فشن چیست ؟

فشن چیست؟هر آنچه لازم است راجب مد بدانید

آشنایی کامل با صنعت مد و فشن


 

درحقیقت فشن نوعی ابزار است که وجود واستقلال در یک بازه زمانی و یک مکان خاص ،به وسیله ابزار های متفاوت مثل لباس ،کفش،شیوه زندگی ،انواع اکسسوری،لوازم آرایشی ،میکاپ،مدل مو و وضعیت بدن به نمایش گذاشته میشود . به اصطلاح فشن تعرفی میباشد که به وسیله صنعت فشن به عنوان (مد) اعلام میشود.

هر انچه در دنیای امروز به عنوان مد شناخته میشود به وسیله سیستم مد و فشن (صنعت و رسانه )در سر تا سر جهان ترویج میشود .

با توجه به افزایش تولیدات اجناس و پوشاک به صورت انبوه و با قیمت پایین تر و دسترسی اسان به این موارد در سراسر دنیا ،پایداری این صنعت یکی از مسائل مهم میان سیاستمداران ،برند ها و مصرف کنندگان تبدیل شده است .از این رو در چند دهه اخیر ما شاهد جنبش های جدید همچون(فست فشن) و (اسلو فشن )بوده ایم که در این صنعت در مقابل یکدیگر پر قدرت ایستاده اند .

برای آشنایی بیشتر با این صنعت جذاب با سایت مجله همراه باشید.

 

صنعت جهانی فشن

 

در واقع فشن یک صنعت بین المللی است که تمام تلاش و سرمایه خود را صرف این موضوع که افراد چگونه لباس بپوشند و چگونه در اجتماع حاضر شوند، میکند .

اما از دیدگاهی دیگر فشن تنها به این موارد خطم نمیشود بلکه امروزه این صنعت تبدیل به پدیده اجتماعی و فرهنگی شده است که تمایلات جدیدی در میان انسان ها به وجود اورده است .

به خاطر همین دلیل است که صنعت نمیتواند فشن را به طور کامل کنترل کند چراکه فشن در اصل برای ایجاد تغییرات جدید به وجود امده است و همواره در حال خلق ایده های جدید میباشد .

فشن آنچنان هم جدید نیست و ریشه آن به قرن های ۱۹ و ۲۰ میلادی باز میگردد .اما راه وروش های استفاده از این صنعت متفاوت بوده است .

برای مثال زمانی استفاده از کت و شلوار و کلاه برای نشان دادن موقعیت اجتماعی استفاده می شده است و شما به وسیله مد آن زمان به سطح اجتماعی فرد پی میبردید ؛ رفته رفته این موضوع باعث اهمیت و تاثیر گذاری فشن بر روی اکثریت افراد و شکل گیری این صنعت شد .

این صنعت دارای ابعاد مختلفی میباشد در ادامه مطلب به برسی این ابعاد میپردازیم .

 

بیشتر بخوانید :نکات طلایی داشتن پوست زیبا و مراقبت از پوست

مد (جدید)

فشن چیست ؟ اشنایی با یکی از بزرگ ترین صنایع جهان

آشنایی با صنعت بزرگ مد و فشن

برای اولین بار کریستین دیور در ۱۲ فوریه سال ۱۹۴۷ میلادی اولین مجموعه مد و لباس را عرضه کرد . هر کدام از کالکشن های او دارای موضوع خاصی بود . برای مثال یکی از مجموعه های او در بهار سال ۱۹۴۷ با اسم کارول یا شکل ۸ عرضه شد . این مدل جدید با شانه‌های برجسته، ران‌های مشخص و برجسته و کمری باریک بود.

هنگام نمایش این لباس آنچنان مورد توجه قرار نگرفت ولی هنگامی که سردبیر آمریکائی American Harper’s Bazaar در خطاب به دیور نوشت:

«کریستین عزیز! شما واقعاً طرحی نوین و بی‌مثال ساخته‌اید. لباس جدید شما چیزی فراتر از مدل‌های کنونی است.»

داستان تغییر کرد ؛اصطلاح «طرح نوین و جدید» که هنوز هم در صنعت مد مورد استفاده است به نمادی از مد تبدیل شد که در هر فصل تغییر میکرد .

همین تعریف ساده جرقه ای برای شکل گیری ایده های جدید شد که بر همین اساس فشن باید با تغییر فصل ، فضا و جامعه تغییر کند.

 

تست و سازگاری

 

در اکثر موارد مد به ترویج ایده ال هایی میپردازد که برای اکثریت جامعه در دسترس نباشد . اما در همین حال فشن این قدرت را نیز دارد که آن عده که جمعیت انها قابل توجه است نیز همگام با مد روز قدم بر میدارند .

برای مثال در مجله جوانان در دهه ۱۹۹۰ لباس هایی که عرضه میشدند بر روی جنست و قومیت تاکید داشتند . یا اینکه لباس هایی که سبک سنتی داشتند یا کلاسیک بودند در کنار لباس هایی که مزون دوز و مصداق لباس های مدرن و نو بودند ، هر دو به عنوان مد و فشن به شمار می آمدند .

 

فشن و فرم بدن

 

قضیه مد و فشن تاجایی پیشرفت که بعضی از آرتیست ها ، رابطه میان لباس و بدن را به صورت کامل تغییر دادند .در یکی از نمایشگاه ها که عنوان تغییر دهنده بازی داشت در سال ۲۰۱۶ در موزه مد آنتروپ این قاعده همیشگی مد و بدن برای همیشه تغییر کرد و افراد هنرمند نشان دادند که این صنعت تنها مربوط به خلق لباس های جدید و مدرن نیست بلکه این توانایی را دارد که یک گفت و گو بین تاریخ و گذشته صنعت مد و پوشاک باشد .

 

هنر و خلاقیت

 

در واقع فشن چیزی است که شما میتوانید آن را هم از نظر ظاهری و هم نحوه ساخت ، آن را تحسین کنید .برای مثال لباس موندریان Yves Saint Laurent اولین نوع لباس که در سبک پاپ دوخته شده است شناخته میشود .این هنرمند قابل تحسین یک نقاشی از Piet Mondrian را به یک لباس کرپ ابریشمی تبدیل کرد .

اوج هنرنمایی او هنگامی بود موفق شد طرح هندسی این نقاشی را در انحنای بدن یک زن طوری قرار دهد که به صورت یک سری خط مستقیم به چشم بیایند .

 

تجارتی بزرگ

 

منتقدان این صنعت بر این باورند که در اصل تغییرات این صنعت بر زود از رده خارج شدن و افزایش مصرف استوار است و این همان چیزی است که به فست فشن مشهور است . فست فشن صنعتی است که پایه آن بر اساس عرضه بسیار زیاد پوشاک با کیفیت نه چندان خوب و قیمت مناسب میباشد . هدف اصلی این جنبش کسب در آمد بیشتر برای تولید کننده میباشد .

فست فشن دلیل افزایش مصرف گرایی ، استثمار کارگران و اسیب به محیط زیست میباشد و این موارد تبعات منفی بسیاری به همراه دارند .

ولی در طرف دیگر ماجرا جریان دیگری با نام اسلو فشن که کاملا بر ضد فست فشن است به وجود آمد. این جریان برای کاهش مصرف گرایی و جلوگیری از آسیب به محیط زیست و منابع محیطی به وجود آمده است .

بر اساس آمار سالیانه بیش از ۲۵۰۰ میلیون لباس به صورت زباله دفع میشوند . و برای تولید همین مقدار پوشاک در هر سال ۲۷۰۰ میلیون لیتر آب مصرف میشود .

با توجه به این موارد مد آهسته قصد دارد با کنار گذاشتن مد سریع به کاهش مصرف منابع و انسان بر روی زمین کمک کند .

با توجه به موارد بالا مد سریع یا فست فشن بر این اساس که لباس فقط در تعداد زیاد و کیفیت پایین تولید شود استوار و مد اهسته یا همان اسلو فشن بر بالا بردن کیفیت محصول و استفاده حداکثری از ان استوار است .

به خاطر همین تناقض منتقدان این عرصه ، فشن را تنها یک تجارت بزرگ میدانند .

 

فشن راهی برای درک خود

فشن چیست ؟

آشنایی با یکی از بزرگ ترین صنایع جهان

امروزه فشن راهی برای نشان دادن بروز بودن هر فرد میباشد . فشن ابزاری است که به هر فرد، این قدرت را میدهد که چیزی را که دوست دارد برای دیگران به نمایش بگذارد .

به گفته مورخ مد کریستوفر بروارد : «مد در حال حاضر در نقطه‌ی مرکزی درک عامه از فرهنگ مدرن ایستاده است.»

ولی این به این معنی نیست که مد یک دوست یا یک متحد است .این را بدانید که مد همیشه یک قدم از ما جلو تر است و همیشه اماده پیشی گرفتن از ما میباشد .

این مورد هم درست است که مد وفشن ابزاری برای نشان دادن بروز بودن است اما در سمت دیگر نباید فراموش کرد که یک صنعت تجاری نیز هست !

در همین حال که میتواند دلیل ایجاد زیبایی باشد میتواند بسیاری از زیبایی ها نیز زیر سوال ببرد .

به علاوه موارد زیر فشن یک ایده و طرز فکر و یک روش ساخت است . دلیل سر زنده بودن این صنعت پس از گذشت سالیان بسیار همین وجود تناقض در مد میباشد .

افراد امروزه برای جلب توجه افراد از مصداق های فشن مثل انواع پوشاک و اکسسوری استفاده میکنند و به وسیله این موارد طرز تفکر ، سبک زندگی و … را به بقیه افراد نشان میدهند .

 

فشن شامل چه مواردی میشود ؟

 

پیشتر توضیح جزئی تری درباره اینکه فشن شامل چه مواردی میشود دادیم . فشن تنها مربوط به پوشاک نمیشود . مفهوم فشن در تمام مواردی که به زندگی انسان مربوط میشود سر و کار دارد . فشن امروزه در نحوه رفتار ، طرز صحبت کردن، معماری ساختمان‌ها، رنگ سال، رژیم غذایی و موارد دیگر تاثیر گذار است و دیده میشود .

ولی اکثرا از اصطلاح فشن در حوضه نساجی و طراحی لباس استفاده میشود. در این حالت ، فشن معنی پوشش در مقطع خاص برای جلب توجه به خود میگیرد که در بازه ای طرفداران بسیاری دارد ولی پس از مدتی دیگر کسی سمت ان نمیرود و دمده میشود .

به طور کل انسان برای جلب توجه ، بالا بردن جذابیت خود و خوشتیپ شدن از پوشش های خاص استفاده میکند.

فشن از همه ابعاد موجود از جمله  طرز صحبت کردن، معماری ساختمان‌ها، رنگ سال، رژیم غذایی و موارد پیروی میکند و حتی برای شخص به شخص و مکان تا مکان متفاوت است .

با نگاه کلی تر متوجه متفاوت بودن سبک زندگی و پوشش افراد در مناطق مختلف جهان میشویم . و دلیل این تفوات، شرایط متفاوت از جمله شرایط مختلف آب و هوایی، فرهنگی، اجتماعی و شرایط متفاوت مناطق جغرافیایی میباشد .

 

فشن در معنای لغوی چگونه معنی میشود ؟

 

در فرهنگ لغت دهخدا فشن به صورت سبک، طرز، مد، نوع و شیوه لباس پوشیدن تعریف شده است . در فرهنگ لغت دهخدا واژه مد نیز به صورت فشن معنا میشود ولی در فرهنگ لغت معین در معنی این کلمات تفاوت وجود دارد .

معنی این کلمات در فرهنگ لغت معین به صورت  روش و شیوه‌ی موقتی است که مطابق ذوق و سلیقه، زمان، طرز زندگی ونحوه لباس پوشیدن و غیره تنظیم شده است ،معنا شده است .

نکته مشترکی که در بین هر دوی این معانی وجود دارداین است که فشن در طول زمان و دوره های مختلف زمانی تغییر میابد .

 

سخن پایانی

در این مقاله به برسی کامل فشن از دیدگاه های مختلف پرداختیم . و متوجه شدیم که فشن در دنیای امروز چه جایگاهی دارد.صنعت فشن در جهان دومین صنعت مهم به حساب می آید .

این صنعت در برگیرنده حوضه های مختلف مرتبط با زندگی انسان از جمله  رنگ و مدل لباس و لوازم و اکسسوری‌ها تا معماری و دکوراسیون خانه و حتی طلا و جواهرات شده است .

فشن صنعتی بسیار جذاب و پرطرفدار ولی به همان اندازه دارای سیاست های تجاری خطرناک که منجر به اسیب رساندن به زندگی بشر میباشد !

 

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)

فشن

استایلفشن شومد و استایل

8 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *