چطور جواهرات پلاتینی خود را تمیز کنیم؟

چطور جواهرات پلاتینی خود را تمیز کنیم؟

چطور جواهرات پلاتینی خود را تمیز کنیم؟


می‌دانید در گذشته، پلاتین به میزانی نادر و کمیاب بود که در زمان پادشاه لویی شانزدهم در قرن هجدهم، پادشاه فرانسه، آن را برای استفاده تنها در جواهرات پادشاهی اعلام کرد. خوشبختانه، این روزها این وضعیت تغییر کرده است. امروزه، بسیاری از علاقمندان به جواهرات به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد این فلز، مانند استحکام و دوام، از آن در حلقه‌های عروسی و نامزدی‌شان استفاده می‌کنند. همچنین گوشواره‌ها، آویزها و زنجیره‌های ساخته شده از این فلز نیز جزو محبوب‌ترین انتخاب‌ها قرار گرفته‌اند. به همین دلایل، بسیاری از افراد مجموعه جواهرات خود را به عنوان یکی از زیورآلات پر ارزش و ارزشمند می‌شمارند، حتی اگر حجم کمی داشته باشد.

بی‌تردید، پلاتین از جمله فلزات بسیار دوام و مقاوم است، این فلز تا سی سال پیش در مقایسه با طلا تقریباً ۶۰ برابر کم‌یاب‌تر و ۳۰ درصد چگال‌تر بود. پلاتین نه فرسوده می‌شود و نه اکسیده. اما این به این معنا نیست که می‌توانید بی‌خیالی به ریزه‌کاری و تمیز کردن جواهرات پلاتینی‌تان بپردازید. همانند سایر جواهرات، این فلز نیازمند مراقبت منظم است. در این‌جا چند توصیه برای تمیز کردن جواهرات پلاتینی خود داریم که باید به آن توجه کنید:

کار با جواهرات پلاتینی

کار با جواهرات پلاتینی

کار با جواهرات پلاتینی

وقتی جواهرات پلاتینی جلا دارند، اثرات انگشت را به سرعت جذب می‌کنند. این می‌تواند باعث کثیف شدن و کاهش درخشندگی جواهرات شما شود. راه حل این مشکل چیست؟ پاسخ بسیار ساده است: به جواهرات پلاتینی‌تان بی‌توجه نشوید! هنگام استفاده از جواهرات، سعی کنید از لمس کردن کناره‌ها خودداری کنید.

آیا به عادت دارید قبل از استفاده از عطر و لوازم آرایشی خود، جواهرات پلاتینی‌تان را بپوشید؟ حالا زمان آن رسیده که این عادت را تغییر دهید. مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و عطرهایتان ممکن است روی فلز باقی بمانند. اطمینان حاصل کنید که جواهرات پلاتینی‌تان را فقط بعد از اتمام آرایش و استفاده از عطر استفاده کنید. به طور کلی، بهترین است که جواهراتتان آخرین چیزی باشند که می‌پوشید و اولین چیزی باشند که پس انداز می‌کنید. به عنوان مثال، اگر حلقه‌های پلاتینی دارید، قبل از شستن دست‌هایتان آن‌ها را کنار بگذارید!

بیشتر بخوانید : حباب سکه را چگونه محاسبه میکنند ؟

تمیز کردن جواهرات پلاتینی

آیا بعد از شستن چهره‌تان بسیار تازه‌تر به نظر نمی‌رسید؟ به همان اندازه، پلاتین نیز هنگامی که تمیز است بسیار روشن‌تر به نظر می‌آید. گرچه کثیفی می‌تواند به فلز آسیبی نرساند، اما باعث کسالت و خنثی شدن جذابیت آن می‌شود. بنابراین، زیورآلات روزمره‌ی پلاتینی شما، مانند گوشواره‌ها یا زنجیره‌های پلاتینی، باید حداقل هر دو هفته یک‌بار تمیز شوند. برای تمیز کردن جواهرات پلاتینی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را به مدت کوتاهی در محلول شوینده رقیق قرار دهید. این عمل به تخلیص از کثیفی کمک می‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که این توصیه فقط برای جواهرات پلاتینی بدون سنگ‌های قیمتی مناسب است!

با این حال، اگر جواهرات شما با سنگ‌های قیمتی مانند توپاز یا زمرد تزئین شده‌اند، به آن‌ها اجازه ندهید با آب در تماس باشند. برای تمیز کردن شکاف‌ها و اجزای پیچیده‌تر جواهرات، می‌توانید از مسواک با موهای نرم استفاده کنید. این کار را با شستن جواهرات با آب تمیز و سپس خشک کردن آن با یک پارچه‌ی بدون پرز انجام دهید. باور کنید یا نه، در کمتر از ۱۰ دقیقه، جواهرات پلاتینی‌تان دوباره به درخشش اولیه‌ی خود باز خواهندگشت! همچنین می‌توانید محلول‌های ویژه‌ای برای تمیز کردن جواهرات را از جواهرفروشی‌ها خریداری کنید. از استفاده از خمیر دندان، جوش شیرین یا دیگر محصولات مشابه به عنوان مواد تمیزکننده برای جواهرات خود پرهیز کنید.

نگهداری جواهرات پلاتینی

نگهداری جواهرات پلاتینی

نگهداری جواهرات پلاتینی

پلاتین یک فلز سخت است، اما به سرعت خراش می‌خورد. بنابراین، از نگهداری جواهرات پلاتینی‌تان با سایر زیورآلات‌تان خودداری کنید. وقتی که بسیاری از جواهرات با هم در یک جعبه نگهداری می‌شوند، به یکدیگر خورده و ممکن است خراش و آسیب‌های دیگری ایجاد کنند. به جای این‌کار، جواهرات‌تان را در جعبه‌ای با پارچه‌ی آستر شده نگهداری کنید. بهتر است از یک جعبه مناسب با محفظه‌های جداگانه برای اجزای مختلف جواهرات‌تان استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید هر قطعه از جواهرات را در دستمال نرم بپیچید یا در کیسه‌های پارچه‌ای جداگانه نگهداری کنید.

به فعالیت‌های‌تان اهمیت دهید!

جواهرات پلاتینی ممکن است برای تمام موقعیت‌ها مناسب باشند، اما برای همه‌ی فعالیت‌ها مناسب نیستند. اگر قصد دارید خانه‌تان را تمیز کنید، حلقه‌ها و دستبند‌های پلاتینی‌تان را قبل از شروع به کار کنار بگذارید. مواد شیمیایی مانند سفیدکننده‌ها می‌توانند زیبایی جواهرات‌تان را از بین ببرند و الماس و سنگ‌های قیمتی را تغییر رنگ دهند. همچنین باید از استفاده از این گونه جواهرات، به ویژه زیورآلات سنگی، در زمان انجام کارهای پرزحمت یا باغبانی‌ها پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید : گوشواره میخی طلا: معرفی ۱۲ مدل از جذاب ترین گوشواره های زنانه و دخترانه

مراقبت از پلاتین با پیشرفت سن

سن به تنهایی نه تنها بر ظاهر شما تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر ظاهر جواهرات پلاتینی‌تان نیز تأثیر بگذارد. با این حال، عمر این فلز گرانبها از بسیاری از دیگر مواد متفاوت است. در طول زمان، این فلز گرانبها پتینه‌ای نرم و اثری از پیری به خود می‌گیرد که باعث می‌شود جواهرات شما تیره‌تر از قبل به نظر بیایند. بسیاری افراد این رنگ پتینه را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد این فلز دانسته و ترجیح می‌دهند که ظاهر آن را باقی بگذارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند درخشش پلاتینی‌شان را همیشگی نگه دارند. اگر به دسته دوم تعلق دارید، می‌توانید زیورآلات پلاتینی‌تان را با استفاده از رودیوم روکش کنید.

در هنگام صاف کردن جواهرات پلاتینی‌تان و برداشتن لایه پتینه و خراش‌ها، درخشش آنها را تجدید می‌کند. این درخشش ممکن است بین شش ماه تا یک سال دوام داشته باشد. آبکاری رودیوم شامل پوشش جواهرات پلاتینی‌تان با لایه‌ی نازکی از رودیوم است. رودیوم درخشش زیبایی را با پلاتین به اشتراک می‌گذارد که نیز حدود شش ماه تا یک سال ادامه خواهد داشت.

بسیار خوب است که سالی یک یا دو بار جواهرات پلاتینی‌تان را توسط یک جواهرساز بررسی کنید. اگر جواهرات شما دارای سنگ‌های قیمتی هستند، جواهرساز می‌تواند شاخک‌های ناهموار و آسیب به هر یک از شاخک‌ها را ارزیابی کند. همچنین می‌توانید سنگ‌های محکم را ارزیابی کنید و در جواهرات‌تان تفاوت ایجاد کنید. جواهرساز همچنین می‌تواند جواهرات‌تان را تازه کند و به درخشش آن کمک کند.

در صورتی که به تغییر اندازه انگشتر نیاز دارید، مطمئن شوید که از پلاتین استفاده می‌شود نه از طلای سفید. در صورت استفاده از طلای سفید، انگشتر شما نشانه‌های تیرگی در محل لحیم‌کاری دو فلز خواهد داشت.

شما در واقع با سرمایه‌گذاری در جواهرات پلاتینی تصمیمی هوشمندانه اتخاذ کرده‌اید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید، مراقبت از آنها به منظور حفظ زیبایی و سلامتی است. نکات فوق را رعایت کنید تا جواهرات شما همیشه درخشان و زیبا باقی بمانند.

منبع دیور گالری

امتیاز

طلا و جواهر

اگشتر پلاتیندستبند پلاتینگردنبند پلاتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *