چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟

چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟

چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟


آیا به سلامت چشمان خود توجه کرده‌اید؟ آیا مراقبت لازم از چشمان خود را انجام می‌دهید؟ در این مقاله از سایت مجله آنلاین، به ۹ اشتباه متداول در مراقبت از چشمان می‌پردازیم. بنابراین با ما همراه باشید.

شب را با لنز خوابیدن

شب را با لنز خوابیدن

برخی از لنزهایی که برای چشم استفاده می‌شوند، ممکن است در شب استفاده شوند، اما بسیاری از متخصصان باور دارند که این کار می‌تواند خطرناک باشد. یک مطالعه از آکادمی آمریکایی چشم پزشکی نشان داده است که استفاده از لنز ها در خواب می‌تواند خطرات بیشتری برای قرنیه ایجاد کند.شما نباید لنز ها را در شب استفاده کنید. خوابیدن با لنز می‌تواند باعث کاهش اکسیژن رسیدن به قرنیه شود و احتمال ایجاد عفونت و رشد باکتری ‌های مضر در آن را افزایش دهد. چرت ۲۰ دقیقه‌ ای با لنز تماسی مشکل ‌ساز نیست، اما برای حفظ سلامت چشمانتان، بهتر است قبل از خواب لنز ها را خارج کنید.

اگر بعد از بیدار شدن متوجه شدید که لنز ها در چشمتان هستند، فوراً آن ‌ها را بیرون نیاورید. اگر چشمانتان خشک باشد، ممکن است لایه بالایی قرنیه با لنز برداشته شود. بهتر است ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید و چشمانتان را با اشک مصنوعی مرطوب کنید، سپس لنزها را بیرون بیاورید.

مالش زیاد چشم

استفاده یا عدم استفاده از لنز، زمانی که چشمان خود را مداوم مالش می‌دهید، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. گاهی اوقات چشمان شما با خارش روبرو می‌شوند و شما احساس نیاز به مالش آنها می‌کنید، اما بهتر است چشمان خود را به طور کامل ببندید و فقط بخش خارجی چشمان را با دست لمس کنید. مالش دادن بیش از حد چشم با دست می‌تواند باعث پاره شدن رگ ‌های خونی شود و چشم را به التهاب بیاندازد.در صورت تمایل به دانستن دلیل دیگر، باید بدانید که چشم توسط غشای مخاطی محافظت می‌شود. این بافت مرطوب می‌تواند آلودگی‌ها و میکروب‌های موجود را به خود جذب کند، بنابراین بهترین محیط برای رشد باکتری ‌ها محسوب می‌شود.

وقتی با کسی دست می‌دهید یا اشیای موجود در اطراف را لمس می‌کنید و سپس دست خود را به چشمانتان می‌برید، میکروب‌ های موجود به ناحیه چشم منتقل می‌شوند و احتمال عفونت آن بیشتر می‌شود، بنابراین تا جای ممکن دست خود را از چشمان دور نگه دارید.

عدم استفاده سالانه از معاینات چشم پزشکی

بسیاری از افراد به معاینات چشم پزشکی توجه نمی‌کنند. اغلب، تغییرات بینایی ممکن است مهم‌ ترین دلیل برای مراجعه به چشم پزشک باشد، اما باید بدانید که مراجعه به طور سالانه به چشم پزشک، سلامت چشمان شما را تضمین می‌کند.باید سلامت کلی چشمانتان مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که پشت چشم هیچ گیرنده دردی ندارد، اگر رگ‌ های خونی پاره شده باشند یا توموری وجود داشته باشد، تا زمانی که بینایی تحت تاثیر قرار نگرفته باشد، ممکن است این موضوع را تشخیص ندهید.

بیشتر بخوانید:عمل زیبایی چشم، راه حلی دائمی برای داشتن چشمانی جذاب

تمام روز را از وسایل الکترونیکی استفاده کردن

تمام روز را از وسایل الکترونیکی استفاده کردن

پانل ‌های الکتریکی مانند آنچه در رایانه ‌ها، تبلت ‌ها و گوشی‌ های هوشمند استفاده می‌شود، نور آبی منتشر می‌کنند که بر اساس نظر چشم ‌پزشکان، مضر برای چشمان شما است. زمانی که به این نوع صفحه ‌های نمایش زیاد نگاه می‌کنید، ممکن است سردرد و درد چشم تجربه کنید.

بهتر است در نظر داشته باشید که زمانی که تمام روز را بدون استراحت به این صفحه ‌ها نگاه می‌کنید، چه مشکلاتی برای چشمانتان ایجاد می‌شود. به جای آن، می‌توانید از قاعده ۲۰-۲۰ استفاده کنید. به این ترتیب، هر ۲۰ دقیقه که به صفحه نمایش مشغول هستید، ۲۰ ثانیه استراحت کنید و نگاه خود را به فاصله دورتری منتقل کنید.تمرکز چشم خود را بر روی یک شیء دیگر جلب کنید و سعی کنید پلک بزنید. این کار باعث می‌شود چشمانتان کمی استراحت کنند و از خستگی جلوگیری شود.

کشیدن خط چشم بین مژه ‌ها و چشم

فاصله بین مژه ‌ها و خط waterline به آن معروف است. اکثر افراد تمایل دارند خط چشم را در داخل waterline اعمال کنند، اما این روش اشتباهی است و باید از انجام آن خودداری شود. وقتی که خط چشم را در داخل waterline اعمال می‌کنید، با اشک چشم ترکیب می‌شود.اگر لنز تماسی استفاده می‌کنید، اعمال خط چشم در داخل waterline باعث مخلوط شدن مواد آرایشی با لنز می‌شود، که این امر موجب کاهش اکسیژن چشم می‌شود.

حتی اگر از لنز استفاده نمی‌کنید، همچنان باید از اعمال خط چشم در داخل waterline خودداری کنید، زیرا ذرات آرایشی می‌توانند میکروب ‌های مختلف را به چشم وارد کنند که این موضوع می‌تواند منجر به عفونت چشم شود. خط چشم مایع بسیار خطرناک‌تر است، زیرا باعث انتقال باکتری ‌ها به چشم می‌شود. استفاده از مداد های نرم ایمن‌تر است، اما باز هم توصیه می‌شود خط چشم را در ناحیه بیرونی چشم اعمال کنید.

با آرایش خوابیدن

کشیدن خط چشم بین مژه ‌ها و چشم

هنگام استفاده از آرایش، احتمال آلوده شدن چشمان در حالت خواب وجود دارد. استفاده از ریمل ممکن است باعث تحریک پوست شود. اگر با آرایش به خواب رفته و سپس چشمان خود را مالیدید، احتمال چسبیدن این مواد به قرنیه و ایجاد التهاب وجود دارد. بهتر است آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید تا از این مشکلات جلوگیری شود.

از قطره‌ های چشم تاریخ گذشته استفاده کردن

استفاده از قطره ‌های چشم تاریخ گذشته، یکی از بدترین گزینه ‌هاست. این قطره ‌ها دارای مواد پاک‌ کننده هستند که باکتری ‌های موجود در لنز را از بین می ‌برند. بنابراین، اگر قصد استفاده از این محلول‌ ها را دارید، به تاریخ انقضای آن ‌ها توجه کنید. این مسئله برای خود لنز ها نیز صادق است.لنز ها معمولاً در یک محلول استریل قرار می‌گیرند که با گذشت زمان خاصیت آن را از دست می‌دهند. همچنین، اشک مصنوعی و قطره‌ های چشمی نیز دارای تاریخ انقضا هستند، بنابراین هنگام استفاده از این مواد، به تاریخ روی بسته‌ بندی دقت کنید. سعی کنید لنز های خود را در هر محلولی نگهداری نکنید، زیرا ممکن است عفونت چشمی ایجاد کند.

اعتماد کردن به قطره های کاهش قرمزی چشم

اعتماد کردن به قطره های کاهش قرمزی چشم

یکی از مشکلاتی که بسیار شایع است، قرمزی چشم است. در این شرایط، بسیاری از افراد تمایل دارند به طور خودسرانه از قطره‌ های کاهنده قرمزی چشم استفاده کنند.نوعی از قطره‌ هایی که از داروخانه تهیه می‌شوند، حاوی موادی هستند که می‌توانند به طور موقت قرمزی چشم را کاهش دهند، اما این مواد شامل مواد نگهدارنده و سایر مواد شیمیایی هستند که ممکن است مشکلات شما را در طولانی مدت تشدید کنند.در صورتی که چشم شما به طور مداوم قرمز می‌شود یا خارش شدیدی دارد، بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید و به فکر درمان اصلی مشکل خود باشید. پزشک می‌تواند درمان مناسبی برای مشکل شما توصیه کند.

عدم استفاده از عینک دودی مناسب

عموماً، افراد فقط در فصل تابستان یا به دلیل جلوگیری از زیبایی از عینک آفتابی استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که استفاده از عینک آفتابی در زمستان نیز بسیار حیاتی است؛ زیرا نور خورشید که از برف منعکس می‌شود، به چشمان شما برخورد می‌کند.عدم محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به سوختگی قرنیه، سرطان پوست پلک، و لکه‌ های قابل مشاهده بر روی سفیدی چشم شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که از عینک آفتابی مناسب استفاده می‌کنید.

سپاسگذاریم که با ما همراه بودید امیدواریم که مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع:abidipharma.com

امتیاز

سلامت

چگونه از چشمان خود مراقبت کنیمچگونه چشم سالم داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *