آیا شما هم در خواب حرف می‌زنید؟ بررسی علت و درمان آن

آیا شما هم در خواب حرف می‌زنید؟ بررسی علت و درمان آن

آیا شما هم در خواب حرف می‌زنید؟ بررسی علت و درمان آن


“خواب‌گویی” یا “حرف زدن در خواب” نوعی پاراسومنیا (رفتار غیر طبیعی در طول خواب) است. این پدیده در بین کودکان و بزرگسالان بسیار معمول است و عموماً به عنوان یک مشکل پزشکی خطرناک در نظر گرفته نمی‌شود، اما این اختلال گاهی می‌تواند نمایانگر بیماری‌های اعصاب در فرد باشد.

“حرف زدن در خواب” نیز به عنوان “خواب‌گویی” شناخته می‌شود و به عنوان یک مشکل پزشکی خطرناک شناخته نمی‌شود و گاهی به طور خودبخود تخفیف پیدا می‌کند.

علائم “حرف زدن در خواب”:

تشخیص “صحبت کردن در خواب” توسط فرد خودش دشوار است و اغلب افراد متوجه آن نمی‌شوند، بلکه اطرافیان آن را متوجه می‌شوند. برخی از علائم این اختلال ممکن است شامل قروچه زدن دندان، راه رفتن در خواب و تجربه کابوس‌های شبانه باشد.

غالباً فرد حرف زدن خود را در خواب به یاد نمی‌آورد؛ بنابراین تشخیص “خواب‌گویی” توسط فرد خود دشوار است و اغلب افراد نزدیک اطلاع دارند.

بیشتر بخوانید : بحران هویت در نوجوانان  چیست ؟ با این مشکل چه باید کرد ؟

عوامل موثر در “حرف زدن در خواب”:

آیا شما هم در خواب حرف می‌زنید؟ بررسی علت و درمان آن

آیا شما هم در خواب حرف می‌زنید؟ بررسی علت و درمان آن

علت اصلی این پدیده که چه فعالیت‌هایی در مغز اتفاق می‌افتد که فرد در خواب شروع به صحبت کردن می‌کند هنوز مشخص نشده است. با این حال، عوامل رایجی که ممکن است باعث “خواب‌گویی” شوند عبارت اند از:

مصرف الکل

استفاده از مواد مخدر

خستگی

افسردگی و مشکلات روانی

تب یا سرماخوردگی

کمبود خواب

استرس و فشار عصبی

تنش پس از وقوع حوادث

مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر، کمبود خواب، خستگی، تنش پس از وقوع حوادث، افسردگی و مشکلات روانی در “حرف زدن در خواب” نقش دارند.

“کی می‌توانید به پزشک مراجعه کنید؟

همان‌طور که اشاره کردیم این اختلال خطری به همراه ندارد، اما اگر حرف زدن در خواب به صورت مداوم ادامه داشته باشد و باعث ایجاد خستگی، کاهش تمرکز و مزاحمت برای اطرافیان شود، توصیه می‌شود که به متخصص روانشناس مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره فوری، می‌توانید از مشاوره آنلاین استفاده نمایید.

اگر خواب‌گویی به افراد دیگر ایجاد مشکلات تمرکزی و خستگی در طول روز داشته باشد، با یک روانشناس مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : کمال گرایی چیست و نحوه درمان آن چگونه است؟

تدابیر کنترل حرف زدن در خواب

هنوز درمان کامل برای رفع اختلال حرف زدن در خواب موجود نمی‌باشد اما مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند در مدیریت این وضعیت به شما کمک کند. همچنین، برخی اقداماتی که می‌توانند در کنترل حرف زدن در خواب موثر باشند عبارت از:

پیشگیری از مصرف الکل

اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سنگین قبل از خواب

تنظیم یک برنامه خواب منظم

انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی در طول روز

تنظیم ارتفاع بالشت

ایجاد محیط خواب مناسب

با ورزش روزانه، ایجاد محیط مناسب برای خواب، داشتن برنامه خواب منظم و تنظیم ارتفاع بالشت می‌توانید اختلال حرف زدن در خواب را کنترل کنید.

تحقیق درباره حرف زدن در خواب

طبق تحقیقات اخیر در نشریه الزویر، خواب‌گویی در کودکان بیشتر از بزرگ‌ترها رخ می‌دهد. همچنین تحقیقات در فرانسه نشان داده است که ناسزاگویی زنان در خواب بیشتر از مردان است.

خلاصه

حرف زدن در خواب نوعی اختلال پاراسومنیا است که اغلب خطرناک نیست، اما ممکن است ایجاد احساس خجالت در فرد و مزاحمت برای اطرافیان او شود. در این مقاله به بررسی این اختلال، علل و روش‌های درمان آن پرداختیم.”

منبع :دکترتو

امتیاز

روانشناسی

اختلال روانیبیماری روانیدرمان اختلال خواب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *