سورن پلاس XU7P (ایکس یو سون پلاس) ؛ + مشخصات فنی

سورن پلاس XU7P (ایکس یو سون پلاس) ؛ + مشخصات فنی

سورن پلاس XU7P (ایکس یو سون پلاس) ؛ + مشخصات فنی


سورن پلاس XU7P (ایکس یو سون پلاس) با استاندارد ۸۵ گانه همان خودرویی است که به جای پژو پارس در بازار عرضه خواهد شد و ادامه موفقیت پژو پارس بازنشسته را در پی خواهد داشت. این خودرو اکنون با استفاده از استانداردهای ۸۵ گانه به عنوان یک خودروی مقرون به صرفه از نظر امکانات و استانداردهای روز کشور به شمار می‌رود.با مجله انلاین همراه باشید .

تاریخچه سورن

تاریخچه سورن

تاریخچه سورن

سورن، نام اولین و تنها فیس لیفت سمند، در اواسط دهه ۸۰ وارد بازار خودروی کشور شد. بعد از حدود ۱۵ سال، نسل جدید این خودرو با تغییرات ظاهری و باطنی به بازار آمد و با برادران خود رقابت کرد. سورن پلاس از ابتدا با مدل‌ها و نسخه‌های مختلف به بازار عرضه شد و اکنون پس از اخذ استانداردهای جدید، آماده است تا جایگزین پژو پارس در خط تولید و روی خیابان‌ها شود. این سدان ملی، با موتور XU7 پلاس یا سورن پلاس ۸۵ گانه، نشان از بهبودهایی دارد که بر روی آن اعمال شده و به سواری ایمن‌تر و با آپشن‌های بیشتر نسبت به پژو پارس پیشین تبدیل شده است. در تست‌های انجام شده توسط سازمان‌های ISQI و IEI، سورن پلاس نمره بالاتری نسبت به پژو پارس کسب کرده است که نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند جایگزین مناسبی برای پارس باشد. همچنین، قیمت مناسب و شرایط فروش ارائه شده توسط ایران خودرو برای این سدان برای مردم جذابیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل جیپ واگنییر S برقی، شاسی‌بلند لوکس با ۶۰۰ اسب بخار قدرت

طراحی ظاهری سورن XU7P

طراحی ظاهری سورن XU7P

طراحی ظاهری سورن XU7P

سورن پلاس XU7P از نظر ظاهری تغییرات عمده‌ای نسبت به نسخه‌های دیگر سورن پلاس ندارد، اما برای پاس کردن استانداردهای جدید، برخی جزئیات آن اصلاح شده‌اند. به عنوان نمونه، در نمای جلو یک لیپ سپر ساده در انتهای سپر قرار گرفته تا در صورت برخورد با عابر پیاده، عابر به جای افتادن زیر خودرو، با کاپوت خودرو برخورد کرده و آسیب کمتری ببیند. همچنین قلاب بکسل زیر سپر به صورت پیچ‌دار تعبیه شده تا در مواقع عدم نیاز باز شود و در تصادفات خطرات کمتری ایجاد کند.

سورن پلاس بهینه از نظر طراحی کلی، همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نسبت به قبل تغییرات مختلفی داشته اما در مجموع ظاهر آن شبیه به سورن معمولی است. در نمای جلوی این خودروی ملی، اولین تغییرات به گرافیک داخلی چراغ‌های جلو مربوط می‌شود که کاملاً دگرگون شده و اکنون دیلایت را نیز درون خود دارند. همچنین جلوپنجره خودرو به رنگ مشکی درآمده تا این نمای خودرو جسورانه‌تر به نظر برسد. در نمای جانبی، بزرگترین تغییر نوع دستگیره درب‌ها بوده که به حالت آسان‌بازشو تغییر کرده‌اند. با نگاهی دقیق‌تر به تایرها، سنسور پایش باد لاستیک‌ها نیز دیده می‌شوند.

در بخش عقب سورن پلاس، تنها گرافیک داخلی کاسه چراغ‌ها بروز شده و همچنین یک برآمدگی کوچک شبیه به بال عقب روی درب صندوق قرار گرفته است. لازم به ذکر است که در سورن پلاس بهینه، چراغ‌های عقب به پوزیشن لایت نیز مجهز شده‌اند تا در روز جلوه نمای عقب را بیشتر کنند.

کابین سورن پلاس

کابین مدل XU7 از سورن پلاس، با تغییرات قابل توجه و مثبت در این خودرو ملی مواجه هستیم. سورن پلاس به عنوان یک خودرو اقتصادی در بازه قیمتی خود، با داشبورد بهینه‌تر و سیستم مالتی‌مدیا به همراه نمایشگر لمسی بزرگ، تغییراتی نسبتا بزرگ نسبت به نسخه‌های قبلی داشته است. از جمله امکانات جدید این خودرو، استفاده از آپشن‌های اپل کارپلی و اندروید اتو، پایش باد لاستیک‌ها و پنل کنترل دیجیتال و اتوماتیک سیستم تهویه هوا می‌باشد. فرمان سورن پلاس نیز به شکل غربیلک فرمان دنا تغییر کرده و کلیدهای کنترلی سیستم مالتی‌مدیا نیز بر روی آن قرار گرفته‌اند. تغییرات دیگر شامل بهبود صفحه نمایش کیلومتر شمار و اضافه شدن آپشن‌های ایمنی مانند نمایشگر تعویض دنده (GSI) می‌باشد.

متریال استفاده شده در داشبورد و رودری‌ها اغلب از جنس پلاستیک نرم بوده و با کیفیت متوسطی که برای یک خودرو اقتصادی مناسب است. فضای داخل کابین بسیار جادار و مناسب بوده و سورن پلاس بهینه می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای پژو پارس باشد، با فضای کابینی که حتی بیشتر از آن می‌باشد. همچنین فضای صندوق عقب نیز بسیار بزرگ و مناسب برای خانواده‌هاست.

بیشتر بخوانید : تست و بررسی ام وی ام X33 کراس؛ کراس‌اووری با طراحی متفاوت

مشخصات فنی سورن XU7 پلاس

در بخش مشخصات فنی سورن پلاس بهینه، تغییرات قابل توجه و مثبتی اعمال شده است. قلب این خودرو از موتور XU7 با قدرت ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر استفاده می‌کند. این موتور، یک ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با نام XUP است که با استفاده از روغن ۰W-20 کار می‌کند. ایران خودرو تغییراتی را در این موتور اعمال کرده تا علاوه بر افزایش قدرت، مصرف سوخت نیز کاهش یابد و مشکلاتی مانند واشر زدن جلوگیری شود. جعبه دنده این خودرو دستی با ۵ سرعته است و می‌تواند شتاب ۱۳ ثانیه‌ای را ارائه دهد. این خودرو به طور رسمی مصرف سوخت حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را اعلام کرده است.

نوع موتور           XU7P

حجم موتور (cc)    ۱۷۶۱

حداکثر توان موتور (hp)      ۹۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور دور در دقیقه

حداکثر گشتاور (Nm)         ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

نسبت تراکم          ۱۰/۵

تعداد سوپاپ          ۸ سوپاپ

نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب بااکتان ۹۵

سیستم انژکتوری    پاشش چند نقطه ای

حداکثر سرعت (km/h)       ۱۹۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)     ۱۳

سیستم انتقال قدرت  ۵ دنده دستی

مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷/۰۶

طول خودرو (mm) ۴۵۳۴

عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی(mm)     ۱۷۳۵

ارتفاع خودرو (mm)          ۱۴۶۰

فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) ۲۶۷۱

وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)    ۱۲۴۰ کیلوگرم

گنجایش مخزن سوخت (Lit)   ۶۳ لیتر

حجم فضای صندوق عقب (Lit)           ۵۰۰ لیتر

تجریه رانندگی با سورن پلاس

تجریه رانندگی با سورن پلاس

تجریه رانندگی با سورن پلاس

هنگامی که راننده پشت فرمان سورن پلاس بهینه قرار می‌گیرد، اولین چیزی که مشاهده می‌شود، دیدگان نسبتاً کافی از اطراف است و همچنین صندلی‌ها به نسبت قبل با نشیمن و راحتی بهتری تجهیز شده‌اند. ارگونومی کابین نیز قابل قبول بوده و ابزارهای مورد نیاز راننده در دسترس قرار دارند. با این حال، صفحه نمایش سیستم مالتی‌مدیا در وسط داشبورد قرار دارد و دسترسی خوبی دارد، اما در حالت تابش آفتاب کمی می‌تواند مزاحمت باشد.

زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، به دلیل برقی بودن دریچه گاز و تغییراتی که در موتور ایجاد می‌شود، شتاب اولیه این خودرو کمی کاهش می‌یابد، اما این افت شتاب به سرعت جبران می‌شود و خودرو به سرعت می‌رود.

با استفاده از واحد ABS که بر روی سورن پلاس بهینه نصب شده است، در زمان شروع حرکت، سیستم هرزگردی از طریق تنظیم چرخ‌های جلو، جلوگیری از هرزگردی می‌کند. یکی از آپشن‌های مهم دیگر این خودرو، سیستم کنترل پایداری است که با ورود خیلی دیر به بازار داخلی، به خوبی در جلوگیری از سر پیچ‌ها و وضعیت‌های نامتعادل خودرو عمل می‌کند. این سیستم به دلیل تعلیق نرم سورن پلاس، خودرو را در جاده‌های خشن به خوبی کش می‌آورد.

یکی از اتفاقات مثبت دیگر در این خودرو، سیستم کنترل حرکت در سراسر سراشیبی و بلندی‌ها است که به طور کامل کارآمد است. هنگامی که در یک بلندی یا سراشیبی قرار دارید و تصمیم به حرکت می‌گیرید، با برداشتن پا از پدال ترمز، خودرو اجازه می‌دهد تا راننده برای گاز دادن فرصت کافی داشته باشد. همچنین با به‌روزرسانی‌های انجام شده بر روی موتور، در زمان شروع حرکت، تنبلی کمی وجود دارد که در ادامه تنظیم می‌شود و از افزایش دور موتور در سرعت‌های بالا جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید : بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟

امکانات ایمنی و رفاهی سورن پلاس

ویژگی‌های ایمنی و راحتی سورن پلاس بهینه شامل اقلامی همچون ABS، ترمز دیسکی جلو، دو ایربگ، سیستم هیدرولیک فرمان با کنترل‌های راننده، تهویه خودکار، کانال تهویه برای مسافران عقب، دی لایت، چراغ‌های روشنایی خودرو، آینه‌های جانبی برقی قابل تاشو، پنجره‌های قدرتی، رینگ‌های آلومینیومی، سیستم مالتی‌مدیا با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، و دوربین دید عقب می‌باشد.

سیستم‌های ترمز از جمله ABS و EBD، ترمز دیسکی جلو، ترمز عقب کاسه‌ای، HBA، HSA، ESC و TCS، کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک با کنترل‌های MFC، سیستم تهویه خودکار، کانال تهویه برای مسافران عقب، سیستم صوتی مالتی‌مدیا، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ‌های جلو و عقب جدید، چراغ روز، چراغ عقب با لنز شفاف، چراغ نقشه خوان، سیستم Follow Me Home، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، پنجره‌های قدرتی، تزئینات شامل تریم مشکی و دکوراتیو داخلی جدید، دستگیره‌های در با طرح جدید، استفاده از کروم بر روی نوار شیشه‌های جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به مشکی براق، اسپویلر عقب، روکش پارچه‌ای صندلی، تجهیزات ایمنی شامل کمربندهای ایمنی سه نقطه با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان قابل تنظیم زاویه‌ای در دو جهت، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، TPMS، رینگ‌های ۱۵ اینچ فولادی، صندلی‌های قابل تنظیم پشتی با برق برای راننده و سرنشین جلو، دسترسی به صندوق از داخل اتاق، نمایشگر MFD به همراه Trip Computer، سیستم GSI بر روی داشبورد.

نکات مثبت و منفی سورن ۸۵ گانه

مزایا معایب
امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول طراحی ساده
سواری نرم پلتفرم قدیمی
پیشرانه بهبود یافته کیفیت ساخت معمولی
خدمات پس از فروش مناسب بازار خرید و فروش

 

منبع : اسب بخار 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز

خودرو

برسی خودرومعرفی خودور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *