آیا فحش‌دادن برای انسان‌ها مفید است؟

آیا فحش‌دادن برای انسان‌ها مفید است؟

آیا فحش‌دادن برای انسان‌ها مفید است؟


فحش‌دادن در بسیاری از جوامع پیشرفته به عنوان نشانه‌ای از هوش یا تحصیلات پایین در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این مفهوم اغلب درست نیست و بیان کلماتی که به عنوان فحش در نظر گرفته می‌شوند، می‌تواند در برخی موارد مفید باشد.

به گزارش شبکه خبری CNN، “تیموتی جی”، استاد روانشناسی دانشگاه هنرهای لیبرال ماساچوست که بیش از ۴۰ سال بر روی موضوع فحش‌دادن تحقیق کرده است، می‌گوید: “فحش‌دادن فواید زیادی دارد. این مزایا پس از انجام تحقیقات متعدد درباره عملکرد مغز و احساسات و همچنین پیشرفت تکنولوژی در زمینه مطالعه آناتومی مغز مشخص شده است.”

در ادامه به‌طور خلاصه به برخی از مزایای فحش‌دادن اشاره می‌شود.

فحش‌دادن با مهارت استفاده از زبان مرتبط است

فحش‌دادن با مهارت استفاده از زبان مرتبط است

فحش‌دادن با مهارت استفاده از زبان مرتبط است

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که افراد با تحصیلات بالا بهتر از دیگران می‌توانند کلمات فحش را به خوبی به‌کار ببرند. این نشان می‌دهد که استفاده هوشمندانه از زبان با هوش رابطه دارد. “تیموتی جی” می‌افزاید: “افرادی که مهارت‌های زبانی بالایی دارند، در استفاده از فحش‌ها نیز ماهرتر هستند.”

“جی” می‌گوید که فحش‌دادن می‌تواند با هوش اجتماعی نیز مرتبط باشد. داشتن استراتژی مناسب برای انتخاب بهترین زمان برای فحش‌دادن، یک مهارت شناختی اجتماعی مشابه انتخاب لباس مناسب برای موقعیت‌های مختلف است.

علم همچنین یافته‌است که استفاده از فحش رابطه مثبتی با صداقت دارد. سه تحقیق در سال ۲۰۱۷ نشان دادند که افرادی که بیشتر از دیگران فحش می‌دهند، کمتر دروغ می‌گویند و به طور کلی صادق‌تر هستند. البته محققان تأکید کرده‌اند که استفاده فراوان از فحش به معنای آن نیست که فرد کمتر رفتارهای غیراخلاقی را نشان می‌دهد.

فحش‌دادن می‌تواند تحمل درد را افزایش دهد

افزون بر این، بر اساس تحقیقاتی، فحش‌دادن می‌تواند میزان تحمل شما در برابر درد و مشکلات را افزایش دهد. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که دوچرخه‌سوارانی که در حین رکاب‌زدن در مسیرهای سخت از فحش‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که از کلمات معمولی استفاده می‌کنند، ظرفیت و توانایی بیشتری دارند.

تحقیقی دیگر نیز نشان داده است که زمانی که افراد دست خود را در آب یخ می‌گذارند و به‌طور همزمان فحش می‌دهند، می‌توانند به‌طور مداوم دست‌های خود را در آب یخ نگه دارند. “ریچارد استفنز”، روانشناس و محقق دانشگاه کیلی در استفوردشر انگلیس توضیح می‌دهد: “استفاده از فحش‌ها باعث ایجاد یک نوع واکنش استرس یا فشار در بدن می‌شود و ما را به سمت عملکردهای دفاعی باستانی‌مان هدایت می‌کند؛ عملکردی که تحریک‌کننده آدرنالین است و باعث افزایش ضربان قلب و نرخ تنفس می‌شود و ماهیچه‌ها را برای نبرد یا فرار آماده می‌کند.

فحش‌دادن به‌نظر می‌رسد به‌طور ویژه روی سمت راست مغز تمرکز می‌کند که به‌عنوان بخش خلاق مغز هم شناخته می‌شود. “اِما بایرن”، نویسنده کتاب “فحش‌دادن برای شما خوب است”، توضیح می‌دهد: “ما می‌دانیم که افرادی که در سمت راست مغز سکته مغزی تجربه می‌کنند، احساسات کمتری دارند و نمی‌توانند جوک‌ها را درک یا بیان کنند؛ به‌علاوه، حتی اگر در گذشته فحش می‌دادند، دیگر تمایلی به فحش‌دادن ندارند.” با این‌حال، محققان حتی از دوران ویکتوریایی متوجه شده بودند کسانی که قابلیت تکلم خود را از دست داده بودند، همچنان می‌توانستند فحش بدهند.

تیموتی جی توضیح می‌دهد که فحش‌دادن احتمالاً بخشی از تکامل بشر برای کنترل درگیری‌های فیزیکی بوده است. او می‌گوید که این اقدام به ما اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد خطر جدی برای زندگی خود، عصبانیت، خشم یا حتی ترس خود را بیان کنیم.

در نهایت باید گفت با وجود تحقیقاتی که انجام شده‌اند، فحش‌دادن در بسیاری از جوامع نامطلوب و نامناسب شناخته می‌شود و افراد باید هنگامی که تمایل به فحش‌دادن دارند، محیط اجتماعی خود و نیز موقعیت و احساساتی که به افراد منتقل می‌شود را درنظر بگیرند. همچنین در بسیاری از جوامع، استفاده از فحش‌ها در حضور کودکان به‌عنوان یک رفتار ناپسند و نامناسب محسوب می‌شود.

امتیاز

روانشناسی

الفاظ رکیکبی ادبیحرف زشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *