سیستم رادار نقطه کور چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سیستم رادار نقطه کور چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سیستم رادار نقطه کور چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


در گذشته، شرکت AB Vlovo یک طرح آزمایشی به نام سیستم اطلاعات نقطه کور (Blind Spot Information System) یا به‌طور خلاصه BSIS را بر روی خودروهای خود معرفی کرد و امروزه این سیستم توجه زیادی از سوی سازندگان خودرو و خریداران به خود جلب کرده است. در زمینه ساخت و طراحی خودرو، بسیاری از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها به منظور افزایش ایمنی مسافران و راننده به‌کار گرفته شده‌اند؛ از جمله آینه‌های بغل، آینه وسط، چراغ‌های راهنما، کمربند ایمنی و کیسه‌های هوا.

سیستم رادار نقطه کور به منظور پوشش دادن کاستی‌های این تکنولوژی‌ها طراحی شده است. این سیستم قسمت‌ هایی از مسیر حرکت خودرو را که راننده به‌ طور کامل دید ندارد، مدیریت می‌کند. با این حال، هیچگاه جایگزین مطلوب و قابل اطمینانی برای آینه‌های داخلی و خارجی خودرو وجود ندارد. به عبارت دیگر، این سیستم تنها به افزایش دید راننده از اطراف همراه با آینه ‌ها کمک می‌کند. همراه ما باشید؛ در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد رادار نقطه کور و مزایا و معایب آن صحبت کنیم.

·سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

·سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

·سیستم نقطه کور خودرو چیست؟

هنوز هیچ خودروایی نتوانسته است که نقاط  کور دید را به‌ طور کامل پوشش دهد و دید ۳۶۰ درجه داشته باشد. سیستم رادار نقطه کور که توسط شرکت فورد به نام “مجموعه چشم خودرو” معرفی شده است، دقیقاً برای پاسخ به این نیاز به طراحی و اجرا درآمده است.

سیستم رادار نقطه کور به منظور کمک به دیدن وسایل نقلیه و اشیاء در منطقه کور خودرو طراحی شده است. این سیستم به گونه‌ای است که اگر وسیله نقلیه‌ای در محدوده کور شما حرکت کند، به شما هشدار می‌دهد.

این هشدار عمدتا با استفاده از یک نماد زرد رنگ بر روی آینه بغل فعال می‌شود. البته در برخی سیستم‌ها، این هشدار به شکل دستور صوتی یا لرزش فرمان خودرو نیز نمایان می‌شود.

طبق استاندارد ISO، برد سنسورهای رادار نقطه کور خودرو حداقل باید ۳ متر باشد. با این حال، با آزمایش‌هایی که شرکت فورد انجام داده است، به نظر می‌رسد که برد ۴.۵ متری بهتری دارد.

اگر خودروی شما مجهز به سیستم رادار نقاط کور است، انتظار نداشته باشید که دیگر به آینه‌های داخلی و خارجی احتیاجی نداشته باشید. آینه‌ها در رانندگی ایمن نقش مهمی ایفا می‌کنند و سیستم رادار نقطه کور به تنهایی برای رانندگی ایمن کافی نیست.

روش عمل سیستم رادار خودرو

سیستم رادار نقطه کور خودرو از سنسورهای اولتراسونیک در جلو و عقب خودرو استفاده می‌کند. این سنسورها امواج رادیویی را به اطراف ارسال کرده و بسته به سرعت و زمان رفت و برگشت آن‌ها، اطلاعاتی درباره فاصله و جهت حرکت خودروهای اطراف را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. اگر فاصله خودروهای اطراف شما از یک حد مشخص کمتر شود، آینه‌های جانبی یا نمایشگر در کابین به شما هشدار می‌دهند.

در خودروهای فورد، زمانی که موتور روشن شده و خودرو با سرعت بالای ۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، سیستم رادار نقطه کور فعال می‌شود. این سیستم تا زمانی که گیربکس در حالت دنده جلو باشد یا خودرو حرکت داشته باشد، فعال می‌ماند. اگر گیربکس به حالت دنده عقب منتقل شود، سیستم به حالت هشدار ترافیک متقابل وارد می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر وسایل نقلیه در کمتر از ۲ ثانیه از ناحیه نقطه کور خودرو عبور کنند، سیستم رادار خودرو فعال نخواهد شد.

·مزایای سیستم رادار نقطه کور

·مزایای سیستم رادار نقطه کور

·مزایای سیستم رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور یک آپشن مفید برای خودروها است که به بهبود ایمنی سرنشینان خودرو کمک می‌کند و بدون شک، بزرگترین فایده آن در همین امر است.همچنین:در خودروهایی که این ویژگی را دارند، راننده اطلاعات بهتری از اطراف خودرو دارد و در شرایط فوری، می‌تواند بهتر واکنش نشان دهد.سیستم رادار نقطه کور خطرات مرتبط با تردد به چپ و راست را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.نیازی به گشت و گذار راننده برای بررسی وضعیت خودروهای اطراف نیست، و هشدار این سیستم به طور نرم و بدون ایجاد حواسپرتی، راننده را از حضور وسایل نقلیه اطراف مطلع می‌سازد. در سفرهای طولانی، کارایی این ویژگی بیشتر است؛ زیرا احتمال خستگی افزایش می‌یابد و تمرکز راننده به اطراف خودرو کاهش می‌یابد.سیستم هشدار نقطه کور در سرعت‌های بالا بهتر عمل می‌کند.

·معایب سیستم رادار نقطه کور

سیستم رادار نقطه کور همراه با مزایا، معایب و کاستی‌هایی نیز دارد که مفید است که اطلاعاتی درباره آنها داشته باشید. به عنوان مثال:فعال‌سازی این سیستم بصته به مدل و سازنده خودرو، در سرعت‌های مختلف متفاوت است؛ به عنوان مثال، در خودروهای فورد، در سرعت ۵ کیلومتربرساعت و در دیگر خودروها معمولاً در سرعت ۳۰ تا ۶۵ کیلومتربرساعت فعال می‌شود. بنابراین، عمدتاً در بزرگراه‌ها و جاده‌ها به کار می‌رود.کیفیت عملکرد در سرعت‌های پایین کاهش می‌یابد. بنابراین، در این شرایط، حتماً باید به اطراف خود و آینه‌ها توجه داشته باشید.

در ترافیک‌های شلوغ عملکرد مناسبی ندارد.

در زمان پارک فعال نیست و برای فعال‌سازی باید با یک سرعت مشخص حرکت کنید.

در برخی از مدل‌های خودرو، به درستی عمل نمی‌کند اگر نتوانید بین خطوط را نگه دارید یا جاده خط‌کشی نداشته باشد.اگر سنسورها با گرد و خاک جاده کثیف یا برف پوشیده شوند، عملکرد سیستم با مشکل مواجه می‌شود. تجربه نشان داده است که سیستم رادار خودرو در آب‌وهوای آفتابی و با خودروی تمیز، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد.

· خودروهایی که سیستم رادار نقطه کور دارند

فناوری رادار نقطه کور برا اولین بار در خودروی ولوو S80 به کار گرفته شد، که یک خودروی سدان لوکس خانوادگی بود. این سیستم در سرعت‌های بالای ۶۴ کیلومتر در ساعت به کار می‌رفت و با روشن کردن یک لامپ هشداری در پشت آینه، راننده را از وجود وسایل نقلیه در منطقه کور آگاه می‌ساخت.

پس از آن، شرکت مزدا نیز این سیستم را در خودروی CX 9 معرفی کرد. ولوو و مزدا اولین و دومین شرکت‌های خودروسازی بودند که این فناوری را به مشتریان ارائه کردند. در ادامه، خودروهای دیگری از جمله بنز، بی‌ام و، آئودی، کیا، فولکس‌واگن، هیوندا، تویوتا، فورد و… هم به تدریج این سیستم را به لیست گزینه‌های خودروهای خود اضافه کردند.

نصب سیستم رادار نقطه کور بر روی خودرو

نصب سیستم رادار نقطه کور بر روی خودرو

نصب سیستم رادار نقطه کور بر روی خودرو

می‌توانید رادار نقطه کور را در مراکز معتبر بر روی خودروی خود اضافه کنید. نصب این سیستم هیچ تداخلی با سیستم برق خودرو ایجاد نمی‌کند و حتی نیازی به تغییر در سیم‌کشی خودرو ندارد. ال ای دی هشدار دهنده این سیستم نیز در قسمت پشت آینه نصب می‌شود.قابلیت نصب سیستم رادار نقطه کور بر روی تمامی خودروهای داخلی و خارجی که سیستم برقی جدید و مناسبی دارند، وجود دارد.

سؤالات متداول

۱. آیا سیستم رادار نقاط کور  در حالت دنده عقب کار می‌کند؟

خیر، این سیستم در حالت دنده عقب خودرو به سیستم هشدار ترافیک متقابل تبدیل می‌شود.

۲. آیا سیستم رادار نقطه کور به افراد یا وسایل پارک‌شده هم حساس است؟

خیر، این سیستم قادر به شناسایی وسایل نقلیه پارک‌شده، افراد، حیوانات یا اشیایی مانند نرده‌ها، درختان و… نمی‌باشد. این سیستم تنها برای هشدار به راننده درباره وسایل نقلیه متحرک در نقاط کور خودرو است.

۳. قیمت سیستم رادار نقطه کور چقدر است؟

قیمت نصب این سیستم به مدل خودرو متغیر است. به عنوان مثال، برای سراتو از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای پژو ۲۰۷ حداقل ۲ میلیون تومان است.

۴. سیستم رادار نقطه کور چگونه هشدار می‌دهد؟

هشدار این سیستم به صورت علامت زرد رنگ روی آینه یا اطراف آن، یا با چراغ LED پشت آینه وسط یا به صورت هشدار صوتی یا لرزش فرمان انجام می‌شود.

۵. چگونه می‌توان فهمید که خودرو دارای سیستم رادار نقطه کور است؟

وجود یا عدم وجود این سیستم در کتابچه راهنمای خودرو اعلام شده است. همچنین عملکرد صحیح این سیستم در سرویس کارشناسی نیز دقیقاً بررسی می‌شود.

آخرین سخن

معلوم است که این ویژگی رادار نقطه کور یک گزینه اختیاری است که ابتدا توسط شرکت‌های ولوو و مزدا معرفی شد و به سرعت در خودروهای دیگر نیز منتقل شد. این سیستم نواحی از جاده را که در دید راست و چپ مستقیم راننده قرار ندارد، پوشش می‌دهد. زمانی که خودرو با سرعت مشخص به خودروی شما نزدیک می‌شود، سنسورهای رادار نقطه کور، از طریق هشدارهای بصری یا صوتی نزدیک شدن خودرو را به شما اعلام می‌کنند تا شما بتوانید تسلط بیشتری بر رانندگی داشته باشید و برای واکنش به موقع آماده شوید.

حالا از شما می‌خواهیم نظرتان راجب این سیستم را بریمان بنویسید  ؟ آیا تجربه‌ای از نصب و فعالسازی این سیستم روی خودروی خود دارید؟ خوشحال می‌شویم که نظراتتان را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

امتیاز

خودرو

آپشن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *