انگیزه و امید چه کاری با مغز ما می‌کند؟ تاثیرات هورمونی امیدواری و انگیزه در بدن

انگیزه و امید چه کاری با مغز ما می‌کند؟ تاثیرات هورمونی امیدواری و انگیزه در بدن

انگیزه و امید چه کاری با مغز ما می‌کند؟ تاثیرات هورمونی امیدواری و انگیزه در بدن


چرا ما هر روز صبح از خواب بیدار می‌شویم و تلاش می‌کنیم تا کارها را انجام دهیم؟ حتی وظایف ساده و روزمره. به عنوان یک مثال ساده، فکر کنید که به دنبال پیدا کردن غذا و بقا هستید. حتی امید به فردا و امکان دوباره تلاش کردن در روزهای بهتر. به نظر شما چرا این میکانیسم‌ها وجود دارند؟ تمام این‌ها به سیستم پاداش مغز مرتبط هستند. سیستمی که تمایل ما به انجام کارهای پر ریسک و دستیابی به اهداف را کنترل می‌کند. این همان انگیزه و امیدی است که ما را به انجام کارها می‌اندازد. در این مقاله قصد داریم درباره تأثیر امید بر بدن صحبت کنیم. پیشنهاد می‌شود تا آخرین قسمت از این مطلب از مجله همراه ما باشید تا تأثیرات چشمگیر این دو عامل بر بدن را مشاهده کنید.

سیستم پاداش مغز در تأثیر امید بر بدن

سیستم پاداش مغز در تأثیر امید بر بدن

سیستم پاداش مغز در تأثیر امید بر بدن

آیا درباره سیستم پاداش مغز شنیده‌اید؟

سیستم‌های پاداش مغز مجموعه‌ای از ساختارها هستند که در پاسخ به تجربه یک فعالیت فعال می‌شوند. از تجربه خوردن یک غذای خوشمزه تا استفاده از مواد مخدر یا حتی انجام ورزش هیجان‌انگیز.

در این سیستم، دوپامین نقش اساسی دارد. زمانی که ساختارهای مرتبط با سیستم پاداش مغز با یک محرک پاداش‌دهنده تجربه می‌شوند، مغز دوپامین بیشتری ترشح می‌کند. به طور غیرطبیعی بیشتر از حالت عادی. دوپامین انتقال‌دهنده عصبی اصلی مرتبط با لذت و پاداش است.

لازم به ذکر است که دوپامین به ویژه در قسمتی از مغز به نام تگمنتال شکمی تولید می‌شود. پس از اینکه تولید شود، از طریق مسیرهای مزوکورتیکال و مزولیمبیک به قسمت‌های دیگر مغز منتقل می‌شود. در نهایت، وقتی یک تجربه لذت‌بخش داریم، دوپامین در منطقه تگمنتال شکمی فعال می‌شود. همین دوپامین باعث می‌شود که احساس خوشحالی، انگیزه و امید به وجود آید.

بیشتر بخوانید : بهترین تست هوش چیست؟ معرفی معتبرترین تست هوش

اثر امید بر بدن چیست؟

شاید انتخاب‌های شما نمایانگر امیدهای شما باشند، نه واهمه‌هایتان – نلسون ماندلا.

امید به معنی خوش‌بینی نیست. امید یعنی انگیزه برای پایداری و دستیابی به هدف نهایی. امیدواری می‌تواند اراده به تغییر را در ما افزایش دهد. این حس در افراد نوجوان و جوان‌تر به راحتی تقویت می‌شود. در مقابل، این حس در افراد مسن با دشواری بیدار می‌شود.

بعضی اتفاقات به آسانی می‌توانند احساس ناامیدی را در ما تقویت کنند. از آسیب‌های پس از تصادف تا اخبار منفی، بیماری، روابط ناپایدار، مشکلات مالی، سبک زندگی ناسالم و… تمام این‌ها باعث می‌شوند که ما بیشتر تلاش کنیم تا امید را پیدا کرده و حفظ کنیم. اگرچه گاهی پیدا کردن این امید دشوار به نظر می‌رسد، اما نباید تأثیرات امیدواری بر بدن را کم اهمیت بگیریم.

یکی از اهم تأثیرات امید بر بدن، افزایش طول عمر است. طبق تحقیقات تا سال ۲۰۱۹، امیدواری می‌تواند باعث افزایش ۱۱ تا ۱۵ درصدی طول عمر شود. به عبارت دیگر، احتمال بیشتر زندگی تا سن ۸۵ سالگی و بالاتر افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، امیدواری باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای رعایت یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم، دود کمتری بکشیم و ورزش بیشتری انجام دهیم. این همه عواملی که برای یک زندگی بلند و سالم نیازمند آن‌ها هستیم. به علاوه، تأثیر امید بر بدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و چاقی را کاهش دهد.

تأثیر امید بر بدن به واسطه دوپامین

تأثیر امید بر بدن به واسطه دوپامین

تأثیر امید بر بدن به واسطه دوپامین

همان‌طوری که اشاره کردیم، دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است، یک پیام‌رسان شیمیایی که میان نورون‌ها انتقال داده می‌شود. زمانی که سیستم پاداش مغز با پاداشی مواجه می‌شود، دوپامین در مغز ترشح می‌شود. برای درک بهتر، یک مثال آورده می‌شود.

فرض کنید امروز تصمیم دارید که یک کیک خوشمزه بپزید. این خوراکی شما را خوشحال می‌کند. زمانی که به کیک نگاه می‌کنید یا منتظر آماده شدن آن هستید، دوپامین در مغز شما آزاد می‌شود. علاوه بر این، وقتی کیک را می‌خورید، دوپامین به مراتب بیشتری در پاسخ به لذت احساسی ایجاد شده توسط آن ترشح می‌شود. این عمل باعث می‌شود که ارتباطی میان لذت و احساس شما شکل گیرد. به عبارت دیگر، دوپامین در فرآیند به‌یادآوری تجربه‌های خوش‌ایجاد شده در گذشته نیز نقش دارد. این تجربه‌ها به‌عنوان انگیزه و پاداش عمل می‌کنند.

حالا تصور کنید واقعه‌ای دیگر را. فرض کنید تمام روز منتظر پختن کیک بوده‌اید، اما موانع مختلفی از دستیابی به این هدف جلوگیری کرده‌اند. این باعث کاهش سطح دوپامین در مغز می‌شود. این به این معنی است که ذهن شما برای تجربه سطح بالایی از شادی حتی بیشتر تمایل دارد که برای دستیابی به این هدف تلاش کند. این واقعاً عجیب است، درست نیست؟

البته تأثیر دوپامین در بدن به همین اندازه نمی‌ماند. علاوه بر این، این هورمون وظایف دیگری نیز دارد که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواب

جریان خون

فرآیند گوارش غذا

کارکرد قلب و کلیه‌ها

قابلیت یادآوری و تمرکز

مدیریت احساسات و روحیه

در نظر داشته باشید که دوپامین به تنهایی عمل نمی‌کند و به همراه سایر هورمون‌ها مانند آدرنالین و سروتونین فعالیت می‌کند. بنابراین، تأثیر امید بر بدن به خوبی با این همراهی‌ها نمایان می‌شود.

آشنایی با هورمون‌های القاء کننده شادی

همان‌گونه که می‌دانید هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد بدن ترشح می‌شوند. این مواد شیمیایی توسط جریان خون به بخش‌های مختلف بدن منتقل می‌شوند، به عنوان یک پیام‌رسان عصبی عمل می‌کنند و همچنین در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارند. یکی از عمده‌ترین و اساسی‌ترین وظایف هورمون‌ها کمک به حفظ تعادل روحی و خلقی است. برخی از این هورمون‌ها به عنوان هورمون‌های ایجاد کننده احساس خوب، شادی آور و خوشحالی معروف‌اند و تأثیر امید بر بدن به‌طور دقیق به این موضوع مرتبط است. در این قسمت قصد داریم هورمون‌های القاء کننده شادی را معرفی کنیم:

دوپامین

دوپامین به عنوان هورمون “احساس خوب” شناخته می‌شود. این انتقال‌دهنده عصبی نقش بسیار حیاتی در سیستم پاداش مغز دارد. همچنین در تجربه لذت، یادگیری و به‌یادآوری تأثیر مهمی دارد.

سروتونین

سروتونین دومین هورمون شادی آور اساسی است. این انتقال‌دهنده عصبی در تنظیم خلق و خو، خواب، اشتها، فرآیند گوارش، توانایی یادگیری و تقویت حافظه نقش دارد.

اندورفین

اندورفین به عنوان مسکن طبیعی بدن شناخته می‌شود. این هورمون در پاسخ به استرس یا ناراحتی ترشح می‌شود. به‌علاوه، در هنگام تجربه فعالیت‌های لذت‌بخش مانند خوردن غذا، ورزش یا داشتن رابطه جنسی، سطح این هورمون افزایش می‌یابد.

اکسی توسین

آخرین هورمون شادی آور اکسی توسین است. این ماده شیمیایی اغلب به عنوان هورمون عشق شناخته می‌شود و برای شیردهی مادران و زایمان بسیار مهم است. همچنین، این هورمون به تقویت اعتماد، همدلی و پیوند در روابط کمک می‌کند. انتقال تجربه عشق و بیان احساسات فیزیکی نیز باعث افزایش ترشح این هورمون می‌شود.

معرفی راه‌های افزایش امید

شین جی لوپز، روانشناس، امید را به این توصیف می‌کند: اعتقاد به بهتر بودن آینده نسبت به حال حاضر، در حینی که این اعتقاد وجود دارد، توانایی انجام کارهای جدید را در ما ایجاد می‌کند. این توصیف واقعاً جذاب است، آیا نه؟

اما آیا راه‌هایی برای افزایش امید وجود دارد؟ راه‌هایی که واقعاً در عمل و واقعیت جواب دهند و تنها تئوری نباشند؟ بدون شک، انواع روش‌ها برای افزایش سطح امیدواری و هورمون‌های شادی آور وجود دارد. در ادامه، سعی می‌کنیم تعدادی از راه‌های افزایش امید را معرفی کنیم:

بیشتر بخوانید : اگر بیش فعالی درمان نشود؛ عواقب درمان نکردن بیش فعالی

خانه را ترک کنید

اگر به دنبال افزایش سطح سروتونین هستید، پیشنهاد می‌شود که از خانه بیرون بروید. تحقیقات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب فرآیند تولید سروتونین را تسریع می‌کند. از امروز شروع کنید و سعی کنید روزانه حداقل ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرید.

فعالیت بدنی، ورزش و باز هم ورزش

مزایای فعالیت بدنی بی‌شمارند و ما هر چقدر که بگوییم، کم گفته‌ایم. ورزش کردن فرآیند پیری مغز و بدن را به تأخیر می‌اندازد. به اضافه این‌ها، سلامت روحی و روانی را به دنبال دارد. ورزش منظم باعث تولید مداوم هورمون‌هایی می‌شود که برای ایجاد شادی و امید نیاز دارید.

وقتی با دوستانتان زمان بگذارید

خندیدن بهترین داروی طبیعی برایتان است. از این رو توصیه می‌شود حتماً در محفل دوستانه حضور یابید و از زمان با آنها لذت ببرید. خندیدن باعث افزایش اندورفین در مغز می‌شود.

آشپزی کنید

فعالیت در آشپزخانه تمامی هورمون‌های شادی آور را افزایش می‌دهد. چه کاری می‌تواند بهتر از آشپزی برای خود و عزیزانتان باشد؟

از مکمل‌ها استفاده کنید

گاهی مناسب است که به منظور تعادل دادن به سطح هورمون‌های شادی به مکمل‌ها روی آورید. این مکمل‌ها به تنظیم ترشح منظم هورمون‌های ضروری برای شادی کمک می‌کنند.

کلام آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، سروتونین، دوپامین، اکسی توسین و اندورفین نقش اساسی در افزایش سطح امید و انگیزه دارند. به خاطر داشته باشید که امید و سلامت روانی به طور نزدیکی به یکدیگر وابسته هستند. همچنین، می‌توانید با انجام تغییرات کوچک و روزانه، هر دوی این عوامل را تقویت کنید، حتی در مواقعی که امیدواری به نظر می‌رسد که به‌سادگی دست‌نیافتنی نیست.

منبع درمانکده

امتیاز

روانشناسی

هورمون شادیهورمون ها و تاثیر آنها بر بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *