سال‌های ۱۸۶۸ و ۱۸۶۹ در دو جلد به چاپ رسید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

شب کریسمس بود و چهار دختر خانواده‌ی مارچ احساس فقر را بیش از هر زمان دیگری می‌کردند. با از دست دادن توانمندی‌های مالی خانواده و رفتن آقای مارچ به جبهه‌ی جنگ، هیچ‌کدام از دختران انتظار هدیه‌ی کریسمس را نداشتند. با این حال دختر بزرگ خانواده، مگ، ناراحت نمی‌شد که یک جفت دستکش ابریشمی داشته باشد. جو، دختر دوم که به مطالعه علاقه‌مند بود، خیلی می‌خواست کتاب آندی و سینترام را داشته باشد. بت از نواختن پیانو لذت می‌برد و از پیشرفت در نت‌های جدید موسیقی خود خوشحال بود. ایمی نیز که کوچک‌ترین دختر خانواده بود، به دنبال مدادرنگ‌های تازه می‌گشت.

۱۰. هری پاتر و زندانی آزکابان؛ بهترین کتاب از سری «هری پاتر»

۱۰. هری پاتر و زندانی آزکابان؛ بهترین کتاب از سری «هری پاتر»

۱۰. هری پاتر و زندانی آزکابان؛ بهترین کتاب از سری «هری پاتر»

هری پاتر، مجموعه‌ای از رمان‌های فانتزی اثر جی.کی. رولینگ است. این کتاب‌ها داستان ماجراهای یک جادوگر نوجوان به نام هری پاتر و دوستانش، رون ویزلی و هرماینی گرنجر را در مدرسه جادوگری هاگوارتز روایت می‌کنند.

هری پاتر و زندانی آزکابان، سومین کتاب از این مجموعه است که داستان از جایی آغاز می‌شود که به خاطر اتفاقی ناگوار که هری به‌دلیل مبارزه با عمه مارج ایجاد کرده، او مجبور به فرار می‌شود. هری به انتظار اظهارنامه وزارت جادو برایش می‌ماند، زیرا اجازه انجام جادو برای افراد زیر سن قانونی ممنوع است. اما سرانجام مشخص می‌شود که سیریوس بلک، که متهم به جرم‌هایی بوده، در واقع پدرخوانده هری است و دوست قدیمی پدرش بوده، در حالی که کسی که پدر هری را به لرد ولدمورت فروخته بود، پیتر پتی گرو بوده است.

در یک قسمت از کتاب هری پاتر و زندانی آزکابان خوانده می‌شود:

چند روز گذشته بود که درس دفاع در برابر جادوی تاریک، مورد علاقه تمامی دانش‌آموزان قرار گرفت. در این میان تنها دراکو مالفوی و دارو دسته‌اش درباره لوپین بحث می‌کردند. هربار که لوپین از کنار مالفوی می‌گذشت، او با صدای بلندی چیزی می‌گفت که اغلب نادیده گرفته می‌شد. کلاس‌های لوپین همیشه جذاب و دوست‌داشتنی بودند. سپس به درس موجوداتی مانند جن‌ها، که در جاهایی با خون و خونریزی زیاد پیدا می‌شوند، پرداختند.

۱۱. آلیس در سرزمین عجایب؛ به تخیل‌تان پر و بال بدهید

ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، اثری ادبی است که توسط لوئیس کارول در سال ۱۸۶۵ منتشر شده است. این داستان خیالی ماجراهای دختری به نام آلیس را در دنیایی عجیب و غریب روایت می‌کند که به دنبال خرگوش سفیدی به یک سوراخ در زمین می‌رود و در آنجا با ماجراهای عجیبی مواجه می‌شود.

آثار ادبی این داستان از ترکیب خلاقیت و خیال به وجود آمده و اصول و مفاهیم عمیقی را در قالب داستان به مخاطبان منتقل می‌کند. کتاب “آلیس در سرزمین عجایب” و نسخه بعدی آن، یعنی “آلیس در سرزمین عجایب، آینه سحرآمیز”، در طول یک قرن و نیم مداوماً منتشر و بازنگری شده‌اند.

چارلز لاتویج دادسون، که با نام مستعار لوئیس کارول شناخته می‌شود، در تاریخ ۲۷ ژانویه ۱۸۳۲ در دیرزبری به دنیا آمد و در تاریخ ۱۴ ژانویه ۱۸۹۸ در گیلدفورد درگذشت. او به عنوان استاد ریاضیات در کالج کرایست‌چرچ دانشگاه آکسفورد فعالیت می‌کرد و علاوه بر این، به عنوان کشیش، عکاس و نویسنده مشهوری شناخته می‌شود.

در یک قسمت از کتاب “ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب” خوانده می‌شود:

“مارمولک ابریشمی و آلیس مدتی در سکوت یکدیگر را برهم زدند تا در نهایت مارمولک نی قلیان را از دهان بیرون آورد و سردرگم و خواب‌آلود به سوال آلیس پاسخ دهد. تو کی هستی؟ شروع محبت‌آمیزی برای شروع گفت‌وگو نبود. آلیس جواب داد: واقعیتش… نمی‌دانم دقیقاً. یعنی نمی‌دانم همین الان کی هستم. یعنی… فقط می‌دانم صبح که بیدار شدم کی بودم. اما از آن زمان تا این لحظه چندین بار تغییر کرده‌ام. مارمولک ابریشمی به طور بی‌صبرانه گفت: شرح خودت را بده. متأسفم عزیزم، اما نمی‌توانم شرح دهم که چون… چون من خودم نیستم. می‌فهمی؟ نمی‌فهمم.”

۱۲. آنی شرلی؛ دختری با موهای هویجی

آنی شرلی، نام یک شخصیت داستانی است که برای اولین بار در رمان “آنی از گرین گیبلز” نوشته‌ی لوسی مود مونتگمری در سال ۱۹۰۸ معرفی شده است.

او، در یتیم‌خانه بزرگ شده ولی در ۱۱ سالگی توسط خواهر و برادری سالخورده به نام ماریلا و متیو کاتبرت به سرپرستی قبول می‌شود و به گرین گیبلز در روستای اونلی می‌رود، آنی در آن‌جا بزرگ می‌شود، دوستان زیادی پیدا می‌کند، به دانشگاه و کالج می‌رود و در نهایت ازدواج می‌کند.

از داستان “آنی از گرین گیبلز” فیلم‌ها و کارتون‌های زیادی ساخته شده است. مشهورترین این فیلم‌ها ساخته‌ی کمپانی سالیوان با بازی مگان فالوز و جاناتان کرومبی است. همچنین در سال ۲۰۱۷ سریالی از نتفلیکس با بازی امی‌بث مکنالتی و لوکاس جید زومن ساخته شد که فصل دوم آن نیز در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ منتشر شد.

لوسی مود مونتگمری، نویسنده‌ای متولد ۳۰ نوامبر ۱۸۷۴ و درگذشته ۲۴ آوریل ۱۹۴۲ است که معمولا با نام ال.ام.مونتگمری (L.M. Montgomery) شناخته می‌شود. او یک نویسنده مشهور و کانادایی بود که عمدتا برای نوجوانان شعر و داستان کوتاه می‌نوشت.

در بخشی از کتاب “آنی از گرین گیبلز”، دختری با موهای قرمز خوانده می‌شود:

آنی همواره دانش‌آموز برتر کلاس بود و علاقه زیادی به تدریس داشت. پس از اتمام دوره مدرسه، آنی تصمیم گرفت که در آزمون ورودی دبیرستان شرکت کند. روزی که نامه قبولی آن از دبیرستان معتبر کویین به دستش رسید، ماریلا و متیو از شادی اشک شوق بریختند. در این سال‌ها، این دو واقعا به جای پدر و مادر برای آنی بودند. آنی و گیلبرت، هر دو در آزمون اول رتبه برتری کسب کرده بودند.

۱۳. سفرهای گالیور؛ از کوتوله‌ها تا غول‌ها

کتاب سفرهای گالیور اثر جاناتان سوئیفت می‌باشد. جاناتان سویفت، طنزنویس، شاعر و نویسنده‌ی ایرلندی است. او هنگام نگارش سفرهای گالیور، از نگرانی از واکنش‌های مردم به ویژه شخصیت‌های سیاسی، خودداری کرد تا نام خود را به عنوان نویسنده در روی جلد کتاب نبیاورد. سویفت در زمانی که به عنوان منشی یک شخصیت سیاسی فعالیت می‌کرد، با نوشتن مطالب طنزآمیز و طعنه‌آمیز، استقبال خوبی را به دست آورد.

رمان معروف سفرهای گالیور، سفرنامه‌ای خیالی است که از زبان یک ناخدای خیالی به نام لموئل گالیور به زبان طنز و استهزا نوشته شده است. این کتاب در چهار بخش تقسیم‌بندی شده است و هر بخش از داستان، یک سفر هیجان‌انگیز گالیور را روایت می‌کند. گالیور زندگی مرفه‌ای داشت اما علاقه زیادی به جستجوی ماجراجویانه داشت، بنابراین زندگی معمولی خود را رها کرد و به دنبال تجربیات جدید به دریا رفت. محبوب‌ترین قسمت از سفرهای گالیور، سفر به لی‌لی‌پوت است؛ در این قسمت از داستان به دلیل طوفان شدید، کشتی گالیور غرق می‌شود و او به جزیره‌ای می‌رسد که ساکنان آن جزیره، انسان‌های بسیار کوچک به اندازه ۱۵ سانتی‌متر هستند و داستان‌های جذابی را برای گالیور تعریف می‌کنند.

در بخشی از کتاب سفرهای گالیور می‌خوانیم:

در تاریخ بیست و ششم ماه مارس ۱۷۰۳، دوباره به سفر ادامه دادیم. پس از عبور از دریای ماداگاسکار، دوباره در معرض توفان شدیدی قرار گرفتیم. در این باره، کاپیتان با تجربه‌ی بیشتری توانست کشتی را به خوبی هدایت کند و کشتی حتی آسیب جدی ندید. تنها ابزارهای اندازه‌گیری آسیب دیده بودند که آن‌ها را به طور مستقیم پس زده بودند. به همین دلیل، دیگر قادر به تشخیص موقعیتمان نبودیم. اما نگران‌کننده‌ترین مسئله این بود که موجودیت ذخیره‌ی آب آشامیدنی ما به طور مداوم کاهش می‌یافت.

۱۴. قصه‌های مجید؛ بهترین رمان ایرانی برای نوجوانان

«داستان‌های مجید»، عنوان مجموعه داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی است که در ۵ جلد چاپ و منتشر شده ‌است. اولین جلد از این مجموعه در سال ۱۳۵۸ به چاپ رسید. «داستان‌های مجید» بیش از ده سال پس از انتشار نخستین جلد و در سال ۱۳۶۴ به عنوان داستان برگزیده‌ی سال انتخاب شد.

این داستان‌ها درباره زندگی مجید و ماجراهایی است که برای او رخ می‌دهد. مجید یک نوجوان است که پدر و مادر خود را از دست داده‌ است و با مادربزرگش، بی‌بی زندگی می‌کند. در این داستان‌ها، مجید یک نوجوان کتابخوان است و مهارت نوشتنش خوب است و عاشق فیلم و سینما و بازیگری است و به تبدیل شدن به نویسنده افتخار می‌کند.

لازم به ذکر است که بر اساس مجموعه داستان‌های «داستان‌های مجید»، یک مجموعه تلویزیونی با همین عنوان تولید شده است که توسط کیومرث پوراحمد کارگردانی شده است. این مجموعه شامل ۹ قسمت است و در سال ۱۳۷۱ پخش می‌شد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

گفتم بله بی‌بی، حق با توست، چقدر عالی بود که من به هیچ وجه درگیری‌های اضافی نداشتم و خیال تو آسوده بود و خیال من هم آسوده بود. درگیر شدن در مشکلات اضافی بی‌فایده است. اگر من به جای درگیری در این مشکلات پیچیده، یک مقدار پول داشتم، بهتر نبود؟

۱۵. دور دنیا در هشتاد روز؛ ماجراجویی‌های آقای فاگ

۱۵. دور دنیا در هشتاد روز؛ ماجراجویی‌های آقای فاگ

۱۵. دور دنیا در هشتاد روز؛ ماجراجویی‌های آقای فاگ

“دور دنیا در هشتاد روز”، رمانی است نوشته ژول ورن، نویسنده معروف فرانسوی که داستانی ماجراجویانه را بیان می‌کند. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۸۷۳ منتشر شد.

از این داستان، فیلم‌های کمدی و ماجراجویی ساخته شده و همچنین انیمیشن‌های جذابی از آن ساخته شده است. داستان در مورد یک جنتلمن انگلیسی است که شرط می‌بندد که در مدت هشتاد روز دور دنیا سفر کند، و او به این تحدی واکنش می‌نماید. این سفر پر از ماجراهای جذاب و خنده‌داری است و با طعنه و شوخی‌های زیبا، این اثر را به یکی از محبوب‌ترین آثار ادبیات جهان تبدیل کرده است.

ژول ورن، نویسنده فرانسوی معروفی بود که در سال ۱۸۲۸ متولد شد و در سال ۱۹۰۵ درگذشت. وی به خاطر نوشتن داستان‌های ماجرایی و علمی تخیلی‌اش شناخته می‌شود. از آثار ورن، علاوه بر این رمان، کتاب‌های دیگری نیز وجود دارد که به خوانندگان سراسر دنیا معرفی شده‌اند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

در سال ۱۸۷۲، در شهر لندن، آقای فیلیس فاگ در خیابان ساویل رو زندگی می‌کرد. او یکی از اعضای کلوپ ریفرم بود. زندگی او به خوبی مورد آگاهی مردم نبود، زیرا او هرگز جزئیات زندگی شخصی خود را فاش نمی‌کرد. او یک انگلیسی اصیل بود و تمام اطلاعاتی که مردم از او داشتند، به همین تنها نقطه محدود می‌شد. او از تجارت و کسب‌وکارها دور بود و همچنین در کارهای عامه‌ی شهر شرکت نمی‌کرد. او همچنین نویسنده، دانشمند یا هنرمندی نبود. تصورها و ایده‌های مردم در مورد شغل و مشغله‌های او همیشه در حد فرض می‌ماند. او تنها یکی از اعضای کلوپ ریفرم بود. آیا آقای فاگ ثروتمند بود؟ بله، بدون شک ثروت داشت، اما کسی نمی‌دانست که این ثروت از کجا به دست آمده است.

۱۶. مری پاپینز؛ به سبک فرشته‌های مهربان انیمیشن‌های دیزنی

مری پاپینز، داستان معروفی است نوشته‌ی پی.ال.تراورس نویسنده‌ی انگلیسی که تاکنون اقتباس‌های سینمایی زیادی از آن ارائه شده است.

این داستان درباره‌ی مری پاپینز پرستار جدیدی است که برای مراقبت از بچه‌های خانم و آقای بانکس به خانه‌ی آنها می‌آید. او از لحظه‌ی ورودش همه را به حیرت می‌اندازد. به جای رفتن به سمت خاصی، به هر طرفی که باد و هواش می‌برد می‌رود؛ درخواست‌هایش را به راحتی پذیرفته و در هر لحظه، ماجراهایی نامتصل و بی‌سر و صدا را آفرینش می‌دهد.

پاما لیندن تراورس، داستان‌نویس، نقاد تئاتر، سفرنامه‌نویس، بازیگر، روزنامه‌نگار و سخنران استرالیایی، با خلق مجموعه داستان‌های مری پاپینز، پرستاری اسرارآمیز با قدرت‌های بالایی، به مشهوریت دست یافت. این مجموعه شامل هشت کتاب است که از جمله‌ی آنها می‌توان به مری پاپینز (۱۹۳۴)، مری پاپینز بازمی‌گردد ( ۱۹۳۵)، مری پاپینز در را باز می‌کند (۱۹۴۳)، مری پاپینز در پارک (۱۹۵۲) و مری پاپینز در آشپزخانه اشاره کرد. خانم تراورس داستان‌های دیگری نیز برای کودکان و بزرگسالان خلق کرده است. والت دیسنی در سال ۱۹۶۴، از چهار داستان فیلم‌های موزیکال تهیه کرد.

۱۷. ماجراهای هاکلبری فین؛ پسرک چموش دوست‌داشتنی

ماجراهای هاکلبری فین، رمانی اثر مارک تواین است که در سال ۱۸۸۴ برای اولین‌بار منتشر شد. این کتاب پس از رمان تام سایر منتشر شد.

هاکلبری فین، نوجوانی است که از پدری معتاد به الکل متولد می‌شود و بعد از چند سال، پدرش گم می‌شود. او با تام سایر دوست می‌شود و پس از مدتی راهی خانه‌ی یک بیوه می‌شود. پدر هاکلبری فین سرانجام به روستایشان بازمی‌گردد و هاکلبری را به یک کلبه وسط جنگل می‌برد. هاکلبری پس از چند روز از آن‌جا فرار می‌کند.

مارک تواین در سال ۱۸۳۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۱۰ درگذشت. نخستین اثر او با عنوان وزغ جهنده معروف ناحیه کالاوراس، باعث شهرتی غیرمنتظره برایش شد و باعث شد تا در مسیر داستان‌نویسی پیش برود. مارک با دو اثر تام سایر و هاکلبری فین به نویسنده‌ای جهانی مبدل شد و در سرتاسر جهان شهرت یافت.

در بخشی از کتاب ماجراهای هاکلبری فین می‌خوانیم:

سرم را از پشت پرده بیرون کشیدم و دیدم که یک دفترچه درست کردن در تخت خواب و پول را در آن جا قرار دادن و از اتاق خارج شدن. من صبر کردم تا بیشتر پله‌ها را پایین بروند و سپس پول را برداشتم و سریعاً به اتاق خودم رفتم و به این فکر افتادم که کجا آن را مخفی کنم تا دزد و پلیس پیداش نکنند. در آخر شب تصمیم گرفتم پول را ببرم و آن را در یک جایی خارج از خانه قایم کنم که صدایی را شنیدم. صدا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. باید سریع فکری کردم. حالا چه کار کنم؟ پول را در جعبه قایم کردم و خودم هم به سرعت فرار کردم.

۱۸. جادوگر شهر اُز؛ سفری شگفت‌انگیز به سرزمین جادو

کتاب معروف جادوگر شهر از، نوشته‌ی ال.فرانک باوم است. این کتاب که در سبک کودک و نوجوانانه است از ۱۷ می ۱۹۰۰ در ایالات متحده منتشر شد.

لایمن فرانک باوم، نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان و روزنامه‌نگار آمریکایی خالق جادوگر شهر از می‌باشد. باوم، متولد نیویورک بود و در خانواده‌ای آمریکایی ثروتمند بزرگ شد. اما خود در چند شغلی که انتخاب کرد ناموفق و حتی ورشکستگی را تجربه کرد و در نهایت به دنیای تئاتر وارد شد و موفق به پیشرفت شد.

داستان از این قرار است که دختری به نام دوروتی که با عمه و عمو و سگش زندگی می‌کند، به دلیل گردبادی شدید خانه‌اش را از دست می‌دهد. هیچ‌کس را به جز سگش نمی‌یابد. او در شهری غریب، دوستانی پیدا و ماجراهای عجیب و شگفت‌انگیزی را تجربه می‌کند.

در بخشی از داستان می‌خوانیم:

در یک لحظه وحشتناک و طولانی دوروتی فکر کرد دیگر او را نخواهد دید، اما زود نگذشت که سر سگش از پشت پنجره ظاهر شد. شدت باد او را نگه داشته بود و جلوی او را نگرفته بود که بیفتد و او را به بالا برده بود. دوروتی سینه‌خیز خود را به پنجره رساند و سگ کوچک را به بالا کشید و پنجره را بست. در حالی که سگ را در آغوش داشت، بی‌حرکت روی زمین اتاق نشسته بود و به صدای بادی که از هر طرف حمله می‌آورد، گوش می‌کرد. دخترک نمی‌دانست آخرین سرنوشت چه خواهد بود. آیا خانه به زمین خواهد افتاد و باد آن را تکه تکه خواهد کرد؟ اما وقتی دید هیچ حادثه‌ای ترسناکی رخ نداده، ساکت شد و منتظر شد تا ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

۱۹. کشتن مرغ مقلد؛ کتابی مهم درباره‌ی تبعیض‌نژادی

کشتن مرغ مقلد یا کشتن مرغ مینا، رمانی نوشته‌ی هارپر لی، نویسنده‌ی آمریکایی در سال ۱۹۶۰ میلادی است. وی برای نگارش این رمان در سال ۱۹۶۴ میلادی، جایزه‌ی پولیتزر را دریافت کرد. از زمان اولین انتشار تا به امروز، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است.

تیراژ نخستین چاپ این رمان ۵ هزار نسخه بود و با وجود مواجهه با مسائل جدی مانند تجاوز به عنف و تبعیض نژادی، این رمان به خاطر گرمایش و طنزش معروف است.

هارپر لی، نویسنده‌ی کتاب در ۱۹۲۶ در مونروویل آلاباما در آمریکا به دنیا آمد. پدرش وکیل مشهوری بود و خودش نیز تحصیلاتش را در رشته‌ی حقوق در دانشگاه آلاباما به پایان رساند. در سال ۱۹۵۰ میلادی به نیویورک رفت و تا قبل از شروع کار نویسندگی، در یک موسسه هواپیمایی مشغول به کار بود.

هارپر لی از مرغ مینا به عنوان نماد معصومیت استفاده کرده است. رمان کشتن مرغ مینا از زبان دختری به نام اسکات فینچ روایت می‌شود که دختر وکیل سفیدپوستی به نام آتیکاس فینچ است که دفاع از جوان سیاه‌پوستی به نام تام رابینسون را که به اتهام تجاوز ناروایی به یک دختر سفیدپوست در شهر کوچکی به نام میکوم، آلاباما محاکمه می‌شود، بر عهده می‌گیرد.

در سال ۱۹۶۲ میلادی، رابرت مولیگان فیلمی را با همین عنوان بر اساس این رمان ساخت. در نظرخواهی‌های عمومی، همیشه از فیلم کشتن مرغ مقلد به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما یاد می‌شود.

۲۰. کتاب دزد؛ امید در دل جنگ زنده می‌ماند

۲۰. کتاب دزد؛ امید در دل جنگ زنده می‌ماند

۲۰. کتاب دزد؛ امید در دل جنگ زنده می‌ماند

کتاب دزد، عنوان یک اثر داستانی هیجان انگیز و شگفت انگیز از جنگ می‌باشد، جنگی که بنیان خانواده را از جایگاهش می‌اندازد و به جز ویرانی، مرگ و آوارگی چیزی به جا نمی‌گذارد اما در همه‌ی تاریکی‌ها باز هم امید وجود دارد و دختری که علیرغم همه‌ی تلخی‌ها با پناه بردن به قلم‌ها، دنیایی زیبا و دور از هرج و مرج مرگ و ویرانی برای خود خلق می‌کند.

این کتاب اولین اثر از زوساک، نویسنده‌ی استرالیایی است. وی در سال ۱۹۷۵ میلادی در سیدنی به دنیا آمد و تا به امروز چندین رمان مختلف منتشر کرده است. برخی از اثار این نویسنده در میان کتاب‌های پرفروش به زبان انگلیسی قرار گرفته‌اند و توجه منتقدان و جوایز ادبی را به خود جلب کرده‌اند.

بریان پرسیوال، کارگردان مشهور انگلیسی در سال ۲۰۱۳ بر اساس داستان این کتاب، فیلمی به نام The Book Thief ساخت که جنجال‌های زیادی را به همراه داشت. موضوع این فیلم مربوط به از بین بردن یهودیان و کمونیست‌ها توسط هیتلر است.

در بخشی از این کتاب خوانده می‌شود:

با حرکت‌های چرخان، اشیایی که باید سوخته می‌شدند به میدان شهر آورده شده بودند. آنها را وسط میدان قرار داده و با چیزی که بوی شیرینی داشت خیس کرده بودند. کتاب‌ها و نوشته‌ها و موارد دیگری که قرار بود سوخته شوند و پایین می‌افتادند، به آتش انداخته می‌شدند. توده آتش از دور شبیه آتشفشان بود. یا شبیه چیزی عجیب و غریب که به شکلی معجزه‌آسا وسط شهر ناگهان ظاهر شده و لازم است هرچه سریع‌تر خاموش شود.

۲۱. پیتر پن؛ نوجوانی که بزرگ نمی‌شود

جیمز متیو بری، نویسنده‌ی کتاب پیتر پن، در سن چهل و دو سالگی برای اولین بار شخصیت پیتر پن را در کتابی به نام “پرنده‌ی کوچک سفید” در سال ۱۹۰۲ میلادی خلق کرد. او در واقع این شخصیت را بر اساس برادر بزرگ‌تر خود، دیوید، که هرگز بزرگ نشد، تصویرسازی کرد. دیوید یک روز قبل از سیزدهمین سالگرد تولدش بر اثر یک تصادف در اسکیت روی یخ جان باخت. اولین نمایش داستان پیتر پن در سال ۱۹۰۴ میلادی در لندن برگزار شد و در سال ۱۹۱۱ به شکل کتاب به بازار عرضه شد.

در سال ۱۹۲۹ میلادی، جی.م.بری تمام حقوق نشر پیتر پن را به بیمارستان کودکان خیابان گریت اورمند اهدا کرد. پس از پنجاه سال از وفات بری، در سال ۱۹۸۷ میلادی، حقوق نشر منقضی شد. اما در سال بعد، مجلس در یک اقدام بی‌نظیر تمام حقوق تألیف کتب پیتر پن را به بیمارستان بازگرداند. این اقدام اجازه می‌دهد که کودکان بیمار تا زمانی که این بیمارستان باقی بماند، از استعداد خلاقیت بری بهره‌مند شوند.

داستان پیتر پن، در مورد یک پسربچه است که هرگز بزرگ نمی‌شود و در شبی که والدینش وندی، مایکل و جان خانه نیستند، از پنجره وارد اتاق بچه‌ها می‌شود و آن‌ها را به سرزمین نورلند دعوت می‌کند. آن‌ها با پیتر پن به عنوان پروازکننده‌ای به جزیره‌ای می‌روند که همان نورلند است و با پسرانی که گم شده‌اند، زندگی می‌کنند. وندی به عنوان مادری برای این پسربچه‌ها عمل می‌کند و برایشان قصه‌هایی تعریف می‌کند، تا این‌که…

در یک بخش از کتاب پیتر پن می‌خوانیم:

وقتی نزدیک جزیره می‌شدند، یک انفجار شدید همه جا را لرزاند. کودکان فریاد می‌زدند: چه اتفاقی افتاد؟ پیتر پن گفت: این دزدان دریایی هستند که رهبری آنها بر عهده کاپیتان هوک است. کاپیتان هوک از من بیزار است، چرا که من دست او را جدا کرده‌ام و یک تمساح آن را برده‌ام.

۲۲. دنیای سوفی؛ برای نوجوانان علاقمند به فلسفه

در دنیای سوفی، رمانی از یوستین گردر، نویسنده نروژی، که در سال ۱۹۹۱ میلادی در کشور خود منتشر شد، تاریخ فلسفه را به روایتی ساده و قابل فهم برای نوجوانان شرح می‌دهد. این اثر تاکنون در ۵۹ زبان مختلف ترجمه شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگسالان را نیز به خود جلب کرده است. یوستین گردر، فارغ‌التحصیل رشته‌های فلسفه، الهیات و ادبیات از دانشگاه اسلو بود و پس از فارغ‌التحصیلی به مدت ده سال در دبیرستان‌ها درس تاریخ عقاید تدریس می‌کرد. در این مدت، همواره به دنبال متن ساده‌ای برای آموزش فلسفه به شاگردان جوانش بود. اما چون متن مناسبی پیدا نکرد، نهایتاً در سال ۱۹۹۱ کتاب دنیای سوفی را نگاشت. این کتاب با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفت.

داستان این کتاب درباره‌ی دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی، نامه‌ها و نوارهای ویدئویی جذابی را از یک فرد به نام آلبرتو ناکس دریافت می‌کند. این نامه‌ها سؤالات مهمی مانند ریشه‌های جهان را مطرح می‌کنند و به او در یادگیری تاریخ فلسفه کمک می‌کنند. این نامه‌ها در ابتدا به مسائل مربوط به یونان باستان و سقراط و سؤالات اصلی زندگی انسانی می‌پردازند. با دریافت چند نامه، سوفی و آلبرتو به هم ملاقات می‌کنند و موضوع صحبت‌های آن‌ها به طور اصلی مربوط به نظریات فلاسفه یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری و مسائل مربوط به دوران حاضر انسانی می‌باشد.

در این بخش از کتاب می‌خوانیم:

“سوفی عزیز، چیزی که من می‌گویم این است که تو نباید جزو آن دسته افرادی باشی که دنیا را به عنوان یک مسئله فاقد ارزش می‌پذیرند و قبول می‌کنند. برای احتیاط، قبل از اینکه به مباحث فلسفی بپردازیم، چند ورزش ذهنی انجام می‌دهیم. فرض کنید یک روز آفتابی به دیدن جنگل می‌روید. ناگهان یک فضانورد دیده می‌شود که از یک فضاپیما پیاده می‌شود، جلوی شما ایستاده و به شما خیره می‌شود… در این لحظه چه چیزی به ذهن شما می‌رسد؟ اهمیت زیادی ندارد. اما آیا هرگز شگفت زده نشده‌اید که شما خودتان نیز ممکن است یک فضانورد باشید؟ البته احتمال برخورد انسان با موجودی از یک سیاره دیگر بسیار کم است، این را قبول دارم. اما ممکن است خودتان را با یک نسخه دیگر از خودتان روبرو ببینید. این اتفاق ممکن است بیفتد، به ویژه زمانی که در حال گشت و گذار در جنگل هستید.”

۲۳. ماجراهای پینوکیو؛ عروسک دروغگو

پینوکیو، اثری ایتالیایی نوشته کارلو کلودی در قرن نوزدهم است. شخصیت اصلی این داستان، عروسک چوبی به نام پینوکیو است که دارای دماغ چوبی است که اصلیت آن شخصیت تخیلی را نشان می‌دهد. ماجراهای پینوکیو به قدری مورد استقبال قرار گرفت که بخش‌هایی از آن در برنامه‌های آموزشی مدارس ایتالیا جای گرفت.

این داستان درباره یک عروسک چوبی به نام پینوکیو است که پدری به نام ژپتو، که یک نجار است، قصد دارد این عروسک چوبی پرخاشگر را به دنیای انسان‌ها بیاورد. پینوکیو از رفتن به مدرسه و گوش کردن به پدرش خسته شده و فرار می‌کند و با گربه و روباه مکار مواجه می‌شود.

کارلو لورنزینی، با نام مستعار کارلو کلودی، یک نویسنده معروف ایتالیایی بود که در سال ۱۸۲۶ در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی وارد مدرسه علوم دینی شد و تا سن ۱۷ سالگی در آنجا تحصیل کرد. کلودی ابتدا به عنوان یک روزنامه‌نگار فعالیت کرد و به مرور به یک منتقد و روزنامه‌نگار موفق تبدیل شد. او در سن ۳۵ سالگی ترک فعالیت روزنامه‌نگاری کرد و به ویراستاری و ترجمه متون مشغول شد. او برای اولین‌بار افسانه‌های معروفی مانند شنل قرمزی و زیبای خفته را به زبان ایتالیایی ترجمه کرد. همچنین علاقه‌مندی وی به کتاب‌ها و نشریات کودکان در دوران فعالیت او بسیار آشکار بود. کلودی در سال ۱۸۸۱ مجله‌ی کودکان ایتالیایی را تأسیس کرد و قسمت اول از ماجراهای پینوکیو را در آن منتشر کرد که توانست موفقیت چشمگیری کسب کند. او در سال ۱۸۹۰ در فلورانس درگذشت.

۲۴. چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی؛ نقد شیوه‌های تربیتی والدین

چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی کتابی از رولد دال است که توسط انتشارات کتاب‌های پنگوئن به چاپ رسیده و بر اساس آن فیلمی با همین نام توسط تیم برتون ساخته شده است.

داستان این کتاب درباره یک کودک فقیر است که بسیار به خوردن شکلات علاقه دارد و به‌صورت اتفاقی یک کارت شانس برای بازدید از کارخانه‌ی شکلات‌سازی ویلی وانکا را به دست می‌آورد.

در این اثر، رولد دال به تصویر کشیدن فقر و امیدواری در زندگی‌هایی از این قبیل پرداخته است. علاوه بر این، نویسنده به انتقاد از روش نادرست تربیت کودکان توسط والدین نیز می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

پدر چارلی تنها عضو خانواده بود که به کار مشغول بود و بار هزینه‌های خانواده را به عهده داشت. او در یک کارخانه‌ی تولید خمیردندان به عنوان کارگر مشغول بود و وظیفه اش این بود که پس از پر شدن لوله‌های خمیردندان، آن‌ها را می‌بندید. طبیعتا کسی که شغلش بستن لوله‌های خمیردندان است دستمزد زیادی دریافت نمی‌کند.

۲۵. بینوایان؛ یک رمان کلاسیک بزرگ برای نوجوانان

۲۵. بینوایان؛ یک رمان کلاسیک بزرگ برای نوجوانان

۲۵. بینوایان؛ یک رمان کلاسیک بزرگ برای نوجوانان

بینوایان، یک اثر ادبی تاریخی فرانسوی نوشته‌ی ویکتور هوگو است که ابتدا در سال ۱۸۶۲ منتشر شد و به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین آثار ادبی قرن نوزدهم معروف است. این رمان از آغاز شورش ژوئن در شهر پاریس سال ۱۸۱۵ تا به اتمام رسیدن آن در سال ۱۸۳۲، داستان زندگی ژان والژان، یک زندانی آزاد شده را توصیف می‌کند. این اثر ادبی از طریق فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و نمایش‌های تئاتر مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

ژان والژان به دلیل دزدی یک قرص نان، نزدیک به نوزده سال را در زندان سپری کرده است. هنگامی که او از زندان آزاد می‌شود، به کلیسا می‌رود و در آنجا به دنبال پناه می‌گردد. اما زمانی که ظروف نقره‌ای کشیش را می‌بیند، توجه وی را جلب می‌کند و این ظروف را برمی‌دارد. او توسط پلیس دستگیر می‌شود، اما کشیش به طور مصنوعی مدعی می‌شود که او آن ظروف را به ژان والژان هدیه داده است. این اقدام کشیش تاثیر عمیقی روی ژان والژان داشته و باعث تغییرات عمیق در درون وی می‌شود. مدت‌ها بعد، او فانتین را ملاقات می‌کند. او یک زن فقیر است که ناچار به تحمل سختی‌ها برای بزرگ کردن دخترش به نام کوزت می‌باشد و مجبور است او را به مراقبت خانواده تناردیه بسپارد. خانواده تناردیه از کوزت سوءاستفاده می‌کنند و از او سو استفاده می‌کنند. ژان والژان تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهد تا کوزت را پیدا کرده و برای فانتین نیز پول و پناهگاهی آرام و آرامش فراهم کند.

در بخشی از کتاب بینوایان خوانده می‌شود:

در ساعات پایانی روز دوم فرار، پس از ۶۶ ساعت گرسنگی و بی‌خوابی دوباره دستگیر شد و دادگاه او را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد که ۸ سال به طور کامل اجرا شد، زیرا ژان والژان بار دیگر در ششمین سال فرار کرد. اما نگهبانان همواره در جریان فرار او بودند و مردم نیز او را زیر تعقیب یک کشتی در ساحل مشاهده کردند. او در برابر نگهبانان زندان مقاومت کرد و طبق قانون، به جرم فرار و مقاومت به پنج سال حبس دیگر محکوم شد. او ده سال در زندان سپری کرد و برای سومین بار تصمیم به فرار گرفت، اما این بار نیز دستگیر شد و به سه سال حبس دیگر محکوم شد. در نهایت، پس از نوزده سال در اکتبر سال ۱۸۱۵ از زندان آزاد شد. نوزده سال زندان به دلیل شکستن پنجره‌ی یک نانوا و دزدیدن یک قرص نان بود.

۲۶. بلندی‌های بادگیر؛ از بهترین رمان‌های عاشقانه

کتاب “در بلندی‌های وندلن”، تنها اثر امیلی برونته است که شهرت جهانی دارد. امیلی برونته خواهر کوچکتر شارلوت برونته و خواهر بزرگتر ان برونته بود که این سه خواهر امروزه از بزرگترین نویسندگان کلاسیک جهان به حساب می‌آیند.

کتاب “در بلندی‌های وندلن” در سال ۱۸۴۷ منتشر شد، اما آن زمان با استقبال فوری خوانندگان مواجه نشد. یک سال بعد، یعنی در سال ۱۸۴۸، امیلی برونته به دلیل بیماری سل از دنیا رفت.

این رمان داستان عشق پرشور اما پر مشکل بین هیث کلیف و کترین ارنشاو است و نشان می‌دهد که این عشق نافرجام چگونه سرانجام این دو عاشق و بسیاری از اطرافیانشان را به نابودی می‌کشاند. هیث کلیف کولی زاده‌ای است که موفق به ازدواج با کتی نمی‌شود و پس از مرگ کتی به انتقام‌جویی روی می‌آورد. داستان رمان از زبان خدمتکار عمارت برای مسافری به نام لاک وود روایت می‌شود و او آن را به شکل اول شخص تعریف می‌کند.

در بخشی از کتاب “در بلندی‌های وندلن” می‌خوانیم:

“برای یک لحظه فکر کردم او به من سخن می‌گوید و در حالی که بسیار خشمگین بودم، به سمت این آدم سالخورده رذل حرکت کردم و چیزی نمانده بود که با لگد او را از اتاق بیرون پرتاب کنم. اما خانم هیت کلیف با جوابی که داد، مرا متوقف کرد. او گفت: “پیرمرد ریاکار و نفرت‌انگیز! وقتی اسم جهنم را می‌آوری، نباید از این که خودت هم به آن‌جا بروی نترسید؟ به تو هشدار می‌دهم که از عصبانی کردن من بپرهیزی، در غیر اینصورت بلایی به سرت می‌آورم که از آن نتوانی پرهیز کنی. صبر کن تا ببینم جوزف، ببین.”

۲۷. غرور و تعصب؛ رمانی که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود

رویاها و پیش‌بینی‌ها، رمان مشهوری از جین آستن، نویسنده انگلیسی است. این اثر دومین کتابی است که جین آستن نوشته است. او این داستان را در سال ۱۷۹۶ وقتی تنها ۲۱ سال داشته است، اما تا سال ۱۸۱۳ به چاپ نرسید. بسیاری از منتقدان این رمان را بهترین اثر جین آستن می‌دانند و خود نویسنده آن را عزیز ترین کتاب خود می‌نامید. بااین‌حال، این کتاب، که ابتدا با نام “اثرات اولیه” نوشته شده بود، تا مدت‌ها توسط ناشران رد می‌شد و وقتی پس از ۱۷ سال به چاپ رسید، نام یک خانم به‌عنوان نویسنده روی جلد آن ظاهر شد به جای نام آستن.

این رمان بارها تبدیل به فیلم شده است، که یکی از معروف‌ترین نسخه‌های آن متولد سال ۲۰۰۵ با بازی کیرا نایتلی در نقش الیزابت و متیو مک‌فادین در نقش آقای دارسی بوده‌ است.

جین آستن نویسنده مشهور انگلیسی در ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در همپشر انگلستان به دنیا آمد. از جین آستن شش رمان باقی مانده است که همگی به زندگی زنان و دغدغه‌های آنان می‌پردازد. او هرگز ازدواج نکرد. غرور و تعصب، عقل و احساس، اِما، منسفیلد پارک، ترغیب و نورثنگر ابی از آثار او هستند. او به شدت روی آثارش حساس بود و هرکدام از کتاب‌هایش را پیش از انتشار، بارها بازخوانی و اصلاح می‌کرد. او در میان آثارش غرور و تعصب را از همه بیشتر دوست داشت. جین آستن در ۱۸ ژوئیه‌ی ۱۸۱۷ درگذشت.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

الیزابت که دلیلی نمی‌دید این حالت بی‌تفاوتی را ادامه دهد، به محض رفتن کیتی، با جسارت تمام باز هم با آقای دارسی راه رفت. حال وقتش شده بود که تصمیمش را عملی کند. به خودش جرئت داد و گفت: آقای دارسی، من آدمی کاملاً خودخواه هستم. برای آرامش دادن به احساسات خودم هیچ فکری نمی‌کنم که شاید احساسات شما آسیب ببینند. نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم و بابت محبت فوق‌العاده‌ای که در حق خواهر بیچاره‌ام کرده‌اید از شما تشکر نکنم.

۲۸. شاهزاده و گدا؛ کمدی اشتباهات

پرنس و پایمال، نخستین اثر داستانی مارک توین به حساب می‌آمد که در سال ۱۸۸۲ به چاپ رسید. توین این داستان را دربارهٔ پادشاه ششم انگلستان نوشته بود و آن را به دخترانش، سوزی و کلارا اختصاص داد.

اما داستان پرنس و پایمال، دربارهٔ یک پایمال زاده به نام تام کانتی و یک پرنس به نام ادوارد است که در یک روز به دنیا می‌آیند. تام، شبانه روز خواب‌های پادشاهان را می‌بیند و یک روز، ادوارد او را به قصر می‌برد و هنگامی که با هم آشنا می‌شوند، لباس‌های خود را تعویض می‌کنند. بعد از آن، شگفت‌زده می‌شوند زیرا چهره‌هایشان کاملاً به یکدیگر شباهت دارند. پس از این اتفاق، پرنس به خانهٔ تام می‌رود و تام در قصر باقی می‌ماند و داستان از این‌جا شکل می‌گیرد.

مارک توین، نویسندهٔ کتاب، در کودکی تحصیل را رها کرد و با سرگردانی وارد شغل‌های مختلفی چون حروف‌چینی، کارگری، کشتیرانی و کار در معادن طلا شد. او در نهایت با تجربیات و دانشی که کسب کرده بود، به شهرتی جهانی رسید. این اثر، بارها به تصویر سینمایی، سریال تلویزیونی و انیمیشن تبدیل شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

روز بعد، دیپلمات‌ها و همراهان با احترام روبرو شدند. تام در همان حالی که بر تخت سلطنت نشسته بود، همگان را به حضور خودش پذیرفت. عظمت و شکوه مراسم، تام را مبهوت و خوشحال کرد. اما این حالت طولانی مدتی نداشت، زیرا مراسم خسته‌کننده و طولانی بود و سخنان ردوبدل شده هیجانی نداشت. هر کسی که سخنرانی می‌کرد، در ابتدا مطالب جالبی می‌گفت، اما پس از مدتی خواندن، حرف‌هایش خسته‌کننده می‌شد. تام سعی می‌کرد دستور داده‌هایی که از لرد هارتفورد یاد گرفته بود، به درستی بازگو کند، اما چون تجربه زیادی در این زمینه نداشت و از راز و نیاز کار مطلع نبود، علیرغم حالت شاهانه، نمی‌توانست به خوبی عمل کند؛ بنابراین پس از پایان مراسم، نفسی راحت کشید و خوشحال شد.

۲۹. هایدی؛ دختری در دل کوه‌های آلپ

“سال‌های خانه به‌دوشی و یادگیری هایدی”، معمولاً با نام “هایدی” شناخته می‌شود، عنوان یک رمان از یوهانا اشپیری، نویسنده سوئیسی، است. این کتاب داستان زندگی یک دختر نوجوان در آلپ‌های سوئیس را روایت می‌کند که توسط پدربزرگش مراقبت می‌شود. این داستان ابتدا در سال ۱۸۸۰ به عنوان قسمتی از کتابی با عنوان “برای بچه‌ها و آن‌هایی که بچه‌ها را دوست دارند” نوشته شد. دو کتاب دنباله‌ای به نام “هایدی بزرگ می‌شود” و “بچه‌های هایدی” توسط چارلز تریتن ترجمه و نوشته شدند. کتاب‌های “هایدی” از جمله معروف‌ترین آثار ادبیات سوئیس در جهان به‌شمار می‌روند.

یوهانا اشپیری در ۱۲ ژوئن ۱۸۲۸ در هیرزل سوئیس در خانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد. در سال ۱۸۵۲ ازدواجی با وکیلی به نام برنهارد بست و آن‌ها فرزندی به نام برنارد به دنیا آوردند. در سال ۱۸۸۴ به علت یک حادثه‌ی تراژیک، همسر و تنها فرزندش را از دست داد و از آن زمان به فعالیت‌های خیریه اختصاص داد و به نوشتن داستان‌ها پرداخت. او در ۷ ژوئیه ۱۹۰۱ در زوریخ سوئیس درگذشت. در سال ۲۰۰۱، به مناسبت صدمین سالگرد وفات خالق داستان هایدی، سکه‌های یادبودی با ارزش ۲۰ فرانک سوئیسی توسط انجمن ادبی سوئیس به چاپ رسید و همچنین تمبر پستی یادبودی به افتخار او منتشر شد.

تا کنون، فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و انیمیشن‌های متعددی بر اساس داستان‌های هایدی ساخته شده‌اند. همچنین یک منطقه گردشگری در سوئیس به نام “هایدی‌لند” تأسیس شده است.

۳۰. ربه‌کا؛ الهام گرفته از رمان «جین ایر»

۳۰. ربه‌کا؛ الهام گرفته از رمان «جین ایر»

۳۰. ربه‌کا؛ الهام گرفته از رمان «جین ایر»

“ربه‌کا”، اثری از دافنه دوموریه، نویسنده برجسته انگلیسی است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. بسیاری این اثر را به عنوان بهترین اثر او تلقی می‌کنند و آن از “جین ایر” الهام گرفته‌است.

دافنه دوموریه در سال ۱۹۰۷ در لندن به دنیا آمد. او از خانواده‌ای هنرمند و هنرپیشه معروف اهل بریتانیا می‌باشد. پدرش، سرجرالد دوموریه، بازیگر و کارگردان مشهور بود و جورج دوموریه، کاریکاتوریست معروف اهل بریتانیا بود.

داستان این رمان در مونته کارلو آغاز می‌شود و با ظهور یک خواستگار غیرمنتظره به نام ماکسیم دو وینتر، از زنی جذاب به نام ربه‌کا، شخصیت اصلی کتاب، روایت می‌شود. این دختر یتیم که در کودکی به عنوان خدمتکار زندگی می‌کرد، با این اتفاق زندگی اش را بهتر می‌بیند. با ورود به خانه ماکسیم دو وینتر، او با گذشته‌ی تاریک همسر اول ماکسیم مواجه می‌شود و ماجراهای هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد.

یکی از معروف‌ترین اقتباس‌های این اثر، فیلم سینمایی “ربه‌کا” به کارگردانی لارنس اولیویر است که در سال ۱۹۴۰ ساخته شد و جایزه‌ی اسکار نیز به دست آورد.

 

امتیاز

داستان

رمان خوانیکتاب خوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *