معرفی رشته های UX و UI

معرفی رشته های UX و UI

معرفی رشته های UX و UI


تا به حال شده زمان انجام کار با یک وبسایت یا یک اپلیکیشن در حین نداشتن شناخت از محیط، به راحتی بتوانید کارهایتان را انجام دهید؟ شما حتی اگر تا به حال کار طراحی سایت را انجام نداده باشید احتمالا با UX و UI برخورد های زیادی داشته اید، درواقع UX و UI  دو مفهوم در طراحی وبسایت و طراحی اپلیکیشن هستند که UI مخفف عبارت User Interface به معنای رابط کاربری و UX مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه‌ی کاربری می باشد. ما در ادامه این مقاله به طور کامل به بررسی این دو واژه پرداخته اییم با ما همراه باشید.

UI چیست؟

UI چیست؟

UI چیست؟

همانطور که پیش تر گفتیم واژه UI مخفف عبارت User Interface به معنای رابط کاربری است. منظور از UI طراحی گرافیکی وبسایت یا اپلیکیشن است که معمولا توسط گرافیست یا طراح رابط کاربری انجام میشود.

درواقع به زبان ساده تر رابط کاربری شامل تصاویری است که کاربر میبیند، متن هایی است که میخواند، دکمه هایی است که روی آن کلیک میکند، فیلد هایی است که اطلاعات خود را در آن ها وارد میکند و به طور کلی بقیه مواردی است که کاربر با آنها تعامل دارد.

در عین سادگی ماجرا طراحی رابط کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کاربر مستقیما با آن در ارتباط است.

UXچیست؟

عبارت UX مخفف  User experience Design به معنای طراحی تجربه ی کاربری است.درواقع به راحتی مخاطب حین انجام کار با قسمت های مختلف سایت گفته میشود که تعامل مخاطب را با هر قسمت در نظر میگیرد.

اینکه سایت ما به شکلی طراحی شده باشد که هر بخش به راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرد و برای کار کردن با هر قسمت، آسودگی و راحتی کاربران در نظر گرفته شود از جمله وظایف UX است. البته این فقط بخشی از وظایف طراحیUX است، بخش دیگر آن در ارتباط با هدایت کاربر میباشد. نحوه هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه مورد نظر، نحوه دنبال کردن  اهداف سایت از لحظه ورود کاربر تا لحظه ی خرید محصول(یا هر هدف دیگر) بخش دیگری از وظایف UX است.

تفاوت UX و  UIچیست؟

تفاوت UX و  UIچیست؟

تفاوت UX و  UIچیست؟

علیرغم اینکه UX و  UIبا یکدیگر ارتباط دارند و برخی نیز به اشتباه آنهارا شبیه به هم میدانند، اما درحقیقت UX و UIدو مقوله کاملا متفاوت هستند  به طور مثال:

  • UX تلاش میکند تا احساس شما را در رابطه با استفاده از سایت خوشایند کند و UI تلاش میکند تا سایتی با ظاهر زیبا در اختیار شما قرار دهد.
  • UX به بازار و نیاز های کاربران توجه میکند که همین موضوع سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش میشود اما UI به احساس و تجربه کاربر اهمیت میدهد.
  • از دیگر تفاوت ها میتوان به طراحان UX و UIاشاره کرد، طراحان UX و UIاز مهارت های متفاوتی برخوردار هستند و همچنین موقعیت شغلی انها نیز متفاوت است و معمولا نمیتوان از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد.

برای درک بهتر تفاوت UX و UIتصور کنید که قصد خرید ساعتی را دارید ، در نگاه اول چیزی که توجه شما را جلب میکند و حتی ممکن است شما را ترغیب به خرید آن ساعت کند ظاهر زیبا و چشم نواز آن می باشد که این همان UI یا رابط کاربری ما میشود و زمانی که ساعت را به مچ خود میبندید، راحتی و نحوه کار آن را بررسی میکنید که این مورد همان UX یا تجربه کاربری را شامل میشود.

آیا UX روی سئو تاثیر دارد؟

شاید تا به حال برایتان این سوال پیش آمده باشد که آیا UX برسئو نیز تاثیر میگذارد؟ باید در جواب این سوال گفت که در زمینه طراحی سایت نیز سایت‌هایی که  UX خوبی داشته باشند شانس بسیار زیادی در به دست اوردن رتبه بالا در گوگل خواهند داشت. چرا که یک سایت با طراحی خوب میتواند مخاطب را برای مدت بیشتری در سایت نگه دارد و گوگل نیز خیلی زود متوجه این حضور فعال و طولانی مدت مخاطب در سایت میشود و اینطور متوجه میشود که این سایت میتواند خدمات خوبی را در اختیار مخاطب قرار دهد زیرا مخاطب در مدت زمان بیشتری در سایت حضور داشته است پس رتبه آن را بهبود میبخشد. بنابراین UX اثر غیر مستقیم ولی بسیار موثری روی سئو سایت دارد.

طراحی سایت مطابق با اصول  UIوUX :

طراحی سایت مطابق با اصول  UIوUX :

طراحی سایت مطابق با اصول  UIوUX :

زمانی که شما یک سایت طراحی میکنید رعایت اصول های UI و UX برای جذب مخاطب بیشتر بسیار ضروری و مهم است، زیرا در نگاه اول ظاهر زیبای سایت مخاطب را ترغیب به بازدید از سایت میکند.

طراحی UI و UX مکمل یکدیگر هستند و باید همراه هم استفاده شوند، فرض کنید شما به عنوان کاربر وارد یک سایت میشوید که ظاهر بسیار زیبایی دارد اما هنگام کار کردن با آن به مشکل برمیخوردید یا نمیتوانید بخش های مورد نیاز خود را در سایت پیدا کنید احساس ناخوشایندی به شما دست میدهد پس تصمیم میگیرید که از سایت خارج شوید.

به زبان ساده تر کاربر باید بتواند به راحتی به آنچه که میخواهد برسد و درواقع بدون فکر و درنگ به خواسته خود برسد که این امر به نحوه چیدمان و قرارگیری اجزا وابسته است ، همچین بدون توانایی طراح UI و UX این امر ممکن نیست یک طراح UI باید توانایی دیداری بالایی داشته باشد و به تصاویر،متن ها، رنگ بندی و چیدمان سایت توجه کند و یک طراح UX باید توانایی ادراک بالایی داشته باشد و به محتوای سایت، در دسترس بودن و … توجه داشته باشد.

فعالیت در رشته UI و UX :

از زیرمجموعه‌ های گروه شغلی طراحی UX و UI میتوان طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه‌ی کاربری را در نظر گرفت.

برای فعالیت دراین رشته تحصیلات شما چندان اهمیتی ندارد و چیزی که صاحبان کار به آن توجه میکنند مهارت و توانایی شماست اما اگر شما سابقه تحصیل در رشته های حوزه گرافیک را داشته باشید نسبت به کسانی که در رشته های غیر مرتبط تحصیل کرده اند برتری خاصی دارید و شانس استخدام شدن تان نیز دوبرابر میشود ، همچنین فارغ التحصیلان رشته هایی مانند مهندسی آی تی،روانشناسی و رشته ی HCI یا تعامل انسان-کامپیوتر نیز شانس بیشتری در استخدام دارند

یک طراح UI به نوعی یک طراح گرافیک است اگر شما بخواهید به عنوان یک طراح UI فعالیت داشته باشید باید به عناصری مثل چیدمان صفحه، ترانزیشن ها، انیمیشن‌ها و هر نوع عنصر تعاملی دیگر در رابط کاربری و نحوه چیدمان ها در کنار یکدیگر توجه کنید، این طراحان به مواردی مثل رنگ عناصر، فونت نوشته ها و ضخامت خطوط توجه میکنند درواقع وظیفه اصلی این طراحان اطمینان حاصل کردن از جذاب بودن رابط کاربری است.

حال اگر بخواهیم وظایف یک طراح UI را به طور مختصر و کلی نام ببریم میتوانیم بگوییم که یک طراح UI باید بتواند تا حدودی فعالیت های ذکر شده زیر را انجام دهد.

  • اصلاح و بازبینی موکاپ‌ها بر اساس نظر کاربران
  • استفاده از نقشه‌های سایت، فلوچارت‌های فرایند و استوری بردها برای نشان دادن و ارائه‌ی طراحی‌های تیم
  • تحقیق در رابطه با مخاطبان و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با نیاز آن‌ها
  • آپدیت بودن و مطلع بودن از جدیدترین موضوعات در حوزه‌ی طراحی رابط کاربری
  • گفتگو با اعضای تیم طراحی تجربه‌ی کاربری و تیم فنی طراحی وبسایت یا طراحی اپلیکیشن

یک طراح UX  ساختار رابط کاربری و عملکرد های آن را مشخص میکند، این شخص باید تعیین کند که چگونه رابط کاربری سازماندهی شود که کاربر هنگام استفاده از آن به راحتی نیاز های خود را برطرف کند و کار هایش را به طور موثر انجام داده باشد.

حال اگر بخواهیم وظایف یک طراح UX را به طور مختصر و کلی نام ببریم میتوانیم بگوییم که یک طراح UX باید بتواند تا حدودی فعالیت های ذکر شده زیر را انجام دهد.

  • شناخت ویژگی‌های محصول و روانشناسی کاربر
  • ساخت وایرفرم‌ها و نمونه‌های اولیه بر اساس نیازهای مخاطبان
  • آپدیت بودن ومطلع بودن از محصولات رقبا و موضوعات مهم و اساسی در حوزه‌ی طراحی تجربه کاربری
  • اجرای آزمون‌ قابل استفاده بودن و جمع ‌آوری اطلاعات مهم

مزیت های شغلی یک طراح UI وUX :

مزیت های شغلی یک طراح UI وUX :

مزیت های شغلی یک طراح UI وUX :

اگر بخواهیم از مزیت های این رشته صحبت کنیم لازم است که بگوییم این رشته بازار کار خوبی دارد و فرصت های شغلی این طراحان رو به رشد است، همچنین از دیگر مزایا میتوان فرصت رشد و پیشرفت را ذکر کنیم شما به عنوان یک طراح وقت آزاد زیادی دارید و میتوانید آن را در خصوص مهارت آموزی به کار ببرید.

نمیتوان به طور حتم راجع به حقوق این رشته صحبت کرد چون حقوق شما وابسته به توانایی و مهارت شماست اما به طور میانگین یک طراح فعال در این حوزه در شهر تهران ماهانه حدود ۱۵ میلیون  و در شهر های دیگر نیز میتوان گفت حدود ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد.

حال موضوعی که ذهن یک طراح UI وUX را درگیر میکند استخدام شدن در موسسه  های مربوطه و استفاده از دانش و مهارت شان است. به طور کلی تمامی سازمان ها و شرکت ها نیاز به یک طراح UI و UX دارند اما اگر بخواهیم سازمان هایی که به طور تخصصی آنها را استخدام می کنند نام ببریم میتوانیم از شرکت‌های تخصصی طراحی وبسایت و اپلیکیشن ،شرکت‌های تخصصی طراحی رابط و تجربه‌ی کاربری ،بانک‌ها و مؤسسات مالی ، شرکت‌های تولیدی، ناشران و رسانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی را نام ببریم.

در پایان باید گفت که هدف شما جذب کاربران و افزایش نرخ تبدیل است بنابراین نباید دومفهوم UI و UX را بی تفاوت در نظر بگیرید، درواقع شما میتوانید با سرمایه گذاری بر روی UI و UX بر روی محصول خود سرمایه گذاری کنید و موجب رضایت و جذب کاربران شوید.

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

امتیاز

دسته‌بندی نشده

رشته جدید دانشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *