۷ نکته طلایی که درباره مراقبت از سنگ قیمتی باید بدانید .

۷ نکته طلایی که درباره مراقبت از سنگ های قیمتی باید بدانید .

۷ نکته طلایی که درباره مراقبت از سنگ های قیمتی باید بدانید .


سنگ‌های گران‌قیمت و جواهرهای با ارزش از دوران‌های گذشته مردم را جذب خود کرده‌اند. این اکسسوری‌های گرانبها به دلیل طیف متنوع رنگ، شکل و درخشندگی خود توجه مردم را به خود جلب می‌کنند. ویژگی‌هایی که ارزش این جواهرها را افزایش می‌دهند، کمیابی آنها و سختی طبیعی که دارند است.

اما اگر فکر می‌کنید مراقبت از سنگ‌های گران‌قیمت به دلیل سختی آنها لازم نیست، در اشتباهید. این سنگ‌های با درخشندگی فراوان ممکن است مقاومت بالایی داشته باشند، اما دست‌نخورده نیستند. برای حفظ زیبایی و درخشش جواهرات با نگین، نیاز به رعایت مراقبت‌های ویژه‌ای دارید.

در این مقاله، یک راهنمای سریع درباره نحوه مراقبت از سنگ‌های گران‌قیمت و حفظ زیبایی آنها آماده کرده‌ایم.

چگونه می‌توان سنگ‌های گران‌قیمت را پاک کرد؟

چگونه می‌توان سنگ‌های گران‌قیمت را پاک کرد؟

چگونه می‌توان سنگ‌های گران‌قیمت را پاک کرد؟

در ابتدا باید آگاه باشید که تمامی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی باید به طور مرتب پاک شوند. به همین دلیل مهم است بدانید برای پاک‌کردن آنها به ابزارهای خاصی نیاز ندارید. بیشتر سنگ‌ها با استفاده از مواد شوینده ملایم و آب گرم به خوبی تمیز می‌شوند.

ابتدا با استفاده از یک برس با موهای نرم، آنها را تمیز کنید. از فشار زیاد و تمیز کردن سخت خودداری کنید تا سنگ‌ها خدشه نخورند. سپس آنها را با آب بشویید و با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز، به آرامی خشک کنید. همیشه جواهرات با نگین را در یک ظرف پر آب بشویید.

این نکات را در زمان پاک‌کردن سنگ‌های گران‌قیمت به یاد داشته باشید:

تقریباً تمامی سنگ‌های گرانبها مانند الماس، یاقوت، زمرد و دیگر مشابه آنها را می‌توان با مواد شوینده ملایم و آب تمیز کرد. اما قبل از شروع به پاک‌کردن، بهتر است کمی بیشتر در مورد انواع مختلف سنگ‌های گران‌بها و ویژگی‌های آنها مطالعه کنید. برخی از این سنگ‌ها حساسیت‌های خاصی دارند. اگر از روش‌های خیس‌کننده برای پاک‌کردن جواهرات با نگین استفاده می‌کنید، این را با احتیاط انجام دهید. به عنوان مثال، سنگ‌های نرم مانند فیروزه و کهربا را نباید به طور طولانی در آب قرار دهید؛ این کار ممکن است به درخشندگی و زیبایی آنها آسیب برساند.

پس از استفاده از جواهرات حاوی سنگ‌های گران‌بها، اطمینان حاصل کنید که هر گونه لکه آرایش یا کثیفی را از روی آنها پاک کرده‌اید. بهترین گزینه برای پاک‌کردن این جواهرات یک پارچه نخی نرم و خالص است.

بیشتر بخوانید : چگونگی آبکاری و رنگ بندی طلا و جواهرات

آیا از دستگاه پاک‌کننده اولتراسونیک استفاده می‌کنید؟

اگر پاسختان مثبت است، باید توجه داشته باشید که موارد خاصی را بررسی کنید. دستگاه‌های پاک‌کننده اولتراسونیک یک روش موثر برای تمیز کردن جواهرات حاوی سنگ‌ها هستند، اما باید به این نکته توجه کنید که برای همه‌ی انواع سنگ‌ها مناسب نیستند. برخی از سنگ‌های گران‌بها مانند زمرد زمانی که با دستگاه پاک‌کننده اولتراسونیک تمیز می‌شوند، در خطر آسیب قرار می‌گیرند. از این دستگاه فقط زمانی استفاده کنید که به‌طور دقیق مطمئن شده‌اید که کدام سنگ‌ها قابلیت تمیز کردن با آن را دارند. اگر اطمینان ندارید چگونه بهترین روش پاک‌کردن جواهرات گران‌بهایتان را انتخاب کنید، بهتر است آنها را به یک فروشنده جواهر متخصص ببرید.

جواهراتی که با سنگ‌های گران‌بها آرایش شده‌اند، را به صورت جداگانه نگهداری کنید.

جواهراتی که با سنگ‌های گران‌بها آرایش شده‌اند، را به صورت جداگانه نگهداری کنید.

جواهراتی که با سنگ‌های گران‌بها آرایش شده‌اند، را به صورت جداگانه نگهداری کنید.

تمامی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به دلیل ویژگی‌های طبیعی‌شان سختی دارند، اما همگی درجه یکسانی از سختی ندارند. به عنوان مثال، الماس به‌عنوان سخت‌ترین سنگ در جهان شناخته می‌شود و یاقوت در ردهٔ بعدی قرار دارد. زمردها، توپازها و آکوامارین‌ها نیز در مقام‌های پایین‌تری از نظر سختی قرار دارند.

بنابراین، بهتر است جواهرات خود را جداگانه نگهداری کنید. اگر تمامی این زیورآلات و سنگ‌ها را با هم نگهداری کنید، ممکن است اشیاء مانند حلقهٔ فیروزه به دستبند مروارید برخورد کنند و نیز خساراتی به آنها وارد شود. بهترین راه، قرار دادن آنها در محفظه‌های جداگانه در جعبهٔ جواهرات خود است. حتی می‌توانید از کیسه‌های مختلفی برای این منظور استفاده کنید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که برخی از جواهرات نظیر عقیق و مروارید تحت تأثیر هوا رطوبت می‌گیرند. بنابراین، بهتر است چنین جواهراتی را در جعبهٔ جواهرات با آستر پارچه‌ای نگهداری کنید.

از سنگ‌های قیمتی برای محافظت در برابر نور خورشید و گرما اقدام کنید.

تشعشعات سخت خورشید نه تنها برای پوست بلکه نسبت به جواهرات سنگ‌هایتان نیز مضر هستند. گرما و نور می‌توانند بر روی رنگ و استحکام سنگ‌های قیمتی تأثیر داشته باشند. نور مستقیم خورشید ممکن است بر سنگ‌هایی مانند آمتیست و کوارتز تأثیر گذاشته و آن‌ها را خنثی کند. جواهراتی نظیر مروارید و عاج به دلیل نور خورشید ممکن است سفید شوند.

گرما می‌تواند تأثیرات مخربی بر روی رطوبت طبیعی برخی از سنگ‌های قیمتی داشته باشد. تغییرات ناگهانی دما و گرمای شدید نیز می‌تواند منجر به شکستگی در برخی از سنگ‌های گران‌بها شود. به همین دلیل، همیشه به‌خوبی توجه کنید که سنگ‌های قیمتی خود را از نور خورشید و گرما دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید : معرفی ۱۰ مدل انگشتر مردانه گران قیمت جواهر برای مردان لاکچری

سنگ‌های گران‌بها خود را از تماس با مواد شیمیایی خودداری کنید.

ترکیبات شیمیایی ممکن است به جواهرات شما آسیب برسانند، بدون توجه به اینکه آیا از جواهرات طلا یا پلاتین ساخته شده‌اند. وقتی از مواد شیمیایی صحبت می‌کنیم، منظور ما محصولاتی مثل اسید سولفوریک یا اسید هیدروکلریک نیست. حتی مصرف روزانه‌ای که می‌کنید ممکن است برای جواهرات تأثیر مخرب داشته باشد. به‌عنوان مثال، ادکلن، اسپری مو، لوازم آرایشی و لوسیون‌ها همگی مقادیری از مواد شیمیایی دارند. بنابراین، اهمیت دارد که جواهرات با سنگ‌های گران‌بهایتان را از تماس با این مواد حفظ کنید.

شما می‌توانید چند مرحله‌ای ساده را انجام دهید تا این سنگ‌های درخشان را از تماس با مواد شیمیایی محافظت کنید. برای شروع، به خاطر داشته باشید که از گوشواره‌ها، انگشترها، النگوها و گردنبندهایتان به‌عنوان آخرین مرحله پوشیدن استفاده کنید. همچنین این موارد باید اولین اشیاءی باشند که قبل از خارج شدن از خانه از بدنتان کم کنید. این روش باعث می‌شود سنگ‌های شما به هیچ‌گونه مواد شیمیایی برخورد نکنند.

اگر به شنا علاقه دارید، حتماً قبل از ورود به استخر اطمینان حاصل کنید که جواهراتتان را در دستگاه نگهدارنده جواهرات قرار داده‌اید. آب حاوی کلر می‌تواند به آسیب جواهرات شما برساند. همچنین باید سنگ‌های گران‌بهایتان را از هر نوع اقلام خانگی که شامل سفید کننده، کلر و سایر اکسیدهای قوی باشند، دور نگه‌دارید.

نبایدهای مراقبت از سنگ قیمتی

مواردی وجود دارد که برای حفظ زیبایی سنگ‌های گران‌بهای خود باید از انجام آن‌ها اجتناب کنید. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

در سفر، جواهرات با سنگ‌های قیمتی‌تان را در یک جعبه یا کیسه حمل نکنید. همیشه آنها را در جعبه‌های مخصوص جداگانه نگه‌داری کرده و حمل کنید.

هنگام باغ‌کاری، از استفاده از جواهرات با سنگ‌های گران‌بها خود خودداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که زیورآلات حاوی سنگ‌های گران‌بهایتان را در کمد بالا یا در کشویی قرار نمی‌دهید. ممکن است در این مواقع به اشتباه آن‌ها خراش ببینند.

سنگ‌های قیمتی دارایی‌های گران‌بها در اختیار شما هستند. آن‌ها بهترین ارثی هستند که به نسل‌های آینده خود می‌‌‌‌‌گذارید. بنابراین، از آن‌ها به درستی مراقبت کنید.

قیمت لحظه ای طلا !!!!!

امتیاز

طلا و جواهر

مراقبت از جواهراتمراقبت از طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *